Decyzja wykonawcza 2021/677 zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2020/1351 w sprawie udzielenia Republice Łotewskiej tymczasowego wsparcia na podstawie rozporządzenia (UE) 2020/672 w celu zmniejszenia zagrożeń związanych z bezrobociem w sytuacji nadzwyczajnej, jaka wystąpiła w związku z pandemią COVID-19

DECYZJA WYKONAWCZA RADY (UE) 2021/677
z dnia 23 kwietnia 2021 r.
zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2020/1351 w sprawie udzielenia Republice Łotewskiej tymczasowego wsparcia na podstawie rozporządzenia (UE) 2020/672 w celu zmniejszenia zagrożeń związanych z bezrobociem w sytuacji nadzwyczajnej, jaka wystąpiła w związku z pandemią COVID-19

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) 2020/672 z dnia 19 maja 2020 r. w sprawie ustanowienia europejskiego instrumentu tymczasowego wsparcia w celu zmniejszenia zagrożeń związanych z bezrobociem w sytuacji nadzwyczajnej (SURE), jaka wystąpiła w związku z pandemią COVID-19 1 , w szczególności jego art. 6 ust. 1,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Na wniosek Łotwy z dnia 7 sierpnia 2020 r. dnia 25 września 2020 r. Rada przyznała Łotwie pomoc finansową w postaci pożyczki o wartości nieprzekraczającej 192 700 000 EUR, o maksymalnym średnim terminie zapadalności wynoszącym 15 lat, w celu uzupełnienia krajowych działań podejmowanych przez to państwo na rzecz łagodzenia wpływu pandemii COVID-19 oraz w reakcji na konsekwencje społeczno-gospodarcze tej pandemii dla pracowników i osób samozatrudnionych.

(2) Pożyczka miała zostać wykorzystana przez Łotwę na sfinansowanie mechanizmów zmniejszonego wymiaru czasu pracy, podobnych środków oraz środków ochrony zdrowia, o których mowa w art. 3 decyzji wykonawczej Rady (UE) 2020/1351 2 .

(3) Pandemia COVID-19 w dalszym ciągu wyłącza znaczną część ludności Łotwy z aktywności zawodowej. Doprowadziło to do nagłego i poważnego wzrostu wydatków publicznych na Łotwie w związku z nowymi środkami, tj. świadczeniami chorobowymi dla rodziców i opiekunów oraz premiami dla lekarzy i pracowników zaangażowanych w zwalczanie kryzysu wywołanego COVID-19, a także środkami, o których mowa w art. 3 lit. a), c), d), f) i g) decyzji wykonawczej (UE) 2020/1351.

(4) Pandemia COVID-19 oraz nadzwyczajne środki wdrożone przez Łotwę w latach 2020 i 2021, aby zapobiec jej rozprzestrzenianiu się oraz złagodzić jej skutki społeczno-gospodarcze i zdrowotne, miały i nadal mają ogromny wpływ na finanse publiczne. Zgodnie z prognozą Komisji z jesieni 2020 r. zakładano, że na koniec 2020 r. deficyt sektora instytucji rządowych i samorządowych na Łotwie wyniesie 7,4 %, zaś dług - 47,5 % produktu krajowego brutto (PKB). Prognozuje się, że w 2021 r. deficyt sektora instytucji rządowych i samorządowych na Łotwie zmniejszy się do 3,5 % PKB, zaś dług zmaleje do 45,9 % PKB. Jak wynika ze śródokresowej prognozy Komisji z zimy 2021 r., realne PKB Łotwy ma wzrosnąć o 3,5 % w 2021 r.

(5) W dniu 11 marca 2021 r. Łotwa zwróciła się do Unii o dodatkową pomoc finansową 112 500 000 EUR przeznaczoną na dalsze uzupełnienie krajowych działań podejmowanych przez Łotwę w latach 2020 i 2021 na rzecz łagodzenia wpływu pandemii COVID-19 oraz w reakcji na konsekwencje społeczno-gospodarcze tej pandemii dla pracowników i osób samozatrudnionych. W szczególności dotyczy to środków określonych w motywach 6-8.

(6) Rozporządzeniem Rady Ministrów nr 709 w sprawie przepisów dotyczących dodatku z tytułu przestoju dla podatników na rzecz kontynuowania przez nich działalności w czasie kryzysu wywołanego COVID-19 (przyjętym dnia 24 listopada 2020 r. 3 , i zmienionym dnia 12 stycznia 2021 r. 4 ) przedłużono i zmieniono program rekompensat dla pracowników w związku z przestojami w pracy, o którym mowa w art. 3 lit. a) decyzji wykonawczej (UE) 2020/1351. Program ten obejmuje przedsiębiorstwa, osoby samozatrudnione i osoby uiszczające opłatę licencyjną, których dochód z działalności gospodarczej zmalał o co najmniej 20 % w stosunku do okresu sierpień-październik 2020 r. (w ujęciu średnim). Program zakłada wypłatę pracownikom objętym przestojem lub osobom samozatrudnionym rekompensat w wysokości 50 % lub 70 % ich wynagrodzenia lub dochodów, w zależności od systemu podatkowego, który ich obowiązuje. Minimalny poziom wsparcia wynosi 500 EUR, natomiast maksymalny sięga 1 000 EUR dla pracownika za miesiąc kalendarzowy. W programie rekompensat dla pracowników w związku z przestojami w prac przewidziano ponadto dodatek pracowniczy na dziecko, o którym mowa w art. 3 lit. c) decyzji wykonawczej (UE) 2020/1351.

Dodatek pracowniczy na dziecko w wysokości 50 EUR miesięcznie na dziecko zapewnia dodatkowe wsparcie dla pracowników objętych przestojem, którym przysługują ulgi w podatku dochodowym od osób fizycznych z uwagi na to, że mają osoby na swoim utrzymaniu. Środek wsparcia został przedłużony zarządzeniem Rady Ministrów nr 706 z dnia 1 grudnia 2020 r. w sprawie przydziału środków finansowych z programu budżetu państwa "Środki na nieprzewidziane zdarzenia" 5  oraz zarządzeniem Rady Ministrów nr 15 z dnia 11 stycznia 2021 r. w sprawie przydziału środków finansowych z programu budżetu państwa "Środki na nieprzewidziane zdarzenia" 6 . Środek można uznać za środek podobny do mechanizmów zmniejszonego wymiaru czasu pracy, o których mowa w rozporządzeniu (UE) 2020/672, ponieważ w ramach tego środka zapewnia się wsparcie dochodu dla pracowników i osób samozatrudnionych, które ułatwia im pokrycie kosztów opieki nad dziećmi w okresie zamknięcia szkół.

(7) Program dofinansowania wynagrodzeń zapewnia wsparcie pracodawcom, którzy odnotowują spadek dochodów z dowolnej działalności gospodarczej o co najmniej 20 %. Wsparcie w ramach programu wynosi 50 % średniego miesięcznego wynagrodzenia brutto, lecz nie przekracza 500 EUR za miesiąc kalendarzowy. Pracodawcy objęci programem muszą utrzymać zatrudnienie pracowników korzystających ze wsparcia i wypłacać różnicę między pełnym regularnie wypłacanym wynagrodzeniem a kwotą dofinansowania wynagrodzenia. Program ustanowiono rozporządzeniem Rady Ministrów nr 675 w sprawie świadczenia pomocy podatnikom na rzecz kontynuowania przez nich działalności w czasie kryzysu wywołanego COVID-19 (przyjętym dnia 10 listopada 2020 r. 7  i przyjętym dnia 12 stycznia 2021 r. 8 ) oraz zarządzeniem Rady Ministrów nr 128 z dnia 26 lutego 2021 r. w sprawie przydziału środków finansowych z programu budżetu państwa "Środki na nieprzewidziane zdarzenia" 9 . Środek przedłuża program dofinansowania wynagrodzeń dla sektorów turystyki i eksportu, o którym mowa w art. 3 lit. d) decyzji wykonawczej (UE) 2020/1351, i rozszerza jego zakres, tak by obejmował wszystkich kwalifikujących się pracodawców.

(8) Świadczenia chorobowe dla rodziców i opiekunów stanowią wsparcie dla pracowników, którzy nie mogą pracować zdalnie i muszą opiekować się dziećmi poniżej 10. roku życia lub osobami z niepełnosprawnościami w czasie, gdy z powodu pandemii COVID-19 zamknięte są szkoły i placówki opieki dziennej. Środek ten można uznać za podobny do mechanizmów zmniejszonego wymiaru czasu pracy, o których mowa w rozporządzeniu (UE) 2020/672, ponieważ w jego ramach zapewnia się wsparcie dochodu dla rodziców i opiekunów, a także pomaga się im zachować zatrudnienie dzięki temu, że zapobiega się sytuacji, w której rodzice i opiekunowie, którzy muszą opiekować się dziećmi lub osobami z niepełnosprawnościami, podczas gdy szkoły i placówki opieki dziennej są zamknięte, musieliby rozwiązać stosunek pracy. Świadczenia chorobowe przewidziane są w zmianie do ustawy o świadczeniach w okresie macierzyństwa i o ubezpieczeniu zdrowotnym z dnia 26 listopada 2020 r. 10  oraz zarządzeniu Rady Ministrów nr 707 z dnia 1 grudnia 2020 r. w sprawie przydziału środków finansowych z programu budżetu państwa "Środki na nieprzewidziane zdarzenia" 11  oraz zarządzeniu Rady Ministrow nr 13 z dnia 11 stycznia 2021 r. w sprawie przydziału środków finansowych z programu budżetu państwa "Środki na nieprzewidziane zdarzenia" 12 .

(9) Łotwa następnie przedłużyła i wprowadziła szereg środków ochrony zdrowia, aby zwalczać kryzys związany z COVID-19. W szczególności dotyczy to środków określonych w motywach 10-12.

(10) Przedłużenie do dnia 30 czerwca 2021 r. świadczeń chorobowych związanych z COVID-19, o których mowa w art. 3 lit. g) decyzji wykonawczej (UE) 2020/1351 ustanowiono zmiany do ustawy o świadczeniach w okresie macierzyństwa i o ubezpieczeniu zdrowotnym z dnia 12 listopada 2020 r. 13 . Środek ten zapewnia świadczenia chorobowe wypłacane z budżetu państwa dla osób, które nie mogły pracować, gdyż musiały poddać się samoizolacji lub samokwarantannie, podczas gdy zazwyczaj część zasiłku chorobowego pokrywana jest wspólnie z pracodawcą.

(11) Zapewnia się dodatkowe wsparcie na związane ze zdrowiem wydatki na środki ochrony indywidualnej, o których mowa w art. 3 lit. f) decyzji wykonawczej (UE) 2020/1351. Takie wydatki zostały już zrealizowane w 2020 r., w tym wydatki ustanowione na mocy rozporządzenia Rady Ministrów nr 380 z dnia 9 czerwca 2020 r. w sprawie przepisów dotyczących zasobów na zapewnienie bezpieczeństwa epidemiologicznego niezbędnego instytucjom uwzględnionym w wykazie priorytetowych instytucji i potrzeb 14 .

(12) Premie dla lekarzy i pracowników zaangażowanych w zwalczanie kryzysu związanego z COVID-19 w wysokości od 20 % do 100 % miesięcznego wynagrodzenia za pracę wykonywaną w warunkach zwiększonego ryzyka i zwiększonego obciążenia, zgodnie z zarządzeniami Rady Ministrów nr 136 z dnia 27 marca 2020 r. i nr 656 z dnia 6 listopada 2020 r. w sprawie przydziału środków finansowych z programu budżetu państwa "Środki na nieprzewidziane zdarzenia" 15 , "zarządzeniem Rady Ministrów nr 743 z dnia 8 grudnia 2020 r. " zarządzeniem Rady Ministrów nr 743 w sprawie zmian zarządzenia Rady Ministrów nr 655 z dnia 6 listopada 2020 r. w sprawie ogłoszenia stanu wyjątkowego 16  oraz zarządzeniem Rady Ministrów nr 37 z dnia 21 stycznia 2021 r. w sprawie przydziału środków finansowych z programu budżetu państwa "Środki na nieprzewidziane zdarzenia" 17 . Premie te są dodatkiem do maksymalnej premii określonej w ustawie o wynagrodzeniach dla urzędników i pracowników organów państwa i samorządów. Środek wspiera zatrudnienie, gdyż zapewnia bezpieczeństwo zdrowotne pracowników i ciągłość podstawowych usług publicznych.

(13) Łotwa spełnia warunki dotyczące zwrócenia się z wnioskiem o pomoc finansową, które określono w art. 3 rozporządzenia (UE) 2020/672. Łotwa przedstawiła Komisji odpowiednie dowody potwierdzające, że faktyczne i planowane wydatki publiczne wzrosły o 405 297 901 EUR od dnia 1 lutego 2020 r. w związku ze środkami krajowymi przyjętymi w celu złagodzenia skutków społeczno-gospodarczych pandemii COVID-19. Stanowi to nagły i znaczny wzrost, ponieważ dotyczy on zarówno nowych środków, jak i przedłużenia istniejących środków krajowych bezpośrednio dotyczących mechanizmów zmniejszonego wymiaru czasu pracy i podobnych środków, które obejmują znaczną część przedsiębiorstw i ludności aktywnej zawodowo na Łotwie. Łotwa zamierza sfinansować 100 097 901 EUR zwiększonej kwoty wydatków publicznych ze środków własnych.

(14) Komisja skonsultowała się z Łotwą oraz zweryfikowała nagły i znaczny wzrost faktycznych i planowanych wydatków publicznych związanych bezpośrednio z mechanizmami zmniejszonego wymiaru czasu pracy oraz podobnymi środkami, a także z korzystaniem ze środków ochrony zdrowia związanych z pandemią COVID-19, o których mowa we wniosku Łotwy z dnia 11 marca 2021 r., zgodnie z art. 6 rozporządzenia (UE) 2020/672.

(15) Środki ochrony zdrowia, o które wnioskowała Łotwa dnia 11 marca 2021 r. i o których mowa w motywach 10-12, wynoszą 22 304 365 EUR.

(16) Należy zatem udzielić pomocy finansowej, aby pomóc Łotwie w przezwyciężeniu skutków społeczno-gospodarczych poważnych zakłóceń gospodarczych spowodowanych przez pandemię COVID-19. Komisja powinna podejmować decyzje dotyczące terminów zapadalności, wysokości i uruchamiania transz i podtransz w ścisłej współpracy z organami krajowymi.

(17) Łotwa i Komisja powinny uwzględnić niniejszą decyzję w umowie pożyczki, o której mowa w art. 8 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2020/672.

(18) Niniejsza decyzja powinna pozostawać bez uszczerbku dla wyniku procedur dotyczących zakłóceń funkcjonowania rynku wewnętrznego, które mogą zostać podjęte, w szczególności zgodnie z art. 107 i 108 Traktatu. Niniejsza decyzja nie uchyla obowiązku powiadomienia Komisji przez państwo członkowskie, na podstawie art. 108 Traktatu, o przypadkach potencjalnej pomocy państwa.

(19) Łotwa powinna regularnie przedstawiać Komisji informacje dotyczące realizacji planowanych wydatków publicznych, aby umożliwić Komisji ocenę stopnia realizacji tych wydatków przez Łotwę.

(20) Decyzję o udzieleniu pomocy finansowej podjęto, uwzględniając istniejące i przewidywane potrzeby Łotwy, a także już przedłożone lub planowane wnioski pozostałych państw członkowskich o pomoc finansową na podstawie rozporządzenia (UE) 2020/672, z uwzględnieniem zasad równego traktowania, solidarności, proporcjonalności i przejrzystości,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

W decyzji wykonawczej (UE) 2020/1351 wprowadza się następujące zmiany:

1)
w art. 2 wprowadza się następujące zmiany:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Unia udziela Łotwie pożyczki do maksymalnej wysokości 305 200 000 EUR. Maksymalny średni termin zapadalności pożyczki wynosi 15 lat.";

b)
ust. 4 otrzymuje brzmienie:

"4. Warunkiem uruchomienia pierwszej transzy jest rozpoczęcie obowiązywania umowy pożyczki, o której mowa w art. 8 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2020/672. Wszelkie kolejne transze uruchamiane są na warunkach określonych w takiej umowie pożyczki lub, w stosownych przypadkach, warunkiem ich uruchomienia jest wejście w życie addendum do takiej umowy pożyczki lub zmienionej umowy pożyczki.";

2)
art. 3 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 3

Łotwa może finansować następujące środki:

a) przedłużony i zmieniony program rekompensat w związku z przestojami w pracy, przewidziany w rozporządzeniu Rady Ministrów nr 179 (przyjętym dnia 31 marca 2020 r.) w sprawie przepisów dotyczących dodatku z tytułu przestoju w pracy dla osób samozatrudnionych, które ucierpiały wskutek rozprzestrzenienia się COVID-19, oraz w rozporządzeniu Rady Ministrów nr 165 (przyjętym 26 marca 2020 r.) w sprawie przepisów dotyczących pracodawców, którzy ucierpieli wskutek kryzysu wywołanego COVID-19 i którzy kwalifikują się do otrzymania świadczenia z tytułu przestoju w pracy, a także rozłożenia na raty spłaty zaległości podatkowych lub odroczenia płatności na okres do trzech lat;

b) świadczenie postojowe przewidziane na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów nr 236 (przyjętego dnia 23 kwietnia 2020 r.) w sprawie przepisów dotyczących świadczenia pomocowego z tytułu przestoju w pracy dla pracowników lub osób samozatrudnionych, które ucierpiały wskutek rozprzestrzenienia się COVID-19;

c) przedłużony dodatek pracowniczy na dziecko przewidziany w zarządzeniu Rady Ministrów nr 178 z dnia 16 kwietnia 2020 r. w sprawie przydziału środków finansowych z programu budżetu państwa »Środki na nieprzewidziane zdarzenia«;

d) przedłużony program dofinansowania wynagrodzeń w sektorze turystyki i eksportu, o którym mowa w sprawozdaniu informacyjnym dotyczącym środków mających na celu przezwyciężenie kryzysu wywołanego COVID-19 i ożywienie gospodarcze;

e) dodatek do wynagrodzenia dla pracowników służby zdrowia oraz osób zatrudnionych w sektorze kultury przewidziany, odpowiednio, w ustawie o środkach zapobiegania zagrożeniom dla państwa i ich skutkom oraz łagodzenia takich zagrożeń i ich skutków w związku z rozprzestrzenianiem się COVID-19, ustawie o łagodzeniu skutków rozprzestrzeniania się zakażeń COVID-19 oraz zarządzeniu Rady Ministrów nr 303 z dnia 3 czerwca 2020 r. w sprawie przydziału środków finansowych z programu budżetu państwa »Środki na nieprzewidziane zdarzenia«;

f) przedłużone, związane ze zdrowiem wydatki na środki ochrony indywidualnej, przewidziane w zarządzeniach Rady Ministrów nr 79 z dnia 3 marca 20202 r., nr 118 z dnia 20 marca 2020 r. i nr 220 z dnia 27 kwietnia 2020 r. w sprawie przydziału środków finansowych z programu budżetu państwa »Środki na nieprzewidziane zdarzenia«, zarządzeniu Rady Ministrów nr 380 z dnia 9 czerwca 2020 r. w sprawie przepisów dotyczących zasobów na zapewnienie bezpieczeństwa epidemiologicznego niezbędnego instytucjom uwzględnionym w wykazie priorytetowych instytucji i potrzeb";

g) przedłużone świadczenie chorobowe związane z COVID-19, przewidziane w zmianie do ustawy o świadczeniach w okresie macierzyństwa i o ubezpieczeniu zdrowotnym (przyjętej dnia 20 marca 2020 r.)

h) świadczenia chorobowe dla rodziców i opiekunów, przewidziane w zmianie do ustawy o świadczeniach w okresie macierzyństwa i o ubezpieczeniu zdrowotnym, (sekcja 48 i 49 przepisów przejściowych), przyjętej dnia 26 listopada 2020 r., w zarządzeniu Rady Ministrów nr 707 z dnia 1 grudnia 2020 r. w sprawie przydziału środków finansowych na program z budżetu państwa »Środki na nieprzewidziane zdarzenia« oraz zarządzeniu Rady Ministrów nr 13 z dnia 11 stycznia 2021 r. w sprawie przydziału środków finansowych z programu budżetu państwa »Środki na nieprzewidziane zdarzenia«;

i) premie dla lekarzy i pracowników zaangażowanych w zwalczanie kryzysu wywołanego COVID-19, przewidziane w zarządzeniu Rady Ministrów nr 136 przyjętym dnia 27 marca 2020 r. w sprawie przydziału środków finansowych z programu budżetu państwa »Środki na nieprzewidziane zdarzenia«, zarządzeniu Rady Ministrów nr 656 przyjętym dnia 6 listopada 2020 r. w sprawie przydziału środków finansowych z programu budżetu państwa »Środki na nieprzewidziane zdarzenia«, zarządzeniu Rady Ministrów nr 743 z dnia 8 grudnia 2020 r. w sprawie zmiany zarządzenia Rady Ministrów nr 655 z dnia 6 listopada 2020 r. w sprawie ogłoszenia stanu wyjątkowego i zarządzeniu Rady Ministrów nr 37 przyjętym dnia 21 stycznia 2021 r. w sprawie przydziału środków finansowych z programu budżetu państwa »Środki na nieprzewidziane zdarzenia«.";

3)
art. 4 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 4

1. Łotwa przekazuje Komisji do dnia 30 marca 2021 r., a następnie co sześć miesięcy, informacje dotyczące realizacji planowanych wydatków publicznych do czasu całkowitego zrealizowania tych wydatków.

2. Jeżeli środki, o których mowa w art. 3, opierają się na planowanych wydatkach publicznych i podlegają decyzji wykonawczej zmieniającej decyzję wykonawczą (UE) 2020/1351, Łotwa informuje Komisję w terminie sześciu miesięcy od daty przyjęcia takiej zmieniącej decyzji wykonawczej, a następnie co sześć miesięcy o realizacji planowanych wydatków publicznych do całkowitego zrealizowania takich planowanych wydatków publicznych.".

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do Republiki Łotewskiej.

Niniejsza decyzja staje się skuteczna z dniem jej notyfikacji adresatowi.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja zostaje opublikowana w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli 23 kwietnia 2021 r.
W imieniu Rady
A.P. ZACARIAS
Przewodniczący
1 Dz.U. L 159 z 20.5.2020, s. 1.
2 Decyzja wykonawcza Rady (UE) 2020/1351 z dnia 25 września 2020 r. w sprawie udzielenia Republice Łotewskiej tymczasowego wsparcia na podstawie rozporządzenia (UE) 2020/672 w celu zmniejszenia zagrożeń związanych z bezrobociem w sytuacji nadzwyczajnej, jaka wystąpiła w związku z pandemią COVID-19 (Dz.U. L 314 z 29.9.2020, s. 38).
3 Latvijas Vēstnesis, 230B z 27.11.2020 r.
4 Latvijas Vēstnesis, 9A z 14.01.2021 r.
5 Latvijas Vēstnesis, 234 z 3.12.2020 r.
6 Latvijas Vēstnesis, 9 z 14.01.2021 r.
7 Latvijas Vēstnesis, 222A z 16.11.2020 r.
8 Latvijas Vēstnesis, 9 z 14.01.2021 r.
9 Latvijas Vēstnesis, 42 z 2.03.2021 r.
10 Latvijas Vēstnesis, 230A z 27.11.2020 r.
11 Latvijas Vēstnesis, 234 z 03.12.2020 r.
12 Latvijas Vēstnesis, 9 z 14.01.2021 r.
13 Latvijas Vēstnesis, 221A z 13.11.2020 r.
14 Latvijas Vēstnesis, 113A z 12.06.2020 r.
15 Latvijas Vēstnesis, 62B z 27.03.2020 r., Latvijas Vēstnesis, 218 z 10.11.2020 r.
16 Latvijas Vēstnesis, 237A z 8.12.2020 r.
17 Latvijas Vēstnesis, 16 z 25.01.2021 r.

Zmiany w prawie

MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2021.144.7

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2021/677 zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2020/1351 w sprawie udzielenia Republice Łotewskiej tymczasowego wsparcia na podstawie rozporządzenia (UE) 2020/672 w celu zmniejszenia zagrożeń związanych z bezrobociem w sytuacji nadzwyczajnej, jaka wystąpiła w związku z pandemią COVID-19
Data aktu: 23/04/2021
Data ogłoszenia: 27/04/2021