Decyzja 2022/675 w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej na 57. sesji Komisji Ekspertów ds. Przewozu Towarów Niebezpiecznych w ramach Międzyrządowej Organizacji Międzynarodowych Przewozów Kolejami w odniesieniu do niektórych zmian w załączniku C do Konwencji o międzynarodowym przewozie kolejami

DECYZJA RADY (UE) 2022/675
z dnia 11 kwietnia 2022 r.
w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej na 57. sesji Komisji Ekspertów ds. Przewozu Towarów Niebezpiecznych w ramach Międzyrządowej Organizacji Międzynarodowych Przewozów Kolejami w odniesieniu do niektórych zmian w załączniku C do Konwencji o międzynarodowym przewozie kolejami

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 91 w związku z art. 218 ust. 9,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Unia przystąpiła do Konwencji o międzynarodowym przewozie kolejami z dnia 9 maja 1980 r., zmienionej protokołem wileńskim z dnia 3 czerwca 1999 r. ("COTIF"), na mocy decyzji Rady 2013/103/UE 1 .

(2) Zgodnie z art. 6 COTIF międzynarodowa komunikacja kolejowa i dopuszczenie taboru kolejowego do użytkowania w komunikacji międzynarodowej mają podlegać przepisom wymienionym w tym artykule, w szczególności "Regulaminowi międzynarodowego przewozu kolejami towarów niebezpiecznych (RID)", stanowiącemu załącznik C do COTIF.

(3) Dyrektywą 2008/68/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 2  ustanowiono wymagania dotyczące drogowego, kolejowego lub śródlądowego transportu towarów niebezpiecznych w obrębie państw członkowskich lub między nimi, poprzez odniesienie do RID.

(4) Zgodnie z art. 13 § 1 lit. d) oraz art. 33 § 5 COTIF Komisja Ekspertów ds. Przewozu Towarów Niebezpiecznych (zwana dalej "komisją ekspertów RID") w ramach Międzyrządowej Organizacji Międzynarodowych Przewozów Kolejami (OTIF) może przyjąć zmiany do załącznika do RID.

(5) W trakcie swojej 57. sesji w dniu 24 maja 2022 r. komisja ekspertów RID ma przyjąć zmiany w celu dostosowania załącznika do RID do postępu naukowo-technicznego.

(6) Należy ustalić stanowisko, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii w ramach komisji ekspertów RID, gdyż zmiany w regulaminie RID będą wiążące dla Unii.

(7) Planowane zmiany mają na celu zagwarantowanie bezpiecznego i efektywnego transportu towarów niebezpiecznych, uwzględniając jednocześnie postęp naukowo-techniczny w tym sektorze oraz opracowywanie nowych substancji i artykułów stwarzających zagrożenie podczas transportu.

(8) Planowane zmiany zostały uznane za właściwe do celów bezpiecznego transportu materiałów niebezpiecznych w racjonalny pod względem kosztów sposób, a zatem można je poprzeć.

(9) Może być konieczne uzgodnienie niewielkich zmian w dokumentach, o których mowa w załączniku na szczeblu technicznym na 14. sesji stałej grupy roboczej komisji ekspertów RID w dniu 23 maja 2022 r., w tym na podstawie zaleceń komisji ekspertów RID i grupy roboczej ds. transportu towarów niebezpiecznych opracowanych w ramach wspólnego posiedzenia Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Stanowisko, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej na 57. sesji Komisji Ekspertów ds. Przewozu Towarów Niebezpiecznych (zwanej dalej "komisją ekspertów RID") w ramach Międzyrządowej Organizacji Międzynarodowych Przewozów Kolejami) w ramach Konwencji o międzynarodowym przewozie kolejami z dnia 9 maja 1980 r., zmienionej protokołem wileńskim z dnia 3 czerwca 1999 r., będzie zgone z załącznikiem do niniejszej decyzji.

Przedstawiciele Unii w komisji ekspertów RID mogą uzgodnić niewielkie zmiany w dokumentach, o których mowa w załączniku, bez konieczności podejmowania kolejnej decyzji przez Radę.

Artykuł  2

Decyzje komisji ekspertów RID po ich przyjęciu zostaną opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej ze wskazaniem daty ich wejścia w życie.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w Luksemburgu dnia 11 kwietnia 2022 r.

W imieniu Rady

Przewodniczący

J. BORRELL FONTELLES

ZAŁĄCZNIK

Propozycja Dokument źródłowy Kwestia Uwagi Stanowisko UE
1. OTIF/RID/CE/GTP/2021/2 Dostosowanie Umowy dotyczącej międzynarodowego przewozu drogowego towarów niebezpiecznych zawartej w Genewie w dniu

30 września 1957 r. (ADR) i RID w celu uwzględnienia nowych środków ograniczających rozprzestrzenianie we wzorze sprawozdania z wypadku

Porozumienie w kwestiach technicznych w ramach stałej grupy roboczej komisji ekspertów RID dotyczące przyjęcia tekstu w zmienionym brzmieniu Zgoda
2. OTIF/RID/CE/GTP/2021/3 oraz OTIF/RID/CE/GTP/ 2021/INF.3 Dostosowanie ADR i RID w zakresie wymogów dotyczących przedstawiania informacji Porozumienie w kwestiach technicznych w ramach stałej grupy roboczej komisji ekspertów RID dotyczące przyjęcia tekstu w zmienionym brzmieniu Zgoda
3. OTIF/RID/CE/GTP/2021/4 Montaż zaworów bezpieczeństwa na zbiornikach łatwopalnych gazów skroplonych. Porozumienie w kwestiach technicznych w ramach stałej grupy roboczej komisji ekspertów RIDdotyczące przyjęcia tekstu w zmienionym brzmieniu Zgoda
4. OTIF/RID/CE/GTP/2021/5 Skonsolidowane teksty przyjęte na wspólnym posiedzeniu w 2020 r. i 2021 r. oraz przez stałą grupę roboczą komisji ekspertów RID w listopadzie 2020 r. Porozumienie w kwestiach technicznych w ramach stałej grupy roboczej komisji ekspertów RIDdotyczące przyjęcia tekstu w zmienionym brzmieniu Zgoda
5. OTIF/RID/CE/GTP/2021/6 Dostosowanie ADR i RID między innymi w zakresie projektowania, budowy i wstępnej kontroli oraz badania naczyń ciśnieniowych nieoznaczonych symbolem UN, zaprojektowanych, skonstruowanych i przetestowanych zgodnie z przywołanymi normami Porozumienie w kwestiach technicznych w ramach stałej grupy roboczej komisji ekspertów RIDdotyczące przyjęcia tekstu w zmienionym brzmieniu Zgoda
6. OTIF/RID/CE/GTP/2021/

INF.4

Środek przejściowy w odniesieniu do pkt 6.8.2.4.6 (procedury stosowane przez właściwy organ na potrzeby zatwierdzania ekspertów, przeprowadzania kontroli w odniesieniu do wagonów-cystern oraz wzajemnego uznawania tych kontroli) Porozumienie w kwestiach technicznych w ramach stałej grupy roboczej komisji ekspertów RIDdotyczące przyjęcia tekstu w zmienionym brzmieniu Zgoda
7. OTIF/RID/CE/GTP/2021/

INF.11

Propozycje dotyczące sposobu dostosowania rozdziału 6.8 RID w celu uwzględnienia wielkich kontenerów-cystern Porozumienie w kwestiach technicznych w ramach stałej grupy roboczej komisji ekspertów RIDdotyczące przyjęcia tekstu w zmienionym brzmieniu Zgoda
Wszystkie powyższe dokumenty są dostępne na stronie internetowej OTIF (http://otif.org/en/?page_id=1119) i należy rozumieć, że zawierają zmiany omówione na posiedzeniu stałej grupy roboczej komisji ekspertów RID w listopadzie 2021 r. i ujęte w załączniku I do dokumentu OTIF/RID/CE/GTP/2021-A (Sprawozdanie końcowe z 13. sesji stałej grupy roboczej komisji ekspertów RID - Genewa/hybrydowo, w dniach 15-18 listopada 2021 r.), również dostępnego na stronie internetowej OTIF (http://otif.org/en/?page_id=254).
1 Decyzja Rady 2013/103/UE z dnia 16 czerwca 2011 r. w sprawie podpisania i zawarcia Umowy między Unią Europejską a Międzyrządową Organizacją Międzynarodowych Przewozów Kolejami w sprawie przystąpienia Unii Europejskiej do Konwencji o międzynarodowym przewozie kolejami (COTIF) z dnia 9 maja 1980 r., zmienionej protokołem wileńskim z dnia 3 czerwca 1999 r. (Dz.U. L 51 z 23.2.2013, s. 1).
2 Dyrektywa 2008/68/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24 września 2008 r. w sprawie transportu lądowego towarów niebezpiecznych (Dz.U. L 260 z 30.9.2008, s. 13).

Zmiany w prawie

MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.122.33

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2022/675 w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej na 57. sesji Komisji Ekspertów ds. Przewozu Towarów Niebezpiecznych w ramach Międzyrządowej Organizacji Międzynarodowych Przewozów Kolejami w odniesieniu do niektórych zmian w załączniku C do Konwencji o międzynarodowym przewozie kolejami
Data aktu: 11/04/2022
Data ogłoszenia: 25/04/2022