a także mając na uwadze, co następuje:(1) W rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1881/2006 2 określono najwyższe dopuszczalne poziomy niektórych zanieczyszczeń, w tym dioksyn i dioksynopodobnych polichlorowanych bifenyli (PCB), w środkach spożywczych.
(2) Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd") przyjął w 2018 r. opinię naukową dotyczącą ryzyka dla zdrowia zwierząt i zdrowia publicznego związanego z obecnością dioksyn i dioksynopodobnych PCB w paszy i żywności 3 . Urząd ustalił tolerowane tygodniowe pobranie na poziomie 2 pg TEQ (równoważnik toksyczności)/kg masy ciała/tydzień dla sumy dioksyn i dioksynopodobnych PCB. Szacunkowe dane dotyczące chronicznego narażenia z dietą na dioksyny i dioksynopodobne PCB u ludzi, opierające się na dostępnych danych dotyczących występowania, wskazują na znaczne przekroczenie tolerowanego tygodniowego pobrania we wszystkich grupach wiekowych populacji.
(3) W swojej opinii naukowej Urząd zalecił ponowną ocenę obecnych współczynników równoważnych toksyczności (TEF) WHO2005 w celu uwzględnienia nowych danych in vivo i in vitro, w szczególności dotyczących PCB-126.
(4) Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) prowadzi obecnie przegląd wartości TEF WHO2005, który ma zostać zakończony w 2023 r.
(5) W oczekiwaniu na zakończenie tego przeglądu oraz w celu zapewnienia wysokiego poziomu ochrony zdrowia ludzi do czasu jego zakończenia, należy ustanowić najwyższe dopuszczalne poziomy w odniesieniu do dioksyn oraz sumy dioksyn i dioksynopodobnych PCB, dotyczące środków spożywczych nieobjętych jeszcze prawodawstwem Unii, w odniesieniu do których w bazie danych Urzędu udostępniono niedawno dane o występowaniu, takich jak: mięso i produkty mięsne z kóz, koni, królików, dzików, dzikiego ptactwa i jeleniowatych oraz wątroba kóz, koni i dzikiego ptactwa, a także rozszerzyć istniejący najwyższy dopuszczalny poziom dotyczący jaj kurzych na wszystkie jaja drobiowe z wyjątkiem jaj gęsich.
(6) Ponadto, biorąc pod uwagę, że spożywane jest nie tylko mięso z przydatków kraba i skorupiaków miękkoodwłoko- wych, ale również mięso z odwłoka takich skorupiaków, w szczególności kraba wełnistoszczypcego, najwyższe dopuszczalne poziomy powinny mieć zastosowanie również do mięsa z odwłoka tych skorupiaków.
(7) Oprócz tego, biorąc pod uwagę dostępne dane o występowaniu oraz znaczenie zapewnienia wysokiego poziomu ochrony zdrowia ludzi, w szczególności w odniesieniu do wrażliwych grup ludności, należy obniżyć najwyższe dopuszczalne poziomy dioksyn oraz sumy dioksyn i dioksynopodobnych PCB w mleku i produktach mlecznych.
(8) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 1881/2006.
(9) Należy przewidzieć rozsądny termin, aby umożliwić podmiotom prowadzącym przedsiębiorstwa spożywcze dostosowanie się do najwyższych dopuszczalnych poziomów określonych w niniejszym rozporządzeniu.
(10) Biorąc pod uwagę, że niektóre środki spożywcze objęte niniejszym rozporządzeniem mają długi okres trwałości, środki spożywcze, które zostały zgodnie z prawem wprowadzone do obrotu przed datą rozpoczęcia stosowania niniejszego rozporządzenia, powinny móc pozostać w obrocie.
(11) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 21 października 2022 r.