DECYZJA RADY (UE) 2022/598
z dnia 5 kwietnia 2022 r.
w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Wspólnego Komitetu, ustanowionego na mocy Porozumienia o Europejskim Obszarze Gospodarczym, w odniesieniu do zmiany protokołu 4 w sprawie reguł pochodzenia do tego Porozumienia, oraz uchylająca decyzję (UE) 2020/2058
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Porozumienie o Europejskim Obszarze Gospodarczym (zwane dalej "Porozumieniem EOG") zostało zawarte przez Unię na mocy decyzji Rady i Komisji 94/1/EWWiS, WE 1 i weszło w życie w dniu 1 stycznia 1994 r.
(2) Protokół 4 do Porozumienia EOG ustanawia reguły pochodzenia. Zgodnie z art. 98 Porozumienia EOG Wspólny Komitet EOG ustanowiony w art. 92 Porozumienia (zwany dalej "Wspólnym Komitetem") może podjąć decyzję o wprowadzeniu zmian do protokołu 4.
(3) Wspólny Komitet przyjmie decyzję o zmianie protokołu 4 ("decyzja") na swoim najbliższym posiedzeniu przed końcem 2023 r.
(4) Należy ustalić stanowisko, jakie ma być zajęte w imieniu Unii w ramach Wspólnego Komitetu, gdyż jego decyzja będzie miała skutki prawne w Unii.
(5) Regionalna konwencja w sprawie paneurośródziemnomorskich preferencyjnych reguł pochodzenia ("konwencja") została zawarta przez Unię na mocy decyzji Rady 2013/94/UE 2 i weszła w życie w odniesieniu do Unii w dniu 1 maja 2012 r. W konwencji tej zawarto postanowienia dotyczące pochodzenia towarów będących przedmiotem wymiany handlowej w ramach odpowiednich dwustronnych umów o wolnym handlu zawieranych między umawiającymi się stronami konwencji, które to postanowienia mają zastosowanie bez uszczerbku dla zasad określonych w tych dwustronnych umowach.
(6) W wyniku dyskusji na temat zmiany konwencji sformułowano nowy zestaw zmodernizowanych i bardziej elastycznych reguł pochodzenia, które mają zostać włączone do konwencji. Do czasu zawarcia i wejścia w życie zmian do konwencji Umawiające się Strony Porozumienia EOG wyraziły zgodę na jak najszybsze zastosowanie alternatywnego zestawu reguł pochodzenia opartych na regułach zmienionej konwencji, które mogą być stosowane dwustronnie, jako alternatywne reguły pochodzenia do reguł określonych w konwencji (zwanych dalej "regułami przejściowymi") 3 . W tym celu decyzja będzie także zawierać reguły przejściowe.
(7) Tekst projektu decyzji Wspólnego Komitetu, na którym Rada oparła swoje stanowisko w decyzji (UE) 2020/2058 4 został odrzucony, z przyczyn technicznych, przez państwa Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu (EFTA) na posiedzeniu Wspólnego Podkomitetu EOG ds. Swobodnego Przepływu Towarów odbywającym się w dniu 30 czerwca 2021 r.. Tym samym, w celu zapewnienia jasności i pewności prawa należy uchylić decyzję (UE) 2020/2058, a Rada powinna określić nowe stanowisko, jakie ma być zajęte w imieniu Unii w ramach Wspólnego Komitetu w odniesieniu do zmiany protokołu 4.
(8) Umawiające się Strony Porozumienia EOG zaczęły stosować reguły przejściowe uzgodnione między sobą na szczeblu dwustronnym od dnia 1 września 2021 r. W związku z tym decyzja powinna również mieć zastosowanie z mocą wsteczną od dnia 1 września 2021 r., na warunkach przewidzianych w jej art. 4, tak by zapewnić spójność stosowania reguł pochodzenia w ramach EOG.
(9) Stanowisko Unii w ramach Wspólnego Komitetu powinno zatem opierać się na dołączonym projekcie decyzji,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: