Rozporządzenie wykonawcze 2022/1317 ustanawiające odstępstwa od rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2115 w odniesieniu do stosowania norm dobrej kultury rolnej zgodnej z ochroną środowiska (norm GAEC) 7 i 8 w odniesieniu do roku składania wniosków 2023

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2022/1317
z dnia 27 lipca 2022 r.
ustanawiające odstępstwa od rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2115 w odniesieniu do stosowania norm dobrej kultury rolnej zgodnej z ochroną środowiska (norm GAEC) 7 i 8 w odniesieniu do roku składania wniosków 2023

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2115 z dnia 2 grudnia 2021 r. ustanawiające przepisy dotyczące wsparcia planów strategicznych sporządzanych przez państwa członkowskie w ramach wspólnej polityki rolnej (planów strategicznych WPR) i finansowanych z Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji (EFRG) i z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) oraz uchylające rozporządzenia (UE) nr 1305/2013 i (UE) nr 1307/2013 1 , w szczególności z jego art. 148 ust. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 13 rozporządzenia (UE) 2021/2115 państwa członkowskie mają zapewnić, aby wszystkie użytki rolne, w tym grunty, które nie są już wykorzystywane do celów produkcyjnych, były utrzymywane w dobrej kulturze rolnej zgodnej z ochroną środowiska oraz mają ustalić, na szczeblu krajowym lub regionalnym, minimalne normy dla rolników i innych beneficjentów w odniesieniu do każdej normy dobrej kultury rolnej zgodnej z ochroną środowiska (normy GAEC) wymienionej w załączniku III do tego rozporządzenia zgodnie z głównymi celami tych norm, o których mowa w tym załączniku. Normy GAEC mają zastosowanie od roku składania wniosków 2023, z wyjątkiem normy GAEC 2, która może mieć zastosowanie wyłącznie od roku składania wniosków 2024 lub 2025, jeżeli jest to należycie uzasadnione.

(2) W swoim komunikacie pt. "Zapewnienie bezpieczeństwa żywnościowego i zwiększenie odporności systemów żywnościowych" 2  Komisja przedstawiła poważne konsekwencje rosyjskiej inwazji na Ukrainę dla światowego bezpieczeństwa żywnościowego. Rosyjska inwazja na Ukrainę spowodowała gwałtowny wzrost cen towarów i miała wpływ na podaż produktów rolnych i popyt na te produkty na rynkach światowych. Przede wszystkim zagrożona jest globalna produkcja pszenicy zarówno na skutek szoku podażowego wynikającego z wielkości udziału Ukrainy i Rosji w rynkach pszenicy, jak i szoku spowodowanego kosztami nakładów - zwłaszcza gazu ziemnego, nawozów azotowych i tlenu. Istnieje wysoki poziom niepewności w odniesieniu do sytuacji w zakresie dostaw żywności na świecie, a to budzi obawy co do światowego bezpieczeństwa żywnościowego. Aby przyczynić się do szybkiego rozwiązania tej sytuacji i utrzymać dostawy żywności, należy utrzymać potencjał unijnej produkcji żywności, zapewniając jednocześnie średnio- i długoterminową stabilność dostaw żywności dzięki dalszemu przechodzeniu na zrównoważoną produkcję żywności, jak określono w strategii "od pola do stołu" i strategii na rzecz bioróżnorodności.

(3) Zarówno norma GAEC 7 "Zmianowanie upraw na gruntach ornych, z wyjątkiem roślin rosnących pod wodą", jak i pierwszy wymóg określony w normie GAEC 8 "Minimalny udział powierzchni użytków rolnych wykorzystanej na elementy lub obszary nieprodukcyjne", wymienione w załączniku III do rozporządzenia (UE) 2021/2115, które mają zastosowanie od roku składania wniosków 2023, mają wpływ na wykorzystanie gruntów ornych do celów produkcyjnych. Norma GAEC 7 może mieć wpływ na wybór upraw przez rolników, z uwagi na fakt, że określa ona minimalne wymogi dotyczące różnorodności w czasie i przestrzeni w odniesieniu do różnych upraw, aby zachować potencjał gleby i zwiększyć jej żyzność celem zapewnienia długoterminowej wydajności. Na podstawie wymogu, zgodnie z którym minimalny odsetek gruntów ornych jest przeznaczany na obszary lub elementy nieprodukcyjne w celu poprawy różnorodności biologicznej w gospodarstwach - niezbędnej dla zdrowych i produktywnych ekosystemów - zgodnie z pierwszym wymogiem normy GAEC 8 rolnicy mogą, obok zachowania elementów krajobrazu, przeznaczyć pewną część gruntów ornych na grunty ugorowane do celów różnorodności biologicznej.

(4) Z uwagi na konieczność stawienia czoła wyzwaniom związanym z bezpieczeństwem żywnościowym, które są wynikiem problemów z dostępnością i przystępnością cenową żywności na światowych rynkach oraz aby utrzymać unijny potencjał produkcji żywności, a jednocześnie realizować cele Europejskiego Zielonego Ładu, w szczególności strategii "od pola do stołu" i strategii na rzecz bioróżnorodności, należy wyjątkowo zezwolić rolnikom na elastyczność w wykorzystywaniu dostępnych im gruntów ornych do produkcji żywności, przy jednoczesnym łagodzeniu negatywnego wpływu tych wyborów na środowisko i zmianę klimatu. Należy zatem upoważnić państwa członkowskie do odstępstwa od stosowania w odniesieniu do roku składania wniosków 2023, normy GAEC 7 oraz pierwszego wymogu normy GAEC 8 wymienionych w załączniku III do rozporządzenia (UE) 2021/2115, jak zostało to określone w ich planach strategicznych WPR. Biorąc pod uwagę, że odstępstwo ma na celu przyczynienie się do rozwiązania problemów związanych z bezpieczeństwem żywnościowym w perspektywie krótkoterminowej, należy ustalić, że grunty orne, które nie zostałyby przeznaczone na obszary nieprodukcyjne w wyniku odstępstwa od pierwszego wymogu w ramach normy GAEC 8 wymienionego w załączniku III do rozporządzenia (UE) 2021/2115, jak zostało to określone przez państwa członkowskie w ich planach strategicznych WPR, nie powinny być wykorzystywane do uprawy kukurydzy i nasion soi, z uwagi na fakt, że uprawy te nie są w większości przeznaczone do produkcji żywności. Ponadto państwa członkowskie korzystające z odstępstw od norm GAEC 7 lub 8 powinny ogólnie promować wykorzystywanie upraw do produkcji żywności, a także stosowanie ekoschematów i środków rolno-środowiskowo-klimatycznych zaplanowanych w ich planach strategicznych WPR, których celem jest poprawa różnorodności biologicznej w gospodarstwach i zachowanie potencjału gleby.

(5) Biorąc pod uwagę znaczenie wyżej wymienionych norm GAEC 7 i 8 dla celów zachowania potencjału gleby i poprawy różnorodności biologicznej w gospodarstwach rolnych w ramach długoterminowego zrównoważonego rozwoju sektora oraz utrzymania potencjału produkcji żywności, okres trwania odstępstwa obejmuje jedynie rok składania wniosków 2023 i nie ma ono wpływu na przepisy w latach po 2023 r. oraz powinno ograniczać się do tego, co jest absolutnie niezbędne do rozwiązania globalnych problemów związanych z bezpieczeństwem żywnościowym. W związku z tym pozostałe trzy wymogi w ramach normy GAEC 8 wymienione w załączniku III do rozporządzenia (UE) 2021/2115, w tym wymóg zachowania elementów krajobrazu, nadal mają zastosowanie w odniesieniu do roku składania wniosków 2023 jako zabezpieczenie służące realizacji głównego celu normy, jakim jest poprawa różnorodności biologicznej w gospodarstwach rolnych.

(6) Możliwość odstępstwa od stosowania tych norm GAEC określonych przez państwa członkowskie w ich planach strategicznych WPR pozostaje bez uszczerbku dla obowiązku przewidzianego w art. 109 ust. 2 lit. a) ppkt (i) rozporządzenia (UE) 2021/2115 dotyczącego włączenia przez państwa członkowskie do ich planów strategicznych WPR opisu wdrażania i powiązanych elementów każdej normy GAEC wymienionej w załączniku III do tego rozporządzenia.

(7) Ponieważ normy GAEC stanowią część warunków bazowych ekoschematów oraz zobowiązań rolno-środowisko- wych, związanych z klimatem i innych zobowiązań w zakresie zarządzania, należy ustanowić przepisy dotyczące przestrzegania poziomu bazowego, w przypadku gdy państwo członkowskie korzysta z odstępstw w odniesieniu do stosowania normy GAEC 7 lub pierwszego wymogu w ramach normy GAEC 8. W celu zapewnienia stabilności planów strategicznych WPR i zachowania zakładanego poziomu interwencji, które stanowią część zielonej architektury wspólnej polityki rolnej (WPR) od 2023 r., poziom bazowy powinien pozostać bez zmian niezależnie od zastosowanego odstępstwa. W szczególności należy nadal przestrzegać podstawowych wymogów normy GAEC 7 lub pierwszego wymogu w ramach normy GAEC 8 w celu otrzymania wsparcia interwencyjnego, w przypadku gdy zobowiązania obejmują te podstawowe wymogi lub opierają się na nich.

(8) Monitorowanie wpływu tych odstępstw na światowe bezpieczeństwo żywnościowe oraz na środowisko i zmianę klimatu ma zasadnicze znaczenie, państwa członkowskie powinny zatem ocenić wdrożenie tych odstępstw i przedstawić Komisji sprawozdanie na ten temat.

(9) Aby zapewnić skuteczność odstępstw dozwolonych na podstawie niniejszego rozporządzenia pod kątem ich celu oraz biorąc pod uwagę, że rolnicy podejmują decyzje dotyczące siewu w odniesieniu do zbiorów w 2023 r. począwszy od lata 2022 r., decyzję o skorzystaniu z odstępstw należy podjąć w trybie pilnym. W związku z tym państwa członkowskie powinny podjąć decyzje i powiadomić o nich Komisję w terminie 30 dni od dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia za pomocą systemu informacji udostępnionego przez Komisję na podstawie rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2017/1185 3 . Decyzje te należy włączyć do planów strategicznych WPR przy pierwszej sposobności: albo przy ponownym przedłożeniu planu strategicznego WPR zgodnie z art. 118 ust. 3 akapit drugi rozporządzenia (UE) 2021/2115, albo w pierwszym wniosku o zmianę planu strategicznego WPR zgodnie z art. 119 tego rozporządzenia. Ze względu na potrzebę zapewnienia terminowego wdrożenia decyzje nie powinny podlegać zatwierdzeniu przez Komisję.

(10) Z uwagi na fakt, że państwa członkowskie muszą podjąć decyzje z odpowiednim wyprzedzeniem, zanim rolnicy podejmą decyzje w sprawie siewu, niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie w trybie pilnym następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej,

(11) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Wspólnej Polityki Rolnej,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Decyzje wprowadzające odstępstwo od stosowania niektórych norm dobrej kultury rolnej zgodnej z ochroną środowiska w odniesieniu do roku składania wniosków 2023

1. 
Na zasadzie odstępstwa od art. 13 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2021/2115 państwa członkowskie mogą podjąć decyzję o odstępstwie w odniesieniu do roku składania wniosków 2023 od stosowania jednej lub obu następujących norm GAEC wymienionych w załączniku III do tego rozporządzenia, jak zostało to określone przez państwa członkowskie w ich planach strategicznych WPR:
a)
Norma GAEC 7 "Zmianowanie upraw na gruntach ornych, z wyjątkiem roślin rosnących pod wodą";
b)
Norma GAEC 8 pierwszy wymóg "Minimalny udział powierzchni użytków rolnych przeznaczonej na obszary lub obiekty nieprodukcyjne:
Minimalny udział co najmniej 4 % gruntów ornych na poziomie gospodarstwa przeznaczonych na obszary i elementy nieprodukcyjne, w tym grunty ugorowane.
W przypadku gdy rolnik zobowiązuje się przeznaczyć co najmniej 7 % swoich gruntów ornych na obszary lub elementy nieprodukcyjne, w tym grunty ugorowane, w ramach bardziej zaawansowanego ekoschematu zgodnie z art. 31 ust. 6, udział, jaki należy przypisać zgodności z normą dobrej kultury rolnej zgodnej z ochroną środowiska, jest ograniczony do 3 %.
Minimalny udział co najmniej 7 % gruntów ornych na poziomie gospodarstwa, jeżeli obejmuje to również między- plony lub uprawy wiążące azot, uprawiane bez stosowania środków ochrony roślin, z czego 3 % stanowią grunty ugorowane lub elementy nieprodukcyjne. W odniesieniu do międzyplonów państwa członkowskie stosują współczynnik ważenia 0,3".

Państwa członkowskie korzystające z odstępstwa, o którym mowa w akapicie pierwszym lit. b), zapewniają, aby miało ono zastosowanie wyłącznie do gruntów ugorowanych i nie miało zastosowania do innych elementów nieprodukcyjnych.

Państwa członkowskie zapewniają, aby grunty orne, które nie będą przeznaczone na obszary nieprodukcyjne w wyniku odstępstwa, o którym mowa w akapicie pierwszym lit. b), nie były wykorzystywane do uprawy kukurydzy, nasion soi lub zagajników o krótkiej rotacji.

Państwa członkowskie korzystające z odstępstw, o których mowa w akapicie pierwszym, wspierają uprawę roślin przeznaczonych do produkcji żywności.

Państwa członkowskie korzystające z odstępstw, o których mowa w akapicie pierwszym, promują stosowanie ekoschematów i środków rolno-środowiskowo-klimatycznych zaplanowanych w swoich planach strategicznych WPR, których celem jest poprawa różnorodności biologicznej w gospodarstwach i zachowanie potencjału gleby.

2. 
Do celów ekoschematów, o których mowa w art. 31 rozporządzenia (UE) 2021/2115, oraz zobowiązań rolno-środowiskowych, związanych z klimatem i innych zobowiązań w dziedzinie zarządzania, o których mowa w art. 70 tego rozporządzenia i ustanowionych przez państwa członkowskie w ich planach strategicznych WPR, na rok składania wniosków 2023 poziomy bazowe, o których mowa w art. 31 ust. 5 akapit pierwszy lit. a) i art. 70 ust. 3 akapit pierwszy lit. a) tego rozporządzenia w odniesieniu do normy GAEC 7 i pierwszego wymogu w ramach normy GAEC 8, pozostają niezmienione decyzjami państwa członkowskiego, o których mowa w ust. 1 niniejszego artykułu.
Artykuł  2

Termin, powiadomienie o decyzjach i ich stosowanie

1. 
W terminie 30 dni od daty wejścia w życie niniejszego rozporządzenia państwa członkowskie, które zdecydują się skorzystać z odstępstw, o których mowa w art. 1 ust. 1, powiadamiają Komisję o decyzjach podjętych na podstawie tego ustępu za pomocą systemu informacji udostępnionego przez Komisję na podstawie rozporządzenia wykonawczego (UE) 2017/1185.
2. 
Państwa członkowskie uwzględniają decyzje podjęte na podstawie art. 1 ust. 1 niniejszego rozporządzenia w sekcji 3.10 dotyczącej warunkowości i norm GAEC w planach strategicznych WPR w ramach ponownego przedłożenia planu strategicznego WPR zgodnie z art. 118 ust. 3 akapit drugi rozporządzenia (UE) 2021/2115 lub jako część pierwszego wniosku o zmianę planu strategicznego WPR zgodnie z art. 119 tego rozporządzenia.
3. 
Decyzje podjęte na podstawie art. 1 ust. 1 niniejszego rozporządzenia nie podlegają zatwierdzeniu przez Komisję, o którym mowa, odpowiednio, w art. 118 ust. 6 lub art. 119 ust. 10 rozporządzenia (UE) 2021/2115.
4. 
Decyzje podjęte na podstawie art. 1 ust. 1 stosuje się w odniesieniu do roku składania wniosków 2023.
5. 
Państwa członkowskie korzystające z odstępstw, o których mowa w art. 1 ust. 1, włączają do rocznego sprawozdania z realizacji celów, o którym mowa w art. 134 rozporządzenia (UE) 2021/2115, które ma zostać sporządzone na dzień 15 lutego 2024 r., ocenę wpływu stosowania takich odstępstw na globalne bezpieczeństwo żywnościowe, ochronę środowiska i przeciwdziałanie zmianie klimatu.
Artykuł  3

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Luksemburgu dnia 27 lipca 2022 r.
W imieniu Komisji
Przewodnicząca
Ursula VON DER LEYEN
1 Dz.U. L 435 z 6.12.2021, s. 1.
2 COM(2022) 133 final.
3 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2017/1185 z dnia 20 kwietnia 2017 r. ustanawiające zasady stosowania rozporządzeń Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1307/2013 i (UE) nr 1308/2013 w odniesieniu do przekazywanych Komisji powiadomień o informacjach i dokumentach oraz zmieniające i uchylające niektóre rozporządzenia Komisji (Dz.U. L 171 z 4.7.2017, s. 113).

Zmiany w prawie

MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.199.1

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2022/1317 ustanawiające odstępstwa od rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2115 w odniesieniu do stosowania norm dobrej kultury rolnej zgodnej z ochroną środowiska (norm GAEC) 7 i 8 w odniesieniu do roku składania wniosków 2023
Data aktu: 27/07/2022
Data ogłoszenia: 28/07/2022
Data wejścia w życie: 29/07/2022