Decyzja wykonawcza 2023/856 w sprawie wniosku o rejestrację europejskiej inicjatywy obywatelskiej zatytułowanej "Połączenie wszystkich europejskich stolic i mieszkańców siecią kolei dużej prędkości" zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/788

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2023/856
z dnia 18 kwietnia 2023 r.
w sprawie wniosku o rejestrację europejskiej inicjatywy obywatelskiej zatytułowanej "Połączenie wszystkich europejskich stolic i mieszkańców siecią kolei dużej prędkości" zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/788

(notyfikowana jako dokument nr C(2023) 2617)

(Jedynie tekst w języku niderlandzkim jest autentyczny)

(Dz.U.UE L z dnia 25 kwietnia 2023 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/788 z dnia 17 kwietnia 2019 r. w sprawie europejskiej inicjatywy obywatelskiej 1 , w szczególności jego art. 6 ust. 2 i 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) 10 marca 2023 r. do Komisji wpłynął wniosek o rejestrację europejskiej inicjatywy obywatelskiej zatytułowanej "Connecting all European capitals and people through a high-speed train network" ("Połączenie wszystkich europejskich stolic i mieszkańców siecią kolei dużej prędkości").

(2) Cele inicjatywy określone przez organizatorów są następujące: "Połączenie wszystkich stolic europejskich liniami kolejowymi dużej prędkości. Wzywamy Komisję Europejską do jak najszybszego przedstawienia wniosku w sprawie prawnie wiążącego aktu prawnego dotyczącego utworzenia europejskiej sieci kolei dużej prędkości. Oznacza to połączenie ze sobą istniejących sieci kolei dużej prędkości i wybudowanie nowych linii dużej prędkości tam, gdzie jeszcze nie istnieją".

(3) Załącznik do inicjatywy zawiera bardziej szczegółowe informacje na temat przedmiotu, celów i kontekstu inicjatywy. Wyjaśniono w nim, że o ile wszyscy Europejczycy mają prawo do swobodnego przemieszczania się w obrębie granic UE, powinno to być jednak również możliwe niezależnie od ich wieku, środków finansowych i stanu fizycznego czy psychicznego. Organizatorzy twierdzą, że chociaż sieć kolei dużej prędkości w Europie ma długość ponad 11 500 km, to są nią połączone głównie miasta w ograniczonej liczbie państw członkowskich i że wiele państw członkowskich nie należy do europejskiej sieci kolei dużej prędkości. Organizatorzy uważają, że należy utworzyć europejską sieć kolei dużej prędkości, ponieważ: (i) podróże koleją są zrównoważone ekologicznie i bezpieczne; (ii) pociągi dużej prędkości stanowią wygodną alternatywę dla lotów średniodystansowych; (iii) pociągi dużej prędkości sprzyjają włączeniu społecznemu i są dostępne dla wszystkich; (iv) szybkie połączenia przyczyniają się do rozwoju regionalnego i równomiernie rozłożonego wzrostu gospodarczego w UE; (v) linie kolei dużej prędkości zwiększają spójność i przynoszą korzyści całemu społeczeństwu. Organizatorzy twierdzą, że aby umożliwić bezpieczne i zrównoważone połączenia między mieszkańcami Europy, ważne jest połączenie różnych sieci w poszczególnych państwach członkowskich oraz rozbudowa całej sieci w związku z rosnącą liczbą pasażerów.

(4) Jeżeli chodzi o cele inicjatywy, Komisja jest uprawniona na mocy art. 170-172 Traktatu do przedstawienia wniosku dotyczącego aktu prawnego, który przyczyni się do tworzenia i rozwoju sieci transeuropejskich w dziedzinie transportu oraz do promowania wzajemnych połączeń i interoperacyjności sieci krajowych. Na podstawie art. 171 ust. 2 Traktatu państwa członkowskie, w porozumieniu z Komisją, koordynują między sobą polityki prowadzone na poziomie krajowym, które mogą mieć znaczący wpływ na realizację tych celów. Komisja może podjąć, w ścisłej współpracy z państwami członkowskimi, każdą użyteczną inicjatywę w celu wsparcia takiej koordynacji. Ponadto art. 172 akapit drugi Traktatu stanowi, że wytyczne i projekty będące przedmiotem wspólnego zainteresowania, które dotyczą terytorium danego państwa członkowskiego, wymagają zgody tego państwa.

(5) Komisja uważa, że żadna z części inicjatywy nie wykracza w sposób oczywisty poza kompetencje Komisji do przedłożenia wniosku dotyczącego aktu prawnego Unii w celu wprowadzenia w życie Traktatów.

(6) Konkluzja ta pozostaje bez uszczerbku dla oceny, czy w tym przypadku spełnione są konkretne warunki merytoryczne wymagane do podjęcia działań przez Komisję, w tym zgodność z zasadami proporcjonalności i pomocniczości oraz z prawami podstawowymi.

(7) Grupa organizatorów przedstawiła odpowiednie dowody na to, że inicjatywa spełnia wymogi określone w art. 5 ust. 1 i 2 rozporządzenia (UE) 2019/788, i wskazała osoby wyznaczone do kontaktów zgodnie z art. 5 ust. 3 akapit pierwszy tego rozporządzenia.

(8) Inicjatywa nie jest oczywistym nadużyciem i nie jest w sposób wyraźny niepoważna lub dokuczliwa, nie jest też w sposób oczywisty sprzeczna z wartościami Unii określonymi w art. 2 Traktatu o Unii Europejskiej ani z prawami zapisanymi w Karcie praw podstawowych Unii Europejskiej.

(9) Należy zatem zarejestrować inicjatywę "Połączenie wszystkich europejskich stolic i mieszkańców siecią kolei dużej prędkości".

(10) Konkluzja, że warunki rejestracji określone w art. 6 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2019/788 są spełnione, nie oznacza, że Komisja w jakikolwiek sposób potwierdza poprawność treści inicjatywy pod względem merytorycznym, za co wyłączną odpowiedzialność ponosi grupa organizatorów inicjatywy. Treść inicjatywy wyraża jedynie poglądy grupy organizatorów i w żaden sposób nie może być rozumiana jako odzwierciedlenie poglądów Komisji,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Rejestruje się europejską inicjatywę obywatelską zatytułowaną "Połączenie wszystkich europejskich stolic i mieszkańców siecią kolei dużej prędkości".

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do grupy organizatorów inicjatywy obywatelskiej zatytułowanej "Połączenie wszystkich europejskich stolic i mieszkańców siecią kolei dużej prędkości", reprezentowanej przez następujące osoby wyznaczone do kontaktów: Afryea UITERLOO i Rogier VERGOUWEN.

Sporządzono w Brukseli dnia 18 kwietnia 2023 r.

1 Dz.U. L 130 z 17.5.2019, s. 55.

Zmiany w prawie

Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2023.110.37

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2023/856 w sprawie wniosku o rejestrację europejskiej inicjatywy obywatelskiej zatytułowanej "Połączenie wszystkich europejskich stolic i mieszkańców siecią kolei dużej prędkości" zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/788
Data aktu: 18/04/2023
Data ogłoszenia: 25/04/2023