Rezolucja 2021/1645 zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Agencji Unii Europejskiej ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki (przed 4 lipca 2019 r.: Agencja ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki) za rok budżetowy 2019

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2021/1645
z dnia 29 kwietnia 2021 r.
zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Agencji Unii Europejskiej ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki (przed 4 lipca 2019 r.: Agencja ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki) za rok budżetowy 2019

PARLAMENT EUROPEJSKI,

- uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Agencji Unii Europejskiej ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki za rok budżetowy 2019,

- uwzględniając art. 100 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A9-0078/2021),

A. mając na uwadze, że zgodnie z zestawieniem dochodów i wydatków 1  ostateczny budżet Agencji Unii Europejskiej ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki (zwanej dalej "Agencją") na rok budżetowy 2019 wyniósł 16 147 153 EUR, co stanowi wzrost o 19,06 % w porównaniu z 2018 r.; mając na uwadze, że budżet Agencji pochodzi w całości z budżetu Unii;

B. mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy (zwany dalej "Trybunałem") w sprawozdaniu dotyczącym rocznego sprawozdania finansowego Agencji za rok budżetowy 2019 (zwanym dalej "sprawozdaniem Trybunału") stwierdził, iż uzyskał wystarczającą pewność, że sprawozdanie finansowe Agencji jest wiarygodne oraz że transakcje leżące u jego podstaw są legalne i prawidłowe;

Zarządzanie budżetem i finansami

1. zauważa z uznaniem, że wysiłki związane z monitorowaniem budżetu w ciągu roku budżetowego 2019 doprowadziły do osiągnięcia wskaźnika wykonania budżetu w wysokości 99,50 %, który przewyższa planowany cel Agencji wynoszący 95 %, a także świadczy o wzroście o 0,25 % w porównaniu z rokiem 2018; zauważa, że wskaźnik wykonania w odniesieniu do środków na płatności wyniósł 81,35 %, co oznacza wzrost o 1,62 % w porównaniu z rokiem 2018;

Wyniki

2. zauważa, że Agencja nadal wykorzystuje niektóre środki jako kluczowe wskaźniki skuteczności działania do oceny wartości dodanej wynikającej z jej działań, w szczególności do oszacowania wpływu i skutków kodeksów sieci, śledzenia wszystkich nakładanych grzywien oraz do poprawy zarządzania budżetem;

3. zauważa, że Agencji udało się przyjąć istotne decyzje, opinie i zalecenia na unijnych rynkach energii elektrycznej i gazu wskutek przyjęcia rozporządzenia (UE) nr 1227/2011 2  (REMIT); zauważa z zaniepokojeniem, że niektóre zadania utraciły priorytet lub nie zostały wykonane z powodu braku zasobów;

4. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Agencja nadal zlecała Komisji usługi rachunkowe i dzieliła zasoby z innymi agencjami unijnymi w dziedzinie zarządzania zasobami ludzkimi, zarządzania technologiami informacyjnymi i komunikacyjnymi, budżetu i finansów, a także zamówień i zarządzania infrastrukturą; uważa, że inicjatywa ta stanowi godny naśladowania przykład dla innych instytucji Unii;

5. wzywa Agencję do zwiększania synergii, zacieśniania współpracy i wymiany dobrych praktyk z innymi agencjami unijnymi w celu poprawy wydajności (zasoby ludzkie, zarządzanie budynkami, usługi informatyczne i bezpieczeństwo);

6. podkreśla znaczenie zwiększenia cyfryzacji Agencji w zakresie operacji wewnętrznych i procedur zarządzania; podkreśla, że Agencja powinna nadal aktywnie działać w tym zakresie, aby za wszelką cenę uniknąć przepaści cyfrowej między unijnymi agencjami; zwraca jednak uwagę na konieczność podejmowania wszelkich niezbędnych środków bezpieczeństwa, aby uniknąć jakiegokolwiek ryzyka dla bezpieczeństwa przetwarzanych informacji w internecie;

Polityka kadrowa

7. zauważa, że w dniu 31 grudnia 2019 r. plan zatrudnienia zrealizowano w 100 % - przyjęto 67 pracowników na czas określony, podczas gdy budżet Unii przewidywał 67 stanowisk dla tej kategorii pracowników (w porównaniu z 67 stanowiskami zatwierdzonymi w 2018 r.); zauważa, że w 2019 r. Agencja zatrudniała ponadto 26 pracowników kontraktowych i 4 oddelegowanych ekspertów krajowych;

8. ponownie wyraża zaniepokojenie brakiem równowagi płci na wyższym szczeblu kadry kierowniczej Agencji (5 mężczyzn i 1 kobieta) oraz w zarządzie (11 mężczyzn i 7 kobiet); apeluje do instytucji unijnych o uwzględnienie znaczenia zapewnienia równowagi płci podczas mianowania swoich kandydatów na członków zarządu Agencji;

9. zauważa z niepokojem, że Agencja wykorzystywała pracowników tymczasowych do wykonywania długoterminowych zadań, aby zrekompensować niedobory pracowników zatrudnionych bezpośrednio;

10. z zaniepokojeniem zauważa, że zgodnie ze sprawozdaniem specjalnym ETO nr 22/2020 zatytułowanym "Przyszłość agencji UE - istnieją możliwości, by zwiększyć elastyczność i zacieśnić współpracę" Agencja stoi w obliczu ryzyka ograniczonych zasobów, które prowadzą do obniżenia rangi długiej listy zadań;

11. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Agencja otrzymała dodatkowe środki w ramach pakietu "Czysta energia dla wszystkich Europejczyków ";

12. zauważa, że Agencja przyjęła decyzję w sprawie ochrony godności osobistej i zapobiegania molestowaniu, że zorganizowano kilka kursów szkoleniowych w celu uświadomienia pracowników i dostarczenia im informacji oraz że szkolenie to jest obowiązkowe dla wszystkich nowo zatrudnionych osób; zauważa, że zgłoszono jeden przypadek domniemanego molestowania, lecz w żadnym przypadku nie wszczęto dochodzenia ani nie podjęto kroków prawnych;

13. wyraża zaniepokojenie z powodu zbyt dużej liczebności zarządu Agencji, co komplikuje proces decyzyjny i generuje znaczne koszty administracyjne;

14. zachęca Agencję do opracowania długoterminowych ram polityki kadrowej, aby uwzględnić równowagę między życiem zawodowym a prywatnym, poradnictwo zawodowe przez całe życie i rozwój kariery zawodowej, równowagę płci, telepracę, równowagę geograficzną oraz rekrutację i integrację osób z niepełnosprawnościami;

Zrównoważony charakter

15. wyraża ubolewanie, że Agencja nie wyznaczyła celów w zakresie redukcji emisji CO 2; z zadowoleniem przyjmuje jednak wysiłki Agencji na rzecz stworzenia przyjaznej dla środowiska struktury oraz wszystkie środki podjęte przez Agencję w celu zmniejszenia śladu węglowego i zużycia energii, a także wprowadzenia elektronicznego obiegu dokumentów;

Zamówienia

16. zauważa, że zakończono 67 z 47 postępowań o udzielenie zamówienia zaplanowanych na 2019 r.; zauważa, że w związku z uwagą Trybunału dotyczącą stosowania e-zamówień Agencja wdrożyła e-przetargi w 2019 r., i odnotowuje wdrażanie elektronicznego składania ofert w 2020 r.;

17. odnotowuje, że Trybunał wydał opinię z zastrzeżeniem dotyczącą legalności i prawidłowości płatności leżących u podstaw rozliczeń, a całkowita nieprawidłowo wypłacona kwota odpowiada 988 138,00 EUR, co stanowi 6,3 % wszystkich płatności dokonanych przez Agencję w 2019 r.; zauważa, że zaobserwowane nieprawidłowe płatności dotyczyły dwóch nieprawidłowych postępowań o udzielenie zamówienia, które nie zostały przeprowadzone zgodnie z procedurami konkurencyjnymi;

18. odnotowuje odpowiedź Agencji na uwagę Trybunału oraz środki podjęte przez Agencję, aby zapobiec powtórzeniu się nieprawidłowych postępowań o udzielenie zamówienia;

19. ubolewa, że Trybunał wydał opinię z zastrzeżeniem ze względu na dwa nieprawidłowe postępowania o udzielenie zamówienia, w przypadku których Agencja nie przeprowadziła odpowiednich konkurencyjnych postępowań o udzielenie zamówienia, co oznacza, że wszystkie powiązane z nimi płatności są nieprawidłowe; jest bardzo zaniepokojony tym, że nieprawidłowe płatności, dokonane w ramach umów zawartych w wyniku tych nieprawidłowych postępowań o udzielenie zamówienia, stanowią 6,3 % wszystkich płatności dokonanych przez Agencję w 2019 r.;

Zapobieganie konfliktom interesów i zarządzanie nimi oraz przejrzystość

20. odnotowuje już zrealizowane i aktualnie wdrażane działania Agencji służące zapewnieniu przejrzystości, zapobieganiu konfliktom interesów i zarządzaniu nimi oraz zagwarantowaniu ochrony sygnalistów; zauważa, że w 2019 r. stwierdzono przypadek konfliktu interesów, w wyniku czego rada organów regulacyjnych i dział kadr dokonały oceny i postanowiły nie podejmować dodatkowych działań;

21. odnotowuje z zadowoleniem, że życiorysy i deklaracje o braku konfliktu interesów prawie wszystkich członków zarządu i kadry kierowniczej wyższego szczebla są publikowane na stronie internetowej Agencji;

22. odnotowuje dalsze kroki podejmowane w celu zwiększenia przejrzystości działań Agencji, takie jak składanie sprawozdań ze spotkań personelu Agencji z podmiotami zewnętrznymi, w szczególności ze spotkań dyrektora Agencji z organizacjami i osobami samozatrudnionymi, oraz publikowanie ich na stronie internetowej Agencji;

23. z zaniepokojeniem odnotowuje stwierdzenie Trybunału, że procedury rekrutacyjne nie były należycie stosowane w procesie rekrutacji, co spowodowało, że Agencja nie przestrzegała zasady równego traktowania i nie stosowała skutecznych kontroli wewnętrznych;

24. podkreśla, że w obecnych ramach etycznych mających zastosowanie do instytucji i agencji Unii występują poważne wady wynikające z ich rozdrobnienia oraz braku spójności między istniejącymi przepisami; podkreśla, że kwestie te należy rozwiązać poprzez ustanowienie wspólnych ram etycznych zapewniających stosowanie wysokich standardów etycznych dla wszystkich unijnych instytucji i agencji;

25. zaznacza, że niektórzy urzędnicy wypełniają oświadczenia o braku konfliktu interesów i dokonują samooceny przestrzegania norm etycznych; podkreśla jednak, że takie oświadczenia własne i samooceny nie są wystarczaj ące, w związku z czym konieczna jest dodatkowa kontrola;

Kontrole wewnętrzne

26. zauważa, że Agencja poinformowała, iż jej ramy kontroli wewnętrznej są skuteczne i że roczna ocena ich wdrażania nie wykazała braków, z wyjątkiem jednego niewielkiego niedociągnięcia dotyczącego braku wpisów w rejestrze wyjątków; zauważa z niepokojem, że Trybunał stwierdził, iż rejestr wyjątków nie został prawidłowo wypełniony; zaleca, by Agencja rejestrowała w rejestrze wszystkie wyjątki i zdarzenia niezgodne oraz by były one należycie uwzględniane w rocznej ocenie ram kontroli wewnętrznej;

27. zauważa, że plan audytu strategicznego dla Agencji na okres od 2017 do 2019 r. został w pełni wdrożony, a służba audytu wewnętrznego określiła obszary audytu na następny okres planowania;

28. zauważa, że w pełni wdrożono trzy z pięciu działań wynikających z oceny ryzyka służby audytu wewnętrznego w obszarach ciągłości działania, zarządzania dokumentami i monitorowania wdrażania kodeksów sieci; wzywa Agencję, aby poinformowała organ udzielający absolutorium na temat postępów bieżących działań w zakresie ładu informatycznego i nadzoru rynku w ramach REMIT;

Inne uwagi

29. zauważa, że Agencja poszukiwała obszarów poprawy w zakresie wymiany informacji i cyberbezpieczeństwa poprzez ustanowienie mechanizmu corocznego przeglądu standardów i wytycznych; przyjmuje do wiadomości utworzenie przez stronę trzecią funkcji kontrolnej w celu oceny procesów Agencji z perspektywy cyberbezpieczeństwa;

30. z zadowoleniem przyjmuje wysiłki Agencji na rzecz zapewnienia racjonalnego pod względem kosztów i przyjaznego dla środowiska miejsca pracy;

31. w odniesieniu do innych uwag towarzyszących decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 29 kwietnia 2021 r. 3  w sprawie wyników, zarządzania finansami i kontroli agencji.

1 Dz.U. C 120 z 29.03.2019, s. 139.
2 
3 Teksty przyjęte, P9_TA(2021)0215.

Zmiany w prawie

Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2021.340.414

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja 2021/1645 zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Agencji Unii Europejskiej ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki (przed 4 lipca 2019 r.: Agencja ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki) za rok budżetowy 2019
Data aktu: 29/04/2021
Data ogłoszenia: 24/09/2021