KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/953 z dnia 14 czerwca 2021 r. w sprawie ram wydawania, weryfikowania i uznawania interoperacyjnych zaświadczeń o szczepieniu, o wyniku testu i o powrocie do zdrowia w związku z COVID-19 (unijne cyfrowe zaświadczenie COVID) w celu ułatwienia swobodnego przemieszczania się w czasie pandemii COVID-19 1 , w szczególności jego art. 8 ust. 2,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rozporządzenie (UE) 2021/953 określa ramy wydawania, weryfikowania i uznawania interoperacyjnych zaświadczeń o szczepieniu, o wyniku testu i o powrocie do zdrowia w związku z COVID-19 ("unijne cyfrowe zaświadczenie COVID") w celu ułatwienia ich posiadaczom korzystania z prawa do swobodnego przemieszczania się w czasie pandemii COVID-19. Przyczynia się ono również do ułatwienia stopniowego znoszenia ograniczeń swobodnego przemieszczania się wprowadzonych przez państwa członkowskie, zgodnie z prawem Unii, w celu ograniczenia rozprzestrzeniania się SARS-CoV-2, w skoordynowany sposób.
(2) Rozporządzenie (UE) 2021/953 umożliwia uznawanie zaświadczeń COVID-19 wydawanych obywatelom Unii i członkom ich rodzin przez państwa trzecie, jeżeli Komisja stwierdzi, że takie zaświadczenia COVID-19 są wydawane zgodnie z normami, które należy uznać za równoważne normom ustanowionym na podstawie tego rozporządzenia. Ponadto zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/954 2 państwa członkowskie muszą stosować przepisy określone w rozporządzeniu (UE) 2021/953 do obywateli państw trzecich, którzy nie są objęci zakresem stosowania tego rozporządzenia, ale którzy legalnie przebywają lub zamieszkują na ich terytorium i są uprawnieni do podróżowania do innych państw członkowskich zgodnie z prawem Unii. W związku z tym wszelkie ustalenia dotyczące równoważności określone w niniejszej decyzji powinny mieć zastosowanie do zaświadczeń o szczepieniu i o wyniku testu w związku z COVID-19 wydawanych obywatelom Unii i członkom ich rodzin przez Republikę Singapuru. Podobnie na podstawie rozporządzenia (UE) 2021/954 takie ustalenia dotyczące równoważności powinny mieć również zastosowanie do zaświadczeń o szczepieniu i o wyniku testu w związku z COVID-19 wydawanych przez Republikę Singapuru obywatelom państw trzecich legalnie przebywającym lub zamieszkującym na terytorium państw członkowskich na warunkach określonych w tym rozporządzeniu.
(3) W dniu 26 lipca 2021 r. Republika Singapuru przekazała Komisji szczegółowe informacje na temat wydawania inte- roperacyjnych zaświadczeń o szczepieniu i o wyniku testu w związku z COVID-19 w ramach systemu o nazwie "HealthCerts". Republika Singapuru poinformowała Komisję, że jej zdaniem zaświadczenia COVID-19 są przez nią wydawane zgodnie z normą i systemem technologicznym, które są interoperacyjne z ramami zaufania ustanowionymi rozporządzeniem (UE) 2021/953 i które umożliwiają weryfikację autentyczności, ważności i integralności zaświadczeń. W tym kontekście Republika Singapuru przekazała Komisji informacje, że zaświadczenia COVID-19 wydawane przez Republikę Singapuru zgodnie z systemem "HealthCerts" zawierają dane, o których mowa w załączniku do rozporządzenia (UE) 2021/953.
(4) Republika Singapuru poinformowała również Komisję, że uznaje zaświadczenia o szczepieniu i o wyniku testu wydane przez państwa członkowskie i kraje EOG zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2021/953. Republika Singapuru poinformowała ponadto Komisję, że będzie traktować posiadaczy unijnych cyfrowych zaświadczeń COVID o szczepieniu i wyniku testu na równi z posiadaczami zaświadczeń o szczepieniu i wyniku testu wydanych przez Republikę Singapuru. W szczególności Republika Singapuru potwierdziła, że unijne cyfrowe zaświadczenia COVID o wyniku testu będą traktowane jako wiążący dowód ujemnego wyniku testu poprzedzającego rozpoczęcie podróży. Republika Singapuru wskazała, że w następstwie przyjęcia tej decyzji posiadacze unijnych cyfrowych zaświadczeń COVID o szczepieniu będą kwalifikować się przez 30 dni do stosowanych w Singapurze zróżnicowanych ze względu na szczepienie środków bezpiecznego zarządzania skierowanych do osób zaszczepionych, bez konieczności posiadania dodatkowego zaświadczenia o szczepieniu.
(5) W szczególności Republika Singapuru poinformowała Komisję, że uznaje wszystkie szczepionki, które uzyskały wydane przez Światową Organizację Zdrowia nadzwyczajne pozwolenie na stosowanie, a także te, które zostały dopuszczone do obrotu na specjalnych zasadach dostępu w związku z pandemią, obowiązujących w Singapurze. Singapur będzie akceptować również szczepionki dopuszczone do obrotu na specjalnych zasadach dostępu w związku z pandemią. Jeżeli chodzi o testy, Singapur poinformował Komisję, że akceptuje zaświadczenie o wyniku testu jako potwierdzenie statusu zakażenia lub braku zakażenia, jednak fakt ten nie przekłada się obecnie na zniesienie ograniczeń związanych z podróżą. Zniesienie ograniczeń jest objęte polityką zdrowia obowiązującą przy przekraczaniu granicy Singapuru. Co więcej, Singapur obecnie nie przewiduje złagodzenia wymogów związanych z przekraczaniem granicy przez podróżnych, którzy wyzdrowieli.
(6) W dniu 30 września 2021 r. na wniosek Republiki Singapuru Komisja przeprowadziła testy techniczne, które wykazały, że zaświadczenia o szczepieniu i o wyniku testu w związku z COVID-19 są wydawane przez Republikę Singapuru zgodnie z systemem "HealthCerts", który jest interoperacyjny z ramami zaufania ustanowionymi rozporządzeniem (UE) 2021/953 i umożliwia weryfikację autentyczności, ważności i integralności tych zaświadczeń. Komisja potwierdziła również, że zaświadczenia o szczepieniu i o wyniku testu w związku z COVID-19 wydawane przez Republikę Singapuru zgodnie z systemem "HealthCerts" zawierają niezbędne dane.
(7) Ponadto Republika Singapuru poinformowała Komisję, że będzie wydawać interoperacyjne zaświadczenia o szczepieniu w odniesieniu do szczepionek przeciwko COVID-19. Obecnie dotyczy to szczepionek Comirnaty i Spikevax.
(8) Republika Singapuru poinformowała również Komisję, że będzie wydawać interoperacyjne zaświadczenia o wyniku testu wyłącznie w odniesieniu do testów z wykorzystaniem amplifikacji kwasów nukleinowych oraz szybkich testów antygenowych wymienionych we wspólnym i zaktualizowanym wykazie szybkich testów antygenowych na COVID-19, uzgodnionym przez Komitet ds. Bezpieczeństwa Zdrowia ustanowiony przepisami art. 17 decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1082/2013/UE 3 , na podstawie zalecenia Rady z dnia 21 stycznia 2021 r. 4
(9) Ponadto Republika Singapuru poinformowała Komisję, że nie wydaje interoperacyjnych zaświadczeń o powrocie do zdrowia.
(10) Republika Singapuru poinformowała również Komisję, że podczas weryfikacji zaświadczeń w Singapurze zawarte w tych zaświadczeniach dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie w celu sprawdzenia i potwierdzenia szczepienia, wyniku testu lub powrotu do zdrowia posiadacza zaświadczenia i nie będą następnie przechowywane.
(11) Spełnione są zatem elementy niezbędne do stwierdzenia, że zaświadczenia o szczepieniu i o wyniku testu w związku z COVID-19 wydawane przez Republikę Singapuru zgodnie z systemem "HealthCerts" należy uznać za równoważne z zaświadczeniami wydawanymi zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2021/953.
(12) W związku z tym zaświadczenia COVID-19 wydawane przez Republikę Singapuru zgodnie z systemem "Health- Certs" powinny być uznawane na warunkach, o których mowa w art. 5 ust. 5 i art. 6 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2021/953.
(13) Aby niniejsza decyzja mogła wejść w życie, Republika Singapuru powinna zostać włączona do ram zaufania unijnych cyfrowych zaświadczeń COVID ustanowionych rozporządzeniem (UE) 2021/953.
(14) W celu ochrony interesów Unii, w szczególności w dziedzinie zdrowia publicznego, Komisja może skorzystać ze swoich uprawnień do zawieszenia lub uchylenia niniejszej decyzji, jeżeli warunki określone w art. 8 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2021/953 nie są już spełniane.
(15) W związku z potrzebą jak najszybszego włączenia Republiki Singapuru do ram zaufania unijnych cyfrowych zaświadczeń COVID, ustanowionych rozporządzeniem (UE) 2021/953, niniejsza decyzja powinna wejść w życie z dniem jej opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
(16) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 14 rozporządzenia (UE) 2021/953,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: