Decyzja wykonawcza 2018/1888 stanowiąca, że tymczasowe zawieszenie preferencyjnego cła na podstawie art. 15 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 19/2013 oraz na podstawie art. 15 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 20/2013 nie jest odpowiednie w odniesieniu do przywozu bananów pochodzących z Gwatemali i Peru

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2018/1888
z dnia 3 grudnia 2018 r.
stanowiąca, że tymczasowe zawieszenie preferencyjnego cła na podstawie art. 15 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 19/2013 oraz na podstawie art. 15 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 20/2013 nie jest odpowiednie w odniesieniu do przywozu bananów pochodzących z Gwatemali i Peru

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej i Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 19/2013 z dnia 15 stycznia 2013 r. w sprawie wprowadzenia w życie dwustronnej klauzuli ochronnej i mechanizmu stabilizacyjnego dotyczącego bananów, zawartych w Umowie o handlu między Unią Europejską i jej państwami członkowskimi, z jednej strony, a Kolumbią i Peru, z drugiej strony 1 , w szczególności jego art. 15 ust. 2,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 20/2013 z dnia 15 stycznia 2013 r. w sprawie wprowadzenia w życie dwustronnej klauzuli ochronnej i mechanizmu stabilizacyjnego dotyczącego bananów, zawartych w Umowie ustanawiającej stowarzyszenie między Unią Europejską i jej państwami członkowskimi, z jednej strony, a Ameryką Środkową, z drugiej strony 2 , w szczególności jego art. 15 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Mechanizm stabilizacyjny dotyczący bananów został wprowadzony na mocy Umowy ustanawiającej stowarzyszenie między Unią Europejską i jej państwami członkowskimi, z jednej strony, a Ameryką Środkową, z drugiej strony. Podobny mechanizm został zawarty w Umowie o handlu między Unią Europejską i jej państwami członkowskimi, z jednej strony, a Kolumbią, Peru i Ekwadorem, z drugiej strony. Umowy te (zwane dalej "umowami") zaczęły tymczasowo obowiązywać w odniesieniu do Gwatemali w dniu 1 sierpnia 2013 r., a w odniesieniu do Peru - w dniu 1 marca 2013 r.

(2) Zgodnie z tymi mechanizmami stabilizacyjnymi, wdrożonymi rozporządzeniem (UE) nr 20/2013 i rozporządzeniem (UE) nr 19/2013, po przekroczeniu określonej wielkości progowej w odniesieniu do przywozu świeżych bananów 3  z jednego z państw, których dotyczy mechanizm, Komisja może tymczasowo zawiesić cło preferencyjne stosowane do przywozu świeżych bananów z tego państwa albo stwierdzić, że takie zawieszenie cła nie jest odpowiednie. Działanie to powinno być podjęte w drodze aktu wykonawczego przyjmowanego zgodnie z trybem pilnym, o którym mowa w art. 14 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 20/2013 i w art. 14 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 19/2013.

(3) W dniach 10 września i 15 października 2018 r. przywóz do Unii świeżych bananów pochodzących z Gwatemali i Peru przekroczył wielkość progową odpowiednio o 70 000 ton i o 97 500 ton, jak określono w odpowiednich umowach.

(4) W tym kontekście na mocy art. 15 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 20/2013 i art. 15 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 19/2013, Komisja przeanalizowała wpływ omawianego przywozu na sytuację unijnego rynku bananów w celu ustalenia, czy należy zawiesić preferencyjną stawkę celną. Komisja zbadała wpływ przedmiotowego przywozu na poziom cen w Unii, stan przywozu z innych źródeł oraz ogólną stabilność unijnego rynku świeżych bananów.

(5) W dniu 15 października 2018 r. przywóz świeżych bananów z Gwatemali i Peru stanowił 2,95 % i 2,80 % przywozu do Unii świeżych bananów objętych mechanizmem stabilizacyjnym. Ponadto przywóz bananów z Gwatemali i Peru stanowił odpowiednio 1,8 % i 2,2 % całkowitego przywozu świeżych bananów do Unii.

(6) W tym samym czasie przywóz z dużych państw wywozu, również objęty mechanizmem stabilizacyjnym, w szczególności z Kolumbii, Ekwadoru i Kostaryki, wynosił odpowiednio 51 %, 64,3 % i 64,3 % ich wielkości progowej. "Niewykorzystane" ilości w ramach mechanizmu stabilizacyjnego (około 2,4 mln ton) są zatem znacznie wyższe niż całkowity przywóz z Gwatemali i Peru (105 366 i 99 698 ton).

(7) Ceny przywozu z Gwatemali i Peru wynosiły średnio 527 EUR/tonę oraz 730 EUR/tonę w pierwszych 8 miesiącach 2018 r. (najnowsze dostępne dane) i są odpowiednio o 20 % niższe i o 10,7 % wyższe od średnich cen przywozu świeżych bananów z innych państw do Unii.

(8) W tym kontekście mimo niskiej ceny bananów przywożonych z Gwatemali, średnia cena hurtowa bananów na rynku unijnym w lipcu 2018 r. nie uległa żadnej tendencji spadkowej i utrzymywała się na wysokim poziomie. Średnia cena hurtowa bananów (niezależnie od pochodzenia) wynosiła w sierpniu 2018 r. 911,5 EUR/tonę, czyli była o 2,8 % wyższa od ceny z sierpnia 2017 r. (855,3 EUR/tonę). Ponadto średnia cena hurtowa bananów wyprodukowanych w Unii wynosiła w sierpniu 2018 r. 1 228,6 EUR/tonę, czyli była o 38,9 % wyższa od ceny z sierpnia 2017 r. (884,6 EUR/tonę). Powyższa sytuacja wystąpiła pomimo tego, że przywóz z Nikaragui przekroczył swoją wielkość progową o 409 %.

(9) Biorąc pod uwagę fakt, że przywóz bananów z Gwatemali i Peru jest odpowiednio niski nie miał on wpływu na unijną cenę rynkową bananów. Na obecnym etapie nic nie wskazuje zatem, by stabilność rynku unijnego została zakłócona przez przekraczający określoną roczną wielkość progową przywóz świeżych bananów z Gwatemali i Peru ani by miało to jakikolwiek istotny wpływ na sytuację producentów unijnych.

(10) Ponadto w sierpniu 2018 r. nic nie wskazuje, by istniało zagrożenie, że sytuacja na unijnym rynku lub sytuacja gospodarcza w regionach najbardziej oddalonych UE ulegnie poważnemu pogorszeniu.

(11) W związku z tym zawieszenie preferencyjnych ceł na przywóz bananów pochodzących z Gwatemali i Peru nie wydaje się odpowiednie na obecnym etapie.

(12) Komisja będzie kontynuować monitorowanie sytuacji i w razie potrzeby może wprowadzić środki,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Tymczasowe zawieszenie preferencyjnego cła na przywóz świeżych bananów sklasyfikowanych w ramach podpozycji 0803 90 10 Nomenklatury scalonej Unii Europejskiej i pochodzących z Gwatemali lub Peru nie jest odpowiednie.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 3 grudnia 2018 r.
W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący
1 Dz.U. L 17 z 19.1.2013, s. 1.
2 Dz.U. L 17 z 19.1.2013, s. 13.
3 Podpozycja 0803 90 10 Nomenklatury scalonej Unii Europejskiej z dnia 11 października 2018 r.

Zmiany w prawie

Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2018.308.49

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2018/1888 stanowiąca, że tymczasowe zawieszenie preferencyjnego cła na podstawie art. 15 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 19/2013 oraz na podstawie art. 15 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 20/2013 nie jest odpowiednie w odniesieniu do przywozu bananów pochodzących z Gwatemali i Peru
Data aktu: 03/12/2018
Data ogłoszenia: 04/12/2018
Data wejścia w życie: 04/12/2018