Decyzja 2020/2233 w sprawie zobowiązania dotyczącego środków powracających w ramach instrumentu inwestycyjnego AKP z operacji w ramach 9., 10. i 11. Europejskiego Funduszu Rozwoju

DECYZJA RADY (UE) 2020/2233
z dnia 23 grudnia 2020 r.
w sprawie zobowiązania dotyczącego środków powracających w ramach instrumentu inwestycyjnego AKP z operacji w ramach 9., 10. i 11. Europejskiego Funduszu Rozwoju

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej i Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając Umowę wewnętrzną między przedstawicielami rządów państw członkowskich Unii Europejskiej, zebranymi w Radzie, w sprawie finansowania pomocy unijnej na podstawie wieloletnich ram finansowych na lata 2014-2020 zgodnie z umową o partnerstwie AKP-UE oraz w sprawie przydzielania pomocy finansowej dla krajów i terytoriów zamorskich, do których stosuje się część czwartą Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej 1  ("umowa wewnętrzna w sprawie 11. EFR"), w szczególności jej art. 1 ust. 5,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zobowiązania ze środków powracających w ramach instrumentu inwestycyjnego Afryki, Karaibów i Pacyfiku (AKP) z operacji w ramach 9., 10. i 11. Europejskiego Funduszu Rozwoju (EFR) (zwane dalej "zobowiązaniami ze środków powracających") nie mogą być zaciągane po dniu 31 grudnia 2020 r., o ile Rada, stanowiąc jednomyślnie na wniosek Komisji, nie postanowi inaczej.

(2) Istnieją dowody wyraźnie potwierdzające, że chociaż instrument inwestycyjny AKP przyczynił się do osiągnięcia celów związanych z ograniczeniem ubóstwa, integracją z gospodarką światową i zrównoważonym rozwojem państw AKP, określonych w Umowie o partnerstwie między członkami grupy państw Afryki, Karaibów i Pacyfiku z jednej strony a Wspólnotą Europejską i jej państwami członkowskimi z drugiej strony 2  (zwaną dalej "umową o partnerstwie AKP-UE"), nie wykorzystał w pełni swojego potencjału w tym zakresie. Dalsze wykorzystywanie środków powracających w ramach instrumentu inwestycyjnego AKP w nowych ramach i przy nowym zarządzaniu mogłoby doprowadzić do osiągnięcia lepszych wyników w zakresie rozwoju.

(3) W dniu 14 czerwca 2018 r. Komisja przyjęła wniosek w sprawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego Instrument Sąsiedztwa oraz Współpracy Międzynarodowej i Rozwojowej (zwany dalej "wnioskiem w sprawie ISWMR"), które przewiduje ustanowienie Europejskiego Funduszu na rzecz Zrównoważonego Rozwoju Plus (EFZR+) oraz gwarancji na działania zewnętrzne, do którego państwa członkowskie mogłyby wnosić wkłady, które mogłyby przeznaczyć na rozpoczęcie działań w konkretnych regionach, państwach, sektorach lub istniejących oknach inwestycyjnych.

(4) W dniu 4 grudnia 2020 r. Komitet Ambasadorów AKP-UE przyjął decyzję nr 2/2020 3  w sprawie zmiany decyzji nr 3/2019 4  w sprawie przyjęcia środków przejściowych zgodnie z art. 95 ust. 4 Umowy o partnerstwie AKP-UE, w celu dalszego przedłużenia stosowania postanowień umowy o partnerstwie AKP-UE do dnia 30 listopada 2021 r. lub do dnia wejścia w życie lub rozpoczęcia tymczasowego stosowania nowej umowy między Unią a państwami AKP (zwanej dalej "nową umową"), w zależności od tego, co nastąpi wcześniej. Okres ustanowiony w art. 1 ust. 5 umowy wewnętrznej w sprawie 11. EFR, podczas którego zobowiązania dotyczące środków powracających w ramach instrumentu inwestycyjnego AKP z operacji w ramach 9., 10. i 11. Europejskiego Funduszu Rozwoju mogą być zaciągane do dnia 30 czerwca 2021 r., by umożliwić podejmowanie nowych zobowiązań ze środków powracających w ramach instrumentu Inwestycyjnego AKP oraz zapewnianie państwom AKP stałego wsparcia do czasu, gdy instrument finansowania sąsiedztwa oraz współpracy międzynarodowej i rozwojowej na podstawie wniosku w sprawie ISWMR (zwany dalej "instrumentem finansowania zewnętrznego") zacznie w pełni funkcjonować.

(5) Uważa się, że Europejski Fundusz na rzecz Zrównoważonego Rozwoju ustanowiony rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1601 5  (EFZR) ma duże znaczenie dla zaspokajania potrzeb inwestycyjnych objętych nim regionów (Afryki Subsaharyjskiej i krajów objętych europejską polityką sąsiedztwa), jak również dla unijnych priorytetów i zobowiązań.

(6) We wspólnym komunikacie z dnia 9 marca 2020 r. zatytułowanym "W kierunku kompleksowej strategii współpracy z Afryką" (zwanym dalej "wspólnym komunikatem") Komisja i Wysoki Przedstawiciel Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa (zwany dalej "Wysokim Przedstawicielem") wezwali Unię do wspierania zrównoważonego wzrostu i zatrudnienia na całym kontynencie afrykańskim. Unia chce między innymi współpracować z Afryką w zakresie promowania inwestycji poprzez zwiększenie wykorzystania innowacyjnych mechanizmów finansowania.

(7) We wspólnym komunikacie Komisja i Wysoki Przedstawiciel podkreślili, że instrumenty finansowe mają zachęcać do inwestycji o dużym wpływie na rozwój, głównie w celu wsparcia sektora prywatnego, zgodnie z kryteriami ustanowionymi w komunikacie Komisji z dnia 13 maja 2014 r. zatytułowanym "Większa rola sektora prywatnego w osiąganiu trwałego wzrostu gospodarczego sprzyjającego włączeniu społecznemu w krajach rozwijających się", mianowicie mierzalnym wpływem na rozwój, dodatkowością, neutralnością, wspólnym interesem i współfinansowaniem, efektem demonstracyjnym i przestrzeganiem norm społecznych, środowiskowych i fiskalnych.

(8) Należy pozwolić na to, by środki powracające, o których mowa w niniejszej decyzji, stanowiły wkłady na rzecz instrumentu finansowania zewnętrznego (zwanych dalej "zewnętrznymi dochodami przeznaczonymi na określony cel", o których mowa w art. 21 ust. 2 lit. a) ppkt (ii) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 6 ), aby finansować wsparcie dla państw AKP w ramach podejścia polegającego na jednym pakiecie oraz zgodnie z celami i zasadami instrumentu finansowania zewnętrznego i sposobami zarządzania nim za pośrednictwem instrumentów finansowania, działań łączonych, gwarancji budżetowych lub innej bezzwrotnej formy wsparcia, zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2018/1046. Umożliwi to płynne przejście od instrumentu inwestycyjnego AKP i zapewni ciągłość, jeśli chodzi o gamę produktów.

(9) Po dniu 31 grudnia 2027 r. instrument finansowania zewnętrznego nie powinien otrzymywać tych środków powracających i kwot zasobów finansowych jako zewnętrznych dochodów przeznaczonych na określony cel. Bez uszczerbku dla decyzji, jakie mają być podjęte w odniesieniu do kolejnych wieloletnich ram finansowych, po tym terminie środki te, aż do ich wyczerpania, będą zasilały kolejne mechanizmy finansowania.

(10) Środki powracające w ramach instrumentu inwestycyjnego AKP, w świetle szacowanej ogólnej kwoty oczekiwanej w okresie 2021-2027, powinny być przekazywane corocznie jako alokacje uzupełniające stosowne linie budżetowe instrumentu finansowania zewnętrznego zgodnie z dokumentami programowymi.

(11) Komisja powinna kierować środkami powracającymi za pośrednictwem Europejskiego Banku Inwestycyjnego (EBI), w tym poprzez EFZR+, aby zmaksymalizować ich wpływ na rozwój i ich dodatkowość, a także uwzględnić kwestie długookresowej zdolności do obsługi długu. Wszystkie operacje powinny podlegać zarządzaniu EFZR+ oraz zasadzie faworyzowania myślenia strategicznego (ang. policy first).

(12) Zgodnie z wnioskiem w sprawie ISWMR środki powracające powinny być ukierunkowane przede wszystkim na instrumenty na rzecz rozwoju charakteryzujące się wysokim ryzykiem finansowym, w szczególności na finansowanie mające skutki społeczne, fundusze kapitałowe i działania w krajach najsłabiej rozwiniętych. Celem operacji powinna być maksymalizacja wpływu na rozwój.

(13) Zgodnie z art. 152 ust. 4 Umowy o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej 7  Zjednoczonemu Królestwu ma zostać zwrócony jego udział w instrumencie inwestycyjnym AKP w EFR, zgromadzony w ramach kolejnych okresów EFR, w terminie zapadalności inwestycji. O ile nie uzgodniono inaczej, udział kapitałowy Zjednoczonego Królestwa nie powinien być ponownie rozdysponowany po zakończeniu okresu rozliczeniowego 11. EFR ani przeniesiony na kolejne okresy,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Dla operacji w ramach instrumentu inwestycyjnego AKP okres ustanowiony w art. 1 ust. 5 umowy wewnętrznej w sprawie 11. EFR, podczas którego zobowiązania dotyczące środków powracających w ramach instrumentu inwestycyjnego AKP z operacji w ramach 9., 10. i 11. Europejskiego Funduszu Rozwoju mogą być zaciągane, przedłuża się do dnia 30 czerwca 2021 r. lub do dnia wejścia w życie rozporządzenia ustanawiającego instrument finansowania zewnętrznego, w zależności od tego, która z tych dat jest późniejsza, a w każdym razie nie później niż do dnia 30 listopada 2021 r., aby umożliwić podejmowanie nowych zobowiązań dotyczących środków powracających w ramach instrumentu Inwestycyjnego AKP.

Artykuł  2
1. 
Środki powracające w ramach instrumentu Inwestycyjnego AKP z operacji w ramach 9., 10. i 11. Europejskiego Funduszu Rozwoju po dniu 30 czerwca 2021 r. stanowią wkłady na rzecz instrumentu finansowania zewnętrznego w postaci zewnętrznych dochodów przeznaczonych na określony cel z myślą o zapewnieniu finansowania za pośrednictwem EBI za pomocą gwarancji budżetowych i działań łączonych w ramach EFZR+, gwarancji na działania zewnętrzne i instrumentów zarządzania finansowego lub wszelkiej innej bezzwrotnej formy wsparcia zgodnie z celami i zasadami EFZR+ oraz sposobami zarządzania nim.
2. 
Bez uszczerbku dla decyzji podjętych w odniesieniu do kolejnych wieloletnich ram finansowych, po dniu 31 grudnia 2027 r. i do czasu wyczerpania środków powracających, środki powracające stanowią wkłady na rzecz kolejnych unijnych instrumentów finansowania zewnętrznego, które zastąpią instrument finansowania zewnętrznego.
3. 
Do celów niniejszej decyzji "środki powracające" oznaczają wszelkie dochody, w tym dywidendy, zyski kapitałowe, koszty gwarancji i odsetki od pożyczek i od kwot złożonych na wszelkich rachunkach otwartych w celu rejestrowania środków pieniężnych przechowywanych na rachunku instrumentu inwestycyjnego AKP. Oznaczają również wynagrodzenia z inwestycji finansowych, a także spłaty, w tym spłaty kapitału, gwarancje zwolnione i spłatę kwoty głównej pożyczek wynikających z operacji w ramach instrumentu inwestycyjnego AKP. Za środki powracające uznaje się również środki pochodzące z umorzenia środków powracających.
4. 
Środki powracające podlegają mającym zastosowanie zasadom i procedurom instrumentu finansowania zewnętrznego.
Artykuł  3

Wkłady te przeznacza się dla państw AKP.

Artykuł  4

Niniejsza decyzja wchodzi w życie następnego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsza decyzja ma zastosowanie od dnia 1 stycznia 2021 r., z wyjątkiem art. 2, który ma zastosowanie od dnia 1 lipca 2021 r. lub od momentu wejścia w życie rozporządzenia ustanawiającego instrument finansowania zewnętrznego, w zależności od tego, która z tych dat jest późniejsza.

Sporządzono w Brukseli dnia 23 grudnia 2020 r.
W imieniu Rady
M. ROTH
Przewodniczący
1 Dz.U. L 210 z 6.8.2013, s. 1.
2 Dz.U. L 317 z 15.12.2000, s. 3.
3 Decyzja nr 2/2020 Komitetu Ambasadorów AKP-UE z dnia 4 grudnia 2020 r. zmieniająca decyzję nr 3/2019 Komitetu Ambasadorów AKP-UE w sprawie przyjęcia środków przejściowych zgodnie z art. 95 ust. 4 Umowy o partnerstwie AKP-UE (Dz.U. L 420 z 14.12.2020, s. 32).
4 Decyzja nr 3/2019 Komitetu Ambasadorów AKP-UE z dnia 17 grudnia 2019 r. w sprawie przyjęcia środków przejściowych zgodnie z art. 95 ust. 4 Umowy o partnerstwie AKP-UE (Dz.U. L 1 z 3.1.2020, s. 3).
5 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1601 z dnia 26 września 2017 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Funduszu na rzecz Zrównoważonego Rozwoju (EFZR), gwarancji EFZR i funduszu gwarancyjnego EFZR (Dz.U. L 249 z 27.9.2017, s. 1).
6 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/ 2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/ UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 (Dz.U. L 193 z 30.7.2018, s. 1).
7 Dz.U. L 29 z 31.1.2020, s. 7.

Zmiany w prawie

MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2020.437.188

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2020/2233 w sprawie zobowiązania dotyczącego środków powracających w ramach instrumentu inwestycyjnego AKP z operacji w ramach 9., 10. i 11. Europejskiego Funduszu Rozwoju
Data aktu: 23/12/2020
Data ogłoszenia: 28/12/2020
Data wejścia w życie: 01/07/2021, 01/01/2021, 29/12/2020