Decyzja 2023/1344 w sprawie wsparcia zwiększenia skuteczności operacyjnej Organizacji ds. Zakazu Broni Chemicznej (OPCW)

DECYZJA RADY (WPZiB) 2023/1344
z dnia 26 czerwca 2023 r.
w sprawie wsparcia zwiększenia skuteczności operacyjnej Organizacji ds. Zakazu Broni Chemicznej (OPCW)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 28 ust. 1 i art. 31 ust. 1,

uwzględniając wniosek Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa, a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 12 grudnia 2003 r. Rada Europejska przyjęła strategię UE przeciw rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia (zwaną dalej "strategią UE").

(2) W strategii UE podkreślono zasadniczą rolę Konwencji o zakazie prowadzenia badań, produkcji, składowania i użycia broni chemicznej oraz o zniszczeniu jej zapasów (zwanej dalej "CWC") oraz Organizacji ds. Zakazu Broni Chemicznej (zwanej dalej "OPCW") w tworzeniu świata wolnego od broni chemicznej. W ramach strategii UE Unia zobowiązała się do działań na rzecz powszechnego przestrzegania kluczowych traktatów i umów dotyczących rozbrojenia i nieproliferacji, w tym CWC.

(3) Od 2004 r. UE wspiera działania OPCW poprzez: decyzje Rady 2009/569/WPZiB 1 , 2012/166/WPZiB 2 , (WPZiB) 2015/259 3 , (WPZiB) 2019/538 4 , (WPZiB) 2021/1026 5  i (WPZiB) 2021/2073 6  oraz wspólne działania Rady 2004/797/WPZiB 7 , 2005/913/WPZiB 8  i 2007/185/WPZiB 9 .

(4) W kontekście aktywnego wdrażania rozdziału III strategii UE niezbędne jest nieprzerwane udzielanie intensywnej i ukierunkowanej pomocy Unii na rzecz OPCW. W szczególności istnieje potrzeba podjęcia dalszych działań w celu zwiększenia skuteczności operacyjnej OPCW oraz zdolności państw stron CWC do wypełniania ich zobowiązań. Unia powinna zatem przyjąć niniejszą decyzję w celu zapewnienia tej pomocy.

(5) Techniczną realizację działań, które mają być prowadzone na mocy niniejszej decyzji, należy powierzyć Sekretariatowi Technicznemu OPCW,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1. 
W celu realizacji strategii UE przeciw rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia UE wspiera, poprzez działanie operacyjne, wdrażanie i upowszechnianie Konwencji o zakazie prowadzenia badań, produkcji, składowania i użycia broni chemicznej oraz o zniszczeniu jej zapasów (zwanej dalej "CWC").
2. 
Cele działania, o którym mowa w ust. 1, są następujące:
a)
zweryfikowanie likwidacji zapasów broni chemicznej oraz obiektów do produkcji broni chemicznej zgodnie ze środkami weryfikacyjnymi przewidzianymi w CWC;
b)
zapobieganie ponownemu pojawieniu się broni chemicznej i ograniczanie zagrożenia związanego z użyciem broni chemicznej;
c)
skuteczne i wiarygodne reagowanie na użycie broni chemicznej i na twierdzenia dotyczące jej użycia;
d)
zapewnienie gotowości poprzez udzielanie pomocy i ochrony przed bronią chemiczną, jej użyciem lub groźbą użycia, zgodnie z postanowieniami art. X CWC;
e)
propagowanie pokojowego wykorzystania chemii w rozwoju gospodarczym i technologicznym poprzez współpracę międzynarodową w dziedzinie działalności chemicznej do celów niezakazanych na mocy CWC;
f)
działanie na rzecz powszechnego przystąpienia do CWC; oraz
g)
zapewnienie, aby Organizacja ds. Zakazu Broni Chemicznej (zwana dalej "OPCW") nadal mogła wypełniać swoje zadania związane ze stawianiem czoła wyzwaniom i korzystaniem z możliwości wynikających z postępu naukowego i technologicznego.
3. 
Szczegółowy opis działania, o którym mowa w ust. 1, zamieszczono w załączniku do niniejszej decyzji.
Artykuł  2
1. 
Za wykonanie niniejszej decyzji odpowiada Wysoki Przedstawiciel Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa (zwany dalej "Wysokim Przedstawicielem").
2. 
Techniczną realizacją działania, o którym mowa w art. 1, zajmuje się Sekretariat Techniczny OPCW.
3. 
OPCW wykonuje zadanie, o którym mowa w ust. 2, pod nadzorem Wysokiego Przedstawiciela. W tym celu Wysoki

Przedstawiciel dokonuje niezbędnych uzgodnień z OPCW.

Artykuł  3
1. 
Finansowa kwota odniesienia na realizację działania, o którym mowa w art. 1, wynosi 5 350 000 EUR.
2. 
Wydatkami finansowanymi z kwoty odniesienia określonej w ust. 1 zarządza się zgodnie z zasadami i procedurami

mającymi zastosowanie do budżetu ogólnego Unii.

3. 
Komisja nadzoruje właściwe zarządzanie wydatkami finansowanymi z kwoty odniesienia, o której mowa w ust. 1. W tym celu zawiera z OPCW umowę o przyznanie wkładu. Zgodnie z umową o przyznanie wkładu OPCW jest zobowiązana do wyeksponowania wkładu Unii stosownie do jego wielkości.
4. 
Komisja dąży do tego, aby umowa, o której mowa w ust. 3, została zawarta jak najszybciej po wejściu w życie niniejszej decyzji. Komisja informuje Radę o wszelkich związanych z tym trudnościach oraz o dacie zawarcia umowy.
Artykuł  4
1. 
Wysoki Przedstawiciel składa Radzie sprawozdania z wykonania niniejszej decyzji na podstawie regularnych sprawozdań OPCW. Sprawozdania Wysokiego Przedstawiciela stanowią podstawę oceny dokonywanej przez Radę.
2. 
Komisja udziela informacji na temat aspektów finansowych realizacji działania, o którym mowa w art. 1.
Artykuł  5
1. 
Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.
2. 
Niniejsza decyzja wygasa 36 miesięcy po zawarciu umowy, o której mowa w art. 3 ust. 3. Niniejsza decyzja wygasa jednak po upływie sześciu miesięcy od daty jej wejścia w życie, w przypadku gdy w tym okresie nie zostanie zawarta taka umowa.

Sporządzono w Luksemburgu dnia 26 czerwca 2023 r.

W imieniu Rady Przewodniczący J. BORRELL FONTELLES

ZAŁĄCZNIK

Wsparcie Unii Europejskiej na rzecz zwiększenia skuteczności operacyjnej OPCW - UE 2023

1.
Kontekst
W grudniu 2003 r. Unia Europejska (UE) przyjęła strategię UE przeciw rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia (zwaną dalej "strategią UE"), w której przyznała, że broń masowego rażenia zagrożenie stwarza dla międzynarodowego pokoju i bezpieczeństwa. W strategii UE podkreślono zasadniczą rolę konwencji o zakazie broni chemicznej (CWC) oraz Organizacji ds. Zakazu Broni Chemicznej (OPCW) w tworzeniu świata wolnego od broni chemicznej. Cele strategii UE uzupełniają cele CWC. Od czasu przyjęcia strategii UE Unia i OPCW prowadzą współpracę, w tym poprzez udział w szeregu wspólnych działań oraz decyzji Rady 10 .

OPCW otrzymuje od UE stałe wsparcie w wykonywaniu mandatu, co odzwierciedla stałe zaangażowanie na rzecz pełnego wdrożenia CWC, przy czym od 2004 r. dobrowolne wkłady z budżetu wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa (WPZiB) wyniosły 38,2 mln EUR. OPCW z zadowoleniem przyjmuje stałe zaangażowanie UE we wspieranie OPCW w jej staraniach na rzecz realizacji celu konwencji - powstanie świata wolnego od broni chemicznej, a dzięki temu przyczynienie się do międzynarodowego pokoju i bezpieczeństwa. Ponadto, z uwagi na pojawiające się wyzwania, OPCW z zadowoleniem przyjmuje również stałe zainteresowanie UE zwiększaniem jej wsparcia dla zespołów technicznych OPCW udzielających, w razie potrzeby, pomocy państwom stronom konwencji w aktywnym wdrażaniu rozdziałów II i III strategii UE.

Dynamiczne środowisko bezpieczeństwa międzynarodowego sprawia, że misja OPCW ma niezmienne znaczenie. Zbliżająca się piąta konferencja przeglądowa, mające nastąpić osiągnięcie kamienia milowego w postaci całkowitego zniszczenia zadeklarowanych zapasów broni chemicznej, a także otwarcie nowego Centrum Chemii i Technologii (CCT) stwarzają możliwości, ale także stanowią wyzwanie dla OPCW. Aby organizacja ta zachowała adekwatność na etapie po zniszczeniu broni chemicznej, kluczowe znaczenie ma strategiczne zaangażowanie. Partnerstwo i wsparcie za pośrednictwem budżetu wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa UE (WPZiB) okazały się mieć zasadnicze znaczenie dla wspierania OPCW w propagowaniu i realizacji jej podstawowych celów, co również zwiększa wpływ działań OPCW.

2.
Cel projektu
2.1.
Ogólne cele projektu

Ogólnym celem projektu jest zapewnienie zdolności Sekretariatu do ułatwiania i usprawniania wdrażania konwencji przez państwa strony. Takie wsparcie przyczyniłoby się do pokoju i bezpieczeństwa międzynarodowego poprzez skuteczne wykonywanie mandatu OPCW. Pomogłoby również w zapobieganiu ponownemu pojawieniu się broni chemicznej, a jednocześnie propagowałoby pokojowe wykorzystywanie chemii. W ramach realizacji projektu, w stosownych przypadkach w ramach proponowanych działań, należycie uwzględniana będzie różnorodność płci.

2.2 Cele szczegółowe

Zweryfikowanie likwidacji zapasów broni chemicznej oraz obiektów do produkcji broni chemicznej, zgodnie ze środkami weryfikacyjnymi przewidzianymi w CWC,
zapobieganie ponownemu pojawieniu się broni chemicznej oraz zmniejszenie zagrożenia związanego z wykorzystaniem tej broni poprzez jej nierozprzestrzenianie - dzięki zastosowaniu środków weryfikacyjnych i środków wykonawczych przewidzianych w konwencji, które służą również budowaniu zaufania między państwami stronami,
skuteczne i wiarygodne reagowanie na użycie broni chemicznej i na domniemanie jej użycia,
zapewnienie gotowości poprzez świadczenie pomocy i ochrony przed bronią chemiczną, jej użyciem lub groźbą użycia, zgodnie z postanowieniami art. X CWC,
propagowanie pokojowego wykorzystywania chemii w rozwoju gospodarczym i technologicznym poprzez współpracę międzynarodową w zakresie działalności chemicznej do celów niezakazanych na mocy CWC zgodnie z postanowieniami art. XI CWC,
prace na rzecz powszechnego przystąpienia do CWC, oraz
zapewnienie istotnych starań z zakresu budowania zdolności oraz zadbanie o to, by OPCW nadal mogła wypełniać swoje zadania związane ze stawianiem czoła wyzwaniom i korzystaniem z możliwości wynikających z postępu naukowego i technologicznego.
2.3.
Zakładane rezultaty

Zakłada się, że projekt przyczyni się do następujących rezultatów:

skuteczne reagowanie na rozwój nauki i technologii w celu usprawnienia systemu weryfikacji OPCW,
zapobieganie ponownemu pojawieniu się broni chemicznej i zwalczanie / ograniczanie zagrożenia związanego z użyciem broni chemicznej,
skuteczne reagowanie na domniemane użycie broni chemicznej,
zwiększenie zdolności państw stron do wypełniania zobowiązań wynikających z art. X,
solidniejsze globalne przywództwo OPCW i jej autorytatywny głos w kwestiach nierozprzestrzeniania i rozbrojenia broni chemicznej, oraz
propagowanie szerszego przystąpienia do CWC.
3.
Opis działań

Działania związane z rezultatem 1 - "Skuteczne reagowanie na rozwój nauki i technologii w celu usprawnienia systemu weryfikacji OPCW"

Działania te skoncentrują się na uruchomieniu działań Sekretariatu poprzez wykorzystanie dostosowanego do potrzeb i zintegrowanego Centrum Chemii i Technologii (CCT); zapewnienie platformy dla szerszego zaangażowania w zakresie zdolności i pokojowego wykorzystania chemii, w postaci między innymi partnerstwa laboratoryjnego, szkoleń laboratoryjnych, badań naukowych (np. opracowanie metodyki laboratoriów kryminalistycznych); zwiększenie gotowości OPCW do uwzględniania postępów w nauce i technologii, w tym poprzez realizację wybranych priorytetowych zaleceń Rady Naukowo-Doradczej OPCW; oraz zwiększenie zdolności operacyjnych OPCW w zakresie przygotowywania i rozmieszczania misji, np. w odniesieniu do testowania, walidacji i szkoleń z dziedziny nowych technologii/urządzeń.

Działania związane z rezultatem 2 - "Zapobieganie ponownemu pojawieniu się broni chemicznej i zwalczanie / ograniczanie zagrożenia związanego z użyciem broni chemicznej"

Działania te skoncentrują się na wzmocnieniu zdolności państw stron i innych zainteresowanych stron do reagowania na zagrożenie związane z bronią chemiczną poprzez specjalne szkolenia i warsztaty związane m.in. ze zdolnościami szybkiego reagowania i kontrolą granic; umożliwieniu wdrożenia wybranych priorytetowych zaleceń m.in. otwartej grupy roboczej ds. terroryzmu, w tym poprzez ćwiczenia symulacyjne; oraz rozszerzeniu współpracy z przemysłem chemicznym i handlem za pośrednictwem mechanizmów koordynacji, takich jak grupy robocze i komitety IUPAC.

Działania związane z rezultatem 3 - "Skuteczne reagowanie na domniemane użycie broni chemicznej"

Działania te będą koncentrować się na usprawnianiu odpowiednich środków weryfikacyjnych i wykonywaniu mających zastosowanie decyzji (m.in. EC-M-33/DEC.1; rezolucji RB ONZ nr 2118 (2013), C-SS-4/DEC.3, EC-94/DEC.2 i C-25/ DEC.9) w sprawie przeciwdziałania zagrożeniu związanemu z użyciem broni chemicznej; a także dalszym rozwijaniu zdolności reagowania na wnioski państw stron o pomoc związane z domniemanym użyciem broni chemicznej.

Działania związane z rezultatem 4 - "Zwiększenie zdolności państw stron do wypełniania zobowiązań wynikających z art. X"

Działania te będą miały na celu, zgodnie z odpowiednimi wymogami art. X dotyczącymi pomocy i ochrony, zwiększenie zdolności reagowania państw stron; poprawę planowania ochrony na szczeblu krajowym; oraz zintensyfikowanie efektu odstraszającego, np. poprzez wspieranie przygotowań w zakresie CBRJW na potrzeby dużych imprez publicznych.

Działania związane z rezultatem 5 - "Solidniejsze globalne przywództwo OPCW i jej autorytatywny głosem w kwestiach nierozprzestrzeniania i rozbrojenia broni chemicznej"

Działania te wzmocnią rolę OPCW w propagowaniu pokojowych i dozwolonych zastosowań chemii wśród coraz bardziej różnorodnych odbiorców za pomocą specjalnych narzędzi internetowych; rozszerzaniu współpracy z zewnętrznymi zainteresowanymi stronami, takimi jak kobiety, młodzież i kadra kierownicza; dotarciu do odbiorców działań na rzecz budowania specjalistycznych zdolności, m.in. społeczeństwa obywatelskiego i organizacji pozarządowych; oraz dalszym rozwijaniu i wdrażaniu pogłębionego partnerstwa OPCW-UE.

Działania związane z rezultatem 6 - "Propagowanie szerszego przystąpienia do CWC"

Działania te będą wspierać starania OPCW na rzecz pełnego członkostwa któregokolwiek lub wszystkich pozostałych czterech państw, które nie są jeszcze stronami konwencji. Dalsze zapewnianie zdolności i przygotowania OPCW poprzez tworzenie scenariuszy oraz zwiększanie zdolności i narzędzi Sekretariatu w celu poprawy wdrażania przewidzianego w konwencji systemu weryfikacji w przypadku przystąpienia państwa posiadającego broń chemiczną.

4.
Beneficjenci

Beneficjenci działań w ramach rezultatu 1

Personel i zespoły Sekretariatu OPCW oraz zainteresowane strony CWC, m.in. państwa strony, organy krajowe społeczeństwo obywatelskie, jednostki ochrony ludności, uniwersytety, laboratoria partnerskie, organizacje międzynarodowe i międzyrządowe, ogół społeczeństwa.

Beneficjenci działań w ramach rezultatu 2

Personel i zespoły Sekretariatu OPCW oraz zainteresowane strony CWC, m.in. państwa strony, organy krajowe, przemysł, organizacje międzynarodowe i międzyrządowe oraz ogół społeczeństwa.

Beneficjenci działań w ramach rezultatu 3

Personel i zespoły Sekretariatu OPCW oraz zainteresowane strony CWC, m.in. państwa strony, organy krajowe, organizacje międzynarodowe i międzyrządowe oraz ogół społeczeństwa.

Beneficjenci działań w ramach rezultatu 4

Zainteresowane strony CWC, m.in. państwa strony, organy krajowe, jednostki ochrony ludności oraz ogół społeczeństwa.

Beneficjenci działań w ramach rezultatu 5

Personel i zespoły Sekretariatu OPCW oraz zainteresowane strony CWC, m.in. państwa strony, organy krajowe, społeczeństwo obywatelskie, uniwersytety oraz ogół społeczeństwa.

Beneficjenci działań w ramach rezultatu 6

Personel i zespoły Sekretariatu OPCW oraz zainteresowane strony CWC, w tym państwa strony i państwa niebędące stronami konwencji.

5.
Czas trwania

Działanie będzie realizowane w okresie 36 miesięcy, z wyjątkiem działań w ramach rezultatu 3, które będą realizowane w okresie 12 miesięcy.

6.
Jednostka realizująca

Techniczną realizację powyższych proponowanych działań przeprowadza Sekretariat OPCW. OPCW ponosi ostateczną odpowiedzialność wobec Komisji w zakresie realizacji tych działań.

1 Decyzja Rady 2009/569/WPZiB z dnia 27 lipca 2009 r. w sprawie wsparcia działań OPCW w ramach wprowadzania w życie strategii UE przeciwko rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia (Dz.U. L 197 z 29.7.2009, s. 96).
2 Decyzja Rady 2012/166/WPZiB z dnia 23 marca 2012 r. w sprawie wsparcia działań Organizacji ds. Zakazu Broni Chemicznej (OPCW) w ramach wprowadzania w życie strategii UE przeciwko rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia (Dz.U. L 87 z 24.3.2012, s. 49).
3 Decyzja Rady (WPZiB) 2015/259 z dnia 17 lutego 2015 r. w sprawie wsparcia działań Organizacji ds. Zakazu Broni Chemicznej (OPCW) w ramach wprowadzania w życie strategii UE przeciwko rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia (Dz.U. L 43 z 18.2.2015, s. 14).
4 Decyzja Rady (WPZiB) 2019/538 z dnia 1 kwietnia 2019 r. w sprawie wsparcia działań Organizacji ds. Zakazu Broni Chemicznej (OPCW) w ramach wprowadzania w życie strategii UE przeciw rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia (Dz.U. L 93 z 2.4.2019, s. 3).
5 Decyzja Rady (WPZiB) 2021/1026 z dnia 21 czerwca 2021 r. w sprawie wsparcia Programu Organizacji ds. Zakazu Broni Chemicznej (OPCW) na rzecz cyberbezpieczeństwa, cyberodporności i zabezpieczania informacji, w ramach wprowadzania w życie strategii UE przeciw rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia (Dz.U. L 224 z 24.6.2021, s. 24).
6 Decyzja Rady (WPZiB) 2021/2073 z dnia 25 listopada 2021 r. w sprawie wsparcia zwiększenia skuteczności operacyjnej Organizacji ds. Zakazu Broni Chemicznej (OPCW) za pomocą obrazów satelitarnych (Dz.U. L 421 z 26.11.2021, s. 65).
7 Wspólne działanie Rady 2004/797/WPZiB z dnia 22 listopada 2004 r. w sprawie wsparcia działań OPCW w ramach wprowadzania w życie strategii UE przeciwko rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia (Dz.U. L 349 z 25.11.2004, s. 63).
8 Wspólne działanie Rady 2005/913/WPZiB z dnia 12 grudnia 2005 r. wspierające działania OPCW w ramach wprowadzania w życie strategii UE przeciwko rozpowszechnianiu broni masowego rażenia (Dz.U. L 331 z 17.12.2005, s. 34).
9 Wspólne działanie Rady 2007/185/WPZiB z dnia 19 marca 2007 r. w sprawie wsparcia działań OPCW w ramach wprowadzania w życie strategii UE przeciwko rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia (Dz.U. L 85 z 27.3.2007, s. 10).
10 W tym wspólne działanie 2004/797/WPZiB (wygasło); wspólne działanie 2005/913/WPZiB (wygasło); wspólne działanie 2007/185/WPZiB (wygasło); decyzja 2009/569/WPZiB (wygasła); wspólne działanie 2012/166/WPZiB (wygasło); decyzja 2015/259 (przedłużona decyzją 2018/294, wygasła); decyzja 2017/2302 (przedłużona decyzją 2019/1092, wygasła); decyzja 2017/2303 (przedłużona decyzją 2018/1943 i decyzją 2019/2112, wygasła); decyzja 2019/538 (obowiązywała do kwietnia 2023 r. włącznie); decyzja 2021/1026 (obowiązuje do sierpnia 2023 r. włącznie) i decyzja 2021/2073 (obowiązuje do grudnia 2025 r. włącznie).

Zmiany w prawie

KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024
Senat poparł zmianę obowiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów

W ślad za rekomendacją Komisji Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej Senat przyjął w środę bez poprawek zmiany w Kodeksie pracy, których celem jest nowelizacja art. 222 dostosowująca polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.06.2024