Sprostowanie do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2144 z dnia 27 listopada 2019 r. w sprawie wymogów dotyczących homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów, w odniesieniu do ich ogólnego bezpieczeństwa oraz ochrony osób znajdujących się w pojeździe i niechronionych uczestników ruchu drogowego, zmieniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/858 oraz uchylającego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 78/2009, (WE) nr 79/2009 i (WE) nr 661/2009 oraz rozporządzenia Komisji (WE) nr 631/2009, (UE) nr 406/2010, (UE) nr 672/2010, (UE) nr 1003/2010, (UE) nr 1005/2010, (UE) nr 1008/2010, (UE) nr 1009/2010, (UE) nr 19/2011, (UE) nr 109/2011, (UE) nr 458/2011, (UE) nr 65/2012, (UE) nr 130/2012, (UE) nr 347/2012, (UE) nr 351/2012, (UE) nr 1230/2012 i (UE) 2015/166

Sprostowanie do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2144 z dnia 27 listopada 2019 r. w sprawie wymogów dotyczących homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów, w odniesieniu do ich ogólnego bezpieczeństwa oraz ochrony osób znajdujących się w pojeździe i niechronionych uczestników ruchu drogowego, zmieniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/858 oraz uchylającego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 78/2009, (WE) nr 79/2009 i (WE) nr 661/2009 oraz rozporządzenia Komisji (WE) nr 631/2009, (UE) nr 406/2010, (UE) nr 672/2010, (UE) nr 1003/2010, (UE) nr 1005/2010, (UE) nr 1008/2010, (UE) nr 1009/2010, (UE) nr 19/2011, (UE) nr 109/2011, (UE) nr 458/2011, (UE) nr 65/2012, (UE) nr 130/2012, (UE) nr 347/2012, (UE) nr 351/2012, (UE) nr 1230/2012 i (UE) 2015/166

(Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej L 325 z dnia 16 grudnia 2019 r.)

(Dz.U.UE L z dnia 11 listopada 2021 r.)

1. Strony 18-23, załącznik I zastępuje się załącznikiem w brzmieniu:

"ZAŁĄCZNIK I

Wykaz regulaminów ONZ, o których mowa w art. 4 ust. 2

Numer regulaminu ONZ Przedmiot Seria poprawek opublikowana w Dz.U. Odniesienie do Dz.U. Zakres regulaminu ONZ
1 Światła główne samochodowe z asymetrycznymi światłami mijania lub drogowymi i żarówkami kategorii R2 lub HS1 Seria poprawek 02 Dz.U. L 177 z 10.7.2010, s. 1 M, N (a)
3 Urządzenia odblaskowe pojazdów o napędzie silnikowym i ich przyczep Seria poprawek 02 Dz.U. L 323 z 6.12.2011, s. 1 M, N, O
4 Urządzenia do oświetlenia tylnych tablic rejestracyjnych pojazdów o napędzie silnikowym i ich przyczep Pierwotna wersja regulaminu Dz.U. L 4 z 7.1.2012, s. 17 M, N, O
6 Kierunkowskazy pojazdów o napędzie silnikowym i ich przyczep Seria poprawek 01 Dz.U. L 213 z 18.7.2014, s. 1 M, N, O
7 Przednie i tylne światła pozycyjne, światła hamowania oraz światła obrysowe pojazdów silnikowych i ich przyczep Seria poprawek 02 Dz.U. L 285 z 30.9.2014, s. 1 M, N, O
8 Światła główne pojazdów samochodowych (H1, H2, H3, HB3, HB4, H7, H8, H9, HIR1, HIR2 lub H11) Seria poprawek 05 - Sprostowanie 1 do wersji 4 Dz.U. L 177 z 10.7.2010, s. 71 M, N (a)
10 Kompatybilność elektromagnetyczna Seria poprawek 05 Dz.U. L 41 z 17.2.2017, s. 1 M, N, O
11 Zamki i elementy mocowania drzwi Seria poprawek 04 Dz.U. L 218 z 21.8.2019, s. 1 M1, N1
12 Zabezpieczenie kierowcy przed uderzeniem w układ kierowniczy w przypadku zderzenia Seria poprawek 04 Dz.U. L 89 z 27.3.2013, s. 1 M1, N1
13 Hamowanie pojazdów i przyczep Seria poprawek 11 Dz.U. L 42 z 18.2.2016, s. 1 M2, M3, N, O (b)
13-H Hamowanie samochodów osobowych Pierwotna wersja regulaminu Dz.U. L 335 z 22.12.2015, s. 1 M1, N1
14 Kotwiczenia pasów bezpieczeństwa Seria poprawek 07 Dz.U. L 218 z 19.8.2015, s. 27 M, N
16 Pasy bezpieczeństwa, urządzenia przytrzymujące, urządzenia przytrzymujące dla dzieci oraz urządzenia przytrzymujące dla dzieci ISOFIX Seria poprawek 07 Dz.U. L 109 z 27.4.2018, s. 1 M, N
17 Siedzenia, ich mocowania i zagłówki Seria poprawek 08 Dz.U. L 230 z 31.8.2010, s. 81 M, N
18 Zabezpieczenie pojazdów silnikowych przed nieuprawnionym użyciem Seria poprawek 03 Dz.U. L 120 z 13.5.2010, s. 29 M2, M3, N2, N3
19 Przednie światła przeciwmgłowe pojazdów o napędzie silnikowym Seria poprawek 04 Dz.U. L 250 z 22.8.2014, s. 1 M, N
20 Światła główne z asymetrycznymi światłami mijania lub drogowymi i żarówkami halogenowymi (żarówkami H4) Seria poprawek 03 Dz.U. L 177 z 10.7.2010, s. 170 M, N (a)
21 Wyposażenie wnętrza Seria poprawek 01 Dz.U. L 188 z 16.7.2008, s. 32 M1
23 Światła cofania i światła manewrowe pojazdów o napędzie silnikowym i ich przyczep Pierwotna wersja regulaminu Dz.U. L 237 z 8.8.2014, s. 1 M, N, O
25 Zagłówki wbudowane lub niewbudowane w siedzenia pojazdów Seria poprawek 04 - Sprostowanie 2 do wersji 1 Dz.U. L 215 z 14.8.2010, s. 1 M1
26 Wystające części zewnętrzne Seria poprawek 03 Dz.U. L 215 z 14.8.2010, s. 27 M1
28 Dźwiękowe urządzenia ostrzegawcze i sygnały dźwiękowe Pierwotna wersja regulaminu Dz.U. L 323 z 6.12.2011, s. 33 M, N
29 Ochrona osób znajdujących się w kabinie pojazdu użytkowego Seria poprawek 03 Dz.U. L 304 z 20.11.2010, s. 21 N
30 Opony pneumatyczne do pojazdów silnikowych i ich przyczep (klasa C1) Seria poprawek 02 Dz.U. L 307 z 23.11.2011, s. 1 M, N, O
31 Samochodowe halogenowe reflektory typu "sealed beam" z europejskimi asymetrycznymi światłami mijania lub światłami drogowymi lub z obydwoma tymi światłami Seria poprawek 02 Dz.U. L 185 z 17.7.2010, s. 15 M, N
34 Zabezpieczenia przeciwpożarowe (zbiorniki paliwa ciekłego) Seria poprawek 03 Dz.U. L 231 z 26.8.2016, s. 41 M, N, O
37 Żarówki stosowane w homologowanych światłach pojazdów o napędzie silnikowym i ich przyczep Seria poprawek 03 Dz.U. L 213 z 18.7.2014, s. 36 M, N, O
38 Tylne światła przeciwmgłowe pojazdów o napędzie silnikowym i ich przyczep Pierwotna wersja regulaminu Dz.U. L 4 z 7.1.2012, s. 20 M, N, O
39 Zespoły prędkościomierza i hodometru oraz ich montaż Seria poprawek 01 Dz.U. L 302 z 28,11,2018, s. 106 M, N
43 Materiały oszklenia bezpiecznego oraz ich instalacja w pojazdach Seria poprawek 01 Dz.U. L 42 z 12.2.2014, s. 1 M, N, O
44 Urządzenia przytrzymujące dla dzieci znajdujących się w pojazdach o napędzie silnikowym ("urządzenia przytrzymujące dla dzieci") Seria poprawek 04 Dz.U. L 265 z 30.9.2016, s. 1 M, N
45 Urządzenia czyszczące szybę reflektora Seria poprawek 01 M, N
46 Urządzenia widzenia pośredniego i ich instalacja Seria poprawek 04 Dz.U. L 237 z 8.8.2014, s. 24 M, N
48 Instalacja urządzeń oświetleniowych i sygnalizacji świetlnej w pojazdach Seria poprawek 06 Dz.U. L 14 z 16.1.2019, s. 42 M, N, O (c)
54 Opony pneumatyczne do pojazdów użytkowych i ich przyczep (klasy C2 i C3) Pierwotna wersja regulaminu Dz.U. L 307 z 23.11.2011, s. 2 M, N, O
55 Mechaniczne części sprzęgające zespołów pojazdów Seria poprawek 01 Dz.U. L 153 z 15.6.2018, s. 179 M, N, O (c)
58 Urządzenia zabezpieczające przed wjechaniem pod tył pojazdu i ich montaż; zabezpieczenie przed wjechaniem pod tył pojazdu Seria poprawek 03 Dz.U. L 49 z 20.2.2019, s. 1 M, N, O
61 Pojazdy użytkowe w zakresie ich wystających elementów zewnętrznych znajdujących się przed tylną ścianą kabiny Pierwotna wersja regulaminu Dz.U. L 164 z 30.6.2010, s. 1 N
64 Zespoły zapasowe do użytku tymczasowego, opony/system typu "run flat" (oraz system monitorowania ciśnienia w oponach) Seria poprawek 02 Dz.U. L 310 z 26.11.2010, s. 18 M1, N1
66 Wytrzymałość konstrukcji nośnej dużych pojazdów pasażerskich Seria poprawek 02 Dz.U. L 84 z 30.3.2011, s. 1 M2, M3
67 Pojazdy silnikowe wykorzystujące w układzie napędowym skroplony gaz ropopochodny (LPG) Seria poprawek 01 Dz.U. L 285 z 20.10.2016, s. 1 M, N
73 Boczne urządzenia zabezpieczające pojazdów ciężarowych Seria poprawek 01 Dz.U. L 122 z 8.5.2012, s. 1 N2, N3, O3, O4
77 Światła postojowe pojazdów o napędzie silnikowym Pierwotna wersja regulaminu Dz.U. L 4 z 7.1.2012, s. 21 M, N
79 Układy kierownicze Seria poprawek 03 Dz.U. L 318 z 14.12.2018, s. 1 M, N, O
80 Siedzenia dużych pojazdów pasażerskich Seria poprawek 03 Dz.U. L 226 z 24.8.2013, s. 20 M2, M3
87 Światła do jazdy dziennej przeznaczone dla pojazdów o napędzie silnikowym Pierwotna wersja regulaminu Dz.U. L 4 z 7.1.2012, s. 24 M, N
89 Ograniczniki prędkości i urządzenia regulowanej funkcji ograniczania prędkości Pierwotna wersja regulaminu Dz.U. L 4 z 7.1.2012, s. 25 M, N (d)
90 Zamienne zespoły okładzin hamulcowych i zamienne okładziny hamulców bębnowych, zamienne tarcze i zamienne bębny przeznaczone do pojazdów o napędzie silnikowym i ich przyczep Seria poprawek 02 Dz.U. L 290 z 16.11.2018, s. 54 M, N, O
91 Światła pozycyjne boczne przeznaczone do pojazdów o napędzie silnikowym i ich przyczep Pierwotna wersja regulaminu Dz.U. L 4 z 7.1.2012, s. 27 M, N, O
93 Urządzenia zabezpieczające przed wjechaniem pod przód pojazdu i ich montaż; zabezpieczenie przed wjechaniem pod przód pojazdu Pierwotna wersja regulaminu Dz.U. L 185 z 17.7.2010, s. 56 N2, N3
94 Ochrona osób znajdujących się w pojeździe w przypadku zderzenia czołowego Seria poprawek 03 Dz.U. L 35 z 8.2.2018, s. 1 M1
95 Ochrona osób znajdujących się w pojeździe w przypadku zderzenia bocznego Seria poprawek 03 Dz.U. L 183 z 10.7.2015, s. 91 M1, N1
97 Systemy alarmowe pojazdów Seria poprawek 01 Dz.U. L 122 z 8.5.2012, s. 19 M1, N1 (e)
98 Reflektory samochodowe wyposażone w gazowo-wyładowcze źródła światła Seria poprawek 01 Dz.U. L 176 z 14.6.2014, s. 64 M, N
99 Gazowo-wyładowcze źródła światła używane w homologowanych gazowo-wyładowczych reflektorach pojazdów o napędzie silnikowym Pierwotna wersja regulaminu Dz.U. L 320 z 17.12.2018, s. 45 M, N
100 Bezpieczeństwo elektryczne Seria poprawek 02 Dz.U. L 302 z 28.11.2018, s. 114 M, N
102 Krótki sprzęg; montaż zatwierdzonego typu krótkiego sprzęgu Pierwotna wersja regulaminu Dz.U. L 351 z 30.12.2008, s. 44 N2, N3, O3, O4
104 Oznakowania odblaskowe (pojazdy ciężkie i długie) Pierwotna wersja regulaminu Dz.U. L 75 z 14.3.2014, s. 29 M2, M3, N, O2, O3, O4
105 Pojazdy przeznaczone do przewozu towarów niebezpiecznych Seria poprawek 05 Dz.U. L 4 z 7.1.2012, s. 30 N, O
107 Budowa ogólna pojazdów kategorii M2 i M3 Seria poprawek 07 Dz.U. L 52 z 23.2.2018, s. 1 M2, M3
108 Bieżnikowane opony pneumatyczne do samochodów osobowych i ich przyczep Pierwotna wersja regulaminu Dz.U. L 181 z 4.7.2006, s. 1 M1, O1, O2
109 Bieżnikowane opony pneumatyczne do pojazdów użytkowych i ich przyczep Pierwotna wersja regulaminu Dz.U. L 181 z 4.7.2006, s. 1 M2, M3, N, O3, O4
110 Specjalne elementy składowe wykorzystujące CNG i LNG Seria poprawek 01 Dz.U. L 166 z 30.6.2015, s. 1 M, N
112 Reflektory pojazdów silnikowych emitujące asymetryczne światło mijania lub światło drogowe, lub oba te rodzaje świateł i wyposażone w żarówki lub moduły LED Seria poprawek 01 Dz.U. L 250 z 22.8.2014, s. 67 M, N
114 Zamienne systemy poduszek powietrznych Pierwotna wersja regulaminu Dz.U. L 373 z 27.12.2006, s. 272 M1, N1
115 Dodatkowe układy zasilania LPG i CNG Pierwotna wersja regulaminu Dz.U. L 323 z 7.11.2014, s. 91 M, N
116 Zabezpieczenie pojazdów silnikowych przed nieuprawnionym użyciem Pierwotna wersja regulaminu Dz.U. L 45 z 16.2.2012, s. 1 M1, N1 (e)
117 Opony w odniesieniu do emisji hałasu toczenia, przyczepności na mokrych nawierzchniach oraz oporu toczenia (klasy C1, C2 i C3) Seria poprawek 02 Dz.U. L 218 z 12.8.2016, s. 1 M, N, O
118 Palność materiałów używanych w konstrukcji autobusów Seria poprawek 02 Dz.U. L 102 z 21.4.2015, s. 67 M3
119 Światła zakrętowe Seria poprawek 01 Dz.U. L 89 z 25.3.2014, s. 101 M, N
121 Rozmieszczenie i oznaczenie ręcznych urządzeń sterujących, kontrolek i wskaźników Seria poprawek 01 Dz.U. L 5 z 8.1.2016, s. 9 M, N
122 Układy ogrzewania pojazdów Pierwotna wersja regulaminu Dz.U. L 164 z 30.6.2010, s. 231 M, N, O
123 Systemy adaptacyjne oświetlenia głównego (AFS) w pojazdach silnikowych Seria poprawek 01 Dz.U. L 49 z 20.2.2019, s. 24 M, N
124 Koła zapasowe Pierwotna wersja regulaminu Dz.U. L 375 z 27.12.2006, s. 568 M1, N1, O1, O2
125 Pole widzenia kierowcy w przód Seria poprawek 01 Dz.U. L 20 z 25.1.2018, s. 16 M1
126 Przegrody wewnętrzne Pierwotna wersja regulaminu M1
127 Bezpieczeństwo pieszych Seria poprawek 02 M1, N1
128 Elektroluminescencyjne źródła światła (LED) Pierwotna wersja regulaminu Dz.U. L 320 z 17.12.2018, s. 63 M, N, O
129 Ulepszone urządzenia przytrzymujące dla dzieci Pierwotna wersja regulaminu Dz.U. L 97 z 29.3.2014, s. 21 M, N
130 Systemy ostrzegania przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu Pierwotna wersja regulaminu Dz.U. L 178 z 18.6.2014, s. 29 M2, M3, N2, N3 (f)
131 Zaawansowane systemy hamowania awaryjnego Seria poprawek 01 Dz.U. L 214 z 19.7.2014, s. 47 M2, M3, N2, N3 (f)
134 Bezpieczeństwo pojazdów napędzanych wodorem Pierwotna wersja rozporządzenia Dz.U. L 129 z 17.5.2019, s. 43 M, N
135 Uderzenie boczne w słup Seria poprawek 01 M1, N1
137 Uderzenie czołowe całą szerokością pojazdu Seria poprawek 01 M1
139 Układy wspomagania hamowania w sytuacjach awaryjnych Pierwotna wersja regulaminu Dz.U. L 269 z 26.10.2018, s. 1 M1, N1
140 Układy elektronicznej kontroli stateczności Pierwotna wersja regulaminu Dz.U. L 269 z 26.10.2018, s. 17 M1, N1
141 Systemy monitorowania ciśnienia w oponach Pierwotna wersja regulaminu Dz.U. L 269 z 26.10.2018, s. 36 M1, N1 (g)
142 Montaż opon Pierwotna wersja regulaminu M1
145 Kotwiczenia urządzenia przytrzymującego dla dzieci Pierwotna wersja regulaminu M1"
Uwagi do tabeli

Seria poprawek wskazana w tabeli odzwierciedla wersję opublikowaną w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej i pozostaje bez uszczerbku dla serii poprawek, której należy przestrzegać na podstawie ustanowionych w niej przepisów przejściowych. Alternatywnie akceptuje się zgodność z serią poprawek przyjętą po danej serii wskazanej w tabeli. Daty określone w odpowiednich seriach poprawek do regulaminów ONZ wymienionych w tabeli, w odniesieniu do zobowiązań umawiających się stron »zrewidowanego porozumienia z 1958 r.«, związanych z pierwszą rejestracją, dopuszczeniem do eksploatacji, udostępnieniem na rynku, sprzedażą, uznawaniem homologacji typu i wszelkimi podobnymi przepisami, stosuje się obowiązkowo do celów art. 48 i 50 rozporządzenia (UE) 2018/858, z wyjątkiem przypadków, w których w załączniku II do niniejszego rozporządzenia określono alternatywne daty, których należy w związku z tym przestrzegać w takich przypadkach. W niektórych regulaminach ONZ wymienionych w tabeli w przepisach przejściowych przewidziano, że począwszy od określonej daty umawiające się strony »zrewidowanego porozumienia z 1958 r.« stosujące określoną serię poprawek do danego regulaminu ONZ nie mają obowiązku uznawania lub mogą odmówić uznania - do celów krajowej lub regionalnej homologacji typu - typu homologowanego zgodnie z poprzednią serią poprawek lub zawarto w tych przepisach w podobnym zamiarze sformułowanie o podobnym znaczeniu. Należy to rozumieć jako przepis nakładający na organy krajowe obowiązek uznania świadectw zgodności za nieważne do celów art. 48 rozporządzenia (UE) 2018/858, z wyjątkiem przypadków, w których w załączniku II do niniejszego rozporządzenia określono alternatywne daty, których należy w związku z tym przestrzegać w takich przypadkach.

(a) Regulaminy ONZ nr 1, 8 i 20 nie mają zastosowania do homologacji typu UE pojazdów.
(b) Obowiązkowe zainstalowanie funkcji kontroli stateczności jest wymagane zgodnie z regulaminami ONZ. Jednakże jest to również obowiązkowe dla pojazdów kategorii N1
(c) W przypadku gdy producent pojazdu deklaruje, że pojazd nadaje się do holowania. ładunków (pkt 2.11.5. dokumentu informacyjnego, o którym mowa w art. 24 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/858), a jakakolwiek część odpowiedniego mechanicznego urządzenia sprzęgającego, niezależnie od tego, czy jest czy nie jest ona montowana w typie pojazdu silnikowego, może (częściowo) zasłaniać jakikolwiek element oświetlenia lub miejsce do montowania i mocowania tylnej tablicy rejestracyjnej, zastosowanie mają następujące zasady:

- instrukcja użytkowania pojazdu silnikowego (np. podręcznik użytkownika, instrukcja obsługi pojazdu) musi wyraźnie wskazywać, że instalowanie mechanicznego urządzenia sprzęgającego, które nie może być łatwo usunięte lub przesunięte, nie jest dozwolone,

- w instrukcji należy również jasno określić, że mechaniczne urządzenie sprzęgające, jeżeli jest zamocowane, musi być zawsze usunięte lub przesunięte, gdy nie jest używane, oraz

- w przypadku homologacji typu układu pojazdu zgodnie z regulaminem ONZ nr 55 należy zapewnić, aby przepisy dotyczące usuwania, przesuwania lub alternatywnej lokalizacji były również w pełni przestrzegane w odniesieniu do instalacji oświetlenia i miejsca do montowania i mocowania tylnej tablicy rejestracyjnej.

(d) Dotyczy wyłącznie ograniczników prędkości i obowiązkowej instalacji ograniczników prędkości w pojazdach kategorii M2, M3, N2 i N3.
(e) W pojazdach kategorii M1 i N1 montuje się urządzenia zabezpieczające przed nieuprawnionym użyciem, a w pojazdach kategorii M1 montuje się urządzenia do unieruchamiania pojazdów.
(f) Zob. uwaga 4 do tabeli w załączniku II.
(g) W odniesieniu do pojazdów kategorii M1 o maksymalnej masie < 3500 kg i kategorii N1, które nie są wyposażone w koła bliźniacze na jednej osi.

2. Strona 25, załącznik II, kolumna "Dodatkowe szczegółowe przepisy techniczne", wiersz "A20 Uderzenie czołowe częściowe":

zamiast: "Dotyczy pojazdów kategorii M1 o maksymalnej masie ≤ 3 500 kg i kategorii N1 o maksymalnej masie ≤ 2 500 kg .",

powinno być: "Dotyczy pojazdów kategorii M1 o maksymalnej masie ≤ 3 500 kg i kategorii N1 o maksymalnej masie ≤ 2 500 kg .".

3. Strona 25, załącznik II, kolumna "Dodatkowe szczegółowe przepisy techniczne", wiersz "A25 Uderzenie boczne":

zamiast: "Dotyczy wszystkich pojazdów kategorii M1 i N1, łącznie ..",

powinno być: "Dotyczy wszystkich pojazdów kategorii M1 i N1, łącznie ..".

4. Strona 26, załącznik II, kolumna "Dodatkowe szczegółowe przepisy techniczne", wiersz "A27 Zderzenie tylne":

zamiast: "Dotyczy pojazdów kategorii M1 o maksymalnej masie < 3 500 kg i kategorii N1. Zapewnia się.",

powinno być: "Dotyczy pojazdów kategorii M1 o maksymalnej masie < 3 500 kg i kategorii N1. Zapewnia się .".

5. Strona 26, załącznik II, kolumna "Dodatkowe szczegółowe przepisy techniczne", wiersz "B8 Pole widzenia z przodu":

zamiast: "Dotyczy pojazdów kategorii M1 i N1",

powinno być: "Dotyczy pojazdów kategorii M1 i N1".

6. Strona 28, załącznik II, kolumna "Dodatkowe szczegółowe przepisy techniczne", wiersz "C13 Monitorowanie ciśnienia w oponach w pojazdach lekkich":

zamiast: "Dotyczy pojazdów kategorii M1 o maksymalnej masie ≤ 3 500 kg i kategorii N1.",

powinno być: "Dotyczy pojazdów kategorii M1 o maksymalnej masie ≤ 3 500 kg i kategorii N1.".

7. Strona 32, załącznik II, przypis 4:

zamiast: "(4) Zwolnieniem objęte są następujące pojazdy:

- pojazdy ciągnące naczepy kategorii N2 o masie maksymalnej przekraczającej 3,5 tony, ale nieprze- kraczającej 8 ton,

- pojazdy kategorii M2 i M3 klasy A, klasy I i klasy II zgodnie z definicją w pkt 2.1 regulaminu ONZ nr 107,

- autobusy przegubowe kategorii M3 klasy A, klasy I i klasy II zgodnie z definicją w pkt 2.1 regulaminu ONZ nr 107,

- pojazdy terenowe kategorii M2, M3, N2 i N3,

- pojazdy specjalnego przeznaczenia kategorii M2, M3, N2 i N3, oraz

- pojazdy kategorii M2, M3, N2 i N3 o więcej niż trzech osiach.",

powinno być: "(4) Zwolnieniem objęte są następujące pojazdy:

- pojazdy ciągnące naczepy kategorii N2 o masie maksymalnej przekraczającej 3,5 tony, ale nieprzekraczającej 8 ton,

- pojazdy kategorii M2 i M3 klasy A, klasy I i klasy II zgodnie z definicją w pkt 2.1 regulaminu ONZ nr 107,

- autobusy przegubowe kategorii M3 klasy A, klasy I i klasy II zgodnie z definicją w pkt 2.1 regulaminu ONZ nr 107,

- pojazdy terenowe kategorii M2, M3, N2 i N3,

- pojazdy specjalnego przeznaczenia kategorii M2, M3, N2 i N3, oraz

- pojazdy kategorii M2, M3, N2 i N3 o więcej niż trzech osiach.".

8. Strona 33, załącznik III, pkt 2 lit. b) ppkt (i), (ii) i (iii):

zamiast: "(i) objaśnienia nr 3 i 4 otrzymują brzmienie:

»(3) Wymagane jest zainstalowanie funkcji stateczności pojazdu zgodnie z art. 4 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2019/2144

(4) Wymagane jest zainstalowanie systemu elektronicznej kontroli stateczności zgodnie z art. 4 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2019/2144«;

(ii) objaśnienie nr 9A otrzymuje brzmienie:

»(9A) Wymagane jest zainstalowanie systemu monitorowania ciśnienia w oponach zgodnie z art. 5 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2019/2144«;

(iii) objaśnienie nr 15 otrzymuje brzmienie:

»(15) Zgodność z rozporządzeniem (UE) 2019/2144 jest obowiązkowa. Jednakże nie przewiduje się homologacji typu w związku z tą konkretną pozycją, ponieważ stanowi ona jedynie zbiór pojedynczych pozycji wymienionych w innych miejscach w tabeli, które zawierają odniesienie do rozporządzenia (UE) 2019/2144«;",

powinno być: "(i) objaśnienia nr 3 i 4 otrzymują brzmienie:

»(3) Wymagane jest zainstalowanie funkcji stateczności pojazdu zgodnie z art. 4 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2019/2144.

(4) Wymagane jest zainstalowanie systemu elektronicznej kontroli stateczności zgodnie z art. 4 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2019/2144.«;

(ii) objaśnienie nr 9A otrzymuje brzmienie:

»(9A) Wymagane jest zainstalowanie systemu monitorowania ciśnienia w oponach zgodnie z art. 5 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2019/2144.«;

(iii) objaśnienie nr 15 otrzymuje brzmienie:

»(15) Zgodność z rozporządzeniem (UE) 2019/2144 jest obowiązkowa. Jednakże nie przewiduje się homologacji typu w związku z tą konkretną pozycją, ponieważ stanowi ona jedynie zbiór pojedynczych pozycji wymienionych w innych miejscach w tabeli, które zawierają odniesienie do rozporządzenia (UE) 2019/2144.«;".

9. Strona 34, załącznik III, pkt 2 lit. c) ppkt (iii):

zamiast: "(iii) wpisy dotyczące pozycji 62 i 63 otrzymują brzmienie:

»62 Instalacja wodorowa Rozporządzenie (UE) 2019/2144

Regulamin ONZ nr 134

X
63 Bezpieczeństwo Rozporządzenie (UE) 2019/2144 Zgodność z rozporządzeniem (UE) 2019/2144 jest obowiązkowa. Jednakże nie przewiduje się homologacji typu w związku z tą konkretną pozycją, ponieważ stanowi ona jedynie zbiór pojedynczych pozycji wymienionych w innych miejscach w tabeli, które zawierają odniesienie do rozporządzenia (UE) 2019/2144« "

powinno być: "(iii) wpisy dotyczące pozycji 62 i 63 otrzymują brzmienie:

»62 Instalacja wodorowa Rozporządzenie (UE) 2019/2144

Regulamin ONZ nr 134

X
63 Bezpieczeństwo Rozporządzenie (UE) 2019/2144 Zgodność z rozporządzeniem (UE) 2019/2144 jest obowiązkowa. Jednakże nie przewiduje się homologacji typu w związku z tą konkretną pozycją, ponieważ stanowi ona jedynie zbiór pojedynczych pozycji wymienionych w innych miejscach w tabeli, które zawierają odniesienie do rozporządzenia (UE) 2019/2144.« "

10. Strona 35, załącznik III, pkt 2 lit. f) ppkt (i):

zamiast: "(i) w tabeli »Część I: Pojazdy należące do kategorii M1« wprowadza się następujące zmiany:

- wpis dotyczący pozycji 58 otrzymuje brzmienie:

»58 Regulamin ONZ nr 127 Rozporządzenie (UU) 2019/2144 (Ochrona pieszych) Pojazdy muszą być wyposażone w elektroniczny układ przeciwblokujący (ABS) działający na wszystkie koła.

Zastosowanie mają wymogi regulaminu ONZ nr 127.

Każdy przedni układ zabezpieczający musi być albo integralną częścią pojazdu, a tym samym spełniać wymogi regulaminu ONZ nr 127, albo uzyskać homologację typu jako oddzielny zespół techniczny.« "

powinno być: "(i) w tabeli »Część I: Pojazdy należące do kategorii M1« wprowadza się następujące zmiany:

- wpis dotyczący pozycji 58 otrzymuje brzmienie:

»58 Regulamin ONZ nr 127 Rozporządzenie (UE) 2019/2144 (Ochrona pieszych) Pojazdy muszą być wyposażone w elektroniczny układ przeciwblokujący (ABS) działający na wszystkie koła.

Zastosowanie mają wymogi regulaminu ONZ nr 127.

Każdy przedni układ zabezpieczający musi być albo integralną częścią pojazdu, a tym samym spełniać wymogi regulaminu ONZ nr 127, albo uzyskać homologację typu jako oddzielny zespół techniczny.« "

11. Strona 36, załącznik III, pkt 2 lit. f) ppkt (ii):

zamiast: "(ii) w tabeli »Część II: Pojazdy należące do kategorii N1« wprowadza się następujące zmiany:

- wpis dotyczący pozycji 58 otrzymuje brzmienie:

»58 Regulamin ONZ nr 127 Rozporządzenie (UU) 2019/2144 (Ochrona pieszych) Pojazdy muszą być wyposażone w elektroniczny układ przeciwblokujący (ABS) działający na wszystkie koła.

Zastosowanie mają wymogi regulaminu ONZ nr 127.

Każdy przedni układ zabezpieczający musi być albo integralną częścią pojazdu, a tym samym spełniać wymogi regulaminu ONZ nr 127, albo uzyskać homologację typu jako oddzielny zespół techniczny.« "

powinno być: "(ii) w tabeli »Część II: Pojazdy należące do kategorii N1« wprowadza się następujące zmiany:

- wpis dotyczący pozycji 58 otrzymuje brzmienie:

»58 Regulamin ONZ nr 127 Rozporządzenie (UE) 2019/2144 (Ochrona pieszych) Pojazdy muszą być wyposażone w elektroniczny układ przeciwblokujący (ABS) działający na wszystkie koła.

Zastosowanie mają wymogi regulaminu ONZ nr 127.

Każdy przedni układ zabezpieczający musi być albo integralną częścią pojazdu, a tym samym spełniać wymogi regulaminu ONZ nr 127, albo uzyskać homologację typu jako oddzielny zespół techniczny.« "

12. Strona 38, załącznik III, pkt 4 lit. g) ppkt (ii) i (iii):

zamiast: "(ii) objaśnienia nr 3 i 4 otrzymują brzmienie:

»(3) Wymagane jest zainstalowanie funkcji stateczności pojazdu zgodnie z art. 4 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2019/2144

(4) Wymagane jest zainstalowanie systemu elektronicznej kontroli stateczności zgodnie z art. 4 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2019/2144«;

(iii) objaśnienie nr 9A otrzymuje brzmienie:

»(9A) Dotyczy wyłącznie pojazdów wyposażonych w urządzenia objęte zakresem regulaminu ONZ nr 64. Obowiązkowe jest jednak zainstalowanie systemu monitorowania ciśnienia w oponach zgodnie z art. 5 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2019/2144«;",

powinno być: "(ii) objaśnienia nr 3 i 4 otrzymują brzmienie:

»(3) Wymagane jest zainstalowanie funkcji stateczności pojazdu zgodnie z art. 4 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2019/2144.

(4) Wymagane jest zainstalowanie systemu elektronicznej kontroli stateczności zgodnie z art. 4 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2019/2144.«;

(iii) objaśnienie nr 9A otrzymuje brzmienie:

»(9A) Dotyczy wyłącznie pojazdów wyposażonych w urządzenia objęte zakresem regulaminu ONZ nr 64. Obowiązkowe jest jednak zainstalowanie systemu monitorowania ciśnienia w oponach zgodnie z art. 5 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2019/2144.«;".

Zmiany w prawie

Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa z podpisem prezydenta

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 07.06.2024
Senat poparł zmianę obowiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów

W ślad za rekomendacją Komisji Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej Senat przyjął w środę bez poprawek zmiany w Kodeksie pracy, których celem jest nowelizacja art. 222 dostosowująca polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2021.398.29

Rodzaj: Sprostowanie
Tytuł: Sprostowanie do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2144 z dnia 27 listopada 2019 r. w sprawie wymogów dotyczących homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów, w odniesieniu do ich ogólnego bezpieczeństwa oraz ochrony osób znajdujących się w pojeździe i niechronionych uczestników ruchu drogowego, zmieniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/858 oraz uchylającego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 78/2009, (WE) nr 79/2009 i (WE) nr 661/2009 oraz rozporządzenia Komisji (WE) nr 631/2009, (UE) nr 406/2010, (UE) nr 672/2010, (UE) nr 1003/2010, (UE) nr 1005/2010, (UE) nr 1008/2010, (UE) nr 1009/2010, (UE) nr 19/2011, (UE) nr 109/2011, (UE) nr 458/2011, (UE) nr 65/2012, (UE) nr 130/2012, (UE) nr 347/2012, (UE) nr 351/2012, (UE) nr 1230/2012 i (UE) 2015/166
Data aktu: 11/11/2021
Data ogłoszenia: 11/11/2021
Data wejścia w życie: 06/07/2022