Decyzja 2020/1421 w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w odniesieniu do zmian załączników do Umowy europejskiej dotyczącej międzynarodowego przewozu drogowego towarów niebezpiecznych (ADR) oraz Przepisów załączonych do Umowy europejskiej dotyczącej międzynarodowego przewozu śródlądowymi drogami wodnymi towarów niebezpiecznych (ADN)

DECYZJA RADY (UE) 2020/1421
z dnia 1 października 2020 r.
w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w odniesieniu do zmian załączników do Umowy europejskiej dotyczącej międzynarodowego przewozu drogowego towarów niebezpiecznych (ADR) oraz Przepisów załączonych do Umowy europejskiej dotyczącej międzynarodowego przewozu śródlądowymi drogami wodnymi towarów niebezpiecznych (ADN)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 91 w związku z art. 218 ust. 9,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Umowa europejska dotycząca międzynarodowego przewozu drogowego towarów niebezpiecznych (ADR) weszła w życie w dniu 29 stycznia 1968 r. Umowa europejska dotycząca międzynarodowego przewozu śródlądowymi drogami wodnymi towarów niebezpiecznych (ADN) weszła w życie w dniu 28 lutego 2008 r.

(2) Unia nie jest Umawiającą się Stroną ADR ani ADN.

(3) Wszystkie państwa członkowskie są Umawiającymi się Stronami ADR i stosują ją, a 13 państw członkowskich jest Umawiającymi się Stronami ADN i ją stosuje.

(4) Zgodnie z art. 14 ADR każda Umawiająca się Strona może zaproponować jedną lub więcej zmian załączników do tej umowy. Grupa robocza ds. transportu towarów niebezpiecznych ("WP.15") może przyjąć zmiany do załączników do ADR. Zgodnie z art. 20 ADN Komitet ds. Bezpieczeństwa i Komitet Wykonawczy mogą przyjmować zmiany do Przepisów załączonych do ADN.

(5) Zmiany przyjęte przez WP.15 i Komitet Wykonawczy ADN w dwuletnim okresie 2018-2020 dotyczące drogowego i wodnego śródlądowego transportu towarów niebezpiecznych zostały notyfikowane Umawiającym się Stronom ADR i ADN w dniu 1 lipca 2020 r.

(6) Należy ustalić stanowisko, jakie powinno zostać zajęte w imieniu Unii w odniesieniu do tych zmian do ADR i ADN, gdyż akty te będą mogły wywierać decydujący wpływ na treść prawa Unii, a mianowicie na dyrektywę 2008/68/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 1 . Dyrektywa ta określa wymagania dotyczące drogowego, kolejowego i wodnego śródlądowego transportu towarów niebezpiecznych w obrębie państw członkowskich lub między nimi, poprzez odniesienie do ADR i ADN. Zgodnie z art. 4 dyrektywy 2008/68/WE transport towarów niebezpiecznych pomiędzy państwami członkowskimi a krajami trzecimi jest dozwolony pod warunkiem zgodności z wymogami ADR, Regulaminu międzynarodowego przewozu kolejami towarów niebezpiecznych (RID), stanowiącego załącznik C do Konwencji o międzynarodowym przewozie kolejami (COTIF), oraz ADN, o ile nie zastrzeżono inaczej w załącznikach do tej dyrektywy. Ponadto zgodnie z art. 8 dyrektywy 2008/68/WE Komisja jest uprawniona do dostosowania sekcji I.1 załącznika I i sekcji III.1 załącznika III do wspomnianej dyrektywy do postępu naukowo-technicznego, w szczególności w celu uwzględnienia zmian w ADR, RID i ADN.

(7) Przyjęte zmiany dotyczą norm technicznych lub ujednoliconych przepisów technicznych, mają na celu zapewnienie bezpiecznego i wydajnego transportu towarów niebezpiecznych przy jednoczesnym uwzględnieniu postępu naukowo-technicznego w tym sektorze oraz opracowywania nowych substancji i wyrobów stwarzających zagrożenie podczas ich transportu. Rozwój drogowego i wodnego śródlądowego transportu towarów niebezpiecznych, zarówno w Unii, jak i między Unią a jej państwami sąsiadującymi, stanowi kluczowy element wspólnej polityki transportowej i zapewnia właściwe funkcjonowanie wszystkich gałęzi przemysłu produkujących lub stosujących towary sklasyfikowane jako niebezpieczne zgodnie z ADR i ADN.

(8) Porozumienie w kwestiach technicznych w sprawie zmian załączników do ADR i Przepisów załącznonych do ADN objętych niniejszą decyzją osiągnięto odpowiednio w WP.15 i w Komitecie Wykonawczym ADN.

(9) Przyjęte zmiany są uzasadnione i korzystne, a zatem Unia powinna je poprzeć.

(10) Stanowisko Unii powinno zostać wyrażone przez działające wspólnie w interesie Unii państwa członkowskie Unii, które są Umawiającymi się Stronami ADR i ADN,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1. 
Stanowisko, jakie ma być zajęte w imieniu Unii w odniesieniu do zmian załączników do ADR, przyjętych przez grupę roboczą ds. transportu towarów niebezpiecznych (WP.15) oraz zmian Przepisów załączonych do ADN, przyjętych przez Komitet Wykonawczy ADN, polega na poparciu następujących zmian:
a)
projekt zmian do załączników A i B do ADR (dokument referencyjny ECE/TRANS/WP.15/249; notyfikacja depozytariusza C.N.274.2020.TREATIES-XI.B.14);
b)
projekt zmian do załączników A i B do ADR - addendum (dokument referencyjny ECE/TRANS/WP.15/249/Add.1; notyfikacja depozytariusza C.N.274.2020.TREATIES-XI.B.14);
c)
projekt zmian do załączników A i B do ADR - sprostowanie (dokument referencyjny ECE/TRANS/WP.15/249/Corr.1; notyfikacja depozytariusza C.N.274.2020.TREATIES-XI.B.14);
d)
projekt zmian Przepisów załączonych do ADN (dokument referencyjny ECE/ADN/54; notyfikacja depozytariusza C. N.273.2020.TREATIES-XI.D.6);
e)
projekt zmian Przepisów załączonych do ADN - sprostowanie (dokument referencyjny ECE/TRANS/WP.15/AC.2/25; notyfikacja depozytariusza C.N.309.2020.TREATIES-XI.D.6); oraz
f)
projekt zmian Przepisów załączonych do ADN (dokument referencyjny ECE/ADN/54/Add.1; notyfikacja depozytariusza C.N.367.2020.TREATIES-XI.D.6).
2. 
Niewielkie modyfikacje zmian, o których mowa w ust. 1, mogą zostać uzgodnione bez kolejnej decyzji Rady, zgodnie z art. 2.
Artykuł  2

Stanowisko, o którym mowa w art. 1, zostaje wyrażone przez państwa członkowskie Unii będące Umawiającymi się Stronami ADR i ADN działające wspólnie w interesie Unii

Artykuł  3

Odniesienie do przyjętych zmian załączników do ADR i Przepisów załączonych do ADN zostaje opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej ze wskazaniem daty wejścia w życie tych zmian.

Artykuł  4

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w Brukseli dnia 1 października 2020 r.
W imieniu Rady
M. ROTH
Przewodniczący
1 Dyrektywa 2008/68/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24 września 2008 r. w sprawie transportu lądowego towarów niebezpiecznych (Dz.U. L 260 z 30.9.2008, s. 13).

Zmiany w prawie

Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2020.329.1

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2020/1421 w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w odniesieniu do zmian załączników do Umowy europejskiej dotyczącej międzynarodowego przewozu drogowego towarów niebezpiecznych (ADR) oraz Przepisów załączonych do Umowy europejskiej dotyczącej międzynarodowego przewozu śródlądowymi drogami wodnymi towarów niebezpiecznych (ADN)
Data aktu: 01/10/2020
Data ogłoszenia: 09/10/2020