a także mając na uwadze, co następuje:(1) Zgodnie z art. 50 ust. 2 lit. a) rozporządzenia (UE) nr 1151/2012 wniosek Zjednoczonego Królestwa o rejestrację nazwy "Gower Salt Marsh Lamb" jako chronionej nazwy pochodzenia został opublikowany w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej 2 .
(2) W dniu 8 marca 2022 r. Komisja otrzymała od Francji zawiadomienie o sprzeciwie. W dniu 10 marca 2022 r. Komisja przesłała zawiadomienie o sprzeciwie do Zjednoczonego Królestwa. W dniu 6 maja 2022 r. Francja przedłożyła Komisji uzasadnione oświadczenie o sprzeciwie.
(3) Po przeanalizowaniu uzasadnionego oświadczenia o sprzeciwie i uznaniu go za dopuszczalne zgodnie z art. 51 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 1151/2012, w piśmie z dnia 30 czerwca 2022 r. Komisja zwróciła się do Zjednoczonego Królestwa i Francji o przeprowadzenie odpowiednich konsultacji mających na celu osiągnięcie porozumienia.
(4) W dniu 28 września 2022 r. na wniosek Zjednoczonego Królestwa Komisja przedłużyła termin konsultacji o jeden miesiąc. Konsultacje pomiędzy Zjednoczonym Królestwem i Francją zakończyły się bez osiągnięcia porozumienia.
(5) W związku z tym Komisja powinna podjąć decyzję w sprawie rejestracji zgodnie z procedurą przewidzianą w art. 52 ust. 3 lit. b) rozporządzenia (UE) nr 1151/2012, uwzględniając wyniki tych konsultacji.
(6) Główne argumenty przedstawione przez Francję w uzasadnionym oświadczeniu o sprzeciwie i w trakcie konsultacji przeprowadzonych ze Zjednoczonym Królestwem można streścić w następujący sposób.
(7) Francja utrzymywała, że zgodnie z wymogami art. 7 ust. 1 lit. e) rozporządzenia (UE) nr 1151/2012 należy określić, czy zezwala się na zamrażanie mięsa. Strona wnosząca sprzeciw wskazała, że zezwolenie na zamrażanie mogłoby spowodować destabilizację rynku w przypadku dwóch francuskich produktów objętych ChNP: "Prés-salés de la baie de Somme" i "Prés-salés du Mont-Saint-Michel", które są dostępne na rynku wyłącznie w okresie od lipca do listopada, i doprowadzić do nieuczciwej konkurencji. W specyfikacjach tych produktów zakazuje się zamrażania i rozmrażania mięsa.
(8) Ponadto strona wnosząca sprzeciw twierdziła, że do jednolitego dokumentu należy dodać zawarte w specyfikacji produktu przepisy definiujące słone bagna, biorąc pod uwagę, że zgodnie z art. 8 ust. 1 lit. c) ppkt (ii) rozporządzenia (UE) nr 1151/2012 w jednolitym dokumencie należy określić związek między produktem zgłoszonym do objęcia ChNP a wyznaczonym obszarem geograficznym.
(9) Zjednoczone Królestwo sprecyzowało, że najlepiej, aby mięso było sprzedawane i spożywane w stanie świeżym, chociaż może być zamrażane. Po zamrożeniu mięso musi zostać sprzedane w postaci zamrożonej. Następnie wprowadzono zmiany zarówno w specyfikacji produktu, jak i w jednolitym dokumencie.
(10) Zjednoczone Królestwo dodało również do jednolitego dokumentu mapy i współrzędne GPS, które wyznaczają granice słonych bagien.
(11) Francja uznała te zmiany za niewystarczające do zaspokojenia swoich roszczeń i zwróciła się o dalsze wyjaśnienia dotyczące okresu, w którym produkt jest dostępny na rynku w postaci zamrożonej. Jeżeli chodzi o definicję słonych bagien, Francja zwróciła się o włączenie niektórych części specyfikacji produktu do jednolitego dokumentu, a zwłaszcza o zawarcie szczegółowej definicji "bagna słonego" i powiązanych szczegółowych wymogów.
(12) Komisja oceniła argumenty przedstawione w uzasadnionym oświadczeniu o sprzeciwie Francji w świetle przepisów rozporządzenia (UE) nr 1151/2012, uwzględniając wyniki odpowiednich konsultacji przeprowadzonych między wnioskodawcą a jego oponentem, i doszła do następujących wniosków.
(13) Jeśli chodzi o rzekomą niezgodność wniosku o rejestrację ChNP z warunkami określonymi w art. 7 ust. 1 lit. e) rozporządzenia (UE) nr 1151/2012, zamrażanie mięsa nie jest samo w sobie metodą pozyskiwania produktu. Art. 7 ust. 1 lit. e) rozporządzenia (UE) nr 1151/2012 nie wymaga ustanowienia szczególnego przepisu dotyczącego możliwości zamrażania mięsa ani okresu, w którym produkt może być sprzedawany w postaci zamrożonej. Decyzja o wprowadzeniu przepisów tego rodzaju leży w gestii wnioskodawcy. W następstwie sprzeciwu wnioskodawca zdecydował się określić regulacje dotyczące mrożonego produktu. Przepisy dotyczące zamrażania produktu mają znaczenie dla opisu produktu.
W związku z powyższym warunek, o którym mowa w art. 7 ust. 1 lit. e) rozporządzenia (UE) nr 1151/2012, należy uznać za spełniony.
(14) Jeśli chodzi o zarzut dotyczący domniemanej niezgodności z art. 8 ust. 1 lit. c) ppkt (ii) rozporządzenia (UE) nr 1151/2012, w jednolitym dokumencie prawidłowo i wyczerpująco opisano "związek między produktem a środowiskiem geograficznym lub pochodzeniem geograficznym".
Na właściwości i jakość produktu wpływają dwa kluczowe czynniki, w tym naturalna dieta jagniąt, która opiera się na wypasie unikatowej roślinności występującej na słonych bagnach usytuowanych na północnym wybrzeżu półwyspu Gower. W jednolitym dokumencie określono ponadto, że na słonych bagnach występuje unikalna roślinność halofilna zdominowana przez zbiorowiska roślinności typowe dla środkowych i górnych partii bagien, przy czym najbardziej rozpowszechnione są dwa rodzaje roślinności wymienione w załączniku 1 do dyrektywy siedliskowej: atlantyckie słone łąki oraz salicornia i inne rośliny jednoroczne kolonizujące muły i piaski. W odpowiedzi na roszczenia Francji w jednolitym dokumencie wnioskodawca zamieścił również mapę i współrzędne GPS określające obszar pokryty słonymi bagnami.
Jednolity dokument stanowi streszczenie specyfikacji produktu. Uzupełniające elementy, o dodanie których wnioskowała strona wnosząca sprzeciw, nie są elementami niezbędnymi do zrozumienia metody produkcji.
W świetle powyższego wymogi art. 8 ust. 1 lit. c) ppkt (ii) wspomnianego rozporządzenia należy uznać za spełnione.
(15) W wyniku konsultacji między stronami zmieniono zarówno jednolity dokument, jak i specyfikację produktu. Ponieważ zmiany te nie są uznawane za znaczące, zgodnie z art. 51 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 1151/2012 Komisja nie powtórzyła procedury badania wniosku i stwierdziła, że warunki rejestracji zostały spełnione.
(16) W związku z powyższym należy wpisać nazwę "Gower Salt Marsh Lamb" do rejestru chronionych nazw pochodzenia i chronionych oznaczeń geograficznych. Skonsolidowaną wersję jednolitego dokumentu należy opublikować wyłącznie do celów informacyjnych.
(17) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Polityki Jakości Produktów Rolnych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 26 lipca 2023 r.