Rezolucja 2021/1606 zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu ENISA (Agencji Unii Europejskiej ds. Cyberbezpieczeństwa) (przed 27 czerwca 2019 r. - Agencja Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji (ENISA)) za rok budżetowy 2019

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2021/1606
z dnia 29 kwietnia 2021 r.
zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu ENISA (Agencji Unii Europejskiej ds. Cyberbezpiecze ństwa) (przed 27 czerwca 2019 r. - Agencja Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji (ENISA)) za rok budżetowy 2019

PARLAMENT EUROPEJSKI,

- uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu ENISA (Agencji Unii Europejskiej ds. Cyberbezpiecze ństwa) za rok budżetowy 2019,

- uwzględniając art. 100 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A9-0085/2021),

A. mając na uwadze, że zgodnie z zestawieniem dochodów i wydatków 1  ostateczny budżet ENISA (Agencji Unii Europejskiej ds. Cyberbezpieczeństwa) (zwanej dalej "Agencją") na rok budżetowy 2019 wyniósł 16 932 952 EUR, co stanowi wzrost o 47,58 % w porównaniu z 2018 r.; mając na uwadze, że wzrost ten wynika głównie z większych wydatków na personel, ICT i podstawowe działania operacyjne w związku z przyjęciem rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/881 z dnia 17 kwietnia 2019 r. w sprawie ENISA (Agencji Unii Europejskiej ds. Cyberbezpieczeństwa) oraz certyfikacji cyberbezpieczeństwa w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych oraz uchylenia rozporządzenia (UE) nr 526/2013 (akt o cyberbezpieczeństwie) 2 ; mając na uwadze, że budżet Agencji pochodzi głównie z budżetu Unii;

B. mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy (zwany dalej "Trybunałem") w sprawozdaniu dotyczącym rocznego sprawozdania finansowego Agencji za rok budżetowy 2019 (zwanym dalej "sprawozdaniem Trybunału") stwierdził, iż uzyskał wystarczającą pewność, że sprawozdanie finansowe Agencji jest wiarygodne oraz że transakcje leżące u jego podstaw są legalne i prawidłowe;

Zarządzanie budżetem i finansami

1. zauważa, że wysiłki związane z monitorowaniem budżetu w ciągu roku budżetowego 2019 doprowadziły do osiągnięcia wskaźnika wykonania budżetu w wysokości 96,80 %, co oznacza spadek o 3,18 % w porównaniu z rokiem 2018; zwraca ponadto uwagę, że wskaźnik wykonania środków na płatności wyniósł 70,12 %, co oznacza spadek o 18,44 % w porównaniu z rokiem 2018;

Wyniki

2. zauważa, że Agencja stosuje niektóre kluczowe wskaźniki skuteczności działania do pomiaru wartości dodanej wynikającej z jej działalności oraz do usprawnienia zarządzania budżetem; zauważa, że Agencja wdrożyła ilościowe i jakościowe kluczowe wskaźniki skuteczności działania w celu efektywniejszego pomiaru skutków działań, a także wprowadziła specjalny zestaw kluczowych wskaźników skuteczności działania w celu monitorowania oczekiwań zainteresowanych stron; z zadowoleniem przyjmuje dodanie specjalnych kluczowych wskaźników skuteczności działania związanych z nowym mandatem przyznanym na mocy aktu o cyberbezpiecze ństwie;

3. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Agencja podpisała umowę o gwarantowanym poziomie usług z Europejskim Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego, aby zwiększyć efektywność dzięki wspólnemu korzystaniu z usług, dzieleniu się wiedzą i wymianie najlepszych praktyk, w szczególno ści w dziedzinach narzędzi informatycznych, zarządzania zasobami ludzkimi, zamówień publicznych i ciągłości działania;

Polityka kadrowa

4. zauważa z zaniepokojeniem, że w dniu 31 grudnia 2019 r. plan zatrudnienia zrealizowano w 79,66 % - przyjęto 47 pracowników na czas określony, podczas gdy budżet Unii przewidywał 59 stanowisk dla tej kategorii pracowników (w porównaniu z 48 stanowiskami zatwierdzonymi w 2018 r.); zauważa, że w 2019 r. Agencja zatrudniała ponadto 26 pracowników kontraktowych i dwóch oddelegowanych ekspertów krajowych; zauważa, że zwiększony plan zatrudnienia wynika z nowego mandatu Agencji, której po przyjęciu aktu o cyberbezpieczeństwie przyznano większe kompetencje i zasoby;

5. jest bardzo zaniepokojony, że w 2019 r. odnotowano brak równowagi płci wśród kadry kierowniczej wyższego szczebla oraz w zarządzie; zachęca Agencję, aby dołożyła starań w celu osiągnięcia większej równowagi płci na wszystkich szczeblach; apeluje do Komisji i państw członkowskich, aby podczas mianowania członków zarządu Agencji brały pod uwagę znaczenie, jakie ma zapewnienie równowagi płci;

6. zauważa, że Agencja ma pewne trudności z rekrutacj ą, przyciągnięciem i zatrzymaniem odpowiednio wykwalifikowanego personelu, głównie z powodu niskich współczynników koryguj ących stosowanych do wynagrodzeń pracowników w Grecji oraz deficytu specjalistów na rynku bezpieczeństwa informatycznego w Unii; z zadowoleniem przyjmuje środki socjalne wprowadzone w Agencji, aby zwiększyć atrakcyjność, i zauważa, że nowy plan zatrudnienia Agencji umożliwia proponowanie wyższych stanowisk kontraktowych;

7. zauważa, że trwa przegląd procedur przekazywania obowiązków nowym pracownikom; zauważa również, że procedury przekazywania obowiązków uznaje się za objęte polityką dotyczącą newralgicznych stanowisk; wzywa Agencję, aby przedstawiła informacje o rozwoju sytuacji w przyszłości i przyjęciu polityki dotyczącej newralgicznych stanowisk;

8. na podstawie sprawozdania Trybunału zauważa, że Agencja korzystała z pracowników zatrudnionych tymczasowo lub doraźnie do wykonywania zadań w Agencji, pracownicy ci stanowią 29 % całkowitej siły roboczej, co stanowi wzrost w stosunku do poprzedniego roku, i według Trybunału liczba ta wskazuje na zwiększoną zależność od pracowników doraźnych; zauważa, że w 2019 r. Agencja zapłaciła za te usługi około 923 000 EUR, co stanowi 5,60 % budżetu Agencji; zauważa ponadto, że Trybunał powstrzymał się od sformułowania uwag dotyczących stosowania do agencji unijnych dyrektywy 2008/104/WE 3  w sprawie pracy tymczasowej, ponieważ przed Trybunałem Sprawiedliwości toczy się sprawa dotycząca tej kwestii;

Zamówienia

9. na podstawie sprawozdania Trybunału odnotowuje z niepokojem stwierdzone uchybienia w postępowaniach o udzielenie zamówienia, w których w trzech z czterech skontrolowanych przypadków zaobserwowano nakładanie się kryteriów wyboru i kryteriów udzielenia zamówienia, a także brak rozdzielenia stanowiący wadę proceduralną, narażającą Agencję na ryzyko unieważnienia procedur przetargowych; zauważa ponadto, że Agencja nie dotrzymała terminów określonych w rozporządzeniu finansowym dotyczących publikacji ogłoszenia o udzieleniu zamówienia w Dzienniku Urzędowym;

10. na podstawie sprawozdania Trybunału zauważa, że w dwóch z czterech skontrolowanych umów ramowych o świadczenie usług specyfikacja istotnych warunków zamówienia nie zawierała dokładnych informacji na temat metody porównywania ofert finansowych w oparciu o scenariusze, nie zapewniała zatem najbardziej opłacalnej realizacji; na podstawie sprawozdania Trybunału zauważa, że Agencja ustaliła nieprawidłową kwotę progową dla trzech umów, jeśli wziąć pod uwagę zakres i wartość zamówień, oraz że nie przeprowadziła żadnej oceny ryzyka łączącego się z faktyczną realizacją i zależnością finansową, na jaką jest narażona Agencja w związku z ustaloną kwotą zaoferowaną za zamówienie; odnotowuje odpowiedź Agencji na ustalenia Trybunału oraz środki podjęte przez Agencję, aby zapobiec powtórzeniu się tych uchybień;

Zapobieganie konfliktom interesów i zarządzanie nimi oraz przejrzystość

11. odnotowuje istniejące środki i aktualnie wdrażane działania Agencji mające zapewnić przejrzystość, zapobiegać konfliktom interesów i zarządzać nimi, oraz zauważa, że życiorysy członków zarządu i ich oświadczenia o braku konfliktu interesów są publikowane na stronie internetowej Agencji; zauważa, że Agencja nie publikuje na swojej stronie internetowej oświadczeń o braku konfliktu interesów ani życiorysów kierownictwa wyższego szczebla, z wyjątkiem życiorysu i oświadczenia dyrektora wykonawczego; wzywa Agencję do publikowania oświadczeń o braku konfliktu interesów i życiorysów kadry kierowniczej wyższego szczebla oraz do poinformowania organu udzielającego absolutorium o podjętych w związku z tym działaniach;

Kontrole wewnętrzne

12. zauważa, że Agencja zaplanowała przyjęcie w 2020 r. nowej polityki dotyczącej newralgicznych stanowisk;

13. zauważa w odniesieniu do kontroli przeprowadzonej przez Służbę Audytu Wewnętrznego Komisji (IAS) dotyczącej zaangażowania zainteresowanych podmiotów w opracowywanie produktów w ENISA, że jedno ważne zalecenie wciąż nie zostało zrealizowane, ponieważ odpowiednie procedury musiały zostać poddane przeglądowi i zatwierdzone wewnętrznie;

14. zauważa, że Służba Audytu Wewnętrznego opublikowała w 2019 r. sprawozdanie na temat zarządzania zasobami ludzkimi i etyki zawodowej - wydano cztery ważne i trzy bardzo ważne zalecenia; zauważa, że uzgodniono z IAS plan działania w celu uwzględnienia tych zaleceń, i wzywa Agencję, aby informowała o stanie ich wdrożenia;

Inne uwagi

15. z niepokojem zauważa, że Agencja nie opracowała jeszcze formalnej i kompleksowej polityki zarządzania środowiskowego, aby zapewnić przyjazne dla środowiska miejsce pracy; wzywa Agencję, aby podjęła działania w tym zakresie;

16. zauważa, że Agencja sporządziła 55 sprawozdań i prowadzi aktywne działania propagujące wiedzę o zagadnieniach związanych z cyberbezpieczeństwem;

17. wzywa Agencję, by skoncentrowała się na rozpowszechnianiu w społeczeństwie wyników prowadzonych badań;

18. w odniesieniu do innych uwag towarzyszących decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 29 kwietnia 2021 r. 4  w sprawie wyników, zarządzania finansami i kontroli agencji.

1 Dz.U. C 120 z 29.3.2019, s. 67.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/881 z dnia 17 kwietnia 2019 r. w sprawie ENISA (Agencji Unii Europejskiej ds. Cyberbezpieczeństwa) oraz certyfikacji cyberbezpieczeństwa w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych oraz uchylenia rozporządzenia (UE) nr 526/2013 (Dz.U. L 151 z 7.6.2019, s. 15).
3 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/104/WE z dnia 19 listopada 2008 r. w sprawie pracy tymczasowej (Dz.U. L 327 z 5.12.2008, s. 9).
4 Teksty przyjęte, P9_TA(2021)0215.

Zmiany w prawie

Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa z podpisem prezydenta

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 07.06.2024
Senat poparł zmianę obowiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów

W ślad za rekomendacją Komisji Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej Senat przyjął w środę bez poprawek zmiany w Kodeksie pracy, których celem jest nowelizacja art. 222 dostosowująca polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2021.340.304

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja 2021/1606 zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu ENISA (Agencji Unii Europejskiej ds. Cyberbezpieczeństwa) (przed 27 czerwca 2019 r. - Agencja Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji (ENISA)) za rok budżetowy 2019
Data aktu: 29/04/2021
Data ogłoszenia: 24/09/2021