Decyzja wykonawcza 2020/1106 w sprawie organizacji tymczasowego doświadczenia na mocy dyrektyw Rady 66/401/EWG, 66/402/EWG, 2002/54/WE i 2002/57/WE w odniesieniu do wskaźnika kontroli urzędowych w przypadku inspekcji polowej pod nadzorem urzędowym dla elitarnego materiału siewnego, materiału siewnego wyhodowanego z pokoleń wcześniejszych niż elitarny materiał siewny i kwalifikowanego materiału siewnego

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2020/1106
z dnia 24 lipca 2020 r.
w sprawie organizacji tymczasowego doświadczenia na mocy dyrektyw Rady 66/401/EWG, 66/402/EWG, 2002/54/wE i 2002/57/WE w odniesieniu do wskaźnika kontroli urzędowych w przypadku inspekcji polowej pod nadzorem urzędowym dla elitarnego materiału siewnego, materiału siewnego wyhodowanego z pokoleń wcześniejszych niż elitarny materiał siewny i kwalifikowanego materiału siewnego

(notyfikowana jako dokument nr C(2020) 4955)

(Dz.U.UE L z dnia 28 lipca 2020 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Rady 66/401/EWG z dnia 14 czerwca 1966 r. w sprawie obrotu materiałem siewnym roślin pastewnych 1 , w szczególności jej art. 13a,

uwzględniając dyrektywę Rady 66/402/EWG z dnia 14 czerwca 1966 r. w sprawie obrotu materiałem siewnym roślin zbożowych 2 , w szczególności jej art. 13a,

uwzględniając dyrektywę Rady 2002/54/WE z dnia 13 czerwca 2002 r. w sprawie obrotu materiałem siewnym buraka 3 , w szczególności jej art. 19,

uwzględniając dyrektywę Rady 2002/57/WE z dnia 13 czerwca 2002 r. w sprawie obrotu materiałem siewnym roślin oleistych i włóknistych 4 , w szczególności jej art. 16,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Kwalifikowany materiał siewny roślin pastewnych, roślin zbożowych, buraka oraz roślin oleistych i włóknistych, na podstawie odpowiednio dyrektyw 66/401/EWG, 66/402/EWG, 2002/54/WE i 2002/57/WE, podlega inspekcji polowej pod nadzorem urzędowym. Co najmniej 5 % upraw takiego materiału siewnego (dalej: "ustalony minimalny wskaźnik w wysokości 5 %") podlega urzędowej kontroli w terenie.

(2) Elitarny materiał siewny i materiał siewny wyhodowany z pokoleń wcześniejszych niż elitarny materiał siewny są kwalifikowane, jeżeli wszystkie uprawy tego materiału siewnego (zwane dalej: ""ustalony wskaźnik w wysokości 100 %") przeszły urzędowe inspekcje polowe spełniające warunki określone w dyrektywach 66/401/EWG, 66/402/EWG, 2002/54/WE i 2002/57/WE.

(3) W niedawnym tymczasowym doświadczeniu zorganizowanym na podstawie decyzji wykonawczej Komisji 2012/340/UE 5  wykazano, że również w przypadku elitarnego materiału siewnego i materiału siewnego wyhodowanego z pokoleń wcześniejszych niż elitarny materiał siewny inspekcja polowa pod nadzorem urzędowym prowadzona przez licencjonowanych i przeszkolonych inspektorów przedsiębiorstwa nasiennego stanowi lepszą alternatywę dla urzędowej inspekcji polowej. Kontrola urzędowa ustalonej części 5 % upraw materiału siewnego była wystarczająca, aby wykazać, że poziom inspekcji polowych pod nadzorem urzędowym może być również odpowiedni dla elitarnego materiału siewnego i materiału siewnego wyhodowanego z pokoleń wcześniejszych niż elitarny materiał siewny. Możliwa jest jednak dalsza poprawa, biorąc pod uwagę wyniki dostawców materiału siewnego.

(4) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 6  w sprawie kontroli urzędowych ustanawiające zharmonizowane ramy unijne w zakresie organizacji kontroli urzędowych w całym łańcuchu rolno-spożywczym zobowiązuje właściwe organy do przeprowadzania urzędowych kontroli wszystkich podmiotów regularnie, na podstawie oceny ryzyka i z odpowiednią częstotliwością. W oparciu o doświadczenia zdobyte podczas stosowania tych przepisów należy zbadać możliwość przeprowadzania kontroli urzędowej upraw nasiennych w terenie w ramach urzędowego nadzoru prowadzonego z częstotliwościami ustanowionymi zgodnie z podejściem opartym na ryzyku również na podstawie dyrektyw 66/401/EWG, 66/402/EWG, 2002/54/WE i 2002/57/WE.

(5) Dla właściwych organów planowanie częstotliwości kontroli w ramach urzędowego nadzoru, biorąc pod uwagę pewne kryteria dotyczące ryzyka związane z działalnością dostawców materiału siewnego i wcześniejsze wyniki w zakresie zgodności, może stanowić lepszą alternatywę dla ustalonego minimalnego wskaźnika w wysokości 5 % stosowanego w odniesieniu do kwalifikowanego materiału siewnego. W związku z tym niedawnym tymczasowym doświadczeniem należy również zbadać to rozwiązanie dla elitarnego materiału siewnego i materiału siewnego wyhodowanego z pokoleń wcześniejszych niż elitarny materiał siewny, który poddawany jest inspekcji urzędowej zgodnie ze wskaźnikiem w wysokości 100 %.

(6) Na potrzeby planowania częstotliwości kontroli urzędowych odpowiedzialne organy urzędowe państw członkowskich powinny brać pod uwagę określone kryteria dotyczące ryzyka związane z działalnością dostawców materiału siewnego i wcześniejsze wyniki w zakresie zgodności. Konieczne jest ustanowienie w tym celu zharmonizowanych kryteriów. Należy zatem zorganizować tymczasowe doświadczenie w celu oceny takiej alternatywy.

(7) Należy zwolnić państwa członkowskie uczestniczące w doświadczeniu z obowiązków w zakresie urzędowych inspekcji polowych ustalonego wskaźnika w wysokości 100 % elitarnego materiału siewnego i materiału siewnego wyhodowanego z pokoleń wcześniejszych niż elitarny materiał siewny i w zakresie poddawania kontroli ustalonego minimalnego wskaźnika 5 % upraw nasiennych kwalifikowanego materiału siewnego w ramach nadzoru urzędowego przewidzianego w dyrektywach 66/401/EWG, 66/402/EWG, 2002/54/WE i 2002/57/WE.

(8) Państwa członkowskie uczestniczące w doświadczeniu powinny co roku przekazywać Komisji i państwom członkowskim sprawozdania w celu informowania pozostałych państw członkowskich i Komisji oraz ułatwienia oceny postępów i monitorowania doświadczenia.

(9) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Przedmiot

1. 
Na poziomie Unii organizuje się tymczasowe doświadczenie ("doświadczenie") w celu oceny, w odniesieniu do urzędowej kontroli upraw do produkcji elitarnego materiału siewnego, materiału siewnego wyhodowanego z pokoleń wcześniejszych niż elitarny materiał siewny i kwalifikowanego materiału siewnego w ramach inspekcji polowej pod nadzorem urzędowym na podstawie przepisów dyrektyw 66/401/EWG, 66/402/EWG, 2002/54/WE i 2002/57/WE wymienionych w ust. 2 niniejszego artykułu:
a)
czy podejście oparte na ryzyku, stosowane zgodnie z art. 3 niniejszej decyzji, może stanowić lepszą alternatywę dla kontroli
(i)
ustalonego minimalnego wskaźnika w wysokości 5 % upraw nasiennych w odniesieniu do kwalifikowanego materiału siewnego;
(ii)
ustalonego wskaźnika w wysokości 100 % upraw nasiennych w odniesieniu do elitarnego materiału siewnego i materiału siewnego wyhodowanego z pokoleń wcześniejszych niż elitarny materiał siewny, oraz
b)
czy kryteria oceny ryzyka określone w art. 3 ust. 1 niniejszej decyzji są właściwe.
2. 
Przepisy, o których mowa w ust. 1, to:
a)
art. 2 ust. 1 lit. B pkt 1 lit. d), art. 2 ust. 3 lit. A lit. c) i art. 14a lit. a) dyrektywy 66/401/EWG oraz pkt 6 załącznika I do tej dyrektywy;
b)
art. 2 ust. 1 lit. C lit. d), art. 2 ust. 1 lit. Ca lit. c), art. 2 ust. 1 lit. D pkt 1 lit. d), art. 2 ust. 1 lit. D pkt 2 lit. b), art. 2 ust. 1 lit. D pkt 3 lit. c), art. 2 ust. 3 lit. A lit. c) i art. 14a lit. a) dyrektywy 66/402/EWG oraz pkt 7 załącznika I do tej dyrektywy;
c)
art. 2 ust. 1 lit. c) ppkt (iv), art. 2 ust. 3 lit. A lit. c) i art. 21 lit. a) dyrektywy 2002/54/WE oraz część A pkt 4 załącznika I do tej dyrektywy;
d)
art. 2 ust. 1 lit. c) ppkt (iv), art. 2 ust. 1 lit. d) pkt 1 ppkt (ii), art. 2 ust. 1 lit. d) pkt 2 ppkt (iii), art. 2 ust. 5 lit. A lit. c) i art. 18 lit. a) dyrektywy 2002/57/WE oraz pkt 5 załącznika I do tej dyrektywy.
Artykuł  2

Uczestnictwo państw członkowskich

W doświadczeniu mogą uczestniczyć wszystkie państwa członkowskie.

Państwa członkowskie, które zdecydują się na uczestnictwo w doświadczeniu (zwane dalej "uczestniczącymi państwami członkowskimi"), informują o tym fakcie Komisję i pozostałe państwa członkowskie, podając gatunki, kategorie i regiony objęte doświadczeniem oraz ewentualne ograniczenia.

Uczestniczące państwa członkowskie mogą w każdej chwili zakończyć uczestnictwo poprzez poinformowanie o tym Komisji.

Artykuł  3

Ocena ryzyka

1. 
Państwa członkowskie przeprowadzają ocenę ryzyka u dostawców materiału siewnego i odpowiednio dostosowują zakres swoich urzędowych kontroli do wysokości między 1 % a 100 % upraw materiału siewnego w odniesieniu do inspekcji polowej pod nadzorem urzędowym.

Na potrzeby oceny ryzyka dotyczącej dostawców nasion uwzględnia się następujące kryteria:

a)
gatunki i metody produkcji;
b)
obszar produkcji i liczbę pól;
c)
działania pod kontrolą dostawcy materiału siewnego;
d)
lokalizację działań lub operacji;
e)
wszelkie informacje wskazujące na prawdopodobieństwo wprowadzenia w błąd użytkowników materiału siewnego, w szczególności co do tożsamości, zdrowia i jakości, właściwości, składu, ilości, kraju lub obszaru pochodzenia, metody produkcji nasion;
f)
historię dostawców materiału siewnego w odniesieniu do wyników kontroli urzędowych i kontroli a posteriori przeprowadzonych na ich uprawach oraz zgodności z wymogami określonymi w ust. 2;
g)
wiarygodność i wyniki inspekcji przeprowadzonych przez dostawców materiału siewnego, w szczególności przez licencjonowanego inspektora terenowego lub osobę trzecią na wniosek dostawców materiału siewnego, w tym, w stosownych przypadkach, prywatne systemy zapewniania jakości w celu stwierdzenia zgodności z wymogiem określonym w ust. 2;
h)
wszelkie informacje, które mogłyby wskazywać na niezgodność z wymogami określonymi w ust. 2.
2. 
Uprawa, która ma być poddana kontroli urzędowej, musi być uprawiana z materiału siewnego, który został poddany urzędowej kontroli a posteriori zgodnie z dyrektywami 66/401/EWG, 66/402/EWG, 2002/54/WE i 2002/57/WE.
3. 
Część próbek z partii materiału siewnego z upraw pobierana jest do urzędowej kontroli a posteriori oraz, w stosownych przypadkach, w celu przeprowadzenia badań laboratoryjnych tożsamości i czystości odmianowej materiału siewnego. Państwa członkowskie określają partie materiału siewnego, w odniesieniu do których przeprowadzono kontrole urzędowe zgodnie z podejściem opartym na ryzyku określonym w ust. 1.
4. 
Uczestniczące państwa członkowskie porównują w odniesieniu do tej samej uprawy z tego samego pola ustalony minimalny wskaźnik w wysokości 5 % upraw nasiennych podlegających kontroli urzędowej z opartą na ryzyku kontrolą urzędową zebranych nasion, w przypadku której nie określono ustalonego minimalnego wskaźnika.
Artykuł  4

Odstępstwa od dyrektyw 66/401/EWG, 66/402/EWG, 2002/54/WE i 2002/57/WE

Na zasadzie odstępstwa od dyrektyw 66/401/EWG, 66/402/EWG, 2002/54/WE i 2002/57/WE uczestniczące państwa członkowskie zostają na potrzeby doświadczenia zwolnione z obowiązków w odniesieniu do urzędowej inspekcji polowej materiału elitarnego, materiału siewnego wyhodowanego z pokoleń wcześniejszych niż elitarny materiał siewny oraz urzędowej kontroli kwalifikowanego materiału siewnego, ustanowionych w następujących przepisach:

1)
art. 2 ust. 1 lit. B pkt 1 lit. d), art. 2 ust. 3 lit. A lit. c) i art. 14a lit. a) dyrektywy 66/401/EWG oraz pkt 6 załącznika I do tej dyrektywy;
2)
art. 2 ust. 1 lit. C lit. d), art. 2 ust. 1 lit. Ca lit. c), art. 2 ust. 1 lit. D pkt 1 lit. d), art. 2 ust. 1 lit. D pkt 2 lit. b), art. 2 ust. 1 lit. D pkt 3 lit. c), art. 2 ust. 3 lit. A lit. c) i art. 14a lit. a) dyrektywy 66/402/EWG oraz pkt 7 załącznika I do tej dyrektywy;
3)
art. 2 ust. 1 lit. c) ppkt (iv), art. 2 ust. 3 lit. A lit. c) i art. 21 lit. a) dyrektywy 2002/54/WE oraz część A pkt 4 załącznika I do tej dyrektywy; oraz
4)
art. 2 ust. 1 lit. c) ppkt (iv), art. 2 ust. 1 lit. d) pkt 1 ppkt (ii), art. 2 ust. 1 lit. d) pkt 2 ppkt (iii), art. 2 ust. 5 lit. A lit. c) i art. 18 lit. a) dyrektywy 2002/57/WE oraz pkt 5 załącznika I do tej dyrektywy.
Artykuł  5

Składanie sprawozdań

1. 
Uczestniczące państwa członkowskie przedstawiają Komisji i pozostałym państwom członkowskim za każdy rok, najpóźniej do dnia 31 marca kolejnego roku, sprawozdanie z wyników doświadczenia prowadzonego zgodnie z art. 3.
2. 
Na zakończenie doświadczenia i zawsze w przypadku zakończenia uczestnictwa uczestniczące państwa członkowskie przedstawiają Komisji i pozostałym państwom członkowskim, do dnia 31 marca kolejnego roku, sprawozdanie końcowe na temat wyników doświadczenia.

Sprawozdanie może obejmować inne informacje, które uczestniczące państwa członkowskie uznają za istotne w związku z celem doświadczenia.

Artykuł  6

Okres

Doświadczenie rozpoczyna się dnia 1 sierpnia 2020 r., a kończy dnia 31 lipca 2027 r.

Artykuł  7

Adresaci

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 24 lipca 2020 r.
W imieniu Komisji
Stella KYRIAKIDES
Członek Komisji
1 Dz.U. 125 z 11.7.1966, s. 2298/66.
2 Dz.U. 125 z 11.7.1966, s. 2309/66.
3 Dz.U. L 193 z 20.7.2002, s. 12.
4 Dz.U. L 193 z 20.7.2002, s. 74.
5 Decyzja wykonawcza Komisji 2012/340/UE z dnia 25 czerwca 2012 r. w sprawie organizacji tymczasowego doświadczenia na mocy dyrektyw Rady 66/401/EWG, 66/402/EWG, 2002/54/WE, 2002/55/WE i 2002/57/WE w odniesieniu do inspekcji polowej pod nadzorem urzędowym dla elitarnego materiału siewnego i materiału siewnego wyhodowanego z pokoleń wcześniejszych niż elitarny materiał siewny (Dz.U. L 166 z 27.6.2012, s. 90).
6 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 z dnia 15 marca 2017 r. w sprawie kontroli urzędowych i innych czynności urzędowych przeprowadzanych w celu zapewnienia stosowania prawa żywnościowego i paszowego oraz zasad dotyczących zdrowia i dobrostanu zwierząt, zdrowia roślin i środków ochrony roślin, zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 999/2001, (WE) nr 396/2005, (WE) nr 1069/2009, (WE) nr 1107/2009, (UE) nr 1151/2012, (UE) nr 652/2014, (UE) 2016/429 i (UE) 2016/2031, rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2005 i (WE) nr 1099/2009 oraz dyrektywy Rady 98/58/WE, 1999/74/WE, 2007/43/WE, 2008/119/We i 2008/120/WE, oraz uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 854/2004 i (WE) nr 882/2004, dyrektywy Rady 89/608/EWG, 89/662/EWG, 90/425/EWG, 91/496/EWG, 96/23/WE, 96/93/WE i 97/78/WE oraz decyzję Rady 92/438/EWG (rozporządzenie w sprawie kontroli urzędowych) (Dz.U. L 95 z 7.4.2017, s. 1).

Zmiany w prawie

Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2020.242.7

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2020/1106 w sprawie organizacji tymczasowego doświadczenia na mocy dyrektyw Rady 66/401/EWG, 66/402/EWG, 2002/54/WE i 2002/57/WE w odniesieniu do wskaźnika kontroli urzędowych w przypadku inspekcji polowej pod nadzorem urzędowym dla elitarnego materiału siewnego, materiału siewnego wyhodowanego z pokoleń wcześniejszych niż elitarny materiał siewny i kwalifikowanego materiału siewnego
Data aktu: 24/07/2020
Data ogłoszenia: 28/07/2020
Data wejścia w życie: 01/01/1970, 01/08/2020