a także mając na uwadze, co następuje:(1) Zgodnie z decyzją (WPZiB) 2021/509 1 ustanowiono Europejski Instrument na rzecz Pokoju ("EPF") w celu finansowania przez państwa członkowskie działań Unii w ramach wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa służących utrzymaniu pokoju, zapobieganiu konfliktom i umacnianiu bezpieczeństwa międzynarodowego na mocy art. 21 ust. 2 lit. c) Traktatu. W szczególności, zgodnie z art. 1 ust. 2 lit. b) ppkt (i) decyzji (WPZiB) 2021/509, EPF może finansować działania mające na celu wzmocnienie zdolności państw trzecich oraz organizacji regionalnych i międzynarodowych dotyczących kwestii wojskowych i obronnych.
(2) Obecny kryzys w Mali i w regionie Sahelu ma charakter wielowymiarowy, ponadto istnieje bardzo istotne zagrożenie rozszerzenia się na kraje sąsiednie, w szczególności na region Zatoki Gwinejskiej. Społeczność międzynarodowa, w tym Unia a także państwa członkowskie poczyniła ostatnio istotne wysiłki, by wspierać Republikę Mali w jej walce z terroryzmem. Misja szkoleniowa Unii Europejskiej w Mali (EUTM Mali) nadal wspiera budowanie zdolności malijskich sił zbrojnych, w ramach zintegrowanego podejścia UE do kryzysu w Mali.
(3) W swoich rezolucjach 2391(2017) oraz 2480 (2019) dotyczących Mali, Rada Bezpieczeństwa Narodów Zjednoczonych potwierdziła swoje zdecydowane zaangażowanie na rzecz suwerenności, niezależności, jedności i integralności terytorialnej państw Grupy Pięciu na rzecz Sahelu (G5 Sahel), a mianowicie Burkiny Faso, Czadu, Mali, Mauretanii i Nigru, wyraziła uznanie dla wkładu dwustronnych i wielostronnych partnerów we wzmacnianie zdolności bezpieczeństwa w regionie Sahelu, w szczególności dla misji Unii Europejskiej (EUTM Mali, EUCAP Sahel Mali i EUCAP Sahel Niger) zapewniających szkolenia i doradztwo strategiczne krajowym siłom bezpieczeństwa w regionie Sahelu, z zadowoleniem przyjęła wysiłki francuskich sił zbrojnych wspierające operacje wspólnych sił G5 Sahel, a także wezwała do właściwej koordynacji, wymiany informacji oraz, w stosownych przypadkach, wzajemnej pomocy między Wszechstronną Zintegrowaną Misją Stabilizacyjną ONZ w Mali, malijskimi siłami zbrojnymi, wspólnymi siłami G5 Sahel, francuskimi siłami zbrojnymi oraz misjami Unii Europejskiej w Mali.
(4) W swoim piśmie z dnia 4 listopada 2021 r. skierowanym do Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa (zwanego dalej "Wysokim Przedstawicielem") Minister Spraw Zagranicznych Mali zwrócił się do Unii o kontynuację i intensyfikację wsparcia dla malijskich sił zbrojnych w trzech głównych obszarach, w powiązaniu z misją EUTM Mali.
(5) Ten środek pomocy ma być realizowany z uwzględnieniem zasad i wymogów określonych w decyzji (WPZiB) 2021/509, a w szczególności zgodnie ze wspólnym stanowiskiem Rady 2008/944/WPZiB 2 i zgodnie z przepisami dotyczącymi realizacji dochodów i wydatków w ramach EPF.
(6) Wykonanie będzie również związane z regularną oceną sytuacji politycznej w Mali, zgodnie ze zintegrowanymi ramami metodycznymi służącymi ocenie i określeniu wymaganych środków łagodzących i kontroli w odniesieniu do środków pomocy ramach EPF. Wykonanie nie powinno w szczególności naruszać interesów Unii i jej państw członkowskich w zakresie bezpieczeństwa i obrony.
(7) Rada potwierdza, że jest zdecydowana chronić, propagować i urzeczywistniać prawa człowieka, podstawowe wolności i zasady demokratyczne, umacniać praworządność i dobre sprawowanie władzy zgodnie z Kartą Narodów Zjednoczonych, Powszechną deklaracją praw człowieka i prawem międzynarodowym, w szczególności prawem międzynarodowym w zakresie praw człowieka oraz międzynarodowym prawem humanitarnym,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: