Rezolucja 2021/1654 zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Urzędu Wsparcia w dziedzinie Azylu za rok budżetowy 2019

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2021/1654
z dnia 29 kwietnia 2021 r.
zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Urzędu Wsparcia w dziedzinie Azylu za rok budżetowy 2019

PARLAMENT EUROPEJSKI,

- uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Urzędu Wsparcia w dziedzinie Azylu za rok budżetowy 2019,

- uwzględniając art. 100 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu,

- uwzględniając opinię Komisji Wolności Obywatelskich, Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A9-0068/2021),

A. mając na uwadze, że zgodnie z zestawieniem dochodów i wydatków 1  ostateczny budżet Europejskiego Urzędu Wsparcia w dziedzinie Azylu (zwanego dalej "Urzędem") na rok budżetowy 2019 wyniósł 102 936 916,68 EUR, co stanowi wzrost o 5,40 % w porównaniu z 2018 r.; mając na uwadze, że budżet Urzędu pochodzi głównie z budżetu Unii;

B. mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy (zwany dalej "Trybunałem") w sprawozdaniu dotyczącym rocznego sprawozdania finansowego Europejskiego Urzędu Wsparcia w dziedzinie Azylu za rok budżetowy 2019 (zwanym dalej "sprawozdaniem Trybunału") stwierdził, iż uzyskał wystarczającą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe Urzędu jest wiarygodne, oraz wystarczające dowody kontroli potwierdzające, że transakcje leżące u jego podstaw są legalne i prawidłowe; mając jednak na uwadze, że Trybunał wydał opinię z zastrzeżeniem w związku ze swoimi ustaleniami za lata budżetowe 2016, 2017 i 2018 dotyczącymi legalności i prawidłowości płatności; mając na uwadze, że w odniesieniu do roku budżetowego 2019 Trybunał wykrył kolejny błąd i związane z nim płatności; mając na uwadze, że z wyjątkiem wyników za lata budżetowe 2016, 2017 i 2018 oraz płatności związanych z ustaleniem z 2019 r. Trybunał uznał, że płatności leżące u podstaw rozliczeń za rok zakończony 31 grudnia 2019 r. są legalne i prawidłowe we wszystkich istotnych aspektach;

Działania w następstwie absolutorium za rok 2018

1. odnotowuje z zadowoleniem, że 16 czerwca 2019 r. mianowano nową dyrektor wykonawczą; z zadowoleniem przyjmuje szczegółowe sprawozdanie Urzędu dotyczące działań następczych w związku z uwagami Parlamentu za rok budżetowy 2019, w szczególności kroków podjętych w dziedzinie zamówień publicznych oraz pomyślnego zawarcia z 2019 r. umowy ramowej dotyczącej pracowników tymczasowych we Włoszech oraz pełnej zgodności wspomnianej umowy z unijnymi przepisami dotyczącymi zamówień publicznych; odnotowuje środki naprawcze wprowadzone w celu poprawy struktury zarządzania oraz przywrócenia przejrzystości i reputacji Urzędu;

2. odnotowuje z zadowoleniem, że w 2019 r. Urząd poczynił dalsze postępy w kierunku w pełni skutecznego i wydajnego systemu kontroli wewnętrznej poprzez zajęcie się kwestiami środowisk kontroli, zarządzania ryzykiem, działań kontrolnych, a także działań informacyjnych, komunikacyjnych i monitorujących; z zadowoleniem przyjmuje wniosek z samooceny kontroli wewnętrznej, zgodnie z którym w porównaniu z 2018 r. ogólny status systemów kontroli wewnętrznej uległ w 2019 r. znacznej poprawie;

Wyniki dochodzenia Europejskiego Urzędu ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF)

3. zwraca uwagę, że po otrzymaniu pod koniec 2018 r. sprawozdania Europejskiego Urzędu ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych, które zostało szczegółowo omówione w sprawozdaniu w sprawie absolutorium za 2018 r., Urząd wszczął trzy postępowania dyscyplinarne, które są w toku; wzywa Urząd, aby poinformował organ udzielający absolutorium o wyniku tych postępowań dyscyplinarnych, jak tylko zostaną zakończone;

Zarządzanie budżetem i finansami

4. zwraca uwagę, że wysiłki związane z monitorowaniem budżetu w ciągu roku budżetowego 2019 doprowadziły do osiągnięcia wskaźnika wykonania budżetu w wysokości 95,22 %, co odpowiada w przybliżeniu wskaźnikowi z 2018 r. (95,02 %); odnotowuje, że wskaźnik wykonania środków na płatności wyniósł 89,86 %, co oznacza wzrost o 1,78 % w porównaniu z poprzednim rokiem (88,08 %);

5. przypomina, że zgodnie ze sprawozdaniami Trybunału za lata budżetowe 2016 i 2017 prowadzone przez Urząd postępowania o udzielenie zamówień dotyczących pracowników tymczasowych w Grecji oraz najmu lokali Urzędu na wyspie Lesbos były nieprawidłowe; przypomina, że, jak wynika ze sprawozdania Trybunału za rok budżetowy 2018, Trybunał stwierdził, iż procedury udzielania przez Urząd zamówień dotyczących pracowników tymczasowych we Włoszech były nieprawidłowe, chociaż nie dokonano jeszcze żadnych płatności z tytułu tych umów; z zaniepokojeniem odnotowuje, że zgodnie ze sprawozdaniem Trybunału za rok budżetowy 2019 w procedurach Urzędu dotyczących wyboru ekspertów zewnętrznych i zawierania z nimi umów systematycznie brakowało solidnej ścieżki audytu, co z kolei uniemożliwia przedstawienie dowodów na to, że w procedurach wyboru Urząd traktował wszystkich ekspertów jednakowo; przyjmuje do wiadomości, iż, zgodnie z opinią Trybunału, z wyjątkiem skutków opinii z zastrzeżeniem dotyczącej zgodności z prawem i prawidłowości płatności w latach budżetowych 2016, 2017 i 2018 w wysokości 13 868 576 EUR oraz z wyjątkiem błędu stwierdzonego w 2019 r. na kwotę 111 304 EUR, płatności leżące u podstaw rozliczeń za rok zakończony w dniu 31 grudnia 2019 r. są legalne i prawidłowe we wszystkich istotnych aspektach; ubolewa, że, jak stwierdził Trybunał, płatności Urzędu na rzecz pracowników tymczasowych we Włoszech i Grecji były nieprawidłowe; z zadowoleniem stwierdza, że w 2019 r. Urząd wdrożył działania naprawcze w celu wyeliminowania tych nieprawidłowości;

6. przypomina o znaczeniu Urzędu dla rozwoju wspólnego europejskiego systemu azylowego i podkreśla pozytywny wkład Urzędu w zwiększanie spójności rozpatrywania spraw azylowych, zacieśnianie praktycznej współpracy państw członkowskich w dziedzinie azylu w Europie, wspieranie państw członkowskich w wypełnianiu ich obowiązków związanych z udzielaniem ochrony osobom jej potrzebującym, a także pełnienie roli ośrodka wiedzy specjalistycznej w dziedzinie azylu; przypomina, że w 2019 r. w państwach UE+ małoletni bez opieki złożyli około 17 700 wniosków o udzielenie ochrony międzynarodowej; podkreśla znaczenie zapewnienia specjalnego systemu przyjmowania małoletnich, który chroni ich status;

7. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że od 2018 r. Urząd podjął działania następcze w związku z wszystkimi uwagami Trybunału i że w sprawozdaniu Trybunału uznano, iż spośród 61 środków przewidzianych w planie działania 30 środków zostało zakończonych, natomiast 31 miało status "w trakcie wdrażania"; podkreśla, że sprawiedliwe i humanitarne rozpatrywanie wniosków osób ubiegających się o azyl jest priorytetem w Unii; przyjmuje do wiadomości ustalenie Trybunału z 2019 r. dotyczące braku rezerwy w budżecie Urzędu na pokrycie nieprzewidzianych i pilnych potrzeb operacyjnych; przyjmuje zatem z zadowoleniem niedawne utworzenie pozycji budżetowej w celu przyznania rezerwy na nieprzewidziane wydatki niezbędnej do pokrycia wydatków wynikających z nieprzewidzianych i pilnych działań operacyjnych wspierających państwa członkowskie;

Wyniki

8. z ubolewaniem odnotowuje, że w 2019 r. Urząd zrealizował łącznie 9 871 płatności, z czego 1 312 (13,29 %) było opóźnionych; zwraca uwagę, że za 46 faktur zapłacono odsetki w wysokości 25 652,34 EUR; odnotowuje, że w listopadzie i grudniu 2019 r. nastąpiła poprawa w terminowych płatnościach faktur; zachęca Urząd do utrzymania i poprawy wyników w tym zakresie oraz do dalszego informowania o tej kwestii w rocznym sprawozdaniu z działalności;

9. z uznaniem odnotowuje postępy poczynione przez Urząd w 2019 r. we wdrażaniu rocznego programu prac; zwraca uwagę, że Urząd z powodzeniem osiągnął 82 % z 347 wcześniej ustalonych rocznych celów, przekroczył oczekiwania w odniesieniu do 43 % kluczowych wskaźników efektywności, osiągnął 31 % kluczowych wskaźników, niemal osiągnął 8 % kluczowych wskaźników i nie osiągnął 8 % tych wskaźników;

10. zwraca uwagę, że 7 czerwca 2019 r. zarząd przyjął dodatkowe wskaźniki, zmienione następnie 18 lutego 2020 r., w których wzywa się do składania zarządowi kwartalnych sprawozdań w następujących obszarach: realizacja programu prac Urzędu, budżet i finanse, zasoby ludzkie, zaangażowanie personelu, kontrole wewnętrzne i zamówienia publiczne;

Polityka kadrowa

11. zwraca uwagę, że na dzień 31 grudnia 2019 r. plan zatrudnienia zrealizowano w 75,35 % - przyjęto 214 pracowników na czas określony, podczas gdy budżet Unii przewidywał 284 stanowiska w tej kategorii pracowników (w porównaniu z 214 stanowiskami przewidzianymi w 2018 r.); odnotowuje, że w 2019 r. dla Urzędu pracowało również 72 pracowników kontraktowych i 9 oddelegowanych ekspertów krajowych; odnotowuje z zadowoleniem, że plan naboru Urzędu przewiduje 500 członków personelu do 2020 r.; zwraca uwagę na fakt, że Urząd nie byłby w stanie udzielić kluczowego wsparcia systemom azylowym państw członkowskich bez skorzystania z usług personelu zatrudnianego na czas określony i oddelegowanych ekspertów krajowych z państw członkowskich; przyjmuje do wiadomości propozycję Urzędu dotyczącą stworzenia interwencyjnej rezerwy ekspertów ds. azylu obejmującej 500 ekspertów z państw członkowskich; wzywa państwa członkowskie i Komisję, aby w trybie pilnym oceniły i rozwiązały tę kwestię, co umożliwi Urzędowi pełne wykonanie powierzonego mu mandatu; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że sytuacja w dziedzinie rekrutacji znacznie się poprawiła; podkreśla, że Urząd musi nadal czynić postępy w rekrutacji; wzywa Urząd, aby poinformował organ udzielający absolutorium o statusie wdrożenia;

12. ubolewa nad faktem, że Urząd musi stale polegać na pracownikach tymczasowych, aby zrekompensować brak oddelegowanych ekspertów krajowych; wzywa państwa członkowskie, aby wywiązywały się ze swoich zobowiązań dotyczących wysyłania ekspertów krajowych, ponieważ niedotrzymanie tych zobowiązań zmusza Urząd do polegania na wykonawcach zewnętrznych;

13. zachęca Urząd, aby nadal rozwijał długoterminową politykę kadrową, w której uwzględniona zostanie równowaga między życiem zawodowym a prywatnym, poradnictwo zawodowe przez całe życie i rozwój kariery zawodowej, równowaga płci, telepraca, równowaga geograficzna oraz rekrutacja i integracja osób z niepełnosprawnościami;

14. odnotowuje z zaniepokojeniem, że w 2019 r. kadra kierownicza wyższego szczebla składała się z ośmiu mężczyzn i trzech kobiet; stwierdza z zadowoleniem, że osiągnięto właściwą równowagę płci w zarządzie (16 mężczyzn i 16 kobiet); zwraca się do Urzędu, aby w przyszłości zapewnił równowagę płci wśród kadry kierowniczej wyższego szczebla oraz wśród pracowników;

15. zwraca uwagę, że w 2019 r. Urząd przyjął politykę ochrony godności osoby i zapobiegania molestowaniu;

16. odnotowuje odpowiedź Urzędu, że w 2019 r. obsadzonych było 81 % stanowisk (co stanowi wzrost o 7 % w porównaniu z 2018 r.) oraz że rotacja zmniejszyła się z 10 % w 2018 r. do 7 % w 2019 r.;

17. odnotowuje toczącą się przed Trybunałem Sprawiedliwości sprawę (C-948/19, Manpower Lit.) dotyczącą korzystania z usług pracowników tymczasowych, w której poruszono szereg kwestii dotyczących stosowania dyrektywy 2008/104/WE w agencjach unijnych 2 ;

Zamówienia

18. z zadowoleniem przyjmuje przyjęcie przez Urząd 15 lutego 2019 r. standardowych procedur operacyjnych dotyczących zasad udzielania zamówień i zarządzania umowami oraz kroki podjęte w odniesieniu do szkoleń i komunikacji z biurami terenowymi w kwestiach związanych z zamówieniami;

Zapobieganie konfliktom interesów i zarządzanie nimi, etyka oraz przejrzystość

19. przyjmuje do wiadomości ustalenie Trybunału, że osiągnięcie przez Urząd celu redukcji personelu o 5 % doprowadziło do niedoborów w dziedzinie usług informatycznych zarówno w Grecji, jak i we Włoszech, w kwestii terminów i czasu trwania odpowiednich umów, i wyraża zadowolenie z faktu, że Urząd przeformułował swoje wzory umów w celu uwzględnienia wykazu rezultatów, które należy osiągnąć w ramach umowy; wzywa Urząd do zachowania czujności, aby uniknąć dwuznaczności lub błędnego rozumienia stosunku pracy pracownika tymczasowego lub stosunku pracy między Urzędem a konsultantami ICT;

20. przyjmuje do wiadomości skierowaną do organu udzielającego absolutorium odpowiedź Urzędu w sprawie deklaracji interesów, w której stwierdzono, że przy obejmowaniu stanowiska wszyscy pracownicy podpisują deklarację interesów; zwraca uwagę, że na stronie internetowej Urzędu opublikowano deklarację interesów i życiorysy wszystkich członków zarządu i dyrektor wykonawczej; wzywa Urząd, by pilnie i bez zwłoki publikował na swojej stronie internetowej deklaracje interesów i życiorysy pozostałych członków kadry kierowniczej wyższego szczebla oraz aby poinformował organ udzielający absolutorium o podjętych w związku z tym działaniach; podkreśla, że takie deklaracje powinny być sporządzane w sposób niezależny i nie powinny opierać się wyłącznie na oświadczeniach własnych;

21. z zadowoleniem przyjmuje przegląd polityki Urzędu w zakresie zapobiegania konfliktom interesów i zarządzania nimi przeprowadzony w oparciu o najnowsze wytyczne Komisji; zaleca włączenie tej polityki do wszystkich działań Urzędu, takich jak szkolenia, zamówienia publiczne i rekrutacja pracowników;

22. podkreśla, że w obecnych ramach etycznych mających zastosowanie do instytucji i agencji Unii występują poważne wady wynikające z rozdrobnienia istniejących przepisów i braku koordynacji między nimi; podkreśla, że problemy te należy rozwiązać przez ustanowienie wspólnych ram etycznych zapewniających stosowanie wysokich norm etycznych we wszystkich instytucjach i agencjach Unii;

23. podkreśla, że niektórzy urzędnicy wypełniają deklaracje o braku konfliktu interesów i dokonują samooceny przestrzegania norm etycznych; zaznacza jednak, że takie oświadczenia własne i samooceny nie są wystarczające, w związku z czym konieczna jest dodatkowa kontrola;

24. odnotowuje z uznaniem, że wzmocniono procesy etyki i uczciwości, w tym poprzez środki podnoszenia świadomości; z zadowoleniem przyjmuje przyjęcie przez zarząd polityki ochrony godności osobistej i zapobiegania molestowaniu psychicznemu i seksualnemu, wdrożenie procedury mianowania zaufanych doradców, a także wyznaczenie korespondenta ds. etyki będącego członkiem zespołu ds. kadrowych; wzywa Urząd, aby poinformował organ udzielający absolutorium o wdrożeniu i skuteczności tych środków;

25. z zadowoleniem przyjmuje przyjęcie w drodze decyzji zarządu z dnia 20 września 2019 r. wytycznych dotyczących informowania o nieprawidłowościach i zwraca uwagę, że zespół ds. kadrowych Urzędu poinformował o tym odpowiednio pracowników pocztą elektroniczną; wzywa Urząd, aby poinformował organ udzielaj ący absolutorium o wdrożeniu i skuteczności tego środka;

Kontrole wewnętrzne

26. z zadowoleniem przyjmuje wskazane przez Trybunał przywrócenie wewnętrznej służby prawnej, rekrutację pracowników służby prawnej wyższego szczebla i plany dalszego wzmocnienia tej funkcji, zatrudnienie kontrolera ex post oraz ustanowienie nowej służby kontroli wewnętrznej i ex post; odnotowuje, że nadal rozważa się utworzenie jednostki audytu wewnętrznego w oczekiwaniu na wdrożenie analizy efektywności kosztowej;

27. z zadowoleniem przyjmuje decyzję dyrektor wykonawczej z 30 września 2019 r. w sprawie identyfikacji newralgicznych funkcji w Urzędzie i zarządzania nimi; wzywa Urząd do udokumentowania kontroli ograniczających ryzyko w przypadkach, w których konieczne są wyjątki od tej listy funkcji;

28. w odniesieniu do wyzwań związanych z faktem, że Urząd prowadzi działalność w wielu miejscach, zwraca uwagę na wysiłki podejmowane przez Urząd w celu zapewnienia zgodności z obowiązującymi przepisami przy podpisywaniu umów najmu biur; odnotowuje, że oczekuje się, iż Urząd wdroży politykę zarządzania lokalami i powiązanymi usługami do pierwszego kwartału 2021 r.; wzywa Urząd do utrzymania równowagi między potrzebami operacyjnymi a koniecznością przestrzegania obowiązujących przepisów;

Inne uwagi

29. zwraca uwagę, że 26 listopada 2019 r. zarząd Urzędu przyjął nowy schemat organizacyjny; przyjmuje do wiadomości, że wzmocniono struktury zarządzania Urzędu, w tym obowiązki biura wykonawczego; podkreśla znaczenie dalszego wzmocnienia funkcji udzielania zamówień publicznych w świetle bieżących ustaleń Trybunału dotyczących nieprawidłowych procedur i związanych z nimi płatności; odnotowuje odpowiedź Urzędu na ustalenia Trybunału oraz środki podjęte przez Urząd, aby zapobiec ponownemu występowaniu tych uchybień;

30. zwraca uwagę na doniesienia mediów, według których Urząd nielegalnie gromadził dane osobowe dotyczące migrantów, bez poinformowania o tym osób, których gromadzone dane dotyczyły 3 ; odnotowuje pismo Europejskiego Inspektora Ochrony Danych (EIOD) do Urzędu w sprawie monitorowania mediów społecznościowych, w którym stwierdził on, że działania Urzędu w tym zakresie stanowią naruszenie ogólnego rozporządzenia o ochronie danych 4 ; z zadowoleniem przyjmuje podjętą w następstwie pisma przesłanego przez EIOD decyzję Urzędu o wstrzymaniu na czas nieokreślony działalności w zakresie monitorowania mediów społecznościowych;

31. podkreśla, że należy zwiększyć poziom cyfryzacji Urzędu w zakresie operacji wewnętrznych i procedur zarządzania; podkreśla, że Urząd powinien nadal aktywnie działać w tym zakresie, aby za wszelką cenę uniknąć przepaści cyfrowej między agencjami UE; podkreśla jednak konieczność podejmowania wszelkich niezbędnych środków bezpieczeństwa, aby uniknąć jakiegokolwiek ryzyka dla bezpieczeństwa informacji przetwarzanych online;

32. zachęca Urząd do dalszego promowania swoich prac i działań w celu zwiększenia jego widoczności w społeczeństwie;

33. wzywa Urząd do dalszego zacieśniania współpracy i wymiany dobrych praktyk z innymi unijnymi agencjami w celu poprawy wydajności (zasoby ludzkie, zarządzanie budynkami, usługi informatyczne i bezpieczeństwo);

34. w odniesieniu do innych uwag towarzyszących decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 29 kwietnia 2021 r. 5  w sprawie wyników, zarządzania finansami i kontroli agencji.

1 Dz.U. C 391 z 18.11.2019, s. 41.
2 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/104/WE z dnia 19 listopada 2008 r. w sprawie pracy tymczasowej (Dz.U. L 327 z 5.12.2008, s. 9).
3 https://euobserver.com/investigations/146856
5 Teksty przyjęte, P9_TA(2021)0215.

Zmiany w prawie

Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa z podpisem prezydenta

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 07.06.2024
Senat poparł zmianę obowiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów

W ślad za rekomendacją Komisji Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej Senat przyjął w środę bez poprawek zmiany w Kodeksie pracy, których celem jest nowelizacja art. 222 dostosowująca polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2021.340.436

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja 2021/1654 zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Urzędu Wsparcia w dziedzinie Azylu za rok budżetowy 2019
Data aktu: 29/04/2021
Data ogłoszenia: 24/09/2021