Rozporządzenie wykonawcze 2021/540 zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 809/2014 w odniesieniu do niektórych obowiązków w zakresie powiadamiania, kontroli na miejscu dotyczących wniosków o przyznanie pomocy związanej z produkcją zwierząt gospodarskich i wniosków o płatność w ramach środków wsparcia związanych z produkcją zwierzęcą oraz składania pojedynczego wniosku, wniosków o przyznanie pomocy lub wniosków o płatność

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2021/540
z dnia 26 marca 2021 r.
zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 809/2014 w odniesieniu do niektórych obowiązków w zakresie powiadamiania, kontroli na miejscu dotyczących wniosków o przyznanie pomocy związanej z produkcją zwierząt gospodarskich i wniosków o płatność w ramach środków wsparcia związanych z produkcją zwierzęcą oraz składania pojedynczego wniosku, wniosków o przyznanie pomocy lub wniosków o płatność

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 352/78, (WE) nr 165/94, (WE) nr 2799/98, (WE) nr 814/2000, (WE) nr 1290/2005 i (WE) nr 485/2008 1 , w szczególności jego art. 62 ust. 2 akapit pierwszy lit. a) i b) oraz art. 78 akapit pierwszy lit. b) i c),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 9 ust. 3 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 809/2014 2  państwa członkowskie przekazują Komisji do dnia 15 lipca każdego roku sprawozdanie dotyczące środków przyjętych w celu zarządzania i kontroli dobrowolnego wsparcia związanego z produkcją za poprzedni rok kalendarzowy. Doświadczenie pokazuje, że istniejący wymóg corocznego powiadamiania o wspomnianych środkach stał się przestarzały w obecnym zintegrowanym systemie zarządzania i kontroli. W celu uproszczenia wymóg ten należy skreślić.

(2) W przypadku przeprowadzania kontroli w formie monitorowania, zgodnie z art. 40a rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 809/2014, państwa członkowskie uzyskują informacje, które mogą wskazywać na potencjalne niezgodności również w odniesieniu do systemów pomocy i środków wsparcia podlegających klasycznym kontrolom na miejscu. Informacje te należy wykorzystać do przywrócenia zgodności i poprawy dokładności danych w systemie zarządzania i kontroli. Beneficjenci powinni mieć ponadto możliwość zmiany swojego pojedynczego wniosku, wniosku o przyznanie pomocy lub wniosku o płatność w celu skorygowania nieścisłości i uniknięcia kar. W celu uproszczenia i zwiększenia pewność powyższe powinno znaleźć odzwierciedlenie w art. 11 ust. 4 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 809/2014.

(3) Doświadczenie pokazuje, że państwom członkowskim należy zapewnić większą elastyczność w ustalaniu ostatecznych terminów składania pojedynczego wniosku, wniosków o przyznanie pomocy lub wniosków o płatność, o których mowa w art. 13 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 809/2014, aby lepiej uwzględnić szczególne okoliczności panujące w tych państwach, a w szczególności zmieniające się warunki klimatyczne i pogodowe. Podejście to powinno mieć również zastosowanie do terminów zgłaszania zmian, o których mowa w art. 15 ust. 2 tego rozporządzenia.

(4) Jeżeli państwo członkowskie stosuje system bezwnioskowy, beneficjentów należy poinformować, że przypadki niezgodności w odniesieniu do systemu identyfikacji i rejestracji bydła, owiec i kóz dotyczące wszystkich potencjalnie kwalifikujących się zwierząt należy uwzględnić przy obliczaniu wsparcia i stosowaniu kar administracyjnych. Przypadki niezgodności należy jednak oceniać w świetle szczegółowych przepisów określonych w art. 30 ust. 4 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 640/2014 3 oraz zgodnie z art. 31 tego rozporządzenia w odniesieniu do nakładania kar administracyjnych.

(5) Biorąc pod uwagę, że powtórne kontrole wymagane na podstawie art. 33a ust. 1 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 809/2014 mogą dotyczyć bardzo małych kwot, a jednocześnie powodować nieproporcjonalne obciążenie administracyjne, państwa członkowskie powinny mieć możliwość ograniczenia populacji rolników podlegających tym powtórnym kontrolom. W tym celu jako przejrzysty i niedyskryminacyjny punkt odniesienia należy stosować próg określony w art. 54 ust. 3 akapit pierwszy lit. a) rozporządzenia (UE) nr 1306/2013 dotyczący kwot, których odzyskiwania zaprzestano.

(6) Doświadczenie pokazuje, że stopniowe wprowadzanie kontroli w formie monitorowania prowadzonych na podstawie art. 40a rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 809/2014 może trwać dłużej niż dwa lata, w zależności od powierzchni danego obszaru lub złożoności procesu. Państwom członkowskim należy zatem dać więcej czasu na stopniowe wdrożenie tych kontroli na całym terytorium.

(7) Aby lepiej pomóc państwom członkowskim w przygotowywaniu decyzji w sprawie stosowania kontroli w formie monitorowania, potrzeba więcej czasu na przygotowanie odpowiednich powiadomień. Należy zatem przedłużyć termin składania tych powiadomień, zarówno w odniesieniu do kontroli warunków kwalifikowalności, jak i zasady wzajemnej zgodności.

(8) Aby kontrole na miejscu były skuteczne w odniesieniu do programów związanych ze zwierzętami, w przypadku gdy państwo członkowskie nie stosuje okresu przetrzymywania lub gdy okresu przetrzymywania nie można ustalić z wyprzedzeniem lub jeżeli okres przetrzymywania rozpoczyna się przed złożeniem wniosku o przyznanie pomocy lub wniosku o płatność, należy zapewnić przeprowadzanie tych kontroli w okresie, w którym zwierzęta mogą kwalifikować się do płatności lub wsparcia. Ponadto w art. 42 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 809/2014 należy wyjaśnić, że w stosownych przypadkach obowiązek ten ma również zastosowanie do kontroli na miejscu przeprowadzanych w wyniku zwiększenia wskaźnika kontroli, o którym mowa w art. 35 tego rozporządzenia.

(9) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 809/2014.

(10) Aby zapewnić jak największą skuteczność przepisów przewidzianych w niniejszym rozporządzeniu, powinno ono mieć zastosowanie do wniosków o przyznanie pomocy, wniosków o wsparcie i wniosków o płatność złożonych w odniesieniu do lat składania wniosków lub okresów premiowych rozpoczynających się od dnia 1 stycznia 2021 r.

(11) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Płatności Bezpośrednich i Komitetu ds. Rozwoju Obszarów Wiejskich,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu wykonawczym (UE) nr 809/2014 wprowadza się następujące zmiany:

1)
w art. 9 uchyla się ustęp 3;
2)
art. 11 ust. 4 akapit pierwszy zdania drugie i trzecie otrzymują brzmienie:

"Wyniki są przekazywane beneficjentom w odpowiednim terminie w celu wsparcia ich w spełnianiu kryteriów kwalifi- kowalności, zobowiązań i innych obowiązków. Państwa członkowskie mogą wykorzystywać tymczasowe wyniki na poziomie działki, o których mowa w art. 40a ust. 1 akapit pierwszy lit. d), jako informacje istotne dla kontroli wstępnych dotyczących systemów pomocy i środków wsparcia niepodlegających kontrolom w formie monitorowania. W przypadku gdy państwo członkowskie podejmie taką decyzję, art. 40a ust. 4 nie ma zastosowania do informacji przekazanych beneficjentom w ramach kontroli wstępnych.";

3)
w art. 13 ust. 1 akapit pierwszy skreśla się zdania drugie i trzecie;
4)
w art. 15 ust. 2 wprowadza się następujące zmiany:
a)
akapit pierwszy otrzymuje brzmienie:

"Zmiany dokonane zgodnie z ust. 1 są zgłaszane właściwym organom przed upływem ostatecznego terminu wyznaczonego przez państwo członkowskie.";

b)
w akapicie drugim skreśla się zdanie pierwsze;
5)
art. 21 ust. 4 akapit trzeci lit. b) otrzymuje brzmienie:

"b) beneficjent jest świadomy, że wszystkie potencjalnie kwalifikujące się zwierzęta, które okażą się być nieprawidłowo zidentyfikowane lub zarejestrowane w systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt, są uznawane za zwierzęta niezatwierdzone na podstawie art. 31 rozporządzenia delegowanego (UE) nr 640/2014, chyba że są one objęte przepisami szczegółowymi określonymi w art. 30 ust. 4 tego rozporządzenia.";

6)
w art. 33a ust. 1 dodaje się akapit w brzmieniu:

"Państwa członkowskie mogą podjąć decyzję o wyłączeniu z tych powtórnych kontroli na miejscu beneficjentów podlegających obniżonej karze administracyjnej odpowiadającej kwotom, w odniesieniu do których państwa członkowskie mogą zadecydować o zaprzestaniu odzyskiwania na podstawie art. 54 ust. 3 akapit pierwszy lit. a) rozporządzenia (UE) nr 1306/2013.";

7)
art. 40a ust. 3 akapit drugi otrzymuje brzmienie:

"Właściwy organ może zdecydować o stosowaniu kontroli w formie monitorowania w odniesieniu do beneficjentów programu pomocy lub środka wsparcia na wybranych obszarach na podstawie obiektywnych i niedyskryminujących kryteriów. Właściwy organ znacznie rozszerza te obszary w każdym kolejnym roku.";

8)
art. 40b otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 40b

Powiadomienia

Państwa członkowskie powiadamiają Komisję do dnia 1 lutego każdego roku kalendarzowego o swojej decyzji o prowadzeniu kontroli w formie monitorowania w danym roku kalendarzowym i wskazują wszystkie programy lub środki bądź rodzaje operacji oraz wszystkie obszary podlegające kontrolom w formie monitorowania.

Do dnia 1 listopada każdego roku kalendarzowego Komisja przedstawia wzór powiadomienia wyszczególniający elementy, które należy w nim zawrzeć.";

9)
art. 42 ust. 1 akapit drugi otrzymuje brzmienie:

"Jeżeli państwo członkowskie ustaliło okres zgodnie z art. 21 ust. 1 lit. d), co najmniej 50 % minimalnego wskaźnika kontroli na miejscu przewidzianego odpowiednio w art. 32, 33 i 35 jest równomiernie rozłożone przez cały ten okres dla danego systemu pomocy związanej z produkcją zwierzęcą lub środka wsparcia związanego z produkcją zwierzęcą. Jeżeli jednak nie stosuje się okresu przetrzymywania, jeżeli okresu przetrzymywania nie można ustalić z wyprzedzeniem lub jeżeli okres przetrzymywania rozpoczyna się przed złożeniem wniosku o przyznanie pomocy lub wniosku o płatność, wszystkie kontrole na miejscu, o których mowa w art. 32, 33 i 35, zostają rozłożone w okresie, w którym zwierzę może kwalifikować się do płatności lub wsparcia.";

10)
art. 70b otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 70b

Powiadomienia

Państwa członkowskie powiadamiają Komisję do dnia 1 lutego roku kalendarzowego, w którym rozpoczęły kontrole w formie monitorowania, o swojej decyzji o wyborze kontroli w formie monitorowania zgodnie z art. 70a.".

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się do wniosków o przyznanie pomocy, wniosków o wsparcie lub wniosków o płatność złożonych w odniesieniu do lat składania wniosków lub okresów premiowych rozpoczynających się od dnia 1 stycznia 2021 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 26 marca 2021 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca
1 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 549.
2 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 809/2014 z dnia 17 lipca 2014 r. ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 w odniesieniu do zintegrowanego systemu zarządzania i kontroli, środków rozwoju obszarów wiejskich oraz zasady wzajemnej zgodności (Dz.U. L 227 z 31.7.2014, s. 69).
3 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 640/2014 z dnia 11 marca 2014 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 w odniesieniu do zintegrowanego systemu zarządzania i kontroli oraz warunków odmowy lub wycofania płatności oraz do kar administracyjnych mających zastosowanie do płatności bezpośrednich, wsparcia rozwoju obszarów wiejskich oraz zasady wzajemnej zgodności (Dz.U. L 181 z 20.6.2014, s. 48).

Zmiany w prawie

KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024
Senat poparł zmianę obowiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów

W ślad za rekomendacją Komisji Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej Senat przyjął w środę bez poprawek zmiany w Kodeksie pracy, których celem jest nowelizacja art. 222 dostosowująca polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2021.108.15

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2021/540 zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 809/2014 w odniesieniu do niektórych obowiązków w zakresie powiadamiania, kontroli na miejscu dotyczących wniosków o przyznanie pomocy związanej z produkcją zwierząt gospodarskich i wniosków o płatność w ramach środków wsparcia związanych z produkcją zwierzęcą oraz składania pojedynczego wniosku, wniosków o przyznanie pomocy lub wniosków o płatność
Data aktu: 26/03/2021
Data ogłoszenia: 29/03/2021
Data wejścia w życie: 01/01/2021, 01/04/2021