Rezolucja 2021/1651 zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Instytutu Innowacji i Technologii za rok budżetowy 2019

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2021/1651
z dnia 29 kwietnia 2021 r.
zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Instytutu Innowacji i Technologii za rok budżetowy 2019

PARLAMENT EUROPEJSKI,

- uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Instytutu Innowacji i Technologii za rok budżetowy 2019,

- uwzględniając art. 100 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A9-0076/2021),

A. mając na uwadze, że zgodnie z zestawieniem dochodów i wydatków 1  ostateczny budżet Europejskiego Instytutu Innowacji i Technologii (zwanego dalej "Instytutem") za rok budżetowy 2019 wyniósł 557 896 982,73 EUR, co stanowi wzrost o 21,80 % w porównaniu z rokiem 2018 r.; mając na uwadze, że łączny wkład Unii do budżetu Instytutu na 2019 r. wyniósł 378 562 704,82 EUR, co stanowi wzrost o 20,99 % w porównaniu z 2018 r.;

B. mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy (zwany dalej "Trybunałem") w sprawozdaniu dotyczącym rocznego sprawozdania finansowego Instytutu za rok budżetowy 2019 (zwanym dalej "sprawozdaniem Trybunału") stwierdził, iż uzyskał wystarczającą pewność, że sprawozdanie finansowe Instytutu jest wiarygodne oraz że transakcje leżące u jego podstaw są legalne i prawidłowe;

Zarządzanie budżetem i finansami

1.
zauważa, że wysiłki związane z monitorowaniem budżetu w ciągu roku budżetowego 2019 doprowadziły do osiągnięcia wskaźnika wykonania budżetu w wysokości 97,04 %, co oznacza wzrost o 4,99 % w porównaniu z rokiem 2018; zwraca uwagę, że wskaźnik wykonania w odniesieniu do środków na płatności wyniósł 97,57 %, co oznacza spadek o 0,23 % w porównaniu z rokiem 2018;
2.
na podstawie sprawozdania Trybunału stwierdza, że procedury kontrolne Instytutu zasadniczo funkcjonowały zgodnie z założeniami, z wyjątkiem płatności w wysokości 1 200 EUR z tytułu zwrotu kosztów podróży i utrzymania, której nie przewidywała umowa o świadczenie usług; na podstawie odpowiedzi Instytutu dla Trybunału odnotowuje, że przedmiotowa płatność dotyczy kosztów podróży i utrzymania poniesionych przez pracownika tymczasowego, który wykonywał misję w interesie służby, niemniej jednak Instytut przyznał się do błędu i dokona niezbędnych dostosowań prawnych;

Wyniki

3.
przyjmuje do wiadomości, że Instytut wykorzystuje kluczowe wskaźniki efektywności na szczeblu Instytutu oraz wspólnoty wiedzy i innowacji (WWiI); zauważa, że jeśli chodzi o kluczowe wskaźniki efektywności WWiI, Instytut mierzył swoje wyniki za pomocą tradycyjnych kluczowych wskaźników efektywności programu "Horyzont 2020", takich jak czas oczekiwania na przyznanie dotacji i czas oczekiwania na dokonanie płatności; zauważa, że w ramach działań następczych po ocenie śródokresowej Instytutu przeprowadzonej przez Komisję i badaniu wpływu Instytutu, pracuje on obecnie nad stworzeniem ram oceny społeczno-gospodarczych skutków działalności WWiI;
4.
zauważa, że Instytut zrealizował swój program prac na 2019 r. w 95 %;
5.
zauważa, że Instytut zlecił Komisji usługi rachunkowe i wprowadził narzędzia informatyczne Komisji, takie jak ARES do zarządzania dokumentami i SYSPER do zarządzania zasobami ludzkimi;
6.
odnotowuje, że Instytut określił i ocenił możliwość współpracy i dzielenia się zasobami z Agencj ą Unii Europejskiej ds. Szkolenia w Dziedzinie Ścigania oraz że bada dalsze możliwości; wzywa Instytut do podjęcia działań następczych w związku ze wskazanymi możliwościami dzielenia się zasobami; wzywa Instytut do zwiększania synergii, zacieśniania współpracy i wymiany dobrych praktyk z innymi agencjami unijnymi w celu poprawy wydajności (zasoby ludzkie, zarządzanie budynkami, usługi informatyczne i bezpieczeństwo);
7.
podkreśla, że należy wzmocnić transformacj ę cyfrową Instytutu w odniesieniu do operacji wewnętrznych i procedur zarządzania; podkreśla, że Instytut powinien nadal aktywnie działać w tym zakresie, aby za wszelką cenę uniknąć przepaści cyfrowej między unijnymi agencjami; zwraca jednak uwagę na konieczność podejmowania wszelkich niezbędnych środków bezpieczeństwa, aby uniknąć jakiegokolwiek ryzyka dla bezpieczeństwa przetwarzanych informacji w internecie;

Polityka kadrowa

8.
zauważa, że w dniu 31 grudnia 2019 r. plan zatrudnienia zrealizowano w 97,73 % - przyjęto 43 pracowników na czas określony, podczas gdy budżet Unii przewidywał 44 stanowisk dla tej kategorii pracowników (w porównaniu z 44 zatwierdzonymi stanowiskami w 2018 r.); zauważa, że w 2019 r. w Instytucie pracowało ponadto 22 pracowników kontraktowych, lecz ani jeden oddelegowany ekspert krajowy;
9.
w odniesieniu do równowagi płci zauważa, że w 2019 r. w radzie zarządzającej zasiadało 4 mężczyzn i 8 kobiet; apeluje do Komisji, aby podczas mianowania kandydatów na członków rady zarządzającej Instytutu uwzględniała znaczenie, jakie ma zapewnienie równowagi płci; zauważa, że w 2019 r. Instytut był dość zrównoważony pod względem płci na poziomie personelu (46 % mężczyzn i 54 % kobiet);
10.
z zadowoleniem przyjmuje wdrożenie przez Instytut polityki społecznej, która obejmuje ulepszone pakiety szkolne i przedszkolne oraz finansowanie działań społecznych mających na celu przyciągnięcie i zatrzymanie większej liczby pracowników oddelegowanych za granicę;
11.
na podstawie sprawozdania Trybunału zauważa, że znacznemu zwiększeniu budżetu Instytutu oraz rosnącej liczbie WWiI nie towarzyszył wzrost liczby stanowisk; na podstawie sprawozdania Trybunału odnotowuje, że w wieloletnich ramach finansowych (WRF) na lata 2021-2027 budżet Instytutu wzrośnie o dalsze 600 000 000 EUR, czyli o 25 %, w porównaniu z obecnymi WRF, a liczba pracowników pozostanie ograniczona do 70 osób; na podstawie sprawozdania Trybunału zauważa ponadto, że istnieje ryzyko, iż Instytut nie będzie dysponował wystarczającymi możliwościami, aby poradzić sobie ze zwiększonym obciążeniem pracą w przyszłości, oraz że ryzyko to zamiast zostać złagodzone, uległo dalszemu zwiększeniu;
12.
na podstawie sprawozdania Trybunału odnotowuje, że realizacja uwagi z 2017 r. dotyczącej publikacji ogłoszeń o wolnych stanowiskach pracy jest nadal w toku, ponieważ Instytut nie publikuje konsekwentnie swoich ofert pracy na stronie internetowej Europejskiego Urzędu Doboru Kadr;
13.
zachęca Agencję do opracowania długoterminowych ram polityki kadrowej, aby uwzględnić równowagę między życiem zawodowym a prywatnym, poradnictwo zawodowe przez całe życie i rozwój kariery zawodowej, równowagę płci, telepracę, równowagę geograficzną oraz rekrutację i integrację osób z niepełnosprawnościami;

Zrównoważony charakter

14.
wyraża ubolewanie, że Instytut nie wyznaczył jak dotąd celów w zakresie redukcji emisji CO 2; z zadowoleniem przyjmuje jednak wysiłki Instytutu na rzecz stworzenia przyjaznej dla środowiska struktury oraz wszystkie środki podjęte przez Instytut w celu zmniejszenia śladu węglowego i zużycia energii, a także wprowadzenia elektronicznego obiegu dokumentów;

Zamówienia

15.
zauważa, że Instytut uczestniczył w szeregu międzyinstytucjonalnych postępowań o udzielenie zamówienia z Komisją i innymi unijnymi agencjami; zauważa, że w 2018 r. Instytut wprowadził elektroniczne procedury przetargowe i elektroniczne składanie ofert, a w 2019 r. rozpatrzył szereg zaproszeń do składania ofert za pośrednictwem narzędzia do elektronicznych zamówień publicznych;
16.
zauważa, że w 2019 r. Instytut zainicjował nowe działanie monitorujące w zakresie polityki i procedur udzielania zamówień publicznych podmiotów prawnych WWiI i ich centrów kolokacji w ramach działań następczych w związku z powołaniem ekspertów w latach 2016-2017;

Zapobieganie konfliktom interesów i zarządzanie nimi oraz przejrzystość

17.
odnotowuje już zrealizowane i aktualnie wdrażane działania Instytutu służące zapewnieniu przejrzystości, zapobieganiu konfliktom interesów i zarządzaniu nimi oraz zagwarantowaniu ochrony sygnalistów; przyjmuje z zadowoleniem, że Instytut opublikował deklaracje interesów oraz życiorysy członków rady zarządzającej i kadry kierowniczej wyższego szczebla na swojej stronie internetowej;
18.
zauważa, że Instytut zgłosił w 2019 r. jedną sprawę dotyczącą ujawnienia nieprawidłowości i że zastosowano przepisy wewnętrzne; wzywa Instytut, aby poinformował organ udzielający absolutorium o rozwoju sytuacji;
19.
uważa, że przeprowadzona w 2019 r. ocena wdrożenia przez WWiI zasad dobrego zarządzania mogłaby zostać jeszcze bardziej udoskonalona, ponieważ niektóre WWiI powinny poprawić swój kodeks dobrego postępowania i politykę w zakresie zapobiegania konfliktom interesów i zarządzania nimi oraz mechanizmy monitorowania; zauważa, że Instytut będzie monitorował ten aspekt w 2020 r. w ramach horyzontalnego działania monitorującego; wzywa Instytut do przedstawienia sprawozdania z wyników;
20.
podkreśla, że w obecnych ramach etycznych mających zastosowanie do instytucji i agencji Unii występują poważne wady wynikające z ich rozdrobnienia oraz braku spójności między istniejącymi przepisami; podkreśla, że kwestie te należy rozwiązać poprzez ustanowienie wspólnych ram etycznych zapewniaj ących stosowanie wysokich standardów etycznych dla wszystkich unijnych instytucji i agencji;
21.
podkreśla, że niektórzy urzędnicy wypełniają deklaracje o braku konfliktu interesów i dokonuj ą samooceny przestrzegania norm etycznych; zaznacza jednak, że takie oświadczenia własne i samooceny nie są wystarczające, w związku z czym konieczna jest dodatkowa kontrola;

Kontrole wewnętrzne

22.
zauważa, że 31 stycznia 2019 r. Służba Audytu Wewnętrznego zakończyła audyt dotyczący weryfikacji ex ante płatności na rzecz WWiI i przesłała notę dotyczącą działań następczych w związku z niezrealizowanymi zaleceniami z audytu dotyczącego monitorowania umów o udzielenie dotacji; zauważa, że jedno zalecenie zostało odpowiednio wdrożone, a dwa zalecenia nie zostały dotąd zrealizowane;
23.
odnotowuje liczbę nierozstrzygniętych kwestii i bieżących działań naprawczych w odpowiedzi na uwagi Trybunału w 2014, 2017 i 2018 r. dotyczących w szczególności warunków finansowania; przyjmuje do wiadomości odpowiedź Instytutu, że z 19 uwag tylko siedem nie zostało zrealizowanych; ponadto zauważa, że trzy z nich są poza kontrolą Instytutu, a kolejne trzy wymagaj ą dłuższego czasu na ich pełne wdrożenie;

Inne uwagi

24.
wyraża uznanie dla Instytutu za proaktywną współpracę z mediami w celu zwiększenia widoczności w mediach, internecie i mediach społecznościowych z myślą o rozpropagowaniu jego działalności;
25.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Instytut zintensyfikowa ł swoją obecność w mediach społecznościowych, zwiększając ogólne zaangażowanie na różnych platformach mediów społecznościowych; odnotowuje ponadto wysiłki Instytutu służące stworzeniu racjonalnego pod względem kosztów i przyjaznego dla środowiska miejsca pracy; wzywa Instytut do dalszego zwiększania obecności w mediach społecznościowych i usprawnienia strategii zrównoważonego rozwoju;
26.
z zadowoleniem przyjmuje wysiłki Instytutu na rzecz zwiększenia cyberbezpieczeństwa i ochrony danych; odnotowuje proces wdrażania przez Instytut ogólnej polityki bezpieczeństwa informacji, w tym informacyjno-komunika- cyjnych aspektów cyberbezpieczeństwa; zwraca się do Instytutu o przedstawienie sprawozdania z wyników tego procesu;
27.
w odniesieniu do innych uwag towarzyszących decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 29 kwietnia 2021 r. 2  w sprawie wyników, zarządzania finansami i kontroli agencji.
1 Dz.U. C 143 z 30.4.2020, s. 22
2 Teksty przyjęte, P9_TA(2021)0215.

Zmiany w prawie

Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024