Zalecenie 2023/1468 w sprawie dobrowolnych unijnych wymogów w zakresie skuteczności dotyczących urządzeń do wykrywania metali wykorzystywanych w przestrzeni publicznej (poza lotnictwem)

ZALECENIE KOMISJI (UE) 2023/1468
z dnia 10 maja 2023 r.
w sprawie dobrowolnych unijnych wymogów w zakresie skuteczności dotyczących urządzeń do wykrywania metali wykorzystywanych w przestrzeni publicznej (poza lotnictwem)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 292,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Z wyjątkiem lotnictwa cywilnego w prawie Unii nie określono jeszcze zharmonizowanych wymogów w zakresie skuteczności dotyczących urządzeń do wykrywania metali stosowanych do wykrywania zagrożeń w przestrzeni publicznej. Poszczególne państwa członkowskie stosują różne wymogi w tym zakresie, co prowadzi do sytuacji, w której poziom ochrony ogółu społeczeństwa przed zagrożeniami bezpieczeństwa jest nierówny i nie zawsze wystarczająco wysoki. Terroryści i inni przestępcy mogą wykorzystywać powstałe w ten sposób słabe punkty, m.in. do organizowania ataków lub prowadzenia innej działalności przestępczej w państwach członkowskich o niższym poziomie bezpieczeństwa w przestrzeniach publicznych.

(2) Ataki terrorystyczne, do których doszło w ostatnich latach w całej Unii, miały miejsce głównie w przestrzeniach publicznych, a ich celem byli zwykli ludzie. Aby pomóc w zapewnieniu wystarczająco wysokiego poziomu ochrony przed zagrożeniami bezpieczeństwa w przestrzeniach publicznych w całej Unii, należy ustanowić na szczeblu unijnym dobrowolne wymogi w zakresie skuteczności dotyczące urządzeń do wykrywania metali.

(3) Urządzenia do wykrywania zagrożeń, w tym urządzenia do wykrywania metali, stosowane w lotnictwie cywilnym podlegają szczegółowym wymogom określonym w decyzji wykonawczej Komisji C(2015) 8005 1 . Wymogi te są dokładnie określone i zapewniają wysoki poziom ochrony w dziedzinie ochrony lotnictwa cywilnego. W związku z tym dziedzina ta nie powinna wchodzić w zakres niniejszego zalecenia. Ponadto w celu zapewnienia jasności należy sprecyzować, że niniejsze zalecenie nie narusza przepisów aktów prawa Unii regulujących aspekty bezpieczeństwa urządzeń do wykrywania metali.

(4) W planie dla UE w dziedzinie zwalczania terroryzmu 2  Komisja zobowiązała się do wsparcia opracowywania dobrowolnych wymogów dotyczących technologii wykrywania zagrożeń, tak aby technologie te trafnie wykrywały zagrożenia przy jednoczesnym utrzymaniu mobilności osób. W celu realizacji tego zobowiązania Komisja powołała techniczną grupę roboczą ds. wymogów w zakresie skuteczności wykrywania zagrożeń - w skład której weszli eksperci z państw członkowskich, producenci i urzędnicy kilku służb Komisji - i zwróciła się do niej o pomoc w opracowaniu na szczeblu Unii dobrowolnych wymogów w zakresie skuteczności dotyczących urządzeń do wykrywania metali. Niniejsze zalecenie, a w szczególności zawarte w nim dobrowolne wymogi dotyczące dokumentacji produktu i skuteczności urządzeń do wykrywania metali, powstało na podstawie prac przygotowawczych przeprowadzonych przez tę grupę roboczą.

(5) W zamówieniach publicznych na urządzenia do wykrywania metali przeznaczone do stosowania w przestrzeni publicznej państwa członkowskie powinny zatem stosować dobrowolne unijne wymogi w zakresie skuteczności takich urządzeń.

(6) Nie należy zobowiązywać państw członkowskich do zamawiania lub stosowania pewnych określonych urządzeń do wykrywania metali w przestrzeni publicznej. Decyzje o tym, jakie urządzenia do wykrywania metali nabyć lub stosować w danej przestrzeni publicznej, powinny nadal być podejmowane wyłącznie przez państwa członkowskie, zgodnie z prawem Unii. Dobrowolne unijne wymogi w zakresie skuteczności powinny być stosowane w przypadku zamówień publicznych realizowanych przez państwa członkowskie i tym samym przyczyniać się do osiągnięcia wysokiego poziomu skuteczności wykrywania zagrożeń przy pomocy urządzeń do wykrywania metali wykorzystywanych przez państwa członkowskie w przestrzeni publicznej w całej Unii.

(7) Dobrowolne unijne wymogi w zakresie skuteczności powinny określać osobne normy dla różnych rodzajów zastosowań urządzeń do wykrywania metali objętych zaleceniem. Najmniej rygorystyczna norma dotyczy urządzeń o mniejszej czułości stosowanych w strefach masowego tranzytu lub dużych zgromadzeń, gdzie należy wykryć szczególnie niebezpieczną broń, ale gdzie wymagane są wysoka przepustowość pod względem liczby osób i przedmiotów oraz niski współczynnik alarmów uciążliwych. Najbardziej rygorystyczna norma dotyczy urządzeń o wyższej czułości stosowanych w miejscach, gdzie należy wykryć nawet najmniejsze zagrożenia i gdzie przepustowość może być niska.

(8) Celem dobrowolnych unijnych wymogów w zakresie skuteczności nie powinno być zastąpienie krajowych norm dotyczących skuteczności urządzeń do wykrywania metali, jeśli takie normy krajowe istnieją. W szczególności państwa członkowskie powinny zachować możliwość stosowania, zgodnie z prawem Unii, bardziej rygorystycznych wymogów w zakresie skuteczności urządzeń do wykrywania metali wykorzystywanych w przestrzeniach publicznych.

(9) Niniejsze zalecenie powinno w sposób pośredni zachęcać producentów do przestrzegania przedmiotowych wymogów w ramach przyszłej produkcji urządzeń do wykrywania metali. Państwa członkowskie powinny zatem wymagać, aby w dokumentach zamówień dotyczących urządzeń do wykrywania metali wykorzystywanych do wykrywania zagrożeń bezpieczeństwa w przestrzeniach publicznych oferenci dołączali do oferty dokumentację produktu i deklarację zgodności opartą na własnej metodyce producenta w celu wykazania zgodności takich urządzeń z dobrowolnymi wymogami w zakresie skuteczności zawartymi w niniejszym zaleceniu.

(10) Używanie urządzeń do wykrywania metali w przestrzeniach publicznych może stanowić wyzwanie w zakresie prawa do ochrony prywatności i danych osobowych. Kluczowe znaczenie w kontekście wszystkich działań związanych z wykorzystaniem urządzeń do wykrywania metali, w tym w kontekście zamówień i eksploatacji urządzeń oraz wszelkich późniejszych czynności przetwarzania, ma maksymalne ograniczenie inwazyjności, a w każdym razie postępowanie zgodnie z prawem Unii, w szczególności zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 3 , dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/680 4  oraz Kartą praw podstawowych Unii Europejskiej.

(11) Mając na uwadze w szczególności istotne osiągnięcia technologiczne w dziedzinie wykrywania zagrożeń bezpieczeństwa, dobrowolne wymogi w zakresie skuteczności dotyczące urządzeń do wykrywania metali należy poddawać przeglądom i w razie potrzeby dostosowywać. Komisja, z pomocą technicznej grupy roboczej ds. wymogów w zakresie skuteczności wykrywania zagrożeń, będzie zatem uważnie śledzić rozwój technologiczny i inne istotne wydarzenia oraz regularnie oceniać potrzebę wprowadzenia zmian w niniejszym zaleceniu.

(12) W trosce o efektywność i przejrzystość, a w szczególności w związku z potrzebą jak najszybszego zaradzenia wykrywanym zagrożeniom bezpieczeństwa, należy zachęcić państwa członkowskie do realizacji niniejszego zalecenia i przedstawienia Komisji w rozsądnym terminie sprawozdań na temat wprowadzonych środków wykonawczych.

(13) Na podstawie tych sprawozdań i wszelkich innych istotnych informacji, po upływie odpowiedniego czasu, należy ocenić postępy w realizacji niniejszego zalecenia, między innymi w celu ustalenia, czy w tej dziedzinie konieczne są unijne akty prawne o mocy wiążącej,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ZALECENIE:

1.
Do celów niniejszego zalecenia stosuje się następujące definicje:
a)
"urządzenie do wykrywania metali" oznacza urządzenie w postaci ręcznego wykrywacza metali lub bramki do wykrywania metali przeznaczone do wykrywania obecności metali na osobach lub przedmiotach podczas kontroli bezpieczeństwa fizycznego w celu wykrycia ewentualnych przedmiotów mogących służyć do wywołania zagrożenia bezpieczeństwa, takich jak materiały wybuchowe, broń palna lub ostre przedmioty;
b)
"wymogi w zakresie skuteczności wykrywania metali" oznaczają specyfikacje techniczne, które urządzenie do wykrywania metali musi spełniać, w szczególności dotyczące wyników, które urządzenie to powinno osiągać;
c)
"dokumentacja produktu" oznacza dokumentację, w formie papierowej, elektronicznej lub obu tych formach, zawierającą informacje na temat wymogów w zakresie skuteczności urządzeń do wykrywania metali;
d)
"przestrzeń publiczna" oznacza każde fizyczne miejsce dostępne publicznie, niezależnie od tego, czy mają zastosowanie określone warunki dostępu;
e)
"własna deklaracja zgodności" oznacza deklarację zgodności z wymogami w zakresie skuteczności wykrywania metali wydaną przez producenta w oparciu o jego własną metodykę.
2.
Państwa członkowskie powinny wymagać, aby w dokumentach zamówień dotyczących urządzeń do wykrywania metali wykorzystywanych do wykrywania zagrożeń bezpieczeństwa w przestrzeniach publicznych, z wyjątkiem lotnictwa cywilnego, oferenci dołączali do oferty dokumentację produktu spełniającą wymogi określone w sekcji 2 załącznika.
3.
Państwa członkowskie powinny dopilnować, aby urządzenia do wykrywania metali zamawiane w celu wykrywania zagrożeń bezpieczeństwa w przestrzeniach publicznych spełniały wymogi w zakresie skuteczności wykrywania metali określone w sekcji 3 załącznika, z wyjątkiem takich urządzeń zamawianych na potrzeby lotnictwa cywilnego.
4.
Państwa członkowskie powinny wymagać, aby w dokumentach zamówień dotyczących urządzeń do wykrywania metali wykorzystywanych do wykrywania zagrożeń bezpieczeństwa w przestrzeniach publicznych oferent dołączył do oferty deklarację zgodności wydaną przez producenta i opartą na jego własnej metodyce.
5.
Do dnia 10 maja 2024 r. państwa członkowskie powinny wprowadzić niezbędne środki, zgodnie z prawem Unii, w celu realizacji niniejszego zalecenia.
6.
Państwa członkowskie powinny przedłożyć Komisji sprawozdanie w sprawie środków wykonawczych do dnia 10 listopada 2024 r.
Sporządzono w Brukseli dnia 10 maja 2023 r.

ZAŁĄCZNIK

Wymogi dotyczące dokumentacji produktu i wymogi w zakresie skuteczności urządzeń do wykrywania metali

SEKCJA 1: DEFINICJE

Do celów niniejszego załącznika stosuje się następujące definicje:

1) "aktywny wyrób medyczny do implantacji (AIMD)" oznacza wyrób medyczny zasilany elektrycznie, który może być wszczepiony, noszony lub zarówno wszczepiony, jak i noszony, i który zazwyczaj wykorzystuje układy elektroniczne, przeznaczony do monitorowania funkcji życiowych człowieka lub do prowadzenia leczenia lub terapii, w tym do podawania leków lub elektrostymulacji;

2) "koncepcja operacji (CONOPS)" oznacza dokument opisujący właściwości urządzenia oraz sposób jego prawidłowej obsługi;

3) "płaszczyzna wykrywacza" oznacza wyobrażoną płaszczyznę (dwuwymiarową powierzchnię), która przechodzi przez środek obszaru czujnika ręcznego wykrywacza metali lub bramki do wykrywania metali równoległego do płaszczyzny czujnika ręcznego wykrywacza metali lub portalu bramki do wykrywania metali, i która przecina obszar czujnika na dwie symetryczne połowy;

4) "procedura przygotowania do kontroli bezpieczeństwa" oznacza procedurę, zgodnie z którą należy odłożyć, a następnie poddać odrębnej kontroli, np. z użyciem urządzeń rentgenowskich, przedmioty przenoszone przez osoby - zarówno duże przedmioty, takie jak torebki, torby, plecaki i inne rodzaje bagażu, jak i mniejsze przedmioty, takie jak zegarki, okulary, paski i biżuteria;

5) "ręczny wykrywacz metali (HHMD)" oznacza przenośne urządzenie do wykrywania metali, zaprojektowane tak, aby posługująca się nim osoba mogła je trzymać w rękach, zwykle - w jednej ręce;

6) "improwizowane urządzenie wybuchowe (IED)" oznacza bombę lub podobne urządzenie wybuchowe skonstruowane i użyte w inny sposób niż w ramach konwencjonalnych działań wojskowych;

7) "płaszczyzna pomiaru" oznacza wyobrażoną płaszczyznę (dwuwymiarową powierzchnię), na której bada się ręczny wykrywacz metali lub bramkę do wykrywania metali, która to płaszczyzna jest równoległa do płaszczyzny wykrywacza i do której płaszczyzna wykrywacza się odnosi;

8) "współczynnik alarmów uciążliwych (NAR)" oznacza współczynnik fałszywych alarmów, tj. liczbę alarmów wywołanych przez nieszkodliwe metalowe przedmioty w stosunku do liczby osób, które przeszły przez strefę wykrywania bramki do wykrywania metali;

9) "przepustowość" oznacza maksymalną liczbę osób i przedmiotów, które można poddać kontroli bezpieczeństwa w danej jednostce czasu, zazwyczaj w ciągu jednej godziny, aby wykrywacz nadal prawidłowo sygnalizował wszelkie metalowe przedmioty odpowiedniej wielkości zgodnie z przyjętymi normami bezpieczeństwa;

10) "obiekt testowy" oznacza przedmiot wykorzystywany do badania skuteczności ręcznego wykrywacza metali lub bramki do wykrywania metali, symulujący właściwości elektromagnetyczne przedmiotów mogących służyć do wywołania zagrożenia bezpieczeństwa, takich jak broń lub elementy, za pomocą których można zneutralizować zabezpieczenia;

11) "norma bezpieczeństwa" oznacza normę określającą zbiór wszystkich zagrożeń bezpieczeństwa, które należy wykryć, oraz ich reprezentatywne przykłady;

12) "bramka do wykrywania metali" oznacza stacjonarne urządzenie do wykrywania metali, zazwyczaj zainstalowane na stałe w określonym miejscu i mające formę łuku;

13) "zakłócenia mechaniczne" oznaczają wpływ pobliskich stacjonarnych lub ruchomych metalowych konstrukcji lub przedmiotów na skuteczność urządzenia do wykrywania metali;

14) "norma NIJ 0601.02" oznacza normę National Institute of Justice Standard 0601.02, opublikowaną w Nicholas G. Paulter Jr., Walk-Through Metal Detectors for Use in Concealed Weapon and Contraband Detection - NIJ Standard 0601.02, U.S. Department of Justice, Office Justice Programs, National Institute of Justice, 2003 (odnoszącą się do bramek do wykrywania metali);

15) "norma NIJ 0602.02" oznacza normę National Institute of Justice Standard 0602.02, opublikowaną w Nicholas G. Paulter Jr., Hand-Held Metal Detectors for Use in Concealed Weapon and Contraband Detection - NIJ Standard 0602.02, U.S. Department of Justice, Office Justice Programs, National Institute of Justice, 2003 (odnoszącą się do ręcznych wykrywaczy metali).

SEKCJA 2: DOKUMENTACJA PRODUKTU

Dokumentacja produktu powinna spełniać następujące wymogi, które - o ile nie wskazano inaczej - mają zastosowanie zarówno do ręcznych wykrywaczy metali (HHMD), jak i bramek do wykrywania metali (WTMD):

2.1 Wymiary urządzeń do wykrywania metali

Wymiary całkowite HHMD powinny być wyrażone w milimetrach (mm) jako długość (L) x szerokość (W) x wysokość (H).

Wymiary wewnętrzne prześwitu bramki do wykrywania metali oraz jej całkowite wymiary zewnętrzne powinny być wyrażone w milimetrach (mm) jako długość (L) x szerokość (W) x wysokość (H).

2.2 Masa urządzeń do wykrywania metali

Całkowita masa HHMD (łącznie z baterią) oraz całkowita masa WTMD powinna być wyrażona odpowiednio w gramach (g) i kilogramach (kg).

2.3 Zasilanie

Informacje dotyczące zasilania powinny obejmować, w stosownych przypadkach, informacje na temat napięcia prądu przemiennego (VAC), częstotliwości (Hz), natężenia w amperach (A) oraz mocy w watach (W).

Tolerancję należy wyrazić w procentach (%).

2.4 Bateria

W przypadku WTMD należy wskazać, czy urządzenie wyposażone jest w źródło zasilania rezerwowego (tj. baterię). Jeśli tak, czas pracy baterii powinien być wyrażony w godzinach (h).

HHMD powinien posiadać wskaźnik niskiego poziomu baterii. Czas pracy baterii powinien być wyrażony w godzinach (h).

2.5 Klasyfikacja IP

Należy podać stopień ochrony przed wnikaniem (klasyfikację IP) zgodnie z normą EN 60529.

2.6 Warunki pracy

Temperatura robocza powinna być wyrażona w stopniach Celsjusza (°C).

Temperatura przechowywania powinna być wyrażona w stopniach Celsjusza (°C).

Wilgotność powinna być wyrażona w przedziale w % (bez kondensacji).

Należy podać informacje dotyczące środków wymaganych w celu uniknięcia niekorzystnych zakłóceń elektromagnetycznych, takie jak zalecana odległość między poszczególnymi urządzeniami w metrach (m).

2.7 Alarm strefowy/pozycyjny (dot. WTMD)

Dokumentacja produktu powinna zawierać informacje na temat liczby stref wykrywania i ich położenia w prześwicie WTMD.

2.8 Wymagania dotyczące oznakowania CE

Dokumentacja produktu powinna zawierać informacje wykazujące zgodność urządzeń do wykrywania metali z unijnymi wymaganiami dotyczącymi oznakowania CE. Ustalenie, jakie przepisy mają zastosowanie do danych produktów, jest obowiązkiem producentów. Odpowiednie przepisy mogą obejmować na przykład:

a) dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/65/UE z dnia 8 czerwca 2011 r. w sprawie ograniczenia stosowania niektórych niebezpiecznych substancji w sprzęcie elektrycznym i elektronicznym 5 ,

b) dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/53/UE z dnia 16 kwietnia 2014 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich dotyczących udostępniania na rynku urządzeń radiowych i uchylającą dyrektywę 1999/5/WE 6 ,

c) dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do kompatybilności elektromagnetycznej 7 ,

d) dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/35/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie harmonizacji usta- wodawstw państw członkowskich odnoszących się do udostępniania na rynku sprzętu elektrycznego przewidzianego do stosowania w określonych granicach napięcia 8 .

2.9 Ogólne wymogi bezpieczeństwa

Dokumentacja produktu powinna zawierać informacje potwierdzające, że urządzenie do wykrywania metali spełnia wszystkie odnośne standardy i normy zapewniające, że jego stosowanie jest bezpieczne zarówno dla osób poddawanych kontroli, jak i osób obsługujących urządzenie. Wspomniane standardy i normy obejmują najnowsze zatwierdzone wersje następujących norm:

a) normy dotyczące aktywnych wyrobów medycznych do implantacji (AIMD):

- EN 50527-1: Procedura oceny ekspozycji na pola elektromagnetyczne pracowników z wszczepionymi aktywnymi urządzeniami medycznymi - Część 1: Wymagania ogólne,

- EN 50527-2-x: Procedura oceny ekspozycji na pola elektromagnetyczne pracowników z wszczepialnymi aktywnymi urządzeniami medycznymi

- Część 2.1: Szczegółowa ocena dla pracowników ze stymulatorami serca,

- Część 2.2: Szczegółowa ocena dotycząca pracowników z kardiowerterami-defibrylatorami serca (ICD),

- Część 2.3: Szczegółowa ocena dotycząca pracowników z wszczepialnymi neurostymulatorami,

- EN ISO 14708-X: Implanty chirurgiczne - Aktywne wyroby medyczne do implantacji

- Część 2: Rozruszniki serca,

- Część 3: Neurostymulatory do implantacji,

- Część 4: Systemy pomp infuzyjnych do implantacji,

- Część 5: Wyroby wspomagające krążenie,

- Część 6: Wymagania szczegółowe dotyczące aktywnych wyrobów medycznych do implantacji przeznaczonych do leczenia tachyarytmii (w tym defibrylatorów do implantacji),

- Część 7: Wymagania szczegółowe dotyczące systemów implantów ślimakowych wszczepianych do pnia mózgu,

b) normy dotyczące ekspozycji ludzi:

- EN 50364: Norma wyrobu dotycząca ekspozycji ludzi w polach elektromagnetycznych urządzeń pracujących w zakresie częstotliwości od 0 Hz do 300 GHz, wykorzystywanych do elektronicznego nadzoru artykułów (EAS), identyfikacji z wykorzystaniem fal radiowych (RFID) i podobnych zastosowań,

- zalecenie Rady 1999/519/WE z dnia 12 lipca 1999 r. w sprawie ograniczenia narażenia ludności na pola elektromagnetyczne (od 0 Hz do 300 GHz),

- dyrektywa 2013/35/UE w sprawie minimalnych wymagań w zakresie ochrony zdrowia i bezpieczeństwa dotyczących narażenia pracowników na zagrożenia spowodowane czynnikami fizycznymi (polami elektromagnetycznymi).

2.10 Koncepcja operacji

W dokumentacji produktu należy przedstawić koncepcję operacji (CONOPS). Jeżeli z poszczególnymi normami bezpieczeństwa wiążą się różne koncepcje operacji, należy to wyraźnie zaznaczyć.

SEKCJA 3: WYMOGI W ZAKRESIE SKUTECZNOŚCI WYKRYWANIA METALI

Urządzenia do wykrywania metali powinny spełniać następujące wymogi w zakresie skuteczności wykrywania metali:

3.1 Normy bezpieczeństwa

Urządzenia do wykrywania metali powinny spełniać odpowiednie normy bezpieczeństwa spośród następujących pięciu norm:

3.1.1 Norma 1 (dot. WTMD)

Norma ta dotyczy zastosowań w miejscach, gdzie konieczne jest wykrycie niebezpiecznej broni, ale wymagane są wysoka przepustowość i niski współczynnik alarmów uciążliwych. Zastosowania obejmują strefy masowego tranzytu lub dużych zgromadzeń.

Wśród zagrożeń należących do tej kategorii należy uwzględnić karabiny automatyczne, karabiny maszynowe oraz IED w postaci bomb szybkowarowych, w tym w szczególności karabiny szturmowe (z magazynkiem lub bez), AK47, Beretta M12, Colt AR-15, obudowy bomb rurowych (80 x 300) mm, IED w postaci bomb szybkowarowych ze stali nierdzewnej i aluminium o pojemności 4 l, a także przedmioty podobnej wielkości.

W przypadku tej kategorii należy stosować obiekty testowe symulujące bardzo duże przedmioty niebezpieczne. Procedura przygotowania do kontroli bezpieczeństwa nie jest wymagana, a osoby kontrolowane mogą przenosić walizki, torby i plecaki.

3.1.2 Norma 2 (dot. WTMD)

Wśród zagrożeń należących do tej kategorii należy uwzględnić broń ręczną średniej wielkości (np. Glock 17) oraz przedmioty podobnej wielkości.

W przypadku tej kategorii należy stosować obiekty testowe symulujące duże przedmioty niebezpieczne, w tym pełnowymiarową broń ręczną, opisane w sekcji 4.6, poziom bezpieczeństwa 2, część testowa AM7, normy Krajowego Instytutu Egzekwowania Prawa i Wymiaru Sprawiedliwości w Sprawach Karnych (National Institute of Law Enforcement and Criminal Justice, NILECJ) dotyczącej "bramek do wykrywania metali stosowanych do wykrywania broni" (NILECJ-STD-0601.00).

Procedura przygotowania do kontroli bezpieczeństwa nie jest wymagana, a osoby kontrolowane mogą przenosić małe torby i plecaki.

3.1.3 Norma 3

Wśród zagrożeń należących do tej kategorii należy uwzględnić małą broń ręczną, tj. broń palną, od kompaktowej po kieszonkową, oraz przedmioty podobnej wielkości.

W przypadku tej kategorii należy stosować obiekty testowe symulujące przedmioty niebezpieczne średniej wielkości, w tym broń ręczną wykonaną z metalu o właściwościach ferromagnetycznych lub metalu nieposiadającego takich właściwości, opisane w sekcji 5.1 normy NIJ 0601.02 lub normy NIJ 0602.02. Repliki i rysunki techniczne przedstawiono w normach NIJ 0601.02 i NIJ 0602.02.

Należy stosować procedurę przygotowania do kontroli bezpieczeństwa. Osoby kontrolowane powinny odłożyć wszystkie metalowe przedmioty, z wyjątkiem portfeli, zegarków, pasków, obuwia i drobnej biżuterii.

3.1.4 Norma 4

Wśród zagrożeń należących do tej kategorii należy uwzględnić noże o długości ostrza przekraczającej 7,5 cm oraz przedmioty podobnej wielkości.

W przypadku tej kategorii należy stosować obiekty testowe symulujące małe przedmioty niebezpieczne, w tym noże o długości ostrza przekraczającej 7,5 cm wykonane z metalu o właściwościach ferromagnetycznych lub metalu nie- posiadającego takich właściwości, opisane w sekcji 5.2 normy NIJ 0601.02 lub normy NIJ 0602.02. Repliki i rysunki techniczne przedstawiono w normach NIJ 0601.02 i NIJ 0602.02.

Należy stosować procedurę przygotowania do kontroli bezpieczeństwa. Osoby kontrolowane powinny odłożyć wszystkie metalowe przedmioty, z wyjątkiem małych zegarków i małych pasków.

3.1.5 Norma 5

Niebezpieczne przedmioty należące do tej kategorii powinny obejmować broń ręczną, np. noże ze stali nierdzewnej, klucze do kajdanek, końcówki śrubokrętów, pociski małego kalibru, a także przedmioty podobnej wielkości.

W przypadku tej kategorii należy stosować obiekty testowe symulujące bardzo małe przedmioty niebezpieczne, w tym broń ręczną ukrytą przy ciele osoby, wykonaną z metalu o właściwościach ferromagnetycznych lub metalu nieposiadającego takich właściwości, opisane w sekcji 5.3 normy NIJ 0601.02 lub normy NIJ 0602.02. Repliki i rysunki techniczne przedstawiono w normach NIJ 0601.02 i NIJ 0602.02.

Należy stosować procedurę przygotowania do kontroli bezpieczeństwa. Osoby kontrolowane powinny odłożyć wszystkie metalowe przedmioty.

3.2 Czułość urządzenia

Urządzenia do wykrywania metali powinny wykrywać przedmioty mogące służyć do wywołania zagrożenia bezpieczeństwa, które osoba przenosi na sobie lub w bagażu podręcznym niesionym, przewożonym lub ciągniętym, niezależnie od kierunku ustawienia, trajektorii oraz prędkości przemieszczania tych przedmiotów lub prędkości przesuwania urządzenia do wykrywania metali.

Czułość tych urządzeń może się różnić w zależności od normy, jaką spełniają, opisanej w sekcji 3.1 niniejszego załącznika. Norma 1 wymaga urządzeń o najniższej czułości, natomiast norma 5 - o najwyższej czułości.

3.2.1 Kierunek ustawienia i prędkość przesuwania (dot. HHMD)

HHMD powinien wykrywać obiekt testowy reprezentatywny dla danej normy bezpieczeństwa, umieszczony w odpowiedniej płaszczyźnie lub płaszczyznach pomiaru dla każdego dozwolonego kierunku ustawienia, przesuwając się z prędkością 0,05-2,0 m/s, jak opisano w normie NIJ-0602.02.

3.2.2 Kierunek ustawienia, trajektoria i prędkość przemieszczania (dot. WTMD)

Minimalny zestaw prostopadłych kierunków ustawienia, które należy stosować do badania czułości WTMD, opisano w normie Amerykańskiego Stowarzyszenia Badań i Materiałów (ASTM) "Standard Practice for Performance Evaluation of In- Plantt Walk-Through Metal Detectors" [standardowe praktyki w zakresie przeprowadzania oceny skuteczności wewnątrzzakładowych bramek do wykrywania metali] C1309 - 97(2021).

WTMD powinna wykrywać obiekt testowy reprezentatywny dla danej normy bezpieczeństwa znajdujący się w określonych położeniach na trajektorii opisanych w normie NIJ- 0601.02.

Należy pominąć wszystkie położenia, w których obiekt testowy, ze względu na swój rozmiar i kierunek ustawienia, nie mieści się w prześwicie bramki lub w których część obiektu testowego wykracza poza maksymalną wysokość stref wykrywania.

Średnia prędkość przemieszczania obiektu testowego podczas badania powinna odpowiadać prędkości spacerowej (0,5 m/s - 1,3 m/s).

3.3 Powtarzalność

System jakości producenta powinien zapewniać powtarzalność wyników, którą należy również potwierdzić w drodze testów poszczególnych urządzeń do wykrywania metali w odniesieniu do określonego podzbioru położeń.

3.4 Rozróżnianie metali (dot. WTMD)

Specyfikacje dotyczące zdolności rozróżniania metali przez WTMD powinny zawierać wymóg, aby alarm bramki uruchamiał się w przypadku odpowiednich przedmiotów, a nie - w przypadku przedmiotów nieszkodliwych. Ocenę zdolności WTMD do rozróżniania metali należy przeprowadzić w oparciu o test w rzeczywistych warunkach pracy, po potwierdzeniu skuteczności urządzenia w zakresie określonym daną normą bezpieczeństwa. W zależności od normy bezpieczeństwa będącej przedmiotem oceny wymagane może być przeprowadzenie procedury przygotowania do kontroli bezpieczeństwa. Aby ocenić, czy urządzenie rozróżnia metale, należy obliczyć stosunek sygnałów alarmowych do liczby osób przechodzących przez WTMD. Liczba osób wymagana do celów tego badania statystycznego powinna wynosić co najmniej tysiąc.

3.5 Przepustowość i współczynnik alarmów uciążliwych (dot. WTMD)

Czas kontroli WTMD przypadający na osobę powinien być krótszy niż 2 sekundy. Po zastosowaniu procedury przygotowania do kontroli bezpieczeństwa, opisanej w sekcji 3.1 niniejszego załącznika, współczynnik alarmów uciążliwych (NAR) powinien być niższy niż 5 %.

3.6 Zakłócenia mechaniczne

Wykrywacz nie powinien reagować sygnałem alarmowym, jeśli wyregulowano go tak, aby wykrywał obiekt testowy odpowiedniej wielkości.

3.7 Zakłócenia wynikające z obecności wielu metalowych przedmiotów (dot. WTMD)

W przypadku WTMD obecność przedmiotów metalowych niebędących zagrożeniem nie powinna mieć wpływu na wykrywanie niebezpiecznych przedmiotów znajdujących się w prześwicie bramki.

3.8 Sygnalizatory akustyczne i optyczne

Urządzenie do wykrywania metali powinno być wyposażone w sygnalizatory akustyczny i optyczny. Sygnał dźwiękowy powinien być słyszalny w promieniu 1 m w przypadku HHMD oraz 2 m w przypadku WTMD. W przypadku HHMD wskaźnik optyczny powinien sygnalizować, że urządzenie działa, natomiast w przypadku WTMD - wskazywać siłę wykrytego sygnału.

1 Decyzja wykonawcza Komisji C(2015) 8005 ustanawiająca szczegółowe środki w celu wprowadzenia w życie wspólnych podstawowych norm ochrony lotnictwa cywilnego, zawierające informacje, o których mowa w art. 18 lit. a) rozporządzenia (WE) nr 300/2008.
2 Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady Europejskiej, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów "Plan dla UE w dziedzinie zwalczania terroryzmu: przewidywanie, zapobieganie, ochrona i reagowanie" (COM (2020) 795 final).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz.U. L 119 z 4.5.2016, s. 1).
4 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/680 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez właściwe organy do celów zapobiegania przestępczości, prowadzenia postępowań przygotowawczych, wykrywania i ścigania czynów zabronionych i wykonywania kar, w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylająca decyzję ramową Rady 2008/977/WSiSW (Dz.U. L 119 z 4.5.2016, s. 89).
5 Dz.U. L 174 z 1.7.2011, s. 88.
6 Dz.U. L 153 z 22.5.2014, s. 62.
7 Dz.U. L 96 z 29.3.2014, s. 79.
8 Dz.U. L 96 z 29.3.2014, s. 357.

Zmiany w prawie

Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa z podpisem prezydenta

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 07.06.2024
Senat poparł zmianę obowiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów

W ślad za rekomendacją Komisji Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej Senat przyjął w środę bez poprawek zmiany w Kodeksie pracy, których celem jest nowelizacja art. 222 dostosowująca polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2023.180.43

Rodzaj: Zalecenie
Tytuł: Zalecenie 2023/1468 w sprawie dobrowolnych unijnych wymogów w zakresie skuteczności dotyczących urządzeń do wykrywania metali wykorzystywanych w przestrzeni publicznej (poza lotnictwem)
Data aktu: 10/05/2023
Data ogłoszenia: 17/07/2023
Data wejścia w życie: 10/05/2023