Rezolucja 2021/1660 zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Realizacji Projektu ITER i Rozwoju Energii Termojądrowej za rok budżetowy 2019

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2021/1660
z dnia 29 kwietnia 2021 r.
zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Realizacji Projektu ITER i Rozwoju Energii Termojądrowej za rok budżetowy 2019

PARLAMENT EUROPEJSKI,

- uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Realizacji Projektu ITER i Rozwoju Energii Termojądrowej za rok budżetowy 2019,

- uwzględniając art. 100 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A9-0110/2021),

A. mając na uwadze, że Europejskie Wspólne Przedsięwzięcie na rzecz Realizacji Projektu ITER i Rozwoju Energii Termojądrowej (zwane dalej "Wspólnym Przedsięwzięciem") zostało utworzone decyzją 2007/198/Euratom 1  w marcu 2007 r. na okres 35 lat;

B. mając na uwadze, że członkami Wspólnego Przedsięwzięcia są Euratom reprezentowany przez Komisję, państwa członkowskie Euratomu oraz państwa trzecie, które zawarły z Euratomem umowę o współpracy w dziedzinie kontrolowanej syntezy jądrowej;

C. mając na uwadze, że celem Wspólnego Przedsięwzięcia jest wnoszenie przez Unię wkładu w międzynarodowy projekt ITER w zakresie energii termojądrowej, wdrażanie umowy między Euratomem a Japonią w sprawie szeroko zakrojonej koncepcji oraz przygotowanie do budowy demonstracyjnego reaktora syntezy jądrowej;

D. mając na uwadze, że Wspólne Przedsięwzięcie rozpoczęło autonomiczną działalność w marcu 2008 r.;

Uwagi ogólne

1.
zauważa, że Trybunał Obrachunkowy (zwany dalej "Trybunałem") w swoim sprawozdaniu w sprawie sprawozdania finansowego Wspólnego Przedsięwzięcia za rok budżetowy 2019 (zwanym dalej "sprawozdaniem Trybunału") stwierdził, iż w sprawozdaniu tym Wspólne Przedsięwzięcie przedstawia rzetelnie we wszystkich istotnych aspektach swoją sytuację finansową na dzień 31 grudnia 2019 r. oraz wyniki transakcji, przepływy pieniężne i zmiany aktywów netto za kończący się tego dnia rok, zgodnie z przepisami swojego regulaminu finansowego oraz z zasadami rachunkowości przyjętymi przez księgowego Komisji; zauważa ponadto, że transakcje leżące u podstaw sprawozdania finansowego za rok budżetowy 2019 są legalne i prawidłowe we wszystkich istotnych aspektach;
2.
na podstawie sprawozdania Trybunału zauważa, wśród objaśnień uzupełniających, zwrócenie uwagi na nowe podstawy projektu ITER zatwierdzone przez Radę ITER w listopadzie 2016 r.; zauważa, że uzyskanie "pierwszej plazmy" i rozpoczęcie etapu operacyjnego szacuje się na 2025 r., natomiast zakończenie etapu budowy - na 2035 r., choć według podstaw z 2010 r. zakończenie etapu budowy miało nastąpić w 2020 r., zaś w nowych podstawach uznaje się to za pierwszy technicznie wykonalny termin zakończenia; na podstawie sprawozdania z postępów Wspólnego Przedsięwzięcia dla Rady i Parlamentu Europejskiego zauważa, że postępy ITER w realizacji fazy "pierwszej plazmy" wynoszą 67,3 %, a fazy budowy ITER - 53,3 %;
3.
z zaniepokojeniem zauważa, że Wspólne Przedsięwzięcie ponownie obliczyło swój wkład w fazę budowy projektu w wysokości 12 000 000 000 EUR, co stanowi wzrost w stosunku do kwoty 6 600 000 000 EUR zatwierdzonej przez Radę UE w 2010 r. (w wartościach z 2008 r.); zauważa, że kwota ta nie uwzględnia nieprzewidzianych zdarzeń, mimo iż Komisja zasugerowała, że właściwe byłoby uwzględnienie ewentualnych nieprzewidzianych opóźnień w realizacji harmonogramu do 24 miesięcy oraz możliwości wzrostu nieplanowanych kosztów o 1020 %; wzywa Wspólne Przedsięwzięcie do poinformowania organu udzielającego absolutorium o wszelkich zmianach sytuacji w tym względzie;
4.
zauważa, że w kwietniu 2018 r. upoważniona przez Radę Komisja zatwierdziła w imieniu Euratomu nowe podstawy ITER i potwierdziła zobowiązanie do udostępnienia zasobów w granicach kolejnych wieloletnich ram finansowych; zauważa, że obecne podstawy nakreślone do 2035 r. nadal obowiązują i będą podlegały aktualizacji w listopadzie 2021 r.;
5.
zauważa, że niektórzy członkowie organizacji ITER nie przekazali jeszcze swoich wkładów finansowych; zauważa, że wkłady, które miały wpłynąć do organizacji ITER w 2018 r., wyniosły 119 363 000 EUR, a w 2019 r. 166 240 000 EUR; wzywa Wspólne Przedsięwzięcie do poinformowania organu udzielającego absolutorium o zmianach sytuacji i konkretnym planie działania w tym względzie;
6.
zauważa, że 29 grudnia 2020 r. Zjednoczone Królestwo i Euratom podpisali umowę o współpracy w dziedzinie jądrowej, zgodnie z którą Zjednoczone Królestwo ma uczestniczyć jako członek Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Realizacji Projektu ITER i Rozwoju Energii Termojądrowej (F4E) zgodnie z decyzją Rady w sprawie F4E i jego statutem; zauważa, że Zjednoczone Królestwo ponownie przystąpi do Euratomu jako członek stowarzyszony i będzie nadal wnosić wkład w F4E i ITER;
7.
ma świadomość, że poza etapem budowy Wspólne Przedsięwzięcie będzie musiało współfinansować etap operacyjny projektu ITER po 2035 r., a następnie etap dezaktywacji i etap likwidacji projektu w ramach porozumienia w sprawie ITER 2 ; zauważa, że w odniesieniu do etapu dezaktywacji i etapu likwidacji wkład projektu oszacowano odpowiednio na 95 540 000 EUR i 180 200 000 EUR (w wartościach z 2001 r.);
8.
z niepokojem zauważa, że nadal istnieje ryzyko dalszego wzrostu kosztów i opóźnień w realizacji projektu ITER; zauważa, że do marca/kwietnia 2020 r. Wspólne Przedsięwzięcie było w stanie, mimo pewnych opóźnień, dotrzymać terminów dostaw różnych komponentów, zgodnie z harmonogramem do etapu "pierwszej plazmy" pod koniec 2025 r., ale pandemia COVID-19 spowodowała dodatkowe zagrożenia, które są obecnie analizowane i w przypadku których nie jest jasne, czy harmonogram do etapu "pierwszej plazmy" może zostać utrzymany; wzywa Wspólne Przedsięwzięcie do poinformowania organu udzielającego absolutorium o wynikach aktualizacji podstaw, która ma nastąpić w listopadzie 2021 r.; sugeruje, że organizacja ITER powinna uwzględnić rozsądne plany na wypadek zdarzeń losowych w każdym zmienionym harmonogramie, aby uniknąć kolejnych rewizji w górę przewidywanych kosztów projektu, uniknąć opóźnień w odniesieniu do przewidywanych terminów osiągnięcia celów pośrednich operacyjności oraz zapewnić najwyższy możliwy poziom wiarygodności harmonogramów, przy jednoczesnym uwzględnieniu konsekwencji sytuacji zdrowotnej na świecie; proponuje w związku z tym uwzględnienie potencjalnych nieprzewidzianych opóźnień mogących wynieść 24 miesięcy i możliwości wzrostu o 10-20 % budżetu zaproponowanego przez Komisję;

Zarządzanie budżetem i finansami

9.
zwraca uwagę, że ostateczny dostępny budżet na 2019 r. przewidywał łączną kwotę środków na zobowiązania wynoszącą 729 708 445 EUR oraz kwotę środków na płatności wynoszącą 761 187 699 EUR; zauważa, że stopy wykorzystania środków na zobowiązania i środków na płatności wynosiły odpowiednio 99,8 % i 97,1 % (98,4 % i 96,1 % w 2018 r.);
10.
na podstawie sprawozdania Trybunału zauważa, że w 2019 r. budżet na wykonanie rozdziału 3.4 - Inne wydatki operacyjne wzrósł w stosunku do 2018 r. o 85 % do 7 372 404 EUR oraz że ta pozycja budżetowa jest wykorzystywana na różne kategorie wydatków; na podstawie sprawozdania Trybunału zauważa, że aby zapewnić przestrzeganie zasad specyfikacji budżetu i jego przejrzystości, należy utworzyć oddzielne tytuły dla każdej kategorii wydatków; wzywa Wspólne Przedsięwzięcie do dokonania przeglądu swoich linii budżetowych i metod sprawozdawczości budżetowej oraz do poinformowania organu udzielającego absolutorium o postępach w tym względzie;
11.
zauważa, że z kwoty 729 708 445 EUR na środki na zobowiązania 100 % wykorzystano w drodze bezpośrednich zobowiązań indywidualnych (98,4 % w 2018 r.), co oznacza wzrost o 1,6 %;
12.
odnotowuje, że w roku budżetowym 2019 saldo wyniku budżetowego wyniosło 824 174 EUR (w porównaniu z 1 316 734 EUR w 2018 r.);
13.
na podstawie sprawozdania Trybunału zauważa z ogromnym zaniepokojeniem, że w jednym postępowaniu o udzielenie zamówienia o dużej wartości w 2019 r. początkowo opublikowane harmonogramy i ostateczne terminy Wspólnego Przedsięwzięcia były nierealistyczne, ponieważ nie odzwierciedlały w pełni złożonego charakteru samego procesu (tj. wizyt kontrolnych na miejscu) lub zamówienia; na podstawie odpowiedzi Wspólnego Przedsięwzięcia zauważa, że planowany harmonogram zamówień rzeczywiście stanowił wyzwanie, ale był zgodny z wymogami regulacyjnymi, oraz że podjęto wszelkie możliwe kroki w celu zagwarantowania uczciwej i przejrzystej konkurencji; zauważa ponadto, że w sprawozdaniu Trybunału stwierdzono, iż jeżeli chodzi o proces ewaluacji, w jednym przypadku stopień obciążenia administracyjnego wiążącego się z udowodnieniem, że dana certyfikacja jest równoważna z inną określoną certyfikacją - taki był bowiem wymóg w ramach kryteriów wyboru - mógł zniechęcić do składania ofert potencjalnych wykonawców posiadających równoważne certyfikacje; przyjmuje do wiadomości odpowiedź Wspólnego Przedsięwzięcia, że wymóg certyfikacji wynikał z jądrowych ram regulacyjnych w odniesieniu do instalacji ITER zgodnie z prawem francuskim, że złagodzono wpływ na konkurencję, zezwalając na stosowanie równoważnych certyfikatów oraz że nie można było dokonać wstępnej oceny potencjalnie równoważnych certyfikatów; wzywa Wspólne Przedsięwzięcie do starannego i realistycznego zaplanowania oraz rozpoczęcia postępowania o udzielenie zamówienia, aby uniknąć ewentualnych kredytów w rachunku bieżącym lub opóźnień, a także utraty środków finansowych; wzywa Wspólne Przedsięwzięcie do usprawnienia procesu planowania zamówień poprzez publikowanie od samego początku realistycznych ram czasowych oraz procesu ewaluacji i negocjacji w celu jasnego określenia zakresu negocjacji w dokumentacji przetargowej;
14.
zauważa, że Wspólne Przedsięwzięcie wdrożyło działania naprawcze w celu wzmocnienia systemu finansowego i kontrolnego z myślą o poprawie przejrzystości oraz że Trybunał ocenił nowy system w ramach procesu kontroli w 2019 r., w którym potwierdzono, że nowe narzędzie informatyczne daje obecnie pewność w zakresie zarządzania podróżami służbowymi i przypisania ich kosztów do różnych rozdziałów budżetu; odnotowuje ponadto na podstawie odpowiedzi Wspólnego Przedsięwzięcia, że ustanowi ono specjalną linię budżetową na pokrycie kosztów zinternalizowanych zasobów zewnętrznych, ale nie na inne wydatki operacyjne o charakterze administracyjnym w rozdziale 3.4 - Inne wydatki operacyjne, jako że stanowią one bardzo niską kwotę w porównaniu ze skalą wydatków operacyjnych;

Wyniki

15.
na podstawie rocznej oceny odnotowuje, że zespół oceniający stwierdził, iż poziom kultury bezpieczeństwa jądrowego we Wspólnym Przedsięwzięciu nie jest zadowalający; odnotowuje i z zadowoleniem przyjmuje fakt, że w 2019 r. Wspólne Przedsięwzięcie wydało nowy plan działania w odpowiedzi na sprawozdanie z audytu nowej jednostki audytu wewnętrznego dotyczące zarządzania bezpieczeństwem jądrowym oraz że audyt umów w zakresie promieniowania neutralnego uznaje się obecnie za w pełni wdrożony;
16.
na podstawie sprawozdania Trybunału zauważa, że w 2019 r. rada zarządzająca Wspólnego Przedsięwzięcia powołała grupę ad hoc do przeglądu jego systemu sprawozdawczości, zaś grupa ad hoc zaproponowała wprowadzenie nowego systemu zarządzania wartością wypracowaną, co zostało zatwierdzone przez radę zarządzającą w kwietniu 2019 r.; zauważa jednak z zaniepokojeniem, że zaproponowany system zarządzania wartością wypracowaną nie uwzględnia wszystkich zaleceń niezależnych ekspertów i nie zapewnia jasnych informacji co do tego, jakiego rodzaju postęp techniczny został osiągnięty w związku z dotychczas poniesionymi kosztami, biorąc pod uwagę łączne zobowiązania Wspólnego Przedsięwzięcia dotyczące dostaw na rzecz projektu ITER; na podstawie sprawozdania Trybunału zauważa, że ze względu na znaczenie nowego systemu zarządzania wartością wypracowaną dla śledzenia wyników kluczowe jest to, aby jego skuteczność w fazie realizacji była monitorowana przez Wspólne Przedsięwzięcie oraz aby rada zarządzająca była informowana w przypadku pojawienia się istotnych problemów; podkreśla, że system zarządzania wartością wypracowaną jest zgodny z wymogami rady zarządzającej Wspólnego Przedsięwzięcia, składającej się z państw członkowskich, która wyznaczyła specjalną grupę roboczą do opracowania systemu zarządzania wartością wypracowaną zgodnie ze specyfiką Wspólnego Przedsięwzięcia; odnotowuje na podstawie odpowiedzi Wspólnego Przedsięwzięcia, że system zarządzania wartością wypracowaną jest obecnie stabilny i jest wynikiem szerokiej interakcji z ekspercką grupą ad hoc ds. planowania wieloletniego; odnotowuje zalecenie tej grupy, zgodnie z którym podręcznikowe środki zarządzania wartością wypracowaną nie są zalecane ze względu na specyfikę Wspólnego Przedsięwzięcia i ilość pracy, jakiej wymagałoby ich wdrożenie, oraz że środki zarządzania wartością wypracowaną należy zamiast tego wykorzystywać do monitorowania wyników Wspólnego Przedsięwzięcia; zauważa ponadto, że Wspólne Przedsięwzięcie uważa, iż nie są konieczne dalsze działania w tym zakresie, gdyż zastosowało się w pełni do decyzji grupy ad hoc ds. planowania wieloletniego; z zadowoleniem przyjmuje przyjęcie przez Wspólne Przedsięwzięcie bardziej spójnej sprawozdawczości na temat wyników projektów poprzez przyjęcie broszury projektowej; wzywa Wspólne Przedsięwzięcie do rozszerzenia systemu zarządzania wartością wypracowaną o kryteria wykorzystane do analizy zaleceń niezależnych ekspertów oraz do zagwarantowania publicznego dostępu do broszury projektowej;
17.
odnotowuje, że Wspólne Przedsięwzięcie stosuje kluczowe wskaźniki efektywności w różnych projektach i obszarach programowych, a także wskaźniki techniczne i nietechniczne, oraz że Wspólne Przedsięwzięcie zapewnia utrzymanie podstawy poprzez procesy kontroli zmian wraz z organizacją ITER; zauważa, że wymierny przyrost wydajności osiągnięto dzięki projektom usprawnień mającym na celu optymalizację czasu rekrutacji, czasu zawierania umów oraz podpisywania umów i dokonywania płatności; odnotowuje, że Wspólne Przedsięwzięcie zakończyło cztery projekty usprawniające procesy szacowania kosztów końcowych, narzędzie do określania odstępstw od umów, zarządzanie dokumentami i zmniejszanie opóźnień w harmonogramie; zwraca się do Wspólnego Przedsięwzięcia o podjęcie dalszych kroków w celu dostosowania swoich kluczowych wskaźników skuteczności działania w celu jak najlepszego pomiaru zarówno ogólnych wyników, jak i osiągnięcia celów szczegółowych dla danego projektu;
18.
domaga się, by Wspólne Przedsięwzięcie dokonało przeglądu swojej strategii komunikacyjnej w celu zadbania o to, by odpowiednie zainteresowane strony były świadome jego misji, działań i osiągnięć;
19.
zauważa, że organy zarządzające ściśle monitorowały postępy i wyniki projektów dotyczących budynków i komory próżniowej, utrzymując projekt dotyczący budynków w ramach ustalonego budżetu i przyjmując plan przyspieszenia wykonania projektu dotyczącego komory próżniowej; odnotowuje ponadto nową strategię zawierania umów w zakresie cewek pola poloidalnego, mającą na celu zwiększenie wydajności projektu i ograniczenie ryzyka;

Zapobieganie konfliktom interesów i zarządzanie nimi oraz przejrzystość

20.
zauważa, że pod koniec 2019 r. rada zarządzająca przyjęła zaktualizowaną strategię zwalczania nadużyć finansowych Wspólnego Przedsięwzięcia wraz z planem działania; zauważa ponadto, że wprowadzono nowe ramy polityki zarządzania procesami biznesowymi wraz z pełną identyfikacją procesów i opracowaniem kompletnego portfolio procedur roboczych; zachęca Wspólne Przedsięwzięcie do dalszego wzmacniania swoich ram etycznych poprzez przegląd i usprawnienie środków zapobiegania molestowaniu, nadużyciom finansowym i konfliktom interesów oraz ochrony sygnalistów;
21.
zauważa, że Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych i urzędnik ds. etyki koordynowali i opracowali strategię zwalczania nadużyć finansowych Wspólnego Przedsięwzięcia, w tym jego nowy plan działania na lata 2020-2023, dążąc do egzekwowania zarządzania konfliktami interesów, w szczególności w odniesieniu do doboru pracowników i etapu realizacji umowy oraz płatności, a także że strategia ta została przyjęta przez radę zarządzającą pod koniec 2019 r.; zauważa, że jeżeli chodzi o deklaracje interesów, opracowano nowe działania na lata 2020-2023 na podstawie kompleksowej oceny ryzyka przeprowadzonej przez urzędnika ds. ryzyka wraz z urzędnikiem ds. etyki;
22.
zauważa, że zgodnie z przyjętą strategią zwalczania nadużyć finansowych Wspólne Przedsięwzięcie opublikowało życiorysy i deklaracje o braku konfliktu interesów członków swojej rady zarządzającej; z zadowoleniem przyjmuje opublikowanie deklaracji o braku konfliktu interesów członków rady zarządzającej Wspólnego Przedsięwzięcia; zauważa, że niektóre deklaracje mogą być modyfikowane online, zwłaszcza nazwisko; wzywa do aktualizacji tych deklaracji w celu skorygowania tej kwestii;

Personel i rekrutacja

23.
na podstawie sprawozdania Trybunału zauważa, że główne obszary oceny przeprowadzonej przez panel ekspertów zewnętrznych w 2019 r. obejmowały zarządzanie zasobami ludzkimi oraz że panel ten wykrył szereg problemów i zagrożeń na poziomie wyższej kadry kierowniczej i w zakresie kultury korporacyjnej; na podstawie sprawozdania Trybunału zauważa, że jeśli sytuacja ta nie zostanie rozwiązana, może ona wpłynąć negatywnie na wyniki pracy personelu Wspólnego Przedsięwzięcia; odnotowuje na podstawie odpowiedzi Wspólnego Przedsięwzięcia, że jego kierownictwo podejmuje działania poprzez wprowadzenie kompleksowego programu rozwoju przywództwa, obejmującego coaching i ocenę 360 o, obok innych środków zalecanych przez oceniających; wzywa Wspólne Przedsięwzięcie, aby pilnie przyjęło zalecenie i przestrzegało go oraz aby unikało narażania na szwank wyników działalności Wspólnego Przedsięwzięcia i dobrostanu jego pracowników;
24.
na podstawie sprawozdania Trybunału zauważa, że w wyniku ograniczeń wprowadzonych w planie zatrudnienia dotyczących pracowników etatowych Wspólne Przedsięwzięcie w coraz większym zakresie wykorzystuje zasoby pracowników kontraktowych lub pracowników tymczasowych świadczących usługi w ramach jego struktur, w tym w przypadku stanowisk uważanych za kluczowe dla kompetencji i obowiązków Wspólnego Przedsięwzięcia (takich jak jednostka ds. bezpieczeństwa jądrowego), osiągając już w 2019 r. poziom ok. 62 % swojego personelu statutowego; zauważa na podstawie sprawozdania Trybunału, że zarządzający zasobami ludzkimi Wspólnego Przedsięwzięcia nie dysponują aktualnymi informacjami na temat wielkości tych zasobów, ponieważ zarządzanie nimi jest zdecentralizowane na poziomie działów lub dyrekcji, oraz że sytuacja ta stwarza poważne ryzyko związane z zachowaniem kluczowych kompetencji, niejasną odpowiedzialnością, możliwymi sporami sądowymi i mniejszą wydajnością pracowników; zauważa ponadto, że koszty pracowników świadczących usługi w ramach jego struktur są ujmowane w rozdziale 3.4 budżetu - Inne wydatki operacyjne, wraz z różnymi kosztami operacyjnymi, co jest niezgodne z zasadami specyfikacji i przejrzystości budżetu; odnotowuje odpowiedź Wspólnego Przedsięwzięcia, że począwszy od budżetu na 2021 r. zostanie wprowadzony podział rozdziału 3.4 wraz z utworzeniem specjalnej linii budżetowej przeznaczonej na pokrycie kosztów zinternalizowanych zasobów zewnętrznych; wzywa Wspólne Przedsięwzięcie do dokonania przeglądu i odpowiedniego dostosowania swojej polityki kadrowej, procedur rekrutacji oraz preliminarza kadrowego i budżetowego; wzywa Wspólne Przedsięwzięcie do niezwłocznego zgłaszania Komisji i Europejskiemu Urzędowi Doboru Kadr wszelkich zidentyfikowanych potencjalnych trudności w celu zaradzenia tej sytuacji oraz uniknięcia niedoborów kadrowych i zaległości; podkreśla, że Wspólne Przedsięwzięcie musi rozważyć potencjalne zagrożenia dla bezpieczeństwa i reputacji, jakie może spowodować nadmierny outsourcing i korzystanie z usług usługodawców zewnętrznych;
25.
zauważa, że pod koniec 2019 r. plan zatrudnienia F4E obejmował 159 kobiet i 279 mężczyzn, przy czym mężczyźni zajmowali większość stanowisk w dwóch z trzech kategorii pracowników, natomiast ponad 50 % unijnych pracowników kontraktowych stanowiły kobiety; zauważa również, że pracownicy Wspólnego Przedsięwzięcia pochodzili z 22 państw członkowskich, że większość pracowników pochodziła z trzech państw członkowskich oraz że z czterech kolejnych państw członkowskich pochodziło po jednym pracowniku; zachęca Wspólne Przedsięwzięcie do podjęcia wysiłków mających na celu zapewnienie zrównoważonej reprezentacji płci i reprezentacji geograficznej, a jednocześnie przyznaje, że zależy to od kandydatów na wakujące stanowiska lub odpowiadających na zaproszenia do wyrażenia zainteresowania.
26.
odnotowuje na podstawie odpowiedzi Wspólnego Przedsięwzięcia, że limity budżetowe na personel statutowy przewidziane w planie zatrudnienia są znacznie poniżej potrzeb projektu ITER oraz że różne działania przewidziane w ramach tego programu zarządzania ryzykiem uruchomionego w kwietniu 2020 r. dotyczą kwestii wymienionych przez Trybunał i zapewniaj ą zabezpieczenia; zauważa ponadto, że analiza kosztów i korzyści oraz analiza porównawcza, o którą komitet ds. administracji i zarządzania zwrócił się w listopadzie 2020 r., umożliwi także dyskusję na temat zależności Wspólnego Przedsięwzięcia od zasobów zewnętrznych i wymogów ustawowych; odnotowuje ponadto, że Wspólne Przedsięwzięcie podjęło środki w celu poprawy procedur naboru pracowników poprzez zwiększenie zgodności i jakości rekrutacji oraz zmniejszenie obciążeń administracyjnych i czasu realizacji, a także że środki te zostały skonsolidowane w zmienionych standardowych procedurach operacyjnych w zakresie naboru wewnętrznego i zewnętrznego, przyjętych w styczniu 2020 r.;
27.
odnotowuje, że Wspólne Przedsięwzięcie ustanowiło i przyjęło w 2019 r. własny system zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy w celu ochrony zdrowia pracowników, wynikający z dyrektywy Rady 89/391/EWG 3 ;

Kontrola wewnętrzna

28.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że rada zarządzająca Wspólnego Przedsięwzięcia przyjęła w 2019 r. zmianę strategii kontroli wewnętrznej, która ma na celu zapewnienie dyrektorowi F4E i zewnętrznym zainteresowanym stronom wystarczającej pewności co do stanu kontroli wewnętrznej Wspólnego Przedsięwzięcia, oraz że jest ona skonstruowana zgodnie z trzema głównymi liniami obrony Instytutu Audytorów Wewnętrznych i łączy system jakości całego ITER z ramami kontroli wewnętrznej (ICF) Komisji; odnotowuje, że Wspólne Przedsięwzięcie posiada system zarządzania ryzykiem na poziomie korporacyjnym i na poziomie projektu, oparty na zintegrowanym systemie zarządzania oraz standardach zarządzania i kontroli wewnętrznej; zauważa, że w ogólnej ocenie zintegrowanego systemu zarządzania stwierdzono, iż system jest ogólnie skuteczny, przy czym konieczne są pewne ulepszenia; zauważa, że poprawa ICF zależy od jasności kluczowych wskaźników skuteczności działania wykorzystywanych do monitorowania skuteczności ustanowionych działań kontrolnych; zauważa, że większość Wspólnych Przedsięwzięć przyjęła nowe ICF Komisji;
29.
zauważa, że w 2019 r. Wspólne Przedsięwzięcie zamknęło dwie kontrole ex post dotyczące dotacji, a dwie inne są nadal w toku; odnotowuje, że dotacje stanowią minimalną część budżetu operacyjnego oraz że w 2019 r. zobowiązania Wspólnego Przedsięwzięcia z tytułu dotacji stanowiły jedynie 0,13 % całkowitych operacyjnych środków na zobowiązania; wzywa Wspólne Przedsięwzięcie do zorganizowania kontroli ex post wykorzystania bardziej znaczących środków budżetowych;
30.
odnotowuje odpowiedź Wspólnego Przedsięwzięcia, że zgadza się ono ze znaczeniem skutecznej komunikacji oraz że posiada ono jasno określoną politykę komunikacji zewnętrznej, określającą kluczowe priorytety, cele i oczekiwane rezultaty;

Zamówienia i dotacje na składniki operacyjne

31.
odnotowuje, że w 2019 r. wszczęto 43 postępowania o udzielenie zamówienia na składniki operacyjne, udzielono 74 zamówień i podpisano 75 umów.
1 Dz.U. L 90 z 30.3.2007, s. 58.
2 Dz.U. L 358 z 16.12.2006, s. 62.
3 Dyrektywa Rady 89/391/EWG z dnia 12 czerwca 1989 r. w sprawie wprowadzenia środków w celu poprawy bezpieczeństwa i zdrowia pracowników w miejscu pracy (Dz.U. L 183 z 29.6.1989, s. 1).

Zmiany w prawie

MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2021.340.453

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja 2021/1660 zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Realizacji Projektu ITER i Rozwoju Energii Termojądrowej za rok budżetowy 2019
Data aktu: 29/04/2021
Data ogłoszenia: 24/09/2021