a także mając na uwadze, co następuje:(1) Celem Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności ("Instrument") jest zapewnienie skutecznego i znaczącego wsparcia finansowego na rzecz szybszej realizacji zrównoważonych reform i związanych z nimi inwestycji publicznych w państwach członkowskich. Instrument jest specjalnym narzędziem opracowanym w celu złagodzenia negatywnych skutków i konsekwencji kryzysu związanego z COVID-19 w Unii.
(2) Zgodnie z art. 29 rozporządzenia (UE) 2021/241 wdrażanie Instrumentu należy monitorować i oceniać za pomocą wspólnych wskaźników. Wskaźniki te mają być stosowane do celów sprawozdawczości dotyczącej postępów oraz do celów monitorowania i oceny Instrumentu pod kątem osiągania celów ogólnych i szczegółowych, o których mowa w art. 4 rozporządzenia (UE) 2021/241. Państwa członkowskie mają składać Komisji sprawozdania dotyczące wspólnych wskaźników.
(3) Zgodnie z art. 30 rozporządzenia (UE) 2021/241 system sprawozdawczości dotyczącej osiągnięcia celów Instrumentu ma przybrać formę tabeli wyników w zakresie odbudowy i zwiększania odporności ("tabela wyników"). Tabela wyników ma przedstawiać postępy w realizacji planów odbudowy i zwiększania odporności państw członkowskich w każdym z sześciu filarów zakresu stosowania Instrumentu określonych w art. 3 rozporządzenia oraz w odniesieniu do wspólnych wskaźników. Tabela wyników ma być publicznie dostępna na stronie internetowej lub na portalu internetowym i powinna być aktualizowana dwa razy w roku.
(4) Artykuły 29 i 30 rozporządzenia (UE) 2021/241 są ściśle powiązane, ponieważ wspólne wskaźniki będą stanowić znaczną część treści tabeli wyników, zgodnie z art. 30 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2021/241. W celu zapewnienia spójności między tymi przepisami, które powinny wejść w życie w tym samym czasie, ułatwienia państwom członkowskim uzyskania pełnego obrazu wymogów sprawozdawczych oraz ułatwienia stosowania tego rozporządzenia konieczne jest zawarcie przepisów uzupełniających te artykuły w jednym rozporządzeniu delegowanym.
(5) Tabela wyników ma na celu przejrzyste dostarczanie syntetycznych informacji na temat postępów we wdrażaniu Instrumentu oraz krajowych planów odbudowy i zwiększania odporności zatwierdzonych w drodze odpowiednich decyzji wykonawczych Rady. Ma służyć jako podstawa dialogu z Parlamentem Europejskim w sprawie odbudowy i zwiększania odporności, o którym to dialogu mowa w art. 26 rozporządzenia (UE) 2021/241.
(6) Zgodnie z art. 27 rozporządzenia (UE) 2021/241 państwa członkowskie mają dwa razy w roku składać sprawozdania w ramach europejskiego semestru na temat postępów w realizacji ich planów odbudowy i zwiększania odporności oraz na temat wspólnych wskaźników. Aby tabela wyników była aktualizowana o najnowsze dostępne dane i według tego samego harmonogramu dla wszystkich państw członkowskich, co zapewni tym samym równe traktowanie, takie sprawozdania powinny być składane w tym samym czasie przez wszystkie państwa członkowskie, zgodnie z harmonogramem europejskiego semestru.
(7) Wykaz wspólnych wskaźników w załączniku w założeniu odnosi się do wszystkich planów odbudowy i zwiększania odporności, ale sprawozdawczość państwa członkowskiego dotycząca konkretnego wspólnego wskaźnika jest adekwatna tylko w zakresie, w jakim w jego planie istnieją odpowiednie środki. Komisja i zainteresowane państwo członkowskie powinny omówić brak związku wspólnego wskaźnika z danym planem odbudowy i zwiększania odporności. Biorąc pod uwagę, że każdy wspólny wskaźnik jest ogólnie adekwatny dla znacznej większości państw członkowskich, oczekuje się, że każde państwo członkowskie powinno składać sprawozdania na temat większości wskaźników.
(8) Wspólne wskaźniki powinny być określone wystarczająco szczegółowo, aby zapewnić porównywalność danych gromadzonych przez państwa członkowskie i możliwość ich agregacji w celu przedstawienia wdrażania Instrumentu na poziomie Unii. Jeżeli wspólne wskaźniki one przedstawiane na poziomie poszczególnych państw członkowskich, powinny one być prezentowane w ujęciu względnym i w oparciu również o dane z Eurostatu, aby uniknąć mylących porównań między państwami członkowskimi ze względu na różną wielkość lub charakter planów odbudowy i zwiększania odporności.
(9) Zgodnie z art. 28 rozporządzenia (UE) 2021/241 Komisja i zainteresowane państwa członkowskie mają sprzyjać powstawaniu synergii i zapewnić skuteczną koordynację między Instrumentem a innymi programami i instrumentami unijnymi. Z tego względu wskaźniki zawarte w tabeli wyników powinny być możliwie najbardziej spójne ze wskaźnikami stosowanymi w przypadku innych funduszy unijnych.
(10) Zgodnie z art. 29 rozporządzenia (UE) 2021/241 monitorowanie wdrażania ma być ukierunkowane i proporcjonalne do działań prowadzonych w ramach Instrumentu. System sprawozdawczości dotyczącej osiągnięcia celów, wprowadzony przez Komisję, powinien zatem zapewniać wydajne, skuteczne i terminowe gromadzenie danych na potrzeby monitorowania wdrażania działań i ich rezultatów. W tym celu na odbiorców środków unijnych należy nałożyć proporcjonalne wymogi dotyczące sprawozdawczości.
(11) Pozostałe elementy tabeli wyników powinny zostać opracowane przez Komisję na podstawie informacji zebranych podczas procesu monitorowania wdrażania planów odbudowy i zwiększania odporności oraz Instrumentu. Powinno to zapewnić porównywalność danych.
(12) Ze względu na fakt, że tabela wyników powinna zacząć funkcjonować do dnia 31 grudnia 2021 r., oraz aby umożliwić szybkie zastosowanie środków przewidzianych w niniejszym rozporządzeniu, powinno ono wejść w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
1 Dz.U. L 57 z 18.2.2021, s. 17.
2 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2021/2105 z dnia 28 września 2021 r. w sprawie uzupełnienia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/241 ustanawiającego Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności przez określenie metodyki sprawozdawczości w zakresie wydatków socjalnych (zob. s. 79 niniejszego Dziennika Urzędowego).
3 Załącznik zmieniony przez sprostowanie z dnia 24 marca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.96.47) zmieniające nin. rozporządzenie z dniem 2 grudnia 2021 r.
4 DyrektywaDyrektywaParlamentu Europejskiego i Rady 2010/31/UE z dnia 19 maja 2010 r. w sprawie charakterystyki energetycznej budynków (Dz.U. L 153 z 18.6.2010, s. 1310, s. 13) zmieniona dyrektywą (UE) 2018/844 (Dz.U. L 156 z 19.6.2018, s. 75).
5 DyrektywaDyrektywaParlamentu Europejskiego i Rady 2012/27/UE z dnia 25 października 2012 r. w sprawie efektywności energetycznej, zmiany dyrektyw 2009/125/WE i 2010/30/UE oraz uchylenia dyrektyw 2004/8/WE i 2006/32/WE (Dz.U. L 315 z 14.11.2012, s. 1).
6 "Maksymalna moc czynna, która może być dostarczana stale przez ciągle działający zakład w punkcie wyjścia (tj. po pobraniu zasilania potrzeb własnych stacji i uwzględnieniu strat w tych transformatorach uważanych za integralną część stacji".
7 DyrektywaDyrektywaParlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/2001 z dnia 11 grudnia 2018 r. w sprawie promowania stosowania energii ze źródeł odnawialnych (Dz.U. L 328 z 21.12.2018, s. 82).
8 W szczególności art. 29art. 29dyrektywy (UE) 2018/2001, w którym określono kryteria zrównoważonego rozwoju i ograniczania emisji gazów cieplarnianych w odniesieniu do biopaliw, biopłynów i paliw z biomasy.
9 W art. 2 ust. 2Europejskiego kodeksu łączności elektronicznej termin "sieć o bardzo dużej przepustowości" definiuje się następująco: "»sieć o bardzo dużej przepustowości« oznacza albo sieć łączności elektronicznej, która w całości składa się z elementów światłowodowych co najmniej na odcinku do punktu dystrybucji w miejscu świadczenia usługi, albo sieć łączności elektronicznej, która jest w stanie zapewnić w typowych warunkach panujących w czasie największego natężenia ruchu podobną wydajność sieci pod względem dostępnego pasma "w górę" i "w dół" łącza, odporności, parametrów związanych z błędami oraz opóźnienia i jego zmienności".
11 Mężczyźni, kobiety, osoby niebinarne. Szereg państw członkowskich posiada przepisy prawne lub praktyki, w ramach których uznaje się, że osoby fizyczne mogą nie należeć do żadnej z tych dwóch kategorii lub mogą nie chcieć być kojarzone z jedną z nich. W przypadku tych państw członkowskich osoby te rejestruje się jako "niebinarne".
12 Dz.U. L 124 z 20.5.2003, s. 36.
13 Mężczyźni, kobiety, osoby niebinarne. Szereg państw członkowskich posiada przepisy prawne lub praktyki, w ramach których uznaje się, że osoby fizyczne mogą nie należeć do żadnej z tych dwóch kategorii lub mogą nie chcieć być kojarzone z jedną z nich. W przypadku tych państw członkowskich osoby te rejestruje się jako "niebinarne".
14 0-17, 18-29, 30-54, 55 i powyżej.
15 Bezrobotni to osoby, które zwykle nie są osobami pracującymi, są gotowe do podjęcia pracy i aktywnie jej poszukują. Do kategorii tej zawsze zalicza się osoby, które zgodnie z definicjami krajowymi uznaje się za bezrobotnych zarejestrowanych, nawet jeżeli nie spełniają one wszystkich powyższych trzech kryteriów. Źródło: §18 Dyrekcja Generalna ds. Zatrudnienia, Spraw Społecznych i Włączenia Społecznego, Statystyki dotyczące polityki rynku pracy - metodyka 2018 r.
16 Osoby bierne zawodowo to osoby, które w danym czasie nie stanowią części siły roboczej (tzn. nie są osobami pracującymi ani bezrobotnymi zgodnie z przedstawionymi definicjami). Źródło: §20 Dyrekcja Generalna ds. Zatrudnienia, Spraw Społecznych i Włączenia Społecznego, Statystyki dotyczące polityki rynku pracy - metodyka 2018 r.
17 Mężczyźni, kobiety, osoby niebinarne. Szereg państw członkowskich posiada przepisy prawne lub praktyki, w ramach których uznaje się, że osoby fizyczne mogą nie należeć do żadnej z tych dwóch kategorii lub mogą nie chcieć być kojarzone z jedną z nich. W przypadku tych państw członkowskich osoby te rejestruje się jako "niebinarne".
18 0-17, 18-29, 30-54, 55 i powyżej.
19 Mężczyźni, kobiety, osoby niebinarne. Szereg państw członkowskich posiada przepisy prawne lub praktyki, w ramach których uznaje się, że osoby fizyczne mogą nie należeć do żadnej z tych dwóch kategorii lub mogą nie chcieć być kojarzone z jedną z nich. W przypadku tych państw członkowskich osoby te rejestruje się jako "niebinarne".