KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 z dnia 15 marca 2017 r. w sprawie kontroli urzędowych i innych czynności urzędowych przeprowadzanych w celu zapewnienia stosowania prawa żywnościowego i paszowego oraz zasad dotyczących zdrowia i dobrostanu zwierząt, zdrowia roślin i środków ochrony roślin, zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 999/2001, (WE) nr 396/2005, (WE) nr 1069/2009, (WE) nr 1107/2009, (UE) nr 1151/2012, (UE) nr 652/2014, (UE) 2016/429 i (UE) 2016/2031, rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2005 i (WE) nr 1099/2009 oraz dyrektywy Rady 98/58/WE, 1999/74/WE, 2007/43/WE, 2008/119/WE i 2008/120/WE, oraz uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 854/2004 i (WE) nr 882/2004, dyrektywy Rady 89/608/EWG, 89/662/EWG, 90/425/EWG, 91/496/EWG, 96/23/WE, 96/93/WE i 97/78/WE oraz decyzję Rady 92/438/EWG (rozporządzenie w sprawie kontroli urzędowych) 1 , w szczególności jego art. 20 ust. 2 lit. a) i c),
a także mając na uwadze, co następuje:(1) W rozporządzeniu (UE) 2017/625 ustanowiono ogólne przepisy dotyczące kontroli urzędowych przeprowadzanych przez właściwe organy w celu weryfikacji zgodności z przepisami w szeregu obszarów, w tym w zakresie wymagań dotyczących zdrowia zwierząt. W rozporządzeniu tym określono również metody i techniki kontroli urzędowych, które obejmują inspekcje obiektów, zwierząt i towarów znajdujących się pod kontrolą podmiotów. Ponadto w rozporządzeniu (UE) 2017/625 określono możliwe działania, które mają zostać podjęte przez właściwe organy w przypadku stwierdzenia niezgodności między innymi z wymaganiami w zakresie zdrowia zwierząt, o których mowa w art. 1 ust. 2 lit. d) tego rozporządzenia.
(2) Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/429 2 z dniem 21 kwietnia 2021 r. uchylono i zastąpiono 39 aktów prawnych w dziedzinie zdrowia zwierząt. Niektóre wymogi zawarte w aktach uchylonych rozporządzeniem (UE) 2016/429 lub na jego podstawie odnoszą się jednak do niektórych szczególnych cech kontroli urzędowych związanych ze zdrowiem zwierząt i do działań następczych, które należy podjąć w przypadku stwierdzenia niezgodności na podstawie rozporządzenia (UE) 2017/625, jak określono w jego art. 138. W niniejszym rozporządzeniu należy zatem ustanowić takie przepisy szczególne dotyczące kontroli urzędowych i działań następczych, które mają zostać podjęte przez właściwy organ w przypadku stwierdzonej niezgodności.
(3) Szczególne cechy kontroli urzędowych i działań następczych w przypadku stwierdzonych niezgodności związanych ze zdrowiem zwierząt są ze sobą wzajemnie powiązane. Mają one zastosowanie do kolejnych etapów danej sytuacji i bardzo często mają zastosowanie do tych samych rodzajów podmiotów i zakładów. W przypadku gdy konieczne są konkretne działania następcze, należy je określić wraz z wymogami dotyczącymi specyfiki kontroli urzędowych związanych ze zdrowiem zwierząt. Dzięki takiemu podejściu otrzymuje się kompleksowy zestaw środków umożliwiających łatwiejsze wdrażanie i przyczyniających się do ogólnego uproszczenia ram prawnych w tej dziedzinie.
(4) Przeprowadzanie kontroli urzędowych i działań następczych w zakładach zatwierdzonych zgodnie z rozporządzeniami delegowanymi Komisji (UE) 2019/2035 3 , (UE) 2020/686 4 , (UE) 2020/688 5 lub (UE) 2020/990 6 wymaga szczególnych kwalifikacji i kompetencji w dziedzinie weterynarii. Kontrole urzędowe w tych zatwierdzonych zakładach obejmują ocenę i weryfikację szerokiej gamy konkretnych danych i informacji dotyczących zwierząt utrzymywanych w tych zakładach. Niektóre z tych danych i informacji to wyniki obserwacji zwierząt, natomiast inne są gromadzone i rejestrowane przez podmioty, specjalistów ds. zdrowia zwierząt, lekarzy weterynarii lub specjalistów ds. zdrowia zwierząt wodnych. Takie dane i informacje mogą dotyczyć m.in. stanu fizjologicznego lub patologicznego zwierząt, czynników epidemiologicznych, wyników badań fizycznych, klinicznych lub poubojowych oraz badań laboratoryjnych, a także danych i informacji zebranych w związku ze środkami bioasekuracji w zakładach oraz właściwego wykorzystania i utrzymywania sprzętu oraz obiektów.
(5) Ponadto w zakładach zajmujących się materiałem biologicznym złożoność i techniczny charakter tego konkretnego sektora wymaga specjalistycznej wiedzy ze strony właściwego organu odpowiedzialnego za kontrole urzędowe w celu zapewnienia sprawnego i skutecznego wykonywania jego obowiązków.
(6) W związku z tym urzędowi lekarze weterynarii powinni przeprowadzać kontrole urzędowe w zatwierdzonych zakładach, które utrzymują zwierzęta lub zajmują się materiałem biologicznym zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2016/429. W niniejszym rozporządzeniu należy określić przepisy dotyczące przeprowadzania kontroli urzędowych w tych zakładach.
(7) Ponadto w niektórych państwach członkowskich, z powodów historycznych lub z braku lekarzy weterynarii specjalizujących się w chorobach zwierząt wodnych, istnieje wyspecjalizowany zawód określany jako "specjalista ds. zdrowia zwierząt wodnych". Specjaliści ci zwykle nie są lekarzami weterynarii, lecz zajmują się zdrowiem zwierząt wodnych. W niniejszym rozporządzeniu należy zatem uwzględnić decyzję państw członkowskich, które uznają ten zawód. W takich przypadkach urzędowi specjaliści ds. zdrowia zwierząt wodnych powinni mieć możliwość podejmowania czynności przypisanych urzędowym lekarzom weterynarii podczas przeprowadzania kontroli urzędowych w zatwierdzonych zakładach akwakultury. Zgodnie z art. 12 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2016/429 wspomniani specjaliści ds. zdrowia zwierząt wodnych mogą dokonywać czynności przypisanych lekarzom weterynarii w obszarze zdrowia zwierząt, o ile specjaliści ci są do tego uprawnieni przez dane państwo członkowskie zgodnie z jego przepisami krajowymi. Zasada ta powinna mieć zastosowanie również w niniejszym rozporządzeniu.
(8) Spośród zakładów zatwierdzonych na podstawie rozporządzenia (UE) 2016/429 zakłady odizolowane są szczególne, ponieważ często utrzymują na stałe dużą różnorodność gatunków zwierząt i wymieniają je z innymi zakładami odizolowanymi. Wymogi dotyczące zatwierdzania i bezpiecznego funkcjonowania zakładów odizolowanych w odniesieniu do kwarantanny, izolacji i innych środków bioasekuracji, nadzoru nad chorobami i środków kontroli, za które odpowiadają lekarze weterynarii danego zakładu, odgrywają ważną rolę w zapewnieniu, aby wymiana zwierząt nie stwarzała ryzyka rozprzestrzeniania się chorób umieszczonych w wykazie lub nowo występujących chorób zwierząt między państwami członkowskimi lub w ich obrębie. Należy zatem określić kontrole urzędowe, które powinny odbywać się w zakładach odizolowanych.
(9) W odniesieniu do kontroli urzędowych mających na celu sprawdzenie zgodności z przepisami dotyczącymi identyfikacji i rejestracji bydła, owiec i kóz należy ustanowić szczegółowe kryteria, aby pomóc właściwym organom w analizie ryzyka przy wyborze zwierząt i zakładów, które mają zostać poddane inspekcji. W przypadku gdy kontrole urzędowe przeprowadzane są na reprezentatywnej próbie zwierząt i te kontrole urzędowe wykrywają niezgodność z wymogami w zakresie identyfikacji i rejestracji, właściwe organy powinny przeprowadzić inspekcję wszystkich zwierząt w tym zakładzie w ramach działań następczych.
(10) Przepisy unijne zezwalają na tranzyt przez terytorium Unii bydła do hodowli i produkcji, które w inny sposób nie spełnia wymagań w zakresie zdrowia zwierząt dotyczących wprowadzania na terytorium Unii, na podstawie szczególnych odstępstw i warunków określonych w rozporządzeniach delegowanych Komisji (UE) 2019/2124 7 i (UE) 2020/692 8 . Należy zapewnić, aby taki transport nie stanowił zagrożenia dla zdrowia zwierząt i zdrowia publicznego w Unii. W przypadku niezgodności, nieprawidłowości lub sytuacji nadzwyczajnej podczas tranzytu właściwy organ powinien zatem nakazać ubój lub uśmiercenie tych zwierząt, gdyż jest to najwłaściwszy środek ochrony zdrowia ludzi oraz zdrowia i dobrostanu zwierząt. W takich przypadkach właściwy organ powinien również nakazać bezpieczne usunięcie powstałych produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1069/2009 9 .
(11) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 494/98 10 ustanawia sankcje administracyjne, które należy stosować w przypadku stwierdzenia niezgodności z warunkami lub wymogami dotyczącymi identyfikacji i rejestracji bydła. Rozporządzenie delegowane (UE) 2019/2035 nie uchyliło wyraźnie tego rozporządzenia. Ponadto sankcje administracyjne określone w rozporządzeniu (WE) nr 494/98 stały się zbędne w świetle środków określonych w art. 138 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2017/625. W celu zapewnienia pewności prawa i spójności niniejsze rozporządzenie powinno uchylić rozporządzenie (WE) nr 494/98.
(12) Przepisy ustanowione w niniejszym rozporządzeniu powinny mieć zastosowanie do Zjednoczonego Królestwa w odniesieniu do Irlandii Północnej zgodnie z art. 5 ust. 4 Protokołu w sprawie Irlandii/Irlandii Północnej do Umowy o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej w związku z załącznikiem 2 do tego protokołu,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: