Rozporządzenie delegowane 2022/671 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 w odniesieniu do przepisów szczególnych dotyczących kontroli urzędowych przeprowadzanych przez właściwe organy w odniesieniu do zwierząt, produktów pochodzenia zwierzęcego i materiału biologicznego, działań następczych, które ma podjąć właściwy organ w przypadku niezgodności z przepisami dotyczącymi identyfikacji i rejestracji bydła, owiec i kóz lub niezgodności podczas tranzytu przez terytorium Unii niektórych sztuk bydła, oraz uchylające rozporządzenie Komisji (WE) nr 494/98

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2022/671
z dnia 4 lutego 2022 r.
uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 w odniesieniu do przepisów szczególnych dotyczących kontroli urzędowych przeprowadzanych przez właściwe organy w odniesieniu do zwierząt, produktów pochodzenia zwierzęcego i materiału biologicznego, działań następczych, które ma podjąć właściwy organ w przypadku niezgodności z przepisami dotyczącymi identyfikacji i rejestracji bydła, owiec i kóz lub niezgodności podczas tranzytu przez terytorium Unii niektórych sztuk bydła, oraz uchylające rozporządzenie Komisji (WE) nr 494/98
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 z dnia 15 marca 2017 r. w sprawie kontroli urzędowych i innych czynności urzędowych przeprowadzanych w celu zapewnienia stosowania prawa żywnościowego i paszowego oraz zasad dotyczących zdrowia i dobrostanu zwierząt, zdrowia roślin i środków ochrony roślin, zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 999/2001, (WE) nr 396/2005, (WE) nr 1069/2009, (WE) nr 1107/2009, (UE) nr 1151/2012, (UE) nr 652/2014, (UE) 2016/429 i (UE) 2016/2031, rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2005 i (WE) nr 1099/2009 oraz dyrektywy Rady 98/58/WE, 1999/74/WE, 2007/43/WE, 2008/119/WE i 2008/120/WE, oraz uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 854/2004 i (WE) nr 882/2004, dyrektywy Rady 89/608/EWG, 89/662/EWG, 90/425/EWG, 91/496/EWG, 96/23/WE, 96/93/WE i 97/78/WE oraz decyzję Rady 92/438/EWG (rozporządzenie w sprawie kontroli urzędowych) 1 , w szczególności jego art. 20 ust. 2 lit. a) i c),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W rozporządzeniu (UE) 2017/625 ustanowiono ogólne przepisy dotyczące kontroli urzędowych przeprowadzanych przez właściwe organy w celu weryfikacji zgodności z przepisami w szeregu obszarów, w tym w zakresie wymagań dotyczących zdrowia zwierząt. W rozporządzeniu tym określono również metody i techniki kontroli urzędowych, które obejmują inspekcje obiektów, zwierząt i towarów znajdujących się pod kontrolą podmiotów. Ponadto w rozporządzeniu (UE) 2017/625 określono możliwe działania, które mają zostać podjęte przez właściwe organy w przypadku stwierdzenia niezgodności między innymi z wymaganiami w zakresie zdrowia zwierząt, o których mowa w art. 1 ust. 2 lit. d) tego rozporządzenia.

(2) Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/429 2  z dniem 21 kwietnia 2021 r. uchylono i zastąpiono 39 aktów prawnych w dziedzinie zdrowia zwierząt. Niektóre wymogi zawarte w aktach uchylonych rozporządzeniem (UE) 2016/429 lub na jego podstawie odnoszą się jednak do niektórych szczególnych cech kontroli urzędowych związanych ze zdrowiem zwierząt i do działań następczych, które należy podjąć w przypadku stwierdzenia niezgodności na podstawie rozporządzenia (UE) 2017/625, jak określono w jego art. 138. W niniejszym rozporządzeniu należy zatem ustanowić takie przepisy szczególne dotyczące kontroli urzędowych i działań następczych, które mają zostać podjęte przez właściwy organ w przypadku stwierdzonej niezgodności.

(3) Szczególne cechy kontroli urzędowych i działań następczych w przypadku stwierdzonych niezgodności związanych ze zdrowiem zwierząt są ze sobą wzajemnie powiązane. Mają one zastosowanie do kolejnych etapów danej sytuacji i bardzo często mają zastosowanie do tych samych rodzajów podmiotów i zakładów. W przypadku gdy konieczne są konkretne działania następcze, należy je określić wraz z wymogami dotyczącymi specyfiki kontroli urzędowych związanych ze zdrowiem zwierząt. Dzięki takiemu podejściu otrzymuje się kompleksowy zestaw środków umożliwiających łatwiejsze wdrażanie i przyczyniających się do ogólnego uproszczenia ram prawnych w tej dziedzinie.

(4) Przeprowadzanie kontroli urzędowych i działań następczych w zakładach zatwierdzonych zgodnie z rozporządzeniami delegowanymi Komisji (UE) 2019/2035 3 , (UE) 2020/686 4 , (UE) 2020/688 5  lub (UE) 2020/990 6  wymaga szczególnych kwalifikacji i kompetencji w dziedzinie weterynarii. Kontrole urzędowe w tych zatwierdzonych zakładach obejmują ocenę i weryfikację szerokiej gamy konkretnych danych i informacji dotyczących zwierząt utrzymywanych w tych zakładach. Niektóre z tych danych i informacji to wyniki obserwacji zwierząt, natomiast inne są gromadzone i rejestrowane przez podmioty, specjalistów ds. zdrowia zwierząt, lekarzy weterynarii lub specjalistów ds. zdrowia zwierząt wodnych. Takie dane i informacje mogą dotyczyć m.in. stanu fizjologicznego lub patologicznego zwierząt, czynników epidemiologicznych, wyników badań fizycznych, klinicznych lub poubojowych oraz badań laboratoryjnych, a także danych i informacji zebranych w związku ze środkami bioasekuracji w zakładach oraz właściwego wykorzystania i utrzymywania sprzętu oraz obiektów.

(5) Ponadto w zakładach zajmujących się materiałem biologicznym złożoność i techniczny charakter tego konkretnego sektora wymaga specjalistycznej wiedzy ze strony właściwego organu odpowiedzialnego za kontrole urzędowe w celu zapewnienia sprawnego i skutecznego wykonywania jego obowiązków.

(6) W związku z tym urzędowi lekarze weterynarii powinni przeprowadzać kontrole urzędowe w zatwierdzonych zakładach, które utrzymują zwierzęta lub zajmują się materiałem biologicznym zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2016/429. W niniejszym rozporządzeniu należy określić przepisy dotyczące przeprowadzania kontroli urzędowych w tych zakładach.

(7) Ponadto w niektórych państwach członkowskich, z powodów historycznych lub z braku lekarzy weterynarii specjalizujących się w chorobach zwierząt wodnych, istnieje wyspecjalizowany zawód określany jako "specjalista ds. zdrowia zwierząt wodnych". Specjaliści ci zwykle nie są lekarzami weterynarii, lecz zajmują się zdrowiem zwierząt wodnych. W niniejszym rozporządzeniu należy zatem uwzględnić decyzję państw członkowskich, które uznają ten zawód. W takich przypadkach urzędowi specjaliści ds. zdrowia zwierząt wodnych powinni mieć możliwość podejmowania czynności przypisanych urzędowym lekarzom weterynarii podczas przeprowadzania kontroli urzędowych w zatwierdzonych zakładach akwakultury. Zgodnie z art. 12 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2016/429 wspomniani specjaliści ds. zdrowia zwierząt wodnych mogą dokonywać czynności przypisanych lekarzom weterynarii w obszarze zdrowia zwierząt, o ile specjaliści ci są do tego uprawnieni przez dane państwo członkowskie zgodnie z jego przepisami krajowymi. Zasada ta powinna mieć zastosowanie również w niniejszym rozporządzeniu.

(8) Spośród zakładów zatwierdzonych na podstawie rozporządzenia (UE) 2016/429 zakłady odizolowane są szczególne, ponieważ często utrzymują na stałe dużą różnorodność gatunków zwierząt i wymieniają je z innymi zakładami odizolowanymi. Wymogi dotyczące zatwierdzania i bezpiecznego funkcjonowania zakładów odizolowanych w odniesieniu do kwarantanny, izolacji i innych środków bioasekuracji, nadzoru nad chorobami i środków kontroli, za które odpowiadają lekarze weterynarii danego zakładu, odgrywają ważną rolę w zapewnieniu, aby wymiana zwierząt nie stwarzała ryzyka rozprzestrzeniania się chorób umieszczonych w wykazie lub nowo występujących chorób zwierząt między państwami członkowskimi lub w ich obrębie. Należy zatem określić kontrole urzędowe, które powinny odbywać się w zakładach odizolowanych.

(9) W odniesieniu do kontroli urzędowych mających na celu sprawdzenie zgodności z przepisami dotyczącymi identyfikacji i rejestracji bydła, owiec i kóz należy ustanowić szczegółowe kryteria, aby pomóc właściwym organom w analizie ryzyka przy wyborze zwierząt i zakładów, które mają zostać poddane inspekcji. W przypadku gdy kontrole urzędowe przeprowadzane są na reprezentatywnej próbie zwierząt i te kontrole urzędowe wykrywają niezgodność z wymogami w zakresie identyfikacji i rejestracji, właściwe organy powinny przeprowadzić inspekcję wszystkich zwierząt w tym zakładzie w ramach działań następczych.

(10) Przepisy unijne zezwalają na tranzyt przez terytorium Unii bydła do hodowli i produkcji, które w inny sposób nie spełnia wymagań w zakresie zdrowia zwierząt dotyczących wprowadzania na terytorium Unii, na podstawie szczególnych odstępstw i warunków określonych w rozporządzeniach delegowanych Komisji (UE) 2019/2124 7  i (UE) 2020/692 8 . Należy zapewnić, aby taki transport nie stanowił zagrożenia dla zdrowia zwierząt i zdrowia publicznego w Unii. W przypadku niezgodności, nieprawidłowości lub sytuacji nadzwyczajnej podczas tranzytu właściwy organ powinien zatem nakazać ubój lub uśmiercenie tych zwierząt, gdyż jest to najwłaściwszy środek ochrony zdrowia ludzi oraz zdrowia i dobrostanu zwierząt. W takich przypadkach właściwy organ powinien również nakazać bezpieczne usunięcie powstałych produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1069/2009 9 .

(11) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 494/98 10  ustanawia sankcje administracyjne, które należy stosować w przypadku stwierdzenia niezgodności z warunkami lub wymogami dotyczącymi identyfikacji i rejestracji bydła. Rozporządzenie delegowane (UE) 2019/2035 nie uchyliło wyraźnie tego rozporządzenia. Ponadto sankcje administracyjne określone w rozporządzeniu (WE) nr 494/98 stały się zbędne w świetle środków określonych w art. 138 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2017/625. W celu zapewnienia pewności prawa i spójności niniejsze rozporządzenie powinno uchylić rozporządzenie (WE) nr 494/98.

(12) Przepisy ustanowione w niniejszym rozporządzeniu powinny mieć zastosowanie do Zjednoczonego Królestwa w odniesieniu do Irlandii Północnej zgodnie z art. 5 ust. 4 Protokołu w sprawie Irlandii/Irlandii Północnej do Umowy o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej w związku z załącznikiem 2 do tego protokołu,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Przedmiot i zakres

1. 
Niniejsze rozporządzenie uzupełnia rozporządzenie (UE) 2017/625 w odniesieniu do niektórych przepisów szczególnych dotyczących kontroli urzędowych przeprowadzanych przez właściwe organy państw członkowskich 11  w odniesieniu do zwierząt, produktów pochodzenia zwierzęcego i materiału biologicznego w celu weryfikacji zgodności z wymaganiami w zakresie zdrowia zwierząt, o których mowa w art. 1 ust. 2 lit. d) tego rozporządzenia, oraz, w stosownych przypadkach, w odniesieniu do niektórych działań podejmowanych przez właściwe organy w następstwie kontroli urzędowych:
a)
w niektórych zakładach utrzymujących zwierzęta;
b)
w niektórych zakładach zajmujących się gromadzeniem, produkcją, przetwarzaniem lub przechowywaniem materiału biologicznego.
2. 
Niniejsze rozporządzenie uzupełnia rozporządzenie (UE) 2017/625 w odniesieniu do konkretnych działań podejmowanych przez właściwe organy państw członkowskich w następstwie kontroli urzędowych w odniesieniu do niektórych zwierząt z gatunków bydła w tranzycie.
Artykuł  2

Definicje

Do celów niniejszego rozporządzenia stosuje się następujące definicje określone w rozporządzeniu (UE) 2016/429, w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2019/2035, rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/686, rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/688, rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/692 i rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/990:

a)
"zakład" zgodnie z definicją w art. 4 pkt 27 rozporządzenia (UE) 2016/429;
b)
"wylęgarnia" zgodnie z definicją w art. 4 pkt 47 rozporządzenia (UE) 2016/429;
c)
"gromadzenie" zgodnie z definicją w art. 4 pkt 49 rozporządzenia (UE) 2016/429;
d)
"miejsce gromadzenia psów, kotów i fretek" zgodnie z definicją w art. 2 pkt 7 rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/2035;
e)
"schronisko dla zwierząt" zgodnie z definicją w art. 2 pkt 8 rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/2035;
f)
"punkt kontroli" zgodnie z definicją w art. 2 pkt 9 rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/2035;
g)
"odizolowany od środowiska zakład produkcji" zgodnie z definicją w art. 2 pkt 10 rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/2035;
h)
"zatwierdzony zakład kwarantanny" zgodnie z definicją w art. 3 pkt 9 rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/688;
i)
"zakład odizolowany" zgodnie z definicją w art. 4 pkt 48 rozporządzenia (UE) 2016/429;
j)
"zatwierdzony zakład zajmujący się materiałem biologicznym" zgodnie z definicją w art. 2 pkt 2 rozporządzenia (UE) 2020/686;
k)
"zatwierdzony zakład akwakultury" zgodnie z definicją w art. 2 pkt 10 rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/990;
l)
"zatwierdzona grupa zakładów akwakultury" zgodnie z definicją w art. 2 pkt 11 rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/990;
m)
"zakładowy lekarz weterynarii" zgodnie z definicją w art. 2 pkt 14 rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/2035;
n)
"bydło" lub "zwierzę z gatunków bydła" zgodnie z definicją w art. 2 pkt 5 rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/692.
Artykuł  3

Kontrole urzędowe w niektórych zatwierdzonych zakładach

1. 
Urzędowi lekarze weterynarii lub - w przypadku zatwierdzonych zakładów akwakultury i zatwierdzonych grup zakładów akwakultury - urzędowi lekarze weterynarii lub urzędowi specjaliści ds. zdrowia zwierząt wodnych przeprowadzają kontrole urzędowe w celu zweryfikowania zgodności z wymaganiami w zakresie zdrowia zwierząt, o których mowa w art. 1 ust. 2 lit. d) rozporządzenia (UE) 2017/625, ustanowionymi w rozporządzeniu (UE) 2016/429 i na jego podstawie, w następujących rodzajach zakładów, które uzyskały zatwierdzenie od właściwego organu:
a)
wylęgarnie i zakłady utrzymujące drób;
b)
zakłady przeprowadzające gromadzenie zwierząt kopytnych i drobiu;
c)
miejsca gromadzenia psów, kotów i fretek;
d)
schroniska dla psów, kotów i fretek;
e)
punkty kontroli;
f)
odizolowane od środowiska zakłady produkcji trzmieli;
g)
zatwierdzone zakłady kwarantanny;
h)
zakłady odizolowane;
i)
zatwierdzone zakłady zajmujące się materiałem biologicznym;
j)
zatwierdzone zakłady akwakultury;
k)
zatwierdzone grupy zakładów akwakultury.

W ramach kontroli urzędowych, o których mowa w akapicie pierwszym, sprawdza się w szczególności, czy podmioty odpowiedzialne za zatwierdzone zakłady nadal spełniają wymogi dotyczące zatwierdzenia tych zakładów.

2. 
Kontrole urzędowe, o których mowa w ust. 1 niniejszego artykułu, obejmują inspekcje, o których mowa w art. 14 lit. b) rozporządzenia (UE) 2017/625, które przeprowadza się co najmniej z minimalną częstotliwością, przy czym częstotliwości takie określono w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2022/160 12 .
3. 
Inspekcje, o których mowa w ust. 2, mogą być połączone z:
a)
kontrolami urzędowymi, o których mowa w art. 9 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2017/625;
b)
innymi kontrolami urzędowymi w celu weryfikacji zgodności z wymaganiami, o których to kontrolach mowa w art. 1 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2017/625; lub
c)
innymi kontrolami urzędowymi, inspekcjami lub kontrolami przewidzianymi w przepisach Unii.
Artykuł  4

Przepisy szczególne dotyczące kontroli urzędowych w zakładach odizolowanych dla zwierząt lądowych

Podczas przeprowadzania kontroli urzędowych w zakładach odizolowanych dla zwierząt lądowych urzędowy lekarz weterynarii w szczególności:

a)
sprawdza poprzez badanie rejestrów przemieszczeń, czy zwierzęta wprowadzane do danego zakładu odizolowanego pochodzą wyłącznie z innego zakładu odizolowanego lub są poddawane kwarantannie zgodnie z częścią 9 pkt 1 załącznika I do rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/2035;
b)
sprawdza, czy wyniki badań klinicznych, laboratoryjnych i pośmiertnych przeprowadzonych przez lekarza weterynarii zakładu odizolowanego wykluczają jakiekolwiek podejrzenie wystąpienia chorób umieszczonych w wykazie lub nowo występujących chorób;
c)
sprawdza, czy w przypadku podejrzenia występowania chorób umieszczonych w wykazie lub nowo występujących chorób podmiot odpowiedzialny za zakład odizolowany powiadamia o tym podejrzeniu właściwy organ i zmniejsza potencjalne ryzyko rozprzestrzeniania się takich chorób w obrębie zakładu odizolowanego i poza nim; oraz
d)
przeprowadza audyt działalności lekarza weterynarii zakładu odizolowanego oraz wdrażania i rezultatów planu nadzoru nad chorobami, o którym mowa w części 9 pkt 2 lit. a) załącznika I do rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/2035, a w szczególności sprawdza, czy plan nadzoru nad chorobami był poddawany przeglądowi i aktualizacji co najmniej raz w roku zgodnie z tymi wymaganiami.
Artykuł  5

Przepisy szczególne dotyczące kontroli urzędowych w celu weryfikacji zgodności z wymogami w zakresie identyfikacji i rejestracji bydła, owiec lub kóz oraz działań następczych w przypadku niezgodności z tymi wymogami

1. 
Kontrole urzędowe w celu weryfikacji zgodności z wymogami w zakresie identyfikacji i rejestracji bydła, owiec lub kóz obejmują inspekcje bydła, owiec lub kóz, o których mowa w art. 14 lit. b) rozporządzenia (UE) 2017/625, w zakładach, w których utrzymuje się te zwierzęta, przeprowadzane co najmniej z minimalną częstotliwością określoną w art. 6 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2022/160.
2. 
Inspekcje, o których mowa w ust. 1, mogą być połączone z:
a)
kontrolami urzędowymi, o których mowa w art. 9 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2017/625;
b)
innymi kontrolami urzędowymi w celu weryfikacji zgodności z wymaganiami, o których to kontrolach mowa w art. 1 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2017/625; lub
c)
innymi kontrolami urzędowymi, inspekcjami lub kontrolami przewidzianymi w przepisach Unii.
3. 
Wybierając zakłady, które mają zostać poddane inspekcji, właściwy organ uwzględnia w swojej analizie ryzyka następujące kryteria oprócz kryteriów określonych w art. 9 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2017/625:
a)
liczbę zwierząt w zakładzie;
b)
gatunki zwierząt obecnych i zidentyfikowanych w zakładzie;
c)
znaczące zmiany w porównaniu z liczbą lub gatunkami zwierząt w zakładzie w ciągu ostatnich 5 lat; oraz
d)
wszelkie inne istotne kryteria określone przez jego państwo członkowskie.
4. 
W przypadku przeprowadzania inspekcji, o której mowa w ust. 1, właściwy organ przeprowadza inspekcje wszystkich sztuk bydła, owiec i kóz w danym zakładzie.
5. 
Na zasadzie odstępstwa od ust. 4, w przypadku gdy liczba zwierząt, które mają zostać poddane inspekcji w zakładzie, przekracza 20 sztuk, właściwy organ może podjąć decyzję o sprawdzeniu reprezentatywnej próby tych zwierząt, jeżeli liczba sprawdzanych zwierząt jest wystarczająca do wykrycia 5 % przypadków niezgodności przy poziomie ufności wynoszącym 95 %.
6. 
W przypadku gdy inspekcja, o której mowa w ust. 1, jest przeprowadzana na reprezentatywnej próbie zwierząt w zakładzie zgodnie z ust. 5 i inspekcja ta potwierdza niezgodność z wymogami dotyczącymi identyfikacji i rejestracji, właściwy organ przeprowadza inspekcje wszystkich pozostałych sztuk bydła, owiec i kóz w zakładzie.
7. 
Na zasadzie odstępstwa od ust. 6 właściwy organ może podjąć decyzję o sprawdzeniu reprezentatywnej próby zwierząt w danym zakładzie, zapewniając, aby liczba poddanych inspekcji zwierząt była wystarczająca do oszacowania niezgodności na poziomie 5 % z dokładnością około 2 % przy 95 % poziomie ufności.
Artykuł  6

Działania następcze w przypadku niezgodności podczas tranzytu przez terytorium Unii niektórych zwierząt z gatunków bydła

W przypadku gdy przesyłki bydła spełniające warunki szczególne dotyczące zdrowia zwierząt w zakresie wprowadzania do Unii znajdują się w tranzycie przez terytorium Unii zgodnie z art. 176 ust. 1 lit. b) rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/692 w związku z art. 34 ust. 1 lit. a) rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/2124, właściwy organ nakazuje ubój lub uśmiercenie zwierząt oraz ich usunięcie jako materiału kategorii 2, o którym mowa w art. 9 lit. f) ppkt (i) rozporządzenia (WE) nr 1069/2009, w przypadku wystąpienia jakichkolwiek niezgodności podczas przemieszczania między punktem kontroli granicznej wprowadzenia do Unii a punktem kontroli granicznej, w którym przesyłki opuszczają terytorium Unii.

Artykuł  7

Uchylenie

Rozporządzenie (WE) nr 494/98 traci moc.

Artykuł  8

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 4 lutego 2022 r.
W imieniu Komisji
Przewodnicząca
Ursula VON DER LEYEN
1 Dz.U. L 95 z 7.4.2017, s. 1.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/429 z dnia 9 marca 2016 r. w sprawie przenośnych chorób zwierząt oraz zmieniające i uchylające niektóre akty w dziedzinie zdrowia zwierząt ("Prawo o zdrowiu zwierząt") (Dz.U. L 84 z 31.3.2016, s. 1).
3 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2019/2035 z dnia 28 czerwca 2019 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/429 w odniesieniu do przepisów dotyczących zakładów utrzymujących zwierzęta lądowe i wylęgarni oraz identyfikowalności niektórych utrzymywanych zwierząt lądowych i jaj wylęgowych (Dz.U. L 314 z 5.12.2019, s. 115).
4 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2020/686 z dnia 17 grudnia 2019 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/429 w odniesieniu do zatwierdzania zakładów zajmujących się materiałem biologicznym oraz wymagań w zakresie identyfikowalności i zdrowia zwierząt dotyczących przemieszczania w obrębie terytorium Unii materiału biologicznego niektórych utrzymywanych zwierząt lądowych (Dz.U. L 174 z 3.6.2020, s. 1).
5 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2020/688 z dnia 17 grudnia 2019 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/429 w odniesieniu do wymagań w zakresie zdrowia zwierząt dotyczących przemieszczania zwierząt lądowych i jaj wylęgowych w obrębie terytorium Unii (Dz.U. L 174 z 3.6.2020, s. 140).
6 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2020/990 z dnia 28 kwietnia 2020 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/429 w odniesieniu do wymogów w zakresie zdrowia zwierząt i certyfikacji na potrzeby przemieszczania zwierząt wodnych i produktów pochodzenia zwierzęcego pozyskanych od lub ze zwierząt wodnych w obrębie terytorium Unii (Dz.U. L 221 z 10.7.2020, s. 42).
7 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2019/2124 z dnia 10 października 2019 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 w odniesieniu do przepisów dotyczących kontroli urzędowych przesyłek zwierząt i towarów w tranzycie, przeładunku i w trakcie dalszego transportu przez terytorium Unii oraz zmieniające rozporządzenia Komisji (WE) nr 798/2008, (WE) nr 1251/2008, (WE) nr 119/2009, (UE) nr 206/2010, (UE) nr 605/2010, (UE) nr 142/2011, (UE) nr 28/2012, rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2016/759 i decyzję Komisji 2007/777/WE (Dz.U. L 321 z 12.12.2019, s. 73).
8 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2020/692 z dnia 30 stycznia 2020 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/429 w odniesieniu do przepisów dotyczących wprowadzania do Unii przesyłek niektórych zwierząt, materiału biologicznego i produktów pochodzenia zwierzęcego oraz przemieszczania ich i postępowania z nimi po ich wprowadzeniu (Dz.U. L 174 z 3.6.2020, s. 379).
9 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1069/2009 z dnia 21 października 2009 r. określające przepisy sanitarne dotyczące produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego i produktów pochodnych, nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1774/2002 (Dz.U. L 300 z 14.11.2009, s. 1).
10 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 494/98 z dnia 27 lutego 1998 r. ustanawiające szczegółowe przepisy wykonawcze do rozporządzenia Rady (WE) nr 820/97 w odniesieniu do stosowania minimalnych sankcji administracyjnych w ramach systemu identyfikacji i rejestracji bydła (Dz.U. L 60 z 28.2.1998, s. 78).
11 Zgodnie z Umową o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej, w szczególności z art. 5 ust. 4 Protokołu w sprawie Irlandii/Irlandii Północnej w związku z załącznikiem 2 do tego protokołu, do celów niniejszego rozporządzenia odniesienia do państw członkowskich obejmują Zjednoczone Królestwo w odniesieniu do Irlandii Północnej.
12 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2022/160 z dnia 4 lutego 2022 r. ustanawiające jednolitą minimalną częstotliwość niektórych kontroli urzędowych w celu weryfikacji zgodności z wymaganiami Unii w zakresie zdrowia zwierząt zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 oraz uchylające rozporządzenia (WE) nr 1082/2003 i (WE) nr 1505/2006 (Dz.U. L 26 z 7.2.2022, s. 11).

Zmiany w prawie

Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.122.17

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2022/671 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 w odniesieniu do przepisów szczególnych dotyczących kontroli urzędowych przeprowadzanych przez właściwe organy w odniesieniu do zwierząt, produktów pochodzenia zwierzęcego i materiału biologicznego, działań następczych, które ma podjąć właściwy organ w przypadku niezgodności z przepisami dotyczącymi identyfikacji i rejestracji bydła, owiec i kóz lub niezgodności podczas tranzytu przez terytorium Unii niektórych sztuk bydła, oraz uchylające rozporządzenie Komisji (WE) nr 494/98
Data aktu: 04/02/2022
Data ogłoszenia: 25/04/2022
Data wejścia w życie: 15/05/2022