Decyzja 2023/891 w sprawie środków ograniczających w związku z działaniami destabilizującymi Republikę Mołdawii

DECYZJA RADY (WPZIB) 2023/891
z dnia 28 kwietnia 2023 r.
w sprawie środków ograniczających w związku z działaniami destabilizującymi Republikę Mołdawii

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 29,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 23 czerwca 2022 r. Rada Europejska przyznała Republice Mołdawii status kraju kandydującego.

(2) W swoich konkluzjach z dnia 23 marca 2023 r. Rada Europejska zobowiązała się do dalszego udzielania Republice

Mołdawii wszelkiego stosownego wsparcia, służącego m.in. wzmacnianiu odporności, bezpieczeństwa, stabilności, gospodarki i dostaw energii w tym kraju w obliczu destabilizujących działań podmiotów zewnętrznych.

(3) Obecne przywództwo Republiki Mołdawii poczyniło istotne postępy w umacnianiu demokracji i praworządności oraz w walce z korupcją, a także podjęło istotne starania na rzecz realizacji działań określonych w opinii Komisji Europejskiej w sprawie wniosku Republiki Mołdawii o członkostwo w UE.

(4) Prowadząc ambitny program reform, rząd Republiki Mołdawii zmaga się również z wieloma kryzysami i w coraz większym stopniu stoi w obliczu bezpośrednich zagrożeń dla stabilności kraju ze strony zarówno wewnętrznych grup o partykularnych interesach, jak i Rosji, które często działają w zmowie, a tym samym spychają Mołdawię z drogi reform.

(5) Unia jest nadal gotowa wykorzystywać wszystkie dostępne jej instrumenty polityczne, aby przyczynić się do skutecznego wyjścia z obecnego kryzysu i reagować na destabilizujące działania stanowiące poważne zagrożenie dla demokracji i praworządności w Republice Mołdawii, m.in. poprzez wzmocnienie wdrażania programów pomocy technicznej i budowania zdolności w celu zwiększenia potencjału Republiki Mołdawii w zakresie samodzielnego zapobiegania takim działaniom i ich zwalczania poprzez współpracę sądową i policyjną z państwami członkowskimi.

(6) Niespotykana intensywność takich destabilizujących działań wymaga natychmiastowej reakcji, również ze względu na to, jak ważne jest, by Republika Mołdawii - kraj kandydujący do UE i sąsiadujący z Unią i Ukrainą - była stabilna.

(7) Zagrożenie dla demokracji i praworządności, a także stabilności i bezpieczeństwa Republice Mołdawii stanowią osoby, które utrudniają lub podważają przeprowadzenie wyborów lub usiłują obalić porządek konstytucyjny, w tym poprzez akty przemocy w Republice Mołdawii. Próby destabilizacji Republiki Mołdawii nasiliły się w szczególności od początku rosyjskiej wojny napastniczej przeciwko Ukrainie.

(8) Zagrożenie dla stabilności, demokracji i praworządności stanowią również osoby dopuszczające się poważnych nadużyć finansowych dotyczących funduszy publicznych i nieuprawnionego wywozu kapitału, w zakresie, w jakim osoby te mogą przejąć kontrolę nad działaniami organów państwowych lub w sposób istotny wpłynąć na te działania. Takie akty mogą również zagrażać porządkowi konstytucyjnemu.

(9) Skierowane przeciwko Republice Mołdawii działania destabilizujące zagrażają stabilności i bezpieczeństwu granic zewnętrznych Unii.

(10) Republika Mołdawii zwróciła się do Unii o wsparcie w zwalczaniu działań, które grożą destabilizacją kraju, poprzez przyjęcie środków ograniczających.

(11) W obecnych okolicznościach należy nałożyć środki obejmujące ograniczenia w podróżowaniu i zamrożenie aktywów na osoby odpowiedzialne za działania lub polityki podważające suwerenność i niezależność Republiki Mołdawii oraz demokrację, praworządność, stabilność lub bezpieczeństwo lub zagrażające tej suwerenności, niezależności, demokracji, praworządności, stabilności lub temu bezpieczeństwu, bądź też osoby wspierając lub realizujące takie działania lub polityki, a także na osoby, podmioty lub organy z nimi powiązane.

(12) Unia musi podjąć dalsze działania, aby wdrożyć niektóre środki,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1. 
Państwa członkowskie podejmują niezbędne środki, aby uniemożliwić wjazd na ich terytorium lub przejazd przez nie:
a)
osób fizycznych odpowiedzialnych za działania lub polityki podważające suwerenność i niezależność Republiki Mołdawii lub demokrację, praworządność, stabilność lub bezpieczeństwo w Republice Mołdawii lub zagrażające tej suwerenności, niezależności, demokracji, praworządności, stabilności lub temu bezpieczeństwu, bądź też osób fizycznych wspierających lub realizujących takie działania lub polityki, poprzez realizowanie jakichkolwiek z następujących działań:
(i)
utrudnianie lub podważanie demokratycznego procesu politycznego, w tym poprzez utrudnianie lub poważne podważanie przebiegu wyborów lub próby destabilizacji lub obalenia porządku konstytucyjnego;
(ii)
planowanie brutalnych demonstracji lub innych aktów przemocy, kierowanie nimi, angażowanie się w nie bezpośrednio lub pośrednio, wspieranie ich lub ułatwianie ich w inny sposób; lub
(iii)
poważne nadużycia finansowe dotyczące funduszy publicznych oraz nieuprawniony wywóz kapitału;
b)
osób powiązanych z osobami wskazanymi na podstawie lit. a),

umieszczonych w wykazie znajdującym się w załączniku.

2. 
Ust. 1 nie zobowiązuje państwa członkowskiego do odmowy wjazdu na swoje terytorium własnym obywatelom.
3. 
Ust. 1 pozostaje bez uszczerbku dla przypadków, gdy dane państwo członkowskie związane jest zobowiązaniem

wynikającym z prawa międzynarodowego, mianowicie:

a)
państwo to jest państwem przyjmującym międzynarodową organizację międzyrządową;
b)
państwo to jest państwem przyjmującym międzynarodową konferencję zwołaną przez Organizację Narodów Zjednoczonych lub pod jej auspicjami;
c)
na mocy umowy wielostronnej przyznającej przywileje i immunitety; lub
d)
zastosowanie ma Traktat pojednawczy z 1929 r. (traktat laterański) zawarty między Stolicą Apostolską (Państwem Watykańskim) a Włochami.
4. 
Ust. 3 ma również zastosowanie w przypadkach, gdy państwo członkowskie jest państwem przyjmującym Organizację Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie (OBWE).
5. 
Rada jest należycie informowana o wszelkich przypadkach przyznania przez państwo członkowskie zwolnienia na mocy ust. 3 lub 4.
6. 
Państwa członkowskie mogą przyznać zwolnienia ze środków nałożonych na podstawie ust. 1, w przypadku gdy podróż jest uzasadniona pilną potrzebą humanitarną lub uczestnictwem w posiedzeniach międzyrządowych oraz posiedzeniach, których promotorem lub gospodarzem jest Unia, lub posiedzeniach, których gospodarzem jest państwo członkowskie sprawujące przewodnictwo w OBWE - wówczas gdy prowadzony jest dialog polityczny bezpośrednio propagujący polityczne cele środków ograniczających, w tym wsparcie dla praworządności, demokracji, stabilności i bezpieczeństwa Republiki Mołdawii.
7. 
Państwa członkowskie mogą też przyznać zwolnienia ze środków nałożonych na podstawie ust. 1 w przypadku, gdy wjazd lub przejazd jest niezbędny do przeprowadzenia postępowania sądowego.
8. 
Państwo członkowskie, zamierzające przyznać zwolnienia, o których mowa w ust. 6 lub 7, powiadamia o tym na piśmie Radę. Zwolnienie uważa się za przyznane, chyba że co najmniej jedno państwo członkowskie wniesie sprzeciw na piśmie w ciągu dwóch dni roboczych od otrzymania powiadomienia o proponowanym zwolnieniu. W przypadku gdy co najmniej jedno państwo członkowskie wniesie sprzeciw, Rada, stanowiąc większością kwalifikowaną, może postanowić o przyznaniu proponowanego zwolnienia.
9. 
W przypadku gdy zgodnie z ust. 3, 4, 6, 7 i 8 dane państwo członkowskie zezwala na wjazd na swoje terytorium lub przejazd przez nie osobom umieszczonym w wykazie znajdującym się w załączniku, zezwolenie to dotyczy jedynie celu, w którym zostało udzielone osobie objętej tym zezwoleniem.
Artykuł  2
1. 
Zamraża się wszelkie środki finansowe i zasoby gospodarcze należące do lub będące własnością, w posiadaniu lub znajdujące się pod kontrolą:
a)
osób fizycznych, podmiotów lub organów odpowiedzialnych za działania lub polityki podważające suwerenność i niezależność Republiki Mołdawii lub demokrację, praworządność, stabilność lub bezpieczeństwo w Republice Mołdawii lub zagrażające tej suwerenności, niezależności, demokracji, praworządności, stabilności lub temu bezpieczeństwu, bądź też osób fizycznych, podmiotów lub organów wspierających lub realizujących takie działania lub polityki, poprzez realizowanie jakichkolwiek z następujących działań:
(i)
utrudnianie lub podważanie demokratycznego procesu politycznego, w tym poprzez utrudnianie lub poważne podważanie przebiegu wyborów lub próby destabilizacji lub obalenia porządku konstytucyjnego;
(ii)
planowanie brutalnych demonstracji lub innych aktów przemocy, kierowanie nimi, angażowanie się w nie bezpośrednio lub pośrednio, wspieranie ich lub ułatwianie ich w inny sposób; lub
(iii)
poważne nadużycia finansowe dotyczące funduszy publicznych oraz nieuprawniony wywóz kapitału;
b)
osób fizycznych lub prawnych, podmiotów lub organów powiązanych z osobami wskazanymi na podstawie lit. a), umieszczonych w wykazie znajdującym się w załączniku.
2. 
Nie udostępnia się - bezpośrednio ani pośrednio - umieszczonym w wykazie znajdującym się w załączniku osobom fizycznym lub prawnym, podmiotom lub organom, ani na ich rzecz, żadnych środków finansowych ani zasobów gospodarczych.
3. 
Na zasadzie odstępstwa od ust. 1 i 2 właściwe organy państw członkowskich mogą zezwolić na uwolnienie niektórych zamrożonych środków finansowych lub zasobów gospodarczych lub na udostępnienie niektórych środków finansowych lub zasobów gospodarczych na warunkach, jakie uznają za stosowne, po ustaleniu, że dane środki finansowe lub zasoby gospodarcze są:
a)
niezbędne do pokrycia wydatków na podstawowe potrzeby osób umieszczonych w wykazie znajdującym się w załączniku oraz członków ich rodzin pozostających na ich utrzymaniu, w tym opłat za żywność, czynsz lub kredyt hipoteczny, leki i leczenie, podatków, składek ubezpieczeniowych oraz opłat za usługi użyteczności publicznej;
b)
przeznaczone wyłącznie na pokrycie uzasadnionych kosztów honorariów oraz na zwrot poniesionych wydatków związanych ze świadczeniem usług prawniczych;
c)
przeznaczone wyłącznie na pokrycie opłat lub należności za usługi polegające na zwykłym przechowywaniu lub utrzymywaniu zamrożonych środków finansowych lub zasobów gospodarczych;
d)
niezbędne do pokrycia wydatków nadzwyczajnych, pod warunkiem że właściwy organ poinformował właściwe organy pozostałych państw członkowskich oraz Komisję, co najmniej dwa tygodnie przed udzieleniem zezwolenia, o powodach, dla których uważa, że specjalne zezwolenie powinno zostać udzielone; lub
e)
przedmiotem wpłaty na rachunek lub wypłaty z rachunku misji dyplomatycznej lub placówki konsularnej, lub organizacji międzynarodowej korzystającej z immunitetów na mocy prawa międzynarodowego, w zakresie, w jakim te wpłaty lub wypłaty są przeznaczone na oficjalne cele misji dyplomatycznej lub placówki konsularnej lub organizacji międzynarodowej.

Dane państwo członkowskie informuje pozostałe państwa członkowskie oraz Komisję o wszelkich zezwoleniach udzielonych na podstawie niniejszego ustępu.

4. 
Na zasadzie odstępstwa od ust. 1 właściwe organy państw członkowskich mogą zezwolić na odblokowanie niektórych zamrożonych środków finansowych lub zasobów gospodarczych, o ile spełnione są następujące warunki:
a)
środki finansowe lub zasoby gospodarcze są przedmiotem orzeczenia arbitrażowego wydanego przed dniem, w którym osoba, podmiot lub organ, o których mowa w ust. 1, zostali umieszczeni w wykazie znajdującym się w załączniku, lub przedmiotem orzeczenia sądowego lub decyzji administracyjnej wydanych w Unii, lub orzeczenia sądowego podlegającego egzekucji w danym państwie członkowskim przed tym dniem lub później;
b)
środki finansowe lub zasoby gospodarcze będą wykorzystane wyłącznie w celu zaspokojenia roszczeń zabezpieczonych takim orzeczeniem lub decyzją lub uznanych w takim orzeczeniu lub decyzji, w granicach określonych przez mające zastosowanie przepisy ustawowe i wykonawcze dotyczące praw osób, którym takie roszczenia przysługują;
c)
orzeczenie lub decyzja nie zostały wydane na rzecz osoby fizycznej lub prawnej, podmiotu lub organu, którzy zostali umieszczeni w wykazie znajdującym się w załączniku; oraz
d)
uznanie orzeczenia lub decyzji nie jest sprzeczne z porządkiem publicznym danego państwa członkowskiego.

Dane państwo członkowskie informuje pozostałe państwa członkowskie oraz Komisję o wszelkich zezwoleniach udzielonych na podstawie niniejszego ustępu w terminie dwóch tygodni od udzielenia zezwolenia.

5. 
Ust. 1 nie uniemożliwia osobie fizycznej lub prawnej, podmiotowi lub organowi, umieszczonym w wykazie, dokonywania płatności należnych z tytułu umowy zawartej przed dniem umieszczenia takiej osoby fizycznej lub prawnej, takiego podmiotu lub takiego organu w wykazie znajdującym się w załączniku, pod warunkiem że dane państwo członkowskie ustaliło, że płatność nie jest bezpośrednio ani pośrednio dokonywana na rzecz osoby fizycznej lub prawnej, podmiotu lub organu, o których mowa w ust. 1.
6. 
Ust. 2 nie ma zastosowania do kwot dodatkowych na zamrożonych rachunkach z tytułu:
a)
odsetek i innych dochodów na tych rachunkach;
b)
płatności należnych z tytułu umów, porozumień lub zobowiązań, które zostały zawarte lub powstały przed datą objęcia tych rachunków środkami przewidzianymi w ust. 1 i 2; lub
c)
płatności należnych z tytułu orzeczeń sądowych, decyzji administracyjnych lub orzeczeń arbitrażowych wydanych w Unii lub wykonalnych w danym państwie członkowskim,

pod warunkiem że wszelkie takie odsetki, inne dochody i płatności nadal podlegają środkom przewidzianym w ust. 1.

7. 
Zakazy określone w ust. 2 nie mają zastosowania do organizacji ani agencji, które są poddawane przez Unię ocenie spełnienia wymogów dotyczących filarów i z którymi Unia podpisała ramową umowę o partnerstwie finansowym, na podstawie której te organizacje i agencje działają jako partnerzy humanitarni Unii, pod warunkiem że przekazanie środków finansowych lub zasobów gospodarczych, o których mowa w ust. 2, jest niezbędne wyłącznie do celów humanitarnych w Republice Mołdawii.
8. 
W przypadkach nieobjętych ust. 11 oraz na zasadzie odstępstwa od ust. 1 i 2 właściwe organy państw członkowskich mogą udzielić szczególnego lub ogólnego zezwolenia, na warunkach ogólnych lub szczegółowych, jakie uznają za stosowne, na odblokowanie niektórych zamrożonych środków finansowych lub zasobów gospodarczych lub na udostępnienie niektórych środków finansowych lub zasobów gospodarczych, pod warunkiem że przekazanie takich środków finansowych lub zasobów gospodarczych jest niezbędne wyłącznie do celów humanitarnych w Republice Mołdawii.
Artykuł  3
1. 
Rada, stanowiąc jednomyślnie na wniosek państwa członkowskiego lub Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa (zwanego dalej "Wysokim Przedstawicielem"), podejmuje decyzję o sporządzeniu i zmianie wykazu znajdującego się w załączniku.
2. 
Rada przekazuje decyzję, o której mowa w ust. 1, wraz z uzasadnieniem umieszczenia w wykazie, danej osobie fizycznej lub prawnej, danemu podmiotowi lub danemu organowi bezpośrednio - gdy adres jest znany - albo w drodze opublikowania ogłoszenia, umożliwiając takiej osobie, takiemu podmiotowi lub takiemu organowi przedstawienie uwag.
3. 
W przypadku gdy zostaną zgłoszone uwagi lub przedstawione istotne nowe dowody, Rada dokonuje przeglądu decyzji, o której mowa w ust. 1, i odpowiednio informuje daną osobę, dany podmiot lub dany organ.
Artykuł  4
1. 
Załącznik zawiera uzasadnienie umieszczenia w wykazie osób fizycznych i prawnych, podmiotów i organów, o których mowa w art. 1 i 2.
2. 
W załączniku podaje się ewentualnie dostępne informacje konieczne do zidentyfikowania danych osób fizycznych lub prawnych, podmiotów lub organów. W przypadku osób fizycznych informacje takie mogą obejmować: imiona i nazwiska oraz pseudonimy, datę i miejsce urodzenia, obywatelstwo, numer paszportu i numer dowodu tożsamości, płeć, adres, jeżeli jest znany, oraz funkcję lub zawód. W przypadku osób prawnych, podmiotów lub organów informacje takie mogą obejmować: nazwy, miejsce i datę rejestracji, numer rejestracji oraz miejsce prowadzenia działalności.
Artykuł  5
1. 
Rada i Wysoki Przedstawiciel mogą przetwarzać dane osobowe w celu wykonywania swoich zadań wynikających z niniejszej decyzji, w szczególności:
a)
w przypadku Rady: w celu przygotowywania i wprowadzania zmian do załącznika;
b)
w przypadku Wysokiego Przedstawiciela: w celu przygotowywania zmian do załącznika.
2. 
Rada i Wysoki Przedstawiciel mogą, w stosownych przypadkach, przetwarzać odpowiednie dane dotyczące przestępstw popełnionych przez umieszczone w wykazie osoby fizyczne, wyroków skazujących takie osoby lub środków bezpieczeństwa dotyczących takich osób, jedynie w zakresie, w jakim przetwarzanie to jest niezbędne do przygotowania załącznika.
3. 
Na potrzeby niniejszej decyzji Rada i Wysoki Przedstawiciel są wyznaczeni jako "administratorzy danych" w rozumieniu art. 3 pkt 8 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 1  w celu zapewnienia, aby zainteresowane osoby fizyczne mogły korzystać ze swoich praw zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2018/1725.
Artykuł  6

Nie podlegają zaspokojeniu żadne roszczenia w związku z umową lub transakcją, na których wykonanie mają wpływ, bezpośrednio lub pośrednio, w całości lub części, środki nałożone na podstawie niniejszej decyzji, w tym roszczenia odszkodowawcze lub wszelkie inne roszczenia tego rodzaju, takie jak roszczenia o odszkodowanie lub roszczenia wynikające z gwarancji, zwłaszcza roszczenia o przedłużenie terminu płatności lub o spłatę obligacji, gwarancji lub zabezpieczenia, w szczególności gwarancji finansowej lub zabezpieczenia finansowego, w jakiejkolwiek formie, jeżeli z takimi roszczeniami wystąpiły:

a)
wskazane osoby fizyczne lub prawne, podmioty lub organy umieszczone w wykazie znajdującym się w załączniku;
b)
osoby fizyczne lub prawne, podmioty lub organy działające za pośrednictwem lub w imieniu osób fizycznych lub prawnych, podmiotów lub organów, o których mowa w lit. a).
Artykuł  7

Aby zapewnić maksymalne oddziaływanie środków określonych w niniejszej decyzji, Unia zachęca państwa trzecie do przyjmowania środków ograniczających podobnych do środków przewidzianych w niniejszej decyzji.

Artykuł  8  2  

Niniejszą decyzję stosuje się do dnia 29 kwietnia 2025 r.

Niniejsza decyzja jest przedmiotem stałego przeglądu. W stosownych przypadkach jej okres obowiązywania jest przedłużany lub jest ona zmieniana, jeżeli Rada uzna, że jej cele nie zostały osiągnięte.

Podczas przeglądu środków ograniczających podjętych zgodnie z art. 1 ust. 1 lit. a) ppkt (iii) i art. 2 ust. 1 lit. a) ppkt (iii) Rada w stosownych przypadkach bierze pod uwagę, czy dane osoby są przedmiotem postępowania sądowego dotyczącego zachowania, z powodu którego zostały umieszczone w wykazie.

Wyjątki, o których mowa w art. 2 ust. 7 i 8, w odniesieniu do art. 2 ust. 1 i 2, poddawane są przeglądowi w regularnych odstępach czasu, co najmniej raz na 12 miesięcy, lub na pilny wniosek złożony przez jedno z państw członkowskich, Wysokiego Przedstawiciela lub Komisję w związku z zasadniczą zmianą okoliczności.

Artykuł  9

Niniejsza decyzja wchodzi w życie następnego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 28 kwietnia 2023 r.

ZAŁĄCZNIK 3  

Wykaz osób fizycznych i prawnych, podmiotów i organów, o których mowa w art. 1 i 2

A. Osoby fizyczne
Imię i nazwisko Informacje identyfikacyjne Uzasadnienie Data umieszczenia w wykazie
1. Ilan Mironovich SHOR alias

Ilan Mironovici SOR

Funkcja: przedsiębiorca, przewodniczący partii politycznej "SHOR" ("SOR")

Data urodzenia:

6.3.1987

Miejsce urodzenia: Tel. Awiw, Izrael

Płeć: mężczyzna

Obywatelstwo: mołdawskie, izraelskie

Państwowy numer identyfikacyjny (IDNP): 0971007884125 (Republika Mołdawii)

Ilan Shor jest politykiem (przewodniczącym partii politycznej§OR) i przedsiębiorcą z Republiki Mołdawii zamieszanym w nielegalne finansowanie partii politycznych w Republice Mołdawii oraz podżeganie do przemocy wobec opozycji politycznej. Zanim partię SOR, na której czele stoi, uznano w czerwcu 2023 r. za niekonstytucyjną, była ona zamieszana w opłacanie i szkolenie osób w celu wywoływania zakłóceń porządku i niepokojów podczas protestów w Republice Mołdawii.

Orzeczeniem z dnia 13 kwietnia 2023 r. sąd apelacyjny w Kiszyniowie uznał Ilana Shora za winnego nadużyć finansowych i prania pieniędzy w sprawie "oszustwa bankowego" i skazał go na 15 lat pozbawienia wolności i konfiskatę mienia o wartości 254 mln EUR. Jak twierdzą władze Republiki Mołdawii, środki pochodzące z tego oszustwa finansowego na wielką skalę oraz powiązania ze skorumpowanymi oligarchami i podmiotami z siedzibą w Moskwie były i nadal są wykorzystywane do sztucznego wywoływania niepokojów politycznych w Republice Mołdawii.

Jego działania mające na celu obalenie demokracji w Republice Mołdawii obejmują zapewnianie nielegalnego finansowania, aby wesprzeć prokremlowską działalność polityczną w Republice Mołdawii. Przykładem wykorzystania takich środków jest organizacja w latach 2022-2023 brutalnych protestów i wieców, przede wszystkim w stolicy Kiszyniowie, z pomocą demonstrantów opłacanych przez partię SOR. Po tym jak partia SOR została uznana za niekonstytucyjną, Ilan Shor nadal umożliwiał Rosji wywieranie wpływu na scenę polityczną Republiki Mołdawii poprzez nielegalne finansowanie innych partii i próby przekupywania polityków.

W związku z prowadzeniem i planowaniem brutalnych demonstracji oraz z powodu poważnych nadużyć finansowych dotyczących funduszy publicznych i nieuprawnionego wywozu kapitału, Ilan Shor jest odpowiedzialny za działania podważające suwerenność i niezależność Republiki Mołdawii oraz demokrację, praworządność, stabilność i bezpieczeństwo w Republice Mołdawii i im zagrażające.

30.5.2023
2. Gheorghe Petru CAVCALIUC Funkcja: polityk, przewodniczący partii politycznej "Budowanie Europy w domu" (PACE),

były zastępca szefa Głównego Inspektoratu Policji

Data urodzenia:

25.10.1982

Miejsce urodzenia: Micăuț i, okręg Străș eni, Republika Mołdawii

Płeć: mężczyzna

Obywatelstwo: mołdawskie, rumuńskie

Państwowy numer identyfikacyjny (IDNP):

2000033042660 (Republika Mołdawii)

Nr paszportu: AB0664715 (Republika Mołdawii)

058117566 (Rumunia)

Gheorghe Petru Cavcaliuc jest byłym zastępcą szefa Głównego Inspektoratu Policji Republiki Mołdawii. Znany jest z tego, że wraz z Ilanem Shorem zorganizował brutalne protesty w październiku 2022 r. i brał w nich udział. Wykorzystał swoje koneksje w Głównym Inspektoracie Policji do rekrutacji byłych funkcjonariuszy policji i utworzenia grupy paramilitarnej, aby "chronić" brutalnych demonstrantów przeciwko rządowi Republiki Mołdawii. W tych okolicznościach utworzył on tzw. "gabinet cieni", aby zastąpić demokratycznie wybrany rząd Republiki Mołdawii.

W związku z prowadzeniem i planowaniem brutalnych demonstracji Gheorghe Cavcaliuc jest odpowiedzialny za działania podważające suwerenność i niezależność Republiki Mołdawii oraz demokrację, praworządność, stabilność i bezpieczeństwo w Republice Mołdawii i im zagrażające.

30.5.2023
3. Marina TAUBER Funkcja: posłanka do parlamentu Republiki Mołdawii (od marca 2019 r.)

Data urodzenia:

1.5.1986

Miejsce urodzenia: Chisinau (Kiszyniów), Republika Mołdawii

Płeć: kobieta

Obywatelstwo: mołdawskie

Marina Tauber jest wiceprzewodniczącą partii SOR i posłanką do parlamentu Republiki Mołdawii. Oskarżona w sprawie "oszustwa bankowego", a w dwóch sprawach karnych dotyczących nielegalnego finansowania przez zorganizowaną grupę przestępczą oraz sfałszowania sprawozdania w sprawie zarządzania finansowego Partią SOR jest prowadzone w jej sprawie postępowanie przygotowawcze w Republice Mołdawii.

W dniu 20 grudnia 2022 r. prokuratorzy przeprowadzili kilka przeszukań w związku ze sprawą nielegalnego finansowania partii Ilana Shora. Władze Republiki Mołdawii zidentyfikowały następnie pieniądze, które według prokuratorów miały służyć zorganizowaniu antyrządowych protestów i opłaceniu uczestników tych demonstracji.

W 2023 r. w wyniku protestów zorganizowanych przez Ruch Ludowy, w skład którego wchodzi partia SOR, skonfiskowano noże, substancje łatwopalne i sztylety. Odnotowano przemoc i starcia między policją a demonstrantami, w wyniku których zatrzymano 54 osoby, w tym osoby małoletnie. Według Głównego Inspektoratu Policji Republiki Mołdawii, Marina Tauber była jedną z głównych organizatorek protestów partii SOR i Ruchu Ludowego.

30.5.2023
Według Biura Antykorupcyjnego Prokuratury Republiki Mołdawii korzystała ona ze specjalnych instrumentów łączności, aby udzielać przewodniczącym i wiceprzewodniczącym biur lokalnych partii SOR w Republice Mołdawii bezpośrednich instrukcji, w jaki sposób przyciągnąć ludzi na demonstracje, zorganizować transport i jak otrzymywać pieniądze na opłacenie tych osób.

W związku z prowadzeniem i planowaniem brutalnych demonstracji oraz z powodu poważnych nadużyć finansowych dotyczących funduszy publicznych i nieuprawnionego wywozu kapitału Marina Tauber jest odpowiedzialna za działania podważające suwerenność i niezależność Republiki Mołdawii oraz demokrację, praworządność, stabilność i bezpieczeństwo w Republice Mołdawii i im zagrażające.

4. Igor Yuryevich CHAIKA

alias Igor Yuryevich CHAYKA

(Игорь Юрьевич ЧАЙКА)

Funkcja: rosyjski przedsiębiorca

Data urodzenia:

13.12.1988

Miejsce urodzenia: Irkutsk (Irkuck) lub Moskwa, były ZSRR (obecnie Federacja Rosyjska)

Płeć: mężczyzna

Obywatelstwo: rosyjskie

Igor Chaika jest rosyjskim przedsiębiorcą odpowiedzialnym za przekazywanie pieniędzy na wsparcie projektów Rosyjskiej Federalnej Służby Bezpieczeństwa (FSB) mających na celu destabilizację Republiki Mołdawii. Odgrywał rolę rosyjskiego "portfela", kierując pieniądze do aktywów FSB w Republice Mołdawii, aby sprowadzić Republikę Mołdawii pod kontrolę Kremla.

Z powodu poważnych nadużyć finansowych dotyczących funduszy publicznych Igor Chaika jest odpowiedzialny za działania podważające suwerenność i niezależność Republiki Mołdawii oraz demokrację, praworządność, stabilność i bezpieczeństwo w Republice Mołdawii i im zagrażające.

30.5.2023
5.

6.

7.

5.

Vladimir Gheorghe PLAHOTNIUC

alias Vladimir ULINICI

alias Vladimir PLAKHOT

NYUK

alias Vladislav Vladimir

NOVAK

(Владимир (Влад) Георгиевич

ПЛАХОТНЮК)

Chirii GUZUN

Dmitry MILYUTIN (Дмитрий Милютин)

Vladimir Gheorghe PLAHOTNIUC

alias Vladimir ULINICI

alias Vladimir PLAKHOT

NYUK

alias Vladislav Vladimir

NOVAK

(Владимир (Влад) Георгиевич

ПЛАХОТНЮК)

Funkcja: przedsiębiorca, polityk

Data urodzenia:

1.1.1966 lub 25.12.1965

Miejsce urodzenia: Pituș ca, Călăraș i, były ZSRR (obecnie Republika Mołdawii)

Płeć: mężczyzna

Obywatelstwo: mołdawskie, rumuńskie, rosyjskie

Państwowy numer identyfikacyjny (IDNP):

0962706018030 (Republika Mołdawii)

Nr paszportu: AB 0671328; AA 1203658 (Republika Mołdawii)

Były funkcjonariusz policji granicznej i obecny przywódca grupy paramilitarnej "SCUTUL POPORULUI"

Data urodzenia:

27.4.1979

Miejsce urodzenia: Ratus, Criuleni, Mołdawska Socjalistyczna Republika Radziecka

Płeć: mężczyzna

Obywatelstwo: mołdawskie, rumuńskie

Zastępca szefa Departamentu Wywiadu Operacyjnego 5. Dyrekcji (rosyjska Federalna Służba Bezpieczeństwa - FSB)

Data urodzenia:

30.5.1967

Miejsce urodzenia: Ijevsk, ZSRR (obecnie Federacja Rosyjska)

Płeć: mężczyzna

Obywatelstwo: rosyjskie

Nr dowodu osobistego: 0134180

Funkcja: przedsiębiorca, polityk

Data urodzenia:

1.1.1966 lub 25.12.1965

Miejsce urodzenia: Pituș ca, Călăraș i, były ZSRR (obecnie Republika Mołdawii)

Płeć: mężczyzna

Obywatelstwo: mołdawskie, rumuńskie, rosyjskie

Państwowy numer identyfikacyjny (IDNP):

0962706018030 (Republika Mołdawii)

Nr paszportu: AB 0671328; AA 1203658 (Republika Mołdawii)

W sprawie Vladimira Plahotniuca prowadzonych jest wiele postępowań karnych w Republice Mołdawii w związku z przestępstwami związanymi ze sprzeniewierzeniem funduszy państwowych Republiki Mołdawii i ich nielegalnym przekazywaniem poza Republikę Mołdawii. Oskarżony w Republice Mołdawii w sprawie "oszustwa bankowego", którego skutki gospodarcze są nadal odczuwalne w Republice Mołdawii. W jego sprawie prowadzone jest również postępowanie przygotowawcze w sprawie przekupienia byłego prezydenta Republiki Mołdawii za pomocą torby z gotówką w zamian za przysługi polityczne.

Z powodu poważnych nadużyć finansowych dotyczących funduszy publicznych i nieuprawnionego wywozu kapitału oraz podważających demokratyczny proces polityczny w Republice Mołdawii Vladimir Plahotniuc jest odpowiedzialny za działania i strategie wykonawcze podważające demokrację, praworządność, stabilność i bezpieczeństwo w Republice Mołdawii i im zagrażające.

Chirii Guzun jest założycielem i obecnym przywódcą "Scutul Poporului" - organizacji paramilitarnejw Republice Mołdawii, w tym byłego personelu wojskowego, policji i organów ścigania, która wykorzystuje przemoc podczas udziału w protestach, w szczególności w celu destabilizacji Republiki Mołdawii. Podczas prób destabilizacji rządu krajowego w lutym 2023 r. grupy demonstrantów powiązane z później zakazanym "Partidul or" oraz z Budową Europy w Home Party, "Partidul Acasă Construim Europa" (PACE) były wspierane i otoczone przez członków "Scutul Poporului", którzy byli zaangażowani w zamieszki i brutalne demonstracje.

Chiril Guzun jest również długoletnim znajomym Gheorghe Cavcaliuca, osoby wymienionejna liście i lidera partii "PACE". Cavcaliuc przyznał się do koordynacji z organizacją Chirila Guzuna w sprawie gwałtownych protestów. Ponadto Natalia Guzun, żona Chirila Guzuna, jest wiceprzewodniczącą partii "PACE".

Jako przywódca "Scutul Poporului", poprzez kierowanie demonstracjami, podczas których dochodziło do użycia przemocy, uczestniczenie w nich i ich wspieranie, Chiril Guzun jest odpowiedzialny za działania podważające praworządność, stabilność i bezpieczeństwo w Republice Mołdawii i im zagrażające. Ponadto Chiril Guzun jest powiązany z Gheorghe'em Cavcaliucem i "Scutul Poporului".

DmitrijMilyutin jest zastępcą szefa Departamentu Wywiadu Operacyjnego Rosyjskiej Federalnej Służby Bezpieczeństwa (FSB), odpowiedzialnym za tajne operacje Rosji w Republice Mołdawii od 2016 r., zwłaszcza w regionie Naddniestrza, destabilizując porządek konstytucyjny. Za pośrednictwem swoich agentów Milyutin kieruje, koordynuje i manipuluje wybranymi aktorami politycznymi w Republice Mołdawii w celu realizacji prorosyjskich programów, podważając tym samym demokratyczny proces polityczny w Republice Mołdawii. Ponadto grupa Milyutin jest zaangażowana w organizowanie gwałtownych protestów i innych aktów przemocy mających miejsce w Republice Mołdawii.

Poważnie podważając demokratyczny proces polityczny, próbując zdestabilizować porządek konstytucyjny oraz ułatwiając brutalne demonstracje i inne akty przemocy, Dmitrij Milyutin wspiera działania podważające suwerenność i niezależność, demokrację, praworządność, stabilność i bezpieczeństwo Republiki Mołdawii i im zagrażające. Jest również związany z osobą wymienioną na liście Igorem Chaiką.

W sprawie Vladimira Plahotniuca prowadzonych jest wiele postępowań karnych w Republice Mołdawii w związku z przestępstwami związanymi ze sprzeniewierzeniem funduszy państwowych Republiki Mołdawii i ich nielegalnym przekazywaniem poza Republikę Mołdawii. Oskarżony w Republice Mołdawii w sprawie "oszustwa bankowego", którego skutki gospodarcze są nadal odczuwalne w Republice Mołdawii. W jego sprawie prowadzone jest również postępowanie przygotowawcze w sprawie przekupienia byłego prezydenta Republiki Mołdawii za pomocą torby z gotówką w zamian za przysługi polityczne.

Z powodu poważnych nadużyć finansowych dotyczących funduszy publicznych i nieuprawnionego wywozu kapitału oraz podważających demokratyczny proces polityczny w Republice Mołdawii Vladimir Plahotniuc jest odpowiedzialny za działania i strategie wykonawcze podważające demokrację, praworządność, stabilność i bezpieczeństwo w Republice Mołdawii i im zagrażające.

30.5.2023

22.2.2024

22.2.2024"

30.5.2023

6. Chirii GUZUN Były funkcjonariusz policji granicznej i obecny przywódca grupy paramilitarnej "SCUTUL POPORULUI"

Data urodzenia:

27.4.1979

Miejsce urodzenia: Ratus, Criuleni, Mołdawska Socjalistyczna Republika Radziecka

Płeć: mężczyzna

Obywatelstwo: mołdawskie, rumuńskie

Chirii Guzun jest założycielem i obecnym przywódcą "Scutul Poporului" - organizacji paramilitarnejw Republice Mołdawii, w tym byłego personelu wojskowego, policji i organów ścigania, która wykorzystuje przemoc podczas udziału w protestach, w szczególności w celu destabilizacji Republiki Mołdawii. Podczas prób destabilizacji rządu krajowego w lutym 2023 r. grupy demonstrantów powiązane z później zakazanym "Partidul or" oraz z Budową Europy w Home Party, "Partidul Acasă Construim Europa" (PACE) były wspierane i otoczone przez członków "Scutul Poporului", którzy byli zaangażowani w zamieszki i brutalne demonstracje.

Chiril Guzun jest również długoletnim znajomym Gheorghe Cavcaliuca, osoby wymienionejna liście i lidera partii "PACE". Cavcaliuc przyznał się do koordynacji z organizacją Chirila Guzuna w sprawie gwałtownych protestów. Ponadto Natalia Guzun, żona Chirila Guzuna, jest wiceprzewodniczącą partii "PACE".

Jako przywódca "Scutul Poporului", poprzez kierowanie demonstracjami, podczas których dochodziło do użycia przemocy, uczestniczenie w nich i ich wspieranie, Chiril Guzun jest odpowiedzialny za działania podważające praworządność, stabilność i bezpieczeństwo w Republice Mołdawii i im zagrażające. Ponadto Chiril Guzun jest powiązany z Gheorghe'em Cavcaliucem i "Scutul Poporului".

22.2.2024
7. Dmitry MILYUTIN (Дмитрий Милютин) Zastępca szefa Departamentu Wywiadu Operacyjnego 5. Dyrekcji (rosyjska Federalna Służba Bezpieczeństwa - FSB)

Data urodzenia:

30.5.1967

Miejsce urodzenia: Ijevsk, ZSRR (obecnie Federacja Rosyjska)

Płeć: mężczyzna

Obywatelstwo: rosyjskie

Nr dowodu osobistego: 0134180

DmitrijMilyutin jest zastępcą szefa Departamentu Wywiadu Operacyjnego Rosyjskiej Federalnej Służby Bezpieczeństwa (FSB), odpowiedzialnym za tajne operacje Rosji w Republice Mołdawii od 2016 r., zwłaszcza w regionie Naddniestrza, destabilizując porządek konstytucyjny. Za pośrednictwem swoich agentów Milyutin kieruje, koordynuje i manipuluje wybranymi aktorami politycznymi w Republice Mołdawii w celu realizacji prorosyjskich programów, podważając tym samym demokratyczny proces polityczny w Republice Mołdawii. Ponadto grupa Milyutin jest zaangażowana w organizowanie gwałtownych protestów i innych aktów przemocy mających miejsce w Republice Mołdawii.

Poważnie podważając demokratyczny proces polityczny, próbując zdestabilizować porządek konstytucyjny oraz ułatwiając brutalne demonstracje i inne akty przemocy, Dmitrij Milyutin wspiera działania podważające suwerenność i niezależność, demokrację, praworządność, stabilność i bezpieczeństwo Republiki Mołdawii i im zagrażające. Jest również związany z osobą wymienioną na liście Igorem Chaiką.

22.2.2024"
8. Arina Evgheni CORȘ ICOVA Data urodzenia:

28.12.1974

Płeć: kobieta

Obywatelstwo: mołdawskie

Państwowy numer identyfikacyjny (IDNP): 0962011898118

Arina Corș icova kieruje kilkoma grupami przedsiębiorstw komunikacji medialnej w Republice Mołdawii. Jedna z grup jest właścicielem dwóch kanałów telewizyjnych ("ACCENT TV" i "PRIMUL ÎN MOLDOVA"), których działalność została zawieszona przez Republikę Mołdawii za rozpowszechnianie nieprawdziwych informacji na temat napaści na Ukrainę i aktualnych wydarzeń politycznych w Republice Mołdawii. Pomimo utraty licencji telewizyjnej "Primul în Moldova" nadal rozpowszechnia fałszywe oświadczenia mające na celu destabilizację Republiki Mołdawii.

W tym kontekście Arina Corș icova jest bezpośrednio zaangażowana w podważanie demokratycznego procesu politycznego w Republice Mołdawii, prowadząc kampanię dezinformacyjną i otrzymując polityczne poparcie ze strony Ilana Ș ora.

Ponadto jest od dawna współpracowniczką umieszczonego w wykazie Ilana Ș ora: finansowała w przeszłości jego kampanie wyborcze i jest pośrednim udziałowcem "Banca Socială", zamieszanego w sprawę oszustwa bankowego.

Podważając demokratyczny proces polityczny i destabilizując porządek konstytucyjny Arina Corș icova jest odpowiedzialna za udział w kampanii mającej na celu destabilizację porządku konstytucyjnego w Republice Mołdawii. Ponadto jest powiązana z Ilanem Ș orem.

22.2.2024
9. Dumitru CHITOROAGĂ Data urodzenia:

23.12.1984

Płeć: mężczyzna

Obywatelstwo: mołdawskie

Państwowy numer identyfikacyjny (IDNP): 2002003101445

Numer paszportu: AB1187605

Dumitru Chitoroagă jest zarządcą grupy przedsiębiorstw medialnych będącej właścicielem kilku kanałów komunikacji medialnej w Republice Mołdawii, w których pełni on również funkcję dyrektora. Te kanały komunikacji medialnej promują często przekazy mające na celu utrudnianie i podważanie demokratycznego procesu politycznego poprzez ewidentne fałszywe twierdzenia dotyczące rządu Republiki Mołdawii. Ponadto wyrażają one wyraźne poparcie dla Ilana Ș ora i jego partii politycznej "Ș OR". Niektóre z tych kanałów były własnością lub zostały założone przez Ilana Ș ora działającego poprzez pośredników.

Republika Mołdawii prawnie zawiesiła działalność szeregu kanałów medialnych, w tym "TV6" i "OrHEI TV", którymi zarządza Dumitru Chitoroagă, za rozpowszechnianie nieprawdziwych informacji na temat aktualnych wydarzeń politycznych w Republice Mołdawii.

W związku z tym, przez utrudnianie i podważanie demokratycznego procesu politycznego, Dumitru Chitoroagă jest odpowiedzialny za działania podważające demokrację, praworządność, stabilność i bezpieczeństwo w Republice Mołdawii i im zagrażające. Ponadto jest powiązany z Ilanem Ș orem.

22.2.2024
10. Maria ALBOT Doradca ds. stosunków zewnętrznych baszkana Gagauzji Zarządca fundacji "Miron Ș or" Udziałowiec "Banca Socială"

Data urodzenia:

21.1.1986

Płeć: kobieta

Obywatelstwo: mołdawskie Państwowy numer identyfikacyjny (IDNP): 2000088038487

Maria Albot jest długoletnią zaufaną współpracowniczką umieszczonego w wykazie Ilana Ș ora. Obecnie pełni ona kierowniczą rolę w jednej ze jego fundacji - "Miron Ș or", jest ona również mocno zaangażowana w sprawę oszustwa bankowego, która wpłynęła na stabilność finansową Republiki Mołdawii. Wcześniej zajmowała stanowiska w innych przedsiębiorstwach lub fundacjach należących do Ilana Ș ora lub z nim powiązanych. W związku z tym jest również powiązana z Ilanem Ș orem. 22.2.2024
11. Victor PETROV Polityk, członek Zgromadzenia

Ludowego Gagauzji

Data urodzenia:

29.6.1975

Płeć: mężczyzna

Obywatelstwo: mołdawskie

Państwowy numer identyfikacyjny (IDNP): 0973004885136

Victor Petrov jest zastępcą baszkana Zgromadzenia Ludowego Gagauzji i przywódcą Związku Ludowego Gagauzji, wyraźnie prorosyjskiego ruchu społecznopolitycznego, który połączył się z partią polityczną "Renaș tere". Otrzymuje poparcie polityczne od umieszczonego w wykazie Ilana Ș ora.

Victor Petrov aktywnie uczestniczy w szerzeniu dezinformacji, nawoływaniu do przemocy i wywoływaniu strachu wśród ludności gagauzyjskiej w Republice Mołdawii w związku z potencjalną utratą autonomii spowodowaną przez władze Kiszyniowa. W związku z tym władze Republiki Mołdawii zablokowały jedną z jego stron internetowych - "gagauznews.md". Niemniej jednak szerzenie dezinformacji trwa nadal za pośrednictwem nowej domeny - "gagauznews.com" oraz poprzez oświadczenia Victora Petrova.

Podważając demokratyczny proces polityczny i destabilizując porządek konstytucyjny, Victor Petrov wspiera działania i politykę, które podważają i zagrażają demokracji, praworządności i stabilności w Republice Mołdawii. Jest również powiązany z umieszczonym w wykazie Ilanem Ș orem

22.2.2024

B. Osoby prawne, podmioty i organy

Nazwa Informacje identyfikacyjne Uzasadnienie Data umieszczenia w wykazie
1. Stowarzyszenie publiczne - "Epaulettes Poporului" ("stowarzyszenie osób z epoletami")

(Asociaț ia Obș tească - Asociaț ia Oamenilor cu Epoleț i "Scutul Poporului")

Rodzaj podmiotu: organizacja pozarządowa - grupa paramilitarna

Adres: 74, Mitropolit Varlam Street, Chiș inău, Republic of Moldova

Numer ewidencyjny: 1022620011296

Strona internetowa: https://m.

facebook.com/people/Scutul-

Poporului/100088028496232/

"Scutul Poporului" jest organizacją paramilitarną w Republice Mołdawii, do której należą m.in. byli wojskowi i funkcjonariusze policji i organów ścigania,. Na jej czele stoi Chiril Guzun. Bierze ona udział w protestach, w szczególności mających na celu destabilizację Republiki Mołdawii, dopuszczając się przemocy. Podczas prób destabilizacji rządu kraju w lutym 2023 r. grupom demonstrantów powiązanym z partiami "SOR", Partią Budującą Europę w Domu, "PACE" towarzyszyli członkowie "Scutul Poporului", którzy wzięli udział w zamieszkach i brutalnych demonstracjach.

W związku z udziałem w brutalnych demonstracjach i wspieraniem ich "Scutul Poporului" jest odpowiedzialna za działania podważające suwerenność i niezależność Republiki Mołdawii oraz demokrację, praworządność, stabilność i bezpieczeństwo w Republice Mołdawii i im zagrażające. Ponadto "Scutul Poporului" jest powiązana z umieszczonym w wykazie Chirilem Guzunem.

22.2.2024
1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39).
2 Art. 8:

- zmieniony przez art. 13 decyzji nr 2023/2686 z dnia 27 listopada 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.2686) zmieniającej nin. decyzję z dniem 29 listopada 2023 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 1 decyzji nr 2024/1242 z dnia 26 kwietnia 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.1242) zmieniającej nin. decyzję z dniem 30 kwietnia 2024 r.

3 Załącznik:

- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2023/1047 z dnia 30 maja 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.140I.9) zmieniającej nin. decyzję z dniem 30 maja 2023 r.

- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2024/740 z dnia 22 lutego 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.740) zmieniającej nin. decyzję z dniem 22 lutego 2024 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji nr 2024/1242 z dnia 26 kwietnia 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.1242) zmieniającej nin. decyzję z dniem 30 kwietnia 2024 r.

Zmiany w prawie

KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024
Senat poparł zmianę obowiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów

W ślad za rekomendacją Komisji Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej Senat przyjął w środę bez poprawek zmiany w Kodeksie pracy, których celem jest nowelizacja art. 222 dostosowująca polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.06.2024