Decyzja 2022/644 w sprawie stanowiska, jakie ma być przyjęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Komitetu Bezpieczeństwa na Morzu Międzynarodowej Organizacji Morskiej podczas 105. posiedzenia i Komitetu Ułatwień Międzynarodowej Organizacji Morskiej podczas 46. posiedzenia w sprawie przyjęcia zmian do rezolucji w sprawie standardów eksploatacyjnych dotyczących sprzętu używanego w światowym morskim systemie łączności alarmowej i bezpieczeństwa oraz odnośnie do zmian w załączniku do Konwencji o ułatwieniu międzynarodowego obrotu morskiego (konwencji FAL)

DECYZJA RADY (UE) 2022/644
z dnia 12 kwietnia 2022 r.
w sprawie stanowiska, jakie ma być przyjęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Komitetu Bezpieczeństwa na Morzu Międzynarodowej Organizacji Morskiej podczas 105. posiedzenia i Komitetu Ułatwień Międzynarodowej Organizacji Morskiej podczas 46. posiedzenia w sprawie przyjęcia zmian do rezolucji w sprawie standardów eksploatacyjnych dotyczących sprzętu używanego w światowym morskim systemie łączności alarmowej i bezpieczeństwa oraz odnośnie do zmian w załączniku do Konwencji o ułatwieniu międzynarodowego obrotu morskiego (konwencji FAL)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 100 ust. 2 w związku z art. 218 ust. 9, uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Działanie Unii w sektorze transportu morskiego powinno mieć na celu poprawę bezpieczeństwa morskiego oraz ochronę środowiska morskiego i zdrowia ludzi.

(2) Oczekuje się, że Komitet Bezpieczeństwa na Morzu Międzynarodowej Organizacji Morskiej ("IMO") podczas 105. posiedzenia ("MSC 105") w dniach 20-29 kwietnia 2022 r. przyjmie zmiany do rezolucji w sprawie standardów eksploatacyjnych w stosunku do zastosowanego sprzętu, aby odzwierciedlić modernizację globalnego morskiego systemu alarmowego i bezpieczeństwa (GMDSS). Rezolucje te obejmują A.699(17), A.700(17), MSC.148(77), A.530(13), A.802(19), A.803(19), A.804(19), A.806(19), A.807(19), MSC.149(77), MSC.80(70) oraz A.811(19).

(3) Oczekuje się, że Komitet Ułatwień IMO na 46. posiedzeniu ("FAL 46") w dniach 9-13 maja 2022 r. przyjmie zmiany do załącznika do Konwencji o ułatwieniu międzynarodowego obrotu morskiego ("konwencji FAL").

(4) Należy ustalić stanowisko, jakie ma być przyjęte w imieniu Unii podczas MSC 105, ponieważ rezolucje Komitetu Bezpieczeństwa na Morzu w sprawie standardów eksploatacyjnych mogą mieć decydujący wpływ na treść prawa Unii, a mianowicie na dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/90/UE 1 .

(5) Przyjęcie zmian do rezolucji MSC w sprawie standardów eksploatacyjnych oznaczałoby ulepszenie uprzednio przyjętych standardów eksploatacyjnych w stosunku do sprzętu zastosowanego w celu odzwierciedlenia modernizacji GMDSS. Unia powinna w związku z tym poprzeć przyjęcie zmian do rezolucji MSC.

(6) Należy ustalić stanowisko, jakie ma być przyjęte w imieniu Unii na 46. posiedzeniu Komitetu Ułatwień, ponieważ planowane zmiany załącznika do konwencji FAL mogą mieć decydujący wpływ na treść prawa Unii, a mianowicie na dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/65/UE 2  oraz na rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1239 3  od dnia 15 sierpnia 2025 r.

(7) Zmiany w załączniku do konwencji FAL spowodowałyby zbliżenie tego załącznika do wymogów rozporządzenia (UE) 2019/1239 i uzgodnionych reguł biznesowych dotyczących wdrożenia tego rozporządzenia, mianowicie poprzez wprowadzenie obowiązku przekazywania danych drogą elektroniczną za pośrednictwem pojedynczego punktu kontaktowego, uniknięcie powtarzania elementów danych, uniemożliwienie korzystania z formularzy papierowych do przekazywania informacji oraz zniesienie wymogu składania odręcznego podpisu.

(8) Unia nie jest ani członkiem IMO ani umawiającą się stroną odnośnych konwencji i kodeksów. Rada powinna zatem upoważnić państwa członkowskie do wyrażenia stanowiska Unii.

(9) Zakres niniejszej decyzji powinien ograniczać się do treści proponowanych zmian w zakresie, w jakim zmiany te mogą mieć wpływ na wspólne przepisy Unii i w jakim należą do wyłącznej kompetencji Unii. Niniejsza decyzja nie powinna wpływać na podział kompetencji między Unię a państwa członkowskie,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Stanowisko, jakie ma być przyjęte w imieniu Unii w ramach Komitetu Bezpieczeństwa na Morzu Międzynarodowej Organizacji Morskiej ("IMO") na 105. posiedzeniu, polega na poparciu przyjęcia zmian do następujących rezolucji w sprawie standardów eksploatacyjnych dotyczących sprzętu używanego w światowym morskim systemie łączności alarmowej i bezpieczeństwa: A.699(17), A.700(17), MSC.148(77), A.530(13), A.802(19), A.803(19), A.804(19), A.806(19), A.807(19), MSC.149(77), MSC.80(70) oraz A.811(19).

Artykuł  2

Stanowisko, jakie ma być przyjęte w imieniu Unii w ramach Komitetu Ułatwień Międzynarodowej Organizacji Morskiej na 46. posiedzeniu, polega na poparciu przyjęcia zmian załącznika do Konwencji o ułatwieniu międzynarodowego obrotu morskiego.

Artykuł  3
1. 
Stanowiska, jakie mają być przyjęte w imieniu Unii, określone w niniejszej decyzji, obejmują przedmiotowe zmiany w zakresie, w jakim wchodzą one w zakres wyłącznej kompetencji Unii i w jakim mogą wpłynąć na wspólne przepisy Unii. Stanowiska te są wyrażane przez państwa członkowskie - z których wszystkie są członkami IMO - działające wspólnie w interesie Unii.
2. 
Niewielkie zmiany stanowisk, o których mowa w art. 1 i 2, mogą zostać uzgodnione bez przyjmowania przez Radę kolejnej decyzji.
Artykuł  4

Niniejszym upoważnia się państwa członkowskie do wyrażenia ich zgody na związanie się, w interesie Unii, zmianami, o których mowa w art. 1 i 2, w zakresie, w jakim zmiany te należą do wyłącznej kompetencji Unii.

Artykuł  5

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem przyjęcia.

Sporządzono w Luksemburgu dnia 12 kwietnia 2022 r.
W imieniu Rady
Przewodniczący
C. BEAUNE
1 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/90/UE z dnia 23 lipca 2014 r. w sprawie wyposażenia morskiego i uchylająca dyrektywę Rady 96/98/WE (Dz.U. L 257 z 28.8.2014, s. 146).
2 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/65/UE z dnia 20 października 2010 r. w sprawie formalności sprawozdawczych dla statków wchodzących do lub wychodzących z portów państw członkowskich i uchylająca dyrektywę 2002/6/WE (Dz.U. L 283 z 29.10.2010, s. 1).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1239 z dnia 20 czerwca 2019 r. ustanawiające europejski system morskich pojedynczych punktów kontaktowych i uchylające dyrektywę 2010/65/UE (Dz.U. L 198 z 25.7.2019, s. 64).

Zmiany w prawie

Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa z podpisem prezydenta

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 07.06.2024
Senat poparł zmianę obowiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów

W ślad za rekomendacją Komisji Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej Senat przyjął w środę bez poprawek zmiany w Kodeksie pracy, których celem jest nowelizacja art. 222 dostosowująca polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.118.55

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2022/644 w sprawie stanowiska, jakie ma być przyjęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Komitetu Bezpieczeństwa na Morzu Międzynarodowej Organizacji Morskiej podczas 105. posiedzenia i Komitetu Ułatwień Międzynarodowej Organizacji Morskiej podczas 46. posiedzenia w sprawie przyjęcia zmian do rezolucji w sprawie standardów eksploatacyjnych dotyczących sprzętu używanego w światowym morskim systemie łączności alarmowej i bezpieczeństwa oraz odnośnie do zmian w załączniku do Konwencji o ułatwieniu międzynarodowego obrotu morskiego (konwencji FAL)
Data aktu: 12/04/2022
Data ogłoszenia: 20/04/2022