a także mając na uwadze, co następuje:(1) Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (NDP) azoksystrobiny, prosulfokarbu, sedaksanu i walifenalatu określono w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(2) W dniu 14 grudnia 2021 r. Komisja Kodeksu Żywnościowego przyjęła nowe kodeksowe najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (CXL) azoksystrobiny w gujawie/gruszli oraz walifenalatu w cebuli, szalotce, pomidorach i oberżynach 2 .
(3) Zgodnie z art. 5 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady 3 , jeżeli istnieją normy międzynarodowe lub jeżeli spodziewane jest ich wprowadzenie, mają one zostać wzięte pod uwagę podczas opracowywania lub dostosowywania prawa żywnościowego, z wyjątkiem sytuacji, w których normy takie - lub ich część - nie stanowiłyby skutecznego lub odpowiedniego środka realizacji celów prawa żywnościowego; sytuacji, w których ich niestosowanie jest uzasadnione naukowo, oraz gdyby miały one spowodować zmianę poziomu ochrony w stosunku do poziomu określonego jako właściwy w Unii. Ponadto - zgodnie z art. 13 lit. e) wspomnianego rozporządzenia - Unia ma wspierać spójność międzynarodowych norm technicznych i prawa żywnościowego, dbając jednocześnie o to, aby wysoki poziom ochrony przyjęty w Unii nie został obniżony.
(4) Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd") dokonał oceny CXL zaproponowanych w odniesieniu do azoksystrobiny w gujawie/gruszli i walifenalatu w cebuli, szalotce, pomidorach i oberżynach oraz stwierdził, że są one bezpieczne dla konsumentów w Unii 4 . Unia nie zgłosiła zastrzeżeń 5 ,6 do Komitetu KKŻ ds. Pozostałości Pestycydów w odniesieniu do proponowanych CXL.
(5) Należy zatem włączyć te CXL do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 jako NDP. W ramach oceny proponowanego CXL w odniesieniu do walifenalatu w pomidorach przedłożono wystarczającą liczbę badań pozostałości, w związku z czym Urząd stwierdził, że dane te są wystarczające w odniesieniu do rozpatrywanych zastosowań. Należy zatem skreślić odpowiedni przypis w rozporządzeniu (WE) nr 396/2005 wskazujący na potrzebę przedstawienia dodatkowych danych.
(6) W przypadku azoksystrobiny złożono wniosek na podstawie art. 6 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 dotyczący zmiany obecnych NDP w odniesieniu do ziaren rzepaku i siemienia lnianego. W przypadku prosulfokarbu wniosek taki złożono w odniesieniu do ziół i kwiatów jadalnych. W przypadku sedaksanu podobny wniosek złożono w odniesieniu do ziemniaków.
(7) Zgodnie z art. 8 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 wszystkie te wnioski zostały poddane ocenie przez zainteresowane państwa członkowskie, a sprawozdania z oceny przekazano Komisji.
(8) Urząd ocenił wnioski i sprawozdania z oceny, analizując w szczególności ryzyko dla konsumentów oraz, w stosownych przypadkach, dla zwierząt, i wydał uzasadnione opinie dotyczące proponowanych NDP 7 . Urząd przekazał te opinie wnioskodawcom, Komisji i państwom członkowskim oraz podał je do publicznej wiadomości.
(9) W odniesieniu do azoksystrobiny w siemieniu lnianym Urząd stwierdził, że przedłożone dane są niewystarczające do zmiany obecnego NDP. W związku z tym nie należy zmieniać tego NDP.
(10) W odniesieniu do wszystkich innych zmian NDP, o które wystąpili wnioskodawcy w odniesieniu do azoksystrobiny, prosulfokarbu i sedaksanu, Urząd stwierdził, że spełniono wszystkie wymogi dotyczące kompletności przedłożonych danych oraz że zmiany NDP, o które wystąpili wnioskodawcy, są dopuszczalne z punktu widzenia bezpieczeństwa konsumentów na podstawie oceny narażenia konsumentów przeprowadzonej dla 27 określonych grup konsumentów w Europie. Urząd wziął przy tym pod uwagę najnowsze dane na temat właściwości toksykologicznych przedmiotowych substancji. Ani w przypadku długotrwałego narażenia na przedmiotowe substancje w wyniku spożywania wszystkich produktów spożywczych mogących je zawierać, ani w przypadku narażenia krótkoterminowego w wyniku dużego spożycia odnośnych produktów nie wykazano istnienia ryzyka przekroczenia akceptowanego dziennego pobrania ani ostrej dawki referencyjnej.
(11) W odniesieniu do prosulfokarbu w ziołach i kwiatach jadalnych Urząd stwierdził wcześniej, w ramach przeglądu obecnych NDP prosulfokarbu zgodnie z art. 12 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 8 , że pewne informacje dotyczące badań pozostałości są niedostępne. W związku z tym w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 777/2013 9 wymaga się dalszych danych dotyczących pozostałości w celu potwierdzenia wstępnego NDP wynoszącego 0,05 mg/kg dla tej substancji czynnej w tych produktach. W ramach nowego wniosku o zmianę NDP prosulfokarbu w ziołach i kwiatach jadalnych przedłożono nowe zastosowania i nowe badania pozostałości, a Urząd stwierdził, że dane te są wystarczające w odniesieniu do rozpatrywanych zastosowań i do uzasadnienia nowego wyższego NDP. Należy zatem zmienić NDP i skreślić odpowiedni przypis w rozporządzeniu (WE) nr 396/2005 wskazujący na potrzebę przedstawienia dodatkowych danych.
(12) Na podstawie sprawozdania naukowego i uzasadnionych opinii Urzędu oraz po uwzględnieniu czynników istotnych dla rozpatrywanej kwestii wymienionych w art. 14 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 stwierdzono, że proponowane zmiany NDP spełniają wymogi art. 14 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(13) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 396/2005.
(14) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz, "Reasoned opinion on the modification of the existing maximum residue levels for azoxystrobin in rapeseeds and linseeds" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości azoksystrobiny w ziarnach rzepaku i siemieniu lnianym). Dziennik EFSA 2022; 20(1):7051.
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 18 stycznia 2023 r.