Rezolucja 2021/1591 zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Fundacji Kształcenia za rok budżetowy 2019

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2021/1591
z dnia 29 kwietnia 2021 r.
zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Fundacji Kształcenia za rok budżetowy 2019

PARLAMENT EUROPEJSKI,

- uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Fundacji Kształcenia za rok budżetowy 2019,

- uwzględniając art. 100 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu,

- uwzględniając opinię przedstawioną przez Komisję Zatrudnienia i Spraw Socjalnych,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A9-0089/2021),

A. mając na uwadze, że zgodnie z zestawieniem dochodów i wydatków 1  ostateczny budżet Europejskiej Fundacji Kształcenia (zwanej dalej "Fundacją") na rok budżetowy 2019 wyniósł 20 546 000 EUR, co stanowi spadek o 2,00 % w porównaniu z 2018 r.; mając na uwadze, że budżet Fundacji pochodzi w całości z budżetu Unii;

B. mając na uwadze, że w swoim sprawozdaniu dotyczącym rocznego sprawozdania finansowego Fundacji za rok budżetowy 2019 (zwanym dalej "sprawozdaniem Trybunału") Trybunał Obrachunkowy (zwany dalej "Trybunałem") stwierdził, iż uzyskał wystarczaj ącą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe Fundacji jest wiarygodne oraz że transakcje leżące u jego podstaw są legalne i prawidłowe;

Zarządzanie budżetem i finansami

1. zauważa z uznaniem, że wysiłki związane z monitorowaniem budżetu w ciągu roku budżetowego 2019 doprowadziły do osiągnięcia wysokiego wskaźnika wykonania budżetu w wysokości 99,96 %, co oznacza nieznaczny wzrost o 0,03 % w porównaniu z rokiem 2018; przyjmuje do wiadomości fakt, że wskaźnik wykonania środków na płatności wyniósł 95,91 %, co oznacza spadek o 2,16 % w porównaniu z rokiem 2018;

Wyniki

2. zauważa, że Fundacja wykorzystuje niektóre środki jako kluczowe wskaźniki skuteczności działania do oceny wartości dodanej swoich działań i inne środki, takie jak zaangażowanie zainteresowanych stron, postępy w zakresie rozwoju polityki krajowej i płatności w terminie, do poprawy zarządzania budżetem;

3. przypomina Fundacji, by dokonywała regularnego przeglądu i aktualizacji swojego systemu pomiaru wyników i kluczowych wskaźników skuteczności działania, aby zapewnić jej skuteczny wkład i wiedzę fachową na szczeblu Unii; zachęca Fundację do uważnego przeanalizowania wyników i wykorzystania ich do poprawy planowania swoich strategii i działań;

4. wyraża zadowolenie w związku z działaniami Fundacji na rzecz wsparcia reformy kształcenia zawodowego w krajach sąsiadujących z Unii, krajach objętych procesem rozszerzenia i krajach Azji Środkowej, polegające na wspomaganiu Komisji w realizacji różnych programów kształcenia zawodowego; z zadowoleniem przyjmuje w szczególności inicjatywę Fundacji "Umiejętności na rzecz rozwoju przedsiębiorczości", która dotyczy potrzeby dostosowania i poprawy umiejętności, aby umożliwić przedsiębiorstwom reagowanie na wyzwania i stawianie im czoła, w tym wyzwaniom wynikającym z pandemii COVID-19, oraz przyczynić się do bardziej ekologicznych, integracyjnych i innowacyjnych społeczeństw; z zadowoleniem przyjmuje również fakt, że Fundacja skupia się na osiągnięciu włączenia społecznego poprzez edukację i uczenie się, w szczególności w dokumencie roboczym w sprawie szkoleń i wspierania przedsiębiorczości kobiet zgodnie z 3. planem działania w sprawie równości płci na lata 2021-2025 wymienionym we wspólnym komunikacie Komisji z 25 listopada 2020 r.;

5. docenia fakt, że Fundacja jest jedyną agencją Unii posiadaj ącą mandat do pracy poza Unią polegającej na wspieraniu unijnych działań zewnętrznych w dziedzinie kształcenia, szkolenia zawodowego, umiejętności i systemów rynku pracy oraz rozwoju kapitału ludzkiego w krajach partnerskich Unii z myślą o zwiększaniu szans na znalezienie pracy i poprawie perspektyw zatrudnienia dla obywateli tych krajów; w tym kontekście podkreśla, że należy zapewnić odpowiednie zasoby kadrowe i finansowe umożliwiające Fundacji dalsze wykonywanie jej programu pracy przy bardzo wysokim wskaźniku realizacji działań;

6. zauważa, że Fundacja osiągnęła wskaźnik realizacji działań na poziomie 91 %, a wskaźnik terminowego wykonania zadań wyniósł 85 %, oraz że udało się jej osiągnąć cele dla 14 z 15 kluczowych wskaźników efektywności;

7. zauważa, że w 2019 r. rada zarządzająca przyjęła nową strategię, w której określono wizję maksymalnego wykorzystania wiedzy i doświadczenia Fundacji w kontekście polityki stosunków zewnętrznych Unii w celu poprawy rozwoju kapitału ludzkiego, ze szczególnym uwzględnieniem realizacji Agendy ONZ na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030 i priorytetów Unii w zakresie stosunków zewnętrznych;

8. z zadowoleniem przyjmuje dobrą współpracę z Europejskim Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego (Cedefop), Europejską Fundacją na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy (Eurofound) i Europejską Agencją Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy (EU-OSHA); zachęca Fundację do kontynuowania aktywnego poszukiwania wzywa dalszej i szerszej współpracy w celu zwiększania synergii, dzielenia się wiedzą i wymiany dobrych praktyk z innymi agencjami unijnymi w celu poprawy wydajności (zasoby ludzkie, zarządzanie budynkami, usługi informatyczne i bezpieczeństwo);

9. podkreśla potrzebę przyspieszenia cyfryzacji Fundacji pod względem jej wewnętrznego funkcjonowania i procedur zarządzania; podkreśla, że Fundacja powinna nadal aktywnie działać w tym zakresie, aby uniknąć przepaści cyfrowej między agencjami Unii; zwraca jednak uwagę na konieczność podjęcia wszelkich niezbędnych środków bezpieczeństwa w celu uniknięcia zagrożeń dla bezpieczeństwa przetwarzanych informacji w internecie;

Polityka kadrowa

10. zauważa, że 31 grudnia 2019 r. plan zatrudnienia zrealizowano w 100 % - przyjęto 86 pracowników na czas określony, podczas gdy budżet Unii przewidywał 86 stanowisk dla tej kategorii pracowników (w porównaniu z 86 stanowiskami zatwierdzonymi w 2018 r.); zauważa ponadto, że w 2019 r. w Fundacji pracowało 41 pracowników kontraktowych oraz że nie było oddelegowanych ekspertów krajowych;

11. odnotowuje z zadowoleniem, że Fundacja poinformowała, iż uzyskała niemal pełną równowagę płci wśród kadry kierowniczej wyższego szczebla (3 mężczyzn i 2 kobiety) oraz w zarządzie (13 mężczyzn i 15 kobiet);

12. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Fundacja wprowadziła szereg środków przeciwdziałających molestowaniu oraz że w 2019 r. przyjęła nową politykę ochrony godności pracowników;

13. wzywa Fundację do zwiększenia równowagi geograficznej wśród jej pracowników, w tym na stanowiskach kierowniczych średniego i wyższego szczebla, aby zapewnić odpowiednią reprezentację obywateli wszystkich państw członkowskich, odzwierciedlaj ącą różnorodność Unii, jak określono w art. 27 regulaminu pracowniczego urzędników Unii Europejskiej;

14. zachęca Fundację do kontynuowania opracowywania długoterminowych ram polityki kadrowej koncentrujących się na równowadze między życiem zawodowym a prywatnym, poradnictwie przez całe życie i rozwoju kariery zawodowej, równowadze płci, telepracy, równowadze geograficznej oraz rekrutacji i integracji osób niepełnosprawnych;

Zapobieganie konfliktom interesów i zarządzanie nimi oraz przejrzystość

15. odnotowuje już zrealizowane i aktualnie wdrażane działania Fundacji służące zapewnieniu przejrzystości, zapobieganiu konfliktom interesów i zarządzaniu nimi oraz ochronie sygnalistów; odnotowuje z zadowoleniem, że deklaracje interesów i życiorysy członków zarządu i kadry kierowniczej wyższego szczebla są publikowane na stronie internetowej Fundacji; zauważa, że Fundacja stwierdziła potencjalny konflikt interesów w ramach procedury wyboru w 2019 r. oraz że dyrektor podjął decyzję o odpowiedniej zmianie składu komisji selekcyjnej; zauważa, że Fundacja prowadzi jedną sprawę dotyczącą ujawnienia nieprawidłowości oraz że podejmowane są w związku z tym działania w ramach postępowania dyscyplinarnego; wzywa Fundację do poinformowania organu udzielającego absolutorium o poczynionych postępach;

16. odnotowuje dalsze kroki podejmowane w celu zwiększenia przejrzystości działań Fundacji, takie jak składanie sprawozdań ze spotkań personelu Fundacji z podmiotami zewnętrznymi, w szczególności ze spotkań dyrektora Fundacji z organizacjami i osobami samozatrudnionymi, oraz dostępność tych sprawozdań na stronie internetowej Fundacji;

Zamówienia

17. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Fundacja podjęła działania w odpowiedzi na większość uwag poczynionych przez organ udzielaj ący absolutorium w ramach procedury udzielania absolutorium za 2018 r., ale zwraca uwagę na konieczność podjęcia działań w odpowiedzi na uwagi Trybunału dotyczące niekonkurencyjnych elementów cenowych w kryteriach udzielenia zamówienia; zauważa, że nie ma dowodów na to, że w ramach postępowania o udzielenie zamówienia, na podstawie którego na rzecz Fundacji pracowało pięciu pracowników tymczasowych, udzielono zamówienia, które zapewnia najlepszy stosunek wartości do ceny; zgadza się ze spostrzeżeniem Trybunału, że Fundacja powinna stosować kryteria udzielenia zamówienia, które koncentruj ą się na konkurencyjnych elementach cenowych; stwierdza, że w swojej odpowiedzi, Fundacja w pełni zgadza się z tą kwestią i w kolejnej procedurze dotyczącej pracowników tymczasowych zamierza włączyć konkurencyjne elementy cenowe do kryteriów udzielenia zamówienia;

Kontrole wewnętrzne

18. uważa, że Służba Audytu Wewnętrznego (IAS) wydała w 2019 r. jedno bardzo ważne zalecenie i pięć ważnych zaleceń w wyniku przeprowadzonego przez siebie audytu dotyczącego zarządzania zasobami ludzkimi i etyki w ETF; zauważa, że dwa zalecenia zostały formalnie zamknięte przez Służbę Audytu Wewnętrznego w lutym 2020 r. i wrześniu 2020 r.; zauważa w związku z tym, że Fundacja wdrożyła zalecenie uznane za "bardzo ważne" i podjęła działania w celu realizacji pozostałych zaleceń w oczekiwaniu na przegląd przez Służby Audytu Wewnętrznego i formalne zamknięcie;

19. uważa, że rok 2018 był pierwszym pełnym rokiem wdrażania 17 zasad kontroli wewnętrznej Fundacji; zauważa, że wyniki rocznej oceny zasad kontroli wewnętrznej za 2019 r. były pozytywne, przy czym 16 z 17 zasad oceniono jako dobrze funkcjonuj ące lub wymagające jedynie niewielkich ulepszeń; wzywa Fundację, aby dalej informowała organ udzielający absolutorium o środkach podjętych w celu poprawy tej sytuacji;

20. w odniesieniu do działań następczych w związku z uwagami Parlamentu w kontekście absolutorium za 2018 r. zauważa, że w 2018 r. w imieniu Komisji przeprowadzono zewnętrzną ocenę agencji Unii wchodzących w zakres kompetencji DG ds. Zatrudnienia, Spraw Społecznych i Włączenia Społecznego Komisji Europejskiej (DG EMPL), w szczególności Fundacji, Cedefopu, Eurofundu i EU-OSHA, pod kątem ich przydatności, skuteczności, efektywności, spójności i wartości dodanej na szczeblu Unii; stwierdzono, że podejście do zarządzania ryzykiem w Fundacji jest zgodne z podejściem innych agencji i umożliwia kompleksową i spójną kontrolę nad potencjalnym ryzykiem; zauważa, że wszystkie otwarte działania mają zostać zakończone do marca 2021 r.; wzywa Fundację do poinformowania organu udzielającego absolutorium o poczynionych postępach;

21. odnotowuje, że Fundacja zwiększyła obecność w mediach społecznościowych skierowanych do ogółu społeczeństwa w różnych kanałach medialnych oraz że wprowadziła również nową platformę wymiany wiedzy, która przyczynia się do osiągnięcia strategicznego celu, jakim jest stworzenie globalnego centrum wiedzy na temat umiejętności i polityki zatrudnienia w krajach rozwijających się i krajach będących w okresie transformacji; przypomina o znaczeniu, jakie dla popularyzacji prac Fundacji ma dalsze zwiększanie widoczności jej działań w mediach, internecie i mediach społecznościowych;

22. zauważa, że w przekrojowej ocenie unijnych agencji wchodzących w zakres kompetencji DG EMPL zaproponowano szereg zaleceń dla każdej z agencji, ale żadne z nich nie wymagałoby zmian ustawodawczych ani łączenia bądź wspólnej lokalizacji agencji;

23. w odniesieniu do innych uwag towarzyszących decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 29 kwietnia 2021 r. 2  w sprawie wyników, zarządzania finansami i kontroli agencji.

1 Dz.U. C 120 z 29.3.2019, s. 20.
2 Teksty przyjęte, P9_TA(2021)0215.

Zmiany w prawie

Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa z podpisem prezydenta

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 07.06.2024
Senat poparł zmianę obowiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów

W ślad za rekomendacją Komisji Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej Senat przyjął w środę bez poprawek zmiany w Kodeksie pracy, których celem jest nowelizacja art. 222 dostosowująca polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2021.340.265

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja 2021/1591 zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Fundacji Kształcenia za rok budżetowy 2019
Data aktu: 29/04/2021
Data ogłoszenia: 24/09/2021