Decyzja wykonawcza 2020/759 zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2016/588 w celu umożliwienia stosowania wysokosprawnych alternatorów 12-woltowych w samochodach osobowych, które mogą być zasilane określonymi paliwami alternatywnymi

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2020/759
z dnia 8 czerwca 2020 r.
zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2016/588 w celu umożliwienia stosowania wysokosprawnych alternatorów 12-woltowych w samochodach osobowych, które mogą być zasilane określonymi paliwami alternatywnymi
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/631 z dnia 17 kwietnia 2019 r. określające normy emisji CO2 dla nowych samochodów osobowych i dla nowych lekkich pojazdów użytkowych oraz uchylające rozporządzenia (WE) nr 443/2009 i (UE) nr 510/2011 1 , w szczególności jego art. 11 ust. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 17 października 2019 r. producenci ŠKODA AUTO a.s., FORD-Werke GmbH, Groupe RENAULT, FCA Italy S.p.A., SEAT S.A., Volkswagen AG, Automobiles Citroen, Automobiles Peugeot, PSA Automobiles SA oraz OPEL Automobile GmbH wspólnie przedłożyli wniosek, o którym mowa w art. 12a rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 725/2011 2 , dotyczący zmiany decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2016/588 3  w celu rozszerzenia zakresu zatwierdzenia technologii innowacyjnej w odniesieniu do jej stosowania w samochodach osobowych, które mogą być zasilane określonymi paliwami alternatywnymi.

(2) Ze względu na rosnący udział samochodów osobowych napędzanych gazem płynnym (LPG) lub sprężonym gazem ziemnym (CNG) wnioskodawcy zażądali w szczególności, aby zakresem decyzji wykonawczej (UE) 2016/588 objąć również stosowanie wysokosprawnych alternatorów 12-woltowych w takich samochodach oraz aby odpowiednio dostosować niektóre współczynniki w metodach badania.

(3) Komisja oceniła wniosek zgodnie z art. 11 rozporządzenia (UE) 2019/631, rozporządzeniem wykonawczym (UE) nr 725/2011 oraz wytycznymi technicznymi dotyczącymi przygotowania wniosków o zatwierdzenie technologii innowacyjnych na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 443/2009 4  (wersja z lipca 2018 r.) 5 . Komisja uznała, że wniosek jest uzasadniony w odniesieniu do pojazdów napędzanych LPG i CNG i w związku z tym sprawność minimalna wysokosprawnego alternatora 12-woltowego stosowanego w takich pojazdach powinna zostać dostosowana, aby uwzględnić zastosowanie tej innowacyjnej technologii w pojazdach, które mogą być zasilane wspomnianymi paliwami.

(4) Uznaje się to również za właściwe i zgodne z innymi decyzjami w sprawie zatwierdzenia uwzględniającymi również sytuację w przypadku pojazdów, które mogą być zasilane paliwem E85. W odniesieniu do takich pojazdów należy w szczególności wyjaśnić, że ze względu na ograniczoną dostępność paliwa E85 na rynku unijnym nie jest właściwe czynienie rozróżnienia między tym paliwem a benzyną w celu określenia oszczędności CO2 uzyskanych dzięki zastosowaniu wysokosprawnego alternatora 12-woltowego.

(5) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję wykonawczą (UE) 2016/588,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Zmiana

W decyzji wykonawczej (UE) 2016/588 wprowadza się następujące zmiany:

1)
art. 2 ust. 1 lit. c) otrzymuje brzmienie:

"c) jego sprawność wynosi co najmniej:

(i) 73,8 % dla pojazdów zasilanych benzyną lub paliwem E85, innych niż turbodoładowane;

(ii) 73,4 % dla turbodoładowanych pojazdów zasilanych benzyną lub paliwem E85;

(iii) 74,2 % dla pojazdów zasilanych olejem napędowym;

(iv) 74,6 % dla pojazdów zasilanych gazem płynnym (LPG), innych niż turbodoładowane;

(v) 74,1 % dla turbodoładowanych pojazdów zasilanych LPG;

(vi) 76,3 % dla pojazdów zasilanych sprężonym gazem ziemnym (CNG), innych niż turbodoładowane;

(vii) 75,7 % dla turbodoładowanych pojazdów zasilanych CNG.";

2)
w art. 3 dodaje się ustępy w brzmieniu:

"3. W przypadku gdy innowacyjna technologia jest zainstalowana w pojeździe dwupaliwowym lub pojeździe typu flex-fuel organ udzielający homologacji zapisuje oszczędności CO2 w następujący sposób:

a) dla pojazdów dwupaliwowych wykorzystujących benzynę i paliwa gazowe - wartość oszczędności CO2 w odniesieniu do LPG lub CNG;

b) dla pojazdów typu flex-fuel wykorzystujących benzynę i paliwo E85 - wartość oszczędności CO2 w odniesieniu do benzyny.

4. Poświadczone oszczędności CO2 odpowiadające kodowi ekoinnowacji nr 17 można uwzględniać jedynie przy obliczaniu średniego indywidualnego poziomu emisji producentów do roku kalendarzowego 2020 włącznie.";

3)
w załączniku tabele 2 i 3 otrzymują brzmienie:

"Tabela 2

Zużycie mocy skutecznej

Rodzaj silnika Zużycie mocy skutecznej (Vpe) [l/kWh]
Silniki benzynowe/E85 0,264
Silniki benzynowe/E85 z turbodoładowaniem 0,280
Silniki na olej napędowy 0,220
Silniki na LPG 0,342
Silniki na LPG z turbodoładowaniem 0,363
Zużycie mocy skutecznej (Vpe) [m3/kWh]
Silniki na CNG (G20) 0,259
Silniki na CNG (G20) z turbodoładowaniem 0,275

Tabela 3

Współczynnik konwersji paliw

Rodzaj paliwa Współczynnik konwersji
[100 g CO2/l] [g CO2/l]
Silniki benzynowe/E85 23,3 2330
Silniki na olej napędowy 26,4 2640
Silniki na LPG 16,3 1629
[100 g CO2/m3] [g CO2/m3]
Silniki na CNG (G20) 18,0 1795"
Artykuł  2

Wejście w życie

Niniejsza decyzja wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 8 czerwca 2020 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca
1 Dz.U. L 111 z 25.4.2019, s. 13.
2 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 725/2011 z dnia 25 lipca 2011 r. ustanawiające procedurę zatwierdzania i poświadczania technologii innowacyjnych umożliwiających zmniejszenie emisji CO2 pochodzących z samochodów osobowych na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 443/2009 (Dz.U. L 194 z 26.7.2011, s. 19).
3 Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2016/588 z dnia 14 kwietnia 2016 r. w sprawie zatwierdzenia technologii stosowanej w wysokos- prawnych alternatorach 12 woltowych jako technologii innowacyjnej umożliwiającej zmniejszenie emisji CO2 pochodzących z samochodów osobowych na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 443/2009 (Dz.U. L 101 z 16.4.2016, s. 25).
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 443/2009 z dnia 23 kwietnia 2009 r. określające normy emisji dla nowych samochodów osobowych w ramach zintegrowanego podejścia Wspólnoty na rzecz zmniejszenia emisji CO2 z lekkich pojazdów dostawczych (Dz.U. L 140 z 5.6.2009, s. 1).

Zmiany w prawie

KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024
Senat poparł zmianę obowiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów

W ślad za rekomendacją Komisji Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej Senat przyjął w środę bez poprawek zmiany w Kodeksie pracy, których celem jest nowelizacja art. 222 dostosowująca polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2020.179.13

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2020/759 zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2016/588 w celu umożliwienia stosowania wysokosprawnych alternatorów 12-woltowych w samochodach osobowych, które mogą być zasilane określonymi paliwami alternatywnymi
Data aktu: 08/06/2020
Data ogłoszenia: 09/06/2020
Data wejścia w życie: 29/06/2020