Wytyczne EBC/2023/49 (2023/832) zmieniające wytyczne (UE) 2016/65 w sprawie redukcji wartości w wycenie stosowanych przy implementacji ram prawnych polityki pieniężnej Eurosystemu (EBC/2015/35)

WYTYCZNE EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO (UE) 2023/832
z dnia 16 grudnia 2022 r.
zmieniające wytyczne (UE) 2016/65 w sprawie redukcji wartości w wycenie stosowanych przy implementacji ram prawnych polityki pieniężnej Eurosystemu (EBC/2015/35) (EBC/2023/49)

RADA PREZESÓW EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności art. 127 ust. 2 tiret pierwsze,

uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego, w szczególności art. 3 ust. 1 tiret pierwsze, art. 9 ust. 2, art. 12 ust. 1, art. 14 ust. 3, art. 18 ust. 2 oraz pierwszy akapit art. 20,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 18 ust. 1 Statutu Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego Europejski Bank Centralny (EBC) i krajowe banki centralne państw członkowskich, których walutą jest euro (zwane dalej "KBC"), mogą dokonywać właściwie zabezpieczonych operacji kredytowych z instytucjami kredytowymi oraz innymi uczestnikami rynku. Ogólne warunki, na jakich EBC i KBC są gotowe do przeprowadzania operacji kredytowych, w tym kryteria kwalifikowania zabezpieczeń na potrzeby operacji kredytowych Eurosystemu, zostały określone w wytycznych Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2015/510 (EBC/2014/60) 1 .

(2) Wszystkie aktywa kwalifikowane na potrzeby operacji kredytowych Eurosystemu podlegają określonym środkom kontroli ryzyka w celu ochrony Eurosystemu przed stratami finansowymi w razie konieczności zrealizowania zabezpieczenia z powodu niewykonania zobowiązania przez kontrahenta. Zasady Eurosystemu dotyczące kontroli ryzyka są regularnie poddawane przeglądowi w celu zapewnienia odpowiedniej ochrony. W wyniku tego regularnego przeglądu w dniu 15 lipca 2022 r. Rada Prezesów postanowiła wprowadzić pewne zmiany do zasad kontroli ryzyka.

(3) Rada Prezesów podjęła decyzję o dalszym wycofaniu tymczasowego zmniejszenia redukcji wartości w wycenie, o którym zadecydowano w ramach tymczasowych środków łagodzących zasady kwalifikacji zabezpieczeń przyjętych przez Eurosystem w odpowiedzi na wyjątkową sytuację gospodarczą i finansową związaną z rozprzestrzenianiem się COVID-19. Jest to drugi etap stopniowego wycofywania redukcji wartości w wycenie, o którym Rada Prezesów zadecydowała w dniu 23 marca 2022 r. i który zakończy to stopniowe wycofywanie.

(4) Ponieważ profil ryzyka innych zabezpieczonych obligacji wyemitowanych na podstawie przepisów legislacyjnych i multi cédulas jest podobny do profilu ryzyka zabezpieczonych obligacji typu Jumbo, Rada Prezesów postanowiła również, że powinny one podlegać tym samym redukcjom wartości w wycenie, w związku z czym wszystkie zabezpieczone obligacje wyemitowane na podstawie przepisów legislacyjnych i multi cédulas należy włączyć do drugiej kategorii redukcji wartości, a odniesienia do zabezpieczonych obligacji typu Jumbo należy usunąć z wytycznych Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2016/65 (EBC/2015/35) 2 .

(5) Ponadto Rada Prezesów podjęła decyzję o zmianie alokacji instrumentów dłużnych emitowanych przez Unię Europejską z drugiej kategorii redukcji wartości do pierwszej kategorii redukcji wartości, biorąc pod uwagę ich porównywalność z instrumentami dłużnymi z tej ostatniej kategorii pod względem wyceny, jak również ryzyka rynkowego i ryzyka płynności, przy kontrolowaniu ratingu kredytowego lub pozostałego okresu zapadalności instrumentu. Jest to zgodne z zasadami zarządzania ryzykiem, takimi jak ochrona, spójność, prostota i przejrzystość, które leżą u podstaw zasad Eurosystemu dotyczących zabezpieczeń, w tym redukcji wartości w wycenie.

(6) Aby umożliwić bardziej precyzyjne i trafniejsze podejście do ryzyka związanego z instrumentami o długim okresie zapadalności, a tym samym poprawić pokrycie ryzyka w ramach schematu redukcji wartości, zdecydowano o podziale kategorii instrumentów o najdłuższym pozostałym okresie zapadalności (tj. powyżej dziesięciu lat ([10, Ą)) na trzy nowe kategorie, od dziesięciu do piętnastu lat ([10, 15)), od piętnastu do trzydziestu lat ([15, 30)) i trzydzieści lat lub więcej ([30,Ą)). Decyzja ta, w połączeniu z decyzją o zastosowaniu obniżki wartości w wycenie z tytułu teoretycznej wyceny uzależnionej od okresu zapadalności, ma również na celu poprawę stopnia szczegółowości pokrycia ryzyka tej teoretycznej wyceny, co jest szczególnie istotne w przypadku instrumentów o dłuższych okresach zapadalności.

(7) Uznano również za konieczne dalsze doprecyzowanie i dostosowanie definicji pozostałego okresu zapadalności w odniesieniu do własnych zabezpieczonych obligacji, z rozróżnieniem na obligacje o strukturze typu "soft bullet" oraz obligacje o warunkowej strukturze typy "pass-through", aby uniknąć nieuzasadnionego (tj. nieuzasadnionego względami ryzyka) wzrostu redukcji wartości w wycenie stosowanych do tych ostatnich w wyniku wyżej wspomnianego podziału kategorii instrumentów dłużnych o długim okresie zapadalności na trzy odrębne kategorie.

(8) Ponadto Rada Prezesów podjęła decyzję o zastąpieniu, zarówno w odniesieniu do stałych, jak i tymczasowych zasad dotyczących zabezpieczeń, obecnej zryczałtowanej obniżki wartości w wycenie z tytułu teoretycznej wyceny na poziomie 5 % mającej zastosowanie do aktywów rynkowych zgodnie z art. 134 wytycznych (UE) 2015/510 (EBC/2014/60) schematem stopniowego obniżania wartości powiązanym z okresem zapadalności w odniesieniu do wszystkich teoretycznie wycenianych aktywów rynkowych, z wyjątkiem tych należących do pierwszej kategorii redukcji wartości. Ma to na celu ochronę zabezpieczenia Eurosystemu w bardziej szczegółowy sposób przed ryzykiem modelu wynikającym z teoretycznej wyceny aktywów rynkowych.

(9) Ponadto, w celu odpowiedniego odzwierciedlenia ryzyka związanego z aktywami rynkowymi zmiennokuponowymi oraz w celu poprawy ochrony Eurosystemu przed ryzykiem zdecydowano o dostosowaniu klasyfikacji redukcji wartości aktywów rynkowych stałokuponowych i zmiennokuponowych, ponieważ wykazały one porównywalne poziomy całkowitego ryzyka.

(10) Wytyczne (EU) 2016/65 (EBC/2015/35) powinny zatem zostać odpowiednio zmienione,

PRZYJMUJE NINIEJSZE WYTYCZNE:

Artykuł  1

Zmiany

W wytycznych (UE) 2016/65 (EBC/2015/35) wprowadza się następujące zmiany:

1)
w art. 2 lit. a), b) i c) otrzymują brzmienie:

"a) do pierwszej kategorii redukcji wartości należą instrumenty dłużne wyemitowane przez instytucje rządowe szczebla centralnego, instrumenty dłużne wyemitowane przez Unię Europejską, certyfikaty dłużne EBC oraz certyfikaty dłużne wyemitowane przez KBC przed datą przyjęcia euro w danym państwie członkowskim, którego walutą jest euro;

b) instrumenty dłużne emitowane przez:

(i) instytucje rządowe i samorządowe na szczeblu regionalnym oraz instytucje samorządowe na szczeblu lokalnym;

(ii) podmioty będące instytucjami kredytowymi lub niebędące instytucjami kredytowymi, sklasyfikowane przez Eurosystem jako agencje i spełniające kryteria ilościowe określone w załączniku XIIa do wytycznych (UE) 2015/510 (EBC/2014/60);

(iii) wielostronne banki rozwoju i organizacje międzynarodowe inne niż Unia Europejska, jak również zabezpieczone obligacje wyemitowane na podstawie przepisów legislacyjnych oraz multi cédulas - należą do drugiej kategorii redukcji wartości;

c) instrumenty dłużne emitowane przez:

(i) przedsiębiorstwa niefinansowe;

(ii) przedsiębiorstwa w sektorze instytucji rządowych i samorządowych; oraz

(iii) agencje niebędące instytucjami kredytowymi, które nie spełniają kryteriów ilościowych określonych w załączniku XIIa do wytycznych (UE) 2015/510 (EBC/2014/60) - należą do trzeciej kategorii redukcji wartości;";

2)
art. 3 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 3

Redukcja wartości w wycenie aktywów rynkowych

1. Redukcje wartości dotyczące aktywów rynkowych przypisanych do kategorii redukcji wartości od pierwszej do czwartej ustala się na podstawie:

a) przypisania danych aktywów do pierwszego, drugiego lub trzeciego stopnia jakości kredytowej;

b) pozostałego okresu zapadalności aktywów, zgodnie z ust. 2;

c) struktury kuponu aktywów, zgodnie z ust. 2.

2. Redukcja wartości aktywów rynkowych przypisanych do kategorii redukcji wartości od pierwszej do czwartej zależy od pozostałego okresu zapadalności oraz struktury kuponu danego aktywa (stałokuponowe/zmiennokuponowe lub zerokuponowe), zgodnie z tabelą 2 zamieszczoną w załączniku do niniejszych wytycznych. Odpowiedni okres zapadalności na potrzeby redukcji wartości jest pozostałym okresem zapadalności danych aktywów, niezależnie od struktury kuponu.

2a. Określenie pozostałego okresu zapadalności w odniesieniu do własnych zabezpieczonych obligacji zależy od tego, czy własne zabezpieczone obligacje mają strukturę typu »soft bullet«, czy warunkową strukturę typu »pass- through«:

a) w przypadku własnych zabezpieczonych obligacji o strukturze typu »soft bullet« pozostały okres zapadalności definiuje się jako maksymalny okres, na jaki może zostać przedłużony termin zapadalności, zgodnie z warunkami danej obligacji zabezpieczonej;

b) w przypadku własnych zabezpieczonych obligacji o warunkowej strukturze »pass-through« pozostały okres zapadalności odpowiada kategorii [10,15) lat.

Termin »własne« zabezpieczone obligacje w rozumieniu niniejszego ustępu 2a oznacza przedstawienie lub wykorzystanie przez kontrahenta obligacji zabezpieczonych wyemitowanych lub gwarantowanych przez samego kontrahenta lub podmioty blisko z nim powiązane w rozumieniu art. 138 wytycznych (UE) 2015/510 (EBC/2014/60).

3. Redukcja wartości dotycząca aktywów rynkowych przypisanych do piątej kategorii redukcji wartości określana jest na podstawie średniego ważonego terminu do wykupu aktywów, zgodnie z ust. 4 i 5. Redukcje wartości w wycenie stosowane wobec aktywów rynkowych zaliczanych do kategorii piątej są określone w tabeli 2a załącznika do niniejszych wytycznych.

4. Średni ważony termin do wykupu najbardziej uprzywilejowanej transzy papierów wartościowych zabezpieczonych aktywami określa się jako oczekiwany średni ważony okres pozostający do spłaty danej transzy. W odniesieniu do utrzymanych w posiadaniu papierów wartościowych zabezpieczonych aktywami, które zostały przekazane na zabezpieczenie, kalkulacja średniego ważonego terminu do wykupu powinna zakładać, że nie zostanie wykorzystana opcja sprzedaży emitenta.

5. Na potrzeby ust. 4 »utrzymane w posiadaniu papiery wartościowe zabezpieczone aktywami, które zostały przekazane na zabezpieczenie« oznaczają papiery wartościowe zabezpieczone aktywami wykorzystane w wartości większej niż 75 % pozostającej wartości nominalnej przez kontrahenta, który zainicjował te papiery wartościowe, lub przez podmioty blisko powiązane z inicjatorem. Takie bliskie powiązania ustala się na podstawie art. 138 wytycznych (UE) 2015/510 (EBC/2014/60).";

3)
art. 4 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 4

Dodatkowe redukcje wartości w wycenie stosowane do określonych typów aktywów rynkowych

Poza redukcjami wartości w wycenie określonymi w art. 3 niniejszych wytycznych do określonych typów aktywów rynkowych stosuje się następujące dodatkowe redukcje wartości:

a) wszystkie aktywa rynkowe przypisane do drugiej, trzeciej, czwartej i piątej kategorii redukcji wartości, które są teoretycznie wyceniane zgodnie z zasadami zawartymi w art. 134 wytycznych (UE) 2015/510 (EBC/2014/60), podlegają dodatkowej redukcji wartości w wycenie w formie obniżki wartości. Obniżka wartości w wycenie, również w przypadku własnych zabezpieczonych obligacji, zależy od oczekiwanego pozostałego okresu zapadalności lub, w przypadku piątej kategorii redukcji wartości, od średniego ważonego terminu do wykupu aktywów, na poziomach określonych w tabeli 4 w załączniku do niniejszych wytycznych. Do celów obliczania obniżki wartości w wycenie w odniesieniu do własnych zabezpieczonych obligacji oczekiwanym pozostałym okresem zapadalności jest pierwotnie ustalony termin zapadalności, o ile i dopóki termin zapadalności nie zostanie przedłużony;

b) własne zabezpieczone obligacje podlegają dodatkowej redukcji wartości w wycenie w wysokości: (i) 8 % - stosowanej do wartości instrumentów dłużnych, którym przypisano stopień jakości kredytowej 1 i 2, oraz (ii) 12 % - stosowanej do wartości instrumentów dłużnych, którym przypisano stopień jakości kredytowej 3. Na potrzeby niniejszego ustępu termin »własne« ma znaczenie nadane termu terminowi w art. 3 ust. 2a;

c) jeżeli dodatkowa redukcja wartości w wycenie, o której mowa w lit. b), nie może być zastosowana w odniesieniu do systemu zarządzania zabezpieczeniami danego KBC, agenta trójstronnego lub platformy TARGET dla automatycznego ustanowienia zabezpieczenia, taką dodatkową redukcję wartości w wycenie stosuje się w takich systemach i na takich platformach do całkowitej wartości emisji możliwych do wykorzystania własnych zabezpieczonych obligacji.";

4)
art. 5 ust. 5 otrzymuje brzmienie:

"5. Nierynkowe instrumenty dłużne zabezpieczone detalicznymi kredytami hipotecznymi podlegają redukcji wartości w wycenie w wysokości 31,5 %.";

5)
załącznik otrzymuje brzmienie określone w załączniku do niniejszych wytycznych.
Artykuł  2

Skuteczność i implementacja

1. 
Niniejsze wytyczne stają się skuteczne z dniem zawiadomienia o nich KBC.
2. 
KBC podejmują środki konieczne do zapewnienia zgodności z postanowieniami niniejszych wytycznych oraz stosują je od dnia 29 czerwca 2023 r. Najpóźniej do dnia 17 lutego 2023 r. powiadamiają one EBC o treści aktów prawnych i innych czynnościach związanych z tymi środkami.
Artykuł  3

Adresaci

Niniejsze wytyczne są skierowane do KBC.

Sporządzono we Frankfurcie nad Menem dnia 16 grudnia 2022 r.

ZAŁĄCZNIK

Załącznik do wytycznych (UE) 2016/65 (EBC/2015/35) otrzymuje brzmienie:

"ZAŁĄCZNIK

Tabela 1

Kategorie redukcji wartości w wycenie kwalifikowanych aktywów rynkowych oparte na typie emitenta lub typie aktywów

Kategoria pierwsza Kategoria druga Kategoria trzecia Kategoria czwarta Kategoria piąta
Instrumenty dłużne wyemitowane przez instytucje rządowe szczebla centralnego

Instrumenty dłużne wyemitowane przez Unię Europejską

Certyfikaty dłużne EBC

Certyfikaty dłużne wyemitowane przez krajowe banki centralne (KBC) przed datą przyjęcia euro w danym państwie członkowskim

Instrumenty dłużne wyemitowane przez instytucje rządowe i samorządowe na szczeblu regionalnym oraz instytucje samorządowe na szczeblu lokalnym

instrumenty dłużne wyemitowane przez podmioty (instytucje kredytowe lub podmioty niebędące instytucjami kredytowymi) klasyfikowane przez Eurosystem jako agencje, niespełniające kryteriów ilościowych określonych w załączniku XIIa do wytycznych (UE) 2015/510 (eBC/2014/60)

Instrumenty dłużne wyemitowane przez wielostronne banki rozwoju i organizacje międzynarodowe inne niż Unia Europejska

Obligacje wyemitowane na podstawie przepisów legislacyjnych

Multi cédulas

Instrumenty dłużne wyemitowane przez przedsiębiorstwa niefinansowe, przedsiębiorstwa w sektorze instytucji rządowych i samorządowych oraz agencje niebędące instytucjami kredytowymi, które nie spełniają kryteriów ilościowych określonych w załączniku XIIa do wytycznych (UE) 2015/510 (eBC/2014/60) Niezabezpieczone instrumenty dłużne wyemitowane instytucje kredytowe oraz agencje niebędące instytucjami kredytowymi, które nie spełniają kryteriów ilościowych określonych w załączniku XIIa do wytycznych (UE) 2015/510 (eBC/2014/60)

Niezabezpieczone instrumenty dłużne wyemitowane przez instytucje finansowe nie będące instytucjami kredytowymi

Papiery wartościowe zabezpieczone aktywami

Tabela 2

Poziomy redukcji wartości w wycenie stosowane do kwalifikowanych aktywów rynkowych dla kategorii redukcji wartości od pierwszej do czwartej

(w %)
Kategorie redukcji wartości
Kategoria pierwsza Kategoria druga Kategoria trzecia Kategoria czwarta
Jakość kredytowa Pozostały okres zapadalności (w latach) (*) kupon stały lub kupon o zmiennym oprocentowaniu instrumenty zerokuponowe kupon stały lub kupon o zmiennym oprocentowaniu instrumenty zerokuponowe kupon stały lub kupon o zmiennym oprocentowaniu instrumenty zerokuponowe kupon stały lub kupon o zmiennym oprocentowaniu instrumenty zerokuponowe
[0,1) 0,5 0,5 1,0 1,0 1,0 1,0 7,5 7,5
[1,3) 1,0 2,0 1,5 2,5 2,0 3,0 10,0 11,5
[3,5) 1,5 2,5 2,5 3,5 3,0 4,5 12,0 13,0
Stopień 1 [5,7) 2,0 3,0 3,5 4,5 4,5 6,0 14,0 15,0
i 2 [7,10) 3,0 4,0 4,5 6,5 6,0 8,0 16,0 17,5
[10,15) 4,0 5,0 6,5 8,5 7,5 10,0 18,0 22,5
[15,30) 5,0 6,0 8,0 11,5 9,0 13,0 21,0 25,0
[30, Ą) 6,0 9,0 10,0 13,0 11,0 16,0 24,0 31,5
Kategorie redukcji wartości
Kategoria pierwsza Kategoria druga Kategoria trzecia Kategoria czwarta
Jakość kredytowa Pozostały okres zapadalności (w latach) kupon stały lub kupon o zmiennym oprocentowaniu instrumenty zerokuponowe kupon stały lub kupon o zmiennym oprocentowaniu instrumenty zerokuponowe kupon stały lub kupon o zmiennym oprocentowaniu instrumenty zerokuponowe kupon stały lub kupon o zmiennym oprocentowaniu instrumenty zerokuponowe
[0,1) 5,0 5,0 5,5 5,5 6,5 6,5 11,5 11,5
[1,3) 6,0 7,0 7,5 10,5 9,5 12,0 18,5 20,0
[3,5) 8,5 10,0 11,0 16,0 13,0 18,0 23,0 27,0
Stopień 3 [5,7)

[7,10)

10,0

11,5

11,5

13,0

12,5

14,0

17,0

21,0

15,0

17,0

21,5

23,5

25,5

26,5

29,5

31,5

[10,15) 12,5 14,0 17,0 25,5 19,5 28,0 28,5 35,0
[15,30) 13,5 15,0 20,0 28,5 22,0 31,0 31,5 39,0
[30, Ą) 14,0 17,0 22,0 32,5 25,0 35,5 34,5 43,0
(*) Tj. [0-1) - pozostały okres zapadalności poniżej jednego roku, [1-3) - pozostały okres zapadalności jeden rok lub więcej, mniej niż trzy lata itd.

Tabela 2a

Poziomy redukcji wartości w wycenie stosowane do kwalifikowanych aktywów rynkowych w piątej kategorii redukcji wartości

(w %)
Kategoria piąta
Jakość kredytowa Średni ważony okres trwania (WAL) (*) Redukcja wartości w wycenie
[0,1) 4,0
[1,3) 5,0
[3,5) 7,0
Stopień 1 i 2 [5,7) 9,0
[7,10) 12,0
[10,15) 18,0
[15,30) 20,0
[30, Ą) 22,0
(*) Tj. [0-1) - pozostały okres zapadalności poniżej jednego roku, [1-3) - pozostały okres zapadalności jeden rok lub więcej, mniej niż trzy lata itd.

Tabela 3

Poziomy redukcji wartości w wycenie stosowane do kwalifikowanych należności kredytowych

(w %)
Jakość kredytowa Pozostały okres zapadalności (w latach) (*) Oprocentowanie stałe Oprocentowanie zmienne
[0,1) 8,0 8,0
[1,3) 11,5 8,0
[3,5) 15,0 8,0
Stopień 1 i 2 [5,7) 20,0 11,5
[7,10) 26,0 15,0
[10,15) 33,0 20,0
[15,30) 38,0 26,0
[30, ^) 40,0 33,0
[0,1) 16,0 16,0
[1,3) 25,0 16,0
[3,5) 35,0 16,0
Stopień 3 [5,7) 42,0 25,0
[7,10) 46,0 35,0
[10,15) 48,0 42,0
[15,30) 50,0 46,0
[30, ^) 52,0 48,0
(*) Tj. [0-1) - pozostały okres zapadalności poniżej jednego roku, [1-3) - pozostały okres zapadalności jeden rok lub więcej, mniej niż trzy lata itd.;

Tabela 4

Poziomy obniżki wartości w wycenie stosowane do aktywów rynkowych w kategoriach redukcji wartości od drugiej do piątej, które są wyceniane teoretycznie

(w %)
Pozostały okres zapadalności/średni ważony termin do wykupu (WAL) (w latach) (*) Obniżka wartości w wycenie
[0,1) 1,5
[1,3) 2,5
[3,5) 3,0
[5,7) 3,5
[7,10) 4,5
[10,15) 6,0
[15,30) 8,0
[30, ") 13,0
(*) Tj. [0-1) - pozostały okres zapadalności/WAL poniżej jednego roku, [1-3) - pozostały okres zapadalności/WAL jeden rok lub więcej, mniej niż trzy lata itd."
1 Wytyczne Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2015/510 z dnia 19 grudnia 2014 r. w sprawie implementacji ram prawnych polityki pieniężnej Eurosystemu (Wytyczne w sprawie dokumentacji ogólnej) (EBC/2014/60) (Dz.U. L 91 z 2.4.2015, s. 3).
2 Wytyczne Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2016/65 z dnia 18 listopada 2015 r. w sprawie redukcji wartości w wycenie stosowanych przy implementacji ram prawnych polityki pieniężnej Eurosystemu (EBC/2015/35) (Dz.U. L 14 z 21.1.2016, s. 30).

Zmiany w prawie

Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa z podpisem prezydenta

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 07.06.2024
Senat poparł zmianę obowiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów

W ślad za rekomendacją Komisji Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej Senat przyjął w środę bez poprawek zmiany w Kodeksie pracy, których celem jest nowelizacja art. 222 dostosowująca polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2023.104.40

Rodzaj: Wytyczne
Tytuł: Wytyczne EBC/2023/49 (2023/832) zmieniające wytyczne (UE) 2016/65 w sprawie redukcji wartości w wycenie stosowanych przy implementacji ram prawnych polityki pieniężnej Eurosystemu (EBC/2015/35)
Data aktu: 16/12/2022
Data ogłoszenia: 19/04/2023
Data wejścia w życie: 29/06/2023