Decyzja 2023/2116 w sprawie stanowiska, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii Europejskiej na 15. Posiedzeniu Komisji Ekspertów Technicznych Międzyrządowej Organizacji Międzynarodowych Przewozów Kolejami (OTIF) w odniesieniu do modyfikacji jednolitych wymagań technicznych dotyczących kwalifikacji i niezależności podmiotów dokonujących oceny oraz dotyczących wspólnej metody oceny bezpieczeństwa w zakresie wyceny i oceny ryzyka, modyfikacji regulaminu wewnętrznego Komisji Ekspertów Technicznych oraz modyfikacji odniesień do dokumentów technicznych TSI TAF wymienionych w załączniku I do ujednoliconych przepisów technicznych dotyczących aplikacji telematycznych dla przewozów towarowych

DECYZJA RADY (UE) 2023/2116
z dnia 22 maja 2023 r.
w sprawie stanowiska, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii Europejskiej na 15. Posiedzeniu Komisji Ekspertów Technicznych Międzyrządowej Organizacji Międzynarodowych Przewozów Kolejami (OTIF) w odniesieniu do modyfikacji jednolitych wymagań technicznych dotyczących kwalifikacji i niezależności podmiotów dokonujących oceny oraz dotyczących wspólnej metody oceny bezpieczeństwa w zakresie wyceny i oceny ryzyka, modyfikacji regulaminu wewnętrznego Komisji Ekspertów Technicznych oraz modyfikacji odniesień do dokumentów technicznych TSI TAF wymienionych w załączniku I do ujednoliconych przepisów technicznych dotyczących aplikacji telematycznych dla przewozów towarowych

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 91 w związku z art. 218 ust. 9,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Unia przystąpiła do Konwencji o międzynarodowym przewozie kolejami z dnia 9 maja 1980 r., zmienionej protokołem wileńskim z dnia 3 czerwca 1999 r. (COTIF), w drodze Umowy między Unią Europejską a Międzyrządową Organizacją Międzynarodowych Przewozów Kolejami w sprawie przystąpienia Unii Europejskiej do Konwencji o międzynarodowym przewozie kolejami (COTIF) z dnia 9 maja 1980 r., zmienionej protokołem wileńskim z dnia 3 czerwca 1999 r. 1 .

(2) Na mocy art. 13 § 1 lit. f) COTIF ustanowiono Komisję Ekspertów Technicznych (CTE) Międzyrządowej Organizacji Międzynarodowych Przewozów Kolejami (OTIF).

(3) Zgodnie z art. 20 § 1 lit. b) COTIF oraz zgodnie z art. 6 przepisów ujednoliconych o zatwierdzaniu norm technicznych oraz przyjmowaniu ujednoliconych przepisów technicznych stosowanych do urządzeń kolejowych przeznaczonych do ruchu międzynarodowego (APTU), stanowiących załącznik F do Konwencji, CTE jest uprawniona do przyjmowania lub zmiany ujednoliconych przepisów technicznych (UTP) dotyczących m.in.: kwalifikacji i niezależności podmiotów dokonujących oceny (UTP GEN-E), wspólnej metody oceny bezpieczeństwa w zakresie wyceny i oceny ryzyka (UTP GEN-E) oraz aplikacji telematycznych dla przewozów towarowych (UTP TAF).

(4) Zgodnie z art. 16 § 10 COTIF CTE jest uprawniona do przyjęcia swojego regulaminu wewnętrznego.

(5) CTE włączyła do porządku obrad swojego 15. posiedzenia, które odbędzie się w dniach 13-14 czerwca 2023 r., wniosek dotyczący decyzji w sprawie pełnego przeglądu UTP GEN-E, przeglądu UTP GEN-G, modyfikacji swojego regulaminu wewnętrznego oraz aktualizacji odniesień do dokumentów technicznych technicznej specyfikacji intero- peracyjności odnoszącej się do podsystemu aplikacji telematycznych dla przewozów towarowych (TSI TAF) wymienionych w załączniku I do UTP TAF.

(6) Celem proponowanych decyzji CTE jest dostosowanie UTP GEN-E do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 2 , przegląd UTP GEN-G, modyfikacja regulaminu wewnętrznego CTE oraz dostosowanie UTP TAF do przepisów UE, a mianowicie rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2021/541 3 .

(7) Należy określić stanowisko, jakie powinno zostać zajęte w imieniu Unii na posiedzeniu CTE, gdyż zaproponowane decyzje będą wiążące dla Unii.

(8) Proponowane decyzje OTIF są zgodne z prawem i celami strategicznymi Unii, gdyż przyczyniają się do dostosowania przepisów OTIF do odpowiadających im przepisów prawa Unii, i w związku z tym powinny zostać poparte przez Unię,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Stanowisko, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii na 15. posiedzeniu Komisji Ekspertów Technicznych (CTE) Międzyrządowej Organizacji Międzynarodowych Przewozów Kolejami (OTIF) w odniesieniu do modyfikacji ujednoliconych przepisów technicznych (UTP) dotyczących kwalifikacji i niezależności podmiotów dokonujących oceny (UTP GEN-E) oraz dotyczących wspólnej metody oceny bezpieczeństwa w zakresie wyceny i oceny ryzyka (UTP GEN-G); w odniesieniu do modyfikacji regulaminu wewnętrznego CTE oraz w odniesieniu do modyfikacji odniesień do dokumentów technicznych TSI TAF wymienionych w załączniku I do ujednoliconych przepisów technicznych dotyczących podsystemu aplikacji telematycz- nych dla przewozów towarowych (UTP TAF), jest następujące:

1)
głosowanie za proponowanym przez CTE przeglądem UTP GEN-E (dokument roboczy CTE TECH-23005);
2)
głosowanie za proponowanym przez CTE przeglądem UTP GEN-G (dokument roboczy CTE TECH-23006);
3)
głosowanie za proponowanym przez CTE przeglądem regulaminu wewnętrznego CTE (dokument roboczy CTE TECH- 23002);
4)
głosowanie za wnioskiem CTE w sprawie aktualizacji odniesień do dokumentów technicznych TSI TAF wymienionych w załączniku I do UTP TAF (dokument roboczy CTE - TECH-23007).
Artykuł  2

Po ich przyjęciu decyzje CTE zostaną opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej ze wskazaniem daty ich wejścia w życie.

Niniejsza decyzja skierowana jest do Komisji.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w Brukseli dnia 22 maja 2023 r.
1 Dz.U. L 51 z 23.2.2013, s. 8.
2 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie interoperacyjności systemu kolei w Unii Europejskiej (Dz.U. L 138 z 26.5.2016, s. 44).
3 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2021/541 z dnia 26 marca 2021 r. zmieniające rozporządzenie (UE) nr 1305/2014 w odniesieniu do uproszczenia i usprawnienia obliczania i wymiany danych oraz aktualizacji procesu zarządzania zmianami (Dz.U. L 108 z 29.3.2021, s. 19).

Zmiany w prawie

Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa z podpisem prezydenta

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 07.06.2024
Senat poparł zmianę obowiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów

W ślad za rekomendacją Komisji Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej Senat przyjął w środę bez poprawek zmiany w Kodeksie pracy, których celem jest nowelizacja art. 222 dostosowująca polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2023.2116

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2023/2116 w sprawie stanowiska, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii Europejskiej na 15. Posiedzeniu Komisji Ekspertów Technicznych Międzyrządowej Organizacji Międzynarodowych Przewozów Kolejami (OTIF) w odniesieniu do modyfikacji jednolitych wymagań technicznych dotyczących kwalifikacji i niezależności podmiotów dokonujących oceny oraz dotyczących wspólnej metody oceny bezpieczeństwa w zakresie wyceny i oceny ryzyka, modyfikacji regulaminu wewnętrznego Komisji Ekspertów Technicznych oraz modyfikacji odniesień do dokumentów technicznych TSI TAF wymienionych w załączniku I do ujednoliconych przepisów technicznych dotyczących aplikacji telematycznych dla przewozów towarowych
Data aktu: 22/05/2023
Data ogłoszenia: 06/10/2023