Decyzja 2018/881 wzywająca Komisję do przedłożenia analizy opcji, jakimi Unia dysponuje, by zaradzić kwestiom podniesionym w ustaleniach Komitetu ds. Przestrzegania Konwencji z Aarhus w sprawie ACCC/C/2008/32 i, w stosownym przypadku, mając na uwadze wyniki analizy, wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 1367/2006

DECYZJA RADY (UE) 2018/881
z dnia 18 czerwca 2018 r.
wzywająca Komisję do przedłożenia analizy opcji, jakimi Unia dysponuje, by zaradzić kwestiom podniesionym w ustaleniach Komitetu ds. Przestrzegania Konwencji z Aarhus w sprawie ACCC/C/2008/32 i, w stosownym przypadku, mając na uwadze wyniki analizy, wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 1367/2006

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 241,

uwzględniając Porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 13 kwietnia 2016 r. w sprawie lepszego stanowienia

prawa 1 , w szczególności jego ust. 10 dotyczący stosowania art. 225 i 241 TFUE,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 17 lutego 2005 r. decyzją Rady 2005/370/WE 2  zatwierdzono w imieniu Wspólnoty Europejskiej Konwencję o dostępie do informacji, udziale społeczeństwa w podejmowaniu decyzji oraz dostępie do sprawiedliwości w sprawach dotyczących środowiska 3  (zwana dalej "konwencją z Aarhus"). Konwencja z Aarhus przyczynia się do realizacji celów polityki Unii w dziedzinie środowiska, określonych w art. 191 TFUE.

(2) Unia wdrożyła wynikające z konwencji z Aarhus obowiązki w odniesieniu do instytucji i organów UE w szczególności w drodze rozporządzenia (WE) nr 1367/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady 4 .

(3) Zgodnie z niespornym, niesądowym i doradczym charakterem systemu dokonywania przeglądu przestrzegania postanowień, o którym mowa w art. 15 konwencji z Aarhus, ustanowiono Komitet ds. Przestrzegania Konwencji z Aarhus (zwany dalej "komitetem"). Komitet posiada kompetencje w zakresie dokonywania przeglądu przestrzegania przez Strony postanowień konwencji z Aarhus.

(4) W dniu 17 marca 2017 r. Unia otrzymała ustalenia od Komitetu w sprawie ACCC/C/2008/32 dotyczącej dostępu do wymiaru sprawiedliwości na poziomie Unii (zwane dalej "ustaleniami"). W pkt 123 ustaleń Komitet stwierdził, że odnośna strona nie przestrzega art. 9 ust. 3 i 4 niniejszej konwencji w odniesieniu do dostępu obywateli do wymiaru sprawiedliwości, ponieważ ani rozporządzenie w sprawie konwencji z Aarhus, ani orzecznictwo TSUE nie zapewniają wdrożenia ani przestrzegania obowiązków wynikających z tych postanowień. Na podstawie tych ustaleń Biuro Konwencji z Aarhus przygotowało projekt decyzji VI/8f dotyczącej przestrzegania przez Unię Europejską jej obowiązków wynikających z konwencji (dalej zwany "projektem decyzji VI/8f').

(5) W dniu 17 lipca 2017 r. Rada przyjęła decyzję (UE) 2017/1346 5  w sprawie stanowiska, jakie ma zostać przyjęte w imieniu Unii podczas szóstej sesji spotkania stron konwencji z Aarhus w odniesieniu do sprawy dotyczącej przestrzegania konwencji ("MOP") w odniesieniu do projektu decyzji VI/8f. Stanowisko Unii zakładało zaakceptowanie projektu decyzji VI/8f z zastrzeżeniem wprowadzenia pewnych zmian do niej.

(6) W dniu 14 września 2017 r. na szóstej sesji spotkania stron, która odbywała się w Budvie, Czarnogóra, omawiano między innymi projekt decyzji VI/8f, lecz nie wyrażono zgody na propozycje Unii, by zmienić jej tekst zgodnie z decyzją (UE) 2017/1346. W związku z brakiem porozumienia spotkanie stron postanowiło odłożyć dyskusję w sprawie projektu tej decyzji do czasu kolejnej zwykłej sesji w roku 2021.

(7) W deklaracji z Budvy w sprawie demokracji środowiskowej na rzecz naszej zrównoważonej przyszłości, którą przyjęło spotkanie stron również w dniu 14 września 2017 r., wezwano strony i sygnatariuszy konwencji z Aarhus do zapewnienia wszystkim skutecznego i równego dostępu do wymiaru sprawiedliwości zgodnie z wymogami konwencji Aarhus.

(8) W dniach 15-16 listopada 2017 r. Parlament Europejski przyjął rezolucję w sprawie "Planu działania na rzecz przyrody, ludzi i gospodarki" oraz rezolucję w sprawie przeglądu wdrażania polityki ochrony środowiska UE, w których wzywa Komisję między innymi do złożenia nowego wniosku ustawodawczego dotyczącego przeglądu rozporządzenia (WE) nr 1367/2006 w celu uwzględnienia zaleceń komitetu dotyczących sprawy ACCC/C/2008/32.

(9) Na szóstej sesji spotkania stron Unia wyraziła gotowość do zbadania sposobów i środków takiego przestrzegania konwencji z Aarhus, które będzie zgodne z podstawowymi zasadami porządku prawnego Unii oraz z jej systemem kontroli sądowej. Unia powinna podjąć konkretne działania w tym kierunku, poprzez wezwanie Komisji do przedstawienia analizy opcji, jakimi Unia dysponuje, by zaradzić kwestiom podniesionym w ustaleniach Komitetu w sprawie ACCC/C/2008/32. Wydaje się, że możliwe jest dokonanie zmian rozporządzenia (WE) nr 1367/2006 w sposób, który nie zmieni systemu kontroli sądowej Unii, polegający w szczególności na rozszerzeniu kategorii aktów Unii, w przypadku których można będzie żądać wszczęcia wewnętrznej procedury odwoławczej.

(10) Unia nadal w pełni popiera realizację istotnych celów konwencji z Aarhus,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1. 
Rada wzywa Komisję do przedłożenia do dnia 30 września 2019 r. analizy opcji, jakimi Unia dysponuje, by zaradzić kwestiom podniesionym w ustaleniach Komitetu ds. Przestrzegania Konwencji z Aarhus w sprawie ACCC/C/2008/32 (dalej zwana "analizą"), służącej zbadaniu sposobów i środków takiego przestrzegania konwencji z Aarhus, które będzie zgodne z podstawowymi zasadami porządku prawnego Unii oraz z jej systemem kontroli sądowej.
2. 
Analiza ma obejmować wpływ poszczególnych opcji, w tym zmiany rozporządzenia (WE) nr 1367/2006, na kwestie prawne, finansowe i związane z zasobami ludzkimi.
Artykuł  2
1. 
Rada wzywa Komisję do przedłożenia do dnia 30 września 2020 r., w stosownym przypadku mając na uwadze wyniki analizy wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 1367/2006 lub do poinformowania Rady o innych środkach następczych odnośnie do wyniku tej analizy.
2. 
Zgodnie z przyjętą praktyką Rada zwraca się do Komisji, by wraz z wnioskiem przedstawiła ocenę skutków.
Artykuł  3

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Luksemburgu dnia 18 czerwca 2018 r.
W imieniu Rady
R. PORODZANOV
Przewodniczący
1 Dz.U. L 123 z 12.5.2016, s. 1.
2 Decyzja Rady 2005/370/WE z dnia 17 lutego 2005 r. w sprawie zawarcia w imieniu Wspólnoty Europejskiej Konwencji o dostępie do informacji, udziale społeczeństwa w podejmowaniu decyzji oraz dostępie do sprawiedliwości w sprawach dotyczących środowiska (Dz.U. L 124 z 17.5.2005, s. 1).
3 Dz.U. L 124 z 17.5.2005, s. 4.
4 Rozporządzenie (WE) nr 1367/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 6 września 2006 r. w sprawie zastosowania postanowień Konwencji z Aarhus o dostępie do informacji, udziale społeczeństwa w podejmowaniu decyzji oraz dostępie do sprawiedliwości w sprawach dotyczących środowiska do instytucji i organów Wspólnoty (Dz.U. L 264 z 25.9.2006, s. 13).
5 Decyzja Rady (UE) 2017/1346 z dnia 17 lipca 2017 r. w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej podczas szóstej sesji spotkania stron konwencji z Aarhus w odniesieniu do sprawy dotyczącej przestrzegania konwencji ACCC/C/2008/32 (Dz.U. L 186 z 19.7.2017, s. 15).

Zmiany w prawie

MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2018.155.6

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2018/881 wzywająca Komisję do przedłożenia analizy opcji, jakimi Unia dysponuje, by zaradzić kwestiom podniesionym w ustaleniach Komitetu ds. Przestrzegania Konwencji z Aarhus w sprawie ACCC/C/2008/32 i, w stosownym przypadku, mając na uwadze wyniki analizy, wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 1367/2006
Data aktu: 18/06/2018
Data ogłoszenia: 19/06/2018
Data wejścia w życie: 19/06/2018