Decyzja 2023/1335 w sprawie powołania prokuratorów europejskich w Prokuraturze Europejskiej

DECYZJA RADY (UE) 2023/1335
z dnia 27 czerwca 2023 r.
w sprawie powołania prokuratorów europejskich w Prokuraturze Europejskiej

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) 2017/1939 z dnia 12 października 2017 r. wdrażające wzmocnioną współpracę w zakresie ustanowienia Prokuratury Europejskiej (zwanej dalej "EPPO") 1 , w szczególności jego art. 16,

uwzględniając decyzję wykonawczą Rady (UE) 2018/1696 z dnia 13 lipca 2018 r. w sprawie zasad działalności komisji selekcyjnej przewidzianej w art. 14 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2017/1939 wdrażającego wzmocnioną współpracę w zakresie ustanowienia Prokuratury Europejskiej 2 ,

uwzględniając decyzję Rady (UE) 2023/133 z dnia 17 stycznia 2023 r. w sprawie mianowania członków komisji selekcyjnej, o której mowa w art. 14 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2017/1939 3 ,

uwzględniając opinie wraz z uzasadnieniem i ranking kandydatów sporządzone przez komisję selekcyjną, a także mając na uwadze, co następuje:

(1) EPPO została ustanowiona rozporządzeniem (UE) 2017/1939.

(2) Prokuratorzy europejscy mają za zadanie nadzór nad postępowaniami przygotowawczymi oraz wnoszeniem i popie

raniem oskarżeń zgodnie z art. 12 rozporządzenia (UE) 2017/1939.

(3) W dniu 28 lipca 2023 r. wygasają mandaty ośmiu prokuratorów europejskich mianowanych na nieodnawialną trzyletnią kadencję decyzją wykonawczą Rady (UE) 2020/1117 4 . Aby zapewnić ciągłość funkcjonowania Kolegium Prokuratury Europejskiej, w skład którego wchodzi Europejski Prokurator Generalny i po jednym prokuratorze europejskim z każdego uczestniczącego państwa członkowskiego, konieczne jest, by Rada powołała ośmiu prokuratorów europejskich na stanowiska zwalniające się od dnia 29 lipca 2023 r.

(4) Decyzja wykonawcza (UE) 2018/1696 określa zasady działalności komisji selekcyjnej przewidzianej w art. 14 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2017/1939 (zwane dalej "zasadami działalności komisji selekcyjnej").

(5) Zgodnie z art. 16 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2017/1939 każde uczestniczące państwo członkowskie ma wskazać trzech kandydatów na stanowisko prokuratora europejskiego spośród kandydatów, którzy: są aktywnymi członkami prokuratury lub sądownictwa tego państwa członkowskiego, odznaczają się niekwestionowaną niezależnością oraz posiadają kwalifikacje wymagane do powołania na wysokie stanowisko prokuratorskie lub sędziowskie w swoich państwach członkowskich oraz mają odpowiednie doświadczenie praktyczne w działaniu krajowych systemów prawnych, w dochodzeniach finansowych i w międzynarodowej współpracy w zakresie wymiaru sprawiedliwości w sprawach karnych.

(6) Grecja, Włochy, Cypr, Litwa i Austria zgłosiły kandydatów na stanowiska zwalniające się od dnia 29 lipca 2023 r.

(7) Komisja selekcyjna sporządziła opinie wraz z uzasadnieniem i ranking w odniesieniu do każdego z kandydatów wskazanych przez te państwa członkowskie, które spełniały warunki określone w art. 16 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2017/1939, i przedłożyła je Radzie, która otrzymała je w dniu 2 maja 2023 r.

(8) Zgodnie z akapitem czwartym pkt VII.2 zasad działalności komisji selekcyjnej, komisja selekcyjna sporządziła ranking kandydatów na podstawie ich kwalifikacji i doświadczenia. W rankingu komisja selekcyjna wskazuje preferowaną kolejność kandydatur, jednak nie jest on wiążący dla Rady.

(9) Zgodnie z art. 16 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2017/1939, po otrzymaniu od komisji selekcyjnej opinii wraz z uzasadnieniem Rada ma wybrać i powołać jednego z kandydatów na stanowisko prokuratora europejskiego z odpowiedniego uczestniczącego państwa członkowskiego.

(10) Zgodnie z art. 16 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2017/1939 Rada, stanowiąc zwykłą większością głosów, ma wybrać i powołać prokuratorów europejskich na nieodnawialną sześcioletnią kadencję.

(11) Rada oceniła stosowne kompetencje kandydatów, uwzględniając opinie wraz z uzasadnieniem przedłożone przez komisję selekcyjną.

(12) W odniesieniu do opinii z uzasadnieniem dotyczącej kandydatów wskazanych przez Cypr, powody przedstawione przez komisję selekcyjną wykazują w sposób wystarczający, że przy uwzględnieniu wyjątkowych okoliczności, jakie napotkało to państwo członkowskie, nie ma ono obiektywnie rzecz biorąc możliwości znalezienia w rozsądnym terminie kolejnych kwalifikujących się kandydatów, mimo podjęcia wszelkich niezbędnych starań w tym kierunku. W związku z tym warunki zawarte w akapicie trzecim pkt VII.2 zasad działalności komisji selekcyjnej zostały spełnione. W świetle wspomnianych powyżej wyjątkowych okoliczności Rada uznała, że w opinii z uzasadnieniem przedłożonej w odniesieniu do kandydatów wskazanych przez Cypr przedstawiono jej wystarczającą grupę kwalifikujących się kandydatów, a ponieważ jakiekolwiek dalsze opóźnienie w powołaniu prokuratorów europejskich miałoby niekorzystne konsekwencja dla skuteczności prawa Unii Europejskiej, zdecydowała o procedowaniu na tej podstawie.

(13) Na podstawie oceny stosownych kompetencji kandydatów Rada zastosowała się do niewiążącej kolejności preferencji wskazanej przez komisję selekcyjną odnoszącej się do kandydatów wskazanych przez Grecję, Cypr, Litwę i Austrię.

(14) W przypadku kandydatów wskazanych przez Włochy, na podstawie oceny kompetencji tych kandydatów przeprowadzonej przez odpowiednie organy przygotowawcze Rady, oraz biorąc pod uwagę uzasadnioną opinię komisji selekcyjnej, informacje uzupełniające oraz odpowiednie dokumenty przedłożone Włochy, Rada nie zastosowała się do niewiążącej kolejności preferencji wskazanej przez komisję selekcyjną,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Następujące osoby zostają niniejszym powołane na stanowisko prokuratorów europejskich w Prokuraturze Europejskiej na nieodnawialną sześcioletnią kadencję rozpoczynającą się w dniu 29 lipca 2023 r.:

Nikolaos PASCHALIS 5 ,

Andrea VENEGONI 6 ,

Anne PANTAZI LAMPROU 7 ,

Gedgaudas NORKUNAS 8 ,

Ursula SCHMUDERMAYER 9 .

Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie następnego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Luksemburgu dnia 27 czerwca 2023 r.
1 Dz.U. L 283 z 31.10.2017, s. 1.
2 Dz.U. L 282 z 12.11.2018, s. 8.
3 Dz.U. L 17 z 19.1.2023, s. 90.
4 Decyzja wykonawcza Rady (UE) 2020/1117 z dnia 27 lipca 2020 r. w sprawie powołania prokuratorów europejskich w Prokuraturze Europejskiej (Dz.U. L 244 z 29.7.2020, s. 18).
5 Wskazany przez Grecję.
6 Wskazany przez Włochy.
7 Wskazana przez Cypr.
8 Wskazany przez Litwę.
9 Wskazana przez Austrię.

Zmiany w prawie

MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2023.166.116

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2023/1335 w sprawie powołania prokuratorów europejskich w Prokuraturze Europejskiej
Data aktu: 27/06/2023
Data ogłoszenia: 30/06/2023