Decyzja wykonawcza 2018/300 w sprawie zgodności przedłożonego przez zainteresowane państwa członkowskie wspólnego wniosku o przedłużenie kolejowego korytarza towarowego "Atlantyk" z art. 5 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 913/2010

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2018/300
z dnia 11 stycznia 2018 r.
w sprawie zgodności przedłożonego przez zainteresowane państwa członkowskie wspólnego wniosku o przedłużenie kolejowego korytarza towarowego "Atlantyk" z art. 5 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 913/2010

(notyfikowana jako dokument nr C(2018) 51)

(Jedynie teksty w języku francuskim, hiszpańskim, niemieckim i portugalskim są autentyczne)

(Dz.U.UE L z dnia 28 lutego 2018 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 913/2010 z dnia 22 września 2010 r. w sprawie europejskiej sieci kolejowej ukierunkowanej na konkurencyjny transport towarowy 1 , w szczególności jego art. 5 ust. 6,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 5 ust. 5 rozporządzenia (UE) nr 913/2010 ministerstwa odpowiedzialne za transport kolejowy w Niemczech, Hiszpanii, Francji i Portugalii wspólnie przekazały Komisji list intencyjny, który wpłynął do Komisji dnia 6 marca 2017 r. List intencyjny zawierał wniosek o przedłużenie kolejowego korytarza towarowego "Atlantyk" do terminalu Valongo, Saragossy, La Rochelle i Nantes Saint-Nazaire.

(2) Komisja rozpatrzyła ten wniosek zgodnie z art. 5 ust. 6 wspomnianego rozporządzenia. Komisja jest zdania, że wniosek ten jest zgodny z art. 5 wspomnianego rozporządzenia ze względów przedstawionych poniżej.

(3) We wniosku uwzględniono kryteria określone w art. 4 wspomnianego rozporządzenia. Przedłużenie kolejowego korytarza towarowego obejmuje terytoria trzech państw członkowskich (Hiszpanii, Francji i Portugalii), przy czym całkowita liczba uczestniczących państw członkowskich nadal wynosi cztery. Nowe połączenia zwiększą integrację kolejowego korytarza towarowego z innymi rodzajami transportu. Jego przedłużenie doprowadzi do powstania nowego połączenia z kolejowym korytarzem towarowym "Morze Śródziemne" (w Saragossie), przy czym zapewniono spójność obu kolejowych korytarzy towarowych, jak również spójność z siecią TEN-T. Przedłużenie korytarza jest spójne z siecią TEN-T, gdyż te jego elementy, które prowadzą do Saragossy i Nantes Saint-Nazaire, wchodzą w skład sieci bazowej, element prowadzący do La Rochelle stanowi część sieci kompleksowej, a element prowadzący do terminalu Valongo znajduje się na obszarze należącym do węzła bazowego TEN-T Porto.

(4) Wyniki analizy rynku transportowego przeprowadzonej przez radę zarządzającą kolejowego korytarza towarowego pokazują, że przedłużenie powinno prowadzić do zwiększenia wolumenu międzynarodowego transportu kolejowego wzdłuż kolejowego korytarza towarowego "Atlantyk" oraz do stałego wzrostu udziału transportu kolejowego. Zmiana udziałów poszczególnych rodzajów transportu przyniesie znaczne korzyści społeczno-gospodarcze dzięki zmniejszeniu emisji dwutlenku węgla i zatorów komunikacyjnych. Połączenie z kolejowym korytarzem towarowym "Morze Śródziemne" w Saragossie umożliwi włączenie wspólnot autonomicznych Aragonia i Nawarra do obszarów objętych zasięgiem korytarza. W ramach analizy rynku oszacowano, że przedłużenie przyczyniłoby się do rozwoju kolejowych przewozów towarowych poprzez zwiększenie udziału kolejowego transportu towarowego w przewozach między Portugalią a trzema hiszpańskimi wspólnotami autonomicznymi Madryt, Aragonia i Nawarra z 28 % w 2010 r. do 60 % w 2050 r. Ten wzrost udziału transportu kolejowego należy przy tym rozpatrywać w kontekście szacowanego sześciokrotnego zwiększenia całkowitego wolumenu (w tonach) kolejowych przewozów towarowych. Podobnie połączenia z portami i terminalami Nantes Saint-Nazaire, La Rochelle i Valongo przyczynią się do wzmocnienia korytarza poprzez ułatwienie przewozów multimodalnych i zwiększenie popytu w obrębie korytarza, prowadząc tym samym do wzrostu konkurencyjności europejskiego kolejowego transportu towarowego.

(5) Zgodnie z listem intencyjnym skonsultowano się zarówno z radą zarządzającą, jak i wnioskodawcami, przy czym wszystkie te podmioty wyraziły poparcie dla proponowanego przedłużenia.

(6) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na podstawie art. 21 rozporządzenia (UE) nr 913/2010,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Przedstawiony w otrzymanym przez Komisję w dniu 6 marca 2017 r. liście intencyjnym, przekazanym przez ministerstwa odpowiedzialne za transport kolejowy w Niemczech, Hiszpanii, Francji i Portugalii, wniosek o przedłużenie kolejowego korytarza towarowego "Atlantyk" do terminalu Valongo, Saragossy, La Rochelle i Nantes Saint-Nazaire jest zgodny z art. 5 rozporządzenia (UE) nr 913/2010.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do Republiki Federalnej Niemiec, Królestwa Hiszpanii, Republiki Francuskiej i Republiki Portugalskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 11 stycznia 2018 r.
W imieniu Komisji
Violeta BULC
Członek Komisji
1 Dz.U. L 276 z 20.10.2010, s. 22.

Zmiany w prawie

KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024
Senat poparł zmianę obowiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów

W ślad za rekomendacją Komisji Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej Senat przyjął w środę bez poprawek zmiany w Kodeksie pracy, których celem jest nowelizacja art. 222 dostosowująca polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2018.56.60

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2018/300 w sprawie zgodności przedłożonego przez zainteresowane państwa członkowskie wspólnego wniosku o przedłużenie kolejowego korytarza towarowego "Atlantyk" z art. 5 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 913/2010
Data aktu: 11/01/2018
Data ogłoszenia: 28/02/2018