Rozporządzenie wykonawcze 2021/622 ustanawiające do celów stosowania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/59/UE wykonawcze standardy techniczne w odniesieniu do jednolitych wzorów sprawozdań, instrukcji i metody na potrzeby przekazywania informacji o minimalnym wymogu w zakresie funduszy własnych i zobowiązań kwalifikowalnych

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2021/622
z dnia 15 kwietnia 2021 r.
ustanawiające do celów stosowania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/59/UE wykonawcze standardy techniczne w odniesieniu do jednolitych wzorów sprawozdań, instrukcji i metody na potrzeby przekazywania informacji o minimalnym wymogu w zakresie funduszy własnych i zobowiązań kwalifikowalnych
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/59/UE z dnia 15 maja 2014 r. ustanawiającą ramy na potrzeby prowadzenia działań naprawczych oraz restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w odniesieniu do instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych oraz zmieniającą dyrektywę Rady 82/891/EWG i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2001/24/WE, 2002/47/WE, 2004/25/WE, 2005/56/WE, 2007/36/WE, 2011/35/UE, 2012/30/UE i 2013/36/UE oraz rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 648/2012 1 , w szczególności jej art. 45j ust. 2 akapit trzeci,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Organom ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji powierzono zadanie ustalania minimalnych wymogów w zakresie funduszy własnych i zobowiązań kwalifikowalnych (MREL) zgodnie z wymogami i procedurami określonymi w art. 45-45i dyrektywy 2014/59/UE. Aby wspierać Europejski Urząd Nadzoru Bankowego (EUNB) w działaniach na rzecz zwiększenia konwergencji w całej Unii w zakresie ustalania MREL, organy ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji są zobowiązane na podstawie art. 45j wspomnianej dyrektywy informować EUNB, w porozumieniu z właściwymi organami, o ustalonym przez nie MREL.

(2) W rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2018/308 2  określono formaty i szablony na potrzeby przekazywania do EUNB przez organy ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji informacji dotyczących podjętych przez nie decyzji w sprawie ustalenia MREL. Od czasu przyjęcia tego rozporządzenia wykonawczego wymogi dotyczące zdolności do pokrycia strat i dokapitalizowania oraz, w szczególności, cechy i metody ustalania MREL dla instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych ustanowione w dyrektywie 2014/59/UE zostały zmienione i doprecyzowane dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/879 3 .

(3) Aby ułatwić monitorowanie przez EUNB decyzji w sprawie MREL oraz zapewnić miarodajną ocenę konwergencji w całej Unii w zakresie ustalania MREL, formaty i szablony - określone na potrzeby identyfikowania i przekazywania do EUNB informacji dotyczących MREL przez organy ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji - należy dostosować w taki sposób, aby odzwierciedlały zmiany w dyrektywie 2014/59/UE, w szczególności zmiany dotyczące poziomów podporządkowania MREL oraz MREL stosowanego w odniesieniu do podmiotów, które same nie są podmiotami restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji.

(4) W odniesieniu do grup, które podlegają MREL na zasadzie skonsolidowanej, konieczne jest doprecyzowanie, który organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji powinien przekazać do EUNB informacje na temat MREL. W związku z tym organy ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji odpowiedzialne za jednostki zależne wchodzące w skład grup powinny, w porozumieniu z właściwymi organami, informować EUNB o MREL, który został ustalony dla każdej instytucji objętej ich jurysdykcją. Informacje te powinny obejmować MREL ustalony na podstawie wspólnej decyzji podjętej przez organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji właściwy dla podmiotu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, grupowy organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji (jeżeli jest to inny organ) oraz organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji właściwy dla jednostki zależnej na zasadzie indywidualnej. W przypadku braku wspólnej decyzji informacje te powinny również obejmować decyzje w sprawie ustalenia MREL podjęte przez organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji właściwy dla jednostki zależnej zgodnie z, w stosownych przypadkach, decyzją, którą może podjąć EUNB zgodnie z art. 19 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 4 .

(5) W celu wspierania konwergencji praktyk dotyczących decyzji w sprawie MREL oraz wzmocnienia roli EUNB w zakresie monitorowania należy ujednolicić okresy sprawozdawcze i daty przekazywania przez organy ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji informacji do EUNB w ramach pełnej i uproszczonej sprawozdawczości.

(6) Aby poprawić jakość danych i zapewnić porównywalność, pozycje danych określone we wzorach wykorzystywanych na potrzeby sprawozdawczości powinny być zgodne z jednolitym modelem punktów danych, zgodnie z praktyką stosowaną w sprawozdawczości nadzorczej. Jednolity model punktów danych powinien stanowić uporządkowane przedstawienie pozycji danych oraz identyfikować wszystkie koncepcje biznesowe mające znaczenie w odniesieniu do jednolitej sprawozdawczości w zakresie decyzji w sprawie MREL, a także powinien zawierać wszystkie odpowiednie specyfikacje konieczne do dalszego rozwoju jednolitych rozwiązań informatycznych na potrzeby sprawozdawczości. Z tych samych względów należy określić format wymiany danych w systemie sprawozdawczości EUNB (EUCLID).

(7) Aby zapewnić jakość, spójność i dokładność zgłaszanych pozycji danych, pozycje danych powinny podlegać wspólnym zasadom walidacji.

(8) Z uwagi na zakres niezbędnych zmian w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2018/308, należy - ze względów jasności, przejrzystości oraz pewności prawa - uchylić to rozporządzenie wykonawcze i zastąpić je nowym rozporządzeniem wykonawczym.

(9) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt wykonawczych standardów technicznych przedłożony Komisji przez EUNB.

(10) EUNB przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu wykonawczych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych związanych z nimi kosztów i korzyści oraz zwrócił się o opinię do Bankowej Grupy Interesariuszy ustanowionej zgodnie z art. 37 rozporządzenia (UE) nr 1093/2010,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Informacje podlegające przekazaniu do EUNB

Organy ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, w porozumieniu z właściwymi organami, przekazują EUNB informacje określone we wzorach zamieszczonych w załącznikach I i II do niniejszego rozporządzenia i dotyczące ustalenia MREL zgodnie z art. 45-45h i art. 45 m dyrektywy 2014/59/UE.

Artykuł  2

Uproszczony wymóg sprawozdawczy dla instytucji objętych zwolnieniami oraz instytucji, w przypadku których kwota dokapitalizowania wynosi zero

1. 
W odniesieniu do instytucji, w przypadku których na podstawie art. 45f ust. 3, art. 45f ust. 4 lub art. 45 g dyrektywy 2014/59/UE odstąpiono od stosowania MREL, organy ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji przekazują EUNB wyłącznie informacje określone w kolumnach 0010-0100 i w kolumnie 0270 załącznika I do niniejszego rozporządzenia.
2. 
W odniesieniu do instytucji, w przypadku których kwota dokapitalizowania ustalona zgodnie z art. 45c ust. 2 dyrektywy 2014/59/UE wynosi zero i nie dokonuje się żadnych korekt kwoty pokrycia strat zgodnie z przepisami tego ustępu, organy ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji przekazują EUNB wyłącznie informacje określone w kolumnach 0010-0080 i w kolumnie 0270 załącznika I do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł  3

Organ dokonujący przekazania informacji w odniesieniu do grup oraz informacje podlegające przekazaniu w odniesieniu do grup

W odniesieniu do grup podlegających MREL na zasadzie skonsolidowanej zgodnie z art. 45e, art. 45f ust. 1 akapit trzeci i art. 45f ust. 4 lit. b) dyrektywy 2014/59/UE informacje, o których mowa w art. 1 i 2, są przekazywane przez następujące organy i w następujący sposób:

a) grupowy organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, w porozumieniu z organem nadzoru na poziomie grupy, informuje EUNB o MREL unijnej jednostki dominującej ustalonym na zasadzie skonsolidowanej;

b) organy ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji podejmujące decyzje w sprawie ustalenia MREL, w porozumieniu z właściwym organem, informują EUNB o MREL mającym zastosowanie do jednostek zależnych grupy objętych ich jurysdykcją, stosownie do przypadku, na poziomie skonsolidowanej grupy restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz na zasadzie indywidualnej.

Artykuł  4

Okresy sprawozdawcze i daty przekazania informacji

Organy ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji przekazują do dnia 31 maja każdego roku informacje, o których mowa w art. 1 i 2, dotyczące MREL mającego zastosowanie od dnia 1 maja danego roku.

Artykuł  5

Formaty wymiany danych oraz informacje towarzyszące przekazywanym informacjom

1. 
Organy ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji przekazują informacje, o których mowa w art. 1 i 2, w formacie wymiany danych oraz zgodnie ze specyfikacjami technicznymi i sposobami prezentacji danych obowiązującymi w systemie sprawozdawczości EUNB (EUCLID).
2. 
Przekazując informacje, o których mowa w art. 1 i 2, organy ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji przestrzegają definicji punktów danych obowiązujących w ramach modelu punktów danych oraz zasad walidacji określonych w załączniku III, jak również następujących specyfikacji:

a) w przekazywanych danych nie uwzględnia się danych, które nie są wymagane lub nie mają zastosowania;

b) wartości numeryczne przedstawia się w następujący sposób:

(i) punkty danych obejmujące rodzaj danych "kwota pieniężna" przedstawia się z zastosowaniem minimalnej dokładności odpowiadającej tysiącowi jednostek;

(ii) punkty danych obejmujące rodzaj danych "procent" wyraża się zgodnie z jednostką, z zastosowaniem minimalnej dokładności odpowiadającej czwartemu miejscu po przecinku;

(iii) punkty danych obejmujące rodzaj danych "liczba całkowita" przedstawia się bez miejsc po przecinku oraz z dokładnością odpowiadającą jednostkom;

c) instytucje, zakłady ubezpieczeń i podmioty prawne identyfikuje się na podstawie ich identyfikatora podmiotu prawnego (LEI), jeżeli jest dostępny.

Artykuł  6

Uchylenie

Rozporządzenie wykonawcze (UE) 2018/308 traci moc.

Artykuł  7

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 15 kwietnia 2021 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca

ZAŁĄCZNIK  I

M 20.00 - Zgłoszenia dotyczące decyzji w sprawie MREL
INSTYTUCJA
KOD PODMIOTU RODZAJ KODU KOD PODMIOTU RESTRUKTURYZACJI IUPORZĄDKOWANEJ LIKWIDACJI RODZAJ KODU ZAKRES KONSOLIDACJI RODZAJ INSTYTUCJI WEWNĘTRZNY LUB ZEWNĘTRZNY MREL SPRAWOZDAWCZOŚĆ UPROSZCZONA ZWOLNIENIE POWÓD

ZWOLNIENIA

STRATEGIA ORAZ INSTRUMENTY RESTRUKTURYZACJI I UPORZĄDKOWANEJ LIKWIDACJI
STRATEGIA RESTRUKTURYZACJI IUPORZĄDKOWANEJ LIKWIDACJI GŁÓWNY INSTRUMENT RESTRUKTURYZACJI IUPORZĄDKOWANEJ LIKWIDACJI (PREFEROWANA STRATEGIA) DRUGI INSTRUMENT RESTRUKTURYZACJI IUPORZĄDKOWANEJ LIKWIDACJI (PREFEROWANA STRATEGIA) GŁÓWNY INSTRUMENT RESTRUKTURYZACJI IUPORZĄDKOWANEJ LIKWIDACJI (WARIANT STRATEGII) DRUGI INSTRUMENT RESTRUKTURYZACJI I UPORZĄDKOWANEJ LIKWIDACJI (WARIANT STRATEGII)
0010 0020 0030 0040 0050 0060 0070 0080 0090 0100 0110 0120 0130 0140 0150
INSTYTUCJA DANE BILANSOWE WYKORZYSTANE DO KALIBRACJI MREL
WYMÓG W ZAKRESIE DODATKOWYCH FUNDUSZY WŁASNYCH ORAZ WYMÓG POŁĄCZONEGO BUFORA DATA ODNIESIENIA PRZED RESTRUKTURYZACJĄ I UPORZĄDKOWANĄ LIKWIDACJĄ PO RESTRUKTURYZACJI I UPORZĄDKOWANEJ LIKWIDACJI
DATA ODNIESIENIA WYMÓG W ZAKRESIE DODATKOWYCH FUNDUSZY WŁASNYCH JAKO % TREA WYMÓG POŁĄCZONEGO BUFORA W TYM: BUFOR

ANTYCYKLICZNY

TREA TLOF TEM TREA TLOF TEM
0160 0170 0180 0190 0200 0210 0220 0230 0240 0250 0260
DECYZJA W SPRAWIE MREL
DATA WYDANIA

DECYZJI

DATA

ZAPEWNIENIA ZGODNOŚCI

WYMÓG JAKO % TREA W TYM: MOŻE ZOSTAĆ

SPEŁNIONY PRZY WYKORZYSTANIU GWARANCJI

WYMÓG JAKO % TEM W TYM: MOŻE ZOSTAĆ

SPEŁNIONY PRZY WYKORZYSTANIU GWARANCJI

PODPORZĄDKOWANIE OGÓŁEM JAKO % TREA PODPORZĄDKOWANIE OGÓŁEM JAKO % TEM UDZIAŁ DŁUGU UPRZYWILEJOWANEGO OBJĘTEGO ZEZWOLENIEM UDZIAŁ DE MINIMIS
WYMÓG OBOWIĄZKOWEGO PODPORZĄDKOWANIA WYMÓG UZNANIOWEGO PODPORZĄDKOWANIA WYMÓG UZNANIOWEGO PODPORZĄDKOWANIA WYMÓG UZNANIOWEGO PODPORZĄDKOWANIA
0270 0280 0290 0300 0310 0320 0330 0340 0350 0360 0370 0380
KOREKTY OKRES PRZEJŚCIOWY
KOREKTY Z TYTUŁU KALIBRACJI KWOTY NA POKRYCIE STRAT KOREKTY Z TYTUŁU KALIBRACJI KWOTY DOKAPITALIZOWANIA JAKO % TREA KOREKTY Z TYTUŁU

KALIBRACJI KWOTY DOKAPITALIZOWANIA JAKO % TEM

CEL POŚREDNI
KOREKTY WYMOGU W ZAKRESIE DODATKOWYCH FUNDUSZY WŁASNYCH KOREKTY BUFORA ZAUFANIA

RYNKU

KOREKTY WYNIKAJĄCE ZE ZMIANY W BILANSIE PO RESTRUKTURYZACJI I UPORZĄDKOWANEJ LIKWIDACJI KOREKTY WYNIKAJĄCE ZE ZMIANY W BILANSIE PO RESTRUKTURYZACJI I UPORZĄDKOWANEJ LIKWIDACJI JAKO % TREA JAKO % TEM
JAKO % TREA JAKO % TEM W GÓRĘ W DÓŁ W GÓRĘ W DÓŁ W GÓRĘ W DÓŁ W GÓRĘ W DÓŁ POZIOM

MREL

PODPORZĄDKOWANIE DATA

ZASTOSOWANIA

POZIOM

MREL

PODPORZĄDKOWANIE DATA ZASTOSOWANIA
0390 0400 0410 0420 0430 0440 0450 0460 0470 0480 0490 0500 0510 0520 0530 0540

ZAŁĄCZNIK  II

INSTRUKCJE DOTYCZĄCE WYPEŁNIANIA ZGŁOSZEŃ DOTYCZĄCYCH DECYZJI W SPRAWIE MREL

CZĘŚĆ  I

INSTRUKCJE OGÓLNE

1.
Niniejszy załącznik zawiera instrukcje dotyczące sprawozdawczości, zgodnie z art. 45j dyrektywy 2014/59/UE, na temat minimalnego wymogu w zakresie funduszy własnych i zobowiązań kwalifikowalnych (MREL) ustalanego przez organy ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji.
2.
Każdy organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, w porozumieniu z właściwymi organami, informuje EUNB o MREL ustalonym dla każdej instytucji objętej jego jurysdykcją. W przypadku grup restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji grupowy organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji przekazuje odpowiednie informacje dotyczące unijnej jednostki dominującej na zasadzie skonsolidowanej. Każdy organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji przekazuje informacje dotyczące MREL ustalonego dla grup restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz jednostek zależnych.
3.
W przypadku grup mających siedzibę lub jednostki zależne w obrębie unii bankowej Jednolita Rada ds. Restrukturyzacji i Uporządkowanej Likwidacji będzie dokonywać zgłoszeń dotyczących decyzji podjętych w odniesieniu do wszystkich podmiotów objętych jej jurysdykcją jak określono w art. 7 ust. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 806/2014 5 .
4.
W przypadku gdy dane bazowe są wyrażone w walucie innej niż euro organy stosują referencyjne kursy wymiany euro ustalone przez Europejski Bank Centralny (https://www.ecb.europa.eu/stats/policy_and_exchange_rates/euro_reference_exchange_rates/html/index.en.html) z dnia, w którym podjęta została decyzja w sprawie MREL, i wszystkie kwoty zgłaszają w euro.
5.
W przypadku gdy instytucja jest objęta zwolnieniem ze stosowania MREL, należy to zaznaczyć w kolumnie 0090, a organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji może zdecydować się na sprawozdawczość uproszczoną i zgłoszenie wyłącznie informacji w kolumnach 0010-0100. W przypadku instytucji, dla której kwota dokapitalizo- wania wynosi zero i nie dokonuje się żadnych korekt kwoty pokrycia strat, organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji może zdecydować się na sprawozdawczość uproszczoną i zgłoszenie wyłącznie informacji w kolumnach 0010-0080.
1.
Podmioty objęte zakresem zgłoszenia
6.
Instytucje (w tym firmy inwestycyjne, zgodnie z definicją w art. 2 ust. 1 pkt 23 dyrektywy 2014/59/UE) oraz podmioty, o których mowa w art. 1 ust. 1 lit. b), c) i d) dyrektywy 2014/59/UE i które są objęte zakresem art. 45 ust. 1 tej dyrektywy, z wyjątkiem instytucji zajmujących się udzielaniem kredytów hipotecznych finansowanych z obligacji zabezpieczonych, które to instytucje są wyłączone ze stosowania MREL zgodnie z art. 45a dyrektywy 2014/59/UE.
2.
Zakres konsolidacji
7.
Dane bazowe zgłasza się zasadzie indywidualnej dla każdego podmiotu w każdym państwie członkowskim lub na jednym z następujących poziomów:
a)
dla unijnej jednostki dominującej na zasadzie skonsolidowanej, w przypadku gdy zakres konsolidacji dla unijnej jednostki dominującej jest taki sam jak zakres konsolidacji grupy restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji;
b)
w przypadkach innych niż w lit. a) - dla każdego podmiotu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji na poziomie skonsolidowanej grupy restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji zgodnie z art. 45e dyrektywy 2014/59/UE;
c)
w stosownych przypadkach - dla jednostki dominującej na zasadzie skonsolidowanej zgodnie z art. 45f ust. 4 lit. b) dyrektywy 2014/59/UE lub zgodnie z art. 45f ust. 1 akapit trzeci tej dyrektywy.
3.
Termin przekazania informacji
8.
Organy ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji przekazują informacje dotyczące MREL mającego zastosowanie w dniu 1 maja każdego roku do dnia 31 maja tegoż roku.

CZĘŚĆ  II

INSTRUKCJE DOTYCZĄCE POSZCZEGÓLNYCH ELEMENTÓW WZORU

4.
M 20.00 - Zgłoszenia dotyczące decyzji w sprawie MREL
4.1.
Instrukcje dotyczące poszczególnych kolumn
Kolumna Odniesienia prawne i instrukcje
0010 KOD PODMIOTU

Kod podmiotu, w odniesieniu do którego podjęto decyzję w sprawie MREL. W przypadku instytucji kod jest 20-cyfrowym alfanumerycznym kodem identyfikatora podmiotu prawnego (LEI). W przypadku innych podmiotów kod jest 20-cyfrowym alfanumerycznym kodem LEI lub - jeżeli kod ten jest niedostępny - kodem zgodnym z jednolitą kodyfikacją mającą zastosowanie w Unii lub - jeżeli taki kod nie jest dostępny - kodem krajowym.

Kod musi być spójny z kodem zgłoszonym dla tej samej instytucji zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2018/1624 6 . Kod musi zawsze posiadać wartość. Kod ten jest niepowtarzalnym identyfikatorem każdej kolumny dla danego podmiotu.

0020 RODZAJ KODU

Organ dokonujący zgłoszenia określa rodzaj kodu zgłoszonego w kolumnie 0010 jako "kod LEI" lub "kod inny niż LEI". Należy zawsze określić rodzaj kodu.

0030 KOD PODMIOTU RESTRUKTURYZACJI I UPORZĄDKOWANEJ LIKWIDACJI

Kod podmiotu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, którego częścią jest dany podmiot. Kod ten musi być taki sam jak w kolumnie 0010, jeżeli zgłaszana decyzja jest decyzją dotyczącą grupy. W przypadku instytucji kod jest 20-cyfrowym alfanumerycznym kodem LEI. W przypadku innych podmiotów kod jest 20-cyfrowym alfanumerycznym kodem LEI lub - jeżeli kod ten jest niedostępny - kodem zgodnym z jednolitą kodyfikacją mającą zastosowanie w Unii lub - jeżeli taki kod nie jest dostępny - kodem krajowym.

Kod ten musi być spójny z kodem zgłoszonym dla tej samej instytucji zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2018/1624.

0040 RODZAJ KODU

Organ dokonujący zgłoszenia określa rodzaj kodu zgłoszonego w kolumnie 0030 jako "kod LEI" lub "kod inny niż LEI". Należy zawsze określić rodzaj kodu.

0050 ZAKRES KONSOLIDACJI

Organy dokonujące zgłoszenia podają informacje dotyczące MREL z zastosowaniem jednego z następujących zakresów konsolidacji:

a) konsolidacja na poziomie grupy restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji;

b) konsolidacja na poziomie jednostki dominującej zgodnie z art. 45f ust. 4 lit. b) lub art. 45f ust. 1 akapit trzeci dyrektywy 2014/59/UE;

c) na poziomie indywidualnym.

0060 RODZAJ INSTYTUCJI

Organy dokonujące zgłoszenia podają jedną z następujących informacji:

a) globalna instytucja o znaczeniu systemowym zgodnie z definicją w art. 4 ust. 1 pkt 133 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 7 ;

b) podmiot restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, o którym mowa w art. 45c ust. 5 dyrektywy 2014/59/UE, będący częścią grupy restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, której łączne aktywa przekraczają 100 mld EUR na poziomie grupy restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji;

c) podmiot restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, o którym mowa w art. 45c ust. 6 dyrektywy 2014/59/UE, będący częścią grupy restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, której łączne aktywa są niższe niż 100 mld EUR, i który według oceny organu ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji może z dużym prawdopodobieństwem stwarzać ryzyko systemowe w przypadku swojej upadłości;

d) inna instytucja kredytowa;

e) firma inwestycyjna;

f) każdy inny podmiot, o którym mowa w art. 1 ust. 1 lit. b), c) lub d) dyrektywy 2014/59/UE.

0070 WEWNĘTRZNY LUB ZEWNĘTRZNY MREL

Organy dokonujące zgłoszenia podają jedną z następujących informacji:

a) wewnętrzny: MREL stosowany w odniesieniu do podmiotów, które same nie są podmiotami restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji zgodnie z art. 45f dyrektywy 2014/59/UE, lub podmiotów restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, o których mowa w art. 45f ust. 1 akapit czwarty tej dyrektywy i które nie są objęte zakresem art. 45e ust. 3 tej dyrektywy;

b) zewnętrzny: MREL stosowany w odniesieniu do podmiotów, które są podmiotami restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji zgodnie z art. 45e dyrektywy 2014/59/UE.

0080 SPRAWOZDAWCZOŚĆ UPROSZCZONA

Organy dokonujące zgłoszenia wskazują, czy w odniesieniu do instytucji, dla których kwota dokapitalizowania wynosi zero i nie dokonuje się żadnych korekt kwoty pokrycia strat, zastosowanie ma sprawozdawczość uproszczona:

- Tak

- Nie

0090 ZWOLNIENIE

Organy dokonujące zgłoszenia wskazują, czy udzielono zwolnienia na podstawie następujących przepisów dyrektywy 2014/59/UE, lub też nie udzielono zwolnienia:

a) art. 45f ust. 3;

b) art. 45f ust. 4;

c) art. 45 g;

d) brak zwolnienia.

0100 POWÓD ZWOLNIENIA

W przypadku gdy w kolumnie 0090 zgłoszono inny wariant niż "brak zwolnienia", organy dokonujące zgłoszenia opisują powód zastosowania zwolnienia.

0110-0150 STRATEGIA ORAZ INSTRUMENTY RESTRUKTURYZACJI I UPORZĄDKOWANEJ LIKWIDACJI
0110 STRATEGIA RESTRUKTURYZACJI I UPORZĄDKOWANEJ LIKWIDACJI

Organy dokonujące zgłoszenia podają jedną z następujących informacji:

a) pojedynczy punkt kontaktowy;

b) wielokrotny punkt kontaktowy;

c) likwidacja.

0120 GŁÓWNY INSTRUMENT RESTRUKTURYZACJI I UPORZĄDKOWANEJ LIKWIDACJI (PREFEROWANA STRATEGIA)

Organy dokonujące zgłoszenia podają jedną z następujących informacji:

a) umorzenie lub konwersja długu przy kontynuacji działalności;

b) instytucja pomostowa;

c) wydzielenie aktywów;

d) zbycie działalności;

e) nie dotyczy.

Jeżeli w kolumnie 0110 zgłoszono "likwidacja", w kolumnie 0120 należy zgłosić "nie dotyczy".

00130 DRUGI INSTRUMENT RESTRUKTURYZACJI I UPORZĄDKOWANEJ LIKWIDACJI (PREFEROWANA STRATEGIA)

Organy dokonujące zgłoszenia podają jedną z następujących informacji:

a) umorzenie lub konwersja długu przy kontynuacji działalności;

b) instytucja pomostowa;

c) wydzielenie aktywów;

d) zbycie działalności;

e) nie dotyczy.

Jeżeli w kolumnie 0110 zgłoszono "likwidacja" lub jeżeli nie określono żadnej alternatywnej strategii, w niniejszej kolumnie należy zgłosić "nie dotyczy".

0140 GŁÓWNY INSTRUMENT RESTRUKTURYZACJI I UPORZĄDKOWANEJ LIKWIDACJI (WARIANT STRATEGII)

Organy dokonujące zgłoszenia podają jedną z następujących informacji (stosownie do przypadku):

a) umorzenie lub konwersja długu przy kontynuacji działalności;

b) instytucja pomostowa;

c) wydzielenie aktywów;

d) zbycie działalności;

e) nie dotyczy.

Jeżeli w kolumnie 0110 zgłoszono "likwidacja", w niniejszej kolumnie należy zgłosić "nie dotyczy".

0150 DRUGI INSTRUMENT RESTRUKTURYZACJI I UPORZĄDKOWANEJ LIKWIDACJI (WARIANT STRATEGII)

Organy dokonujące zgłoszenia podają jedną z następujących informacji:

a) umorzenie lub konwersja długu przy kontynuacji działalności;

b) instytucja pomostowa;

c) wydzielenie aktywów;

d) zbycie działalności;

e) nie dotyczy.

Jeżeli w kolumnie 0110 zgłoszono "likwidacja" lub jeżeli nie określono żadnej alternatywnej strategii, w niniejszej kolumnie należy zgłosić "nie dotyczy".

0160-0190 WYMÓG W ZAKRESIE DODATKOWYCH FUNDUSZY WŁASNYCH ORAZ WYMÓG POŁĄCZONEGO BUFORA

Informacje na temat wymogu w zakresie dodatkowych funduszy własnych zgodnie z art. 104a dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE 8  stosowanego w celu kalibracji MREL muszą opierać się na najnowszych dostępnych wymogach w zakresie funduszy własnych przekazanych przez właściwy organ w momencie kalibracji MREL.

0160 DATA ODNIESIENIA

Data, w której właściwy organ przekazał instytucji informacje na temat wymogów w zakresie dodatkowych funduszy własnych i wymogu połączonego bufora.

0170 WYMÓG W ZAKRESIE DODATKOWYCH FUNDUSZY WŁASNYCH JAKO % ŁĄCZNEJ KWOTY
EKSPOZYCJI NA RYZYKO (TREA)

Wymóg w zakresie dodatkowych funduszy własnych zgodnie z art. 104a dyrektywy 2013/36/UE stosowany w celu kalibracji MREL lub oszacowany zgodnie z regulacyjnymi standardami technicznymi przyjętymi na podstawie art. 45c ust. 4 dyrektywy 2014/59/UE.

0180 WYMÓG POŁĄCZONEGO BUFORA

Wymóg połączonego bufora, o którym mowa w art. 128 akapit pierwszy pkt 6 dyrektywy 2013/36/UE. Zgłoszona kwota odpowiada kwocie funduszy własnych niezbędnych do spełnienia odpowiednich wymogów w zakresie buforów kapitałowych lub oszacowanych zgodnie z regulacyjnymi standardami technicznymi przyjętymi na podstawie art. 45c ust. 4 dyrektywy 2014/59/UE.

0190 W TYM: BUFOR ANTYCYKLICZNY

Art. 128 pkt 2, art. 130 i art. 135-140 dyrektywy 2013/36/UE. Zgłoszona kwota odpowiada kwocie funduszy własnych niezbędnych do spełnienia odpowiednich wymogów w zakresie buforów kapitałowych stosowanych w celu kalibracji MREL.

0200-0260 DANE BILANSOWE WYKORZYSTANE DO KALIBRACJI MREL
0200 DATA ODNIESIENIA

Data odniesienia dla danych zgłoszonych w kolumnach 0210-0260.

0210-0230 PRZED RESTRUKTURYZACJĄ I UPORZĄDKOWANĄ LIKWIDACJĄ
Dane bilansowe wykorzystane do kalibracji MREL przed restrukturyzacją i uporządkowaną likwidacją.
0240-0260 PO RESTRUKTURYZACJI I UPORZĄDKOWANEJ LIKWIDACJI
Dane bilansowe wykorzystane do kalibracji MREL po restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji.
0210,0240 TREA

Łączna kwota ekspozycji na ryzyko zgodnie z art. 45 ust. 2 lit. a) dyrektywy 2014/59/UE i art. 92 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 575/2013.

0220,0250 ZOBOWIĄZANIA I FUNDUSZE WŁASNE OGÓŁEM (TLOF)
Suma wszystkich zobowiązań i funduszy własnych podmiotu, którego dotyczy zgłoszenie. W przypadku instrumentów pochodnych należy zastosować wartość, która stanowi sumę pozycji zobowiązań netto przy uwzględnieniu ostrożnościowych zasad kompensowania.

Pozycja ta odpowiada informacjom zgłoszonym w wierszu 0600 we wzorze Z 02.00 w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/1624.

0230,0260 MIARA EKSPOZYCJI CAŁKOWITEJ (TEM)

Miara ekspozycji całkowitej zgodnie z art. 45 ust. 2 lit. b) dyrektywy 2014/59/UE oraz art. 429 ust. 4 i art. 429a rozporządzenia (UE) nr 575/2013.

0270-0380 DECYZJA W SPRAWIE MREL
0270 DATA WYDANIA DECYZJI

Data podjęcia przez organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji decyzji w sprawie MREL lub data przyjęcia przez ten organ decyzji w sprawie zwolnienia z tego wymogu.

0280 DATA ZAPEWNIENIA ZGODNOŚCI

Data, począwszy od której instytucja musi zapewnić zgodność z decyzją w sprawie MREL lub decyzją w sprawie zwolnienia z tego wymogu.

0290 WYMÓG JAKO % TREA

Organy dokonujące zgłoszenia podają MREL wyrażony jako odsetek TREA obliczonej zgodnie z art. 92 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 575/201з.

0300 W TYM: MOŻE ZOSTAĆ SPEŁNIONY PRZY WYKORZYSTANIU GWARANCJI
Część wymogu zgłoszonego w kolumnie 0290, która za zgodą właściwego organu ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji może zostać spełniona przy wykorzystaniu gwarancji udzielonej przez podmiot restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji zgodnie z art. 45f ust. 5 dyrektywy 2014/59/UE, wyrażona jako odsetek TREA obliczonej zgodnie z art. 92 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 575/2013.
0310 WYMÓG JAKO % TEM

MREL podmiotu wyrażony jako odsetek TEM obliczonej zgodnie z art. 429 ust. 4 i art. 429a rozporządzenia (UE) nr 575/2013.

0320 W TYM: MOŻE ZOSTAĆ SPEŁNIONY PRZY WYKORZYSTANIU GWARANCJI
Część wymogu zgłoszonego w kolumnie 0310, która za zgodą właściwego organu ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji może zostać spełniona przy wykorzystaniu gwarancji udzielonej przez podmiot restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji zgodnie z art. 45f ust. 5 dyrektywy 2014/59/UE, wyrażona jako odsetek TEM obliczonej zgodnie z art. 429 ust. 4 i art. 429a rozporządzenia (UE) nr 575/2013.
0330-0340 PODPORZĄDKOWANIE OGÓŁEM JAKO % TREA

Organy dokonujące zgłoszenia podają poziomy wymogu podporządkowania wyrażone jako odsetek TREA (100 % w przypadku wewnętrznego MREL).

0350-0360 PODPORZĄDKOWANIE OGÓŁEM JAKO % TEM

Organy dokonujące zgłoszenia podają poziomy wymogu podporządkowania wyrażone jako odsetek TEM (100 % w przypadku wewnętrznego MREL).

0330,0350 WYMÓG OBOWIĄZKOWEGO PODPORZĄDKOWANIA
Organy dokonujące zgłoszenia podają poziomy wymogu podporządkowania zgodnie z art. 45c ust. 5 i 6 oraz art. 45d ust. 2 lit. a) dyrektywy 2014/59/UE, w tym wszelkie skutki wynikające ze stosowania art. 45b ust. 4 dyrektywy 2014/59/uE.
0340, 0360 WYMÓG UZNANIOWEGO PODPORZĄDKOWANIA

Organy dokonujące zgłoszenia podają poziomy wymogu podporządkowania zgodnie z art. 45b ust. 5 lub 7 dyrektywy 2014/59/UE.

0370 UDZIAŁ DŁUGU UPRZYWILEJOWANEGO OBJĘTEGO ZEZWOLENIEM
W przypadku globalnych instytucji o znaczeniu systemowym organy dokonujące zgłoszenia podają udział zobowiązań, co do których zezwolono, by kwalifikowały się jako instrumenty zobowiązań kwalifikowalnych, maksymalnie do łącznej kwoty nieprzekraczającej 3,5 % TREA obliczonej zgodnie z art. 92 ust. 3 i 4 rozporządzenia (UE) nr 575/2013.
0380 UDZIAŁ DE MINIMIS

W przypadku globalnych instytucji o znaczeniu systemowym organy dokonujące zgłoszenia podają udział wyłączonych zobowiązań, o których mowa w art. 72a ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 575/2013, co do których zezwolono, by w przypadku niewypłacalności miały stopień uprzywilejowania równy stopniowi uprzywilejowania zobowiązań kwalifikowalnych instytucji lub niższy od niego zgodnie z art. 72b ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 575/2013.

0390-0480 KOREKTY
0390-0400 KOREKTY Z TYTUŁU KALIBRACJI KWOTY NA POKRYCIE STRAT JAKO % TREA I TEM
Korekty kwoty na pokrycie strat zgodnie z art. 45c ust. 2 akapit drugi dyrektywy 2014/59/UE, wyrażone jako odsetek TREA i TEM.
0410-0460 KOREKTY Z TYTUŁU KALIBRACJI KWOTY DOKAPITALIZOWANIA JAKO % TREA
Korekty kwoty dokapitalizowania zgodnie z art. 45c ust. 3 akapit pierwszy lit. a) ppkt (ii) lub art. 45c ust. 7 akapit pierwszy lit. a) ppkt (ii) dyrektywy 2014/59/UE, wyrażone jako odsetek TREA.
0410-0420 KOREKTY WYMOGU W ZAKRESIE DODATKOWYCH FUNDUSZY WŁASNYCH
Należy podać wszelkie korekty wymogu w zakresie dodatkowych funduszy własnych, o którym mowa w art. 104a dyrektywy 2013/36/UE, dokonane zgodnie z art. 45c ust. 3 akapit piąty lit. b) lub art. 45c ust. 7 akapit piąty lit. b) dyrektywy 2014/59/UE.
0430-0440 KOREKTY BUFORA ZAUFANIA RYNKU

Korekty zgodnie z art. 45c ust. 3 akapit szósty lub art. 45c ust. 7 akapit szósty dyrektywy 2014/59/UE.

0450-0460 KOREKTY WYNIKAJĄCE ZE ZMIANY W BILANSIE PO RESTRUKTURYZACJI
I UPORZĄDKOWANEJ LIKWIDACJI

Korekty zgodnie z art. 45c ust. 3 akapit piąty lit. a) lub art. 45c ust. 7 akapit piąty lit. a) dyrektywy 2014/59/UE.

0470-0480 KOREKTY Z TYTUŁU KALIBRACJI KWOTY DOKAPITALIZOWANIA JAKO % TEM
Korekty kwoty dokapitalizowania wynikające ze zmian w bilansie po przeprowadzeniu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji zgodnie z art. 45c ust. 3 akapit pierwszy lit. b) ppkt (ii) lub art. 45c ust. 7 akapit pierwszy lit. b) ppkt (ii) dyrektywy 2014/59/UE, wyrażone jako odsetek łącznej kwoty ekspozycji.
0410, 0430, 0450, 0470 W GÓRĘ
0420, 0440, 0460,0480 W DÓŁ
0490-0540 OKRES PRZEJŚCIOWY

Organy dokonujące zgłoszenia podają wszelkie cele pośrednie, które ewentualnie ustaliły na lata po dniu sprawozdawczym. Cele pośrednie należy wyrazić zarówno jako odsetek TREA, jak i jako odsetek TEM.

0490, 0520 POZIOM MREL

Organy dokonujące zgłoszenia podają łączny poziom MREL, jaki instytucja musi spełnić na dzień realizacji celu pośredniego.

0500,0530 PODPORZĄDKOWANIE

Organy dokonujące zgłoszenia podają łączny poziom podporządkowania, jaki instytucja musi spełnić na dzień przejściowy.

0510,0540 DATA ZASTOSOWANIA

Organy dokonujące zgłoszenia podają daty realizacji celów pośrednich na ścieżce prowadzącej do osiągnięcia zgodności z MREL.

ZAŁĄCZNIK  III

Jednolity model punktów danych i zasady walidacji

Część  pierwsza

Jednolity model punktów danych

Wszystkie pozycje danych określone w załączniku I i II są przekształcane w jednolity model punktów danych, który stanowi podstawę jednolitych systemów informatycznych organów ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji.

Jednolity model punktów danych spełnia następujące kryteria:

a)
stanowi uporządkowane przedstawienie wszystkich pozycji danych określonych w załączniku I i II;
b)
identyfikuje wszystkie koncepcje biznesowe określone w załącznikach I i II;
c)
zawiera słownik danych określający nazwy tabel, nazwy rzędnych, nazwy osi, nazwy domen, nazwy wymiarów i nazwy członków;
d)
zawiera metryki określające właściwość lub ilość punktów danych;
e)
zawiera definicje punktów danych wyrażone jako kombinacje charakterystycznych cech, które jednoznacznie identyfikują dany koncept finansowy;
f)
zawiera wszystkie odpowiednie specyfikacje techniczne konieczne do opracowania narzędzi informatycznych do celów jednolitej sprawozdawczości dotyczącej restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji.

Część  druga

Zasady walidacji

Pozycje danych określone w załączniku I i II podlegają zasadom walidacji zapewniającym jakość i spójność danych.

Zasady walidacji spełniają następujące kryteria:

a)
określają związki logiczne pomiędzy odpowiednimi punktami danych;
b)
zawierają filtry i warunki wstępne określające zbiór danych, do którego ma zastosowanie zasada walidacji;
c)
umożliwiają sprawdzenie spójności zgłaszanych danych;
d)
sprawdzają dokładność zgłaszanych danych;
e)
ustanawiają wartości domyślne, które są stosowane w przypadku niezgłoszenia odpowiedniej informacji.
1 Dz.U. L 173 z 12.6.2014, s. 190.
2 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2018/308 z dnia 1 marca 2018 r. ustanawiające wykonawcze standardy techniczne zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/59/UE w odniesieniu do formatów, szablonów i definicji na potrzeby identyfikowania i przekazywania informacji przez organy ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w celu informowania Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego o minimalnym wymogu w zakresie funduszy własnych i zobowiązań kwalifikowalnych (Dz.U. L 60 z 2.3.2018, s. 7).
3 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/879 z dnia 20 maja 2019 r. zmieniająca dyrektywę 2014/59/UE w odniesieniu do zdolności do pokrycia strat i dokapitalizowania instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych oraz dyrektywę 98/26/WE (Dz.U. L 150 z 7.6.2019, s. 296).
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego), zmiany decyzji nr 716/2009/WE oraz uchylenia decyzji Komisji 2009/78/WE (Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 12).
5 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 806/2014 z dnia 15 lipca 2014 r. ustanawiające jednolite zasady i jednolitą procedurę restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji instytucji kredytowych i niektórych firm inwestycyjnych w ramach jednolitego mechanizmu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz jednolitego funduszu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 1093/2010 (Dz.U. L 225 z 30.7.2014, s. 1).
6 RozporzRozporząądzeniedzeniewykonawcze Komisji (UE) 2018/1624 z dnia 23 października 2018 r. ustanawiające wykonawcze standardy techniczne w odniesieniu do procedur i standardowych formularzy i szablonów stosowanych do przekazywania informacji do celów sporządzenia planów restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w odniesieniu do instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych zgodnie z dyrektywdyrektywąąParlamentu Europejskiego i Rady 2014/59/UE oraz uchylające rozporzrozporząądzeniedzeniewykonawcze Komisji (UE) 2016/1066 (Dz. U. L 277 z 7.11.2018, s. 1).
7 RozporzRozporząądzeniedzenieParlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie wymogów ostrożnościo- wych dla instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych, zmieniające rozporządzenie (UE) nr 648/2012 (Dz.U. L 176 z 27.6.2013, s. 1).
8 DyrektywaDyrektywaParlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie warunków dopuszczenia instytucji kredytowych do działalności oraz nadzoru ostrożnościowego nad instytucjami kredytowymi i firmami inwestycyjnymi, zmieniająca dyrektywę 2002/87/WE i uchylająca dyrektywy 2006/48/WE oraz 2006/49/WE (Dz.U. L 176 z 27.6.2013, s. 338).

Zmiany w prawie

MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2021.131.123

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2021/622 ustanawiające do celów stosowania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/59/UE wykonawcze standardy techniczne w odniesieniu do jednolitych wzorów sprawozdań, instrukcji i metody na potrzeby przekazywania informacji o minimalnym wymogu w zakresie funduszy własnych i zobowiązań kwalifikowalnych
Data aktu: 15/04/2021
Data ogłoszenia: 16/04/2021
Data wejścia w życie: 06/05/2021