Decyzja wykonawcza 2021/958 ustanawiająca format zgłaszania danych i informacji dotyczących wprowadzonych do obrotu narzędzi połowowych oraz zebranych narzędzi połowowych stanowiących odpady w państwach członkowskich i format sprawozdania z kontroli jakości zgodnie z art. 13 ust. 1 lit. d) i art. 13 ust. 2 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/904

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2021/958
z dnia 31 maja 2021 r.
ustanawiająca format zgłaszania danych i informacji dotyczących wprowadzonych do obrotu narzędzi połowowych oraz zebranych narzędzi połowowych stanowiących odpady w państwach członkowskich i format sprawozdania z kontroli jakości zgodnie z art. 13 ust. 1 lit. d) i art. 13 ust. 2 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/904

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/904 z dnia 5 czerwca 2019 r. w sprawie zmniejszenia wpływu niektórych produktów z tworzyw sztucznych na środowisko 1 , w szczególności jej art. 13 ust. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 13 ust. 1 lit. d) dyrektywy (UE) 2019/904 państwa członkowskie przekazują w formacie określonym przez Komisję dane dotyczące wprowadzonych do obrotu narzędzi połowowych zawierających tworzywa sztuczne oraz zebranych narzędzi połowowych stanowiących odpady w danym państwie członkowskim.

(2) Art. 13 ust. 2 dyrektywy (UE) 2019/904 stanowi, że do zgłaszanych danych i informacji państwa członkowskie dołączają sprawozdanie z kontroli jakości. Format sprawozdania z kontroli jakości powinien zapewniać, aby przekazywane informacje i dane stanowiły wystarczającą podstawę do weryfikacji dokładności, wiarygodności i porównywalności tych informacji i danych między państwami członkowskimi.

(3) Zgodnie z art. 13 ust. 1 dyrektywy (UE) 2019/904 państwa członkowskie zgłaszają te dane i informacje Komisji drogą elektroniczną w terminie 18 miesięcy od zakończenia roku sprawozdawczego, dla którego zostały one zebrane.

(4) Aby umożliwić państwom członkowskim wypełnienie obowiązków sprawozdawczych wynikających z dyrektywy (UE) 2019/904 oraz zapewnić dokładność i porównywalność zgłaszanych danych, format zgłaszania danych dotyczących wprowadzonych do obrotu narzędzi połowowych zawierających tworzywa sztuczne oraz zebranych narzędzi połowowych stanowiących odpady w danym państwie członkowskim należy ustalić zgodnie z art. 13 ust. 4 dyrektywy (UE) 2019/904.

(5) Format określony w załączniku do niniejszej decyzji wymaga, aby ilości narzędzi połowowych wprowadzonych do obrotu i narzędzi połowowych stanowiących odpady były zgłaszane według masy. Państwa członkowskie powinny zatem podjąć niezbędne działania w celu zapewnienia możliwości składania sprawozdań zgodnie z tym formatem.

(6) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Dostosowania do Postępu Naukowo-Technicznego i Wdrożenia Dyrektyw dotyczących Odpadów ustanowionego na podstawie art. 39 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/98/WE 2 ,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Państwa członkowskie przekazują dane dotyczące wprowadzonych do obrotu narzędzi połowowych zawierających tworzywa sztuczne oraz zebranych narzędzi połowowych stanowiących odpady, o których mowa w art. 13 ust. 1 lit. d) dyrektywy (UE) 2019/904, w formacie zgłaszania danych określonym w załączniku 1 do niniejszej decyzji.

Artykuł  2

Państwa członkowskie sporządzają sprawozdanie z kontroli jakości, o którym mowa w art. 13 ust. 2 dyrektywy (UE) 2019/904, w formacie określonym w załączniku 2 do niniejszej decyzji.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 31 maja 2021 r.
W imieniu Komisji
Virginijus SINKEVICIUS
Członek Komisji

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  1  3  

Format zgłaszania danych dotyczących wprowadzonych do obrotu narzędzi połowowych zawierających tworzywa sztuczne oraz zebranych narzędzi połowowych stanowiących odpady zgodnie z art. 13 ust. 1 lit d) dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/904

A.
Format zgłaszania danych dotyczących wprowadzonych do obrotu narzędzi połowowych zawierających tworzywa sztuczne 4
Panele sieciowe wykonane z grubego szpagatu (1) (0 >1mm) Panele sieciowe wykonane z cienkiego szpagatu (0< 1mm) Pozostałe narzędzia połowowe z tworzyw sztucznych lub ich części Części narzędzi połowowych niewykonane z tworzyw sztucznych (2) Boje, pływaki, liny
Ogółem (*) = (w tonach) A+B+C+D+E A B C D = I+K E = F+J+L
Tworzywa sztuczne ogółem = A+B+C+F A B C F
- Polipropylen (PP)
- Polietylen (PE)
- Polietylen o wysokim

module (HMPE)

- Nylon
- Inne (PET, PVC, HDPE, EVA etc..)
- Mieszanina polimerowa
Metale (łącznie) G = I + J I J
- Stal
- Aluminium
- Ołów
- Inne metale lub mieszaniny metali
Guma ogółem H = K + L K L
(*) Należy obowiązkowo zgłaszać jedynie całkowite ilości (w białym polu) narzędzi połowowych i ich składników.

Pola zaznaczone kolorem czarnym nie wymagają uzupełnienia.

(1) "Szpagat" obejmuje wszystkie szpagaty, sznurki, lekkie liny itp., niezależnie od tego, czy składają się one z jednego włókna (przędza jednowłóknowa) czy z wielu włókien, które są skręcone lub splecione razem w celu utworzenia jednego wielowłóknowego szpagatu.

(2) Mogą do nich należeć obciążniki metalowe, gumowe wałki, urządzenia/sieci ewakuacyjne itp.

B.
Format zgłaszania danych dotyczących zebranych narzędzi połowowych stanowiących odpady 5
Ogółem Panele sieciowe wykonane z grubego szpagatu (1) (0 >1mm) Panele sieciowe wykonane z cienkiego szpagatu (0<1mm) Pozostałe narzędzia połowowe z tworzyw sztucznych lub ich części Części narzędzi połowowych niewykonane z tworzyw sztucznych (2) Boje, pływaki, liny
Ogółem (*) = (w tonach) A+B+C+D+E A B C D = I+K E = F+J+L
Tworzywa sztuczne ogółem = A+B+C+F A B C F
- Polipropylen (PP)
- Polietylen (PE)
- Polietylen o wysokim

module (HMPE)

- Nylon
- Inne (PET, PVC, HDPE, EVA etc..)
- Mieszanina polimerowa
Metale (łącznie) G = I + J I J
- Stal
- Aluminium
- Ołów
- Inne metale lub mieszaniny metali
Guma ogółem H = K + L K L
(*) Należy obowiązkowo zgłaszać jedynie całkowite ilości (w białym polu) narzędzi połowowych i ich składników. Obejmuje to wszelkie narzędzia połowowe zawierające tworzywa sztuczne, jak również wszelkie oddzielne składniki, substancje lub materiały, które były częścią takich narzędzi połowowych lub były do nich przymocowane w momencie ich wyrzucenia, w tym w przypadku ich porzucenia lub utraty. Pola zaznaczone kolorem czarnym nie wymagają uzupełnienia.

(1) "Szpagat" obejmuje wszystkie szpagaty, sznurki, lekkie liny itp., niezależnie od tego, czy składają się one z jednego włókna (przędza jednowłóknowa) czy z wielu włókien, które są skręcone lub splecione razem w celu utworzenia jednego wielowłóknowego szpagatu.

(2) Mogą do nich należeć obciążniki metalowe, gumowe wałki, urządzenia/sieci ewakuacyjne itp.

ZAŁĄCZNIK  2

Format sprawozdania z kontroli jakości dołączonego do danych, o których mowa w załączniku 1 zgodnie z art. 13 ust. 2 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/904

I.
Cel sprawozdania

Sprawozdanie z kontroli jakości ma na celu zebranie informacji na temat metod zestawiania danych oraz jakości przedłożonych danych. Sprawozdanie ma umożliwić lepsze zrozumienie strategii gromadzenia danych przyjętych przez państwa członkowskie, a także umożliwić porównywanie danych między państwami członkowskimi. Towarzyszy ono Jest ono elementem sprawozdawczości państw członkowskich na temat wprowadzanych do obrotu narzędzi połowowych zawierających tworzywa sztuczne oraz zebranych narzędzi połowowych stanowiących odpady.

Celem sprawozdania z kontroli jakości jest ocena jakości procesów gromadzenia danych, w tym zakresu i zatwierdzania źródeł danych administracyjnych oraz statystycznej wiarygodności podejść opartych na badaniach.

Ponadto sprawozdanie z kontroli jakości ma uwzględniać powody istotnych zmian w przekazywanych danych i zapewniać zaufanie do ich dokładności.

II.
Format sprawozdania z kontroli jakości: Wprowadzane do obrotu narzędzia połowowe zawierające tworzywa sztuczne
1.
INFORMACJE OGÓLNE
Państwo członkowskie:
Organizacja odpowiedzialna za przekazywanie danych:
E-mail:
Nr tel.:
Rok referencyjny:
Data złożenia/wersja:
Link do danych opublikowanych przez państwo członkowskie (jeżeli dotyczy):
2.
OPIS STRON ZAANGAŻOWANYCH W GROMADZENIE DANYCH
Nazwa instytucji Kluczowe obowiązki

W razie potrzeby należy dodać wiersze.

3.
OPIS ZASTOSOWANYCH METOD
3.1.
Specyfikacja metod i źródeł
Metody zbierania danych/źródła danych Dane obowiązkowe (metoda/źródło: tak/nie Dane dobrowolne (nieobowiązkowe) (metoda/źródło: tak/nie
Sprawozdawczość administracyjna (spis)
Badania (spis lub pobieranie próbek)
Statystyki handlowe (np.

z wykorzystaniem danych Prodcom lub Comext)

System rozszerzonej odpowiedzialności producenta (EPR)
Producenci/sprzedawcy narzędzi
Inne (wyszczególnić)

Należy wskazać numer źródła odniesienia w nawiasach w polach, na które udzielono odpowiedzi "tak", np. tak (1).

W poniższej tabeli należy dodać szczegółowe wyjaśnienia dla pól, w których udzielono odpowiedzi "tak", używając numerów referencyjnych. Proszę podać częstotliwość gromadzenia danych (np. miesięcznie, kwartalnie, rocznie, w sposób ciągły), jeżeli jest dostępna.

Nr ref. Dalsze wyjaśnienia/opis

W razie potrzeby należy dodać wiersze.

3.2.
Specyfikacja współczynników przeliczeniowych

Jeżeli do oszacowania danych dobrowolnych zastosowano współczynniki przeliczeniowe 6 , należy je podać w poniższej tabeli.

Ogółem narzędzia połowowe zawierające tworzywa sztuczne (w tonach) Panele sieciowe wykonane z grubego szpagatu (Ø >1mm) Panele sieciowe i liny wykonane z cienkiego szpagatu (0<1mm) Pozostałe narzędzia połowowe z tworzyw sztucznych lub ich części Części narzędzi połowowych niewykonane z tworzyw sztucznych Boje, pływaki, liny Ogółem według rodzaju materiału
Ogółem (*) (w tonach) Wartość obowiązkowa
Tworzywa sztuczne ogółem
- Polipropylen (PP)
- Polietylen (PE)
- Polietylen o wysokim

module (HmPE)

- Nylon
- Inne
- Mieszany
Metale (łącznie)
- Stal
- Aluminium
- Ołów
- Inne metale lub mieszaniny metali
Guma ogółem
Ogółem na element narzędzia połowowego
(*) Pola zaznaczone kolorem czarnym nie wymagają uzupełnienia.
4.
DOKŁADNOŚĆ DANYCH
4.1.
Badania statystyczne dotyczące ilości narzędzi połowowych wprowadzonych do obrotu
Zakres badania Rok Jednostki statystyczne Odsetek populacji objętej badaniem Dane (t) Poziom ufności Margines błędu Korekty pomiędzy rokiem badania a rokiem bieżącym Inne szczegóły

Należy dodać wiersze dla każdego przeprowadzonego badania.

Należy dodać szczegółowe wyjaśnienia w poniższej tabeli poprzez numerację/odniesienie do powyższych pól.

Nr Dalsze wyjaśnienia/opis

W razie potrzeby należy dodać wiersze.

4.2.
Główne problemy dotyczące dokładności

Opis głównych kwestii mających wpływ na dokładność danych, w tym błędów związanych z doborem próbki, zakresem, pomiarem, przetwarzaniem i brakiem odpowiedzi. Opis zastosowanych szacunków.

Nr Kwestia dotycząca dokładności Dalsze wyjaśnienia/opis
1 Pobieranie próbek
2 Zasięg
3 Pomiar
4 Przetwarzanie
5 Brak odpowiedzi
6 Szacunki
7 Inne (wyszczególnić)

W razie potrzeby należy dodać wiersze.

4.3.
Różnice w stosunku do danych z poprzedniego roku

Istotne zmiany metodologiczne w metodzie obliczania dla bieżącego roku referencyjnego, o ile występują (proszę uwzględnić w szczególności korekty retrospektywne, ich charakter oraz to, czy dla jakiegoś roku wymagane jest oznaczenie przerwy).

Nr Dalsze wyjaśnienia/opis

W razie potrzeby należy dodać wiersze.

4.4.
Weryfikacja danych
Kontrola krzyżowa (tak/nie) Kontrola szeregów czasowych (tak/nie) Audyt (tak/nie) Proces weryfikacji (tak/nie)
Dane obowiązkowe
Dane dobrowolne

Dodatkowe informacje na temat metod, w tym kombinacji zastosowanych metod.

Szczegółowy opis metod weryfikacji
Dane obowiązkowe
Dane dobrowolne (nieobowiązkowe)
5.
POUFNOŚĆ
5.1.
Określić, dla każdego ponumerowanego elementu, w jaki sposób zapewniono poufność (np. środki lub procedury zapobiegające nieuprawnionemu ujawnieniu danych itp.).
Nr Opis

W razie potrzeby należy dodać wiersze.

5.2.
Kwestie poufności związane z publikacją danych
Nr Opis

W razie potrzeby należy dodać wiersze.

6.
ROZPOWSZECHNIANIE: GŁÓWNE KRAJOWE STRONY INTERNETOWE I PUBLIKACJE

Tematy, które należy wymienić poniżej, są związane z rozpowszechnianiem danych.

Nr Wykaz stron internetowych, dokumentów, publikacji
7.
METADANE

Wykaz dokumentów związanych z metodologią gromadzenia danych, przetwarzaniem danych i kontrolą jakości.

Temat Dokument istnieje (tak/nie) Odniesienie do dokumentu (tytuł, rok, link do strony internetowej, jeśli dotyczy)
Gromadzenie danych
Przetwarzanie danych
Kontrola jakości
III.
Format sprawozdania z kontroli jakości: Zebrane narzędzia połowowe stanowiące odpady
1.
INFORMACJE OGÓLNE
Państwo członkowskie:
Organizacja odpowiedzialna za przekazywanie danych:
E-mail:
Nr tel.:
Rok referencyjny:
Data złożenia/wersja:
Link do danych opublikowanych przez państwo członkowskie (jeżeli dotyczy):
2.
OPIS STRON ZAANGAŻOWANYCH W GROMADZENIE DANYCH
Nazwa instytucji Kluczowe obowiązki

W razie potrzeby należy dodać wiersze.

3.
OPIS ZASTOSOWANYCH METOD
3.1.
Specyfikacja metod i źródeł
Metody zbierania danych/źródła danych Dane obowiązkowe (metoda/źródło: tak/nie Dane dobrowolne (nieobowiązkowe) (metoda/źródło: tak/nie
Sprawozdawczość administracyjna (spis)
Badania (spis lub pobieranie próbek)
Porty
System rozszerzonej odpowiedzialności producenta (EPR)
Producenci/sprzedawcy narzędzi
Podmioty gospodarujące odpadami
Inne (wyszczególnić)
Należy wskazać numer źródła odniesienia w nawiasach w polach, na które udzielono od powiedzi "tak", np. tak (1).

W poniższej tabeli należy dodać szczegółowe wyjaśnienia dla pól, w których udzielono odpowiedzi "tak", używając numerów referencyjnych. Proszę podać częstotliwość gromadzenia danych (np. miesięcznie, kwartalnie, rocznie, w sposób ciągły), jeżeli jest dostępna.

Nr ref. Dalsze wyjaśnienia/opis

W razie potrzeby należy dodać wiersze.

3.2.
Specyfikacja współczynników przeliczeniowych

Jeżeli do oszacowania danych dobrowolnych zastosowano współczynniki przeliczeniowe 7 , należy je podać w poniższej tabeli.

Ogółem narzędzia połowowe zawierające tworzywa sztuczne (w tonach) Panele sieciowe wykonane z grubego szpagatu (Ø >1mm) Panele sieciowe i liny wykonane z cienkiego szpagatu (0<1mm) Pozostałe narzędzia połowowe z tworzyw sztucznych lub ich części Części narzędzi połowowych niewykonane z tworzyw sztucznych Boje, pływaki, liny Ogółem według rodzaju materiału
Ogółem (*) (w tonach) Wartość obowiązkowa
Tworzywa sztuczne ogółem
- Polipropylen (PP)
- Polietylen (PE)
- Polietylen o wysokim

module (HmPE)

- Nylon
- Inne
- Mieszany
Metale (łącznie)
- Stal
- Aluminium
- Ołów
- Inne metale lub mieszaniny metali
Guma ogółem
Ogółem na element narzędzia połowowego
(*) * Pola zaznaczone kolorem czarnym nie wymagają uzupełnienia.
4.
DOKŁADNOŚĆ DANYCH
4.1.
Badania statystyczne dotyczące ilości zebranych narzędzi połowowych stanowiących odpady
Zakres badania Rok Jednostki statystyczne Odsetek populacji objętej badaniem Dane (t) Poziom ufności Margines błędu Korekty pomiędzy rokiem badania a rokiem bieżącym Inne szczegóły

Należy dodać wiersze dla każdego przeprowadzonego badania.

Należy dodać szczegółowe wyjaśnienia w poniższej tabeli poprzez numerację/odniesienie do powyższych pól.

Nr Dalsze wyjaśnienia/opis

W razie potrzeby należy dodać wiersze.

4.2.
Główne problemy dotyczące dokładności

Opis głównych kwestii mających wpływ na dokładność danych, w tym błędów związanych z doborem próbki, zakresem, pomiarem, przetwarzaniem i brakiem odpowiedzi. Opis zastosowanych szacunków.

Nr Kwestia dotycząca dokładności Dalsze wyjaśnienia/opis
1 Pobieranie próbek
2 Zasięg
3 Pomiar
4 Przetwarzanie
5 Brak odpowiedzi
6 Szacunki
7 Inne (wyszczególnić)

W razie potrzeby należy dodać wiersze.

4.3.
Różnice w stosunku do danych z poprzedniego roku

Istotne zmiany metodologiczne w metodzie obliczania dla bieżącego roku referencyjnego, o ile występują (proszę uwzględnić w szczególności korekty retrospektywne, ich charakter oraz to, czy dla jakiegoś roku wymagane jest oznaczenie przerwy).

Nr Dalsze wyjaśnienia/opis

W razie potrzeby należy dodać wiersze.

4.4.
Weryfikacja danych
Kontrola krzyżowa (tak/nie) Kontrola szeregów czasowych (tak/nie) Audyt (tak/nie) Proces weryfikacji (tak/nie)
Dane obowiązkowe
Dane dobrowolne

Dodatkowe informacje na temat metod, w tym kombinacji zastosowanych metod.

Szczegółowy opis metod weryfikacji
Dane obowiązkowe
Dane dobrowolne (nieobowiązkowe)
5.
POUFNOŚĆ
5.1.
Określić, dla każdego ponumerowanego elementu, w jaki sposób zapewniono poufność (np. środki lub procedury zapobiegające nieuprawnionemu ujawnieniu danych itp.).
Nr Opis

W razie potrzeby należy dodać wiersze.

5.2.
Kwestie poufności związane z publikacją danych
Nr Opis

W razie potrzeby należy dodać wiersze.

6.
ROZPOWSZECHNIANIE: GŁÓWNE KRAJOWE STRONY INTERNETOWE I PUBLIKACJE

Tematy, które należy wymienić poniżej, są związane z rozpowszechnianiem danych.

Nr Wykaz stron internetowych, dokumentów, publikacji
7.
METADANE

Wykaz dokumentów związanych z metodologią gromadzenia danych, przetwarzaniem danych i kontrolą jakości.

Temat Dokument istnieje (tak/nie) Odniesienie do dokumentu (tytuł, rok, link do strony internetowej, jeśli dotyczy)
Gromadzenie danych
Przetwarzanie danych
Kontrola jakości
1 Dz.U. L 155 z 12.6.2019, s. 1.
2 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/98/WE z dnia 19 listopada 2008 r. w sprawie odpadów oraz uchylająca niektóre dyrektywy (Dz.U. L 312 z 22.11.2008, s. 3).
3 Załącznik 1 zmieniony przez sprostowanie z dnia 16 lutego 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.34.52) zmieniającego nin. decyzję z dniem 15 czerwca 2021 r.
4 Dane należy podawać według masy (w tonach) - w sprawozdaniu z kontroli jakości należy określić, czy zastosowano współczynniki przeliczeniowe (np. z objętości na masę).
5 Dane należy podawać według masy (w tonach) - w sprawozdaniu z kontroli jakości należy określić, czy zastosowano współczynniki przeliczeniowe (np. z objętości na masę).
6 Współczynnik przeliczeniowy jest arytmetycznym mnożnikiem służącym do przeliczenia ilości wyrażonej w jednym zestawie jednostek na ekwiwalent wyrażony w innej jednostce.
7 Współczynnik przeliczeniowy jest arytmetycznym mnożnikiem służącym do przeliczenia ilości wyrażonej w jednym zestawie jednostek na ekwiwalent wyrażony w innej jednostce.

Zmiany w prawie

Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa z podpisem prezydenta

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 07.06.2024
Senat poparł zmianę obowiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów

W ślad za rekomendacją Komisji Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej Senat przyjął w środę bez poprawek zmiany w Kodeksie pracy, których celem jest nowelizacja art. 222 dostosowująca polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2021.211.51

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2021/958 ustanawiająca format zgłaszania danych i informacji dotyczących wprowadzonych do obrotu narzędzi połowowych oraz zebranych narzędzi połowowych stanowiących odpady w państwach członkowskich i format sprawozdania z kontroli jakości zgodnie z art. 13 ust. 1 lit. d) i art. 13 ust. 2 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/904
Data aktu: 31/05/2021
Data ogłoszenia: 15/06/2021
Data wejścia w życie: 01/01/1970