Rezolucja 2020/1839 zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Technologii Ogniw Paliwowych i Technologii Wodorowych 2 za rok budżetowy 2018

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2020/1839
z dnia 14 maja 2020 r.
zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Technologii Ogniw Paliwowych i Technologii Wodorowych 2 za rok budżetowy 2018

PARLAMENT EUROPEJSKI,
uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Technologii Ogniw Paliwowych i Technologii Wodorowych 2 za rok budżetowy 2018,
uwzględniając art. 100 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu,
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A9-0030/2020),
A.
mając na uwadze, że Wspólne Przedsięwzięcie na rzecz Technologii Ogniw Paliwowych i Technologii Wodorowych ("FCH") zostało utworzone w maju 2008 r. na mocy rozporządzenia Rady (WE) nr 521/2008 1  jako partnerstwo publiczno-prywatne na okres do 31 grudnia 2017 r., a jego zadaniem jest skupienie się na opracowaniu zastosowań rynkowych i ułatwieniu dodatkowych działań przemysłu zmierzających do szybkiego wdrożenia technologii ogniw paliwowych i technologii wodorowych; mając na uwadze, że rozporządzenie (WE) nr 521/2008 zostało uchylone rozporządzeniem Rady (UE) nr 559/2014 2 ;
B.
mając na uwadze, że na mocy rozporządzenia (UE) nr 559/2014 w maju 2014 r. powstało Wspólne Przedsięwzięcie na rzecz Technologii Ogniw Paliwowych i Technologii Wodorowych 2 ("FCH 2"), aby zastąpić FCH na okres do dnia 31 grudnia 2024 r.;
C.
mając na uwadze, że członkami FCH były: Unia, reprezentowana przez Komisję, zrzeszenie branżowe europejskiej wspólnej inicjatywy technologicznej na rzecz technologii ogniw paliwowych i technologii wodorowych oraz zrzeszenie badawcze N.ERGHY;
D.
mając na uwadze, że członkami FCH 2 są: Unia, reprezentowana przez Komisję, New Energy World Industry Grouping AISBL ("zrzeszenie branżowe"), które w 2016 r. zmieniło nazwę na Hydrogen Europe, oraz New European Research Grouping on Fuel Cells and Hydrogen AISBL ("zrzeszenie badawcze");
E.
mając na uwadze, że maksymalny wkład Unii w pierwszą fazę działania FCH 2 to 470 000 000 EUR pochodzących z siódmego programu ramowego; mając na uwadze, że wysokość wkładów pozostałych członków musi być przynajmniej równa wysokości wkładu UE;

Zarządzanie budżetem i finansami

1.
odnotowuje, że Trybunał Obrachunkowy ("Trybunał") w sprawozdaniu dotyczącym sprawozdania finansowego FCH 2 ("sprawozdanie Trybunału") uznaje, że sprawozdanie finansowe za 2018 r. przedstawia rzetelnie we wszystkich istotnych aspektach sytuację finansową FCH 2 na dzień 31 grudnia 2018 r. oraz wyniki transakcji, przepływy pieniężne i zmiany w aktywach netto za zakończony w tym dniu rok budżetowy, zgodnie z przepisami regulaminu finansowego FCH 2 i z zasadami rachunkowości przyjętymi przez księgowego Komisji; odnotowuje również, że zasady rachunkowości FCH 2 opierają się na powszechnie przyjętych międzynarodowych standardach rachunkowości sektora publicznego;
2.
odnotowuje, że końcowy budżet FCH 2 na rok budżetowy 2018 przewidywał środki na zobowiązania w wysokości 85 504 157 EUR oraz środki na płatności w wysokości 126 526 307 EUR;
3.
zauważa, że ogólne wykonanie budżetu na 2018 r. w środkach na zobowiązania i środkach na płatności wyniosło odpowiednio 93% i 83%;

Wykonanie budżetu wieloletniego w ramach siódmego programu ramowego

4.
zauważa, że wkład Unii w FCH 2 wynosi 421 300 000 EUR z siódmego programu ramowego, w tym 19 100 000 EUR w postaci wkładów rzeczowych, a członkowie ze zrzeszeń branżowych i badawczych wnoszą środki w wysokości 442 500 000 EUR, w tym 420 000 000 EUR w postaci wkładów rzeczowych w projekty siódmego programu ramowego finansowane z FCH 2 oraz 17 900 000 EUR w postaci wkładu pieniężnego na pokrycie kosztów administracyjnych;
5.
jeżeli chodzi o budżet FCH 2 na 2018 r. dostępny dla projektów w ramach siódmego programu ramowego, wskaźnik wykonania środków na płatności wyniósł 79,6% z powodu opóźnień w składaniu wniosków o zwrot kosztów w odniesieniu do trwających projektów siódmego programu ramowego;

Wykonanie budżetu wieloletniego w ramach programu "Horyzont 2020"

6.
zauważa, że w ramach FCH 2 wkład Unii wynosi 318 800 000 EUR z programu "Horyzont 2020", natomiast członkowie ze zrzeszeń branżowych i badawczych wnoszą środki w wysokości 649 400 000 EUR, co obejmuje wkłady niepieniężne w wysokości 1 800 000 EUR do projektów w ramach programu "Horyzont 2020" finansowanych przez FCH 2, wkłady niepieniężne w wysokości 7 700 000 EUR na rzecz działań dodatkowych oraz wkłady pieniężne w wysokości 3 600 000 EUR na pokrycie kosztów administracyjnych;
7.
zauważa, że niski poziom wkładów rzeczowych członków zrzeszeń branżowych na działalność operacyjną wynika z faktu, że FCH 2 poświadcza je wraz z ostatecznymi wnioskami o zwrot kosztów; w związku z tym poświadczenie większości zadeklarowanych wkładów rzeczowych nastąpi na późniejszym etapie programu "Horyzont 2020", gdy dokonana zostanie płatność końcowa za projekty i niezbędne będzie wydanie poświadczeń sprawozdania finansowego;
8.
stwierdza, że wskaźnik wykorzystania środków na zobowiązania sięgnął 95,8%, natomiast poziom wykorzystania środków na płatności wyniósł 84,4%; odnotowuje, że w ramach siódmego programu ramowego do końca 2018 r. dokonano 29 płatności za sprawozdania okresowe, a zwłaszcza sprawozdania końcowe, na łączną kwotę 21 400 000 EUR; odnotowuje, że wskaźnik wykonania budżetu (pod względem środków na płatności) był na poziomie 79,6% (dla porównania w 2017 r. wyniósł 73,8%);
9.
odnotowuje, że biorąc pod uwagę środki na płatności, z programu "Horyzont 2020" wykonano: 19 płatności zaliczkowych na projekty wyłonione z zaproszeń do składania wniosków w 2017 r. i 2018 r., 11 płatności na analizy i dwie płatności na Wspólne Centrum Badawcze; odnotowuje ponadto, że wskaźnik wykonania budżetu (pod względem płatności) był na poziomie 83,4% (wskaźnik ten w 2017 r. wyniósł 93,3%); zauważa, że pod względem środków na zobowiązania wskaźnik wykonania budżetu wyniósł 95,8% (w porównaniu z 98,3% w 2017 r.) ze względu na wynik zaproszenia do składania wniosków, które nie obejmowało jednego tematu, oraz ze względu na opóźnienie w planowaniu zamówień publicznych;
10.
zauważa, że FCH 2 przygotowało plan działania, zatwierdzony przez Radę Zarządzającą FCH 2 w marcu 2018 r., który obejmuje szeroki wachlarz działań, które mają zostać wdrożone przez FCH 2 i w odniesieniu do których podjęto już pewne kroki; zauważa, że większość tych działań powinna zostać wdrożona w 2018 i 2019 r., natomiast niewielka ich liczba zostanie uwzględniona w następnym okresie programowania;

Wyniki

11.
odnotowuje, że FCH 2 stosuje niektóre środki jako kluczowe wskaźniki skuteczności działania na potrzeby oceny wartości dodanej wynikającej ze swojej działalności, takie jak energia ze źródeł odnawialnych, efektywność końcowego wykorzystania energii, inteligentne sieci i magazynowanie energii; zauważa ponadto, że FCH 2 wykorzystuje inne środki, takie jak prowadzenie projektów demonstracyjnych w państwach członkowskich i regionach korzystających z funduszy unijnych; odnotowuje zmiany w kluczowych wskaźnikach skuteczności działania przyjęte przez FCH 2 w 2018 r. z powodu znaczącego postępu technologicznego w ostatnich latach, a także nowe zastosowania, które zaczęły się pojawiać;
12.
zauważa, że wskaźnik kosztów zarządzania (budżet administracyjny i operacyjny) utrzymuje się poniżej 5%, co wskazuje na raczej niewielką i skuteczną strukturę organizacyjną FCH 2;
13.
odnotowuje wartość efektu dźwigni w 2018 r. wynoszącą 1,36 w porównaniu z wymogiem wynoszącym 0,56; ponadto zauważa, że biorąc pod uwagę wkłady rzeczowe w projektach wszystkich partnerów prywatnych, efekt dźwigni osiągnął poziom 1,96;
14.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że wszystkie zaproszenia do składania wniosków zostały opublikowane i zamknięte zgodnie z odpowiednimi planami prac i rocznym programem prac na rok 2018, obejmującym 20 tematów;
15.
przyjmuje do wiadomości, że na koniec roku 2018 FCH 2 zatrudniało 27 pracowników z 10 państw członkowskich, i z zadowoleniem stwierdza, że skład personelu był zrównoważony pod względem płci, gdyż w FCH 2 pracowało 51% mężczyzn i 49% kobiet; odnotowuje również, że w 2018 r. wskaźnik udziału kobiet w projektach w ramach programu "Horyzont 2020" wyniósł 31%, wśród koordynatorów programu znalazło się 26% kobiet, w ramach Grupy Przedstawicieli Państw Członkowskich we Wspólnym Przedsięwzięciu FCH 2 było 22% przedstawicielek tej płci, a w Komitecie Naukowym zasiadało 33% kobiet;
16.
zauważa, że skuteczna komunikacja to zasadniczy składnik udanych projektów finansowanych ze środków UE; uważa, że ważne jest zwiększanie widoczności osiągnięć FCH oraz rozpowszechnianie informacji o jego wartości dodanej; apeluje do FCH 2 o kontynuację proaktywnej polityki komunikacyjnej i rozpowszechnianie wyników badań wśród społeczeństwa, np. za pośrednictwem mediów społecznościowych lub innych narzędzi medialnych, w celu podniesienia świadomości społeczeństwa na temat znaczenia wsparcia udzielanego przez Unię, zwłaszcza w odniesieniu do wchodzenia na rynek;
17.
zauważa, że jeśli chodzi o transport, FCH 2 wspierało działalność demonstracyjną w odniesieniu do ponad 1 900 pojazdów lekkich, z których ponad 630 było już w działaniu w 2018 r.; zauważa również, że FCH 2 w 2018 r. zademonstrowało 45 autobusów działających w 10 miastach Unii; zauważa z zadowoleniem, że wprowadzenie do użytku autobusów elektrycznych wykorzystujących technologię ogniw paliwowych można uznać za światowe najnowocześniejsze rozwiązanie, które dokonało znacznych postępów za pośrednictwem projektów FCH 2;

Audyt wewnętrzny

18.
zauważa, że w 2018 r. FCH 2 zakończyło wdrażanie wszystkich planów działania wprowadzających zalecenia z audytów przeprowadzonych w 2016 r. przez Służbę Audytu Wewnętrznego (IAS) i dotyczących zarządzania wynikami, w tym zalecenia w sprawie przeglądu wieloletniego programu prac oraz celów strategicznych i operacyjnych; zauważa, że w styczniu 2018 r. FCH 2 przedłożyło IAS plan działania odnoszący się do trzech zaleceń przedstawionych przez IAS i dotyczących koordynacji z centralnymi służbami wsparcia (CSC) oraz wdrożenia narzędzi i usług CSC; zauważa, że w ramach planu działania FCH 2 zorganizowało swoje pierwsze warsztaty z CSC; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że w grudniu 2018 r. FCH 2 przedłożyło IAS do wglądu wszystkie plany działania uwzględniające zalecenia zawarte w sprawozdaniu z audytu za 2017 r.; zauważa ponadto z zadowoleniem, że w 2019 r. Służba Audytu Wewnętrznego wysłała do Rady Zarządzającej pismo potwierdzające, że wszystkie zalecenia i plany działania zostały pomyślnie wdrożone;
19.
zauważa, że wysiłki w zakresie audytów ex post były kontynuowane wraz z rozpoczęciem 141 kontroli w odniesieniu do dotacji na siódmy program ramowy, z których 132 zostały zakończone, a pozostałe miały być sfinalizowane w pierwszym kwartale 2019 r., co stanowi łączny zakres kontroli wynoszący 23% wartości zatwierdzonych wniosków o zwrot kosztów; zauważa, że poziom błędu resztowego wynosił mniej niż 2%; zauważa, że w odniesieniu do programu "Horyzont 2020" w 2018 r. rozpoczęto 14 nowych audytów;
20.
zauważa, że Komisja przeprowadziła końcową ocenę FCH dotyczącą lat 2008-2016, przeprowadzono także ocenę śródokresową FCH 2 działającego w ramach programu "Horyzont 2020", obejmującą lata 2014-2016, a w marcu 2018 r. Rada Zarządzająca przyjęła plan działania, z którego wiele działań już rozpoczęto w nadziei na zrealizowanie większości programu między 2018 a 2019 r., aczkolwiek z uwzględnieniem faktu, że niewielka liczba działań może być realizowana w kolejnym okresie programowania;

Kontrole wewnętrzne

21.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że FCH 2 ustanowiło procedury kontroli ex ante - na podstawie przeglądów dokumentacji finansowej i operacyjnej oraz audytów ex post u beneficjentów dotacji - w odniesieniu do płatności zaliczkowych i końcowych przyznanych w ramach siódmego programu ramowego oraz zestawień wydatków poniesionych w związku z projektami w ramach programu "Horyzont 2020", natomiast Komisja jest odpowiedzialna za audyty ex post; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że poziom błędu resztowego w przypadku audytów ex post na koniec 2018 r. wynosił 1,10% w przypadku siódmego programu ramowego i 0,46% w przypadku programu "Horyzont 2020", co Trybunał uznał za nieistotne;
22.
stwierdza, że w 2017 r. FCH 2 wraz ze Wspólną Służbą Audytu w Dyrekcji Generalnej Komisji ds. Badań Naukowych i Innowacji rozpoczęło pierwszy audyt ex post wybranej losowo próby okresowych zestawień poniesionych wydatków z programu "Horyzont 2020"; zauważa, że FCH 2 ustanowiło procedury kontroli ex ante opierające się na przeglądach dokumentacji finansowej i operacyjnej; zauważa, że w odniesieniu do płatności okresowych i końcowych w ramach siódmego programu ramowego FCH 2 przeprowadza audyty ex post w siedzibach beneficjentów, natomiast w przypadku zestawień wydatków poniesionych w projektach w ramach programu "Horyzont 2020" za audyty ex post odpowiada Wspólna Służba Audytu; zauważa jednak z niepokojem, że do końca 2018 r. otwarte były dwa audyty rozpoczęte jeszcze w 2017 r., a FCH 2 nie zakończyło tych audytów z powodu trwających dyskusji z beneficjentami, które wymagały również koordynacji z innymi służbami DG ds. Badań Naukowych i Innowacji w celu zapewnienia spójnych wyników audytów wśród różnych zainteresowanych stron;
23.
zwraca się do Trybunału o ocenę prawidłowości i wiarygodności metod obliczania i szacowania wkładów niepieniężnych; ocena ta ma dotyczyć opracowywania i solidności wytycznych w sprawie stosowania procedury wkładów niepieniężnych, aby pomóc w procesie planowania, sprawozdawczości i certyfikacji wkładów niepieniężnych.
1 Rozporządzenie Rady (WE) nr 521/2008 z dnia 30 maja 2008 r. ustanawiające wspólne przedsiębiorstwo na rzecz technologii ogniw paliwowych i technologii wodorowych (Dz.U. L 153 z 12.6.2008, s. 1).
2 Rozporządzenie Rady (UE) nr 559/2014 z dnia 6 maja 2014 r. w sprawie ustanowienia Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Technologii Ogniw Paliwowych i Technologii Wodorowych 2 (Dz.U. L 169 z 7.6.2014, s. 108).

Zmiany w prawie

KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024
Senat poparł zmianę obowiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów

W ślad za rekomendacją Komisji Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej Senat przyjął w środę bez poprawek zmiany w Kodeksie pracy, których celem jest nowelizacja art. 222 dostosowująca polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2020.417.14

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja 2020/1839 zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Technologii Ogniw Paliwowych i Technologii Wodorowych 2 za rok budżetowy 2018
Data aktu: 14/05/2020
Data ogłoszenia: 11/12/2020