Decyzja wykonawcza 2021/960 ustanawiająca konsorcjum na rzecz europejskiej infrastruktury badawczej Promieniowania o Ekstremalnych Parametrach - The Extreme Light Infrastructure (ELI ERIC)

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2021/960
z dnia 30 kwietnia 2021 r.
ustanawiająca konsorcjum na rzecz europejskiej infrastruktury badawczej Promieniowania o Ekstremalnych Parametrach - "The Extreme Light Infrastructure" (ELI ERIC)

(notyfikowana jako dokument nr C(2021) 2923)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Jedynie teksty w językach bułgarskim, czeskim, litewskim, niemieckim, węgierskim i włoskim są autentyczne)

(Dz.U.UE L z dnia 15 czerwca 2021 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 723/2009 z dnia 25 czerwca 2009 r. w sprawie wspólnotowych ram prawnych konsorcjum na rzecz europejskiej infrastruktury badawczej (ERIC) 1 , w szczególności jego art. 6 ust. 1 lit. a),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Republika Czeska, Węgry, Włochy i Litwa zwróciły się do Komisji o utworzenie konsorcjum na rzecz europejskiej infrastruktury badawczej Promieniowania o Ekstremalnych Parametrach - "the Extreme Light Infrastructure" (ELI ERIC). Niemcy i Bułgaria poinformowały, że postanowiły uczestniczyć w ELI ERIC początkowo w charakterze obserwatora. Zainteresowane państwa uzgodniły, że przyjmującym państwem członkowskim ELI ERIC będzie Republika Czeska.

(2) Decyzją Wspólnego Komitetu EOG nr 72/2015 2  rozporządzenie (WE) nr 723/2009 zostało włączone do Porozumienia o Europejskim Obszarze Gospodarczym (EOG).

(3) Komisja dokonała oceny wniosku zgodnie z art. 5 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 723/2009 i stwierdziła, że spełnia on wymogi określone w tym rozporządzeniu.

(4) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu powołanego na mocy art. 20 rozporządzenia (WE) nr 723/2009,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1. 
Niniejszym ustanawia się konsorcjum na rzecz europejskiej infrastruktury badawczej Promieniowania o Ekstremalnych Parametrach - "the Extreme Light Infrastructure" (ELI ERIC).
2. 
Zasadnicze elementy statutu ELI ERIC określono w załączniku.
Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do Republiki Bułgarii, Republiki Czeskiej, Republiki Federalnej Niemiec, Republiki Włoskiej, Republiki Litewskiej i Węgier.

Sporządzono w Brukseli dnia 30 kwietnia 2021 r.
W imieniu Komisji
Mariya GABRIEL
Członek Komisji

ZAŁĄCZNIK

ZASADNICZE ELEMENTY STATUTU ELI ERIC

Artykuł  1

NAZWA

Ustanawia się europejską infrastrukturę badawczą zlokalizowaną w jednym miejscu, posiadającą obiekty operacyjne w różnych państwach członkowskich ELI ERIC, jako konsorcjum na rzecz europejskiej infrastruktury badawczej (ERIC) na podstawie rozporządzenia Rady (WE) nr 723/2009 3  i nadaje się jej nazwę "The Extreme Light Infrastructure ERIC", a powszechnie określa się ją jako "ELI ERIC".

Artykuł  2

ZADANIA I DZIAŁANIA

1. 
ELI ERIC eksploatuje obiekty laserowe o wysokiej mocy określone w opisie technicznym i naukowym (załącznik I) ("OBIEKTY ELI") jako jedna zintegrowana organizacja o jednolitej administracji i jednolitej strukturze zarządzania. Walne zgromadzenie ELI ERIC może uznać i włączyć dodatkowe OBIEKTY ELI zgodnie z art. 25 ust. 9 lit. d).
2. 
ELI ERIC zarządza dostępem użytkowników do OBIEKTÓW ELI za pośrednictwem międzynarodowego systemu wzajemnej oceny. Aby osiągnąć swe cele, ELI ERIC w szczególności:
a)
wykorzystuje pełen potencjał naukowy OBIEKTÓW ELI przez ścisłą współpracę ze społecznościami użytkowników, opracowywanie i udostępnianie zbioru uzupełniających źródeł i instrumentów, zapewnianie użytkownikom wydajnych usług i optymalnych warunków oraz podejmowanie działań informacyjnych skierowanych do nowych potencjalnych użytkowników;
b)
utrzymuje ciągłą doskonałość oraz podnosi wartość, jakość i skuteczność społeczności badawczych swoich członków dzięki międzynarodowemu dostępowi opartemu na wzajemnej ocenie;
c)
zapewnia członkom unikalną platformę rozwoju wiedzy eksperckiej poprzez koordynację badań i rozwoju odpowiednich technologii, koordynowanie wspólnych szkoleń personelu naukowego i technicznego oraz promowanie współpracy między wiodącymi ośrodkami badawczymi oraz z przemysłem;
d)
opracowuje i realizuje politykę i strategie na rzecz innowacji, w tym w odniesieniu do własności intelektualnej, wykorzystania technologii i wsparcia rozwoju przemysłowego;
e)
zapewnia skuteczną komunikację wewnętrzną i zewnętrzną, promowanie działań ELI ERIC oraz rozpowszechnianie wyników naukowych i technicznych;
f)
prowadzi wszelkie inne działania wspierające realizację celów ELI ERIC.
3. 
ELI ERIC działa na zasadzie niedochodowej. ELI ERIC może prowadzić działalność gospodarczą w ograniczonym zakresie, pod warunkiem że działalność ta jest ściśle związana z głównymi zadaniami ELI ERIC i nie zagraża ich realizacji. Szczegóły określa się w ZASADACH FINANSOWYCH.
Artykuł  3

SIEDZIBA STATUTOWA

Siedziba statutowa ELI ERIC znajduje się w miejscowości Dolní Břežany w Republice Czeskiej.

Artykuł  4

CZAS TRWANIA I LIKWIDACJA

1. 
ELI ERIC ustanawia się na początkowy okres 20 lat, który może zostać przedłużony, z zastrzeżeniem decyzji walnego zgromadzenia zgodnie z art. 25 ust. 9 lit. f).
2. 
Likwidacja ELI ERIC wymaga decyzji walnego zgromadzenia zgodnie z art. 25 ust. 10 lit. k) i jest zgłaszana Komisji Europejskiej zgodnie z art. 16 rozporządzenia (WE) nr 723/2009. Taka decyzja zawiera co najmniej:
a)
liczbę likwidatorów i zasady działania rady likwidatorów w przypadku istnienia wielu likwidatorów;
b)
mianowanie likwidatorów i wskazanie likwidatora, który jest przedstawicielem prawnym ELI ERIC w likwidacji;
c)
kryteria likwidacji, w tym ewentualne przeniesienie działalności do innego podmiotu prawnego, oraz uprawnienia likwidatorów.
3. 
Niezwłocznie po zamknięciu postępowania likwidacyjnego, a w każdym przypadku nie później niż w ciągu dziesięciu dni od zamknięcia tego postępowania, ELI ERIC powiadamia o tym fakcie Komisję.
4. 
W przypadku rozwiązania ELI ERIC wszystkie bieżące zobowiązania wobec osób trzecich pozostaną wobec niego wiążące. Likwidację lub ponowne wykorzystanie każdego OBIEKTU ELI przejmuje odpowiedni CZŁONEK PRZYJMUJĄCY.
Artykuł  5

ZASADY DOTYCZĄCE ODPOWIEDZIALNOŚCI

1. 
ELI ERIC odpowiada za swoje długi.
2. 
Odpowiedzialność finansowa CZŁONKÓW z tytułu obowiązków ELI ERIC ogranicza się do ich odpowiednich wkładów na rzecz ELI ERIC w odniesieniu do ostatniego pełnego roku działalności.
3. 
ELI ERIC zawiera odpowiednią umowę ubezpieczenia obejmującą ryzyko związane z jego działalnością.
Artykuł  6

POLITYKA DOSTĘPU W ODNIESIENIU DO UŻYTKOWNIKÓW

1. 
ELI ERIC zapewnia UŻYTKOWNIKOM dostęp do OBIEKTÓW ELI poprzez przejrzystą procedurę wyboru opartą na międzynarodowej procedurze wzajemnej oceny wniosków, zarządzanej za pośrednictwem elektronicznego wspólnego punktu dostępu. Kryteria wyboru opierają się na jakości naukowej i wykonalności doświadczenia. Aspekty etyczne związane z oceną wniosków lub udzielaniem dostępu należy rozpatrywać przy wsparciu Komitetu Doradczego ds. Etyki, o którym mowa w art. 29.
2. 
UŻYTKOWNICY, którzy wnioskują o dostęp i uzyskują dostęp do usług technicznych lub naukowych poza dostępem opartym na ocenie wzajemnej, wnoszą odpowiednią opłatę za uzyskane usługi, zgodnie z limitami, o których mowa w art. 2 ust. 3.
3. 
Zasady POLITYKI DOSTĘPU DLA UŻYTKOWNIKÓW są przedstawione w załączniku I do niniejszego statutu i są określone i wyszczególnione w danej polityce. Polityka ta uwzględnia europejskie ramy prawne w zakresie ochrony danych związane z wymianą danych osobowych UŻYTKOWNIKÓW między CZŁONKAMI.
Artykuł  7

POLITYKA W ZAKRESIE OCENY NAUKOWEJ

1. 
ELI ERIC regularnie ocenia i porównuje jakość swojej działalności naukowej w drodze międzynarodowej wzajemnej oceny, w tym okresowej oceny wpływu tej działalności na europejską przestrzeń badawczą, na regiony, w których jest ona prowadzona, a także wpływu na szczeblu międzynarodowym.
2. 
ELI ERIC zapewnia, aby badania prowadzone przez jego UŻYTKOWNIKÓW spełniały najwyższe standardy jakości i doskonałości, oraz promuje szkolenia i wymianę najlepszych praktyk. Aspekty etyczne powinny być oceniane przez Komitet Doradczy ds. Etyki, o którym mowa w art. 29. ELI ERIC ocenia wpływ i skuteczność swojego kształtowania polityki i programu w zakresie badań, a także zasoby niezbędne do wspierania standardów, o których mowa powyżej.
Artykuł  8

POLITYKA UPOWSZECHNIANIA

1. 
Zadania i działania ELI ERIC mają na celu wzmocnienie badań, rozwoju technologicznego i innowacji w Europie i na świecie. Aby wspierać ten cel, ELI ERIC będzie w szczególności prowadzić działania w zakresie komunikacji i rozpowszechniania, wykorzystując różne platformy, tak aby dotrzeć do wszystkich odpowiednich zainteresowanych stron i ogółu społeczeństwa.
2. 
ELI ERIC propaguje rozpowszechnianie działalności naukowej, wyników, publikacji i wiedzy naukowo-technicznej wynikającej z jego działalności wśród społeczności naukowej, przemysłu i ogółu społeczeństwa. Zgodnie z art. 6, na mocy którego dostęp jest otwarty i przyznawany na podstawie doskonałości naukowej, ELI ERIC prowadzi również politykę otwartego dostępu do zbiorów danych i metadanych zgodnych z zasadami FAIR, o których mowa w art. 13, a także do publikacji naukowych pochodzących z badań finansowanych ze środków publicznych prowadzonych w ramach ELI ERIC.
Artykuł  9

POLITYKA W ZAKRESIE PRAW WŁASNOŚCI INTELEKTUALNEJ

1. 
Pojęcie "własności intelektualnej" rozumie się zgodnie z art. 2 Konwencji o ustanowieniu Światowej Organizacji Własności Intelektualnej, podpisanej w dniu 14 lipca 1967 r.
2. 
Z zastrzeżeniem warunków jakiejkolwiek umowy między ELI ERIC a użytkownikami prawa własności intelektualnej tworzone, nabywane lub rozwijane przez użytkowników są własnością tych użytkowników.
3. 
ELI ERIC przyjmuje politykę w zakresie praw własności intelektualnej oraz szczegółowe procesy i procedury zgodnie z art. 25 ust. 10 lit. e).
Artykuł  10

POLITYKA ZATRUDNIENIA

1. 
ELI ERIC zapewnia równe traktowanie i równe szanse swoim pracownikom oraz wspiera mobilność sprzyjającą szkoleniom zawodowym i rozwojowi personelu.
2. 
Politykę w zakresie zatrudniania i zarządzania personelem określa dyrektor generalny ELI ERIC i podlega ona zatwierdzeniu przez walne zgromadzenie. W polityce zatrudnienia stosuje się międzynarodowe procedury wyboru i oceny, a także zasady dotyczące wynagrodzenia mające na celu przyciągnięcie w sposób konkurencyjny i zatrzymanie wysoko wykwalifikowanych pracowników. Procedury wyboru kandydatów na pracowników ELI ERIC są zgodne z zasadami przejrzystości, niedyskryminacji i poszanowania równości szans. Rekrutacja i zatrudnienie nie mogą mieć charakteru dyskryminującego.
3. 
ELI ERIC stosuje jedną politykę zatrudnienia określoną zgodnie z prawem państw, w których zatrudniany jest personel.
Artykuł  11

POLITYKA W DZIEDZINIE ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH

Dyrektor generalny ELI ERIC określa politykę w dziedzinie zamówień publicznych, którą zatwierdza walne zgromadzenie. Polityka w dziedzinie zamówień publicznych jest zgodna z zasadami przejrzystości, proporcjonalności, wzajemnego uznawania, równego traktowania, konkurencyjności i niedyskryminacji.

1 Dz.U. L 206 z 8.8.2009, s. 1.
2 Decyzja Wspólnego Komitetu EOG nr 72/2015 z dnia 20 marca 2015 r. zmieniająca Protokół 31 do Porozumienia EOG w sprawie współpracy w konkretnych dziedzinach poza czterema swobodami (Dz.U. L 129 z 19.5.2016, s. 85).
3 Rozporządzenie Rady (WE) nr 723/2009 z dnia 25 czerwca 2009 r. w sprawie wspólnotowych ram prawnych konsorcjum na rzecz europejskiej infrastruktury badawczej (ERIC) (Dz.U. L 206 z 8.8.2009, s. 1).

Zmiany w prawie

Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024