KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 z dnia 15 marca 2017 r. w sprawie kontroli urzędowych i innych czynności urzędowych przeprowadzanych w celu zapewnienia stosowania prawa żywnościowego i paszowego oraz zasad dotyczących zdrowia i dobrostanu zwierząt, zdrowia roślin i środków ochrony roślin, zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 999/2001, (WE) nr 396/2005, (WE) nr 1069/2009, (WE) nr 1107/2009, (UE) nr 1151/2012, (UE) nr 652/2014, (UE) 2016/429 i (UE) 2016/2031, rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2005 i (WE) nr 1099/2009 oraz dyrektywy Rady 98/58/WE, 1999/74/WE, 2007/43/WE, 2008/119/WE i 2008/120/WE, oraz uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 854/2004 i (WE) nr 882/2004, dyrektywy Rady 89/608/EWG, 89/662/EWG, 90/425/EWG, 91/496/EWG, 96/23/WE, 96/93/WE i 97/78/WE oraz decyzję Rady 92/438/EWG (rozporządzenie w sprawie kontroli urzędowych) 1 , w szczególności jego art. 128 ust. 1,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Niektóre produkty roślinne, w tym siano i słoma, stwarzają ryzyko rozprzestrzenienia się chorób zakaźnych lub zaraźliwych na zwierzęta.
(2) W art. 128 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2017/625 określono elementy, które należy uwzględnić w środkach niezbędnych do ograniczenia takiego ryzyka.
(3) Art. 9 rozporządzenia Komisji (WE) nr 136/2004 2 zawiera wymóg kontroli weterynaryjnych produktów roślinnych wymienionych w załączniku IV do tego rozporządzenia, w tym słomy i siana. Załącznik V do tego rozporządzenia zawiera wykaz państw, z których państwa członkowskie mogą przywozić siano i słomę, oraz określa warunki takiego przywozu.
(4) Kody CN dla siana i słomy są określone w dziale 12 załącznika I do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2019/2007 3 .
(5) Choć w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2019/2130 4 uchylono rozporządzenie (WE) nr 136/2004, jednocześnie przewidziano w nim, że art. 9 oraz załączniki IV i V do rozporządzenia (WE) nr 136/2004 nadal mają zastosowanie do dnia 21 kwietnia 2021 r.
(6) Rozporządzenie wykonawcze (UE) 2019/2130 ma zastosowanie do siana i słomy wprowadzanych do Unii. Wspomniane rozporządzenie wykonawcze określa szczegółowe przepisy dotyczące kontroli dokumentacji, kontroli identyfikacyjnych i kontroli bezpośrednich, które mają być przeprowadzane w odniesieniu do siana i słomy w punktach kontroli granicznej.
(7) W związku z zakończeniem okresu przejściowego przewidzianego w Umowie o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej ("umowa o wystąpieniu") w dniu 31 grudnia 2020 r. Zjednoczone Królestwo wystąpiło z wnioskiem o możliwość kontynuowania wywozu siana i słomy do Unii.
(8) Ponadto siano i słoma są towarami, poprzez które może być przenoszone ryzyko dla zdrowia zwierząt. Obecny status zdrowia zwierząt Zjednoczonego Królestwa nie budzi jednak żadnych obaw w odniesieniu do wywozu siana i słomy do Unii. W związku z tym należy poddać siano i słomę pochodzące ze Zjednoczonego Królestwa kontrolom dokumentacji, kontrolom identyfikacyjnym i kontrolom bezpośrednim w punkcie kontroli granicznej pierwszego przybycia do Unii.
(9) Zjednoczone Królestwo przedstawiło niezbędne gwarancje, które spełniłyby wymogi rozporządzenia (WE) nr 136/2004 na potrzeby wymienienia państwa trzeciego w załączniku V do tego rozporządzenia i włączenia go do wykazu państw trzecich, z których państwa członkowskie mogą przywozić siano i słomę. Biorąc pod uwagę potencjalne ryzyko dla zdrowia zwierząt, jak również gwarancje przedstawione przez Zjednoczone Królestwo, należy włączyć to państwo trzecie jako państwo trzecie, z którego państwa członkowskie mogą przywozić siano i słomę, bez uszczerbku dla stosowania prawa Unii do Zjednoczonego Królestwa i w Zjednoczonym Królestwie w odniesieniu do Irlandii Północnej zgodnie z art. 5 ust. 4 Protokołu w sprawie Irlandii/Irlandii Północnej do Umowy o wystąpieniu w związku z załącznikiem 2 do tego protokołu.
(10) Dyrektywa Rady 97/78/WE 5 , która stanowiła podstawę prawną rozporządzenia (WE) nr 136/2004, została uchylona art. 146 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2017/625 i w związku z tym nie mogła służyć jako podstawa prawna do włączenia Zjednoczonego Królestwa do załącznika V do rozporządzenia (WE) nr 136/2004.
(11) Ponieważ wykaz państw trzecich, z których państwa członkowskie mogą przywozić siano i słomę, w załączniku V do rozporządzenia (WE) nr 136/2004 nadal obowiązuje do dnia 21 kwietnia 2021 r., Komisja nie przyjęła jeszcze żadnego aktu delegowanego zgodnie z art. 126 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2017/625 stanowiącego, że siano i słoma są wprowadzane do Unii wyłącznie z państwa trzeciego lub regionu państwa trzeciego, które znajdują się w wykazie sporządzonym w tym celu przez Komisję. W związku z tym Zjednoczone Królestwo nie może zostać włączone do takiego wykazu zgodnie z art. 127 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2017/625. Należy zatem włączyć Zjednoczone Królestwo jako państwo trzecie, z którego państwa członkowskie mogą przywozić siano i słomę, z zastrzeżeniem szczegółowych przepisów dotyczących operacji, które mają być przeprowadzane w odniesieniu do towarów podlegających kontrolom urzędowym w punktach kontroli granicznej zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2019/2130.
(12) Do czasu zastąpienia wykazu w załączniku V do rozporządzenia (WE) nr 136/2004 środkiem przyjętym zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2017/625 należy zezwolić na przywóz do Unii siana i słomy pochodzących ze Zjednoczonego Królestwa. Pozwoliłoby to na kontynuację handlu ze Zjednoczonym Królestwem przy jednoczesnym uwzględnieniu obecnego statusu zdrowia Zjednoczonego Królestwa.
(13) Ponieważ okres przejściowy przewidziany w umowie o wystąpieniu kończy się w dniu 31 grudnia 2020 r., niniejsze rozporządzenie należy stosować od dnia 1 stycznia 2021 r.
(14) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: