Rozporządzenie delegowane 2022/1671 przedłużające okres przejściowy, o którym mowa w art. 89 ust. 1 akapit pierwszy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2022/1671
z dnia 9 czerwca 2022 r.
przedłużające okres przejściowy, o którym mowa w art. 89 ust. 1 akapit pierwszy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 z dnia 4 lipca 2012 r. w sprawie instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym, kontrahentów centralnych i repozytoriów transakcji 1 , w szczególności jego art. 85 ust. 2 akapit trzeci,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Art. 89 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 648/2012 stanowi, że do dnia 18 czerwca 2021 r. obowiązek rozliczania określony w art. 4 tego rozporządzenia nie ma mieć zastosowania do kontraktów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym, co do których można obiektywnie stwierdzić za pomocą pomiarów, że redukują ryzyka inwestycji bezpośrednio związane z wypłacalnością finansową systemów programów emerytalnych, ani do podmiotów utworzonych w celu realizacji świadczeń wyrównawczych na rzecz uczestników systemów programów emerytalnych w przypadku niewykonania zobowiązania. Ten okres przejściowy wprowadzono, aby umożliwić opracowanie wykonalnych rozwiązań technicznych umożliwiających przenoszenie przez systemy programów emerytalnych zabezpieczeń gotówkowych i niegotówkowych jako zmiennego depozytu zabezpieczającego, a tym samym uniknąć wszelkich negatywnych skutków dla świadczeń emerytalnych przyszłych emerytów, które byłyby spowodowane natychmiastowym zastosowaniem obowiązku rozliczania w odniesieniu do takich kontraktów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym.

(2) W art. 85 ust. 2 akapit trzeci rozporządzenia (UE) nr 648/2012 uprawniono Komisję do dwukrotnego przedłużenia okresu przejściowego ustanowionego w art. 89 ust. 1 tego rozporządzenia, za każdym razem o jeden rok, jeżeli Komisja stwierdzi, że nie opracowano wykonalnych rozwiązań technicznych umożliwiających przenoszenie przez systemy programów emerytalnych zabezpieczeń gotówkowych i niegotówkowych jako zmiennych depozytów zabezpieczających oraz że negatywne skutki centralnego rozliczania kontraktów pochodnych dla świadczeń emerytalnych przyszłych emerytów nie uległy zmianie. W tym celu w art. 85 ust. 2 akapit pierwszy rozporządzenia (UE) nr 648/2012 nałożono wymóg, aby Komisja do ostatniego przedłużenia okresu przejściowego sporządzała sprawozdania roczne oceniające, czy opracowano takie wykonalne rozwiązania techniczne oraz czy konieczne są środki ułatwiające stosowanie tych wykonalnych rozwiązań technicznych.

(3) Komisja przyjęła dwa sprawozdania roczne w dniach, odpowiednio, 23 września 2020 r. 2  i 6 maja 2021 r. 3 . W sprawozdaniach tych Komisja stwierdziła, że na przestrzeni lat uczestnicy rynku dokładali starań, aby opracować odpowiednie rozwiązania techniczne obejmujące wymianę zabezpieczeń przez członków rozliczających lub za pośrednictwem rynków rozliczanych transakcji repo. Komisja zauważyła również, że niektóre systemy programów emerytalnych zaczęły rozliczać centralnie część swoich portfeli instrumentów pochodnych dobrowolnie. W sprawozdaniu stwierdzono, że kluczowym wyzwaniem dla systemów programów emerytalnych jest dostęp, w skrajnych warunkach rynkowych, do płynności, aby móc wnosić zmienny depozyt zabezpieczający, ponieważ wymóg ten szybko i znacząco zwiększyłby ryzyko wyczerpania środków pieniężnych w ramach systemów programów emerytalnych.

(4) W art. 85 ust. 2 akapit drugi lit. a) rozporządzenia (UE) nr 648/2012 wprowadzono wymóg, aby Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA) - we współpracy z Europejskim Urzędem Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych, Europejskim Urzędem Nadzoru Bankowego oraz Europejską Radą ds. Ryzyka Systemowego - przedkładał Komisji roczne sprawozdania zawierające ocenę tego, czy CCP, członkowie rozliczający i systemy programów emerytalnych podjęli odpowiednie wysiłki i opracowali wykonalne rozwiązania techniczne ułatwiające uczestniczenie takich systemów w rozliczaniu centralnym przez wnoszenie zabezpieczeń gotówkowych i niegotówkowych jako zmiennych depozytów zabezpieczających, w tym implikacje tych rozwiązań dla płynności rynku i procykliczności oraz ich potencjalne skutki prawne lub inne.

(5) W rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2021/962 Komisja 4  po raz pierwszy przedłużyła do dnia 18 czerwca 2022 r. okres przejściowy ustanowiony w art. 89 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 648/2012.

(6) W dniu 25 stycznia 2022 r. ESMA przedłożył najnowsze sprawozdanie na temat tego, czy CCP, członkowie rozliczający i systemy programów emerytalnych podjęli odpowiednie wysiłki i opracowali wykonalne rozwiązania techniczne ułatwiające uczestniczenie takich systemów w rozliczaniu centralnym przez wnoszenie zabezpieczeń gotówkowych i niegotówkowych jako zmiennych depozytów zabezpieczających. Chociaż ESMA w dużej mierze potwierdził swoje wcześniejsze ustalenia przedstawione w poprzednich sprawozdaniach dla Komisji, w sprawozdaniu tym skoncentrował się na gotowości operacyjnej systemów programów emerytalnych do rozliczania kontraktów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym. Chociaż stale rosnąca liczba systemów programów emerytalnych dobrowolnie rozlicza kontrakty pochodne będące przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym, a warunki pod względem dostępu do płynności nadal się polepszają, w sprawozdaniu ESMA stwierdzono również, że systemy programów emerytalnych i odpowiedni uczestnicy rynku potrzebują wystarczającej ilości czasu na sfinalizowanie swoich uzgodnień dotyczących rozliczania i zarządzania zabezpieczeniami. W związku z tym ESMA wyraził opinię, że konieczne jest dodatkowe przedłużenie o jeden rok okresu przejściowego ustanowionego w art. 89 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 648/2012.

(7) W swojej najnowszej ocenie gotowości systemów programów emerytalnych do centralnego rozliczania ich portfeli instrumentów pochodnych 5  Komisja doszła do wniosku podobnego do wniosku ESMA. Zgodnie z analizą Komisji warunki pod względem dostępu do płynności dla systemów programów emerytalnych były dobre, nawet w ostatnich okresach napięć rynkowych, i oczekuje się, że będą się one nadal rozwijać korzystnie, ponieważ fundusze przyjmują alternatywne modele dostępu do rynku transakcji repo. Pozytywne perspektywy, jeśli chodzi o dostęp do płynności, doprowadziły do sytuacji, w której coraz większa liczba systemów programów emerytalnych zaczęła dobrowolnie rozliczać co najmniej część swoich portfeli instrumentów pochodnych. Alternatywnym modelom dostępu do płynności za pośrednictwem rynku transakcji repo należy dać czas na osiągnięcie dojrzałości, podczas gdy systemy programów emerytalnych muszą poprawić swoje wewnętrzne praktyki w zakresie płynności i zarządzania zabezpieczeniami.

(8) Uwzględniając sprawozdanie ESMA, Komisja stwierdziła zatem, że rzeczywiście konieczne jest przedłużenie okresu przejściowego ustanowionego w art. 89 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 648/2012 o kolejny rok.

(9) Okres przejściowy ustanowiony w art. 89 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 648/2012 należy zatem przedłużyć.

(10) Niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie w trybie pilnym, aby zapewnić przedłużenie okresu przejściowego przed jego wygaśnięciem,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Okres przejściowy określony w art. 89 ust. 1 akapit pierwszy rozporządzenia (UE) nr 648/2012 przedłuża się do dnia 18 czerwca 2023 r.

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 9 czerwca 2022 r.

1 Dz.U. L 201 z 27.7.2012, s. 1.
2 COM(2020) 574 final.
3 COM(2021) 224 final.
4 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2021/962 z dnia 6 maja 2021 r. przedłużające okres przejściowy, o którym mowa w art. 89 ust. 1 akapit pierwszy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 (Dz.U. L 213 z 16.6.2021, s. 1).
5 COM(2022) 254.

Zmiany w prawie

KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024
Senat poparł zmianę obowiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów

W ślad za rekomendacją Komisji Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej Senat przyjął w środę bez poprawek zmiany w Kodeksie pracy, których celem jest nowelizacja art. 222 dostosowująca polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.252.4

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2022/1671 przedłużające okres przejściowy, o którym mowa w art. 89 ust. 1 akapit pierwszy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012
Data aktu: 09/06/2022
Data ogłoszenia: 30/09/2022
Data wejścia w życie: 01/10/2022