a także mając na uwadze, co następuje:(1) Zgodnie z art. 7 ust. 11 rozporządzenia (UE) nr 909/2014 system kar pieniężnych nie ma zastosowania do uczestników niewywiązujących się ze zobowiązania, którzy są CCP.
(2) W art. 19 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2018/1229 2 w obecnie obowiązującym brzmieniu przewidziano szczególny mechanizm ściągania i dystrybucji przez CCP kar pieniężnych ("mechanizm kar") w celu zapewnienia, aby w odniesieniu do przypadków nieprzeprowadzenia rozrachunku związanych z rozliczanymi transakcjami, w przypadku gdy CCP pośredniczą między kontrahentami, kary pieniężne nie miały zastosowania do CCP.
(3) Jednak ze względu na wielość zaangażowanych stron stosowanie mechanizmu kar przez CCP zwiększa ryzyko operacyjne, złożoność techniczną i koszty procedury ściągania i dystrybucji kar pieniężnych za przypadki nieprzepro- wadzenia rozrachunku związane z rozliczanymi transakcjami. Kary za przypadki nieprzeprowadzenia rozrachunku związane z rozliczanymi transakcjami mogłyby być w pełni obliczane, stosowane, ściągane i rozdzielane przez CDPW od i na rzecz wszystkich uczestników zidentyfikowanych w instrukcjach rozrachunku przedłożonych przez CCP, zgodnie z art. 16, 17 i 18 rozporządzenia delegowanego (UE) 2018/1229, podobnie jak wszelkie inne kary za przypadki nieprzeprowadzenia rozrachunku związane z nierozliczonymi transakcjami.
(4) Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 19 rozporządzenia (UE) nr 909/2014 każda instytucja, kontrahent centralny, agent rozrachunkowy, operator systemu izby rozliczeniowej lub członek rozliczający CCP mogą kwalifikować się jako uczestnik.
(5) Aby ułatwić obliczanie, ściąganie i dystrybucję kar pieniężnych za przypadki niezrealizowania instrukcji rozrachunku związane z rozliczanymi transakcjami, które to instrukcje zostały przedłożone przez CCP, a jednocześnie zmniejszać ryzyko i koszty związane z taką procedurą, CDPW powinny obliczać i ściągać od swoich odpowiednich uczestników i rozdzielać wśród nich, zgodnie z art. 16, 17 i 18 rozporządzenia delegowanego (UE) 2018/1229, kary pieniężne związane z instrukcjami rozrachunku przedłożonymi przez CCP w odniesieniu do rozliczanych transakcji.
(6) W przypadku gdy CCP pośredniczą między kontrahentami, kwota netto kar, które CDPW muszą ściągać i rozdzielać w związku z instrukcjami rozrachunku przedłożonymi przez CCP, wynosiłaby zazwyczaj zero, ponieważ instrukcje rozrachunku przedłożone przez CCP stanowią oba składniki rozliczanych transakcji. Jednak w niektórych przypadkach, takich jak opóźnienie w dostawie papierów wartościowych do CCP w zamierzonej dacie rozrachunku, co nie pozwala na rozrachunek instrukcji dostawy przedłożonych przez CCP, lub w przypadku różnic w karach obliczanych przez różne CDPW, w księgach CCP mogą pozostać niezbilansowane pozycje w odniesieniu do rozliczanych transakcji, a kwota netto kar, które należy ściągnąć od CCP lub przydzielić CCP, może różnić się od zera. W takich przypadkach CCP powinni mieć możliwość przydzielenia swoim członkom rozliczającym pozostałej kwoty netto kar, dodatniej lub ujemnej. CCP powinni ustanowić w tym celu w swoich regulacjach odpowiedni mechanizm.
(7) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie delegowane (UE) 2018/1229.
(8) W celu zapewnienia, aby przedmiotowe przepisy nie miały zastosowania z mocą wsteczną do obliczania kar za przypadki nieprzeprowadzenia rozrachunku, które miały miejsce przed datą rozpoczęcia stosowania niniejszego rozporządzenia, należy przewidzieć przepisy przejściowe.
(9) Aby umożliwić CCP i CDPW wdrożenie niezbędnych dostosowań technologicznych w celu zapewnienia zgodności ze zmienionym mechanizmem kar, należy odroczyć stosowanie niniejszego rozporządzenia.
(10) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych opracowany w ścisłej współpracy z członkami Europejskiego Systemu Banków Centralnych i przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych.
(11) Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych z nim kosztów i korzyści oraz zwrócił się o wydanie opinii do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych ustanowionej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 3 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 19 kwietnia 2023 r.