Decyzja wykonawcza 2022/60 w sprawie mechanizmu koordynacji operacyjnej działań w zakresie zewnętrznego wymiaru migracji

DECYZJA WYKONAWCZA RADY (UE) 2022/60
z dnia 12 stycznia 2022 r.
w sprawie mechanizmu koordynacji operacyjnej działań w zakresie zewnętrznego wymiaru migracji

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając decyzję Rady 2014/415/UE z dnia 24 czerwca 2014 r. w sprawie uzgodnień dotyczących zastosowania przez Unię klauzuli solidarności 1 , w szczególności jej art. 9 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Niniejsza decyzja dotyczy ustanowienia mechanizmu koordynacji operacyjnej w zakresie zewnętrznego wymiaru migracji (MOCADEM), poprzez dostosowanie zintegrowanego mechanizmu UE, który został zatwierdzony przez Radę w dniu 25 czerwca 2013 r. i uzgodnień, o których mowa w art. 1 ust. 2 decyzji 2014/415/UE.

(2) Rada Europejska obradująca w dniach 24 i 25 czerwca 2021 r. wezwała do zacieśnienia partnerstwa i współpracy z krajami pochodzenia i tranzytu, aby zapobiec ofiarom śmiertelnym i ograniczać presję na granice europejskie, w ramach pragmatycznego, elastycznego i dostosowanego do potrzeb podejścia, z wykorzystaniem w skoordynowany sposób wszelkich dostępnych instrumentów i zachęt na szczeblu Unii i państw członkowskich.

(3) Rada Europejska obradująca w dniach 21-22 października 2021 r. wezwała następnie do zapewnienia operacyjności planów działania ustanowionych dla ośmiu priorytetowych krajów pochodzenia i tranzytu, którym mają towarzyszyć konkretne harmonogramy i odpowiednie wsparcie finansowe.

(4) W dniu 16 grudnia 2021 r. Rada Europejska zwróciła się do Rady, by pod kierownictwem swojej prezydencji zapewniła ścisłe monitorowanie szybkiego i skutecznego wdrażania zewnętrznej polityki migracyjnej Unii Europejskiej.

(5) Aby Rada była w stanie zapewnić wykonanie tego zadania, konieczne jest zintegrowanie różnych środków i dźwigni,

wzmocnienie koordynacji między wszystkimi podmiotami zaangażowanymi we wdrażanie zewnętrznego wymiaru migracji oraz zapewnienie operacyjnego charakteru działań Unii, bez uszczerbku dla odnośnych kompetencji instytucji unijnych.

(6) W tym celu należy stworzyć mechanizm koordynacji operacyjnej działań w zakresie zewnętrznego wymiaru migracji (MOCADEM). Mechanizm ten powinien opierać się na uzgodnieniach przewidzianych w decyzji wykonawczej Rady (UE) 2018/1993 w sprawie zintegrowanych uzgodnień UE dotyczących reagowania na szczeblu politycznym w sytuacjach kryzysowych 2 . Różni się on jednak pod względem celu, ponieważ nowy mechanizm ma dotyczyć stosunków z państwami trzecimi w dziedzinie migracji,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Utworzenie mechanizmu koordynacji operacyjnej

1. 
Niniejsza decyzja tworzy mechanizm koordynacji operacyjnej działań w zakresie zewnętrznego wymiaru migracji (MOCADEM). MOCADEM umożliwia Unii koordynację i terminowe reagowanie na kwestie związane z zewnętrznym wymiarem migracji.
2. 
MOCADEM daje Radzie niezbędną elastyczność, aby zapewnić syntezę informacji i wytycznych proponowanych przez różne organy przygotowawcze i różne strony zaangażowane w mechanizm. Przygotowuje i proponuje działania operacyjne związane ze środkami i dźwigniami, które mają zostać uruchomione, aby realizować cele Unii w odniesieniu do każdego zainteresowanego państwa trzeciego.
3. 
MOCADEM podlega prezydencji Rady, z pełnym uwzględnieniem kompetencji Komisji i Wysokiego Przedstawiciela Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa (WP).
4. 
MOCADEM nie zastępuje ani nie powiela istniejących unijnych mechanizmów lub uzgodnień.
Artykuł  2

Definicje

Do celów niniejszej decyzji "działanie operacyjne" oznacza każde działanie, którego realizacja może przyczynić się do osiągnięcia celów Unii w jej stosunkach z państwem trzecim w dziedzinie migracji, w tym:

podejście polityczne lub dyplomatyczne,
działanie wspierające dane państwo trzecie, w tym w dziedzinie budowania zdolności lub współpracy na rzecz rozwoju,
uruchomienie wszelkich dostępnych dźwigni, na przykład wsparcia finansowego, lub narzędzi polityki wizowej lub jakiejkolwiek innej polityki, oraz
opracowanie ukierunkowanych strategii komunikacyjnych.
Artykuł  3

Funkcjonowanie

1. 
Jeżeli sytuacja w stosunkach między Unią Europejską a państwem trzecim w zakresie migracji ma tego rodzaju wpływ, że wymaga to koordynacji i szybkiej reakcji ze strony Unii, prezydencja może zwołać, przy wsparciu i doradztwie Sekretariatu Generalnego Rady, obrady okrągłego stołu MOCADEM.
2. 
Celem obrad okrągłego stołu MOCADEM jest synteza informacji i propozycji w zakresie polityki przedstawionych przez różne organy przygotowawcze Rady, a także przez inne zaproszone strony. Będą się one opierać w szczególności na streszczeniach roboczych opracowanych przez Grupę Roboczą Rady ds. Zewnętrznych Aspektów Azylu i Migracji oraz odpowiednich pracach prowadzonych przez inne grupy robocze Rady (takie jak Grupę Roboczą ds. Wiz, Grupę Roboczą ds. Integracji, Migracji i Wydaleń, Grupę Roboczą ds. Współpracy Rozwojowej i Partnerstw Międzynarodowych lub geograficzne grupy robocze). W ramach okrągłego stołu przygotowywane są działania operacyjne, które zostaną zaproponowane Komitetowi Stałych Przedstawicieli (Coreper), we wszelkich dziedzinach związanych ze stosunkami między Unią Europejską a danym państwem trzecim w dziedzinie migracji.
3. 
Prezydencja podejmuje decyzję o składzie obrad okrągłego stołu MOCADEM. Służby Komisji i Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych (ESDZ) są zapraszane do uczestniczenia i przedstawiania podsumowania wkładu w ich odpowiednich obszarach kompetencji. Zainteresowane państwa członkowskie są zapraszane do udziału. Odpowiednie instytucje, organy lub jednostki organizacyjne Unii, inne odpowiednie zainteresowane strony i eksperci w określonych dziedzinach są również, w stosownych przypadkach, zapraszani do udziału.
4. 
Poziom reprezentacji każdej zaproszonej instytucji, organu, jednostki organizacyjnej lub innej strony jest proporcjonalny do celów operacyjnych i decyzyjnych obrad okrągłego stołu.
Artykuł  4

Rola Coreper

Aby zapewnić spójność polityk i działań prowadzonych przez Unię, Coreper zapewnia strategiczny kierunek prac MOCA- DEM, który regularnie składa sprawozdania Coreperowi, a Coreper zapewnia kontrolę polityczną nad wdrażaniem uzgodnień.

Artykuł  5

Zasoby

1. 
MOCADEM może opierać się na sprawozdaniach przygotowywanych w ramach zdolności wsparcia przez Komórkę Zintegrowanej Orientacji i Analizy Sytuacyjnej (ISAA) ustanowioną decyzją wykonawczą (UE) 2018/1993.
2. 
Zdolności wsparcia komórki ISAA umożliwiają:
a)
gromadzenie i rozpowszechnianie informacji sytuacyjnych, analiz przeprowadzanych przez Unię i państwa członkowskie, decyzji i środków, jakie przyjęły lub muszą przyjąć odpowiednie zainteresowane strony oraz wymogów w zakresie koordynacji;
b)
przetwarzanie informacji, o których mowa w lit. a), i zapewnienie ogólnego oglądu sytuacji; oraz
c)
sporządzenie zintegrowanej analizy, również dotyczącej ewentualnego rozwoju i skutków danej sytuacji.
3. 
ISAA jest rozwijana przez służby Komisji i ESDZ w ramach ich ról i obowiązków oraz z uwzględnieniem ograniczeń istniejących środków i możliwości. ISAA jest także zasilana analizami przekazywanymi przez państwa członkowskie oraz instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii.
Artykuł  6

Przegląd

Nie później niż dnia 13 stycznia 2023 r. Coreper dokona przeglądu realizacji MOCADEM, na podstawie sprawozdania przedłożonego przez prezydencję po konsultacji z Komisją i WP. Coperer, w stosownych przypadkach, zaproponuje Radzie ewentualne zmiany do niniejszej decyzji.

Artykuł  7

Wejście w życie

Niniejsza decyzja wchodzi w życie następnego dnia po jej przyjęciu.

Sporządzono w Brukseli dnia 12 stycznia 2022 r.
W imieniu Rady
Przewodniczący
J.-Y. LE DRIAN
1 Dz.U. L 192 z 1.7.2014, s. 53.
2 Decyzja wykonawcza Rady (UE) 2018/1993 z dnia 11 grudnia 2018 r. w sprawie zintegrowanych uzgodnień UE dotyczących reagowania na szczeblu politycznym w sytuacjach kryzysowych (Dz.U. L 320 z 17.12.2018, s. 28).

Zmiany w prawie

MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.10.79

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2022/60 w sprawie mechanizmu koordynacji operacyjnej działań w zakresie zewnętrznego wymiaru migracji
Data aktu: 12/01/2022
Data ogłoszenia: 17/01/2022
Data wejścia w życie: 13/01/2022