Zalecenie 2021/402 w sprawie skutecznego aktywnego wspierania zatrudnienia w następstwie kryzysu związanego z COVID-19 (EASE)

ZALECENIE KOMISJI (UE) 2021/402
z dnia 4 marca 2021 r.
w sprawie skutecznego aktywnego wspierania zatrudnienia w następstwie kryzysu związanego z COVID-19 (EASE)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 292,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Epidemia COVID-19 i nadzwyczajne środki niezbędne do ograniczenia rozprzestrzeniania się wirusa i ochrony życia ludzkiego spowodowały w Unii Europejskiej duży i przedłużający się wstrząs gospodarczy. W trzecim kwartale 2020 r. PKB UE był o niemal 4,2 % niższy w porównaniu z tym samym kwartałem poprzedniego roku. Od drugiej połowy 2020 r. nastąpiło silne, ale niepełne odbicie; oczekuje się jednak, że nawrót zakażeń doprowadzi do umiarkowanego spadku i opóźni odbudowę gospodarki do drugiej połowy 2021 r. 1 .

(2) Reakcja polityczna na pandemię COVID-19 zarówno na szczeblu krajowym, jak i unijnym, odegrała zasadniczą rolę w ograniczaniu społeczno-gospodarczych skutków pandemii COVID-19. Stosowanie rozwiązań polegających na pracy w zmniejszonym wymiarze czasu i podobnych środków służących utrzymaniu miejsc pracy pomogło do tej pory powstrzymać wzrost bezrobocia powodowanego spadkiem aktywności gospodarczej. Na szczeblu UE stopa bezrobocia wzrosła między pierwszym a trzecim kwartałem 2020 r. o mniej niż jeden punkt procentowy. Działania polityczne korzystały z elastycznego finansowania z europejskich funduszy strukturalnych i inwestycyjnych w ramach inicjatyw inwestycyjnych w odpowiedzi na koronawirusa (CRII 2  i CRII Plus 3 ) oraz z europejskiego instrumentu tymczasowego wsparcia w celu zmniejszenia zagrożeń związanych z bezrobociem w sytuacji nadzwyczajnej (SURE) 4 .

(3) W przyszłości wynikające z kryzysu zmiany struktury konsumpcji oraz dwojaka transformacja - ekologiczna i cyfrowa, wspierane przez Europejski Zielony Ład 5  i europejską strategię cyfrową 6 , przekształcą nasze gospodarki. W niektórych sektorach sytuacja może się przez jakiś czas częściowo lub w ogóle nie poprawić, a przedsiębiorstwa mogą wyjść z kryzysu w trudnej sytuacji finansowej 7 . Chociaż Europejski Zielony Ład wyznacza naszą strategię wzrostu i oczekuje się, że przejście na bardziej ekologiczną gospodarkę doprowadzi do powstania w całej UE do 2050 r. nawet 2 mln dodatkowych miejsc pracy 8 , miejsca pracy w niektórych sektorach i regionach będą zagrożone likwidacją. Zmiany te mogą w perspektywie krótkoterminowej doprowadzić do wzrostu bezrobocia, natomiast tworzenie nowych miejsc pracy wysokiej jakości może wymagać czasu, w zależności od perspektyw gospodarczych i dostępności wykwalifikowanej siły roboczej. Rosnące bezrobocie i wzrost bierności zawodowej oznaczałyby utratę umiejętności, co mogłoby mieć negatywne skutki dla zainteresowanych osób i dla całej gospodarki. Bez skutecznych środków podnoszenia kwalifikacji i przekwalifikowywania istnieje ryzyko, że bezrobocie będzie się utrzymywać.

(4) W przypadku braku odpowiedniej reakcji politycznej młodzi ludzie prawdopodobnie zapłacą najwyższą cenę. Między pierwszym a trzecim kwartałem 2020 r. 9  wzrost stopy bezrobocia młodzieży w stosunku do ogólnej stopy bezrobocia potroił się. Pokolenie to może w nadchodzących latach zostać dotknięte opóźnionym wejściem na rynek pracy.

(5) Kryzys może również negatywnie wpłynąć na sytuację na rynku pracy grup w defaworyzowanych lub niedostatecznie na tym rynku reprezentowanych, takich jak kobiety, starsi pracownicy, osoby o niskich kwalifikacjach, osoby z niepełnosprawnościami, osoby mieszkające na obszarach wiejskich i oddalonych, osoby LGBTIQ, Romowie i inne mniejszości etniczne lub rasowe szczególnie zagrożone wykluczeniem lub dyskryminacją, a także osoby ze środowisk migracyjnych. W szczególności, jakkolwiek średni wskaźnik zatrudnienia kobiet w UE jest obecnie wyższy niż kiedykolwiek wcześniej, wiele kobiet nadal napotyka bariery utrudniające wejście na rynek pracy i pozostanie na nim, a wskaźniki zatrudnienia kobiet należy poprawić 10 .

(6) Konieczne jest strategiczne podejście na szczeblu unijnym i krajowym w celu stopniowego przejścia od środków nadzwyczajnych, wprowadzanych w kontekście pandemii, do środków niezbędnych do ułatwienia procesu realokacji siły roboczej i kapitału w procesie odbudowy. UE i państwa członkowskie powinny działać wspólnie w celu wspierania dynamicznego, sprzyjającego zatrudnieniu i włączeniu społecznemu ożywienia gospodarczego oraz ułatwienia na europejskim rynku pracy transformacji ekologicznej i cyfrowej. Należy zwrócić uwagę na ryzyko stopniowego wycofywania środków nadzwyczajnych bez wprowadzenia skutecznych nowych strategii politycznych wspierających pracowników i przedsiębiorstwa w okresie ożywienia gospodarczego.

(7) Aby wspierać zmiany stanu na rynku pracy w kontekście ożywienia gospodarczego i dwojakiej transformacji, potrzebne są spójne aktywne polityki rynku pracy, obejmujące tymczasowe zachęty do zatrudniania i zmiany pracy, polityki w zakresie umiejętności oraz doskonalenie służb zatrudnienia (dalej "skuteczne aktywne wspieranie zatrudnienia" lub "środki EASE"), przy pełnym wykorzystaniu dostępnych na ten cel unijnych środków finansowych.

(8) Terminowe i dobrze zaprojektowane wsparcie na rzecz zatrudnienia może przynieść korzyści pracownikom i przedsiębiorstwom oraz gospodarce i całemu społeczeństwu. Jeżeli pracownicy w sektorach gospodarki dotkniętych kryzysem będą odpowiednio wcześnie i aktywnie wspierani, jest bardziej prawdopodobne, że znajdą oni wysokiej jakości miejsca pracy w sektorach rozwijających się, takich jak ekologiczny i cyfrowy, czy też w sektorach charakteryzujących się innowacyjnymi modelami biznesowymi, ale także w gospodarce społecznej i w sektorach, w których brakuje wykwalifikowanej siły roboczej, takich jak sektor zdrowia i opieki.

(9) Tymczasowe zachęty do zatrudniania na rynku pracy mogą skutecznie wspierać tworzenie wysokiej jakości miejsc pracy w warunkach ograniczonego wzrostu gospodarczego na początkowych etapach ożywienia gospodarki. Powinny one być ukierunkowane i opracowane w taki sposób, aby ułatwić zmianę zatrudnienia i tworzenie nowych miejsc pracy, które nie powstałyby w przypadku braku tych zachęt. Populacja docelowa może obejmować grupy szczególnie wrażliwe i niedostatecznie reprezentowane, w tym wchodzących na rynek pracy młodych ludzi. W szczególności wspieranie przygotowania zawodowego może być skutecznym narzędziem rozwijania potrzebnych na rynku pracy umiejętności i pomagania młodym ludziom w znalezieniu zatrudnienia. Ponadto zachęty do zmiany pracy, sprzyjające zatrudnianiu przez nowych pracodawców pracowników zagrożonych zwolnieniem, mogą przyczynić się do ułatwienia tej zmiany i zwiększenia podaży wykwalifikowanej siły roboczej w rozwijających się sektorach. Wspieranie przedsiębiorczości, ze szczególnym uwzględnieniem młodzieży, kobiet i przedsiębiorców społecznych, może z pożytkiem uzupełniać takie środki, w tym wspierać je w stawianiu czoła niektórym z największych wyzwań stojących przed MŚP, takimi jak obowiązki regulacyjne, opóźnienia w płatnościach i dostęp do finansowania.

(10) Literatura ekonomiczna pokazuje, że zachęty do zatrudniania mogą wiązać się z większym średnim wzrostem zatrudnienia niż inne rodzaje aktywnej polityki rynku pracy. Oprócz programów szkoleniowych to one przynoszą najlepsze średnio- i długoterminowe skutki, ponieważ poprawiają umiejętności pracowników i zwiększają ich szanse na zatrudnienie. Zachęty do zatrudniania i zmiany pracy w połączeniu ze szkoleniem w miejscu pracy mogą być skuteczniejsze w zapewnianiu przydatnych na rynku pracy umiejętności niż inne środki na rzecz szkolenia. Ryzyko, że zachęty te mogą przyczyniać się do tworzenia miejsc pracy, które i tak zostałyby stworzone, można ograniczyć przez ukierunkowanie i stałe monitorowanie potrzeb w zakresie zatrudnienia. Ponadto ryzyko to jest mniejsze w kontekście kryzysu, gdyż istnieje większe prawdopodobieństwo, że środki w zakresie zatrudniania i przekwalifikowywania będą miały pozytywny wpływ 11 .

(11) Ukierunkowane na potrzeby rynku pracy możliwości podnoszenia kwalifikacji i przekwalifikowania mogą w kontekście istotnych zmian strukturalnych na rynkach pracy przynieść korzyści wszystkim przedsiębiorstwom i pracownikom, a w szczególności tym zwolnionym lub zagrożonym zwolnieniem. Środki takie powinny opierać się na odpowiednich danych na temat umiejętności i zindywidualizowanym podejściu, przy zapewnieniu pracownikom indywidualnych uprawnień do szkoleń. Ważną rolę mogą odgrywać krótkie kursy szkoleniowe i mogą one być zakończone otrzymaniem zaświadczenia o mikrokwalifikacjach, mogą też stanowić wsparcie dla partnerstwa między podmiotami publicznymi i prywatnymi.

(12) Skutecznym strategiom wspierającym zmianę pracy powinna towarzyszyć dobrze funkcjonująca pomoc służb zatrudnienia, dysponujących wzmocnionymi zdolnościami instytucjonalnymi i zdolnych do zapewniania osobom poszukującym pracy dostosowanego do ich potrzeb wsparcia, w tym poprzez zwiększone wykorzystanie narzędzi cyfrowych.

(13) Europejskie ramy jakości i skuteczności programów przygotowania zawodowego 12  oraz ramy jakości staży 13  zawierają wytyczne i najlepsze praktyki, które będą tym bardziej istotne w kontekście odbudowy. Należy szczególnie wspierać małe i średnie przedsiębiorstwa (MŚP) w zakresie zapewniania przygotowania zawodowego, w tym poprzez czasowe bonusy związane z rekrutacją lub, w stosownych przypadkach, redukcję kosztów pracy.

(14) Partnerzy społeczni mają do odegrania kluczową rolę we wspieraniu odbudowy naszych gospodarek, przyczyniając się jednocześnie do niwelowania - poprzez dialog - skutków społecznych pandemii oraz jej skutków dla zatrudnienia, a także do stawiania czoła wyzwaniom związanym z dwojaką transformacją. Unijne ramy jakości na rzecz przewidywania zmian i restrukturyzacji promują między innymi zaangażowanie partnerów społecznych w działania restrukturyzacyjne, w przewidywanie zmian i określanie potrzeb w zakresie umiejętności.

(15) W kontekście restrukturyzacji przedsiębiorstw kluczowe znaczenie będzie miało ułatwienie realokacji siły roboczej. Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1023 14  gwarantuje, że rentowne przedsiębiorstwa znajdujące się w trudnej sytuacji finansowej, aby mogły kontynuować działalność, mają dostęp do skutecznych narzędzi wczesnego ostrzegania i ram restrukturyzacji zapobiegawczej. Unijne ramy jakości na rzecz przewidywania zmian i restrukturyzacji 15  określają dobre praktyki przewidywania potrzeb w zakresie umiejętności i szkoleń w procesach restrukturyzacji przedsiębiorstw.

(16) Nowa strategia przemysłowa dla Europy 16  ma na celu stworzenie konkurencyjnego, neutralnego dla klimatu, czystego, opartego na obiegu zamkniętym i cyfrowego przemysłu europejskiego. Skupia się ona na europejskich ekosystemach przemysłowych, które obejmują wszystkie podmioty działające w łańcuchu wartości: od przedsiębiorstw po środowisko akademickie, jednostki badawcze, usługodawców i dostawców. Identyfikacja ekosystemów może zapewnić użyteczne ramy dla mapowania potrzeb w zakresie umiejętności.

(17) Zgodnie z Europejskim filarem praw socjalnych każdy ma prawo do wsparcia na rzecz poprawy perspektyw zatrudnienia lub samozatrudnienia, w tym wsparcia w poszukiwaniu pracy i szkoleniu, przy czym warunki zatrudnienia powinny być zgodne z kryteriami jakości 17 .

(18) Promowanie włączenia społecznego wymaga zapewnienia równych szans w procesie zmiany stanu na rynku pracy, bez względu na płeć, rasę lub pochodzenie etniczne, religię lub światopogląd, niepełnosprawność, wiek lub orientację seksualną. Należy nadal koncentrować się na osobach dorosłych o niskich kwalifikacjach czy umiejętnościach oraz na osobach ze środowisk migracyjnych. Podobnie żadne terytorium nie powinno w UE pozostać nieuwzględ- nione, od dużych miast po obszary wiejskie, przybrzeżne lub oddalone, w tym w najbardziej oddalonych regionach.

(19) Pakiet wsparcia na rzecz zatrudnienia ludzi młodych 18  został przyjęty w związku z trudnościami, z jakimi borykają się młodzi ludzie w całej UE, aby zapewnić im możliwość dostępu do stabilnej integracji na rynku pracy. W odpowiedzi państwa członkowskie przyjęły dwa zalecenia Rady dotyczące wzmocnienia zarówno gwarancji dla młodzieży 19 , jak i kształcenia i szkolenia zawodowego 20 , i obecnie je wdrażają.

(20) Europejski program na rzecz umiejętności służący zrównoważonej konkurencyjności, sprawiedliwości społecznej i odporności 21  zawiera kompleksowy plan wspierania rozwoju większej liczby lepszych umiejętności w celu ułatwienia przystosowania się do zmieniającego się rynku pracy. Ponadto w pakcie na rzecz umiejętności 22  zachęca się organizacje publiczne i prywatne do połączenia sił i podjęcia konkretnych działań na rzecz podnoszenia kwalifikacji i przekwalifikowania ludzi w Europie.

(21) Pakiety środków EASE będą najskuteczniejsze, jeśli będą wspierane odpowiednimi warunkami ramowymi, w tym nowoczesnymi instytucjami rynku pracy, usunięciem przeszkód dla inwestycji, wejścia na rynek, wzrostu i wyjścia przedsiębiorstw, skutecznym systemem ulg podatkowych, dobrze funkcjonującą administracją publiczną, w ogólnym kontekście zrównoważonych finansów publicznych. Realizacja odnośnych zaleceń dla poszczególnych krajów, przyjętych przez Radę w ramach europejskiego semestru, jest tym istotniejsza dla wspierania ożywienia gospodarczego i utrwalenia jego skutków.

(22) Sprostanie wyzwaniom rynku pracy w kontekście ożywienia gospodarczego i dwojakiej transformacji wymaga przeznaczenia odpowiednich zasobów na finansowanie środków EASE. Zgodnie z zasadą horyzontalną państwa członkowskie muszą zagwarantować, że nie będzie podwójnego finansowania z programów i instrumentów unijnych. Muszą one również dopilnować, aby te środki wsparcia były w stosownych przypadkach opracowywane w sposób zapewniający zgodność z zasadami pomocy państwa.

(23) Aktywne instrumenty rynku pracy i działania mające na celu zwiększenie zdolności publicznych służb zatrudnienia mogą się kwalifikować do wsparcia z funduszy strukturalnych, zwłaszcza z Europejskiego Funduszu Społecznego Plus (EFS+) 23  i z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) 24 , jak również z Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji 25 , Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji dla zwolnionych pracowników (EFG) 26 , Wsparcia na rzecz odbudowy służącej spójności oraz terytoriom Europy (REACT-EU) 27  oraz z pobrexitowej rezerwy dostosowawczej 28 . Państwa członkowskie mogą również skorzystać ze wsparcia z Instrumentu Wsparcia Technicznego (TSI) 29  w zakresie opracowywania i wdrażania reform w dziedzinie umiejętności i aktywnej polityki rynku pracy.

(24) Środki określone w niniejszym zaleceniu, mające na celu wspieranie tworzenia miejsc pracy i zatrudnienia, zwłaszcza te, które dotyczą odpowiednich wyzwań wskazanych w powiązanych zaleceniach dla poszczególnych krajów, mogą być wspierane z Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności w ramach spójnych pakietów reform i inwestycji. Środki EASE zaproponowane przez państwa członkowskie w ich planach odbudowy i zwiększania odporności powinny być zgodne z kryteriami kwalifikowalności i oceny określonymi w rozporządzeniu ustanawiającym Instrument 30 . Co do zasady, z instrumentu nie można finansować powtarzających się wydatków, z wyjątkiem należycie uzasadnionych przypadków; można finansować jedynie reformy i inwestycje, które mają trwały wpływ i prowadzą do zmian strukturalnych w administracji lub w odpowiednich obszarach polityki. Finansowanie w ramach Instrumentu będzie udzielane wyłącznie po wydanej przez Komisję pozytywnej ocenie zaproponowanych przez państwo członkowskie poszczególnych środków, zatwierdzeniu planów przez Radę oraz zadowalającej realizacji powiązanych celów pośrednich i końcowych.

(25) W konkluzjach Rady w sprawie europejskiego semestru 2021 31  zachęca się państwa członkowskie do uwzględnienia w swoich planach odbudowy i zwiększania odporności istotnych reform i inwestycji w dziedzinie rynku pracy, polityki społecznej, opieki zdrowotnej oraz kształcenia i szkolenia. W wytycznych Komisji dla państw członkowskich w sprawie planów 32  podkreślono, że powinny one być okazją do promowania zdecydowanej reakcji politycznej poprzez wspieranie przejścia w polityce zatrudnienia z utrzymania zatrudnienia na tworzenie wysokiej jakości miejsc pracy oraz wspieranie możliwości zmiany pracy, w celu ułatwienia i przyspieszenia zmian strukturalnych,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ZALECENIE:

1.
W związku z wyzwaniami na rynku pracy wynikającymi z pandemii COVID-19, z trwającego przechodzenia z sektorów upadających do działalności gospodarczej o wyższym potencjale wzrostu i wartości strategicznej w kontekście transformacji ekologicznej i cyfrowej, a także w związku ze zmianami demograficznymi, państwa członkowskie powinny promować ożywienie gospodarcze sprzyjające tworzeniu miejsc pracy, zachęcać do rozwoju umiejętności i wspierać ludzi w przechodzeniu do nowych, wysokiej jakości miejsc pracy, zgodnie z następującymi wytycznymi:

Spójne pakiety polityczne wspierające zmianę stanu na rynku pracy

2.
Państwa członkowskie powinny opracować spójne pakiety polityki, łączące środki tymczasowe i stałe, aby sprostać wyzwaniom na rynku pracy wywołanym pandemią i skutecznie przeprowadzić transformację ekologiczną i cyfrową.
3.
Pakiety te powinny składać się z trzech elementów opracowanych w niniejszym zaleceniu:
i)
zachęt do zatrudniania i zmiany pracy oraz wspierania przedsiębiorczości;
ii)
możliwości podnoszenia kwalifikacji i przekwalifikowania oraz środków wsparcia; a także
iii)
zwiększonego wsparcia ze strony służb zatrudnienia w zakresie zmiany pracy. Zwane są one dalej środkami EASE. W szczególności środki te powinny:
zostać uzupełnione wdrożeniem odnośnych zaleceń dla poszczególnych krajów przyjętych przez Radę w ramach europejskiego semestru,
opierać się na mapowaniu zapotrzebowania na umiejętności i ewentualnych niedoborów we wszystkich sektorach gospodarki i regionach, w tym w ekosystemach przemysłowych zdefiniowanych w nowej strategii przemysłowej dla Europy, w celu zidentyfikowania tych, które mają największy potencjał w zakresie tworzenia wysokiej jakości miejsc pracy, oraz ułatwienia przejścia na neutralną dla klimatu, zasobooszczędną gospodarkę o obiegu zamkniętym zgodnie z Europejskim Zielonym Ładem,
koncentrować się na transformacji ekologicznej i cyfrowej, również w oparciu o wyzwania i możliwości określone w krajowych planach w dziedzinie energii i klimatu, a także na grupach defaworyzowanych i niedostatecznie reprezentowanych na rynku pracy, w szczególności na ludziach młodych i kobietach.
4.
Państwa członkowskie powinny zachęcać pracodawców i przedstawicieli pracowników do przewidywania potrzeb w zakresie kapitału ludzkiego, w tym poprzez wspólne diagnozy, zindywidualizowane wsparcie dla pracowników i partnerstwa zewnętrzne, w celu zapewnienia wsparcia pracownikom, zgodnie z unijnymi ramami jakości na rzecz przewidywania zmian i restrukturyzacji.
5.
Państwa członkowskie powinny opierać się na dialogu społecznym i angażować partnerów społecznych w opracowywanie, wdrażanie i ocenę polityk, które tworzą w celu sprostania wyzwaniom na rynku pracy związanym z kryzysem COVID-19.
(i)
Zachęty do zatrudniania i zmiany pracy oraz wspieranie przedsiębiorczości
6.
Państwa członkowskie powinny wykorzystywać zachęty do zatrudniania i zmiany pracy w celu promowania tworzenia wysokiej jakości miejsc pracy i wspierania zdolności do zatrudnienia pracowników, co powinno towarzyszyć ich przechodzeniu z sektorów upadających do sektorów rozwijających się, w tym ekologicznego i cyfrowego. Zachęty te powinny być ukierunkowane i ograniczone w czasie, a wsparcie powinno być stopniowo wycofywane, a także obejmować odpowiednie zabezpieczenia w celu zagwarantowania, że nowo utworzone miejsca pracy będą rentowne i utrzymają się po wygaśnięciu zachęt. Powinny one zazwyczaj obejmować również silny, mający znaczenie dla rynku pracy element szkoleniowy oraz, w stosownych przypadkach, uwzględniać regionalny wymiar potrzeb rynku pracy.
7.
Państwa członkowskie powinny wprowadzić lub wzmocnić systemy wsparcia przygotowania zawodowego i płatnych staży, w szczególności w mikroprzedsiębiorstwach oraz małych i średnich przedsiębiorstwach, a także w sektorach borykających się ze szczególnym niedoborem umiejętności. Programy te powinny obejmować silny element szkoleniowy oraz podlegać monitorowaniu i ocenie, oferując drogę do stabilnej integracji na rynku pracy Wsparcie powinno być powiązane z odpowiednimi ramami służącymi poprawie jakości miejsc pracy, takimi jak europejskie ramy jakości i skuteczności programów przygotowania zawodowego lub ramy jakości staży.
8.
Państwa członkowskie powinny wspierać dotacje na rozpoczęcie działalności, pożyczki i dostępność kapitału w celu promowania przedsiębiorczości, czemu towarzyszyć powinien lepszy dostęp osób samozatrudnionych do ochrony socjalnej. Działania powinny łączyć finansowe i niefinansowe wsparcie dla przedsiębiorców, podmiotów ponownie rozpoczynających działalność i potencjalnych przedsiębiorców. Dostosowane do potrzeb wsparcie powinno być w sprzyjający włączeniu społecznemu sposób skierowane do osób pochodzących z grup niedostatecznie reprezentowanych i defaworyzowanych, a także do projektów społecznych, ekologicznych i cyfrowych.
(ii)
Możliwości podnoszenia kwalifikacji i przekwalifikowania oraz środki wsparcia
9.
Państwa członkowskie powinny wprowadzić kompleksowe strategie na rzecz umiejętności dla różnych sektorów gospodarki i ekosystemów gospodarczych, wspierając w tym celu współpracę między przedsiębiorstwami, partnerami społecznymi, instytucjami edukacyjnymi i szkoleniowymi, publicznymi służbami zatrudnienia i innymi odpowiednimi zainteresowanymi stronami, we wszystkich ekosystemach przemysłowych i łańcuchach wartości lub regionach, zgodnie z paktem na rzecz umiejętności, a także ułatwiając mobilność geograficzną i międzysektorową, mając na celu wsparcie zielonej i cyfrowej transformacji.
10.
Państwa członkowskie powinny opracować aktualne informacje na temat rynku pracy i umiejętności, w tym na szczeblu regionalnym, transgranicznym i sektorowym, w celu informowania o programach kształcenia i szkolenia oraz wspierania publicznych służb zatrudnienia. Informacje na temat umiejętności powinny być szeroko dostępne dla poszczególnych osób i odpowiednich zainteresowanych stron.
11.
Państwa członkowskie powinny zadbać o to, by kształcenie i szkolenie odpowiadało potrzebom na rynku pracy. W szczególności programy kształcenia i szkolenia zawodowego powinny oferować zrównoważony zestaw umiejętności i kompetencji zawodowych oraz tworzyć możliwości uczenia się w miejscu pracy i przygotowania zawodowego, ze szczególnym uwzględnieniem ludzi młodych. Krótkie kursy, lepiej dostosowane do potrzeb osób pracujących, mogą ułatwić elastyczne ścieżki kariery, w tym dla osób starszych.
12.
Państwa członkowskie powinny zapewnić osobom dorosłym, niezależnie od ich obecnej sytuacji na rynku pracy, uprawnienia do szkoleń i poradnictwa zawodowego, których jakość będzie gwarantowana, w celu zaspokojenia ich przyszłych potrzeb zawodowych. Łączenie takich uprawnień, w miarę możliwości, z płatnym urlopem szkoleniowym może zmaksymalizować ich potencjał.
13.
Państwa członkowskie powinny zwiększyć zdolności w zakresie uznawania i walidacji uczenia się i doświadczeń zdobytych poza formalnym kształceniem i szkoleniem, tak aby pracownicy mogli informować o swoich umiejętnościach potencjalnych pracodawców, promując w ten sposób skuteczną realokację siły roboczej, zgodnie z zaleceniem Rady z 2012 r. w sprawie walidacji uczenia się pozaformalnego i nieformalnego oraz jej oceną za 2020 r. W tym kontekście zaświadczenia o mikrokwalifikacjach mogą ułatwić przenoszenie i uznawanie efektów uczenia się nabytych podczas krótkich kursów lub doświadczeń edukacyjnych.
(iii)
Zwiększone wsparcie ze strony służb zatrudnienia w zakresie zmiany pracy
14.
Państwa członkowskie powinny zapewnić osobom poszukującym pracy zindywidualizowane wsparcie obejmujące doradztwo, poradnictwo i mentoring, ocenę i walidację umiejętności, pomoc w poszukiwaniu pracy, wsparcie w zakresie przedsiębiorczości oraz, w razie potrzeby, kierowanie do służb społecznych. Szczególną uwagę należy zwrócić na ludzi młodych, zwłaszcza tych wchodzących na rynek pracy, oraz na przeciwdziałanie dyskryminacji ze względu na płeć i innym formom dyskryminacji.
15.
Państwa członkowskie powinny oferować wsparcie pracownikom dotkniętym restrukturyzacją przedsiębiorstw, w ścisłej współpracy z przedsiębiorstwami poszukującymi dodatkowych umiejętności i siły roboczej. Wsparcie takie mogłoby obejmować spersonalizowane ścieżki kariery, wyposażanie ich w umiejętności potrzebne do przeniesienia na inne stanowiska w ramach tego samego przedsiębiorstwa, plany ponownego zatrudnienia lub zewnętrzne szkolenia i przenoszenie do innych przedsiębiorstw, a także ułatwianie mobilności transgranicznej i promowanie uznawania lub walidacji umiejętności.
16.
Państwa członkowskie powinny dopilnować, że publiczne służby zatrudnienia będą dysponowały zdolnościami operacyjnymi niezbędnymi do bezpośredniego udzielania lub przyczyniania się do udzielania różnych form wsparcia, o których mowa powyżej. We współpracy ze służbami socjalnymi należy promować działania informacyjne publicznych służb zatrudnienia, ze szczególnym uwzględnieniem osób długotrwale bezrobotnych lub nieaktywnych zawodowo.

Możliwości finansowania, monitorowanie i sprawozdawczość

17.
Państwa członkowskie powinny przeznaczyć odpowiednie zasoby na finansowanie działań EASE, gwarantując jednocześnie, że nie będzie podwójnego finansowania środków finansowanych w ramach programów i instrumentów unijnych. Państwa członkowskie powinny również dopilnować, aby te środki wsparcia były w stosownych przypadkach opracowywane w sposób zapewniający zgodność z zasadami pomocy państwa.
18.
Aby opracować i wdrożyć środki EASE, państwa członkowskie powinny w pełni wykorzystywać dostępne na szczeblu UE środki funduszy strukturalnych, zwłaszcza Europejskiego Funduszu Społecznego Plus (EFS+) i Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR), Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji, Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji (EFG), Wsparcia na rzecz odbudowy służącej oraz terytoriom Europy (REACT-EU), pobrexitowej rezerwy dostosowawczej oraz Instrumentu Wsparcia Technicznego.
19.
Państwa członkowskie powinny włączyć środki EASE do planów odbudowy i zwiększania odporności przedkładanych Komisji w celu otrzymania wsparcia w ramach Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności. Zgodnie z warunkami określonymi w ramach prawnych Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności kwalifikowalność takich środków zależeć będzie m.in. od ich dostosowania do zakresu i celów Instrumentu, ich wkładu w rozwiązywanie problemów wskazanych w odpowiednich zaleceniach dla poszczególnych krajów przyjętych przez Radę w ramach europejskiego semestru oraz ich komplementarności i koordynacji z innymi programami i instrumentami UE, z myślą o pełnym i optymalnym wykorzystaniu dostępnego wsparcia.
20.
Państwa członkowskie powinny monitorować i oceniać środki EASE, tak aby można było opracować polityki i interwencje w większym stopniu oparte na dowodach, zapewniając efektywne wykorzystanie zasobów i pozytywne zwroty z inwestycji, a także przedstawiać za pośrednictwem istniejących ram sprawozdania na temat doświadczeń i postępów w promowaniu zatrudnienia i wspieraniu zmiany pracy.
Sporządzono w Brukseli dnia 4 marca 2021 r.
W imieniu Komisji
Nicolas SCHMIT
Członek Komisji
1 Komisja Europejska (2021): Europejska prognoza gospodarcza - zima 2021 r. (śródokresowa). European Economy, Institutional Paper 144, luty 2021 r.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/460 z dnia 30 marca 2020 r. zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013 oraz (UE) nr 508/2014 w odniesieniu do szczególnych środków w celu uruchomienia inwestycji w systemach ochrony zdrowia państw członkowskich oraz w innych sektorach ich gospodarek w odpowiedzi na epidemię COVID-19 (Inicjatywa inwestycyjna w odpowiedzi na koronawirusa) (Dz.U. L 99 z 31.3.2020, s. 5).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/558 z dnia 23 kwietnia 2020 r. zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1301/2013 i (UE) nr 1303/2013 w odniesieniu do szczególnych środków zapewniających wyjątkową elastyczność na potrzeby wykorzystania europejskich funduszy strukturalnych i inwestycyjnych w odpowiedzi na pandemię COVID-19 (Dz.U. L 130 z 24.4.2020, s. 1).
4 Rozporządzenie Rady (UE) 2020/672 z dnia 19 maja 2020 r. w sprawie ustanowienia europejskiego instrumentu tymczasowego wsparcia w celu zmniejszenia zagrożeń związanych z bezrobociem w sytuacji nadzwyczajnej (SURE), jaka wystąpiła w związku z pandemią COVID-19 (Dz.U. L 159 z 20.5.2020, s. 1).
5 Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów, Europejski Zielony Ład, COM(2019) 640 final.
6 Komisja Europejska (2020), Strategia UE "Kształtowanie cyfrowej przyszłości Europy".
7 Jak wynika z analizy przeprowadzonej przez pracowników Banku Rozrachunków Międzynarodowych, można oczekiwać, że do końca 2021 r. liczba przypadków upadłości przedsiębiorstw w gospodarkach rozwiniętych znacznie wzrośnie. Zob.: Banerjee, R. Cornelli, G. and E. Zakrajšek (2020) "The outlook for business bankrupts" (Perspektywy upadłości przedsiębiorstw), BIS Bulletin nr 30.
8 Komisja Europejska (2019) "Zatrudnienie i kwestie społeczne w Europie, 2019".
9 Między pierwszym a trzecim kwartałem 2020 r. stopa bezrobocia osób w wieku od 15 do 24 lat wzrosła w UE o 3 punkty procentowe, podczas gdy ogólna stopa bezrobocia wzrosła o 0,8 punktu procentowego. Źródło: dane Eurostatu.
10 Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów - Unia równości: strategia na rzecz równouprawnienia płci na lata 2020-2025, COM(2020) 152 final.
11 "Programy w zakresie aktywnej polityki rynku pracy są zazwyczaj szczególnie korzystne, gdy ich uczestnicy są werbowani w okresie pogorszenia koniunktury, a kończą je w korzystnych warunkach ekonomicznych". Card, D., Kluve, J., & Weber, A. (2018), What works? A meta-analysis of recent active labor market program evaluations. Journal of the European Economic Association, 16(3), 894-931, s. 34.
12 Zalecenie Rady z dnia 15 marca 2018 r. w sprawie europejskich ram jakości i skuteczności przygotowania zawodowego (Dz.U. C 153 z 2.5.2018, s. 1).
13 Zalecenie Rady z dnia 10 marca 2014 r. w sprawie ram jakości staży (Dz.U. C 88 z 27.3.2014, s. 1).
14 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1023 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie ram restrukturyzacji zapobiegawczej, umorzenia długów i zakazów prowadzenia działalności oraz w sprawie środków zwiększających skuteczność postępowań dotyczących restrukturyzacji, niewypłacalności i umorzenia długów, a także zmieniająca dyrektywę (UE) 2017/1132 (dyrektywa o restrukturyzacji i upadłości) (Dz.U. L 172 z 26.6.2019, s. 18).
15 Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów - "Ramy jakości UE na rzecz przewidywania zmian i restrukturyzacji", COM(2013) 882 final.
16 Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów - "Nowa strategia przemysłowa dla Europy", COM(2020) 102 final.
17 Rada Unii Europejskiej (2017), międzyinstytucjonalna proklamacja Europejskiego filaru praw socjalnych.
18 Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów "Wspieranie zatrudnienia ludzi młodych: pomost do zatrudnienia dla kolejnego pokolenia", COM(2020) 276 final.
19 Zalecenie Rady z dnia 30 października 2020 r. w sprawie pomostu do zatrudnienia - wzmocnienia gwarancji dla młodzieży oraz zastępujące zalecenie Rady z dnia 22 kwietnia 2013 r. w sprawie ustanowienia gwarancji dla młodzieży (Dz.U. C 372 z 4.11.2020, s. 1).
20 Zalecenie Rady z dnia 24 listopada 2020 r. w sprawie kształcenia i szkolenia zawodowego na rzecz zrównoważonej konkurencyjności, sprawiedliwości społecznej i odporności (Dz.U. C 417 z 2.12.2020, s. 1).
21 Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów "Europejski program na rzecz umiejętności służący zrównoważonej konkurencyjności, sprawiedliwości społecznej i odporności", COM(2020)274 final.
22 Komisja Europejska (2020), Pakt na rzecz Umiejętności.
23 Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie Europejskiego Funduszu Społecznego Plus (ESF+), COM(2018) 382 final.
24 Wniosek Komisji dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i Funduszu Spójności, COM(2018) 372 final.
25 Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego Fundusz na rzecz Sprawiedliwej Transformacji, COM(2020) 22 final.
26 Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji (EFG), COM(2018) 380 final.
27 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/2221 z dnia 23 grudnia 2020 r. zmieniające rozporządzenie (UE) nr 1303/2013 w odniesieniu do zasobów dodatkowych i przepisów wykonawczych w celu zapewnienia pomocy na wspieranie kryzysowych działań naprawczych w kontekście pandemii COVID-19 i jej skutków społecznych oraz przygotowanie do ekologicznej i cyfrowej odbudowy gospodarki zwiększającej jej odporność (REACT-EU) (Dz.U. L 437 z 28.12.2020, s. 30).
28 Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego pobrexitową rezerwę dostosowawczą, COM(2020) 854 final.
29 Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego Instrument Wsparcia Technicznego, COM(2020) 409 final.
30 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/241 z dnia 12 lutego 2021 r. ustanawiające Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności (Dz.U. L 57 z 18.2.2021, s. 17).
31 Konkluzje Rady w sprawie europejskiego semestru 2021: zatrudnienie i aspekty społeczne rocznej strategii zrównoważonego wzrostu gospodarczego na 2021 r.
32 SWD(2021) 12 final, część 1/2.

Zmiany w prawie

Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024