Decyzja 2021/2133 w sprawie wsparcia kompleksowego programu wspierania wysiłków na rzecz zapobiegania nielegalnemu handlowi bronią strzelecką i lekką (BSiL) i amunicją konwencjonalną oraz zwalczania tego handlu w Europie Południowo-Wschodniej

DECYZJA RADY (WPZiB) 2021/2133
z dnia 2 grudnia 2021 r.
w sprawie wsparcia kompleksowego programu wspierania wysiłków na rzecz zapobiegania nielegalnemu handlowi bronią strzelecką i lekką (BSiL) i amunicją konwencjonalną oraz zwalczania tego handlu w Europie Południowo-Wschodniej

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 28 ust. 1 i art. 31 ust. 1,

uwzględniając wniosek Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 19 listopada 2018 r. Rada przyjęła strategię UE na rzecz zwalczania nielegalnej broni palnej, broni strzeleckiej i lekkiej (BSiL) oraz amunicji do tych rodzajów broni pt. "Zabezpieczenie broni, ochrona obywateli" (zwaną dalej "strategią UE dotyczącą BSiL").

(2) Od ponad trzech dziesięcioleci państwa Europy Południowo-Wschodniej stoją w obliczu poważnych zagrożeń i wyzwań związanych z destabilizującym gromadzeniem i niekontrolowanym rozprzestrzenianiem nielegalnej broni strzeleckiej i lekkiej (BSiL) oraz amunicji konwencjonalnej przez ich granice i na całym ich terytorium. Zagrożenia te mają szersze negatywne skutki dla całej Europy i poza nią. W strategii UE dotyczącej BSiL stwierdzono, że chociaż w ostatnich latach poczyniono znaczne postępy, szczególnie w Europie Południowo-Wschodniej, skala gromadzenia BSiL i amunicji, nieodpowiednie warunki składowania, rozpowszechnione nielegalne posiadanie i luki we wdrażaniu nadal ograniczają skuteczność działań w zakresie kontroli broni palnej i BSiL w niektórych częściach Bałkanów Zachodnich.

(3) Na szczeblu regionalnym strategia UE dotycząca BSiL zobowiązuje Unię i jej państwa członkowskie do pomocy we wzmacnianiu zdolności w zakresie egzekwowania prawa, aby wykrywać i zwalczać siatki nielegalnego handlu bronią, zakazać ich działania oraz zapobiegać sytuacjom, w których broń palna trafia w ręce terrorystów i przestępców za pośrednictwem nielegalnego rynku, m.in. poprzez blokowanie nielegalnego finansowania i transportu broni oraz wzmocnienie roli policji granicznej, organów celnych i portowych w walce z nielegalnym przepływem broni drogą morską. Unia i jej państwa członkowskie są zdecydowane pomagać innym państwom w poprawie zarządzania zapasami i zwiększeniu ich bezpieczeństwa poprzez wzmocnienie krajowych ram prawnych i administracyjnych oraz wzmocnienie instytucji, które regulują legalne dostawy i zarządzanie zapasami BSiL i amunicji na potrzeby obronności i bezpieczeństwa.

(4) Zgodnie ze strategią UE dotyczącą BSiL, Unia wzmocni dialog i współpracę z organizacjami regionalnymi zajmującymi się kontrolą BSiL, dostosowując swoje działania do regionalnych strategii i planów działania.

(5) W 2000 r. państwa-uczestnicy Organizacji Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie (OBWE) przyjęły dokument OBWE na temat BSiL 1 , w którym zobowiązały się do zwalczania nielegalnego handlu BSiL we wszystkich jego aspektach. W dokumencie tym podkreślono również, jak destabilizujące skutki dla bezpieczeństwa w skali krajowej, regionalnej i międzynarodowej mogą mieć: nadmierne gromadzenie BSiL oraz złe zarządzanie zapasami i ich niedostateczne zabezpieczenie.

(6) Ponadto w 2003 r. państwa-uczestnicy OBWE przyjęły dokument o zapasach amunicji konwencjonalnej 2 , tym samym dostrzegając ryzyko dla bezpieczeństwa i ochrony, jakie stanowi nadmierne nagromadzenie amunicji konwencjonalnej. Aby zaradzić temu ryzyku, państwa te postanowiły stworzyć praktyczną procedurę świadczenia pomocy przy niszczeniu nadwyżek amunicji konwencjonalnej lub udoskonalenia praktyk zarządzania zapasami i praktyk w zakresie ich zabezpieczania.

(7) W dokumentach OBWE na temat BSiL i zapasów amunicji konwencjonalnej uznano niszczenie za preferowaną metodę pozbywania się nadwyżek BSiL i amunicji konwencjonalnej.

(8) Projekt wspierany niniejszą decyzją Rady uwzględni inne inicjatywy regionalne, w szczególności plan działania dla Bałkanów Zachodnich 3 , prace w ramach Programu Narodów Zjednoczonych ds. Rozwoju (UNDP)/Centrum Kontroli Broni Strzeleckiej i Lekkiej dla Europy Wschodniej i Południowo-Wschodniej (SEESAC) oraz odpowiednie działania Komisji Europejskiej w Europie Południowo-Wschodniej związane z kontrolą zbrojeń i nielegalnym handlem bronią.

Projekt będzie realizowany w koordynacji z powiązaną pomocą Unii udzielaną jurysdykcjom w Europie Południowo-Wschodniej (decyzje Rady (WPZiB) 2018/101 4  oraz (WPZiB) 2017/915 5 ), ze współpracą regionalną z Bałkanami Zachodnimi w dziedzinie kontroli BSiL realizowaną przez UNDP/SEESAC (decyzje Rady (WPZiB) 2019/2011 6 , (WPZiB) 2018/1788 7  oraz (WPZiB) 2016/2356 8 ) oraz ze współpracą między organami ścigania UE i Europy Południowo-Wschodniej w dziedzinie nielegalnego handlu bronią palną, przy wsparciu ze strony Dyrekcji Generalnej Komisji Europejskiej ds. Migracji i Spraw Wewnętrznych (DG HOME), Agencji Unii Europejskiej ds. Współpracy Organów Ścigania (Europolu) i europejskiej multidyscyplinarnej platformy przeciwko zagrożeniom przestępstwami (EMPACT).

(9) Unia wcześniej wspierała wysiłki OBWE na mocy decyzji Rady 2012/662/WPZiB 9  dotyczącej wspierania działań zmniejszających ryzyko nielegalnego handlu BSiL oraz nadmiernego jej gromadzenia w regionie OBWE. W dniu 4 sierpnia 2017 r. Rada przyjęła decyzję (WPZiB) 2017/1424 w sprawie wsparcia działań OBWE mających na celu zmniejszenie ryzyka nielegalnego handlu i nadmiernego gromadzenia broni strzeleckiej i lekkiej oraz amunicji konwencjonalnej w Republice Macedonii Północnej i w Gruzji 10 . W dniu 2 grudnia 2019 r. Rada przyjęła decyzję (WPZiB) 2019/2009 11  w sprawie wspierania wysiłków Ukrainy na rzecz zwalczania nielegalnego handlu bronią, amunicją i materiałami wybuchowymi, we współpracy z OBWE.

(10) W dniu 30 czerwca 2018 r. podczas trzeciej konferencji Organizacji Narodów Zjednoczonych poświęconej przeglądowi postępów w realizacji programu działania ONZ przeciwko nielegalnej broni strzeleckiej i lekkiej przyjęto dokument końcowy, w którym państwa ponownie zobowiązały się do zapobiegania przenikaniu BSiL oraz do zwalczania tego zjawiska. Państwa potwierdziły swoją wolę kontynuowania współpracy międzynarodowej i zacieśnienia współpracy regionalnej poprzez poprawę koordynacji, konsultacji, wymiany informacji i współpracy operacyjnej, z udziałem właściwych organizacji regionalnych i subregionalnych, jak również organów ścigania, organów kontroli granicznej oraz organów wydających zezwolenia na wywóz i przywóz.

(11) Rezolucja Zgromadzenia Ogólnego Narodów Zjednoczonych z dnia 25 września 2015 r. zatytułowana "Przekształcamy nasz świat: program działań na rzecz zrównoważonego rozwoju do roku 2030" potwierdza, że zwalczanie nielegalnego handlu bronią strzelecką i lekką jest niezbędne, by osiągnąć wiele celów zrównoważonego rozwoju, w tym celów związanych z pokojem, sprawiedliwością i silnymi instytucjami, zmniejszaniem ubóstwa, wzrostem gospodarczym, zdrowiem, równouprawnieniem płci oraz bezpieczeństwem miast. Dlatego też w ramach jej celu zrównoważonego rozwoju nr 16.4 wszystkie państwa zobowiązały się, że znacznie ograniczą nielegalne przepływy finansowe i przepływy broni.

(12) W planie działań na rzecz rozbrojenia zatytułowanym "Zabezpieczenie naszej wspólnej przyszłości", przedstawionym w dniu 24 maja 2018 r. przez Sekretarza Generalnego ONZ wezwano do zajęcia się problemem nadmiernego gromadzenia broni konwencjonalnej i nielegalnego handlu tą bronią oraz do wspierania krajowego podejścia do kwestii broni strzeleckiej,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1. 
Z myślą o realizacji unijnej strategii w zakresie broni strzeleckiej i lekkiej, celem niniejszej decyzji jest zmniejszenie ryzyka nielegalnego handlu BSiL i jej niekontrolowanego rozprzestrzeniania się do lub z Europy Południowo-Wschodniej oraz na jej terytorium, które podważają bezpieczeństwo i ochronę, utrudniając trwałe budowanie pokoju i rozwój społeczno-gospodarczy, a także przyczyniają się do rozkładu porządku, podsycają terroryzm i przemoc kryminalną lub prowadzą do wznowienia konfliktu.
2. 
Zgodnie z ust. 1 cele niniejszej decyzji są następujące:
a)
zmniejszenie ryzyka rozprzestrzeniania i niewłaściwego wykorzystywania BSiL w Republice Albanii;
b)
wspieranie Bośni i Hercegowiny w ograniczaniu zagrożeń dla bezpieczeństwa i ochrony związanych z nielegalnym posiadaniem i niewłaściwym wykorzystywaniem BSiL i amunicji do tych rodzajów broni oraz nielegalnym handlem nimi;
c)
wspieranie wzmocnienia istniejących zdolności K-9 policji kosowskiej *  oraz jej bezpośredniego wkładu w zapobieganie niewłaściwemu wykorzystywaniu BSiL, amunicji i materiałów wybuchowych, a także nielegalnemu handlowi, zwalczanie tego procederu i prowadzenie dochodzeń w tej sprawie;
d)
zmniejszenie ryzyka rozprzestrzeniania i niewłaściwego wykorzystywania BSiL w Republice Macedonii Północnej poprzez zwiększenie zdolności Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i innych organizacji rządowych w zakresie zapobiegania, wykrywania, analizy i prowadzenia dochodzeń;
e)
zmniejszenie ryzyka nieplanowanych wybuchów w składach amunicji i zmniejszenie przenikania BSiL i zapasów amunicji konwencjonalnej z magazynów Ministerstwa Obrony Czarnogóry;
f)
zmniejszenie zagrożeń dla bezpieczeństwa i ochrony związanych z BSiL będącą w nielegalnym posiadaniu, nadużyciami legalnej BSiL i nielegalnym handlem BSiL w Serbii;
g)
wspieranie państw-uczestników OBWE w lepszym planowaniu, wdrażaniu i, w razie konieczności, wzmacnianiu ich zobowiązań przeciwko nielegalnemu rozprzestrzenianiu BSiL i zapasów amunicji konwencjonalnej.
3. 
Beneficjentami projektu są:
a)
organy w Europie Południowo-Wschodniej upoważnione do zapobiegania nielegalnemu handlowi BSiL i amunicją konwencjonalną oraz do zwalczania tego procederu, a także odpowiedzialne za prowadzenie tych działań, tj. komisje/cen- trale ds. BSiL, ministerstwa spraw wewnętrznych i organy ścigania, takie jak policja. Inne zaangażowane organy to ministerstwa bezpieczeństwa, prokuratury, sądy i służby penitencjarne w Bośni i Hercegowinie, a także Ministerstwo Obrony Czarnogóry. W Serbii projekt przewiduje także współpracę z organizacjami społeczeństwa obywatelskiego zajmującymi się kwestiami kontroli BSiL (bezpośredni beneficjenci);
b)
mieszkańcy jurysdykcji w Europie Południowo-Wschodniej i w jej sąsiedztwie europejskim, zagrożeni wykorzystywaniem nielegalnej BSiL i amunicji konwencjonalnej do działalności przestępczej, terroryzmu i nadużywania przemocy (niebezpośredni beneficjenci);
c)
upoważnione organy w Unii i jej państwach członkowskich korzystające ze zwiększonych zdolności w zakresie kontroli BSiL i amunicji konwencjonalnej w Europie Południowo-Wschodniej, m.in. poprzez lepszą wymianę informacji oraz środki koordynacji i współpracy, takie jak identyfikacja ryzyka, dochodzenia i śledzenie, wykrywanie i konfiskata nielegalnej BSiL i amunicji konwencjonalnej (niebezpośredni beneficjenci).
4. 
Szczegółowy opis projektu znajduje się w załączniku do niniejszej decyzji.
Artykuł  2
1. 
Za wdrożenie niniejszej decyzji odpowiada Wysoki Przedstawiciel Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa (WP).
2. 
Techniczną realizacją projektu, o którym mowa w art. 1, (zwanego dalej "projektem") zajmuje się Sekretariat OBWE.
3. 
Sekretariat OBWE wykonuje swoje zadania pod kierownictwem WP. W tym celu WP dokonuje niezbędnych ustaleń z Sekretariatem OBWE.
Artykuł  3
1. 
Finansowa kwota odniesienia na realizację finansowanego przez Unię projektu wynosi 4 208 827 EUR.
2. 
Wydatkami pokrywanymi z kwoty odniesienia określonej w ust. 1 zarządza się zgodnie z procedurami i zasadami mającymi zastosowanie do budżetu ogólnego Unii.
3. 
Komisja nadzoruje właściwe zarządzanie wydatkami, o których mowa w ust. 1. W tym celu Komisja zawiera z Sekretariatem OBWE niezbędną umowę w sprawie finansowania. Umowa w sprawie finansowania przewiduje, że Sekretariat OBWE musi zapewnić, by wkład Unii był wyeksponowany stosownie do jego wielkości.
4. 
Komisja dokłada starań, aby umowę w sprawie finansowania, o której mowa w ust. 3, zawarto możliwie szybko po wejściu w życie niniejszej decyzji. Komisja informuje Radę o wszelkich związanych z tym trudnościach oraz o dacie zawarcia umowy w sprawie finansowania.
Artykuł  4
1. 
WP przekazuje Radzie informacje na temat wdrażania niniejszej decyzji oparte na regularnych sprawozdaniach przygotowywanych przez Sekretariat OBWE. Sprawozdania te stanowią podstawę oceny przeprowadzanej przez Radę.
2. 
Komisja składa sprawozdania na temat aspektów finansowych projektu, o którym mowa w art. 1.
Artykuł  5
1. 
Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.
2. 
Niniejsza decyzja wygasa po upływie 36 miesięcy od daty zawarcia umowy w sprawie finansowania, o której mowa w art. 3 ust. 3. Niniejsza decyzja wygasa po upływie sześciu miesięcy od daty jej wejścia w życie, jeżeli umowa w sprawie finansowania nie zostanie zawarta w tym okresie.
Sporządzono w Brukseli dnia 2 grudnia 2021 r.
W imieniu Rady
J. VRTOVEC
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIK

DOKUMENT PROJEKTOWY

KOMPLEKSOWY PROGRAM OBWE WSPIERANIA WYSIŁKÓW NA RZECZ ZAPOBIEGANIA NIELEGALNEMU HANDLOWI BSIL I AMUNICJĄ KONWENCJONALNĄ ORAZ ZWALCZANIA TEGO HANDLU W EUROPIE POŁUDNIOWO-WSCHODNIEJ- HR(2021) 138
1.
Kontekst

Od ponad trzech dziesięcioleci państwa Europy Południowo-Wschodniej stoją w obliczu poważnych zagrożeń i wyzwań związanych z destabilizującym gromadzeniem i niekontrolowanym rozprzestrzenianiem się nielegalnej broni strzeleckiej i lekkiej (BSiL) oraz amunicji konwencjonalnej przez ich granice i na całym ich terytorium. Zagrożenia te mają szersze negatywne skutki dla całej Europy i poza nią.

Europa Południowo-Wschodnia pozostaje obszarem, z którym związane są pewne obawy, i jest jednym z istotnych wyzwań uwzględnionych w strategii UE na rzecz zwalczania nielegalnej broni palnej, broni strzeleckiej i lekkiej (BSiL) oraz amunicji do tych rodzajów broni (zwanej dalej "strategią UE dotyczącą BSiL"). W strategii UE dotyczącej BSiL stwierdzono, że "chociaż w ostatnich latach poczyniono znaczne postępy, szczególnie w Europie Południowo-Wschodniej, skala gromadzenia BSiL i amunicji, nieodpowiednie warunki składowania, rozpowszechnione nielegalne posiadanie i luki we wdrażaniu nadal ograniczają skuteczność działań w zakresie kontroli broni palnej i BSiL w niektórych częściach Bałkanów Zachodnich".

W związku z tym, odnosząc się do Bałkanów Zachodnich, w strategii UE dotyczącej BSiL określono kompleksowy zestaw działań, takich jak [...] zmniejszenie nadwyżek zapasów BSiL i amunicji, ograniczenie nielegalnego posiadania broni, zwalczanie przenikania broni i nielegalnego handlu bronią, poprawa kontroli granic, usprawnienie znakowania, rejestracji i śledzenia BSiL, a także rozbudowa zdolności w zakresie unieszkodliwiania broni, zwiększanie świadomości i wspieranie zdolności w zakresie egzekwowania prawa [...] oraz utrzymanie wsparcia dla krajowych systemów kontroli i uwzględnienie odpowiednich inicjatyw regionalnych w zakresie zwalczania nielegalnej BSiL i amunicji do tych rodzajów broni, takich jak regionalny plan działania na rzecz trwałego rozwiązania kwestii nielegalnego posiadania i niewłaściwego wykorzystywania BSiL i broni palnej oraz amunicji do tych rodzajów broni, a także nielegalnego handlu taką bronią i amunicją na Bałkanach Zachodnich do 2024 r.; jest to inicjatywa wspierana przez Francję i Niemcy.

Spuścizna poprzednich konfliktów w regionie, niepowodzenia w terminowym i należytym wprowadzeniu w życie demobilizacji, rozbrojenia i reintegracji, a także nieodpowiednio wdrożone scentralizowane systemy kontroli BSiL i zapasów amunicji konwencjonalnej skutkowały:

* nielegalnym handlem BSiL i amunicją konwencjonalną oraz rozprzestrzenianiem ich w Europie Południowo-Wschodniej i poza nią;

* nielegalnym przenikaniem BSiL i amunicji konwencjonalnej;

* wykorzystywaniem nielegalnej/przemycanej BSiL i amunicji konwencjonalnej w działaniach terrorystycznych, przestępczych i przestępstwach z użyciem przemocy w regionie i poza nim;

* przypadkami utraty i kradzieży BSiL i amunicji konwencjonalnej z oficjalnych magazynów i składów (a przez to ich nielegalnym rozprzestrzenianiem);

* niską rozliczalnością i przejrzystością w zakresie zapobiegania, zarządzania, egzekwowania i kontroli BSiL i amunicji konwencjonalnej.

Państwa uczestniczące OBWE zgodziły się współpracować w celu rozwiązania tych problemów w sposób kompleksowy. W szczególności państwa uczestniczące OBWE zobowiązały się do zwalczania nielegalnego handlu BSiL i amunicją konwencjonalną oraz ich niekontrolowanego rozprzestrzeniania się zgodnie z postanowieniami dokumentów OBWE dotyczących BSiL (FSC.DOC/1/00/Rev.1) oraz zapasów amunicji konwencjonalnej (FSC.DOC/1/03/Rev.1).

Aby sprostać tym wyzwaniom i obawom, w 2019 r. państwa Europy Południowo-Wschodniej skierowały do OBWE oficjalne wnioski o pomoc w dziedzinie kontroli BSiL i amunicji konwencjonalnej 12 . Wnioski te zostały przedłożone przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych Albanii, Ministerstwo Bezpieczeństwa Bośni i Hercegowiny, Ministerstwo Spraw Wewnętrznych Republiki Macedonii Północnej, Ministerstwo Obrony Czarnogóry oraz Ministerstwo Spraw Wewnętrznych Serbii.

2.
Cel ogólny

Zmniejszenie ryzyka nielegalnego handlu BSiL i jej niekontrolowanego rozprzestrzeniania w Europie Południowo-Wschod- niej,oraz do i z jej terytorium, które to ryzyko podważa bezpieczeństwo i ochronę, utrudniając trwałe budowanie pokoju i rozwój społeczno-gospodarczy, a także przyczyniając się do rozkładu porządku, podsycając terroryzm i przemoc o charakterze przestępczym lub prowadząc do wznowienia konfliktu.

3.
Opis działania

Działanie opiera się na systematycznych procesach oceny potrzeb wdrożonych w latach 2019-2021. Procesy te posłużyły zweryfikowaniu wniosków o pomoc i potwierdziły zapotrzebowanie na wsparcie ze strony OBWE, mianowicie we wzmacnianiu zdolności upoważnionych organów w zakresie:

* zarządzania informacjami i wymiany informacji na temat zapobiegania nielegalnemu handlowi BSiL i zwalczania go;

* zdolności kynologicznych (K9) obejmujących wykrywanie i przechwytywanie nielegalnej BSiL i amunicji konwencjonalnej;

* podnoszenia świadomości i wspierania działań na rzecz zapobiegania nielegalnemu handlowi BSiL i amunicją konwencjonalną oraz zwalczania tego procederu;

* ram regulacyjnych i operacyjnych dotyczących pozbawiania BSiL cech użytkowych;

* zarządzania zapasami i bezpieczeństwa BSiL.

Działanie - kompleksowy program OBWE wspierania wysiłków na rzecz zapobiegania nielegalnemu handlowi BSiL i amunicją konwencjonalną oraz zwalczania tego handlu w Europie Południowo-Wschodniej - składający się z siedmiu projektów OBWE, odpowiada na powyższe wymogi w sposób kompleksowy, również poprzez wzmocnienie dynamiki transgra- nicznej/regionalnej w celu skuteczniejszego, efektywniejszego i wywierającego większy wpływ zapobiegania nielegalnemu handlowi BSiL i amunicją konwencjonalną oraz zwalczania tego procederu. Projekty te zostały opracowane w ścisłej współpracy między upoważnionymi organami/instytucjami, Centrum OBWE Zapobiegania Konfliktom i operacjami OBWE na terenie Europy Południowo-Wschodniej.

Kompleksowy program OBWE wspiera, poprzez swoje projekty, strategię UE dotyczącą BSiL, w szczególności międzynarodową współpracę i pomoc związaną z Bałkanami Zachodnimi.

Projekty mają również na celu złagodzenie negatywnego wpływu nielegalnego handlu BSiL i amunicją do niej na zrównoważony rozwój i zapobieganie takiemu wpływowi, a tym samym wzmocnienie celów zrównoważonego rozwoju ONZ, takich jak:

* Cel 05: Osiągnięcie równości płci i wzmocnienie pozycji wszystkich kobiet i dziewcząt (np. cel 5.2); oraz

* Cel 16: Promowanie pokojowych i inkluzywnych społeczeństw na rzecz zrównoważonego rozwoju, zapewnienie wszystkim dostępu do wymiaru sprawiedliwości oraz tworzenie na wszystkich szczeblach instytucji, które będą skuteczne, odpowiedzialne i będą sprzyjały włączeniu społecznemu (np. cele 16.1, 16.4 i 16.a).

Ponadto, wnioski te zharmonizowano z "planem działania na rzecz trwałego rozwiązania kwestii nielegalnego posiadania i niewłaściwego wykorzystywania BSiL oraz amunicji do tych rodzajów broni, a także nielegalnego handlu taką bronią i amunicją na Bałkanach Zachodnich do 2024 r." 13 , a także skoordynowano z odpowiednimi zainteresowanymi stronami wspierającymi ten plan działania i monitorującymi jego realizację. Wniosek stanowi również uzupełnienie Strategii UE na rzecz zwalczania nielegalnej broni palnej, broni strzeleckiej i lekkiej oraz amunicji do tych rodzajów broni (2018 r.), w szczególności działań na Bałkanach Zachodnich.

3.1.
Projekt 1: Wspieranie władz Republiki Albanii w zmniejszaniu ryzyka rozprzestrzeniania i niewłaściwego wykorzystywania BSiL
3.1.1.
Cel

Celem projektu jest zmniejszenie ryzyka rozprzestrzeniania i niewłaściwego wykorzystywania BSiL w Republice Albanii.

3.1.2.
Opis

Wpływ niekontrolowanego rozprzestrzeniania i posiadania BSiL, amunicji i materiałów wybuchowych nadal stanowi poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa publicznego oraz rozwoju społecznego i gospodarczego Albanii. Słabo kontrolowana i nielegalna BSiL podtrzymuje elementy przestępcze i przestępczość zorganizowaną, przyczyniając się do przemocy i braku bezpieczeństwa. Wszystkie te aspekty mają negatywny wpływ na bezpieczeństwo i środki budowy zaufania w kraju i regionie. Albania zwróciła się o pomoc w październiku 2019 r. na Forum OBWE ds. Współpracy w Dziedzinie Bezpieczeństwa.

OBWE zweryfikowała braki w zdolnościach w zakresie:

a)
ram prawnych i regulacyjnych dotyczących pozbawiania broni palnej cech użytkowych oraz ich właściwego wdrożenia wraz z poprawą infrastruktury, wyposażenia i elementów szkoleniowych;
b)
służb kynologicznych (K9) albańskiej policji państwowej działających w zakresie wykrywania BSiL, amunicji i materiałów wybuchowych;
c)
podnoszenia świadomości społecznej na temat zagrożeń związanych z niewłaściwym wykorzystaniem i rozprzestrzenianiem BSiL.

Środki finansowe Rady UE zostaną wykorzystane do wyeliminowania luk w zdolnościach w ramach lit. a) - c).

Beneficjentami projektu są, oprócz ludności Albanii, liczne organy krajowe posiadające mandat w dziedzinie kontroli BSiL, w szczególności Krajowa Komisja ds. BSiL, Ministerstwo Spraw Wewnętrznych Republiki Albanii oraz albańska policja państwowa.

3.1.3.
Oczekiwane rezultaty

Rezultat 1: Wzmocnione ramy prawne Republiki Albanii w kwestiach BSiL i pozbawiania jej cech użytkowych.

Wskaźniki:

Istnienie ram normatywnych dotyczących kontroli BSiL zgodnie ze standardami międzynarodowymi
Istnienie obiektów i praktyk w zakresie pozbawiania BSiL cech użytkowych zgodnie z zobowiązaniami podjętymi w ramach OBWE i standardami międzynarodowymi
Liczba szkoleń i liczba osób przeszkolonych w zakresie pozbawiania cech użytkowych lub nadzorowania procesu pozbawiania cech użytkowych

Rezultat 2: Wzmocnione zdolności albańskiej policji w zakresie wykrywania broni i materiałów wybuchowych.

Wskaźniki:

Istnienie ram normatywnych promujących zdolności K9 zgodnie ze standardami międzynarodowymi
Istnienie obiektów i infrastruktury K9 zgodnych ze standardami międzynarodowymi i zaleceniami OBWE
Liczba szkoleń i liczba osób przeszkolonych

Rezultat 3: Zwiększona świadomość społeczna na temat zagrożeń i BSiL oraz kwestii związanych z kontrolą BSiL.

Wskaźniki:

Liczba dokumentów ze wskazówkami lub regulacjami w sprawie działań uświadamiających i informacyjnych na miejscu (tj. strategia komunikacyjna dotycząca BSiL)
Liczba aktualnych kampanii uświadamiających i informacyjnych na temat znaczenia kontroli BSiL, amunicji i materiałów wybuchowych oraz zagrożeń związanych z ich nielegalnym posiadaniem i niewłaściwym wykorzystaniem, zgodnie z przyjętą strategią komunikacyjną dotyczącą BSiL
Odsetek docelowych odbiorców (w podziale według płci), świadomych zagrożeń związanych z niewłaściwym wykorzystaniem BSiL
3.1.4.
Działania
3.1.4.1.
Działania związane ze wzmocnieniem ram prawnych Republiki Albanii w kwestiach BSiL i pozbawiania jej cech użytkowych.

Działanie obejmie:

Wsparcie na rzecz opracowania zarządzenia dotyczącego pozbawiania cech użytkowych i planu działania na rzecz wdrożenia tego zarządzenia
Wsparcie na rzecz ustanowienia mechanizmów należytego procesu wdrażania i nadzoru w odniesieniu do pozbawiania BSiL cech użytkowych
Wsparcie na rzecz opracowania podręcznika szkoleniowego dotyczącego pozbawiania BSiL cech użytkowych oraz zapewnienie praktykom lokalnym szkoleń krajowych i międzynarodowych
3.1.4.2.
Działania związane ze zwiększeniem zdolności albańskiej policji w zakresie wykrywania nielegalnej broni i materiałów wybuchowych.

Działanie obejmie:

Opracowanie standardowych procedur działania służących do wykorzystania zdolności K9 w zakresie wykrywania BSiL, a także centralnego planu K9 na rzecz modernizacji tej zdolności
Program szkoleniowy dotyczący stosowania standardowych procedur działania służących do wykorzystania zdolności K9 do wykrywania BSiL
Pomoc w zakresie wyposażenia i modernizacja infrastruktury jednostki K9
Wprowadzenie w życie modernizacji infrastruktury, jeśli chodzi o kojce, pomieszczenia biurowe i wybieg dla psów K9, a także zakup i przekazanie sprzętu dla jednostek K9 w celu zwiększenia zdolności wykrywania
Zapewnienie platformy służącej promowaniu wykorzystania zdolności K9 poprzez organizowanie zawodów na szczeblu krajowym i regionalnym
3.1.4.2.
Działanie związane z podnoszeniem świadomości społecznej na temat zagrożeń dotyczących BSiL oraz kwestii związanych z kontrolą BSiL

Działanie obejmie:

Wsparcie dla opracowania skoordynowanej strategii podnoszenia świadomości i komunikacji
Wsparcie dla realizacji strategii podnoszenia świadomości i komunikacji
3.2.
Projekt 2: Wyeliminowanie zagrożeń dla bezpieczeństwa i ochrony związanych z nielegalnym posiadaniem i niewłaściwym wykorzystywaniem BSiL i amunicji do tych rodzajów broni oraz handlem nimi w Bośni i Hercegowinie
3.2.1.
Cel

Celem projektu jest wspieranie Bośni i Hercegowiny w ograniczaniu zagrożeń dla bezpieczeństwa i ochrony związanych z nielegalnym posiadaniem i niewłaściwym wykorzystywaniem BSiL i amunicji do tych rodzajów broni oraz handlem nimi.

3.2.2.
Opis

Projekt jest odpowiedzią na priorytetowe potrzeby określone we wniosku o pomoc złożonym przez Ministerstwo Bezpieczeństwa (2019 r.) i ma na celu wspieranie Bośni i Hercegowiny w ograniczaniu zagrożeń dla bezpieczeństwa i ochrony związanych z nielegalnym posiadaniem i niewłaściwym wykorzystywaniem BSiL, amunicji i materiałów wybuchowych oraz nielegalnym handlem nimi, co przyczyni się do zwiększenia bezpieczeństwa i stabilności w tym kraju i w całym regionie.

OBWE zweryfikowała braki w zdolnościach w zakresie:

a)
infrastruktury magazynowej BSiL i amunicji organów ścigania, w tym procedur i praktyk dotyczących bezpieczeństwa fizycznego i zarządzania zapasami;
b)
podnoszenia świadomości instytucji i prowadzenia działań informacyjnych na temat kontroli BSiL w ramach wsparcia Rady Koordynacyjnej ds. Kontroli BSiL (CCB), w tym podejścia metodologicznego oraz zestawu narzędzi monitorowania i oceny;
c)
zdolności organów ścigania w zakresie kynologii służbowej w celu wykrywania BSiL, amunicji i materiałów wybuchowych, w tym dotyczących planowania, ram prawnych i operacyjnych, sprzętu i infrastruktury, a także elementów szkoleniowych;
d)
dostępności i porównywalności danych dotyczących BSiL niezbędnych do skutecznego kształtowania polityki i reagowania operacyjnego;
e)
pozbawiania BSiL cech użytkowych, w tym w odniesieniu do ram prawnych i regulacyjnych, szkoleń, wyposażenia i elementów infrastruktury.

Środki finansowe Rady UE zostaną wykorzystane do wyeliminowania luk w zdolnościach w ramach lit. c) i d).

Beneficjentami projektu są, oprócz ludności Bośni i Hercegowiny, liczne organy krajowe posiadające mandat w dziedzinie BSiL, a mianowicie organy ścigania, w tym podmioty i kantonalne ministerstwa spraw wewnętrznych / agencje policyjne, Rada Koordynacyjna ds. Kontroli BSiL, Ministerstwo Bezpieczeństwa Bośni i Hercegowiny, a także prokuratury, sądy i służby penitencjarne.

3.2.3.
Oczekiwane rezultaty

Rezultat 1: Wzmocnienie zdolności K9, jakimi dysponują organy ścigania, w zakresie wykrywania BSiL, amunicji i materiałów wybuchowych.

Wskaźniki:

Stopień wdrożenia opracowanego centralnego planu dotyczącego opracowania niezbędnych ram legislacyjnych, infrastrukturalnych i operacyjnych dla jednostek K9
Odsetek osób wyszkolonych, które wykazują się umiejętnościami wymaganymi do skutecznego stosowania standardowych procedur działania
Liczba jednostek/obiektów K9 zmodernizowanych zgodnie z oceną potrzeb OBWE

Rezultat 2: Opracowanie zintegrowanych międzyinstytucjonalnych bazy danych przypadków i systemu śledzenia BSiL i amunicji.

Wskaźniki:

Stopień interoperacyjności/zgodności metodologii gromadzenia danych
Istnienie funkcjonalnego międzyinstytucjonalnego systemu informatycznego, umożliwiającego zintegrowane gromadzenie i analizę danych dotyczących spraw związanych z BSiL i amunicją
3.2.4.
Działania
3.2.4.1.
Działanie związane ze wzmocnieniem zdolności K9, jakimi dysponują organy ścigania w zakresie wykrywania BSiL, amunicji i materiałów wybuchowych.

Działanie obejmie:

Wspieranie organizowania grup roboczych i spotkań koordynacyjnych w celu opracowania centralnego planu budowania zdolności K9
Wspieranie opracowywania wymaganych ram prawnych i operacyjnych w celu wykorzystania zdolności K9 w zakresie wykrywania BSiL
Modernizację infrastruktury K9 i zapewnienie wymaganego sprzętu
Zorganizowanie programu szkoleniowego dotyczącego stosowania standardowych procedur działania służących do wykorzystania zdolności K9 w zakresie wykrywania BSiL
Utworzenie platformy służącej promowaniu wykorzystania zdolności K9 poprzez organizowanie zawodów na szczeblu krajowym i regionalnym
3.2.4.2.
Działanie związane z opracowaniem zintegrowanych międzyinstytucjonalnych: bazy danych i systemu śledzenia BSiL i amunicji.

Działanie obejmie:

Pomoc w ocenie odpowiednich modeli prawnych i statystycznych wykorzystywanych przez organy ścigania i wymiar sprawiedliwości w celu stworzenia zintegrowanego zapisu międzyinstytucjonalnych wyników w zakresie śledzenia BSiL i amunicji
Wspieranie utworzenia systemu zapisu wyników Bośni i Hercegowiny w zakresie śledzenia BSiL
Organizowanie szkoleń dla pracowników wymiaru sprawiedliwości i organów ścigania korzystających z systemu śledzenia BSiL
3.3.
Projekt 3: Wspieranie wzmocnienia istniejących zdolności K9 policji kosowskiej *  w zakresie wykrywania i konfiskowania BSiL, amunicji i materiałów wybuchowych
3.3.1.
Cel

Celem projektu jest wspieranie wzmocnienia istniejących zdolności K9 policji kosowskiej oraz jej bezpośredniego wkładu w zapobieganie niewłaściwemu wykorzystywaniu BSiL, amunicji i materiałów wybuchowych, a także nielegalnemu handlowi, zwalczanie tego procederu i prowadzenie dochodzeń w tej sprawie na Bałkanach Zachodnich.

3.3.2.
Opis

Projekt został opracowany w kontekście strategii Kosowa w zakresie kontroli BSiL towarzyszącej planowi działania. Ma na celu wspieranie wzmocnienia istniejących zdolności K9 policji kosowskiej oraz jej bezpośredniego wkładu w zapobieganie niewłaściwemu wykorzystywaniu BSiL, amunicji i materiałów wybuchowych, a także nielegalnemu handlowi, zwalczanie tego procederu i prowadzenie dochodzeń w tej sprawie na Bałkanach Zachodnich.

Projekt będzie miał na celu wyeliminowanie zweryfikowanych braków w zdolnościach służb K9 w zakresie zapobiegania niewłaściwemu wykorzystywaniu BSiL, a także nielegalnemu handlowi, zwalczania tego procederu i prowadzenia dochodzeń w tej sprawie, w tym w zakresie ram regulacyjnych, wykorzystania operacyjnego zespołów K9, niedoboru zasobów ludzkich, infrastrukturalnych i transportowych.

Beneficjentem projektu jest, oprócz ludności Kosowa, kosowska policja.

3.3.3.
Oczekiwany rezultat

Rezultat 1: Poprawa ram regulacyjnych i szkoleniowych, a także infrastruktury i wyposażenia jednostki K9 w celu efektywniejszego i skuteczniejszego zapobiegania niewłaściwemu wykorzystywaniu BSiL, amunicji i materiałów wybuchowych, a także nielegalnemu handlowi i prowadzenia dochodzeń w tej sprawie

Wskaźniki:

Istnienie ram regulacyjnych i szkoleniowych jednostki K9
Istnienie zmodernizowanej infrastruktury i wyposażenia jednostki K9
3.3.4.
Działania
3.3.4.1.
Działanie związane ze wzmocnieniem ram regulacyjnych i szkoleniowych, a także infrastruktury i wyposażenia jednostki K9 w celu efektywniejszego i skuteczniejszego zapobiegania niewłaściwemu wykorzystywaniu BSiL, amunicji i materiałów wybuchowych, a także nielegalnemu handlowi.

Działanie obejmie:

Ustanowienie i działalność grupy roboczej ds. poprawy zdolności K9
Przeprowadzenie wizyt studyjnych u partnerów posiadających zaawansowany system wykorzystywania psów do wykrywania BSiL, amunicji i materiałów wybuchowych
Zapewnienie wsparcia działowi szkoleń beneficjenta przy sporządzaniu planu szkoleń, opracowanie metodyki szkoleń, która zostanie w pełni włączona do standardowej procedury działania jednostek K9 w zakresie szkoleń i operacji K9, a także stworzenie kręgu ekspertów ds. szkoleń
Wsparcie zapewnienia niezbędnej infrastruktury i wyposażenia koniecznych do zadań szkoleniowych, taktycznych i operacyjnych jednostki K9
Zapewnienie specjalistycznych i zaawansowanych szkoleń dla przewodników psów
3.4.
Projekt 4: Wspieranie władz Republiki Macedonii Północnej w zmniejszaniu ryzyka rozprzestrzeniania broni i niewłaściwego wykorzystywania BSiL
3.4.1.
Cel

Celem projektu jest zmniejszenie ryzyka rozprzestrzeniania i niewłaściwego wykorzystywania BSiL w Republice Macedonii Północnej poprzez zwiększenie zdolności Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i innych organizacji rządowych w zakresie zapobiegania, wykrywania, analizy i prowadzenia dochodzeń.

3.4.2.
Opis

Projekt opracowano w odpowiedzi na wniosek o pomoc złożony przez rząd Republiki Macedonii Północnej (2019 r.) w celu wzmocnienia zdolności Krajowej Komisji ds. BSiL i budowania zdolności policyjnej jednostki K9 w zakresie wykrywania broni i materiałów wybuchowych.

OBWE zweryfikowała braki w zdolnościach w zakresie:

a)
zdolności operacyjnych K9 przy Ministerstwie Spraw Wewnętrznych w zakresie wykrywania nielegalnego rozprzestrzeniania BSiL;
b)
mechanizmu koordynacji wewnątrz- i międzyinstytucjonalnej oraz transgranicznej współpracy w zakresie zapobiegania nielegalnemu handlowi BSiL i zwalczania tego procederu;
c)
analizy kwestii kontroli BSiL na poziomie strategicznym i operacyjnym;
d)
skoordynowanych działań informacyjnych i uświadamiających społeczeństwo na temat zagrożeń związanych z niewłaściwym wykorzystaniem BSiL w Republice Macedonii Północnej, w tym działań podejmowanych przez Krajową Komisję ds. BSiL.

Środki finansowe Rady UE zostaną wykorzystane do wyeliminowania luk w zdolnościach w ramach lit. a), b) i c).

Beneficjentami projektu są, oprócz ludności Republiki Macedonii Północnej, liczne organy krajowe posiadające mandat w dziedzinie kontroli BSiL, mianowicie Krajowa Komisja ds. BSiL 14 , Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i policja.

3.4.3.
Oczekiwany rezultat

Rezultat 1: Zwiększona zdolność Ministerstwa Spraw Wewnętrznych Republiki Macedonii Północnej oraz Komisji ds. BSiL w zakresie regulacyjnym, operacyjnym, a także zdolność do współpracy między agencjami w celu zwalczania rozprzestrzeniania BSiL i zajęcia się tym problemem.

Wskaźniki:

Istnienie ram regulacyjnych dotyczących K9
Liczba wdrożonych służb regionalnych K9 o zdolności funkcjonalnej
Istnienie wymiany informacji w czasie rzeczywistym w ramach policji i z centrum współpracy policyjnocelnej - państwa Europy Południowo-Wschodniej
Odsetek docelowych odbiorców (w podziale według płci), świadomych zagrożeń związanych z niewłaściwym wykorzystaniem BSiL i broni palnej
Liczba kobiet i mężczyzn, do których dotarły działania poświęcone podnoszeniu świadomości
3.4.4.
Działania
3.4.4.1.
Wsparcie na rzecz zwiększenia zdolności Ministerstwa Spraw Wewnętrznych do wykrywania nielegalnej BSiL poprzez skuteczne rozmieszczanie zasobów K9

Działanie obejmie:

Pomoc w zakresie wyposażenia i modernizacja infrastruktury jednostek K9 na szczeblu centralnym i regionalnym, w tym zmodernizowanie infrastruktury magazynowania BSiL i infrastruktury informatycznej w maksymalnie (5) miejscach (składnicach broni) zajmowanych wspólnie z jednostkami K9 Ministerstwa Spraw Wewnętrznych Republiki Macedonii Północnej
Opracowanie standardowych procedur działania służących do wykorzystania zdolności K9 w zakresie wykrywania BSiL
Program szkoleniowy dotyczący stosowania standardowych procedur działania służących do wykorzystania zdolności K9 do wykrywania BSiL
Zapewnienie platformy służącej promowaniu wykorzystania zdolności K9 poprzez organizowanie zawodów na szczeblu krajowym i regionalnym
3.4.4.2.
Wsparcie fazy pilotażowej systemu wymiany informacji w czasie rzeczywistym na potrzeby zwalczania nielegalnego handlu BSiL

Działanie obejmie:

Pomoc w zakresie modernizacji sprzętu, infrastruktury fizycznej i technologii informacyjno-komunikacyjnych w ramach systemów wymiany informacji w pięciu (5) wybranych centrach współpracy policyjnocelnej (PCCC)
Opracowanie standardowej procedury działania dotyczącej incydentów związanych z BSiL
Program szkoleniowy dotyczący stosowania standardowej procedury działania w przypadku wymiany w czasie rzeczywistym informacji o incydentach dotyczących BSiL
Program wymiany pracowników (staże)
Zorganizowanie konferencji Centrum Współpracy Policyjno-Celnej
3.4.4.3.
Wsparcie na rzecz zwiększenia zdolności operacyjnych i analitycznych Krajowej Komisji ds. BSiL w zakresie zwalczania nielegalnego handlu BSiL

Działanie obejmie:

Zorganizowanie warsztatów dotyczących współpracy między agencjami w zakresie systemu kontroli BSiL
Opracowanie podręcznika z wytycznymi dla członków komisji
Analiza stanu kontroli BSiL, w tym opracowanie standardowej procedury działania w zakresie gromadzenia danych, śledzenia informacji oraz sprawozdawczości, a także opracowanie systemu zarządzania sprawami w celu ułatwienia analizy dotyczącej BSiL
3.5.
Projekt 5: Ograniczanie zagrożeń dla bezpieczeństwa i ochrony związanych z BSiL i zapasami amunicji konwencjonalnej w Czarnogórze
3.5.1.
Cel

Celem projektu jest zmniejszenie ryzyka nieplanowanych eksplozji w składach amunicji oraz przenikania BSiL i zapasów amunicji konwencjonalnej z magazynów Ministerstwa Obrony Czarnogóry.

3.5.2.
Opis

Czarnogóra narażona jest na nieplanowane eksplozje w składach amunicji, nielegalny handel BSiL i amunicją konwencjonalną oraz ich niekontrolowane rozprzestrzenianie. Zostało to potwierdzone podczas różnych wizyt ekspertów OBWE w ostatnich latach. Ministerstwo Obrony Czarnogóry poruszyło te kwestie w swoim dokumencie centralnym, który przedstawia pożądany efekt końcowy. Usuwanie nadwyżek broni i amunicji wybuchowej w przejrzysty sposób oraz opracowanie zrównoważonego systemu zarządzania cyklem życia w odniesieniu do broni, materiałów wybuchowych i amunicji wybuchowej (WEO). Czarnogóra zwróciła się o pomoc w 2019 r. na Forum OBWE ds. Współpracy w Dziedzinie Bezpieczeństwa.

OBWE zweryfikowała braki w zdolnościach w zakresie:

a)
zapewnienia podejścia uwzględniającego zarządzanie cyklem życia w odniesieniu do BSiL i amunicji konwencjonalnej, w tym w zakresie stałego szkolenia i transferu wiedzy, ram nadzoru nad amunicją oraz międzyinstytucjonalnej koordynacji i współpracy;
b)
bezpiecznego transportu amunicji konwencjonalnej zgodnie z międzynarodowymi normami.

Środki finansowe Rady UE zostaną wykorzystane do wyeliminowania luk w zdolnościach w ramach lit. a) i b).

Beneficjentami projektu są, oprócz ludności Czarnogóry, Ministerstwo Obrony i Siły Zbrojne Czarnogóry.

3.5.3.
Oczekiwane rezultaty

Rezultat 1: Zwiększenie zdolności strategicznych, szkoleniowych i koordynacyjnych Ministerstwa Obrony oraz innych odpowiednich organów rządowych odpowiedzialnych za zarządzanie BSiL i zapasami amunicji konwencjonalnej

Wskaźniki:

Liczba personelu Ministerstwa Obrony w odpowiednich instytucjach edukacyjnych/szkoleniowych i jednostkach operacyjnych o zaawansowanych zdolnościach w zakresie wspierania zarządzania BSiL i zapasami amunicji konwencjonalnej i postępowania z nimi;
Liczba działań w zakresie BSiL i zapasów amunicji konwencjonalnej koordynowanych przez Czarnogórę za pośrednictwem wyznaczonych organów;
Istnienie tymczasowego organu kontrolującego

Rezultat 2: Zwiększenie zdolności do bezpiecznego i chronionego transportu BSiL i zapasów amunicji konwencjonalnej zgodnie z Umową europejską dotyczącą międzynarodowego przewozu drogowego towarów niebezpiecznych (umową ADR).

Wskaźniki:

Liczba pracowników beneficjenta projektu o zwiększonych kompetencjach w zakresie transportu BSiL i zapasów amunicji konwencjonalnej
Istnienie systemu transportu BSiL i zapasów amunicji konwencjonalnej wbudowanego w ramy organizacyjne
Analiza wymogów zgodności z umową ADR wraz z zaleceniami przedstawionymi Ministerstwu Obrony Czarnogóry
3.5.4.
Działania
3.5.4.1.
Działanie związane ze zwiększeniem zdolności strategicznych, szkoleniowych i koordynacyjnych Ministerstwa Obrony oraz innych odpowiednich organów rządowych odpowiedzialnych za zarządzanie BSiL i zapasami amunicji konwencjonalnej.

Działanie obejmie:

Przekazywanie wiedzy i międzynarodowych dobrych praktyk w dziedzinie zarządzania BSiL i zapasami amunicji konwencjonalnej
Doradztwo i koordynowanie programu Ministerstwa Obrony Czarnogóry w wybranych obszarach zrównoważonego zarządzania cyklem życia w odniesieniu do BSiL i zapasów amunicji konwencjonalnej
Doradztwo techniczne w zakresie krajowych mechanizmów zarządzania BSiL i zapasami amunicji konwencjonalnej
3.5.4.2.
Działania związane z programem dotyczącym szkolenia i wyposażenia w celu ustanowienia zdolności w zakresie transportu BSiL i zapasów amunicji konwencjonalnej w Czarnogórze, zgodnie z umową ADR.

Działanie obejmie:

Sporządzenie wspólnie z Ministerstwem Obrony Czarnogóry analizy wymogów w celu zapewnienia pełnej zgodności z umową ADR
Zamówienie dwóch samochodów ciężarowych zgodnych z umową ADR, w tym szkolenie zapoznawcze, konserwacja i zamówienie na części zamienne
3.6.
Projekt 6: Zmniejszenie zagrożeń dla bezpieczeństwa i ochrony związanych z nielegalnym posiadaniem i niewłaściwym wykorzystywaniem BSiL oraz handlem nią w Serbii
3.6.1.
Cel

Celem projektu jest zmniejszenie zagrożeń dla bezpieczeństwa i ochrony związanych z nielegalnym posiadaniem BSiL, nadużyciami legalnej BSiL i nielegalnym handlem nią.

3.6.2.
Opis

Projekt opracowano w odpowiedzi na wniosek o pomoc złożony przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych Serbii (2019 r.) w celu sprostania wyzwaniom związanym z niekontrolowanym rozprzestrzenianiem i nielegalnym posiadaniem BSiL, co stwarza poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa i ochrony w Serbii. Zjawiska te przyczyniają się do szerzenia się przestępczości i poważnej przestępczości zorganizowanej, działając jako czynniki sprzyjające przemocy, stosowaniu gróźb i terroryzmowi. Wywierają one również podobny negatywny wpływ na środki budowy zaufania w tym kraju oraz stanowią zagrożenie w kontekście przemocy uwarunkowanej płcią.

OBWE sprawdziła potrzeby w zakresie zwalczania nielegalnego handlu BSiL; chodzi o:

a)
wzmocnienie zdolności policji do prowadzenia kampanii uświadamiających na temat kontroli i gromadzenia BSiL i tym samym przyczynienie się do zmniejszenia ilości broni będącej w nielegalnym posiadaniu, utrudnienie niewłaściwego wykorzystywania BSiL, a jednocześnie zwiększenie bezpieczeństwa obywateli Serbii;
b)
wzmocnienie zdolności K9 Ministerstwa Spraw Wewnętrznych w zakresie wykrywania broni i materiałów wybuchowych poprzez: i) ustanowienie niezbędnych ram prawnych, ii) ocenę i rozwój zdolności oraz iii) zamówienie specjalnego sprzętu i infrastruktury budowlanej;
c)
zmiany do ustawy o broni i amunicji oraz zbioru przepisów dotyczących pozbawiania broni cech użytkowych poprzez a) ocenę zdolności i możliwości technicznych; oraz b) zapewnienie pomocy technicznej przy opracowywaniu zbioru przepisów.

Środki finansowe Rady UE zostaną wykorzystane do wyeliminowania luk w zdolnościach w ramach lit. a) - c).

Beneficjentami projektu są, oprócz ludności Serbii, Rada BSiL, Ministerstwo Spraw Wewnętrznych, policja i organizacje społeczeństwa obywatelskiego zaangażowane w kwestie związane z kontrolą BSiL.

3.6.3.
Oczekiwane rezultaty

Rezultat 1: Ustanowienie partnerstwa Ministerstwa Spraw Wewnętrznych z organizacjami społeczeństwa obywatelskiego oraz mechanizmu uświadamiającego służącego do zapobiegania niewłaściwemu wykorzystywaniu BSiL.

Wskaźniki:

Liczba inicjatyw uświadamiających na szczeblu krajowym i lokalnym na temat zagrożeń związanych z rozprzestrzenianiem BSiL
Istnienie i stosowanie mechanizmów współpracy między wieloma agencjami
Liczba publicznych ogłoszeń społecznych nadawanych przez krajowe i lokalne stacje telewizyjne i radiowe
Liczba młodych osób - z docelowych miast - poinformowanych o zagrożeniach związanych z BSiL przy pomocy seminariów i materiałów informacyjnych

Rezultat 2: Ulepszenie ram prawnych dotyczących pozbawiania cech użytkowych i zharmonizowanie ich z międzynarodowymi normami i optymalnymi rozwiązaniami

Wskaźniki:

Zapoznanie grupy roboczej z międzynarodowymi normami i optymalnymi rozwiązaniami
Istnienie projektów przepisów uwzględniających wkłady i zalecenia
Konsultowanie projektów przepisów z organizacjami społeczeństwa obywatelskiego

Rezultat 3: Zwiększenie zdolności jednostek K9 Ministerstwa Spraw Wewnętrznych w zakresie wykrywania BSiL, amunicji i materiałów wybuchowych, zgodnie ze standardami praw człowieka

Wskaźniki:

Istnienie planu prac na rzecz zwiększenia zdolności jednostek K9 Ministerstwa Spraw Wewnętrznych
Liczba spotkań dotyczących współpracy między agencjami, wymiany informacji i interoperacyjności jednostek policyjnych K9 oraz innych kluczowych zainteresowanych organów ścigania w zakresie wykrywania BSiL, amunicji i materiałów wybuchowych
Istnienie ulepszonej metodologii i programów szkoleń K9 zgodnie z międzynarodowymi normami
Liczba szkoleniowców K9 i przewodników przeszkolonych zgodnie z międzynarodowymi normami
3.6.4.
Działania
3.6.4.1.
Działanie związane z ustanowieniem partnerstwa Ministerstwa Spraw Wewnętrznych z organizacjami społeczeństwa obywatelskiego oraz mechanizmu uświadamiającego służącego do zapobiegania niewłaściwemu wykorzystywaniu BSiL.

Działanie obejmie:

Spotkanie ekspertów na temat budowania partnerstw z mediami elektronicznymi i drukowanymi oraz wskazania mechanizmów zapobiegania niewłaściwemu wykorzystywaniu BSiL
Ustanowienie platformy mediów społecznościowych i wspieranie kampanii medialnych na rzecz zapobiegania rozprzestrzenianiu BSiL i posiadania broni w sposób odpowiedzialny
Prowadzenie działań doradczych na szczeblu krajowym i lokalnym
3.6.4.2.
Działanie związane z ulepszeniem i zharmonizowaniem ram prawnych dotyczących pozbawiania cech użytkowych z międzynarodowymi normami i optymalnymi rozwiązaniami

Działanie obejmie:

Udzielanie porad eksperckich i wsparcia logistycznego na potrzeby posiedzeń grupy roboczej ds. pozbawiania cech użytkowych
Ocena obecnych przepisów dotyczących pozbawiania cech użytkowych i ewaluacja ich praktycznego wdrożenia
Warsztaty na temat optymalnych rozwiązań i wniosków wyciągniętych podczas opracowywania i wdrażania ram normatywnych dotyczących pozbawiania cech użytkowych
Program w zakresie szkolenia i wyposażenia dotyczący pozbawienia BSiL cech użytkowych
3.6.4.3.
Działania związane ze zwiększeniem zdolności jednostek K9 Ministerstwa Spraw Wewnętrznych w zakresie wykrywania BSiL, amunicji i materiałów wybuchowych, zgodnie ze standardami praw człowieka

Działanie obejmie:

Udzielanie porad eksperckich i wsparcia na posiedzeniach grupy roboczej odnośnie do zwiększenia zdolności K9
Opracowanie planu prac na rzecz zwiększenia zdolności jednostek K9 Ministerstwa Spraw Wewnętrznych
Budowa, zakup i dostawa sprzętu i usług dla jednostek K9
Budowanie zdolności w zakresie wykorzystywania i rozmieszczania jednostek K9 w celu zapobiegania nielegalnemu handlowi BSiL, amunicją i materiałami wybuchowymi oraz prowadzenia dochodzeń w tej dziedzinie poprzez rozwój wsparcia doradczego, programu wymiany i metodologii szkoleniowej
Organizowanie specjalistycznych kursów szkoleniowych dla psów służbowych i ich przewodników w zakresie rozmieszczania oraz w zakresie wykrywania BSiL, amunicji i materiałów wybuchowych
Przeprowadzenie regionalnych warsztatów konsultacyjnych na temat dobrych praktyk w zakresie rozmieszczania i udziału w działaniach policji
3.7.
Projekt 7: Wzmocnienie działań OBWE przeciwko nielegalnemu rozprzestrzenianiu BSiL i zapasów amunicji konwencjonalnej - faza 2 15
3.7.1.
Cel

Celem projektu jest wspieranie państw uczestniczących OBWE w lepszym planowaniu, wdrażaniu i, w razie konieczności, wzmacnianiu ich zobowiązań przeciwko nielegalnemu rozprzestrzenianiu BSiL i zapasów amunicji konwencjonalnej.

3.7.2.
Opis

Projekt został opracowany w związku z tym, że Rada Ministerialna OBWE powierzyła Forum ds. Współpracy w Dziedzinie Bezpieczeństwa (MC.DEC/10/17), zgodnie z jego mandatem, zadanie obejmujące w szczególności:

dalsze wzmożenie wysiłków na rzecz pełnego wdrożenia istniejących środków i zobowiązań określonych w dokumencie OBWE dotyczącym BSiL, dokumencie OBWE dotyczącym zapasów amunicji konwencjonalnej i powiązanych decyzjach Forum ds. Współpracy w Dziedzinie Bezpieczeństwa;
dalsze działania na rzecz poprawy skuteczności i wyników projektów dotyczących BSiL i zapasów amunicji konwencjonalnej służących zapewnieniu jak największej wartości w ramach radzenia sobie z wyzwaniami związanymi z BSiL i zapasami amunicji konwencjonalnej, zgodnie z mechanizmami pomocy OBWE określonymi w dokumentach OBWE dotyczących BSiL i zapasów amunicji konwencjonalnej oraz w odpowiednich decyzjach Forum ds. Współpracy w Dziedzinie Bezpieczeństwa;
przeanalizowanie sposobów na zapobieganie przenikaniu BSiL i zapasów amunicji konwencjonalnej na nielegalne rynki;
przeanalizowanie sposobów uzupełnienia istniejących środków OBWE mających na celu rozwiązanie problemu nielegalnego handlu BSiL;
dalsze wnoszenie wkładów pozabudżetowych na zasadzie dobrowolności w celu wspierania projektów pomocowych Forum ds. Współpracy w Dziedzinie Bezpieczeństwa dotyczących BSiL i zapasów amunicji konwencjonalnej;
przeanalizowanie możliwości zapewnienia, w stosownych przypadkach, dobrowolnego doradztwa eksperckiego w ramach projektów pomocowych OBWE dotyczących BSiL i zapasów amunicji konwencjonalnej przez państwa uczestniczące posiadające określoną wiedzę.

Chociaż struktura projektu wiąże się z szerszym zaangażowaniem wszystkich państw uczestniczących w odniesieniu do Europy Południowo-Wschodniej, celem jest ocena potrzeb i wymogów państw uczestniczących OBWE i operacji w terenie prowadzonych w tym regionie w celu wsparcia realizacji projektów pomocy praktycznej w zakresie BSiL i zapasów amunicji konwencjonalnej oraz doradczego wsparcia programowego. Państwa uczestniczące i misje w terenie w Europie Południowo-Wschodniej również skorzystają z systemu informatycznego przedmiotowego projektu w celu wsparcia monitorowania, przeglądu i realizacji projektów pomocy praktycznej w zakresie BSiL i zapasów amunicji konwencjonalnej.

Ponadto projekt zapewni wsparcie w zakresie koordynacji i zarządzania projektami sześciu (6) operacji w terenie OBWE w ramach wdrażania kompleksowego programu OBWE dotyczącego wspierania wysiłków na rzecz zapobiegania nielegalnemu handlowi BSiL i amunicją konwencjonalną w Europie Południowo-Wschodniej oraz zwalczania tego procederu.

Beneficjentami projektu, oprócz ludności państw uczestniczących z Europy Południowo-Wschodniej, są organy rządowe posiadające mandat w dziedzinie kontroli BSiL (takie jak Komisja ds. BSiL, Ministerstwo Spraw Wewnętrznych, policja, Ministerstwo Obrony) oraz operacje OBWE w terenie.

3.7.3.
Oczekiwany rezultat

Rezultat 1: Poczynienie postępów w zakresie ram normatywnych OBWE dotyczących BSiL i zapasów amunicji konwencjonalnej oraz w zakresie realizacji powiązanych projektów pomocy praktycznej.

Wskaźniki:

Istnienie podstawy i mechanizmu ciągłej weryfikacji potrzeb i wymogów w dziedzinie BSiL i zapasów amunicji konwencjonalnej
Istnienie internetowej platformy informatycznej zawierającej informacje dostępne w czasie rzeczywistym związane z portfelem projektów pomocowych OBWE dotyczących BSiL i zapasów amunicji konwencjonalnej
3.7.4.
Działania
3.7.4.1.
Ocena potrzeb i wymogów państw uczestniczących OBWE, Sekretariatu OBWE i operacji w terenie w celu wsparcia realizacji projektów pomocy praktycznej w zakresie BSiL i zapasów amunicji konwencjonalnej w Europie Południowo-Wschodniej

Działanie obejmie:

Ocenę potrzeb państw OBWE zwracających się o praktyczną pomoc w zakresie BSiL i zapasów amunicji konwencjonalnej oraz wspieranie procesu przeglądu
Ocenę potrzeb państw OBWE będących darczyńcami i dostarczających zasoby w zakresie BSiL i zapasów amunicji konwencjonalnej oraz wspieranie procesu przeglądu
Doradztwo strategiczne i wsparcie programowe dla państw uczestniczących OBWE i operacji OBWE w terenie za pośrednictwem mechanizmu wyciągania wniosków z projektów pomocy praktycznej
Całościową koordynację i wsparcie zarządzania w zakresie projektów kontrolnych i działań dotyczących BSiL i zapasów amunicji konwencjonalnej w Europie Południowo-Wschodniej
3.7.4.2.
Opracowanie, testowanie i uruchomienie systemu informatycznego w celu wsparcia monitorowania, przeglądu i realizacji projektów pomocy praktycznej w zakresie BSiL i zapasów amunicji konwencjonalnej

Działanie obejmie:

Opracowanie nowoczesnej i dostępnej aplikacji internetowej w celu zintegrowania informacji na temat wszystkich projektów pomocowych OBWE z wielu źródeł, w tym danych technicznych, finansowych, geograficznych i tematycznych, a także dokumentów je potwierdzających. Informacje te pozwolą darczyńcom i państwom uczestniczącym w Europie Południowo-Wschodniej lepiej planować, realizować i wzmacniać swoje zobowiązania polityczne i finansowe w walce z nielegalnym rozprzestrzenianiem BSiL i zapasów amunicji konwencjonalnej.
4.
Zarządzanie projektem i wsparcie administracyjne na rzecz realizacji działania

Specjalny personel Sekretariatu OBWE w jednostce wspierającej Centrum Zapobiegania Konfliktom (CPC) / Forum ds. Współpracy w Dziedzinie Bezpieczeństwa (FSC) oraz w sześciu (6) misjach OBWE w terenie rozmieszczonych w Europie Południowo-Wschodniej będzie zarządzał realizacją działania i powiązanych z nim działań w ramach projektów, jak określono w sekcji 3. Jednostka wspierająca Centrum Zapobiegania Konfliktom / Forum ds. Współpracy w Dziedzinie Bezpieczeństwa zapewni koordynację z misjami OBWE w terenie rozmieszczonym w Europie Południowo-Wschodniej i zapewni im doradztwo w kwestiach merytorycznych w ramach projektu 7; będzie to obejmować monitorowanie i ocenę programu.

Jednostka wspierająca Centrum Zapobiegania Konfliktom / Forum ds. Współpracy w Dziedzinie Bezpieczeństwa i misje w terenie będą - za pośrednictwem specjalnego personelu projektowego, zorganizowanego w ramach zespołów ds. realizacji projektów - w dalszym ciągu wspierać współpracę i koordynację ze społecznością międzynarodową na szczeblu regionalnym i jurysdykcyjnym, m.in. w ramach planu działania w zakresie kontroli BSiL dla Bałkanów Zachodnich.

Specjalny personel ds. projektów będzie wykonywać następujące zadania:

zarządzanie projektami na wszystkich etapach cyklu projektu,
prowadzenie bieżącej kontroli finansowej projektów,
zapewnianie fachowej wiedzy technicznej i prawnej, wspieranie zamówień publicznych w ramach projektów,
nawiązywanie kontaktów i koordynacja z innymi organizacjami i programami międzynarodowymi,
zapewnianie jakości i prowadzenie kontroli jakości wyników zatwierdzonych projektów,
wspieranie jurysdykcji w Europie Południowo-Wschodniej w opracowywaniu nowych środków mających na celu zwiększenie zdolności i zbiorowych wysiłków na rzecz zapobiegania nielegalnemu handlowi BSiL i amunicją konwencjonalną oraz zwalczania tego procederu.
5.
Aspekt płci

Perspektywa uwzględniania aspektu płci została uwzględniona na wszystkich etapach opracowywania, rozwoju i realizacji projektów. Głównym założeniem było to, że wykorzystywanie, niewłaściwe wykorzystywanie oraz skutki BSiL i amunicji konwencjonalnej w różny sposób wpływają na kobiety i mężczyzn, chłopców i dziewczęta. Uwzględnianie potrzeb związanych z płcią zostało dostosowane do konkretnych kontekstów i rodzaju pomocy przewidzianej w ramach projektów, a także opierało się na analizie sytuacyjnej uwzględniającej perspektywę płci.

Narzędzie OBWE "wskaźnik równości płci" zastosowano przy opracowywaniu projektów, ale także w monitorowaniu postępów we wdrażaniu uwzględniania aspektu płci przez cykl zarządzania projektem. Znaczna większość proponowanych projektów uznaje równość płci za istotny cel lub w pełni uwzględnia aspekt płci.

6.
Beneficjenci

Bezpośrednimi beneficjentami przedmiotowego działania będą organy w Europie Południowo-Wschodniej posiadające mandat i odpowiedzialne za zapobieganie nielegalnemu handlowi BSiL i amunicją konwencjonalną oraz zwalczanie tego procederu. Główne organy, które zostaną objęte działaniem, to: Komisja/Rada ds. BSiL, Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i organy ścigania, takie jak policja. Inne zaangażowane organy to Ministerstwo Bezpieczeństwa, prokuratury, sądy i służby penitencjarne w Bośni i Hercegowinie, a także Ministerstwo Obrony Czarnogóry. W Serbii natomiast projekt przewiduje współpracę z organizacjami społeczeństwa obywatelskiego zajmującymi się kwestiami kontroli BSiL.

Niebezpośrednimi beneficjentami działania są mieszkańcy jurysdykcji w Europie Południowo-Wschodniej i w jej sąsiedztwie europejskim, zagrożeni zjawiskiem wykorzystywania nielegalnej BSiL i amunicji konwencjonalnej do działalności przestępczej, terroryzmu i nadużywania przemocy.

UE i upoważnione organy jej państw członkowskich również będą niebezpośrednimi beneficjentami projektów, ponieważ będą korzystać ze zwiększonych zdolności w zakresie kontroli BSiL i amunicji konwencjonalnej w Europie Południowo- Wschodniej, m.in. poprzez lepszą wymianę informacji oraz środki koordynacji i współpracy, takie jak identyfikacja ryzyka, dochodzenia i śledzenie, wykrywanie i konfiskata nielegalnej BSiL i amunicji konwencjonalnej.

7.
Wyeksponowanie działań Unii

OBWE podejmuje wszystkie odpowiednie działania w celu upublicznienia faktu, że działanie zostało sfinansowane przez Unię. Działania takie będą realizowane zgodnie z podręcznikiem "Informowanie o działaniach zewnętrznych Unii Europejskiej i ich eksponowanie" sporządzonym przez Komisję. OBWE zapewni zatem wyeksponowanie wkładu Unii, stosując odpowiednie logo i działania promocyjne, podkreślając rolę Unii, zapewniając przejrzystość jej działań i podnoszenie świadomości na temat przyczyn przyjęcia niniejszej decyzji oraz powodów wspierania tej decyzji przez Unię, a także rezultatów tego wsparcia. Na materiałach wyprodukowanych w ramach tego projektu w widocznym miejscu zostanie umieszczona flaga Unii Europejskiej zgodnie z unijnymi wytycznymi dotyczącymi prawidłowego wykorzystywania i reprodukcji flagi.

Z uwagi na fakt, że planowane działania znacznie różnią się zakresem i charakterem, zastosowany zostanie zestaw narzędzi promocyjnych obejmujących: tradycyjne media; strony internetowe; media społecznościowe; oraz materiały informacyjne i promocyjne, w tym infografiki, ulotki, biuletyny, komunikaty prasowe i - w stosownych przypadkach - inne materiały. Odpowiednio oznaczone zostaną publikacje, imprezy publiczne, kampanie, wyposażenie i obiekty budowlane nabywane w ramach każdego projektu. Aby dodatkowo zwiększyć oddziaływanie projektu poprzez szerzenie wiedzy wśród różnych jurysdykcji i wśród społeczeństwa, społeczności międzynarodowej oraz mediów lokalnych i międzynarodowych, do każdej z grup, do której projekt ma dotrzeć, kierowane będą informacje we właściwym języku.

Wyeksponowanie działań Unii będzie realizowane na szczeblu jurysdykcji poprzez zaangażowanie misji OBWE w terenie, a także na szczeblu całej OBWE za pośrednictwem Sekretariatu.

8.
Czas trwania

W oparciu o doświadczenia z wdrażania decyzji Rady (WPZiB) 2017/1424 i decyzji Rady (WPZiB) 2019/2009 oraz z uwzględnieniem szerokiego zakresu przedmiotowego działania, liczby beneficjentów oraz liczby i stopnia skomplikowania planowanych działań, czas realizacji projektu wyznaczono na 36 miesięcy.

9.
Wykonawcza jednostka techniczna

Realizację techniczną tego programu powierza się jednostce wspierającej Centrum Zapobiegania Konfliktom (CPC) / Forum ds. Współpracy w Dziedzinie Bezpieczeństwa (FSC) w ramach Sekretariatu OBWE oraz sześciu (6) misjom OBWE w terenie rozmieszczonym w Europie Południowo-Wschodniej, przy czym ta pierwsza pełni również rolę koordynatora. W stosownych przypadkach wsparcie doradcze zapewni Departament ds. Zwalczania Zagrożeń Transnarodowych (TNTD) w ramach Sekretariatu OBWE. Dział Wsparcia Programowania i Oceny, funkcjonujący w ramach Centrum Zapobiegania Konfliktom (CPC) sekretariatu OBWE, uczestniczy w charakterze obserwatora w Komitecie Sterującym.

10.
Komitet Sterujący

Komitet Sterujący tego działania będzie się składał z przedstawicieli Wysokiego Przedstawiciela, delegatur UE w jurysdykcjach oraz jednostek wykonawczych, o których mowa w części 4 niniejszego załącznika.

Jednostka realizująca, wspomagana przez Komitet Sterujący, dopilnuje, by realizacja projektu była koordynowana z inną pomocą ze strony UE na rzecz jurysdykcji w Europie Południowo-Wschodniej, np. pomocą ze strony niemieckiego Federalnego Urzędu Gospodarki i Kontroli Eksportu (BAFA) (wspieraną decyzjami Rady (WPZiB) 2018/101 16  i (WPZiB) 2017/915 17 ), pomocą w ramach współpracy regionalnej z Bałkanami Zachodnimi w dziedzinie kontroli BSiL realizowanej przez UNDP/SEESAC (wspieraną decyzjami Rady (WPZiB) 2019/2111 18 , (WPZiB) 2018/1788 19  i (WPZiB) 2016/2356 20 ) oraz pomocą w ramach współpracy organów ścigania UE i Europy Południowo-Wschodniej, jeśli chodzi o przeciwdziałanie nielegalnemu handlowi bronią palną (wspieraną przez DG HOME Komisji, Europol i jednostkę EMPACT ds. broni palnej).

Komitet Sterujący będzie regularnie zapraszać przedstawicieli partnerów jurysdykcji w Europie Południowo-Wschodniej. Komitet Sterujący może również zapraszać przedstawicieli podmiotów zaangażowanych w projekty w Europie Południowo-Wschodniej, które mają podobny lub powiązany cel. Komitet Sterujący będzie regularnie dokonywać przeglądu wdrażania niniejszej decyzji, nie rzadziej niż co sześć miesięcy, w tym przy pomocy środków komunikacji elektronicznej.

11.
Sprawozdawczość

Sprawozdania, opisowe, a także finansowe, obejmują całość działania opisanego w odpowiedniej umowie dotyczącej konkretnego wkładu oraz w załączonym do niej budżecie, niezależnie do tego, czy to działanie jest w całości finansowane czy też współfinansowane na mocy decyzji Rady.

OBWE uwzględni sprawozdawczość dla KE/UE za pośrednictwem jednostki wspierającej Centrum Zapobiegania Konfliktom (CPC) / Forum ds. Współpracy w Dziedzinie Bezpieczeństwa (FSC), a mianowicie zespół ds. realizacji projektu w ramach projektu 7.

1 FSC.DOC/1/00/Rev.1
2 FSC.DOC/1/03/Rev.1
3 W dniu 10 lipca 2018 r. na szczycie Bałkanów Zachodnich w Londynie przyjęto regionalny plan działania na rzecz trwałego rozwiązania kwestii nielegalnego posiadania i niewłaściwego wykorzystywania BSiL i broni palnej oraz amunicji do nich, a także nielegalnego handlu taką bronią i amunicją na Bałkanach Zachodnich do 2024 r.
4 Decyzja Rady (WPZiB) 2018/101 z dnia 22 stycznia 2018 r. w sprawie propagowania skutecznych kontroli wywozu broni (Dz.U. L 17 z 23.1.2018, s. 40).
5 Decyzja Rady (WPZiB) 2017/915 z dnia 29 maja 2017 r. w sprawie działań informacyjnych Unii wspierających wdrożenie Traktatu o handlu bronią (Dz.U. L 139 z 30.5.2017, s. 38).
6 Decyzja Rady (WPZiB) 2019/2111 z dnia 9 grudnia 2019 r. wspierająca działania SEESAC w zakresie rozbrojenia i kontroli zbrojeń w Europie Południowo-Wschodniej zmniejszające zagrożenie związane z nielegalną bronią strzelecką i lekką oraz amunicją do tych rodzajów broni (Dz.U. L 318 z 10.12.2019, s. 147).
7 Decyzja Rady (WPZiB) 2018/1788 z dnia 19 listopada 2018 r. w sprawie wsparcia Centrum Kontroli Broni Strzeleckiej i Lekkiej dla Europy Wschodniej i Południowo-Wschodniej (SEESAC) w realizacji regionalnego planu działania w sprawie zwalczania nielegalnego handlu bronią na Bałkanach Zachodnich (Dz.U. L 293 z 20.11.2018, s. 11).
8 Decyzja Rady (WPZiB) 2016/2356 z dnia 19 grudnia 2016 r. wspierająca działania SEESAC w zakresie rozbrojenia i kontroli zbrojeń w Europie Południowo-Wschodniej w ramach strategii UE w zakresie zwalczania nielegalnego gromadzenia broni strzeleckiej i lekkiej i amunicji do tych rodzajów broni oraz handlu nimi (Dz.U. L 348 z 21.12.2016, s. 60).
9 Decyzja Rady 2012/662/WPZiB z dnia 25 października 2012 r. dotycząca wspierania działań zmniejszających ryzyko nielegalnego handlu bronią strzelecką i lekką oraz nadmiernego jej gromadzenia w regionie Organizacji Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie (OBWE) (Dz.U. L 297 z 26.10.2012, s. 29).
10 Dz.U. L 204 z 5.8.2017, s 82.
11 Decyzja Rady (WPZiB) 2019/2009 z dnia 2 grudnia 2019 r. w sprawie wspierania wysiłków Ukrainy na rzecz zwalczania nielegalnego handlu bronią, amunicją i materiałami wybuchowymi, we współpracy z OBWE (Dz.U. L 312 z 3.12.2019, s. 42).
* Użycie tej nazwy nie wpływa na stanowiska w sprawie statusu Kosowa i jest zgodne z rezolucją Rady Bezpieczeństwa ONZ 1244/1999 oraz z opinią Międzynarodowego Trybunału Sprawiedliwości w sprawie Deklaracji niepodległości Kosowa.
12 W odniesieniu do Kosowa*, ze względu na jego status, ograniczenia i wymogi formalnej procedury OBWE jako takie nie mają zastosowania do tamtejszych potencjalnych projektów. W związku z tym zgodnie ze wskazówkami misji OBWE w Kosowie (OMIK) realizowane będą liczne projekty w odpowiedzi na wnioski o pomoc składane przez lokalne organy i instytucje. (*Użycie tej nazwy nie wpływa na stanowiska w sprawie statusu Kosowa i jest zgodne z rezolucją RB ONZ 1244/1999 oraz z opinią Międzynarodowego Trybunału Sprawiedliwości w sprawie Deklaracji niepodległości Kosowa).
13 Plan działania opracowano na podstawie wspólnego oświadczenia wiceministrów spraw wewnętrznych i wiceministrów spraw zagranicznych w Europie Południowo-Wschodniej, jak również elementów planu działania; oba dokumenty przyjęto na posiedzeniu w Pod- goricy 1 lutego 2018 r. Plan działania został oficjalnie przyjęty na szczycie UE i Bałkanów Zachodnich w Londynie 10 lipca 2018 r.
* Użycie tej nazwy nie wpływa na stanowiska w sprawie statusu Kosowa i jest zgodne z rezolucją RB ONZ 1244/1999 oraz z opinią Międzynarodowego Trybunału Sprawiedliwości w sprawie Deklaracji niepodległości Kosowa.
14 Organy krajowe uczestniczące w Krajowej Komisji ds. BSiL: Ministerstwo Gospodarki, Ministerstwo Sprawiedliwości, Ministerstwo Handlu i Polityki Społecznej, Ministerstwo Obrony, Ministerstwo Edukacji i Nauki, Ministerstwo Finansów, organy celne, Ministerstwo Rolnictwa, Leśnictwa i Gospodarki Wodnej.
15 Elementy projektu wspierające wysiłki dotyczące BSiL i zapasów amunicji konwencjonalnej w Europie Południowo-Wschodniej.
16 Decyzja Rady (WPZiB) 2018/101 w sprawie propagowania skutecznych kontroli wywozu broni (Dz.U. L 17 z 23.1.2018, s. 40).
17 Decyzja Rady (WPZiB) 2017/915 w sprawie działań informacyjnych Unii wspierających wdrożenie Traktatu o handlu bronią (Dz.U. L 139 z 30.5.2017, s. 38).
18 Decyzja Rady (WPZiB) 2019/2111 z dnia 9 grudnia 2019 r. wspierająca działania SEESAC w zakresie rozbrojenia i kontroli zbrojeń w Europie Południowo-Wschodniej zmniejszające zagrożenie związane z nielegalną bronią strzelecką i lekką oraz amunicją do tych rodzajów broni (Dz.U. L 318 z 10.12.2019, s. 147).
19 Decyzja Rady (WPZiB) 2018/1788 z dnia 19 listopada 2018 r. w sprawie wsparcia Centrum Kontroli Broni Strzeleckiej i Lekkiej dla Europy Wschodniej i Południowo-Wschodniej (SEESAC) w realizacji regionalnego planu działania w sprawie zwalczania nielegalnego handlu bronią na Bałkanach Zachodnich (Dz.U. L 293 z 20.11.2018, s. 11).
20 Decyzja Rady (WPZiB) 2016/2356 z dnia 19 grudnia 2016 r. wspierająca działania SEESAC w zakresie rozbrojenia i kontroli zbrojeń w Europie Południowo-Wschodniej w ramach strategii UE w zakresie zwalczania nielegalnego gromadzenia broni strzeleckiej i lekkiej i amunicji do tych rodzajów broni oraz handlu nimi (Dz.U. L 348 z 21.12.2016, s. 60).

Zmiany w prawie

KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024
Senat poparł zmianę obowiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów

W ślad za rekomendacją Komisji Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej Senat przyjął w środę bez poprawek zmiany w Kodeksie pracy, których celem jest nowelizacja art. 222 dostosowująca polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2021.432.36

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2021/2133 w sprawie wsparcia kompleksowego programu wspierania wysiłków na rzecz zapobiegania nielegalnemu handlowi bronią strzelecką i lekką (BSiL) i amunicją konwencjonalną oraz zwalczania tego handlu w Europie Południowo-Wschodniej
Data aktu: 02/12/2021
Data ogłoszenia: 03/12/2021
Data wejścia w życie: 02/12/2021