a także mając na uwadze, co następuje:(1) Zgodnie z decyzją Rady (WPZiB) 2021/509 1 ustanowiono Europejski Instrument na rzecz Pokoju (zwany dalej "EPF") w celu finansowania przez państwa członkowskie działań Unii w ramach wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa służących utrzymaniu pokoju, zapobieganiu konfliktom i umacnianiu bezpieczeństwa międzynarodowego na mocy art. 21 ust. 2 lit. c) Traktatu. W szczególności, zgodnie z art. 1 ust. 2 lit. b) ppkt (i) decyzji (WPZiB) 2021/509, EPF może finansować działania służące wzmocnieniu zdolności państw trzecich oraz organizacji regionalnych i międzynarodowych dotyczących kwestii wojskowych i obronnych.
(2) Unia zdecydowanie popiera suwerenność i integralność terytorialną Republiki Mołdawii w jej granicach uznanych przez społeczność międzynarodową, uwzględniając specjalny status Naddniestrza. Unia zależy na kompleksowym, pokojowym i trwałym rozwiązaniu konfliktu naddniestrzańskiego w formacie 5+2.
(3) Układ o stowarzyszeniu między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej oraz ich państwami członkowskimi, z jednej strony, a Republiką Mołdawii, z drugiej strony 2 ma na celu pogłębienie dialogu i współpracy w dziedzinie polityki zagranicznej i bezpieczeństwa, w tym wspólnej polityki bezpieczeństwa i obrony (WPBiO), i dotyczy między innymi kwestii zapobiegania konfliktom, zarządzania kryzysowego i stabilności w regionie.
(4) We wspólnym komunikacie z marca 2020 r. pt. "Polityka Partnerstwa Wschodniego po 2020 r.: Wzmacnianie odporności - Partnerstwo Wschodnie, które służy wszystkim" oraz we wspólnym dokumencie roboczym z lipca 2021 r. pt. "Odbudowa, odporność i reformy: priorytety Partnerstwa Wschodniego po 2020 r." podkreślono, w nadchodzących latach wzmocnienie odporności dla regionu Partnerstwa Wschodniego.
(5) Siły zbrojne Republiki Mołdawii odgrywają ważną rolę w zapewnianiu bezpieczeństwa i stabilności w tym kraju. Sytuacja w zakresie bezpieczeństwa wymaga wzmocnienia zdolności wojskowych, które można wykorzystać również podczas reagowania kryzysowego w celu zapewnienia bezpieczeństwa i ochrony ludności cywilnej.
(6) Rząd Republiki Mołdawii jest zaangażowany we wdrażanie reform, w tym w sektorze bezpieczeństwa i obrony, co pociąga za sobą znaczne wydatki finansowe i materialne. Aby wspierać te wysiłki, Unia pragnie przyczynić się do wzmocnienia stwierdzonych zdolności wojskowych sił zbrojnych Republiki Mołdawii.
(7) W swoim piśmie z dnia 11 października 2021 r. skierowanym do Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa (zwanego dalej "Wysokim Przedstawicielem") wicepremier oraz minister spraw zagranicznych i integracji europejskiej Republiki Mołdawii, zwrócili się, zgodnie z art. 59 ust. 1 decyzji (WPZiB) 2021/509, o wsparcie sił zbrojnych poprzez wzmocnienie zdolności Wojskowej Służby Medycznej i Batalionu Inżynieryjnego.
(8) Ten środek pomocy ma być realizowany z uwzględnieniem zasad i wymogów określonych w decyzji (WPZiB) 2021/509 oraz zgodnie z przepisami dotyczącymi realizacji dochodów i wydatków w ramach EPF oraz zgodnie ze wspólnym stanowiskiem Rady 2008/944/WPZiB 3 .
(9) Rada potwierdza, że jest zdecydowana chronić, propagować i urzeczywistniać prawa człowieka, podstawowe wolności i zasady demokratyczne, umacniać praworządność i dobre sprawowanie władzy zgodnie z Kartą Narodów Zjednoczonych, Powszechną deklaracją praw człowieka i prawem międzynarodowym, w szczególności prawem międzynarodowym w zakresie praw człowieka oraz międzynarodowym prawem humanitarnym,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: