Rozporządzenie delegowane 2021/1342 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1011 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających wymogi służące zapewnieniu, by rozwiązania administratora w zakresie zarządzania były wystarczająco solidne

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2021/1342
z dnia 6 maja 2021 r.
uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1011 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających wymogi służące zapewnieniu, by rozwiązania administratora w zakresie zarządzania były wystarczająco solidne *
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1011 z dnia 8 czerwca 2016 r. w sprawie indeksów stosowanych jako wskaźniki referencyjne w instrumentach finansowych i umowach finansowych lub do pomiaru wyników funduszy inwestycyjnych i zmieniające dyrektywy 2008/48/WE i 2014/17/UE oraz rozporządzenie (UE) nr 596/2014 1 , w szczególności jego art. 4 ust. 9,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Aby rozwiązania administratorów wskaźników referencyjnych w zakresie zarządzania były solidne, powinny one przewidywać strukturę organizacyjną, która w jasny i udokumentowany sposób określa procedury podejmowania decyzji w zakresie zarządzania, zasady dotyczące sprawozdawczości wewnętrznej oraz podział funkcji i obowiązków między osoby biorące udział w opracowywaniu wskaźnika referencyjnego.

(2) Solidne rozwiązania w zakresie zarządzania powinny umożliwiać identyfikację ewentualnych konfliktów interesów, które mogą powstać w ramach struktury organizacyjnej administratorów wskaźników referencyjnych, oraz zarządzanie tymi konfliktami. W związku z tym rozwiązania administratorów wskaźników referencyjnych w zakresie zarządzania powinny w szczególności określać strukturę organu zarządzającego oraz jego role i obowiązki.

(3) Okoliczność, która może prowadzić do konfliktu interesów, nie wyklucza automatycznie udziału osoby uwikłanej w taki konflikt interesów w opracowywaniu wskaźnika referencyjnego. Administratorzy wskaźników referencyjnych powinni jednak zidentyfikować wszystkie okoliczności, które mogą prowadzić do potencjalnego lub faktycznego konfliktu interesów, ocenić je i w stosownych przypadkach zdecydować o środkach łagodzących taki konflikt.

(4) Administratorzy wskaźników referencyjnych należący do grupy powinni należycie ocenić wszelkie implikacje wynikające ze struktury grupy dla ich własnych rozwiązań w zakresie zarządzania. W ramach takiej oceny administratorzy powinni przeanalizować, czy wynikające z tego konflikty interesów mogą zagrozić ich zdolności do wywiązywania się z obowiązków regulacyjnych. Należy również ocenić, czy niezależność administratorów mogłaby być zagrożona przez strukturę grupy lub fakt, że członek organu zarządzającego administratorów jest również członkiem zarządu innych jednostek z tej samej grupy. Ci administratorzy wskaźników referencyjnych powinni przyjąć szczegółowe procedury zapobiegania konfliktom interesów, które mogą wynikać z tej struktury grupy, oraz zarządzania tymi konfliktami.

(5) Administratorzy działający jako część grupy powinni mieć możliwość poszukiwania synergii na poziomie grupy. Jednakże funkcje zlecane na zasadzie outsourcingu w ramach grupy powinny być zgodne z art. 10 rozporządzenia (UE) 2016/1011 oraz ze wszystkimi innymi stosownymi przepisami tego rozporządzenia.

(6) Zgodnie z zasadą proporcjonalności administratorzy pozaistotnych wskaźników referencyjnych nie powinni podlegać nadmiernemu obciążeniu administracyjnemu. W odniesieniu do opracowywanych przez nich pozaistotnych wskaźników referencyjnych administratorzy ci powinni zatem mieć możliwość odstąpienia od niektórych wymogów dotyczących ich struktury organizacyjnej. Ponadto, jeżeli jest to uzasadnione charakterem, skalą i złożonością ich działalności, prawdopodobieństwem wystąpienia konfliktu interesów między opracowywaniem wskaźnika referencyjnego a wszelkimi innymi rodzajami działalności administratora, a także stopniem swobody uznania związanym z procesem opracowywania wskaźnika, niektórzy administratorzy wskaźników referencyjnych powinni mieć możliwość odstąpienia od wymogu określenia w swoich rozwiązaniach w zakresie zarządzania procedury powoływania organu zarządzającego.

(7) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA).

(8) ESMA przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy ewentualnych kosztów i korzyści, które mogą się z nim wiązać, oraz zwrócił się o opinię do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych powołanej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 2 .

(9) W celu zapewnienia spójności z datą rozpoczęcia stosowania art. 5 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2175 3 , na mocy którego do rozporządzenia (UE) 2016/1011 wprowadzono art. 4 ust. 9 tego rozporządzenia, niniejsze rozporządzenie powinno mieć zastosowanie od dnia 1 stycznia 2022 r.,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Procedury decyzyjne, podział funkcji i obowiązków oraz zasady dotyczące sprawozdawczości wewnętrznej

1. 
Rozwiązania administratorów wskaźników referencyjnych w zakresie zarządzania są zatwierdzane przez organ zarządzający, jeżeli taki istnieje, i określają w jasny i dobrze udokumentowany sposób wszystkie następujące elementy:
a)
procedury podejmowania decyzji przez kierownictwo;
b)
schemat organizacyjny administratora wskaźnika referencyjnego, określający, w jaki sposób przydziela się funkcje i obowiązki osobom bezpośrednio biorącym udział w opracowywaniu tego wskaźnika;
c)
zasady dotyczące sprawozdawczości wewnętrznej.
2. 
Procedury, o których mowa w ust. 1 lit. a), obejmują, w stosownych przypadkach, wszystkie następujące elementy:
a)
skład, role i obowiązki organu zarządzającego i wszystkich powiązanych z nim komitetów;
b)
strukturę organu zarządzającego;
c)
powołanie organu zarządzającego.
3. 
Schemat organizacyjny, o którym mowa w ust. 1 lit. b), określa wszelkie funkcje zlecone na zasadzie outsourcingu w ramach grupy administratora i poza nią oraz wspólny personel w ramach grupy administratora. Przy podziale funkcji i obowiązków w zasadach administratorów w zakresie zarządzania zapewnia się, aby w przypadku gdy dane osoby pełnią wiele funkcji lub są zaangażowane w prace różnych komitetów, były one w stanie poświęcić wystarczająco dużo czasu na powierzone im funkcje i obowiązki oraz by nie uniemożliwiano im należytego, uczciwego i profesjonalnego wykonywania swoich funkcji.

Do celów akapitu pierwszego administratorzy biorą pod uwagę liczbę posiedzeń, w których uczestniczy dana osoba, charakter konkretnego stanowiska i związanych z nimi obowiązków oraz to, czy dana osoba wykonuje jakąkolwiek inną funkcję lub czynność.

4. 
Rozwiązania administratorów wskaźników referencyjnych w zakresie zarządzania przewidują jasne ramy wynagradzania wszystkich osób, które bezpośrednio biorą udział w opracowywaniu wskaźnika referencyjnego, z uwzględnieniem przydzielonych im funkcji i obowiązków.
5. 
Administratorzy wskaźników referencyjnych mogą podjąć decyzję o niestosowaniu ust. 2 lit. c) i ust. 4 w odniesieniu do swoich pozaistotnych wskaźników referencyjnych.
6. 
Administratorzy wskaźników referencyjnych mogą podjąć decyzję o niestosowaniu ust. 2 lit. c) i ust. 4, jeżeli taka decyzja jest właściwa i proporcjonalna, biorąc pod uwagę:
a)
charakter, skalę i złożoność działalności administratora;
b)
prawdopodobieństwo wystąpienia konfliktu interesów między opracowywaniem wskaźnika a wszelką inną działalnością administratora;
c)
stopień swobody uznania związany z procesem opracowywania wskaźnika referencyjnego.
Artykuł  2

Odpowiedzialność

1. 
Rozwiązania administratorów wskaźników referencyjnych w zakresie zarządzania określają w jasny i dobrze udokumentowany sposób - w ramach ich struktury organizacyjnej - odpowiedzialność następujących osób:
a)
osób odpowiedzialnych za decyzje, które mogą mieć istotny wpływ na opracowywanie wskaźnika referencyjnego, w szczególności w przypadku gdy podejmowanie takich decyzji jest delegowane;
b)
osób odpowiedzialnych za publikację lub ujawnienie informacji dotyczących istniejących lub potencjalnych konfliktów interesów zgodnie z art. 4 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2016/1011;
c)
osób odpowiedzialnych za ustanowienie szczególnych procedur kontroli wewnętrznej w celu zapewnienia rzetelności i wiarygodności pracownika lub osoby wyznaczającej wskaźnik referencyjny, o których mowa w art. 4 ust. 8 rozporządzenia (UE) 2016/1011;
d)
osób odpowiedzialnych za sprawozdawczość wewnętrzną dotyczącą wszelkich okoliczności, które mogą prowadzić do konfliktu interesów.
2. 
Administratorzy wskaźników referencyjnych mogą podjąć decyzję o niestosowaniu ust. 1 lit. d) w odniesieniu do swoich pozaistotnych wskaźników referencyjnych.
Artykuł  3

Wymagania dotyczące przejrzystości

1. 
W rozwiązaniach administratorów wskaźników referencyjnych w zakresie zarządzania zapewnia się, aby wszyscy kierownicy lub pracownicy administratorów oraz wszelkie inne osoby fizyczne, z których usług korzystają administratorzy lub które pozostają pod ich kontrolą i które bezpośrednio biorą udział w opracowywaniu wskaźnika referencyjnego, byli świadomi swoich obowiązków oraz procedur, których należy przestrzegać w celu właściwego wywiązywania się z tych obowiązków.
2. 
W przypadku gdy administrator wskaźnika referencyjnego jest częścią grupy, rozwiązania tego administratora w zakresie zarządzania wyszczególniają wszystkie funkcje związane z wszelkimi usługami i czynnościami w zakresie opracowywania wskaźnika, które zostały zlecone na zasadzie outsourcingu, również podmiotom powiązanym, zgodnie z art. 10 rozporządzenia (UE) 2016/1011.
Artykuł  4

Wejście w życie i rozpoczęcie stosowania

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 stycznia 2022 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 6 maja 2021 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca
* Rozporządzenie zmienione przez art. 1 rozporządzenia nr 2024/230 z dnia 25 października 2023 r. (Dz.U.UE.L.2024.230) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 stycznia 2024 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst ze względu na bezprzedmiotowość.
1 Dz.U. L 171 z 29.6.2016, s. 1.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych), zmiany decyzji nr 716/2009/WE i uchylenia decyzji Komisji 2009/77/WE (Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 84).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2175 z dnia 18 grudnia 2019 r. zmieniające rozporządzenie (UE) nr 1093/2010 w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego), rozporządzenie (UE) nr 1094/2010 w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych), rozporządzenie (UE) nr 1095/2010 w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych), rozporządzenie (UE) nr 600/2014 w sprawie rynków instrumentów finansowych, rozporządzenie (UE) 2016/1011 w sprawie indeksów stosowanych jako wskaźniki referencyjne w instrumentach finansowych i umowach finansowych lub do pomiaru wyników funduszy inwestycyjnych oraz rozporządzenie (UE) 2015/847 w sprawie informacji towarzyszących transferom środków pieniężnych (Dz.U. L 334 z 27.12.2019, s. 1).

Zmiany w prawie

MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2021.291.9

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2021/1342 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1011 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających wymogi służące zapewnieniu, by rozwiązania administratora w zakresie zarządzania były wystarczająco solidne
Data aktu: 06/05/2021
Data ogłoszenia: 13/08/2021
Data wejścia w życie: 01/01/2022, 02/09/2021