Rozporządzenie delegowane 2022/247 zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/956 w odniesieniu do danych dotyczących nowych pojazdów ciężkich, które mają być monitorowane i zgłaszane przez państwa członkowskie i przez producentów oraz w odniesieniu do procedury sprawozdawczej

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2022/247
z dnia 14 grudnia 2021 r.
zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/956 w odniesieniu do danych dotyczących nowych pojazdów ciężkich, które mają być monitorowane i zgłaszane przez państwa członkowskie i przez producentów oraz w odniesieniu do procedury sprawozdawczej
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/956 z dnia 28 czerwca 2018 r. w sprawie monitorowania i sprawozdawczości w odniesieniu do emisji CO2 z nowych pojazdów ciężkich i zużycia paliwa przez takie pojazdy 1 , w szczególności jego art. 11 ust. 1 lit. a) i d),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W części A załącznika I do rozporządzenia (UE) 2018/956 określono dane, które mają być monitorowane i zgłaszane przez państwa członkowskie w odniesieniu do nowych pojazdów ciężkich zarejestrowanych w Unii po raz pierwszy.

(2) Aby zapewnić dogłębną analizę zgodnie z art. 10 rozporządzenia (UE) 2018/956, państwa członkowskie powinny monitorować i zgłaszać dane umożliwiające określenie konfiguracji osi pojazdu zgłaszanych pojazdów na podstawie liczby osi napędowych. Takie dane zapisuje się w pozycji 3 świadectwa zgodności nowo zarejestrowanego pojazdu ciężkiego.

(3) Informacje te umożliwiłyby Komisji identyfikację pojazdów objętych zakresem danych zgłaszanych przez producentów zgodnie z art. 5 rozporządzenia (UE) 2018/956 w oparciu o informacje przekazane przez państwa członkowskie, bez konieczności dodatkowej wymiany informacji z producentami.

(4) W oparciu o doświadczenia zdobyte podczas przygotowywania sprawozdania zgodnie z art. 10 za rok sprawozdawczy 2019 oraz w celu zapewnienia dogłębnej analizy zgłoszonych danych w nadchodzących latach konieczne jest, aby producenci zgłaszali szczegółowe dane dotyczące zachowania poszczególnych części pojazdu podczas działania narzędzia symulacyjnego, zapisane w pliku "sum exec data file".

(5) W załączniku II do rozporządzenia (UE) 2018/956 określono procedurę monitorowania i sprawozdawczości.

(6) W oparciu o doświadczenia zdobyte w trakcie stosowania rozporządzenia (UE) 2018/956 Europejska Agencja Środowiska powinna mieć możliwość elastycznego dostosowywania struktury i charakteru baz danych do postępu technicznego i nie powinna być związana szczegółowymi ustaleniami technicznymi. Nazwy opisowe baz danych powinny zatem zostać usunięte z załącznika II.

(7) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) 2018/956,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Zmiana rozporządzenia (UE) 2018/956

W załącznikach I i II do rozporządzenia (UE) 2018/956 wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 14 grudnia 2021 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca

ZAŁĄCZNIK

W załącznikach I i II do rozporządzenia (UE) 2018/956 wprowadza się następujące zmiany:
1)
w załączniku I wprowadza się następujące zmiany:
a)
w części A dodaje się lit. p) w brzmieniu:

"p) w odniesieniu do pojazdów zarejestrowanych od dnia 1 lipca 2021 r. - liczba osi napędowych określona w pozycji 3 świadectwa zgodności.";

b)
w części B pkt 2 w tabeli wprowadza się następujące zmiany:
(i)
dodaje się pozycję w brzmieniu:
"102 W odniesieniu do pojazdów z datą przeprowadzenia symulacji od dnia 1 lipca 2021 r., plik »comma separated values file« z tą samą nazwą co plik »job file« i z rozszerzaniem.vsum, zawierający zagregowane wyniki w podziale na symulowany profil zadań i stan ładunku użytkowego (I0) Plik wygenerowany przez narzędzie symulacyjne, o którym mowa w art. 5 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (UE) 2017/2400, w wersji

graficznego interfejsu użytkownika (GUI)

plik »sum exec data file«"
(ii)
uwaga 10 otrzymuje brzmienie:

"(10) Niniejsza pozycja nie jest podawana do wiadomości publicznej w Centralnym rejestrze danych dotyczących pojazdów ciężkich.";

2)
w załączniku II wprowadza się następujące zmiany:
a)
pkt 1.1 akapit pierwszy otrzymuje brzmienie:

"1.1. Dane określone w załączniku I część A są przekazywane zgodnie z art. 4 przez punkt kontaktowy właściwego organu za pośrednictwem elektronicznego transferu danych do Europejskiej Agencji Środowiska (»Agencja«).";

b)
pkt 2.1 lit. c) otrzymuje brzmienie:

"c) punkt kontaktowy odpowiedzialny za przekazywanie danych Agencji.";

c)
pkt 2.3 akapit pierwszy otrzymuje brzmienie:

"2.3. Dane określone w załączniku I część B pkt 2 są przekazywane zgodnie z art. 5 ust. 1 przez punkt kontaktowy producenta za pośrednictwem elektronicznego transferu danych do Agencji.";

d)
pkt 3.3 otrzymuje brzmienie:

"3.3. Jeżeli właściwy organ lub producent zidentyfikują błędy w przedłożonych danych, niezwłocznie powiadamiają o nich Komisję i Agencję, przesyłając sprawozdanie o błędzie Agencji oraz pocztą elektroniczną na adresy, o których mowa w pkt 1.1.".

1 Dz.U. L 173 z 9.7.2018, s. 1.

Zmiany w prawie

Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.41.11

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2022/247 zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/956 w odniesieniu do danych dotyczących nowych pojazdów ciężkich, które mają być monitorowane i zgłaszane przez państwa członkowskie i przez producentów oraz w odniesieniu do procedury sprawozdawczej
Data aktu: 14/12/2021
Data ogłoszenia: 22/02/2022
Data wejścia w życie: 14/03/2022