Rezolucja 2021/1624 zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Chemikaliów za rok budżetowy 2019

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2021/1624 z dnia 29 kwietnia 2021 r.
zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Chemikaliów za rok budżetowy 2019

PARLAMENT EUROPEJSKI,

- uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Chemikaliów za rok budżetowy 2019,

- uwzględniając art. 100 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu,

- uwzględniając opinię przedstawioną przez Komisję Ochrony Środowiska Naturalnego, Zdrowia Publicznego i Bezpieczeństwa Żywności,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A9-0075/2021),

A. mając na uwadze, że zgodnie z zestawieniem dochodów i wydatków 1  ostateczny budżet Europejskiej Agencji Chemikaliów (zwanej dalej "Agencją") na rok budżetowy 2019 wyniósł 112 834 290 EUR, co stanowi spadek o 4,99 % w porównaniu z 2018 r.; mając na uwadze, że około 39,51 % budżetu Agencji pochodzi z opłat i należności, a 57,61 % z budżetu Unii i państw trzecich 2  (w 2018 r. z opłat i należności pochodziło 72,47 %, a z budżetu Unii i państw trzecich - 26,18 %); zauważa, że znaczne zmiany w strukturze budżetu w porównaniu z poprzednim rokiem są związane z rozporządzeniem (WE) nr 1907/2006 3 , w którym przewidziano ostateczny termin rejestracji na rok 2018, a ponieważ w rozporządzeniu (WE) nr 1907/2006 nie określono kolejnych terminów rejestracji, nie oczekuje się wzrostów dochodów z opłat rejestracyjnych;

B. mając na uwadze, że w swoim sprawozdaniu dotyczącym rocznego sprawozdania finansowego Agencji za rok budżetowy 2019 (zwanym dalej "sprawozdaniem Trybunału") Trybunał Obrachunkowy (zwany dalej "Trybunałem") stwierdza, iż uzyskał wystarczającą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe Agencji jest wiarygodne oraz że operacje leżące u jego podstaw są legalne i prawidłowe;

Zarządzanie budżetem i finansami

1. zauważa z zadowoleniem, że wysiłki związane z monitorowaniem budżetu w roku budżetowym 2019 doprowadziły do osiągnięcia wskaźnika wykonania budżetu w wysokości 98,79 %, co oznacza spadek o 1,13 % w porównaniu z rokiem 2018; odnotowuje z zaniepokojeniem, że wskaźnik wykonania w odniesieniu do środków na płatności wyniósł 86,09 %, co oznacza spadek o 0,95 % w porównaniu z rokiem 2018;

2. podkreśla, że Agencja jest częściowo finansowana z opłat wnoszonych przez przedsiębiorstwa, które zwracaj ą się o rejestrację chemikaliów zgodnie z wymogami rozporządzenia (WE) nr 1907/2006; zauważa, że obowiązujące opłaty zależą od wielkości przedsiębiorstw i liczby zarejestrowanych chemikaliów (różne progi); zauważa, że ze sprawozdania Trybunału wynika, iż od czasu pierwszych rejestracji w 2009 r. około 26 % przedsiębiorstw zadeklarowało, że należy do grupy mikro-, małych lub średnich przedsiębiorstw; zauważa jednak z niepokojem, że dzięki skutecznemu systemowi weryfikacji ex post Agencja stwierdziła, iż około 50 % nieprawidłowo sklasyfikowało swą wielkość, zaniżając opłaty; podkreśla, że ustalenie to świadczy o ograniczeniach systemu, który w nadmiernym stopniu opiera się na deklaracjach samych wnioskodawców; zauważa, że w celu rozwiązania tej kwestii Agencja wystawiła dotychczas faktury korygujące opłaty rejestracyjne i administracyjne i zainkasowała należności w łącznej wysokości 32,2 mln EUR oraz poczyniła znaczne postępy w odzyskiwaniu nienależnych ulg w opłatach i pobieraniu zaległych opłat administracyjnych; odnotowuje jednak, że wciąż konieczna jest dalsza szeroko zakrojona weryfikacja, a kwota pozostałych niezbędnych korekt na koniec 2019 r. była jeszcze nieznana; wzywa Agencję, aby poinformowała organ udzielający absolutorium o pracach i osiągnięciach dotyczących dalszego ograniczenia znacznego obciążenia pracą w zakresie weryfikacji oraz do przeprowadzenia korekt opłat; zwraca się do Komisji, aby zaproponowała środki służące rozwiązaniu tej sytuacji, co pozwoli uniknąć nadużyć przy deklarowaniu wielkości wnioskodawców i umożliwi Agencji bardziej stabilne planowanie budżetowe;

3. w odniesieniu do działań podjętych w następstwie ustaleń Trybunału z roku budżetowego 2018zauważa, że Agencja dysponuje dochodami pochodzącymi zarówno z opłat i należności wnoszonych przez przedsiębiorstwa z sektora, jak i z dotacji równoważącej z budżetu Unii; zauważa, że ponieważ trzeci termin rejestracji określony w rozporządzeniu (WE) nr 1907/2006 upłynął w maju 2018 r., od 2019 r. nastąpił znaczny spadek dochodów z opłat i należności i oczekuje się, że tendencja ta się utrzyma; zaznacza, że istnieje zatem ryzyko, iż sytuacja, w której wydatki są stosunkowo niezmienne, a przychody znaczniej mniej przewidywalne, będzie miała negatywny wpływ na działalność Agencji i wykonanie przez nią budżetu; zauważa jednak, że jak wynika z odpowiedzi Agencji, Agencja aktywnie współpracuje z Komisją i prowadzi z nią stale rozmowy, aby zapewnić trwałe finansowanie i przezwyciężyć wyzwania związane z jej modelem finansowania; wzywa Agencję i Komisję do informowania organu udzielającego absolutorium o postępach w tym zakresie; zwraca uwagę, że funkcjonowanie dzięki przewidywalnej dotacji wyrównawczej z budżetu Unii, w połączeniu z przenoszeniem dochodów z opłat i należności do Komisji, może zagwarantować Agencji bardziej przewidywalne dochody, niezbędne do wypełniania jej mandatu;

Zrównoważony charakter

4. podkreśla, że w odniesieniu do rozporządzenia (UE) nr 649/2012 4  (rozporządzenie PIC) i rozporządzenia (UE) 2019/1021 5  (rozporządzenie dotyczące trwałych zanieczyszczeń organicznych) Agencja jest w pełni finansowana z dotacji unijnej, która w 2019 r. wyniosła 1,56 mln EUR (1,10 mln EUR dla trwałych zanieczyszczeń organicznych w 2018 r.);

5. z zadowoleniem przyjmuje wysiłki Agencji na rzecz stworzenia racjonalnego pod względem kosztów i przyjaznego dla środowiska miejsca pracy oraz wszystkie środki podejmowane przez nią w celu zmniejszenia emisji CO 2 i zużycia energii oraz wprowadzenia elektronicznego obiegu dokumentów; zauważa z zadowoleniem, że dyrektor wykonawczy Agencji zobowiązał się, iż do 2030 r. Agencja osiągnie neutralność pod względem emisji dwutlenku węgla;

Wyniki

6. zauważa, że Agencja przekształciła swój model zarządzania realizacją celów na potrzeby programu prac na 2019 r. w celu lepszego wykazywania wpływu i rezultatów jej działalności; ubolewa, że w 2019 r. Agencja osiągnęła 34 z 53 celów dotyczących kluczowych wskaźników skuteczności działania; odnotowuje uwagę Agencji, że 19 niezrealizowanych celów dotyczy głównie wskaźników nakładu i produktu, które trudno przewidzieć ze względu na szereg czynników; wzywa Agencj ę, by dążyła do osiągnięcia 100 % celów dotyczących kluczowych wskaźników skuteczności działania;

7. przypomina, że Agencja przewodzi działaniom organów regulacyjnych we wdrażaniu unijnych przepisów w dziedzinie chemikaliów z korzyścią dla zdrowia ludzkiego i środowiska oraz innowacyjności i konkurencyjności; zauważa, że dostarcza ona informacje na temat chemikaliów, pomaga przedsiębiorstwom w przestrzeganiu przepisów i wspiera bezpieczne stosowanie chemikaliów;

8. odnotowuje, iż w 2019 r. Agencja przeszła strategiczną reorganizacj ę i posiada nowy plan strategiczny na lata 2019-2023, obejmujący następujące trzy priorytety strategiczne: identyfikacja substancji potencjalnie niebezpiecznych i zarządzanie ryzykiem związanym z tymi substancjami, bezpieczne i zrównoważone stosowanie chemikaliów w przemyśle oraz zrównoważone zarządzanie chemikaliami za pośrednictwem wdrażania przepisów Unii;

9. ubolewa, że w planie strategicznym na lata 2019-2023 brakuje jakichkolwiek proaktywnych środków i zasobów służących szybszemu, lepszemu i wymiernemu ograniczeniu liczby badań na zwierzętach oraz zastąpieniu ich metodami nowego podejścia; ponownie podkreśla znaczenie zasady zastąpienia, ograniczenia i udoskonalenia w badaniach na zwierzętach; odnotowuje zalecenie Parlamentu zawarte w rezolucji z dnia 10 lipca 2020 r. w sprawie strategii w zakresie chemikaliów na rzecz zrównoważoności 6 , zgodnie z którym w Agencji powinien powstać zespół zajmuj ący się wyłącznie ochroną zwierząt i promowaniem metod badań niewymagających wykorzystania zwierząt; z zaniepokojeniem zauważa, że podczas dyskusji z Komisją Kontroli Budżetowej w dniu 7 stycznia 2021 r. dyrektor Agencji, odpowiadaj ąc na pytanie, powiedział, że Agencja nie podjęła działań w następstwie apelu Parlamentu o ograniczenie badań na zwierzętach; wzywa Agencję do zdecydowanego ograniczenia zależności od badań na zwierzętach; wzywa Agencję, by w ramach jej mandatu wnosiła wkład w międzynarodowe działania promujące alternatywne metody badań oraz by regularnie publikowała informacje na temat stosowania metod alternatywnych zgodnie z rozporządzeniem REACH;

10. uznaje, że nową strukturę organizacyjną, wprowadzoną na początku 2019 r., zaprojektowano w celu zwiększenia wzajemnych połączeń Agencji i ułatwienia metod pracy ukierunkowanych w większym stopniu na współpracę; z zadowoleniem przyjmuje wzrost o 50 % liczby pełnych weryfikacji zgodności substancji w porównaniu z 2018 r., osiągnięty w wyniku większego skupienia się na kontrolach zgodności przez wewnętrzne przesunięcia personelu i bez dodatkowych zasobów przydzielonych Agencji;

11. zauważa, że Agencja w dalszym ciągu udostępnia swoją jednostką audytu wewnętrznego Agencji Europejskiego GNSS oraz że udzieliła w 2019 r. wsparcia Agencji Wykonawczej ds. Konsumentów, Zdrowia, Rolnictwa i Żywności w zakresie usług ochrony danych, a ponadto ściśle współpracuje z innymi agencjami, w tym w drodze zapewniania dostępu do usług w kontekście sieci międzyagencyjnej oraz udostępniania zasobów za pomocą protokołów ustaleń; pochwala tę współpracę jako przykład godny naśladowania przez inne agencje; zachęca Agencję do poszukiwania dalszych i szerszych płaszczyzn współpracy z innymi agencjami Unii; zachęca Agencję, by w przypadku pokrywaj ących się zadań rozpoczęła dyskusję na temat wspólnego wykorzystywania zasobów z innymi agencjami prowadzącymi podobną działalność;

12. wzywa Agencję do zwiększania synergii, zacieśniania współpracy i wymiany dobrych praktyk z innymi agencjami unijnymi w celu poprawy wydajności (zasoby ludzkie, zarządzanie budynkami, usługi informatyczne i bezpieczeństwo);

13. zwraca się do Agencji, aby opracowała wytyczne dotyczące minimalnych wymogów informacyjnych niezbędnych do uzasadnienia przyznanych odstępstw od ograniczeń oraz dopilnowała, by nie zatwierdzano żadnych odstępstw, gdy dokumentacja rejestracyjna nie jest zgodna z przepisami ani zaktualizowana;

14. podkreśla znaczenie zwiększenia cyfryzacji Agencji w zakresie operacji wewnętrznych i procedur zarządzania; podkreśla, że Agencja powinna nadal aktywnie działać w tym zakresie, aby za wszelką cenę uniknąć przepaści cyfrowej między agencjami; zwraca jednak uwagę na konieczność podejmowania wszelkich niezbędnych środków bezpieczeństwa, aby uniknąć jakiegokolwiek ryzyka dla bezpieczeństwa online przetwarzanych informacji;

15. przypomina o znaczeniu, jakie dla popularyzacji prac Agencji ma zwiększenie widoczności jej działań w mediach, internecie i mediach społecznościowych;

Polityka kadrowa

16. zauważa, że na dzień 31 grudnia 2019 r. plan zatrudnienia zrealizowano w 96,75 %: przyjęto 446 pracowników zatrudnionych na czas określony, przy czym budżet Unii przewidywał 461 stanowisk dla pracowników zatrudnionych na czas określony (w porównaniu z 452 zatwierdzonymi stanowiskami w 2018 r.); zauważa, że w 2019 r. Agencja zatrudniała ponadto 122 pracowników kontraktowych i 14 oddelegowanych ekspertów krajowych;

17. odnotowuje brak równowagi płci w 2019 r. na wyższych stanowiskach kierowniczych (71 % mężczyzn i 29 % kobiet) oraz w zarządzie (69 % mężczyzn i 31 % kobiet); zwraca się do Agencji, aby w przyszłości zapewniła równowagę płci wśród kadry kierowniczej wyższego szczebla; apeluje do Komisji i państw członkowskich, aby przy mianowaniu członków zarządu Agencji uwzględniały znaczenie zapewnienia równowagi płci;

18. zauważa, że Agencja prowadzi politykę przeciwdziałania mobbingowi i stosuje odpowiednie wytyczne; odnotowuje, że Agencja zorganizowała sesje szkoleniowe i umożliwiła korzystanie z poufnego doradztwa; ponadto zauważa, że w 2019 r. rozpoczęto projekt pilotażowy obejmujący mediację w zespołach, w których wystąpiły konflikty; zauważa, że w 2019 r. Agencja przeprowadziła jedną nieformalną procedurę dotyczącą molestowania;

19. odnotowuje, że Agencja opublikowała na swojej stronie internetowej, w mediach społecznościowych i na stronie sieci agencji UE ogłoszenia o wolnych stanowiskach w celu rozpowszechnienia tej informacji; przyjmuje do wiadomości odpowiedź Agencji, że rozpoczęła przegląd procedur, aby móc publikować ogłoszenia o naborze na stronie internetowej Europejskiego Urzędu Doboru Kadr (EPSO); apeluje do Agencji, by publikowała ogłoszenia o naborze na stronie internetowej EPSO; wzywa Agencję, aby zbadała dalsze możliwości przyciągnięcia wysoko wykwalifikowanych pracowników dzięki zwiększeniu zasięgu publikacji o wolnych stanowiskach; wzywa Agencj ę, by skoncentrowała się na rozpowszechnianiu w społeczeństwie wyników prowadzonych badań;

20. z zadowoleniem przyjmuje starania Agencji o stworzenie bardziej zróżnicowanego i integracyjnego środowiska i kultury pracy dzięki działaniom na rzecz osób z niepełnosprawnością; zwraca się do Agencji o ocenę możliwości surowszego przestrzegania zasad równości szans oraz stosowania ich podczas rekrutacji i szkoleń, w rozwoju kariery i organizacji pracy, a także o uwrażliwianie pracowników na te kwestie; ponadto zwraca się do Agencji o rozważenie możliwych racjonalnych usprawnień i modyfikacji w jej budynkach (dostęp, odpowiedni sprzęt biurowy) dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się lub z innymi niepełnosprawnościami;

21. zachęca Agencję do opracowania długoterminowych ram polityki kadrowej, aby uwzględnić równowagę między życiem zawodowym a prywatnym, poradnictwo zawodowe przez całe życie i rozwój kariery zawodowej, równowagę płci, telepracę, równowagę geograficzną oraz rekrutację i integracj ę osób z niepełnosprawnościami;

22. ponadto podkreśla konieczność zapewnienia odpowiedniej liczby personelu odzwierciedlaj ącej potrzeby wynikające z Europejskiego Zielonego Ładu i unijnej strategii w zakresie chemikaliów na rzecz zrównoważoności, planu działania dotyczącego gospodarki o obiegu zamkniętym oraz w szczególności ambicji osiągnięcia zerowego poziomu emisji zanieczyszczeń, a także konieczność przeznaczenia dodatkowych zasobów na wszelkie dodatkowe wymagane zadania, np. przeprowadzanie przez Agencj ę własnych ocen substancji;

Zapobieganie konfliktom interesów i zarządzanie nimi oraz przejrzystość

23. z zadowoleniem przyjmuje, że Agencja publikuje na swojej stronie internetowej życiorysy wszystkich członków zarządu i komitetów, w tym ich przewodniczących, którzy są pracownikami Agencji, dyrektora wykonawczego i wszystkich członków Rady Odwoławczej; wyraża zadowolenie, że Agencja publikuje na swojej stronie internetowej deklaracje o braku konfliktu interesów wszystkich członków zarządu, kadry kierowniczej wyższego szczebla i przewodniczących komitetów;

24. wzywa Agencję, aby dostosowała praktyki do zaleceń Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich z dnia 7 maja 2020 r. w sprawie 2168/2019/KR, a w szczególności dopilnowała, by w razie potrzeby istniała możliwość powołania się na zakaz zajmowania niektórych stanowisk przez pracowników wyższego szczebla po zakończeniu kadencji, przez określenie kryteriów, kiedy przejście pracowników do sektora prywatnego jest niedozwolone, przez informowanie kandydatów na wyższe stanowiska w Agencji w momencie, gdy ubiegają się o pracę, o stosowanych przez nią kryteriach oraz przez wprowadzenie procedur wewnętrznych, tak aby pracownik tracił dostęp do informacji poufnych natychmiast po podjęciu innej pracy;

25. z zadowoleniem przyjmuje dalsze kroki podjęte w celu zwiększenia przejrzystości i ochrony sygnalistów, takie jak obowiązkowe internetowe kursy szkoleniowe dla wszystkich pracowników na temat sygnalizowania nieprawidłowości, a także stałe dążenie do budowania świadomości etyki, zarządzania zamówieniami i umowami oraz zapewniania bezpieczeństwa informacji; zauważa, że według Agencji wszystkie spotkania kadry kierowniczej wyższego szczebla z zainteresowanymi stronami są rejestrowane i publikowane na jej stronie internetowej w celu zapewnienia pełnej przejrzystości;

26. zauważa, że według Agencji jej dochód z opłat przewidzianych w budżecie na 2019 r. stanowi 39,5 % całkowitego dochodu; zauważa, że Agencja posiada godny naśladowania system w zakresie monitorowania konfliktów interesów i zapobiegania im, a także uważa, że istnieje ograniczone niebezpieczeństwo wystąpienia takich konfliktów ze względu na fakt, iż opłaty mają na celu pokrywanie kosztów, i ze względu na regularną ocenę personelu Agencji zaangażowanego w procedurę opracowywania opinii w celu zapewnienia niezależności; zauważa, ż Agencja z zadowoleniem przyjęłaby rozwiązanie, w którym Komisja pobierałaby opłaty w imieniu Agencji, co ułatwiłoby zarządzanie finansami Agencji i pomogło zmniejszyć ryzyko nieprawidłowości; zauważa, że opłaty wnoszone przez przedsiębiorstwa znacznie się różnią w poszczególnych latach, w związku z czym Agencja nie jest w stanie oszacować kwoty dotacji wyrównawczej z budżetu Unii z rozsądnym zapasem, co utrudnia planowanie budżetowe; apeluje o dialog, jak zreformować mechanizm finansowania Agencji w celu zapewnienia jego stabilności;

27. podkreśla, że w obecnych ramach etycznych mających zastosowanie do instytucji i agencji Unii występują poważne wady wynikające z ich rozdrobnienia oraz braku spójności między istniejącymi przepisami; podkreśla, że problemy te należy rozwiązać w drodze ustanowienia wspólnych ram etycznych zapewniaj ących stosowanie wysokich norm etycznych we wszystkich instytucjach i agencjach Unii;

28. podkreśla, że niektórzy urzędnicy składają oświadczenia o braku konfliktu interesów i dokonują samooceny w odniesieniu do kwestii poszanowania norm etycznych; podkreśla jednak, że takie oświadczenia własne i samooceny nie są wystarczające, w związku z czym konieczna jest dodatkowa kontrola;

Kontrole wewnętrzne

29. na podstawie sprawozdania Trybunału zauważa, że w jednej ze skontrolowanych procedur udzielania zamówień publicznych specyfikacja istotnych warunków zamówienia nie dawała oferentom jasnej informacji, jak powinni wycenić określoną pozycję w ich ofertach finansowych, a ponieważ oferty nie były porównywalne, Agencja postanowiła unieważnić i ponownie rozpocząć procedurę, co spowodowało wydłużenie czasu jej trwania i stworzyło potencjalne ryzyko uszczerbku dla reputacji Agencji; odnotowuje uwagę Agencji, że dokumenty przetargowe uznano za jasne i wyczerpuj ące, a dodatkowy wysiłek związany z ponownym rozpoczęciem procedury był minimalny i nie miał konsekwencji dla reputacji;

30. na podstawie sprawozdania Trybunału zauważa, że proces podejmowania decyzji w procedurach rekrutacyjnych nie był wystarczaj ąco uporządkowany i wyczerpujący, aby zapewnić jasną, chronologiczną ścieżkę wskazującą, kiedy dokumenty zostały zatwierdzone i przez kogo; odnotowuje odpowiedź Agencji, że zmieniła swoje procedury, aby zapewnić wysyłanie standardowych wiadomości e-mail do członków komisji selekcyjnej po każdym posiedzeniu w celu zarejestrowania protokołu z posiedzenia i decyzji podjętych przez komisję; ponadto Agencja dopilnowuje, aby po każdym posiedzeniu elektroniczne przepływy zatwierdzeń były finalizowane przed przystąpieniem do selekcji; wzywa Agencję do usprawnienia procedur wyboru, aby zapewnić ich przejrzystość i rzetelne przeprowadzanie;

31. zauważa, że Służba Audytu Wewnętrznego Komisji przeprowadziła kontrolę poświadczającą w zakresie zarządzania wynikami Agencji, w wyniku której sformułowała jedno bardzo istotne zalecenie dotyczące stosowania czterech kategorii wyników w celu dopilnowania, aby wyniki poszczególnych pracowników był oceniane bez porównywania z wynikami innych pracowników, oraz jedno istotne zalecenie dotyczące zaktualizowania procedury planowania, monitorowania i sprawozdawczo ści; zauważa, że Agencja podjęła już działania niezbędne do wykonania obu zaleceń;

32. zauważa z niepokojem, że w maju 2019 r. Agencja stanęła w obliczu kryzysu związanego z awarią wszystkich jej systemów informatycznych podczas migracji serwerów do nowej infrastruktury; kryzys zażegnano w ciągu 48 godzin; zaleca, aby Agencja wdrożyła procedury oparte na najlepszych praktykach informatycznych podczas wykonywania operacji informatycznych, w przypadku których istnieje wysokie ryzyko zakłócenia podstawowych procesów Agencji;

33. wzywa Agencję do poprawy przejrzystości i łatwości obsługi jej bazy danych oraz poprawy połączeń między oceną a późniejszym zarządzaniem ryzykiem, co na przykład mogłoby obejmować krótką notę na temat substancji zarejestrowanych w bazie danych Agencji, dotyczącą zgodności i statusu oceny dokumentacji, uwzględniającą wynik oceny substancji (czy konieczne jest dalsze zarządzanie ryzykiem), wyraźnie stwierdzaj ącą, czy dokumentacja została uznana za niezgodną z wymogami i na jakiej podstawie, oraz zawierającą wynik decyzji Rady Odwoławczej, jak również działania następcze podjęte lub planowane przez Agencję;

34. zauważa, że w 2019 r. Agencja opracowała nową strategię i ramy systemu zintegrowanego zarządzania, które zostały zatwierdzone przez zarząd w dniu 15 grudnia 2019 r. i zastąpiły standardy zintegrowanego zarządzania;

35. zachęca Agencj ę, by kontynuowała wysiłki zmierzające do przeprowadzania kontroli oceny dokumentacji zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1907/2006 oraz zwiększyła skuteczność tego procesu; przypomina, że kontrole oceny dokumentacji dotyczące ponad 2 000 dossier obejmujących 700 substancji wykazały, iż 70 % dokumentacji nie spełniało prawnych wymogów informacyjnych przewidzianych w rozporządzeniu (WE) nr 1907/2006 ani nie zawierało informacji wystarczaj ących do tego, by zapewnić stosowanie bezpieczne dla obywateli Unii i środowiska;

Inne uwagi

36. zauważa, że w dniu 21 grudnia 2019 r., po czterech latach przygotowań do przeniesienia pracowników, rozpoczęła się przeprowadzka Agencji do nowej siedziby w Helsinkach, a pracownicy Agencji mogą korzystać z nowego budynku i w nim pracować od początku stycznia 2020 r.; zwraca się do Agencji, by zadbała o dobrostan pracowników dzięki zapewnieniu im zrównoważonych i ekologicznych warunków pracy;

37. zauważa, że Agencja opracowała obszerny pakiet komunikacyjny w celu wsparcia przedsiębiorstw i zminimalizowania zakłóceń na rynku w czasie przygotowań do wystąpienia Zjednoczonego Królestwa z Unii i w okresie przejściowym; zauważa, że wystąpienie Zjednoczonego Królestwa z Unii ma ograniczony wpływ na Agencję;

38. zauważa z zaniepokojeniem, że Agencja jest zaangażowana w szereg spraw dotyczących sporów sądowych, odwołań i skarg, które skierowano do Rady Odwoławczej Agencji, Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej lub Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich, i że większość z tych spraw oddalono (20 z 37);

39. w odniesieniu do innych uwag towarzyszących decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 29 kwietnia 2021 r. 7  w sprawie wyników, zarządzania finansami i kontroli agencji.

1 Dz.U. C 107 z 31.3.2020, s. 255.
2 Dz.U. C 107 z 31.3.2020, s. 255.
3 Rozporządzenie (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH) i utworzenia Europejskiej Agencji Chemikaliów, zmieniające dyrektywę 1999/45/WE oraz uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 793/93 i rozporządzenie Komisji (WE) nr 1488/94, jak również dyrektywę Rady 76/769/EWG i dyrektywy Komisji 91/155/EWG, 93/67/EWG, 93/105/WE i 2000/21/WE (Dz.U. L 396 z 30.12.2006, s. 1).
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 649/2012 z dnia 4 lipca 2012 r. dotyczące wywozu i przywozu niebezpiecznych chemikaliów (Dz.U. L 201 z 27.7.2012, s. 60).
5 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1021 z dnia 20 czerwca 2019 r. dotyczące trwałych zanieczyszczeń organicznych (Dz.U. L 169 z 25.6.2019, s. 45).
6 Teksty przyjęte, P9_TA(2020)02101.
7 Teksty przyjęte, P9_TA(2021)0215.

Zmiany w prawie

Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024