Decyzja wykonawcza 2023/1487 w sprawie wniosku o rejestrację europejskiej inicjatywy obywatelskiej zatytułowanej "Taxing great wealth to finance the ecological and social transition" ("Opodatkowanie wielkich majątków w celu sfinansowania transformacji ekologicznej i społecznej") zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/788

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2023/1487
z dnia 11 lipca 2023 r.
w sprawie wniosku o rejestrację europejskiej inicjatywy obywatelskiej zatytułowanej "Taxing great wealth to finance the ecological and social transition" ("Opodatkowanie wielkich majątków w celu sfinansowania transformacji ekologicznej i społecznej") zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/788

(notyfikowana jako dokument nr C(2023) 4751)

(Jedynie tekst w języku francuskim jest autentyczny)

(Dz.U.UE L z dnia 19 lipca 2023 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/788 z dnia 17 kwietnia 2019 r. w sprawie europejskiej inicjatywy obywatelskiej 1 , w szczególności jego art. 6 ust. 2 i 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 8 czerwca 2023 r. do Komisji wpłynął wniosek o rejestrację europejskiej inicjatywy obywatelskiej "Opodatkowanie wielkich majątków w celu sfinansowania transformacji ekologicznej i społecznej".

(2) Cele inicjatywy określone przez organizatorów są następujące: "ustanowienie europejskiego podatku od wielkich majątków. Pozwoliłoby to zwiększyć zasoby własne Unii, a dzięki tym dochodom można by kontynuować na większą skalę europejską politykę w zakresie transformacji ekologicznej i społecznej oraz współpracę na rzecz rozwoju, współfinansowane przez państwa członkowskie. Ten wkład zostałby wykorzystany do walki ze zmianą klimatu i nierównościami oraz pomógłby zagwarantować, że obywatele europejscy sprawiedliwie przyczynią się do realizacji tych celów".

(3) Załącznik do inicjatywy zawiera bardziej szczegółowe informacje na temat przedmiotu, celów i kontekstu inicjatywy. Odnosi się on do celu Unii, jakim jest wspieranie dobrobytu jej narodów, zwalczanie wykluczenia społecznego, gwarantowanie sprawiedliwości społecznej i ochrony socjalnej, zgodnie z art. 3 Traktatu o Unii Europejskiej (TUE). W załączniku wyjaśniono, że choć instytucje Unii "zobowiązały się zagwarantować w większym stopniu sprawiedliwość, przede wszystkim w dziedzinie opodatkowania, nierówności stale rosną" i aktualnie "1 proc. najbogatszych ludzi na świecie posiada prawie połowę światowego bogactwa, a ten sam 1 proc. produkuje również więcej emisji CO2 niż biedniejsza połowa ludności świata". Organizatorzy stwierdzają, że w celu rozwiązania tego problemu niezbędne jest skierowanie Unii na ścieżkę sprawiedliwej i demokratycznej transformacji, oraz że należy ulepszyć europejskie inicjatywy, realizowane w odpowiedzi na kryzys klimatyczny, pandemię COVID-19 i napaść na Ukrainę, poprzez ustanowienie podatku od wielkich majątków. Organizatorzy uważają, że wprowadzenie europejskiego podatku od wielkich majątków wymagałoby trzech środków ustawodawczych i w związku z tym wzywają Komisję Europejską do: (i) sporządzenia wniosku ustawodawczego dotyczącego dyrektywy w sprawie europejskiego podatku od wielkich majątków na podstawie art. 115 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE); (ii) zaproponowania zmiany decyzji Rady (UE, Euratom) 2020/2053 2  na podstawie art. 311 akapit trzeci TFUE; (iii) zaproponowania środków mających na celu wzmocnienie Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności oraz funduszy związanych z Europejskim Zielonym Ładem i polityką spójności.

(4) W ramach wniosku o rejestrację grupa organizatorów przedłożyła również dodatkowy dokument dołączony do inicjatywy zawierający analizę prawną proponowanych aktów.

(5) Jeżeli chodzi o cele inicjatywy, Komisja jest uprawniona do zaproponowania dyrektywy ustanawiającej europejski podatek od wielkich majątków na podstawie art. 115 TFUE, zmiany decyzji (UE, Euratom) 2020/2053 na podstawie art. 311 akapit trzeci TFUE, a także zmian w rozporządzeniach Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1056 3  i (UE) 2021/241 4  na podstawie art. 175 TFUE.

(6) Z wymienionych powodów Komisja uważa, że żadna z części inicjatywy nie wykracza w sposób oczywisty poza kompetencje Komisji do przedłożenia wniosku dotyczącego aktu prawnego Unii w celu wprowadzenia w życie Traktatów.

(7) Konkluzja ta nie ma wpływu na ocenę, czy w tym przypadku spełnione są konkretne warunki merytoryczne wymagane do podjęcia działań przez Komisję, w tym zgodność z zasadami proporcjonalności i pomocniczości oraz z prawami podstawowymi.

(8) Grupa organizatorów przedstawiła odpowiednie dowody na to, że inicjatywa spełnia wymogi określone w art. 5 ust. 1 i 2 rozporządzenia (UE) 2019/788, i wskazała osoby wyznaczone do kontaktów zgodnie z art. 5 ust. 3 akapit pierwszy tego rozporządzenia.

(9) Inicjatywa nie jest oczywistym nadużyciem i nie jest w sposób wyraźny niepoważna lub dokuczliwa, nie jest też w sposób oczywisty sprzeczna z wartościami Unii określonymi w art. 2 TUE ani z prawami zapisanymi w Karcie praw podstawowych Unii Europejskiej.

(10) Należy zatem zarejestrować inicjatywę zatytułowaną "Opodatkowanie wielkich majątków w celu sfinansowania transformacji ekologicznej i społecznej".

(11) Konkluzja, że warunki rejestracji określone w art. 6 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2019/788 są spełnione, nie oznacza, że Komisja w jakikolwiek sposób potwierdza poprawność treści inicjatywy pod względem merytorycznym, za co wyłączną odpowiedzialność ponosi grupa organizatorów inicjatywy. Treść inicjatywy wyraża jedynie poglądy grupy organizatorów i w żaden sposób nie może być rozumiana jako odzwierciedlenie poglądów Komisji,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Rejestruje się europejską inicjatywę obywatelską zatytułowaną "Opodatkowanie wielkich majątków w celu sfinansowania transformacji ekologicznej i społecznej".

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do grupy organizatorów inicjatywy obywatelskiej "Opodatkowanie wielkich majątków w celu sfinansowania transformacji ekologicznej i społecznej", reprezentowanej przez następujące osoby wyznaczone do kontaktów: Paul MAGNETTE i Anne LAMBELIN.

Sporządzono w Strasburgu dnia 11 lipca 2023 r.

1 Dz.U. L 130 z 17.5.2019, s. 55.
2 Decyzja Rady (UE, Euratom) 2020/2053 z dnia 14 grudnia 2020 r. w sprawie systemu zasobów własnych Unii Europejskiej oraz uchylająca decyzję 2014/335/UE, Euratom (Dz.U. L 424 z 15.12.2020, s. 1).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1056 z dnia 24 czerwca 2021 r. ustanawiające Fundusz na rzecz Sprawiedliwej Transformacji (Dz.U. L 231 z 30.6.2021, s. 1).
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/241 z dnia 12 lutego 2021 r. ustanawiające Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności (Dz.U. L 57 z 18.2.2021, s. 17).

Zmiany w prawie

Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2023.182.197

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2023/1487 w sprawie wniosku o rejestrację europejskiej inicjatywy obywatelskiej zatytułowanej "Taxing great wealth to finance the ecological and social transition" ("Opodatkowanie wielkich majątków w celu sfinansowania transformacji ekologicznej i społecznej") zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/788
Data aktu: 11/07/2023
Data ogłoszenia: 19/07/2023