Decyzja 2021/749 w sprawie udziału Królestwa Norwegii w projekcie PESCO pt. Mobilność wojskowa

DECYZJA RADY (WPZiB) 2021/749
z dnia 6 maja 2021 r.
w sprawie udziału Królestwa Norwegii w projekcie PESCO pt. "Mobilność wojskowa"

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 46 ust. 6,

uwzględniając decyzję Rady (WPZiB) 2017/2315 z dnia 11 grudnia 2017 r. w sprawie ustanowienia stałej współpracy strukturalnej (PESCO) oraz ustalenia listy uczestniczących w niej państw członkowskich 1 , w szczególności jej art. 9 ust. 2,

uwzględniając decyzję Rady (WPZiB) 2020/1639 z dnia 5 listopada 2020 r. w sprawie ogólnych warunków, na jakich państwa trzecie mogłyby wyjątkowo być zapraszane do udziału w poszczególnych projektach PESCO 2 , w szczególności jej art. 2 ust. 4,

uwzględniając wniosek Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W art. 9 ust. 2 decyzji (WPZiB) 2017/2315 przewidziano, że Rada ma podjąć decyzję zgodnie z art. 46 ust. 6 Traktatu, czy państwo trzecie, które uczestniczące państwa członkowskie biorące udział w danym projekcie chcą zaprosić do udziału w tym projekcie, spełnia wymogi, które mają zostać określone przez Radę.

(2) W dniu 6 marca 2018 r. Rada przyjęła decyzję (WPZiB) 2018/340 3 . W art. 1 tej decyzji przewidziano, że w ramach PESCO opracowany zostanie projekt pt. "Mobilność wojskowa" (zwany dalej projektem PESCO pt. "Mobilność wojskowa"), w którym uczestniczyć będzie 24 członków, w tym Niderlandy działające w charakterze koordynatora.

(3) W dniu 5 listopada 2020 r. Rada przyjęła decyzję (WPZiB) 2020/1639, w której ustanowiono ogólne warunki, na jakich państwa trzecie mogłyby wyjątkowo być zapraszane do udziału w poszczególnych projektach PESCO. W art. 2 ust. 4 tej decyzji przewidziano, że na podstawie notyfikacji od koordynatora lub koordynatorów projektu PESCO oraz po uzyskaniu opinii Komitetu Politycznego i Bezpieczeństwa (KPiB) Rada ma podjąć decyzję, zgodnie z art. 46 ust. 6 Traktatu oraz art. 9 ust. 2 decyzji (WPZiB) 2017/2315, w sprawie tego, czy udział państwa trzeciego w tym projekcie spełnia warunki określone w art. 3 decyzji (WPZiB) 2020/1639.

(4) W dniu 12 lutego 2021 r. Królestwo Norwegii (Norwegia) przesłało koordynatorowi projektu PESCO pt. "Mobilność wojskowa" wniosek o udział w tym projekcie, zgodnie z art. 2 ust. 1 decyzji (WPZiB) 2020/1639. Następnie członkowie projektu ocenili na podstawie informacji przekazanych przez Norwegię, czy spełnia ona ogólne warunki, zgodnie z art. 2 ust. 2 tej decyzji.

(5) W dniu 19 marca 2021 r. koordynator projektu PESCO pt. "Mobilność wojskowa" notyfikował Radzie i Wysokiemu Przedstawicielowi Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa, zgodnie z art. 2 ust. 3 decyzji (WPZiB) 2020/1639, że w tym samym dniu członkowie projektu uzgodnili jednomyślnie, że chcą zaprosić Norwegię do udziału w tym projekcie. Członkowie projektu również jednogłośnie zgodzili się co do zakresu, formy udziału, i odpowiednich faz udziału Norwegii w tym projekcie oraz że Norwegia spełnia ogólne warunki określone w art. 3 tej decyzji.

(6) W dniu 30 marca 2021 r. KPiB uzgodnił opinię w sprawie notyfikacji dotyczącej wniosku Norwegii o udział w projekcie PESCO pt. "Mobilność wojskowa". W szczególności KPiB zapoznał się z opisem tego projektu przedstawionym w notyfikacji, obejmującym jego cele, strukturę organizacyjną i procedury podejmowania decyzji, a także główne obszary prac. KPiB zauważył także, że w ramach projektu nie dochodzi do wymiany informacji niejawnych ani szczególnie chronionych UE oraz że nie jest on realizowany przy wsparciu Europejskiej Agencji Obrony w rozumieniu art. 3 lit. g) decyzji Rady (WPZiB) 2020/1639. Ponadto KPiB odnotował, że projekt PESCO pt. "Mobilność wojskowa" nie obejmuje zamówień na uzbrojenie, badań i rozwoju zdolności ani stosowania i wywozu broni lub zdolności i technologii; oraz że nie wykorzystuje podmiotów, inwestycji i finansowania ze strony państw członkowskich uczestniczących w PESCO ani nie wiąże się z wnioskami o unijne finansowanie działań realizowanych w ramach projektu.

(7) W swojej opinii KPiB zaaprobował również proponowany zakres, formę i zasięg udziału Norwegii w projekcie PESCO pt. "Mobilność wojskowa" opisanym w notyfikacji. Uznał, że Norwegia wyraziła pełne poparcie dla zakresu projektu określonego w notyfikacji.

(8) W tej samej opinii KPiB potwierdził stanowisko jednomyślnie uzgodnione przez członków projektu PESCO pt. "Mobilność wojskowa", że Norwegia spełnia ogólne warunki określone w art. 3 decyzji (WPZiB) 2020/1639, a mianowicie:

- Norwegia spełnia warunek określony w art. 3 lit. a), wymagający tego, by: podzielała wartości, na których opiera się Unia, określone w art. 2 Traktatu, a także zasady, o których mowa w art. 21 ust. 1 Traktatu, oraz cele wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa (WPZiB) określone w art. 21 ust. 2 lit. a), b), c) i h) Traktatu; nie narażała na szwank interesów w zakresie bezpieczeństwa i obrony Unii i jej państw członkowskich, w tym przestrzegała zasady stosunków dobrosąsiedzkich z państwami członkowskimi oraz prowadziła dialog polityczny z Unią, który w przypadku udziału Norwegii w tym projekcie PESCO pt. "Mobilność wojskowa" powinien obejmować również aspekty bezpieczeństwa i obrony;

- w odniesieniu do warunku określonego w art. 3 lit. b), by Norwegia zapewniała projektowi PESCO pt. "Mobilność wojskowa" znaczną wartość dodaną, w notyfikacji przedstawiono szczegółowy opis wkładu Norwegii, w tym w odniesieniu do zakresu, formy i zasięgu jej udziału w projekcie, potwierdzający spełnienie tego wymogu;

- w odniesieniu do warunku określonego w art. 3 lit. c) udział Norwegii w projekcie PESCO pt. "Mobilność wojskowa" przyczyni się do wzmocnienia wspólnej polityki bezpieczeństwa i obrony (WPBiO) oraz poziomu ambicji Unii, w tym w zakresie wsparcia misji i operacji w dziedzinie WPBiO, co również zostało szczegółowo opisane w notyfikacji;

- w odniesieniu do warunku określonego w art. 3 lit. d), projekt PESCO pt. "Mobilność wojskowa" nie obejmuje zamówień na uzbrojenie, badań i rozwoju zdolności ani stosowania i wywozu broni lub zdolności i technologii. Nie są rozwijane w jego ramach żadne zdolności ani technologie. Z tego powodu udział Norwegii w tym projekcie nie będzie skutkować uzależnieniem od Norwegii ani ograniczeniami nałożonymi przez to państwo na dowolne z państw członkowskich;

- zapewniono również wymaganą w art. 3 lit. e) spójność udziału Norwegii z dalej idącymi zobowiązaniami podjętymi w ramach PESCO, odnoszącymi się również do rozmieszczenia i interoperacyjności sił, które niniejszy projekt pomaga osiągnąć, określonymi w załączniku do decyzji (WPZiB) 2017/2315, co zostało doprecyzowane w notyfikacji. W związku z tym, że projekt PESCO pt. "Mobilność wojskowa" nie jest projektem zorientowanym na zdolności, wymóg, by udział Norwegii przyczyniał się do realizacji priorytetów wynikających z planu rozwoju zdolności i skoordynowanego rocznego przeglądu w zakresie obronności, czy też miał pozytywny wpływ na europejską bazę technologicznoprzemysłową sektora obronnego nie ma zastosowania w tym kontekście;

- wymóg określony w art. 3 lit. f) został spełniony, ponieważ od dnia 1 grudnia 2004 r. obowiązuje umowa między Unią a Norwegią o bezpieczeństwie informacji 4 ;

- warunek określony w art. 3 lit. g) nie ma zastosowania w tym przypadku, jako że projekt PESCO pt. "Mobilność wojskowa" nie jest realizowany przy wsparciu Europejskiej Agencji Obrony, a zatem nie jest wymagane zawarcie ustalenia administracyjnego z tą agencją;

- w odniesieniu do warunku określonego w art. 3 lit. h), Norwegia zobowiązała się dołożyć starań, by zawrzeć ustalenie administracyjne dotyczące tego konkretnego projektu i zapewnić wszelkie inne niezbędne dokumenty dotyczące projektu zgodnie z decyzjami Rady (WPZiB) 2017/2315 i (WPZiB) 2018/909 5 .

(9) KPiB w swojej opinii z dnia 30 marca 2021 r. zalecił Radzie podjęcie pozytywnej decyzji w sprawie tego, czy udział Norwegii w projekcie PESCO pt. "Mobilność wojskowa" spełnia warunki określone w art. 3 decyzji (WPZiB) 2020/1639.

(10) Rada powinna podjąć decyzję, czy udział Norwegii w projekcie PESCO pt. "Mobilność wojskowa" spełnia warunki określone w art. 3 decyzji (WPZiB) 2020/1639. Następnie, koordynator projektu ma przesłać, w imieniu członków projektu, zaproszenie Norwegii do udziału w tym projekcie. Norwegia przystąpi do tego projektu w terminie określonym w ustaleniu administracyjnym, które zostanie zawarte przez członków projektu i Norwegię, zgodnie z art. 2 ust. 7 decyzji (WPZiB) 2020/1639 oraz będzie posiadała prawa i obowiązki określone w tym ustaleniu, zgodnie z art. 4 ust. 1 tej decyzji. Rada będzie prowadzić nadzór zgodnie z art. 5 ust. 2 decyzji (WPZiB) 2020/1639 oraz może podjąć dalsze decyzje, w sytuacji wystąpienia okoliczności, o których mowa w art. 6 ust. 2 lub 3 tej decyzji,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Udział Królestwa Norwegii w projekcie PESCO pt. "Mobilność wojskowa" spełnia warunki określone w art. 3 decyzji (WPZiB) 2020/1639.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w Brukseli dnia 6 maja 2021 r.
W imieniu Rady
J. BORRELL FONTELLES
Przewodniczący
1 Dz.U. L 331 z 14.12.2017, s. 57.
2 Dz.U. L 371 z 6.11.2020, s. 3.
3 Decyzja Rady (WPZiB) 2018/340 z dnia 6 marca 2018 r. ustanawiająca listę projektów do zrealizowania w ramach PESCO (Dz.U. L 65 z 8.3.2018, s. 24).
4 Umowa między Królestwem Norwegii w sprawie procedur bezpieczeństwa przy wymianie informacji niejawnych (Dz.U. L 362 z 9.12.2004, s. 29).
5 Decyzja Rady (WPZiB) 2018/909 z dnia 25 czerwca 2018 r. ustanawiająca wspólny zbiór przepisów dotyczących zarządzania projektami PESCO (Dz.U. L 161 z 26.6.2018, s. 37).

Zmiany w prawie

Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024