a także mając na uwadze, co następuje:(1) W dniu 19 listopada 2018 r. Rada przyjęła strategię UE na rzecz zwalczania nielegalnej broni palnej, broni strzeleckiej i lekkiej (BSiL) oraz amunicji do tych rodzajów broni pt. "Zabezpieczenie broni, ochrona obywateli" (zwaną dalej "strategią UE dotyczącą BSiL").
(2) Od ponad trzech dziesięcioleci państwa Europy Południowo-Wschodniej stoją w obliczu poważnych zagrożeń i wyzwań związanych z destabilizującym gromadzeniem i niekontrolowanym rozprzestrzenianiem nielegalnej broni strzeleckiej i lekkiej (BSiL) oraz amunicji konwencjonalnej przez ich granice i na całym ich terytorium. Zagrożenia te mają szersze negatywne skutki dla całej Europy i poza nią. W strategii UE dotyczącej BSiL stwierdzono, że chociaż w ostatnich latach poczyniono znaczne postępy, szczególnie w Europie Południowo-Wschodniej, skala gromadzenia BSiL i amunicji, nieodpowiednie warunki składowania, rozpowszechnione nielegalne posiadanie i luki we wdrażaniu nadal ograniczają skuteczność działań w zakresie kontroli broni palnej i BSiL w niektórych częściach Bałkanów Zachodnich.
(3) Na szczeblu regionalnym strategia UE dotycząca BSiL zobowiązuje Unię i jej państwa członkowskie do pomocy we wzmacnianiu zdolności w zakresie egzekwowania prawa, aby wykrywać i zwalczać siatki nielegalnego handlu bronią, zakazać ich działania oraz zapobiegać sytuacjom, w których broń palna trafia w ręce terrorystów i przestępców za pośrednictwem nielegalnego rynku, m.in. poprzez blokowanie nielegalnego finansowania i transportu broni oraz wzmocnienie roli policji granicznej, organów celnych i portowych w walce z nielegalnym przepływem broni drogą morską. Unia i jej państwa członkowskie są zdecydowane pomagać innym państwom w poprawie zarządzania zapasami i zwiększeniu ich bezpieczeństwa poprzez wzmocnienie krajowych ram prawnych i administracyjnych oraz wzmocnienie instytucji, które regulują legalne dostawy i zarządzanie zapasami BSiL i amunicji na potrzeby obronności i bezpieczeństwa.
(4) Zgodnie ze strategią UE dotyczącą BSiL, Unia wzmocni dialog i współpracę z organizacjami regionalnymi zajmującymi się kontrolą BSiL, dostosowując swoje działania do regionalnych strategii i planów działania.
(5) W 2000 r. państwa-uczestnicy Organizacji Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie (OBWE) przyjęły dokument OBWE na temat BSiL 1 , w którym zobowiązały się do zwalczania nielegalnego handlu BSiL we wszystkich jego aspektach. W dokumencie tym podkreślono również, jak destabilizujące skutki dla bezpieczeństwa w skali krajowej, regionalnej i międzynarodowej mogą mieć: nadmierne gromadzenie BSiL oraz złe zarządzanie zapasami i ich niedostateczne zabezpieczenie.
(6) Ponadto w 2003 r. państwa-uczestnicy OBWE przyjęły dokument o zapasach amunicji konwencjonalnej 2 , tym samym dostrzegając ryzyko dla bezpieczeństwa i ochrony, jakie stanowi nadmierne nagromadzenie amunicji konwencjonalnej. Aby zaradzić temu ryzyku, państwa te postanowiły stworzyć praktyczną procedurę świadczenia pomocy przy niszczeniu nadwyżek amunicji konwencjonalnej lub udoskonalenia praktyk zarządzania zapasami i praktyk w zakresie ich zabezpieczania.
(7) W dokumentach OBWE na temat BSiL i zapasów amunicji konwencjonalnej uznano niszczenie za preferowaną metodę pozbywania się nadwyżek BSiL i amunicji konwencjonalnej.
(8) Projekt wspierany niniejszą decyzją Rady uwzględni inne inicjatywy regionalne, w szczególności plan działania dla Bałkanów Zachodnich 3 , prace w ramach Programu Narodów Zjednoczonych ds. Rozwoju (UNDP)/Centrum Kontroli Broni Strzeleckiej i Lekkiej dla Europy Wschodniej i Południowo-Wschodniej (SEESAC) oraz odpowiednie działania Komisji Europejskiej w Europie Południowo-Wschodniej związane z kontrolą zbrojeń i nielegalnym handlem bronią.
Projekt będzie realizowany w koordynacji z powiązaną pomocą Unii udzielaną jurysdykcjom w Europie Południowo-Wschodniej (decyzje Rady (WPZiB) 2018/101 4 oraz (WPZiB) 2017/915 5 ), ze współpracą regionalną z Bałkanami Zachodnimi w dziedzinie kontroli BSiL realizowaną przez UNDP/SEESAC (decyzje Rady (WPZiB) 2019/2011 6 , (WPZiB) 2018/1788 7 oraz (WPZiB) 2016/2356 8 ) oraz ze współpracą między organami ścigania UE i Europy Południowo-Wschodniej w dziedzinie nielegalnego handlu bronią palną, przy wsparciu ze strony Dyrekcji Generalnej Komisji Europejskiej ds. Migracji i Spraw Wewnętrznych (DG HOME), Agencji Unii Europejskiej ds. Współpracy Organów Ścigania (Europolu) i europejskiej multidyscyplinarnej platformy przeciwko zagrożeniom przestępstwami (EMPACT).
(9) Unia wcześniej wspierała wysiłki OBWE na mocy decyzji Rady 2012/662/WPZiB 9 dotyczącej wspierania działań zmniejszających ryzyko nielegalnego handlu BSiL oraz nadmiernego jej gromadzenia w regionie OBWE. W dniu 4 sierpnia 2017 r. Rada przyjęła decyzję (WPZiB) 2017/1424 w sprawie wsparcia działań OBWE mających na celu zmniejszenie ryzyka nielegalnego handlu i nadmiernego gromadzenia broni strzeleckiej i lekkiej oraz amunicji konwencjonalnej w Republice Macedonii Północnej i w Gruzji 10 . W dniu 2 grudnia 2019 r. Rada przyjęła decyzję (WPZiB) 2019/2009 11 w sprawie wspierania wysiłków Ukrainy na rzecz zwalczania nielegalnego handlu bronią, amunicją i materiałami wybuchowymi, we współpracy z OBWE.
(10) W dniu 30 czerwca 2018 r. podczas trzeciej konferencji Organizacji Narodów Zjednoczonych poświęconej przeglądowi postępów w realizacji programu działania ONZ przeciwko nielegalnej broni strzeleckiej i lekkiej przyjęto dokument końcowy, w którym państwa ponownie zobowiązały się do zapobiegania przenikaniu BSiL oraz do zwalczania tego zjawiska. Państwa potwierdziły swoją wolę kontynuowania współpracy międzynarodowej i zacieśnienia współpracy regionalnej poprzez poprawę koordynacji, konsultacji, wymiany informacji i współpracy operacyjnej, z udziałem właściwych organizacji regionalnych i subregionalnych, jak również organów ścigania, organów kontroli granicznej oraz organów wydających zezwolenia na wywóz i przywóz.
(11) Rezolucja Zgromadzenia Ogólnego Narodów Zjednoczonych z dnia 25 września 2015 r. zatytułowana "Przekształcamy nasz świat: program działań na rzecz zrównoważonego rozwoju do roku 2030" potwierdza, że zwalczanie nielegalnego handlu bronią strzelecką i lekką jest niezbędne, by osiągnąć wiele celów zrównoważonego rozwoju, w tym celów związanych z pokojem, sprawiedliwością i silnymi instytucjami, zmniejszaniem ubóstwa, wzrostem gospodarczym, zdrowiem, równouprawnieniem płci oraz bezpieczeństwem miast. Dlatego też w ramach jej celu zrównoważonego rozwoju nr 16.4 wszystkie państwa zobowiązały się, że znacznie ograniczą nielegalne przepływy finansowe i przepływy broni.
(12) W planie działań na rzecz rozbrojenia zatytułowanym "Zabezpieczenie naszej wspólnej przyszłości", przedstawionym w dniu 24 maja 2018 r. przez Sekretarza Generalnego ONZ wezwano do zajęcia się problemem nadmiernego gromadzenia broni konwencjonalnej i nielegalnego handlu tą bronią oraz do wspierania krajowego podejścia do kwestii broni strzeleckiej,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
1 FSC.DOC/1/00/Rev.1
2 FSC.DOC/1/03/Rev.1
3 W dniu 10 lipca 2018 r. na szczycie Bałkanów Zachodnich w Londynie przyjęto regionalny plan działania na rzecz trwałego rozwiązania kwestii nielegalnego posiadania i niewłaściwego wykorzystywania BSiL i broni palnej oraz amunicji do nich, a także nielegalnego handlu taką bronią i amunicją na Bałkanach Zachodnich do 2024 r.
4 Decyzja Rady (WPZiB) 2018/101 z dnia 22 stycznia 2018 r. w sprawie propagowania skutecznych kontroli wywozu broni (Dz.U. L 17 z 23.1.2018, s. 40).
5 Decyzja Rady (WPZiB) 2017/915 z dnia 29 maja 2017 r. w sprawie działań informacyjnych Unii wspierających wdrożenie Traktatu o handlu bronią (Dz.U. L 139 z 30.5.2017, s. 38).
6 Decyzja Rady (WPZiB) 2019/2111 z dnia 9 grudnia 2019 r. wspierająca działania SEESAC w zakresie rozbrojenia i kontroli zbrojeń w Europie Południowo-Wschodniej zmniejszające zagrożenie związane z nielegalną bronią strzelecką i lekką oraz amunicją do tych rodzajów broni (Dz.U. L 318 z 10.12.2019, s. 147).
7 Decyzja Rady (WPZiB) 2018/1788 z dnia 19 listopada 2018 r. w sprawie wsparcia Centrum Kontroli Broni Strzeleckiej i Lekkiej dla Europy Wschodniej i Południowo-Wschodniej (SEESAC) w realizacji regionalnego planu działania w sprawie zwalczania nielegalnego handlu bronią na Bałkanach Zachodnich (Dz.U. L 293 z 20.11.2018, s. 11).
8 Decyzja Rady (WPZiB) 2016/2356 z dnia 19 grudnia 2016 r. wspierająca działania SEESAC w zakresie rozbrojenia i kontroli zbrojeń w Europie Południowo-Wschodniej w ramach strategii UE w zakresie zwalczania nielegalnego gromadzenia broni strzeleckiej i lekkiej i amunicji do tych rodzajów broni oraz handlu nimi (Dz.U. L 348 z 21.12.2016, s. 60).
9 Decyzja Rady 2012/662/WPZiB z dnia 25 października 2012 r. dotycząca wspierania działań zmniejszających ryzyko nielegalnego handlu bronią strzelecką i lekką oraz nadmiernego jej gromadzenia w regionie Organizacji Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie (OBWE) (Dz.U. L 297 z 26.10.2012, s. 29).
10 Dz.U. L 204 z 5.8.2017, s 82.
11 Decyzja Rady (WPZiB) 2019/2009 z dnia 2 grudnia 2019 r. w sprawie wspierania wysiłków Ukrainy na rzecz zwalczania nielegalnego handlu bronią, amunicją i materiałami wybuchowymi, we współpracy z OBWE (Dz.U. L 312 z 3.12.2019, s. 42).
* Użycie tej nazwy nie wpływa na stanowiska w sprawie statusu Kosowa i jest zgodne z rezolucją Rady Bezpieczeństwa ONZ 1244/1999 oraz z opinią Międzynarodowego Trybunału Sprawiedliwości w sprawie Deklaracji niepodległości Kosowa.
12 W odniesieniu do Kosowa*, ze względu na jego status, ograniczenia i wymogi formalnej procedury OBWE jako takie nie mają zastosowania do tamtejszych potencjalnych projektów. W związku z tym zgodnie ze wskazówkami misji OBWE w Kosowie (OMIK) realizowane będą liczne projekty w odpowiedzi na wnioski o pomoc składane przez lokalne organy i instytucje. (*Użycie tej nazwy nie wpływa na stanowiska w sprawie statusu Kosowa i jest zgodne z rezolucją RB ONZ 1244/1999 oraz z opinią Międzynarodowego Trybunału Sprawiedliwości w sprawie Deklaracji niepodległości Kosowa).
13 Plan działania opracowano na podstawie wspólnego oświadczenia wiceministrów spraw wewnętrznych i wiceministrów spraw zagranicznych w Europie Południowo-Wschodniej, jak również elementów planu działania; oba dokumenty przyjęto na posiedzeniu w Pod- goricy 1 lutego 2018 r. Plan działania został oficjalnie przyjęty na szczycie UE i Bałkanów Zachodnich w Londynie 10 lipca 2018 r.
* Użycie tej nazwy nie wpływa na stanowiska w sprawie statusu Kosowa i jest zgodne z rezolucją RB ONZ 1244/1999 oraz z opinią Międzynarodowego Trybunału Sprawiedliwości w sprawie Deklaracji niepodległości Kosowa.
14 Organy krajowe uczestniczące w Krajowej Komisji ds. BSiL: Ministerstwo Gospodarki, Ministerstwo Sprawiedliwości, Ministerstwo Handlu i Polityki Społecznej, Ministerstwo Obrony, Ministerstwo Edukacji i Nauki, Ministerstwo Finansów, organy celne, Ministerstwo Rolnictwa, Leśnictwa i Gospodarki Wodnej.
15 Elementy projektu wspierające wysiłki dotyczące BSiL i zapasów amunicji konwencjonalnej w Europie Południowo-Wschodniej.
16 Decyzja Rady (WPZiB) 2018/101 w sprawie propagowania skutecznych kontroli wywozu broni (Dz.U. L 17 z 23.1.2018, s. 40).
17 Decyzja Rady (WPZiB) 2017/915 w sprawie działań informacyjnych Unii wspierających wdrożenie Traktatu o handlu bronią (Dz.U. L 139 z 30.5.2017, s. 38).
18 Decyzja Rady (WPZiB) 2019/2111 z dnia 9 grudnia 2019 r. wspierająca działania SEESAC w zakresie rozbrojenia i kontroli zbrojeń w Europie Południowo-Wschodniej zmniejszające zagrożenie związane z nielegalną bronią strzelecką i lekką oraz amunicją do tych rodzajów broni (Dz.U. L 318 z 10.12.2019, s. 147).
19 Decyzja Rady (WPZiB) 2018/1788 z dnia 19 listopada 2018 r. w sprawie wsparcia Centrum Kontroli Broni Strzeleckiej i Lekkiej dla Europy Wschodniej i Południowo-Wschodniej (SEESAC) w realizacji regionalnego planu działania w sprawie zwalczania nielegalnego handlu bronią na Bałkanach Zachodnich (Dz.U. L 293 z 20.11.2018, s. 11).
20 Decyzja Rady (WPZiB) 2016/2356 z dnia 19 grudnia 2016 r. wspierająca działania SEESAC w zakresie rozbrojenia i kontroli zbrojeń w Europie Południowo-Wschodniej w ramach strategii UE w zakresie zwalczania nielegalnego gromadzenia broni strzeleckiej i lekkiej i amunicji do tych rodzajów broni oraz handlu nimi (Dz.U. L 348 z 21.12.2016, s. 60).